Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Financiën | Staatscourant 2025, 2288 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Financiën | Staatscourant 2025, 2288 | delegatie- of mandaatbesluit |
De secretaris-generaal,
Gelet op de artikelen 8, 12 en 13 van het Mandaatbesluit Directoraten-Generaal Belastingdienst, Toeslagen en Douane 2021, artikel 15 van het Mandaatbesluit Ministerie van Financiën 2020, artikel 5.1 van de Wet hersteloperatie Toeslagen, artikel 5a van de Instellingsregeling Commissie aanvullende schadevergoeding werkelijke schade en artikelen 10:3, 10:4 en 10:6 van de Algemene wet bestuursrecht,
Besluit:
In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
de Commissie Werkelijke Schade als bedoeld in artikel 3, eerste lid van de Instellingsregeling Commissie aanvullende schadevergoeding werkelijke schade;
de voorzitter als bedoeld in artikelen 5, eerste lid en 5a, eerst lid van de Instellingsregeling Commissie aanvullende schadevergoeding werkelijke schade;
de operationeel directeur als bedoeld in artikel 5a, tweede lid van de Instellingsregeling Commissie aanvullende schadevergoeding werkelijke schade;
Voor de toepassing van dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt, tenzij anders bepaald in dit besluit, met de verlening van ondermandaat gelijkgesteld de verlening van:
a. ondervolmacht: de bevoegdheid om namens de Minister voor de Staat der Nederlanden privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten; en
b. ondermachtiging: de bevoegdheid om namens de Minister voor de Staat der Nederlanden handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
1. Met inachtneming van de hoofdstuk 4 van het Mandaatbesluit Ministerie van Financiën 2020 wordt een ondermandaat afgegeven aan de voorzitter van de CWS voor de volgende bevoegdheden ten aanzien van medewerkers die taken hoofdzakelijk ten behoeve van CWS verrichten. Het nemen van beslissingen betreffende:
a. het vaststellen van de organisatie van de CWS, en hiermee samenhangend het besluiten tot reorganisaties.
b. het aangaan, het plaatsen en het beëindigen van de arbeidsovereenkomst;
c. het maken van afspraken over de beloning en het toekennen van maatregelen van sociaal flankerend beleid;
d. het toekennen van een (bijzondere) beloning;
e. het opleggen van ordemaatregelen en straffen, met uitzondering van de wettelijke mogelijkheden het dienstverband te beëindigen;
f. het geven van toestemming op verzoeken om systemen te mogen raadplegen naar aanleiding van vermoedens van niet integer gedrag door onder hem ressorterende medewerkers;
g. het sluiten van een tijdelijke arbeidsovereenkomst in bijzondere situaties;
h. opzegging wegens bereiken AOW-gerechtigde leeftijd;
i. (verlenging) tijdelijke arbeidsovereenkomst;
j. een (tijdelijke) uitzending in het buitenland;
k. schadeloosstelling;
l. het verzoeken van toestemming aan het UWV tot ontslag wegens ziekte;
m. (de aansprakelijkheidsstelling als gevolg van) dienstongevallen, beroepsziekten en beroepsincidenten als bedoeld in de CAO Rijk, waarbij de pSG door de voorzitter CWS wordt geïnformeerd.
n. de vaststelling feitelijk opgedragen functie;
o. ver- en herplaatsing;
p. het tijdelijk opdragen van andere werkzaamheden;
q. de toekenning extra periodieke verhoging;
r. de onthouding van een periodieke verhoging;
s. de wijziging van salarisschaal;
t. de incidentele beloning voor bijzondere prestaties;
u. de korting beloning bij arbeidsongeschiktheid;
v. het maken van afspraken tot uitbreiding van een arbeidsduur van meer dan 36 uur per week.
2. Artikel 12 van het Mandaatbesluit Directoraten-Generaal Belastingdienst, Toeslagen en Douane 2021 wordt van overeenkomstige toepassing verklaard.
1. Aan de voorzitter van de CWS wordt een ondervolmacht afgegeven om financiële verplichtingen aan te gaan namens de Staat der Nederlanden voor zover deze behoren binnen het kader van de tijdelijke CWS.
2. De uitoefening van de bevoegdheden die in dit artikel zijn verleend, geschiedt met inachtneming van:
a. De gestelde kaders ten aanzien van inkoop en aanbesteding;
b. De van toepassing zijnde begrotingswet en de daarbij gegeven ruimte;
c. De toegekende budgetten op basis van het geldende jaarplan.
3. Artikel 8 van het Mandaatbesluit Directoraten-Generaal Belastingdienst, Toeslagen en Douane 2021 wordt van overeenkomstige toepassing verklaard.
Bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter is de operationeel directeur bevoegd om als diens plaatsvervanger op te treden.
1. De voorzitter kan enkele bevoegdheden, genoemd in artikel 3 van dit besluit, ondermandateren aan de operationeel directeur als bedoeld in artikel 5a, tweede lid van de Instellingsregeling Commissie aanvullende schadevergoeding werkelijke schade. Het nemen van beslissingen betreffende:
a. het aangaan, het plaatsen en het beëindigen van de arbeidsovereenkomst, voor zover het geen leidinggevende functie betreft en de vergoeding lager is dan schaal 15;
b. het toekennen van maatregelen van sociaal flankerend beleid, met uitzondering van de stimuleringspremie en afwijkingen op het sociaal flankerend beleid;
c. het opleggen van ordemaatregelen;
d. een (tijdelijke) uitzending in het buitenland;
e. schadeloosstelling, tot een maximumbedrag van € 5.000,-;
f. de vaststelling feitelijk opgedragen functie;
g. de toekenning extra periodieke verhoging, mits binnen de salarisschaal;
h. de onthouding van een periodieke verhoging, mits binnen de salarisschaal;
i. de wijziging van salarisschaal, voor zover de functie niet wijzigt;
j. de korting beloning bij arbeidsongeschiktheid.
2. De voorzitter kan de bevoegdheden, genoemd in artikel 4 van dit besluit, tot een maximumbedrag van € 144.000,– ondermandateren aan de operationeel directeur als bedoeld in artikel Sa, tweede lid van de Instellingsregeling Commissie aanvullende schadevergoeding werkelijke schade.
3. In een ondermandaat wordt de omvang ervan aangegeven.
Over vraagstukken betreffende de bevoegdheden die worden genoemd in dit besluit en die van politiek gevoelige of anderszins zwaarwegende aard zijn, treedt de gemandateerde in overleg met de SG voordat van bevoegdheden gebruik wordt gemaakt.
De ondertekening van uitgaande stukken zal luiden overeenkomstig artikel 6 van het Mandaatbesluit Directoraten-Generaal Belastingdienst, Toeslagen en Douane 2021.
1. De instructies, die de SG kan geven, hebben in ieder geval betrekking op de verantwoordingscyclus binnen de CWS.
2. De bij of krachtens dit besluit gemandateerde of gevolmachtigde bevoegdheden worden uitgeoefend met inachtneming van de gegeven instructies.
Het doel van de hersteloperatie is om ouders die gedupeerd zijn door de problemen met de kinderopvangtoeslag zo snel en zo goed mogelijk te helpen om een nieuwe start te maken. Op dit moment moeten zij te lang wachten op een integrale beoordeling en compensatie van aanvullende werkelijke schade. De Commissie Werkelijke Schade (CWS) werkt aan een verdere versnelling en verbetering. Dit besluit voorziet in de versterking van de CWS door de verlening van ondermandaten aan de voorzitter van de commissie op het gebied van personeelsbeleid en budgethouderschap, zodat de voorzitter de benodigde bevoegdheden heeft om de commissie te reorganiseren en te versterken. De CWS heeft een belangrijke rol voor ouders die niet voor de alternatieve schaderoute kiezen, maar ervoor kiezen om een individuele, meer gedetailleerde schadeberekening te ontvangen.
In de Kamerbrief van 7 september 2023 (Kamerstukken Il 2022–2023, 31 066, nr. 1282) is aangegeven dat het voor de gewenste versnelling en verbetering bij de CWS ten eerste van belang is dat de benodigde capaciteit en gerichte expertise wordt ingeregeld. Bij het aanstellen van een nieuwe voorzitter in 2023 heeft deze als opdracht meegekregen de herinrichting van de commissie vorm te geven en de plannen zo bij te stellen dat deze aansluiten bij de doelstellingen en bij de ingezette andere maatregelen voor versnelling en verbetering. In de Kamerbrief van 6 november 2024 (Kamerstukken II 2024–2025, 31 066, nr. 1436) is het verbeterplan van de CWS, getiteld ‘Oog voor mens en ruimhartiger herstel’, dat in april 2024 is uitgebracht, een belangrijke basis voor de koers en ambitie van de commissie. Dit plan benadrukt de noodzaak van een mensgerichte benadering en beoogt een ruimhartiger en effectiever herstel voor de gedupeerden van de kinderopvangtoeslagenaffaire.
De huidige koers en ambitie van de CWS vraagt om doorzettingsmacht voor de voorzitter op het gebied van personeelsbeleid en de bedrijfsvoering. Een belangrijke randvoorwaarde is de dat de voorzitter doorzettingsmacht krijgt om impasses te doorbreken als de stemmen staken en om personele aangelegenheden op te lossen. Daarom verleent de secretaris-generaal (SG) een mandaat aan de voorzitter van de CWS op het gebied van organisatieontwikkeling, personeel, inkoop en aanbestedingen.
Het ondermandaat wordt gelijkgesteld aan de verlening van ondervolmacht en ondermachtiging.
De voorzitter van de CWS krijgt een ondermandaat dat ziet op medewerkers die taken hoofdzakelijk ten behoeve van CWS verrichten. Met inachtneming van de bevoegdheden die zijn voorbehouden aan de SG en de pSG zijn aan de voorzitter van de CWS bevoegdheden toegekend op het gebied van personeelsbeslissingen, zoals het aangaan en beëindigen van de arbeidsovereenkomst en het maken van afspraken over beloning. De bevoegdheid ziet alleen op personeel dat werkt bij de CWS en niet op de leden van de commissie. Deze worden benoemd door de bewindspersoon.
De voorzitter van de CWS krijgt een ondervolmacht en ondermachtiging om financiële verplichtingen aan te gaan namens de Staat der Nederlanden, mits binnen het werkterrein van de bedrijfsvoering van de CWS. De voorzitter dient de bevoegdheden uit te oefenen binnen de gestelde wettelijke en interne kaders die gelden voor het Ministerie van Financiën ten aanzien van inkoop, aanbesteding en de begroting.
De voorzitter van de CWS kan de genoemde bevoegdheden uit artikel 3 en 4 van dit mandaatbesluit ondermandateren aan de operationeel directeur middels een ondermandaat. Voor de onderdelen g, h en i uit lid 1 van dit artikel geldt eveneens dat het geen leidinggevende functie betreft en de vergoeding lager is dan schaal 15.
De mandaathouder treedt, voor het uitoefenen van een bevoegdheid in de zin van dit besluit, in overleg met de SG als sprake is van vraagstukken die de bevoegdheden raken die in dit besluit worden genoemd en waarvan de mandaathouder vermoedt of redelijkerwijs zou moeten vermoeden dat die van politiek gevoelige of anderszins zwaarwegende aard zijn. Bij dat laatste kan bijvoorbeeld worden gedacht aan budgettaire gevolgen die buiten de begroting vallen, het voornemen om bevoegdheden of handelingen uit te oefenen die op gespannen voet staan met de Wet hersteloperatie toeslagen en het voornemen om bevoegdheden of handelingen uit te voeren die verder strekken dan de versnellingsaanpak of de taakomschrijving van de CWS.
De SG kan instructies geven die zien op uitoefening van de bevoegdheden die verleend zijn bij dit besluit, waaronder de verantwoordingscyclus binnen de CWS. De bij of krachtens dit besluit gemandateerde bevoegdheden worden uitgeoefend met inachtneming van de gegeven instructies.
De inwerkingtreding van het besluit is niet gekoppeld aan een vaste einddatum. In plaats daarvan is de einddatum afhankelijk gesteld van de voortgang en de werkzaamheden van de CWS. Het besluit blijft van kracht zolang de werkzaamheden van de CWS voortduren. Bij beëindiging van de werkzaamheden van de CWS wordt het besluit ingetrokken.
De Minister van Financiën, Namens deze, De secretaris-generaal B. van den Dungen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-2288.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.