Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2025, 24074 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2025, 24074 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Minister van Economische Zaken,
Gelet op de artikelen 16 en 34 van het Kaderbesluit nationale EZK- en LNV-subsidies;
Besluit:
Artikel 3.2.5, vierde lid, onderdeel b, onder 3°, van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies komt te luiden:
3°. het TKI van de in een kalenderjaar verleende PPS-programmasubsidie maximaal een bedrag van € 300.000 aanwendt voor innovatieadviesdiensten, of, indien 0,5% van de door het TKI in dat kalenderjaar verleende PPS-programmasubsidie een bedrag vertegenwoordigt van € 100.000 of meer, maximaal € 200.000 + 0,5% van die PPS-programmasubsidie.
De tabel van artikel 1 van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2024 wordt als volgt gewijzigd:
1. In de rij van Titel 3.2, Stichting TKI Agri&Food, wordt ‘11.420.000’ vervangen door ‘11.520.000’.
2. In de rij van Titel 3.2, Stichting TKI Deltatechnologie, wordt ‘5.140.000’ vervangen door ‘5.162.222’.
3. In de rij van Titel 3.2, Stichting TKI Energie, wordt ‘17.348.000’ vervangen door ‘17.414.667’.
4. In de rij van Titel 3.2, Stichting TKI Groene Chemie & Circulariteit, wordt ‘8.082.600’ vervangen door ‘8.265.933’.
5. In de rij van Titel 3.2, Stichting TKI Logistiek, wordt ‘1.790.000’ vervangen door ‘1.865.000’.
6. In de rij van Titel 3.2, Stichting TKI Maritiem, wordt ‘1.781.000’ vervangen door ‘1.803.221’.
7. In de rij van Titel 3.2, Topconsortium for Knowledge and Innovation Water technology, wordt ‘4.702.396’ vervangen door ‘4.723.646’.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
’s-Gravenhage, 10 juli 2025
De Minister van Economische Zaken, V.P.G. Karremans
Met de onderhavige regeling wordt één wijziging aangebracht in de subsidiemodule PPS-innovatie (PPS-I) (titel 3.2 van de Regeling Nationale EZK- en LNV-subsidies (RNES)). Daartoe wordt de RNES gewijzigd. Daarnaast worden meerdere subsidieplafonds van openstellingen van de PPS-I verhoogd. Hiertoe wordt de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2024 gewijzigd.
Wijziging subsidiemodule PPS-innovatie
De Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI) konden tot 2025 middelen aanvragen voor twee innovatieactiviteiten: netwerkactiviteiten en innovatieadviesdiensten via zowel de Subsidiemodule TKI-MKB versterking (TKI-MKB)(titel 3.3 van de RNES), die viel binnen de Mkb-innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT), als de PPS-I. Daarom is eind 2024 de TKI-MKB opgeheven en het budget daarvan wordt overgeheveld naar de PPS-I.
De TKI-MKB was uitsluitend bedoeld voor innovatieactiviteiten, de PPS-I is primair bedoeld voor samenwerkingsprojecten en een deel kan worden besteed aan innovatieactiviteiten. Voor specifiek innovatieadviesdiensten wordt door de PPS-I een maximum gehanteerd van € 100.000 of 0,5% van de subsidie in het geval 0,5% van de subsidie € 100.000 of meer bedraagt. Omdat de TKI-MKB subsidie via de PPS-I zal worden toegekend is het de bedoeling dat deze besteed kan worden aan innovatieactiviteiten (waaronder de innovatieadviesdiensten vallen) en dus zal het maximum verhoogd moeten worden. Daarom wordt het maximum voor innovatieadviesdiensten van de PPS-I verhoogd naar € 300.000 of 0,5% + € 200.000, in het geval dat 0,5% van de subsidie € 100.000 of meer bedraagt. Hiermee wordt dezelfde bestedingsruimte voor specifiek innovatieadviesdiensten behouden die onder de combinatie van de PPS-I en de TKI-MKB bestond. Op netwerkactiviteiten zit geen maximum binnen de PPS-I, daarom is daar geen wijziging voor nodig. Het gaat om een maximum, daarmee ligt de keuze over hoe de subsidie wordt verdeeld bij de TKI’s, er wordt met deze wijziging geen nieuwe verplichting voor TKI’s in het leven geroepen.
Ophoging subsidieplafonds
De verdeling van het budget van de TKI-MKB zal vanaf volgend jaar evenredig verdeeld worden over de verschillende TKI’s. In de beschikkingen voor de subsidie die eerder is toegekend via de TKI-MKB zijn verschillende looptijden opgenomen. Bij sommige TKI’s moest het in 2024 beschikbaar gestelde budget tussen, bijvoorbeeld, 1 juli 2024 en 1 juli 2025 worden besteed, terwijl voor andere TKI’s een looptijd van 1 januari 2025 tot 31 december 2025 van toepassing is. Het subsidieplafond wordt nu enkel verhoogd voor de eerste groep, met het bedrag dat de TKI anders zou hebben ontvangen via de TKI-MKB voor de rest van 2025. Zo wordt ‘het gat’ met de andere TKI’s overbrugd en kunnen de looptijden in het vervolg gelijk getrokken worden.
De subsidie die op grond van de subsidiemodule PPS-innovatie verstrekt wordt bevat staatssteun die wordt gerechtvaardigd door artikelen 25 en 28 van de algemene groepsvrijstellingsverordening (zie artikel 3.2.12 van de RNES). PPS-programmasubsidie betreft onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten en innovatiesteun voor het mkb. De eisen in de titel 3.2 van de RNES, alsook de algemene eisen uit het Kaderbesluit nationale EZK- en LNV-subsidies, zorgen ervoor dat de subsidie verleend wordt in overeenstemming met de eisen uit het voormelde artikel uit de algemene groepsvrijstellingsverordening en eisen met betrekking tot transparantie, stimulerend effect en cumulatie. Ook blijft de voormelde subsidiemodule binnen de daarvoor geldende drempels voor aanmelding van de steun en maximum steunintensiteiten. Omdat slechts de subsidieplafonds worden verhoogd, verandert er niets in de steunintensiteit.
De verhoging van het subsidieplafond en het maximumdeel van de subsidie dat kan worden uitgegeven aan innovatieadviesdiensten leidt niet tot wijziging van informatieverplichtingen en daarom ook niet tot een toe- of afname van de regeldruk bij de gebruikers van deze subsidiemodules.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt ten aanzien van artikel II terug tot en met 1 november 2024. Met de bekendmaking en inwerkingtreding van deze regeling wordt afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten, inhoudende dat ministeriële regelingen met ingang van de eerste dag van elk kwartaal in werking treden en minimaal twee maanden voordien worden bekendgemaakt. Dat is in dit geval gerechtvaardigd omdat de doelgroep gebaat is bij spoedige inwerkingtreding van deze regeling.
De terugwerkende kracht is in dit geval gerechtvaardigd omdat deze wijziging zuiver voordelig is voor de doelgroep omdat de TKI’s hiermee meer ruimte krijgen om budget te besteden aan innovatieadviesdiensten, dat zij anders via de TKI-MKB aan deze diensten zouden hebben besteed. Bovendien bestaat er geen verplichting om extra budget uit te geven aan innovatieadviesdiensten, dus er wordt geen verplichting opgelegd aan de TKI’s.
De Minister van Economische Zaken, V.P.G. Karremans
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-24074.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.