Regeling van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 23 juni 2025 tot wijziging van de Regeling basisregistratie personen in verband met de invoering van het Logisch Ontwerp BRP, versie 2025.Q3, en van de Regeling basisadministraties persoonsgegevens BES in verband met de invoering van het Logisch Ontwerp BES, versie 2025.Q3

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Gelet op artikel 3, eerste lid, van het Besluit basisregistratie personen en de artikelen 3, tweede lid, 3a, derde lid, 10, tweede lid, en 11, derde lid, van de Wet basisadministraties persoonsgegevens BES en artikel 31, eerste lid, van het Besluit basisadministraties persoonsgegevens BES;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling basisregistratie personen wordt als volgt gewijzigd:

A

In de artikelen 2 en 3 wordt ‘Logisch Ontwerp BRP, versie 2025.Q2’ vervangen door ‘Logisch Ontwerp BRP, versie 2025.Q3’.

B

Bijlage 1 wordt vervangen door de bijlage, opgenomen als bijlage A bij deze regeling.

ARTIKEL II

De Regeling basisadministraties persoonsgegevens BES wordt als volgt gewijzigd:

A

In de artikelen 3, tweede lid, en 6, tweede lid, wordt ‘Logisch Ontwerp BES, versie 2025.Q1’ vervangen door ‘Logisch Ontwerp BES, versie 2025.Q3’.

B

De bijlage wordt vervangen door de bijlage, opgenomen als bijlage B bij deze regeling.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2025.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst, met uitzondering van de bijlagen A en B, die zullen worden geplaatst op https://www.rvig.nl.

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, E. van Marum

BIJLAGE A, BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL B

BIJLAGE 1. LOGISCH ONTWERP BRP, VERSIE 2025.Q3

Bijlage bij artikel 3

Deze bijlage wordt bekendgemaakt op https://www.rvig.nl.

BIJLAGE B, BEHORENDE BIJ ARTIKEL II, ONDERDEEL B

BIJLAGE. LOGISCH ONTWERP BES, VERSIE 2025.Q3

Bijlage bij de artikelen 3, tweede lid, en 6, tweede lid

Deze bijlage wordt bekendgemaakt op https://www.rvig.nl en tevens ter inzage gelegd bij de afdelingen burgerzaken van het openbaar lichaam Bonaire, Kaya Neerlandia 40, Kralendijk, het openbaar lichaam Sint Eustatius, 13 Kennip Road, Princess Garden, Oranjestad en het openbaar lichaam Saba, Power Street 1, The Bottom.

TOELICHTING

ALGEMEEN

1. Inleiding

De onderhavige wijziging van de Regeling basisregistratie personen (hierna: Regeling BRP) heeft betrekking op de vaststelling van het Logisch Ontwerp BRP (hierna: LO BRP), versie 2025.Q3. De onderhavige wijziging van de Regeling basisadministratie persoonsgegevens BES (hierna: Regeling bap BES) heeft betrekking op de vaststelling van het Logisch Ontwerp BES (hierna: LO BES), versie 2025.Q3.

2. Inhoud

2.1 Wijzing Logisch Ontwerp BRP

In deze paragraaf wordt ingegaan op de wijzigingen in het LO BRP ten opzichte van de vorige versie (LO BRP, versie 2025.Q2; 1 april 2025). Het LO BRP bevat de systeembeschrijving van de basisregistratie personen (hierna: BRP). De systeembeschrijving vormt de beschrijving van de voorzieningen waarmee de BRP wordt uitgevoerd. Door middel van de systeembeschrijving worden de gedetailleerde regels gesteld die noodzakelijk zijn om de voorzieningen en daarmee het gehele stelsel van de BRP te laten werken. Op grond van de Wet basisregistratie personen en het Besluit basisregistratie personen wordt deze systeembeschrijving bij ministeriële regeling vastgesteld. De systeembeschrijving wordt gevormd door de als zodanig gemarkeerde hoofdstukken en bijlagen, of onderdelen daarvan, van het LO BRP, dat als bijlage bij de Regeling BRP is gevoegd.

2.1.1 Uitfasering mailboxserver (MBS): realisatie BRP berichten API

De huidige berichtendienst, de mailboxserver (MBS), maakt gebruik van sterk verouderde systemen en standaarden. Bovendien verloopt het onderhoudscontract met de leverancier. In 2019 is om bovengenoemde redenen al een tijdelijke oplossing gerealiseerd, de webservice StuurGBAbericht. Met de realisatie en implementatie van een nieuwe, duurzame centrale voorziening wordt het mogelijk om in de nabije toekomst afscheid te nemen van de mailboxserver en de webservice StuurGBAbericht.

Met deze LO-wijziging wordt de nieuwe voorziening geïntroduceerd: de BRP Berichten API, die volgens moderne standaarden is ontworpen. Via deze API kunnen berichten worden verzonden naar andere gebruikers, of opgehaald uit het eigen postvak. De API ondersteunt de huidige berichten en berichtencycli en is in te zetten voor alle gebruikers van de BRP. Voorlopig wordt de BRP Berichten API gebruikt naast de mailboxserver (MBS) en de webservice StuurGBAbericht, om gebruikers in staat te stellen om in de komende periode over te stappen (fase 1; uitfasering).

2.1.2 Uitbreiden tabel 34 (landen)

Een aantal afnemers heeft gevraagd om uitbreiding van de landentabel met internationaal erkende codes op basis van de ISO-3166 standaard. Het gaat hierbij met name om aangewezen bestuursorganen (abo’s) die internationaal gegevens uitwisselen. Voor hen is het nuttig om ondubbelzinnig te kunnen verwijzen naar landen via internationaal erkende codes. Met deze wijziging worden alle codes en de Engelse namen daarvan toegevoegd als rubrieken in tabel 34 (de landentabel). Daarnaast is gezorgd dat een kolom die aangeeft of sprake is van een zogenoemde ‘fictieve einddatum’ is toegevoegd als tabelrubriek. Deze datum stond voorheen niet in het LO BRP beschreven, maar wel in de landelijke tabellen zoals de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (hierna: RvIG) die publiceert op de website. Indien sprake is van een fictieve einddatum, staat er in die kolom een asterisk. Een einddatum is het moment dat een bepaald land in de tabel is opgevolgd door een ander land. Sommige landencodes van landen die inmiddels niet meer bestaan, hebben geen dergelijke einddata en bij de invoering van de gemeentelijke basisadministratie (de voorganger van de BRP) is ervoor gekozen om in dat geval een fictieve einddatum van 1 juni 1991 aan te houden.

2.1.3 Introductie Tabellen API

Landelijke tabellen zijn coderingslijsten waarin gegevens zijn opgenomen die gebruikt worden voor zowel de bijhouding van persoonsgegevens in het geautomatiseerde systeem van de BRP als voor de interpretatie door de ontvangende systemen van afnemers van deze persoonsgegevens. Omdat de landelijke tabellen voortdurend aan verandering onderhevig zijn, worden deze momenteel op de website van de RvIG gepubliceerd in CSV- en PDF-format.

Verschillende leveranciers en afnemers hebben te kennen gegeven dat ze de landelijke tabellen graag zouden willen kunnen raadplegen via een API. Met deze LO-wijziging komt RvIG aan die wens tegemoet en wordt de BRP Tabellen API geïntroduceerd. Via deze API kunnen de landelijke tabellen worden geraadpleegd en gedownload voor gebruik in burgerzaken- en andere taakapplicaties.

2.1.4 Aanvulling op koppeling BAG-BRP in het LO BRP

Sinds LO BRP, versie 2024.Q1 (1 januari 2024), wordt in het LO BRP afgedwongen dat de gegevens van een woon- of briefadres in de BRP gelijk moeten zijn aan die van het gekoppelde adres in de BAG (basisregistratie adressen en gebouwen). Volgens artikel 35, tweede lid, van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen kunnen de gegevens van een woon- of briefadres in een andere basisregistratie, zoals de BRP, echter in bepaalde situaties verschillen van het gekoppelde adres in de BAG.

Bij de BRP gaat het concreet om de volgende twee mogelijke uitzonderingen:

  • het adresseerbaar object heeft in de BAG de indicatie ‘geconstateerd’;

  • het gegeven van het adres staat in de BAG in onderzoek.

Met deze wijziging aan het LO BRP wordt geregeld dat in deze twee uitzonderingssituaties de gegevens van een woon- of briefadres in categorie 08 Verblijfplaats niet gelijk hoeven te zijn aan die van het gekoppelde adres in de BAG.

2.1.5 Afschermen gegevens gerelateerden in Ad hoc webservice

Een burger heeft recht op inzage van de gegevens die over hem op zijn persoonslijst zijn vastgelegd in de BRP. Burgers krijgen inzage in deze gegevens via o.a. MijnOverheid. Tot die gegevens behoren voor wat betreft ingezetenen ook enkele gegevens (BSN, naam, geboortegegevens en geslacht) van gerelateerden, te weten beide ouders (indien bekend) en eventuele (ex-)partner(s) en kind(eren). Om de gegevens te kunnen tonen, bevraagt MijnOverheid de Ad hoc webservice van de BRP-Verstrekkingsvoorziening (BRP-V).

Als iemand van naam of van geslacht verandert, wordt dat ook gewijzigd op de persoonslijsten van die gerelateerden, die dit daardoor op hun eigen persoonslijst kunnen zien. Dat is in sommige situaties onwenselijk of zelfs gevaarlijk, namelijk als er sprake is van stalking of eerwraak. Over het tonen van het BSN van gerelateerden zijn klachten van burgers bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties binnengekomen. Daarom wordt een afschermingsrecht onderzocht.1 Als eerste stap wordt met deze wijziging de Ad hoc webservice zodanig aangepast dat alleen als MijnOverheid haar bevraagt, de volgende af te schermen gegevens worden vervangen door negen asterisken (*********) of geheel worden weggelaten:

  • de gegevens van ex-partners die nog in leven zijn;

  • het BSN van kinderen van 18 jaar of ouder;

  • het BSN van ouder(s) van personen van 18 jaar of ouder.

2.2 Wijziging Logisch Ontwerp BES

In deze paragraaf wordt ingegaan op de wijzigingen in het LO BES ten opzichte van de vorige versie (LO BES, versie 2025.Q1; 1 januari 2025). De bijzondere gemeenten Bonaire, Sint Eustatius en Saba (BES) houden gegevens over hun inwoners elk bij in een eigen basisadministratie, die van oudsher bekendstaat als PIVA (Persoonsinformatievoorziening Nederlandse Antillen en Aruba). De BES-eilanden hebben gezamenlijk ook een verstrekkingsvoorziening, de PIVA-V. Aan het functioneren van de PIVA's en PIVA-V van Bonaire, Sint Eustatius en Saba ligt een systeembeschrijving ten grondslag: het Logisch ontwerp BES. De systeembeschrijving vormt de beschrijving van de voorzieningen waarmee de BRP wordt uitgevoerd. Door middel van de systeembeschrijving worden de gedetailleerde regels gesteld die noodzakelijk zijn om de voorzieningen en daarmee het gehele stelsel van de PIVA’s en PIVA-V te laten werken. Op grond van de Wet basisadministraties persoonsgegevens BES en het Besluit basisadministraties persoonsgegevens BES wordt deze systeembeschrijving bij ministeriële regeling vastgesteld. De systeembeschrijving wordt gevormd door de als zodanig gemarkeerde hoofdstukken en bijlagen, of onderdelen daarvan, van het LO BES, dat als bijlage bij de Regeling bap BES is gevoegd.

2.2.1 Uitbreiden tabel 34 (landen)

In het Logisch Ontwerp BES, versie 2025.Q3, is de wijziging beschreven in paragraaf 2.1.2 (uitbreiden tabel 34 (landen)) ook doorgevoerd.

De overige wijzigingen van de LO BRP zijn voor de PIVA niet nodig. In Caribisch Nederland wordt in plaats van het eerdergenoemde MBS-systeem een eigen systeem gebruikt, dat op termijn ook vervangen gaat worden maar zich op dit moment nog niet voor uitrol leent. De tabellen API wordt ook op dit moment nog niet ondersteund door de PIVA. De BAG ziet niet op de BES en is daarom niet aan de PIVA gekoppeld, waardoor er ook geen uitzonderingen ingebouwd hoeven te worden op die koppeling. Als laatste bestaat er in de BES vooralsnog geen ad hoc webservice om de eigen gegevens in de PIVA in te zien, dus is het nu ook nog niet noodzakelijk om daar een uitzondering voor in te bouwen.

3. Privacyaspecten, regeldrukgevolgen en uitvoeringslasten

De wijzigingen in het LO BRP en het LO BES hebben naar verwachting geen (omvangrijke) gevolgen voor de privacy.

De technische realisatie van de BRP Berichten API, die met deze wijziging wordt gerealiseerd, heeft geen gevolgen voor de regeldruk. De uitfaseringen van de Mailboxserver (MBS) en StuurGBAbericht, die in latere LO-wijzigingen worden gerealiseerd, hebben wel gevolgen voor de regeldruk. Daarbij dient te worden opgemerkt dat de kosten in tijd en geld voor afnemers bij het in standhouden van de Mailboxserver (MBS) ook zouden toenemen, doordat de systemen steeds meer verouderd zouden raken en meer en duurder onderhoud zouden gaan vereisen. Om gevolgen voor de regeldruk van die uitfaseringen nu al zo veel mogelijk te beperken, stelt de RvIG in samenwerking met de leveranciers een migratieplan op. Voor de overstap naar de BRP Berichten API moeten de leveranciers hun software aanpassen. Het is mogelijk dat (een deel van) de kosten die hiervoor door de leveranciers worden gemaakt, worden doorgerekend naar hun afnemers. Aangezien de BRP Berichten API eenvoudiger te beheren is, is het ook mogelijk dat een deel van de afnemers niet meer zullen samenwerken met de leverancier en zelf hun software zullen aanpassen en de BRP Berichten API zullen beheren.

Momenteel zijn er 7 leveranciers en 900 afnemers, waarvan circa de helft overheidsorganen betreft. Afhankelijk van de grootte van de afnemer, de leverancier en het systeem dat wordt gebruikt, zal de aansluiting op de BRP Berichten API voor de afnemers naar schatting eenmalig tussen de 1.000 en 10.000 euro kosten. Voor afnemers die zelf de BRP Berichten API (willen) gaan beheren, kost de aansluiting naar verwachting in de meeste gevallen een eenmalig bedrag tussen de 10.000 en 30.000 euro, maar zij kunnen deze kosten op langere termijn compenseren doordat de kosten van de leverancier wegvallen.2 Om te kunnen aansluiten op de BRP Berichten API, dient het systeem van de afnemers te voldoen aan bepaalde technische standaarden. Voor aansluiting varieert de benodigde tijdsinspanning in werkdagen tussen een werkdag en enkele werkdagen, wat afhankelijk is van de standaarden die de betreffende partij nu al gebruikt. Is eenmaal de software gereed, kan de aansluiting zelf binnen een werkdag. De kosten die voor de aansluiting op deze werkdagen gemaakt worden, zijn inbegrepen bij het hierboven genoemde eenmalige bedrag.

De introductie van de Tabellen API heeft naar verwachting geen tot zeer beperkte gevolgen voor de regeldruk. Deze introductie wordt ingevoerd op wens van een gedeelte van de leveranciers en gebruikers, voor wie het koppelen met een dergelijke API al technisch eenvoudig te realiseren is. Deze leveranciers en gebruikers zullen daardoor vrijwel geen regeldruk ervaren. Andere leveranciers en gebruikers kunnen ook aansluiten op de Tabellen API, maar kunnen ook de huidige werkwijze blijven volgen. Het blijft mogelijk om de landelijke tabellen op de website van de RvIG in CSV- en PDF-format te downloaden en gebruiken.

Voor het overige hebben de wijzigingen in het LO BRP en het LO BES naar verwachting geen (omvangrijke) gevolgen voor de regeldruk.

4. Consultatie en advies

Van internetconsultatie is afgezien, gelet op de technische aard van de wijzigingen en de doelgroep (overheidsorganisaties die betrokken zijn bij de bijhouding van de BRP/PIVA of daarvan gebruikmaken) waarvoor deze in overwegende mate relevantie hebben. Deze doelgroep is geconsulteerd via het Gebruikersoverleg BRP.3 Voor de leden van het Gebruikersoverleg gaf de ontwerpregeling geen aanleiding tot het maken van opmerkingen. Over de ontwerpregeling is tevens advies gevraagd aan het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR). Het College van ATR heeft afgezien van een formele toets, omdat de regeldruk in dit dossier voornamelijk veroorzaakt wordt door een technisch noodzakelijke update, die alleen eenmalige aansluitingskosten oplevert.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Artikel I

Dit artikel ziet op de vaststelling van het LO BRP, versie 2025.Q3. Onderdeel A betreft wijziging van de artikelen 2 en 3 van de Regeling BRP. Onderdeel B betreft de wijziging van bijlage 1 bij de Regeling BRP. In het algemene deel van deze toelichting (paragrafen 2.1.1 tot en met 2.1.5) zijn deze wijzigingen toegelicht

Artikel II

De onderdelen A en B zien op de vaststelling van het LO BES, versie 2025.Q3. Onderdeel A betreft wijziging van de artikelen 3, tweede lid, en artikel 6, tweede lid, van de Regeling BES. Onderdeel B betreft de wijziging van de bijlage bij die regeling. In paragraaf 2.2.1 is de wijziging toegelicht.

Artikel III

Dit artikel bepaalt in overeenstemming met het stelsel van de vaste verandermomenten dat de onderhavige regeling in werking treedt op 1 juli 2025. Wel is afgeweken van de in relatie tot overheidsorganisaties gebruikelijke termijn van drie maanden tussen bekendmaking en inwerkingtreding van de regeling. Dat is in dit geval niet bezwaarlijk, omdat deze regeling enkel gevolgen heeft voor overheidsorganisaties die betrokken zijn bij de bijhouding van de BRP of daarvan gebruikmaken en geen verandering brengt in rechten of plichten van burgers en bedrijven. Daarnaast zijn de betrokken partijen die toegang hebben tot de BRP of de PIVA door middel van het LO uitgebreid betrokken door RvIG in de wijzigingen waardoor zij hier ook op voorbereid zijn.

Bijlagen A en B

Op grond van artikel 7, tweede lid, van de Bekendmakingswet vindt de bekendmaking van het LO BRP, versie 2025.Q3 (bijlage A), en het LO BES, versie 2025.Q3 (bijlage B), plaats op de website van RvIG. Het LO BES wordt ook ter inzage gelegd op de afdelingen burgerzaken van de verschillende openbare lichamen.

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, E. van Marum


X Noot
1

Kamerstukken II 2022/23, 27 859, nr. 175.

X Noot
2

Bepaalde afnemers gebruiken nu al hun eigen systeem, de zogenaamde ‘zelfbouwers’. Het gaat hierbij om grote (overheids)partijen, zoals de Belastingdienst en DUO. Vanwege de complexiteit van hun eigen systemen, is het niet mogelijk om een algemene schatting van deze kosten voor aansluiting te maken. Met deze afnemers maakt de RvIG aparte afspraken in het migratieplan.

X Noot
3

Het overleg, bedoeld in artikel 1.15, eerste lid, van de Wet BRP, van de Minister van BZK met representatieve vertegenwoordigingen van de gemeenten, van de aangewezen bestuursorganen en van de overheidsorganen en derden aan wie op grond van artikel 3.2, 3.3 of 3.13 van de Wet BRP gegevens uit de BRP worden verstrekt.

Naar boven