Regeling van de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, van 2 juni 2025, kenmerk 4128890-1081634-LZ, tot wijziging van de Regeling langdurige zorg in verband met logeeropvang met pgb en vervoer met pgb, alsmede in verband met het indexeren van de pgb-bedragen voor 2026 [KetenID WGK027029]

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Gelet op de artikelen 3.1.3, derde lid, 3.6.3 en 3.6.7 van het Besluit langdurige zorg;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling langdurige zorg wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 5.13 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 5.668’ vervangen door ‘€ 5.961’.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 5.082’ vervangen door ‘€ 5.345’.

B

Artikel 5.15 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, aanhef, wordt ‘104,95%’ vervangen door ‘105,17%’.

2. In het eerste, tweede en derde lid wordt ‘2024’ telkens vervangen door ‘2025’.

C

In artikel 5.15a, eerste lid, wordt ‘ten hoogste € 383.451’ vervangen door ‘ten hoogste € 403.275’.

D

Artikel 5.17 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel b, wordt ‘€ 5.668’ vervangen door ‘€ 5.961’.

2. Het tweede lid komt te luiden:

  • 2. In afwijking van het eerste lid, onderdeel a, kan het persoonsgebonden budget worden besteed aan kosten van vervoer naar een plaats waar de verzekerde gedurende een dagdeel begeleiding in groepsverband of behandeling in groepsverband ontvangt, indien:

    • a. de zorgaanbieder niet verantwoordelijk is voor dat vervoer op grond van een inkoopafspraak met de Wlz-uitvoerder; of

    • b. het zorgkantoor vooraf toestemming heeft verleend.

E

Na artikel 5.17 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 5.17a

  • 1. Onder een verzekerde met een zeer complexe zorgbehoefte als bedoeld in artikel 3.1.3, tweede lid, aanhef, van het Besluit wordt verstaan een verzekerde die vanwege ernstige lichamelijke en verstandelijke beperkingen sterk afhankelijk is van begeleiding, verpleging en verzorging door bekende personen.

  • 2. Onder een passende zorglocatie als bedoeld in artikel 3.1.3, tweede lid, onderdeel a, van het Besluit wordt verstaan een zorglocatie die specifiek is ingericht voor het leveren van begeleiding, verpleging en verzorging aan verzekerden met een zeer complexe zorgbehoefte.

F

Artikel 5.22 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, aanhef, wordt ‘€ 25,65’ vervangen door ‘€ 26,98’.

2. In het tweede lid, aanhef, wordt ‘€ 80,81’ vervangen door ‘€ 84,99’ en wordt ‘€ 74,40’ vervangen door ‘€ 78,24’.

G

Bijlage H komt te luiden overeenkomstig de bijlage bij deze regeling.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt voor artikel I, onderdelen D, tweede lid, en E in werking met ingang van 1 juli 2025 en treedt voor artikel I, onderdelen A, B, C, D, eerste lid, F en G in werking met ingang van 1 januari 2026.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, V. Maeijer

TOELICHTING

I. Algemeen

1. Inleiding

Deze regeling tot wijziging van de Regeling langdurige zorg (hierna: Rlz) bevat drie onderwerpen.

In deze wijziging is ten eerste vastgelegd wat onder een verzekerde met een zeer complexe zorgbehoefte wordt verstaan en wat onder een passende zorglocatie voor deze verzekerde wordt verstaan. Dit is een uitwerking van artikel 3.1.3 van het Besluit langdurige zorg (Blz), welk artikel per 1 juli 2025 is gewijzigd (Stb. 2025, 81). Daarin is voorzien in een mogelijkheid voor logeren door verzekerden met een persoonsgeboden budget (hierna: pgb) die een zeer complexe zorgbehoefte hebben.

De inzet van logeeropvang met een eigen pgb-team is wenselijk in situaties waarin sprake is van een zeer complexe zorgvraag waarvoor een individuele maatwerkoplossing noodzakelijk is. Er zijn in deze situaties geen andere passende logeeroplossingen voorhanden. Het gevolg hiervan is dat de cliënt niet kan logeren als dat nodig is en de mantelzorgers daardoor onvoldoende ontlast worden van de zware zorgtaak.

Een tweede wijziging betreft een verruiming van de mogelijkheden om met pgb vervoer in te kopen. Indien het zorgkantoor daarvoor toestemming geeft, kan worden afgeweken van de hoofdregel dat de budgethouder alleen het vervoer zelf met pgb mag inkopen indien het vervoer niet beschikbaar is op grond van een collectieve inkoopafspraak.

Ten derde worden in deze wijziging van de Rlz de pgb-bedragen geïndexeerd. Met het indexeren van deze bedragen worden de toeslagen en tarieven behorende bij het pgb voor 2026 geïndexeerd conform de ontwikkeling van het prijspeil. Het betreft louter technische wijzigingen en deze zijn hierna toegelicht in de artikelsgewijze toelichting bij deze regeling.

2. Wijzigingen logeren met pgb-team

2.1 Verzekerde met zeer complexe zorgbehoefte

In artikel 3.1.3 van het Blz is de mogelijkheid opgenomen dat een verzekerde logeeropvang vanuit het pgb regelt en daarbij wordt vergezeld door zijn eigen, vertrouwde pgb-zorgverleners. In deze regeling wordt omschreven wanneer er sprake is van een verzekerde met een zeer complexe zorgbehoefte.

Het betreft verzekerden met zeer ernstige lichamelijke en verstandelijke beperkingen of met meervoudige lichamelijke en verstandelijke beperkingen. Het zorgprofiel van de verzekerde zal doorgaans ‘verstandelijk gehandicapt VG8’ betreffen, maar de verzekerde kan ook een ander zorgprofiel hebben. Bijvoorbeeld wanneer de verzekerde een visuele of auditieve beperking heeft en het geïndiceerde zorgprofiel behoort bij de sector ‘zintuiglijk gehandicapt’.

Verder zijn de verzekerden voor goede zorg sterk afhankelijk van eigen, vaste zorgverleners. Voor deze verzekerden is het noodzakelijk dat er een vast gezicht beschikbaar is: een zorgverlener die de verzekerde en diens zorgbehoeften zeer goed kent. Voor de verzekerde is continuïteit heel belangrijk. Continuïteit zorgt ervoor dat zorgverleners een beter begrip hebben van de voorgeschiedenis, medische achtergrond en persoonlijke situatie van de cliënt.

2.2. Passende zorglocatie

In deze regeling wordt ook omschreven wanneer er sprake is van een passende zorglocatie. De zorglocatie moet geschikt zijn om dagelijks samenhangende Wlz-zorg te leveren aan cliënten met een zeer complexe zorgbehoefte. De zorglocatie is geschikt om begeleiding, verzorging en verpleging te bieden. Vaak zal dit een Wlz-instelling zijn die al een overeenkomst heeft met een Wlz-uitvoerder. In de praktijk zal dit vaak in een kinderdagcentrum (KDC) zijn. Deze locaties kunnen relatief eenvoudig geschikt worden gemaakt voor het logeren door de betreffende doelgroep. Het KDC beschikt immers al over allerhande inventaris, zoals een tillift en tilmatten, een douchebrancard of bad op hoogte, uitluistersysteem of video-bewaking en ligvoorzieningen in de woonkamer. Verder voldoet een KDC aan hogere brandveiligheidseisen in verband met de aanwezigheid van kinderen die zelf niet mobiel zijn. Tijdens het logeren kunnen de kinderen gebruikmaken van de buitenruimte en de snoezelruimte voor ontspanning en het voorkomen van overprikkeling.

In de meeste gevallen zal er sprake zijn van aanvullend gebruik van de zorglocatie voor logeren met pgb-team. De locatie waar men in de weekenden wenst te logeren met het eigen pgb-team wordt dan bijvoorbeeld doordeweeks gebruikt voor dagbehandeling of dagbesteding. In uitzonderingsgevallen zal de cliënt passende logeeropvang met het eigen pgb-team organiseren in een locatie waarmee het zorgkantoor geen overeenkomst heeft afgesloten voor het leveren van dagbesteding of dagbehandeling. Te denken valt aan een pgb-gefinancierd logeerinitiatief. In de internetconsultatie van voormelde wijziging van het Blz is een voorbeeld ingebracht van een compleet aangepaste woning voor een persoon met een ernstig meervoudige beperking (EMB), die goed ingezet kan worden voor logeren met een pgb-team.

Uitgangspunt is dat budgethouders (of hun vertegenwoordigers) zelf bepalen of de zorglocatie passend is voor de logeeropvang en voldoet aan hun specifieke behoeften. De budgethouder bevestigt dit bij het indienen van de zorgovereenkomst bij het zorgkantoor. Indien daartoe aanleiding is, kan het zorgkantoor ook zelf beoordelen of sprake is van een passende zorglocatie.

2.3 Wijziging Inzet van pgb voor vervoer: maatwerk mogelijk

In artikel 3.6.7, onderdeel g, van het Blz is per 1 juli 2025 de mogelijkheid opgenomen om regels te stellen voor de situaties waarin of voorwaarden waaronder een pgb kan worden besteed aan kosten voor vervoer. Artikel 5.17, tweede lid (nieuw), van de Rlz regelt dat budgethouders vervoer kunnen inkopen, mits dat vervoer niet beschikbaar is op grond van een collectieve inkoopafspraak. Verder is hier geregeld dat, ook als er sprake is van collectief ingekocht vervoer, vervoer met een pgb mogelijk is als het zorgkantoor hiervoor toestemming heeft gegeven.

Uit casuïstiek en een actie-onderzoek komen situaties naar voren die samenhangen met het complexe beperkingenbeeld van de cliënt. Het betreft bijvoorbeeld een jonge cliënt met visuele en verstandelijke beperkingen met autisme voor wie in de wijde omtrek van de woonplaats geen passende dagbesteding is te vinden. De locatie die passende dagbesteding kan bieden bevindt zich op grote afstand van de woonplaats. Tijdens het vervoer is begeleiding nodig voor het geval zich gedurende het vervoer (gevaarlijke) situaties voordoen en de begeleider bijvoorbeeld de beslissing moet nemen of het al dan niet beter is om huiswaarts te keren en de dagbesteding af te zeggen. In dergelijke bijzondere situaties kunnen zorgkantoren ermee instemmen dat de budgethouder het vervoer zelf regelt met het pgb. Dit sluit ook aan bij de uitgangspunten van zorg op maat en de huidige uitvoeringspraktijk.

3. Uitvoeringsconsequenties

De uitvoeringslast voor zorgkantoren voor logeren met het eigen pgb-team zal beperkt zijn.

Het aantal aanvragen voor logeren met eigen pgb-team zal niet hoog liggen, aangezien de werkwijze slechts van toepassing is voor een kleine groep thuiswonende cliënten met zeer complexe zorgbehoefte. Een tweede reden waarom het logeren met eigen pgb-team slechts op kleine schaal zal plaatsvinden is het beperkte aantal zorglocaties dat is ingesteld op deze zeer complexe groep. De zorglocatie moet uiteraard bereid zijn om de ruimte beschikbaar te stellen voor logeren met eigen pgb-team en hierover praktische afspraken te maken met de mantelzorgers.

De uitvoeringsconsequenties voor zorgkantoren zijn tevens beperkt omdat de meeste zorglocaties, zoals KDC’s, reeds in gebruik zijn om zorg en ondersteuning te bieden aan mensen met een zeer complexe zorgbehoefte. Deze zorglocaties zijn reeds bekend bij zorgkantoren. Hierdoor zal de uitvoeringslast voor zorgkantoren om, als daartoe aanleiding is, de passendheid van de zorglocatie te beoordelen beperkt zijn.

De mogelijkheid voor het zorgkantoor om de budgethouder toestemming te geven om het pgb te besteden aan vervoer, is eenvoudig uitvoerbaar. Indien het zorgkantoor toestemming geeft, zal men de zorgovereenkomst goedkeuren via reguliere processen en kan de budgethouder op gebruikelijke wijze het pgb besteden aan vervoer.

Daarnaast zijn er beperkte uitvoeringsconsequenties voor de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De SVB heeft een taak bij het controleren van de voorwaarden voor uitbetaling van de vervoerskosten. Een budgethouder kan vervoerskosten ook bij de SVB declareren zonder dat er een zorgovereenkomst aan de declaratie ten grondslag ligt (zie artikel 5.23 lid 3 Rlz). In situaties dat er geen zorgovereenkomst aan ten grondslag ligt, zal de SVB toetsen of de budgethouder toestemming heeft verkregen van het zorgkantoor voor het inkopen van vervoer met het pgb.

4. Consultatie en advies

Een ontwerp van de wijzigingsregeling is van 21 maart 2025 tot en met 2 mei 2025 openbaar geconsulteerd. Deze consultatie zag op (1) wie voor logeren met eigen vertrouwde pgb-zorgverlener in aanmerking komt en (2) op het mogelijk maken dat in bijzondere situaties zorgkantoren ermee kunnen instemmen dat de budgethouder het vervoer zelf regelt met het pgb. Er zijn in totaal drie reacties ontvangen, waarvan twee openbare reacties. Enkele reacties zijn aanleiding geweest om de toelichting bij de wijzigingsregeling iets aan te passen. De toelichting is gewijzigd in die zin dat de verantwoordelijkheid voor het beoordelen van de geschiktheid van een zorglocatie bij de budgethouders zelf komt te liggen, in plaats van bij de zorgkantoren. Dit sluit aan bij het uitgangspunt dat pgb-houders zelf verantwoordelijk zijn voor beoordelen van de kwaliteit van zorg (en de locatie).

5. Financiële aspecten

De financiële consequenties van de onderhavige wijziging van logeren met eigen pgb-team zijn zeer beperkt. De zeer beperkte financiële consequenties voor de Wlz kunnen worden opgevangen binnen de reguliere Wlz-kaders. De werkwijze levert opbrengsten op voor gezinnen en de samenleving. Het gaat dan om kwaliteit van leven voor mantelzorgers en het draagt eraan bij dat gezinnen de zorg thuis langer kunnen volhouden en helpt te voorkomen dat er een crisissituatie ontstaat. Ook is er minder kans op uitval op werk of school/opleiding van de andere gezinsleden. De doelgroep van logeren met eigen pgb-team wordt op grond van de wijziging van de Rlz slechts mogelijk voor een kleine groep met zeer complexe zorgbehoefte. Een andere reden dat het logeren met eigen pgb-team geen vlucht zal nemen is dat het aantal zorglocaties dat is ingesteld op deze zeer complexe groep beperkt is.

De financiële gevolgen voor zorgkantoren wat betreft de mogelijkheid tot maatwerk bij vervoer zijn nihil, omdat de budgethouder dit uit zijn pgb bekostigt.

De financiële gevolgen van de indexatie van de pgb-bedragen worden opgevangen binnen de groeiruimte van de vastgestelde contracteerruimte.

6. Gevolgen voor de regeldruk

Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier ten aanzien van de wijzigingen met betrekking tot het logeren met eigen pgb-team niet geselecteerd voor een formeel advies omdat het nauwelijks gevolgen voor de regeldruk heeft. Er zijn nauwelijks gevolgen voor de regeldruk, omdat met de gekozen oplossing wordt aangesloten bij bestaande reguliere processen. Daarnaast blijft het aantal initiatieven waarbij wordt gekozen voor logeren met het eigen pgb-team waarschijnlijk beperkt tot de kleine groep budgethouders waarvoor het logeren met het eigen pgb-team meerwaarde heeft. Het zorgkantoor zal dus maar een beperkt aantal overeenkomsten hoeven te beoordelen. Evenmin zijn er aanpassingen nodig in het PGB 2.0-systeem.

Het ATR heeft het dossier ten aanzien van de wijzigingen met betrekking tot de indexatie van de pgb-bedragen niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het geen gevolgen voor de regeldruk heeft.

7. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt voor artikel I, onderdelen A, B, C, D, eerste lid, F en G in werking met ingang van 1 januari 2026. Dit is conform de vaste verandermomenten. Deze regeling treedt voor artikel I, onderdelen D, tweede lid, en E in werking op 1 juli 2025, net als de daarmee corresponderende bepalingen in het Blz (zie Stb. 2025, 81).

II. Artikelsgewijs

Artikel I, onderdelen A, B, C, D, eerste lid, F en G

Met deze wijzigingen van de Rlz worden de toeslagen en maximale tarieven behorende bij het pgb voor 2026 geïndexeerd conform de ontwikkeling van het prijspeil. Deze indexering betreft wijzigingen in de betreffende bedragen in diverse artikelen van de Rlz. Het indexeringspercentage dat hierbij is gehanteerd bedraagt 5,17%. Tevens wordt bijlage H van de regeling op deze indexering aangepast. Deze wijzigingen treden in werking per 1 januari 2026.

Artikel I, onderdeel D, tweede lid

De wijziging van artikel 5.17, tweede lid, betreft een verruiming van de mogelijkheden om met pgb vervoer in te kopen. Huidige hoofdregel is dat de budgethouder alleen het vervoer zelf met pgb mag inkopen, indien het vervoer niet beschikbaar is op grond van een collectieve inkoopafspraak. Met deze wijziging wordt geregeld dat van deze hoofdregel kan worden afgeweken, indien het zorgkantoor daarvoor toestemming geeft.

Voor verdere toelichting wordt verwezen naar paragraaf 2.3 van het algemeen deel van deze nota van toelichting.

Artikel I, onderdeel E

Het nieuwe artikel 5.17a bevat een nadere omschrijving van de begrippen ‘verzekerde met een zeer complexe zorgbehoefte’ en ‘passende zorglocatie’, zoals vermeld in artikel 3.1.3, tweede lid, aanhef, en onderdeel a, van het Blz.

Voor een toelichting op beide begrippen wordt verwezen naar de paragrafen 2.1 en 2.2 van deze nota van toelichting.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, V. Maeijer

BIJLAGE H TARIEVENTABEL 2026

Persoonsgebonden budget Wlz (ZZP of zorgprofiel)

Alle bedragen zijn jaarbedragen.

               

Zorgprofiel

ZZP

Wel of geen BEG GR

PV

VP

BEG IND

BEG GR

HH

Totaal

Verpleging en verzorging

               
 

1VV

nvt

€ 2.205

€ 5.664

€ 8.779

€ -

€ 4.945

€ 21.593

 

2VV

nvt

€ 12.109

€ 11.328

€ 2.927

€ -

€ 4.945

€ 31.309

 

3VV

nvt

€ 18.726

€ 5.664

€ 8.779

€ -

€ 4.945

€ 38.114

Beschut wonen met intensieve begeleiding en uitgebreide verzorging

4VV

nvt

€ 18.726

€ 11.328

€ 16.068

€ -

€ 4.945

€ 51.067

Beschermd wonen met intensieve dementiezorg

5VV

nvt

€ 18.726

€ 20.769

€ 24.845

€ -

€ 4.945

€ 69.285

Beschermd wonen met intensieve verzorging en verpleging

6VV

nvt

€ 18.726

€ 20.769

€ 24.845

€ -

€ 4.945

€ 69.285

Beschermd wonen met zeer intensieve zorg, vanwege specifieke aandoeningen, met de nadruk op begeleiding

7VV

nvt

€ 18.726

€ 20.769

€ 42.350

€ -

€ 4.945

€ 86.790

Beschermd wonen met zeer intensieve zorg, vanwege specifieke aandoeningen, met de nadruk op verzorging en verpleging

8VV

nvt

€ 25.303

€ 20.769

€ 52.564

€ -

€ 4.945

€ 103.581

                 

Licht verstandelijk gehandicapt

               

Wonen met begeleiding en verzorging

1LVG

ja, zonder vervoer

€ 6.616

€ -

€ 24.845

€ 3.609

€ 4.945

€ 40.015

 

1LVG

ja, met vervoer

€ 6.616

€ -

€ 24.845

€ 4.043

€ 4.945

€ 40.449

Wonen met behandeling en begeleiding

2LVG

ja, zonder vervoer

€ 6.616

€ -

€ 42.350

€ 3.609

€ 4.945

€ 57.520

 

2LVG

ja, met vervoer

€ 6.616

€ -

€ 42.350

€ 4.043

€ 4.945

€ 57.954

                 

Verstandelijk gehandicapt

1VG

nee

€ 6.616

€ -

€ 16.068

€ -

€ 4.945

€ 27.629

 

1VG

ja, zonder vervoer

€ 6.616

€ -

€ 16.068

€ 18.049

€ 4.945

€ 45.678

 

1VG

ja, met vervoer

€ 6.616

€ -

€ 16.068

€ 20.213

€ 4.945

€ 47.842

 

2VG

nee

€ 6.616

€ -

€ 24.845

€ -

€ 4.945

€ 36.406

 

2VG

ja, zonder vervoer

€ 6.616

€ -

€ 24.845

€ 18.049

€ 4.945

€ 54.455

 

2VG

ja, met vervoer

€ 6.616

€ -

€ 24.845

€ 20.213

€ 4.945

€ 56.619

Wonen met begeleiding en verzorging

3VG

nee

€ 2.205

€ -

€ 33.569

€ -

€ 4.945

€ 40.719

 

3VG

ja, zonder vervoer

€ 2.205

€ -

€ 33.569

€ 21.659

€ 4.945

€ 62.378

 

3VG

ja, met vervoer

€ 2.205

€ -

€ 33.569

€ 23.820

€ 4.945

€ 64.539

Wonen met begeleiding en intensieve verzorging

4VG

nee

€ 6.616

€ 1.887

€ 33.569

€ -

€ 4.945

€ 47.017

 

4VG

ja, zonder vervoer

€ 6.616

€ 1.887

€ 33.569

€ 21.659

€ 4.945

€ 68.676

 

4VG

ja, met vervoer

€ 6.616

€ 1.887

€ 33.569

€ 23.820

€ 4.945

€ 70.837

Wonen met intensieve begeleiding en intensieve verzorging

5VG

nee

€ 18.726

€ 5.664

€ 33.569

€ -

€ 4.945

€ 62.904

 

5VG

ja, zonder vervoer

€ 18.726

€ 5.664

€ 33.569

€ 25.269

€ 4.945

€ 88.173

 

5VG

ja, met vervoer

€ 18.726

€ 5.664

€ 33.569

€ 27.431

€ 4.945

€ 90.335

Wonen met intensieve begeleiding, verzorging en gedragregulering

6VG

nee

€ 6.616

€ -

€ 42.350

€ -

€ 4.945

€ 53.911

 

6VG

ja, zonder vervoer

€ 6.616

€ -

€ 42.350

€ 28.880

€ 4.945

€ 82.791

 

6VG

ja, met vervoer

€ 6.616

€ -

€ 42.350

€ 31.043

€ 4.945

€ 84.954

(besloten) wonen met zeer intensieve begeleiding, verzorging en gedragsregulering

7VG

nee

€ 18.726

€ 1.887

€ 52.564

€ -

€ 4.945

€ 78.122

 

7VG

ja, zonder vervoer

€ 18.726

€ 1.887

€ 52.564

€ 32.491

€ 4.945

€ 110.613

 

7VG

ja, met vervoer

€ 18.726

€ 1.887

€ 52.564

€ 34.652

€ 4.945

€ 112.774

Wonen met begeleiding en volledige verzorging en verpleging

8VG

nee

€ 39.620

€ 11.328

€ 16.068

€ -

€ 4.945

€ 71.961

 

8VG

ja, zonder vervoer

€ 39.620

€ 11.328

€ 16.068

€ 25.269

€ 4.945

€ 97.230

 

8VG

ja, met vervoer

€ 39.620

€ 11.328

€ 16.068

€ 27.431

€ 4.945

€ 99.392

                 

Lichamelijk gehandicapt

               

Wonen met enige begeleiding en enige verzorging (2015)

1LG

nee

€ 6.616

€ 1.887

€ 24.845

€ -

€ 4.945

€ 38.293

 

1LG

ja, zonder vervoer

€ 6.616

€ 1.887

€ 24.845

€ 21.659

€ 4.945

€ 59.952

 

1LG

ja, met vervoer

€ 6.616

€ 1.887

€ 24.845

€ 23.820

€ 4.945

€ 62.113

Wonen met begeleiding en enige verzorging

2LG

nee

€ 18.726

€ 1.887

€ 24.845

€ -

€ 4.945

€ 50.403

 

2LG

ja, zonder vervoer

€ 18.726

€ 1.887

€ 24.845

€ 21.659

€ 4.945

€ 72.062

 

2LG

ja, met vervoer

€ 18.726

€ 1.887

€ 24.845

€ 23.820

€ 4.945

€ 74.223

Wonen met enige begeleiding en verzorging (2015)

3LG

nee

€ 18.726

€ 1.887

€ 16.068

€ -

€ 4.945

€ 41.626

 

3LG

ja, zonder vervoer

€ 18.726

€ 1.887

€ 16.068

€ 25.269

€ 4.945

€ 66.895

 

3LG

ja, met vervoer

€ 18.726

€ 1.887

€ 16.068

€ 27.431

€ 4.945

€ 69.057

Wonen met begeleiding en verzorging

4LG

nee

€ 18.726

€ 1.887

€ 24.845

€ -

€ 4.945

€ 50.403

 

4LG

ja, zonder vervoer

€ 18.726

€ 1.887

€ 24.845

€ 21.659

€ 4.945

€ 72.062

 

4LG

ja, met vervoer

€ 18.726

€ 1.887

€ 24.845

€ 23.820

€ 4.945

€ 74.223

Wonen met begeleiding en intensieve verzorging

5LG

nee

€ 25.303

€ 5.664

€ 24.845

€ -

€ 4.945

€ 60.757

 

5LG

ja, zonder vervoer

€ 25.303

€ 5.664

€ 24.845

€ 25.269

€ 4.945

€ 86.026

 

5LG

ja, met vervoer

€ 25.303

€ 5.664

€ 24.845

€ 27.431

€ 4.945

€ 88.188

Wonen met intensieve begeleiding en intensieve verzorging

6LG

nee

€ 31.919

€ 11.328

€ 24.845

€ -

€ 4.945

€ 73.037

 

6LG

ja, zonder vervoer

€ 31.919

€ 11.328

€ 24.845

€ 21.659

€ 4.945

€ 94.696

 

6LG

ja, met vervoer

€ 31.919

€ 11.328

€ 24.845

€ 23.820

€ 4.945

€ 96.857

Wonen met zeer intensieve begeleiding en zeer intensieve verzorging

7LG

nee

€ 31.919

€ 11.328

€ 33.569

€ -

€ 4.945

€ 81.761

 

7LG

ja, zonder vervoer

€ 31.919

€ 11.328

€ 33.569

€ 18.049

€ 4.945

€ 99.810

 

7LG

ja, met vervoer

€ 31.919

€ 11.328

€ 33.569

€ 20.213

€ 4.945

€ 101.974

                 
 

Visueel gehandicapt

           

Wonen met enige begeleiding en enige verzorging (2015)

1ZGvis

nee

€ 6.616

€ -

€ 16.068

€ -

€ 4.945

€ 27.629

 

1ZGvis

ja, zonder vervoer

€ 6.616

€ -

€ 16.068

€ 21.659

€ 4.945

€ 49.288

 

1ZGvis

ja, met vervoer

€ 6.616

€ -

€ 16.068

€ 23.820

€ 4.945

€ 51.449

Wonen met begeleiding en enige verzorging

2ZGvis

nee

€ 6.616

€ -

€ 33.569

€ -

€ 4.945

€ 45.130

 

2ZGvis

ja, zonder vervoer

€ 6.616

€ -

€ 33.569

€ 18.049

€ 4.945

€ 63.179

 

2ZGvis

ja, met vervoer

€ 6.616

€ -

€ 33.569

€ 20.213

€ 4.945

€ 65.343

Wonen met intensieve begeleiding en verzorging

3ZGvis

nee

€ 12.109

€ 5.664

€ 33.569

€ -

€ 4.945

€ 56.287

 

3ZGvis

ja, zonder vervoer

€ 12.109

€ 5.664

€ 33.569

€ 18.049

€ 4.945

€ 74.336

 

3ZGvis

ja, met vervoer

€ 12.109

€ 5.664

€ 33.569

€ 20.213

€ 4.945

€ 76.500

Wonen met intensieve begeleiding en intensieve verzorging

4ZGvis

nee

€ 31.919

€ 5.664

€ 33.569

€ -

€ 4.945

€ 76.097

 

4ZGvis

ja, zonder vervoer

€ 31.919

€ 5.664

€ 33.569

€ 25.269

€ 4.945

€ 101.366

 

4ZGvis

ja, met vervoer

€ 31.919

€ 5.664

€ 33.569

€ 27.431

€ 4.945

€ 103.528

Wonen met zeer intensieve begeleiding en zeer intensieve verzorging

5ZGvis

nee

€ 31.919

€ 5.664

€ 42.350

€ -

€ 4.945

€ 84.878

 

5ZGvis

ja, zonder vervoer

€ 31.919

€ 5.664

€ 42.350

€ 25.269

€ 4.945

€ 110.147

 

5ZGvis

ja, met vervoer

€ 31.919

€ 5.664

€ 42.350

€ 27.431

€ 4.945

€ 112.309

Auditief gehandicapt

   

€ -

€ -

€ -

€ -

€ -

€ -

Wonen met begeleiding en enige verzorging

1ZGaud

nee

€ 2.205

€ -

€ 33.569

€ -

€ 4.945

€ 40.719

 

1ZGaud

ja, zonder vervoer

€ 2.205

€ -

€ 33.569

€ 28.880

€ 4.945

€ 69.599

 

1ZGaud

ja, met vervoer

€ 2.205

€ -

€ 33.569

€ 31.043

€ 4.945

€ 71.762

Wonen met intensieve begeleiding en verzorging

2ZGaud

nee

€ 25.303

€ 11.328

€ 52.564

€ -

€ 4.945

€ 94.140

 

2ZGaud

ja, zonder vervoer

€ 25.303

€ 11.328

€ 52.564

€ 32.491

€ 4.945

€ 126.631

 

2ZGaud

ja, met vervoer

€ 25.303

€ 11.328

€ 52.564

€ 34.652

€ 4.945

€ 128.792

Wonen intensieve begeleiding en intensieve verzorging

3ZGaud

nee

€ 39.620

€ 20.769

€ 52.564

€ -

€ 4.945

€ 117.898

 

3ZGaud

ja, zonder vervoer

€ 39.620

€ 20.769

€ 52.564

€ 32.491

€ 4.945

€ 150.389

 

3ZGaud

ja, met vervoer

€ 39.620

€ 20.769

€ 52.564

€ 34.652

€ 4.945

€ 152.550

Wonen intensieve begeleiding en enige verzorging

4ZGaud

nee

€ 12.109

€ -

€ 52.564

€ -

€ 4.945

€ 69.618

 

4ZGaud

ja, zonder vervoer

€ 12.109

€ -

€ 52.564

€ 25.269

€ 4.945

€ 94.887

 

4ZGaud

ja, met vervoer

€ 12.109

€ -

€ 52.564

€ 27.431

€ 4.945

€ 97.049

GGZ wonen

               

GGZ wonen met intensieve begeleiding

1GGZ-W

nee

€ 2.204

€ 1.887

€ 33.569

€ -

€ 4.945

€ 42.605

 

1GGZ-W

ja, zonder vervoer

€ 2.204

€ 1.887

€ 33.569

€ 14.442

€ 4.945

€ 57.047

 

1GGZ-W

ja, met vervoer

€ 2.204

€ 1.887

€ 33.569

€ 16.166

€ 4.945

€ 58.771

GGZ wonen met intensieve begeleiding en verzorging

2GGZ-W

nee

€ 12.109

€ 5.664

€ 24.845

€ -

€ 4.945

€ 47.563

 

2GGZ-W

ja, zonder vervoer

€ 12.109

€ 5.664

€ 24.845

€ 14.442

€ 4.945

€ 62.005

 

2GGZ-W

ja, met vervoer

€ 12.109

€ 5.664

€ 24.845

€ 16.166

€ 4.945

€ 63.729

GGZ wonen met intensieve begeleiding en gedragsregulering

3GGZ-W

nee

€ 6.616

€ 5.664

€ 33.569

€ -

€ 4.945

€ 50.794

 

3GGZ-W

ja, zonder vervoer

€ 6.616

€ 5.664

€ 33.569

€ 18.049

€ 4.945

€ 68.843

 

3GGZ-W

ja, met vervoer

€ 6.616

€ 5.664

€ 33.569

€ 20.213

€ 4.945

€ 71.007

GGZ wonen met intensieve begeleiding en intensieve verpleging en verzorging

4GGZ-W

nee

€ 18.726

€ 11.328

€ 33.569

€ -

€ 4.945

€ 68.568

 

4GGZ-W

ja, zonder vervoer

€ 18.726

€ 11.328

€ 33.569

€ 14.442

€ 4.945

€ 83.010

 

4GGZ-W

ja, met vervoer

€ 18.726

€ 11.328

€ 33.569

€ 16.166

€ 4.945

€ 84.734

Naar boven