Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) | Staatscourant 2025, 21133 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) | Staatscourant 2025, 21133 | ander besluit van algemene strekking |
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid,
Gelet op de Rijkswet op het Nederlanderschap, het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap, de Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap;
Besluit:
De Handleiding voor de toepassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap 2003 toegespitst op het gebruik in Aruba wordt als volgt gewijzigd:
A
Paragraaf 3.1/Toelichting ad artikel 8, eerste lid, aanhef en onder b, HRWN-A is gewijzigd en komt te luiden:
Ten aanzien van de volgende categorieën vreemdelingen in artikel 3 LTU bestaan geen bedenkingen tegen verblijf voor onbepaalde tijd als bedoeld in artikel 8, eerste lid, onder b, RWN:
•
b. personen die in dienst zijn geweest van Aruba of vóór 1 januari 1986 in dienst waren van de Nederlandse Antillen of het eilandgebied Aruba en uit dien hoofde pensioen of uitkering bij wijze van pensioen genieten, alsmede de niet hertrouwde weduwen van zodanige personen;
•
h. personen, in Aruba geboren, die de Nederlandse nationaliteit niet bezitten, mits zij de leeftijd van tien jaar hebben bereikt, en sedert hun eerste levensjaar in Aruba zijn toegelaten geweest.
Ten aanzien van de volgende categorieën vreemdelingen in artikel 3 LTU bestaan geen bedenkingen tegen verblijf voor onbepaalde tijd als bedoeld in artikel 8, eerste lid, onder b, RWN, mits jegens de hoofdverblijfgever zelf ook geen bedenkingen tegen verblijf voor onbepaalde tijd als bedoeld in artikel 8, eerste lid, onder b, RWN bestaan:
•
g. personen die gedurende ten minste vijf jaar gehuwd zijn met en inwonen bij een persoon als bedoeld in artikel 1, eerste lid, LTU of een persoon als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdelen a tot en met f, LTU, en gedurende een periode van ten minste vijf jaar toelating en hoofdverblijf in Aruba hebben of hebben gehad, alsmede de uit dat huwelijk geboren of staande dat huwelijk geadopteerde of erkende minderjarige inwonende kinderen;
•
i. echtgenoten of partners in een duurzame relatie, alsmede minderjarige kinderen, voor zover zij een gemeenschappelijke huishouding voeren met een persoon als bedoeld in het eerste lid, onderdelen a, d of e LTU; aan bedoelde echtgenoten of partners worden geen nadere voorwaarden gesteld voor de uitoefening van een beroep of het verrichten van arbeid.
Ten aanzien van vreemdelingen als bedoeld in artikel 3, lid 1, sub a LTU (in Aruba gestationeerde personen die in dienst zijn van Aruba, van een van de andere landen van het Koninkrijk of van een internationale organisatie of een door een van de landen van het Koninkrijk gesubsidieerde instelling) geldt dat zij in beginsel een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd moeten hebben om te kunnen aannemen dat er geen bedenkingen bestaan tegen hun verblijf voor onbepaalde tijd in Aruba. Verder bestaan er ook geen bedenkingen tegen verblijf voor onbepaalde tijd voor vreemdelingen die een verklaring van rechtswege overleggen waaruit volgt dat het tijdelijke arbeidscontract telkens met een jaar wordt verlengd. Dit is anders voor vreemdelingen die werken voor een internationale organisatie. Zij hebben de intentie om tijdelijk te verblijven dus er bestaan wel bedenkingen tegen hun verblijfsdoel.
Ten aanzien van de volgende categorieën vreemdelingen in artikel 3 LTU bestaan bedenkingen tegen verblijf voor onbepaalde tijd als bedoeld in artikel 8, eerste lid, onder b, RWN:
•
c. in Aruba als zodanig toegelaten beroepsconsuls, beroepsconsulaire ambtenaren en ander consulair personeel;
•
d. militairen of civiele personeelsleden, in dienst van een ander land, gedurende de tijd dat zij in Aruba zijn gestationeerd, of op grond van een verdrag toelating in Aruba hebben;
•
e. opvarenden van tot de zee- of luchtmacht van enige mogendheid behorende schepen of luchtvaartuigen gedurende de tijd dat Aruba met toestemming van de bevoegde autoriteit wordt aangedaan.
B
Model 1.33 is gewijzigd en komt te luiden als in bijlage 1.
C
Model 1.35 is gewijzigd en komt te luiden als in bijlage 2.
D
Model 2.22 is gewijzigd en komt te luiden als in bijlage 3.
Dit besluit zal (met de toelichting) in de Staatscourant worden geplaatst.
’s-Gravenhage, 23 juni 2025
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, namens deze, R. Maas directeur-generaal Immigratie- en Naturalisatiedienst
Model 1.33 Bevestiging van de verkrijging van het Nederlanderschap door optie (artikel
6, derde lid, RWN)
Met dit wijzigingsbesluit worden beleidswijzigingen, correcties en verduidelijkingen aangebracht in de Handleiding voor de toepassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap toegespitst op het gebruik in Aruba vastgelegd (HRWN-A). Dit komt bijvoorbeeld door wijzigingen in hogere of aanpalende wetten en regelgeving, jurisprudentie of vragen vanuit de uitvoeringspraktijk.
A
Bij in Aruba ingediende naturalisatieverzoeken wordt regelmatig een ‘verklaring van toelating van rechtswege’ (VvR), afgegeven op grond van artikel 3, eerste lid, onder a van de LTU’. De bezitters van deze VvR zijn doorgaans in Aruba werkzame leraren, ziekenhuispersoneel, of overheidspersoneel.
In de uitvoeringspraktijk zijn er onduidelijkheden ontstaan over de vraag of er bedenkingen bestaan tegen het verblijf voor onbepaalde tijd in Aruba, als de bezitter van een dergelijke VvR, niet in het bezit is van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
Gebleken is dat het verblijfsdoel VvR van rechtswege van niet-tijdelijke aard is en dat het hebben van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd op Aruba geen voorwaarde is. Het gaat erom of de arbeidsovereenkomst telkens wordt verlengd en dat hier geen bedenkingen tegen bestaan. Dit geldt niet voor personen die in dienst zijn van een internationale organisatie in Aruba. Paragraaf 3.1 van artikel 8 van de toelichting, eerste lid, aanhef en onder b, HRWN-A is hierop aangepast.
B
In model 1.33 HRWN-A is toegevoegd dat het Kabinet van de Gouverneur alle informatie omtrent de uitreiking van de optiebevestiging op de ceremonie in het deel ‘in te vullen door het Kabinet van de Gouverneur na uitreiking van de optiebevestiging i.v.m. administratief gebruik’ moet vermelden. Dit om er voor te zorgen dat alle modellen 1.33 (voor gebruik in Nederland, Aruba, Bonaire, Sint Eustatius en Saba, Curaçao en Sint Maarten) gelijkluidend zijn.
C
In model 1.35 is de ondertekening aangepast aan de huidige bewindspersoon.
D
Op 1 juli 2024 is WBN 2024/1 in werking getreden. In WBN 2024/1 is binnen model 2.22 van de HRWN-NL de tekst onder kopje 8 ‘naamsvaststelling of naamswijziging (artikel 12 RWN)’ aangepast. Met dit WBN is model 2.22 HRWN-A in lijn gebracht hiermee.
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, namens deze, R. Maas directeur-generaal Immigratie- en Naturalisatiedienst
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-21133.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.