Regeling van de Minister van Klimaat en Groene Groei van 3 juli 2025, nr. WJZ/ 99127279 tot wijziging van de Regeling nationale EZK- en LNV subsidies in verband met wijzigingen in de subsidiemodule Indirecte emissiekosten ETS en tot wijziging van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2025 in verband met de openstelling van die subsidiemodule [KetenID WGK28067]

De Minister van Klimaat en Groene Groei,

Gelet op de artikelen 16, 19, tweede lid, en 50, vierde lid, van het Kaderbesluit nationale EZK- en LNV-subsidies;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 4.4.8 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘bedrijfsinrichting’ telkens vervangen door ‘inrichting’.

2. In het tweede lid, onderdeel f, wordt ‘onderneming’ vervangen door ‘inrichting’.

B

In artikel 4.4.12, tweede lid, wordt ‘bedrijfsinrichting’ vervangen door ‘inrichting’.

ARTIKEL II

In de tabel van artikel 1 van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2025 wordt voor de rij van titel 4.5 een rij ingevoegd, luidende:

Titel 4.4: Indirecte emissiekosten ETS

4.4.2

   

1 augustus t/m 1 september 2025

€ 167.400.000

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

's-Gravenhage, 3 juli 2025

De Minister van Klimaat en Groene Groei, S.Th.M. Hermans

TOELICHTING

1.1 Aanleiding

Met deze regeling wordt de subsidiemodule Indirecte emissiekosten ETS, ook wel indirecte kostencompensatie genoemd (IKC), opnieuw opengesteld. De inhoud van en de voorwaarden voor deze regeling blijven gelijk aan de eerder opgezette richtlijnen. De IKC-ETS regeling, in titel 4.4. van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies (hierna: IKC-ETS-regeling), wordt hiertoe aangepast. Daarnaast wordt de Regeling openstelling nationale EZK- en LNV-subsidies 2025 gewijzigd in verband met de openstelling van deze subsidiemodule.

1.2 Doel

De IKC-ETS-regeling heeft tot doel financiële compensatie te verlenen aan bedrijven die producten vervaardigen in bedrijfstakken die worden geacht te zijn blootgesteld aan een significant CO2-weglekrisico ten gevolge van de in Europa gehanteerde elektriciteitsprijzen die ook doorberekende kosten voor de uitstoot van broeikasgasemissies omvatten.

Europese elektriciteitsproducenten zijn verplicht onder het Europese emissiehandelssysteem (hierna: EU-ETS) rechten te kopen voor de emissie van CO2 bij de productie van stroom. De kosten hiervan berekenen zij door in hun elektriciteitsprijzen, waardoor Europese bedrijven te maken hebben met hogere elektriciteitskosten dan hun niet-Europese concurrenten wier elektriciteitsproducenten niet voor CO2-emissie betalen. Om carbon leakage te voorkomen – de situatie waarin productie en CO2-emissies weglekken naar landen buiten Europa met als resultaat minder economische activiteiten in de EU en verplaatsing en toename van de emissie van broeikasgassen – biedt de Nederlandse overheid sinds 2014 via de IKC-ETS-regeling compensatie aan voor bedrijven uit die bedrijfstakken die hier gevoelig voor zijn.

Het aanbieden van de IKC-ETS-regeling is facultatief; vijftien Europese lidstaten waaronder België, Duitsland, Frankrijk, en ook EFTA-lid Noorwegen, hebben er voor gekozen dat te doen.

In Nederland is voor de IKC-ETS-regeling in 2024 voor één jaar budget vrijgemaakt. In de voorjaarsbesluitvorming is afgesproken om de IKC-ETS-regeling voor drie jaar (2025, 2026 en 2027) opnieuw open te stellen om het ontstane concurrentienadeel voor de industrie te verkleinen. Dit is van belang, aangezien de vergelijkbare IKC-ETS-regeling in andere landen wel in werking zijn.

1.3 Subsidieplafond

Voor de IKC-ETS-regeling is budget vrijgemaakt voor een driejarige compensatie voor de indirecte emissiekosten ETS gemaakt in de jaren 2024, 2025 en 2026. Voor de periode daarna bedraagt het budget van de regeling vooralsnog nul.

In 2025 zal Nederland de regeling evalueren. Ook zal de Commissie de Richtsnoeren betreffende bepaalde staatssteunmaatregelen in het kader van het systeem voor de handel in broeikasgasemissierechten na 2021 (hierna: de IKC-ETS-richtsnoeren) mogelijk op enkele daarin genoemde punten aanpassen. In verband met de sterk opgelopen prijs van de EU-ETS-rechten nemen ook de inkomsten vanuit deze rechten voor de Nederlandse Staat toe. Vanuit het perspectief van doelmatige en effectieve besteding van de overheidsuitgaven is het gewenst om na die middellange termijn een beslismoment in te kunnen lassen over voortzetting van de regeling.

Het subsidiebedrag dat beschikbaar is (subsidieplafond) in 2025, voor subsidie over de gemaakte kosten in 2024, bedraagt € 167,4 miljoen. Het subsidieplafond wordt, afhankelijk van de begroting van het Ministerie van Klimaat en Groene Groei, jaarlijks gepubliceerd in de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies. Met deze wijzigingsregeling wordt daarom tevens de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2025 aangepast.

Wanneer het totale geclaimde budget groter is dan het beschikbare budget, wordt er evenredig met een gelijk percentage gekort over de aanvragen.

1.4 Openstelling subsidieregeling

Naast het subsidieplafond wordt ook de openstellingstermijn van de subsidie gepubliceerd in de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2025. Gekozen is voor een openstellingstermijn van 1 maand (1 augustus 2025 tot en met 1 september 2025).

De subsidie wordt aangevraagd in het jaar volgend op het jaar waarin de kosten worden gemaakt. In 2025 wordt subsidie aangevraagd over 2024. Voor deze systematiek is gekozen om te zorgen voor een eenvoudige uitvoering. Een jaar nadat de kosten zijn gemaakt zijn alle noodzakelijke gegevens om de subsidie aan te kunnen vragen beschikbaar en kan de subsidie worden verleend.

2. Wijzigingen in de regeling

De regeling is tekstueel iets gewijzigd: De termen ‘bedrijfsinrichting’ en ‘onderneming’ zijn aangepast naar het begrip ‘inrichting’, welke nu consistent in de regelingstekst is opgenomen.

3. Consultatie doelgroep

Het is niet gebruikelijk dat een publieke consultatie wordt gehouden voor een subsidieregeling. Vanwege het ontbreken van enige beleidsruimte in verband met de IKC-ETS-richtsnoeren (zie hierover paragraaf 4) om de regeling anders dan voorgesteld in te vullen is afgezien van een openbare internetconsultatie.

4. Staatssteun

In artikel 10 bis, zesde lid, van Richtlijn nr. 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 oktober 2003 tot vaststelling van een regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap en tot wijziging van richtlijn 96/61/EG van de Raad (PbEU 2003, L 275) wordt lidstaten de mogelijkheid gegeven financiële compensatie te verlenen aan bedrijfstakken of deeltakken die aan een reëel koolstoflekkagerisico zijn blootgesteld als gevolg van aanzienlijke indirecte kosten die werkelijk zijn opgelopen door in de elektriciteitsprijzen doorberekende broeikasgasemissiekosten als gevolg van deelname aan het EU-ETS. De IKC-ETS-richtsnoeren zijn gevolgd.

De herziening van de IKC-ETS-regeling is in 2022 overeenkomstig artikel 108 van het VWEU ter goedkeuring voorgelegd aan de Europese Commissie. De Europese Commissie heeft toen onderzocht of de steun verenigbaar was met de interne markt en haar formele goedkeuring verleend op 19 augustus 2022. De wijzigingen die met deze regeling worden aangebracht worden gedeeld met de Europese Commissie.

5. Regeldruk

De hernieuwde openstelling van de regeling zal niet leiden tot extra verplichtingen. Er worden ongeveer 54 aanvragen verwacht die naar verwachting allemaal kunnen worden toegekend. De tijdsbesteding voor de kennisname, de aanvraag, de vaststelling en de overige verplichtingen, bedoeld in artikel 4.4.7 van de IKC-ETS-regeling, wordt ingeschat op ongeveer 112,4 uur. Bij een standaarduurtarief van € 54 (conform het Handboek Meting Regeldrukkosten) komen de regeldrukkosten als gevolg van deze subsidieregeling uit op ongeveer € 327.840. Dat is 0,20 procent van het beschikbare subsidieplafond van € 167.400.000. Indien het subsidiebedrag voor een inrichting € 25.000 of meer bedraagt en minder bedraagt dan € 125.000 wordt rekening gehouden met € 1.000 aan kosten voor een verklaring van een onafhankelijke derde. Indien het subsidiebedrag € 125.000 of meer bedraagt worden deze kosten geschat op € 1.500 per rapport van feitelijke bevindingen van een accountant of accountant-administratieconsulent.

Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.

6. Vaste verandermomenten

De regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Met deze datum van inwerkingtreding wordt afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten, inhoudende dat ministeriële regelingen met ingang van de eerste dag van elk kwartaal in werking treden en minimaal twee maanden voordien worden bekendgemaakt. Dat kan in dit geval worden gerechtvaardigd doordat de doelgroep gebaat is bij spoedige inwerkingtreding.

De Minister van Klimaat en Groene Groei, S.Th.M. Hermans

Naar boven