Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat van 26 mei 2025, nr. IENW/BSK-2025/93020, tot wijziging van de Regeling vervoer over de binnenwateren van gevaarlijke stoffen, de Regeling vervoer over de spoorweg van gevaarlijke stoffen en de Regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen in verband met de tweejaarlijkse revisie van internationale voorschriften inzake het vervoer van gevaarlijke stoffen en categorisering Maasdeltatunnel en Hollandtunnel

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op richtlijn (EU) 2025/149 van de Europese Commissie van 15 november 2024 tot wijziging van de bijlagen bij Richtlijn 2008/68/EG van het Europees Parlement en de Raad om rekening te houden met de wetenschappelijke en technische vooruitgang (PbEU 2025, L149), op artikel 3, aanhef en onderdeel b, jo. artikel 6, onderdeel k, van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen en op artikel 2, eerste lid, van het Besluit vervoer gevaarlijke stoffen;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling vervoer over de binnenwateren van gevaarlijke stoffen wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 6 komt te luiden:

B

Bijlage 1 wordt vervangen door bijlage I bij deze regeling.

C

Tabel 1, behorende bij artikel 1 van bijlage 4, wordt als volgt gewijzigd:

1. In de kolom Randnummer wordt na rij ‘1.2.1 Openingsdruk’ een rij ‘1.2.1 Vervoer’ ingevoegd en in de kolom Instanties ‘ILT’.

2. In de kolom Randnummer wordt aan rij ‘1.5.3.1; 1.5.3.2; 1.6.7.2.2’ toegevoegd ‘1.5.2.2.1; 1.5.2.2.2; 1.5.2.3.2’.

3. In de kolom Randnummer wordt na rij ‘1.8.2’ een rij ‘1.8.1.4.3’ ingevoegd en in de kolom Instanties ‘ILT’.

4. In de kolom Randnummer wordt rij ‘1.10.2.4, eerste volzin’, vervangen door rij ‘1.10.2.4, tweede volzin’.

5. In de kolom Randnummer wordt ‘2.2.41.13’ in rij ‘2.2.41.1, voor zover het betreft de autoriteit genoemd in het Handboek beproevingen en criteria; 2.2.41.13’ vervangen door ‘2.2.41.1.13’.

6. In de kolom Randnummer wordt rij ‘3.2.3.1, kolom 20, Extra eisen of Aantekeningen 12 o) en 12 p)’ vervangen door rij ‘3.2.3.1, kolom 20, Extra eisen of Aantekeningen 12 p) en 12 q)’.

7. In de kolom Randnummer wordt na rij ‘3.2.3.1, kolom 20, Extra eisen of Aantekeningen 28 b)’ een rij ‘3.2.3.1, kolom 20, Extra eisen of Aantekeningen 33 i).2’ ingevoegd en in de kolom Instanties ‘ILT’.

8. In de kolom Randnummer wordt in rij ‘3.3.1, bijzondere bepaling 356, 363 en 376’ na ‘363’ ingevoegd ‘, 371’.

9. In de kolom Randnummer wordt na rij ‘3.3.1, bijzondere bepaling 662, 666 en 670’ een rij ’3.3.1, bijzondere bepaling 407’ ingevoegd en in de kolom Instanties ‘TNO of Defensie, laatstgenoemde voor zover het betreft uitsluitend voor de krijgsmacht bestemde munitie’.

10. In de kolom Randnummer wordt na rij ‘7.2.3.7.2.2’ een rij ‘7.2.3.7.2.6’ ingevoegd en in de kolom Instanties ‘ILT’.

11. In de kolom Randnummer worden na rij ‘7.2.4.9’ achtereenvolgens ingevoegd in drie afzonderlijke rijen ‘7.2.4.10.1’, ‘7.2.4.22.21’ en ‘7.2.4.24’ en in de kolom Instanties telkens ‘ILT’.

12. In de kolom Randnummer wordt rij ‘7.2.4.4; 7.2.5.4.2; 7.2.5.4.3; 7.2.5.4.4; 7.2.5.1’ vervangen door rij ‘7.2.5.1; 7.2.5.4.2; 7.2.5.4.3; 7.2.5.4.4’.

13. In de kolom Randnummer wordt aan rij ‘9.1.0.1; 9.1.0.40.2.7; 9.2.0.94.4’ toegevoegd ‘9.1.0.40.2.16’.

14. In de kolom Randnummer vervalt ‘9.3.1.8.4:’ in rij ‘9.3.1.1; 9.3.1.8.4; 9.3.1.23.1; 9.3.1.40.2.7’ en wordt ‘; 9.3.1.40.2.16’ toegevoegd.

15. In de kolom Randnummer wordt aan rij ‘9.3.2.1; 9.3.2.8.4; 9.3.2.23.5; 9.3.2.40.2.7’ toegevoegd ‘; 9.3.1.40.2.16’.

16. In de kolom Randnummer wordt aan rij ‘9.3.3.1; 9.3.3.8.4; 9.3.3.23.5; 9.3.3.40.2.7’ toegevoegd ‘: 9.3.1.40.2.16’.

ARTIKEL II

De Regeling vervoer over de spoorweg van gevaarlijke stoffen wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 7 komt te luiden:

B

Bijlage 1 wordt vervangen door bijlage II bij deze regeling.

C

In tabel 1, behorende bij artikel 1 van bijlage 3, wordt in de kolom Randnummer na rij ‘3.3.1, bijzondere bepaling 666 en 670’ een rij ‘3.3.1 bijzondere bepaling 407’ ingevoegd en in de kolom Instanties ‘TNO of Defensie, laatstgenoemde voor zover het betreft uitsluitend voor de krijgsmacht bestemde munitie’.

ARTIKEL III

De Regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 5 komt te luiden:

B

Bijlage 1 wordt vervangen door bijlage III bij deze regeling.

C

Tabel 1, behorende bij artikel 1 van bijlage 3, wordt als volgt gewijzigd:

1. In de kolom Randnummer wordt na rij ‘3.3.1, bijzondere bepaling 666 en 670’ een rij ‘3.3.1 bijzondere bepaling 407’ ingevoegd en in de kolom Instanties ‘TNO of Defensie, laatstgenoemde voor zover het betreft uitsluitend voor de krijgsmacht bestemde munitie’.

2. In de kolom Randnummer wordt ‘6.37.3.1, Alternatieve regeling’ in rij ‘6.7.1.3, 6.7.2.19.6.1 b), 6.37.3.1, Alternatieve regeling, 6.7.3.15.6.1 b)’ vervangen door ‘6.7.3.1’.

D

Artikel 3, eerste lid, in hoofdstuk II van bijlage 2, wordt als volgt gewijzigd:

1. Onder verlettering van de onderdelen g tot en met q tot i tot en met s wordt na onderdeel f een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • h. Maasdeltatunnel gelegen in de A24 onder de Nieuwe Waterweg/het Scheur tussen Vlaardingen en Rozenburg (ZH)

2. Onder verlettering van de onderdelen e en f tot f en g wordt na onderdeel d een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • e. Hollandtunnel gelegen in de A24 te Vlaardingen.

ARTIKEL IV

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst, met uitzondering van de bijlagen I, II en III, die zullen worden geplaatst op het in artikel I, onderdeel A, artikel II, onderdeel A en artikel III, onderdeel A, vermelde internetadres.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat – Openbaar Vervoer en Milieu, C.A. Jansen

BIJLAGE I ALS BEDOELD BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL B

Bijlage 1 als bedoeld in de artikelen 2, eerste lid, onderdeel a, en 3 van de Regeling vervoer over de binnenwateren van gevaarlijke stoffen

Deze bijlage behoort bij de Regeling van 26 mei 2025, nr. IENW/BSK-2025/93020, tot wijziging van de Regeling vervoer over de binnenwateren van gevaarlijke stoffen, de Regeling vervoer over de spoorweg van gevaarlijke stoffen en de Regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen in verband met de tweejaarlijkse revisie van internationale voorschriften inzake het vervoer van gevaarlijke stoffen.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat – Openbaar Vervoer en Milieu, C.A. Jansen

BIJLAGE II ALS BEDOELD IN ARTIKEL II, ONDERDEEL B

Bijlage 1 als bedoeld in de artikelen 2, onderdeel a, en 3 van de Regeling vervoer over de spoorweg van gevaarlijke stoffen

Deze bijlage behoort bij de Regeling van 26 mei 2025, nr. IENW/BSK-2025/93020, tot wijziging van de Regeling vervoer over de binnenwateren van gevaarlijke stoffen, de Regeling vervoer over de spoorweg van gevaarlijke stoffen en de Regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen in verband met de tweejaarlijkse revisie van internationale voorschriften inzake het vervoer van gevaarlijke stoffen.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat – Openbaar Vervoer en Milieu, C.A. Jansen

BIJLAGE III ALS BEDOELD IN ARTIKEL III, ONDERDEEL B

Bijlage 1 als bedoeld in de artikelen 2, onderdeel a, en 3 van de Regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen

Deze bijlage behoort bij de Regeling van 26 mei 2025, nr. IENW/BSK-2025/93020, tot wijziging van de Regeling vervoer over de binnenwateren van gevaarlijke stoffen, de Regeling vervoer over de spoorweg van gevaarlijke stoffen en de Regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen in verband met de tweejaarlijkse revisie van internationale voorschriften inzake het vervoer van gevaarlijke stoffen.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat – Openbaar Vervoer en Milieu, C.A. Jansen

TOELICHTING

I Algemeen deel

1. Inleiding

Deze regeling wijzigt drie ministeriële regelingen in verband met de tweejaarlijkse revisie van internationale voorschriften over het vervoer van gevaarlijke stoffen over de binnenwateren (ADN)1, over de spoorweg (RID)2 en over de weg (ADR)3. De gewijzigde regelingen zijn de Regeling vervoer over de binnenwateren van gevaarlijke stoffen (VBG), de Regeling vervoer over de spoorweg van gevaarlijke stoffen (VSG) en de Regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen (VLG). Daarnaast zijn de Maasdeltatunnel en Hollandtunnel toegevoegd aan de lijst met tunnels in de VLG waarvoor beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen door die tunnels gelden.

2. Achtergronden internationale voorschriften

De wijzigingen in de VBG, de VSG en de VLG hangen samen met de wijzigingen van de internationale voorschriften voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Deze wijzigingen vinden tweejaarlijks plaats en zijn laatstelijk in augustus 2024 vastgesteld in de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties en dragen bij aan de realisatie van de duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties (UN Sustainable Development Goals). De Europese Commissie heeft de gewijzigde voorschriften door middel van richtlijn (EU) 2025/149 van de Commissie van 15 november 2024 tot wijziging van de bijlagen bij Richtlijn 2008/68/EG van het Europees Parlement en de Raad om rekening te houden met de wetenschappelijke en technische vooruitgang4 opgenomen in de bijlagen bij de kaderrichtlijn vervoer gevaarlijke stoffen5. Deze regeling dient daarom ter implementatie van richtlijn (EU) 2025/149.

3. Hoofdlijnen van de regeling

3.1 Aanpassing internationale regelgeving

De gewijzigde internationale regelgeving betreft aanpassing van de internationale regelgeving aan de huidige stand van de techniek. Enkele belangrijke wijzigingen zijn de volgende:

In het ADR is voor het vervoer over de weg bepaald dat voertuigen in de categorieën AT (voertuigen waarin verschillende typen gevaarlijke stoffen worden vervoerd, niet zijnde brandbare stoffen en ontplofbare stoffen) en FL (voertuigen specifiek toegerust op het vervoer van brandbare vloeistoffen) naast het uitgerust zijn voor voortstuwing met conventionele brandstoffen ook uitgerust mogen zijn met waterstof-brandstofcellen of waterstof als energiedragers voor de voortstuwing. Daarnaast mogen voertuigen in de categorie FL nu zijn uitgerust met een elektrische aandrijflijn om gevaarlijke stoffen te vervoeren (dit was voor categorie AT voertuigen sinds 2023 reeds het geval).

In het ADN is mede op basis van sterke inzet door Nederland bepaald dat informatieve documenten vanaf ADN versie 2025, in elektronisch formaat meegevoerd mogen worden.

In het ADN zijn herziene veiligheidseisen opgenomen omtrent het openen van afsluitingen van tanks in tankschepen. Er is nu uitgebreider omschreven onder welke voorwaarden een afsluiting van een tankopening geopend mag worden hetgeen beter aansluit op de praktijk. Daarmee wordt het voor zowel gebruikers als toezichthouders duidelijker onder welke voorwaarden afsluitingen mogen worden geopend.

3.2 Categorisering Maasdeltatunnel en Hollandtunnel

Deze tunnels zijn ingedeeld in tunnelcategorie C en daardoor gesloten voor het vervoer van gevaarlijke stoffen die aanleiding kunnen geven tot een grote of zeer grote explosie of het vrijkomen van een grote hoeveelheid giftige stoffen. Hieronder valt bijvoorbeeld het bulktransport van LPG. Benzine en diesel mogen wel door deze tunnels vervoerd worden. De indeling tot categorie C is gebaseerd op toepassing van de Circulaire vervoer gevaarlijke stoffen door wegtunnels6.

De Maasdeltatunnel en de in het verlengde daarvan liggende Hollandtunnel zijn onderdeel van de Blankenburgverbinding. De Blankenburgverbinding vormt een nieuwe verbinding tussen de A15 en de A20 en vormt hiermee een nieuwe en essentiële schakel in het autosnelwegennetwerk in de regio Rotterdam.

De Maasdeltatunnel gaat onder de Nieuwe Waterweg/het Scheur door en is daarmee een essentiële oeververbinding. Voor essentiële oeververbindingen is het uitgangspunt dat deze worden ingedeeld in tunnelcategorie C vanwege de gevolgen voor het vervoer en de moeilijke en kostbare (her)aanleg van de tunnel in het geval de tunnel verloren gaat. De Hollandtunnel is een landtunnel. Normaliter zou voor deze tunnel geen beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen gelden. Omdat de Hollandtunnel echter in hetzelfde traject ligt als de Maasdeltatunnel, op ca. 1 km afstand, zonder tussengelegen toe- of afritten zullen alle voertuigen die door de Hollandtunnel rijden daarmee ook altijd door de Maasdeltatunnel rijden en vice versa. Om deze reden krijgt de Hollandtunnel dezelfde categorisering als de Maasdeltatunnel.

De verkeersbeperking door beide tunnels (de Blankenburgverbinding) heeft geen invloed op bestaande routes voor gevaarlijke stoffen en/of de mogelijke omleidingsroutes; deze zijn niet gewijzigd bij het beschikbaar komen van de verbinding tussen de A20 en de A15. Voor vervoer van gevaarlijke stoffen die niet via de Maasdeltatunnel en Hollandtunnel vervoerd mogen worden of in het geval van een stremming van deze tunnel, kunnen de vervoerders gebruik blijven maken van de reeds bestaande routes over het hoofdwegennet.

4. Gevolgen van de regeling

De wijzigingen komen tot stand in het internationale verband van de Verenigde Naties en in nauwe samenwerking met de verschillende vervoersbranches. In dat internationaal verband worden in algemene termen de handhaafbaarheid, veiligheid en haalbaarheid van de verschillende wijzigingen onderzocht. Met de wijziging van de verdragen wordt steeds verdergaande internationale harmonisatie van het vervoer beoogd, wat een gelijk speelveld tot gevolg heeft voor bedrijven in de vervoersbranches. Ook worden de kosten van handhaving bij grensoverschrijdend vervoer hierdoor zoveel mogelijk geminimaliseerd.

In Nederland wordt verder bij de voorbereiding van de besluitvorming in de bevoegde VN-Commissies uitvoerig overlegd met branchevertegenwoordigers. Terugdringing van administratieve lasten is een vast onderdeel van dit overleg. De uitwisseling over administratieve lasten wordt herhaald in de vergaderingen van de bevoegde VN-Commissies, waaraan de internationale vertegenwoordigers van de vervoersbranches deelnemen. De nationale bevindingen worden op deze wijze meegenomen in de totstandkoming van de wijzigingen.

Verder gaat ieder voorstel tot wijziging van de internationale regels in overeenstemming met vastgestelde VN-procedures vergezeld van een analyse van de kosten en baten van die wijziging. Deze gang van zaken leidt ertoe dat in de praktijk transparante afwegingen worden gemaakt tussen het streven naar voortdurende verbetering van de veiligheid en de introductie van nieuwe kosten voor de vervoersbranches die samenhangen met de naleving van de wijzigingen. De vervoersbranches zijn daarmee al gedurende het proces op de hoogte van de eventuele gevolgen die de wijzigingen voor de afzonderlijke sectoren met zich meebrengen en hebben daarmee ook ingestemd.

5. Uitvoering, toezicht en handhaving

De ILT is in algemene zin belast met het toezicht en de handhaving omtrent het vervoer van gevaarlijke stoffen. Voor de ILT verandert er niets in de taken.

6. Advies

De ILT heeft een advies uitgebracht over de uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en fraudebestendigheid van de gewijzigde voorschriften. De ILT concludeert dat het toezicht op de gewijzigde voorschriften kan worden meegenomen binnen de reguliere taakuitoefening omtrent het vervoer van gevaarlijke stoffen. De ILT heeft daarbij het standpunt ingenomen dat de gewijzigde regelingen fraudebestendig en voldoende handhaafbaar en uitvoerbaar zijn.

Deze regeling is niet aangeboden voor advies aan het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR). Nederland heeft de betrokken internationale verdragen ondertekend is daarmee direct gecommitteerd aan de 1-op-1 inhoud van deze verdragen. Daarnaast geldt er op grond van Europese regelgeving de verplichting tot implementatie van de internationaal (nieuwe) vastgestelde voorschriften in nationale regelgeving, waarbij er geen ruimte is voor nationale afwegingsruimte. Bij de totstandkoming van nieuwe internationale voorschriften wordt al rekening gehouden met mogelijke effecten voor het bedrijfsleven door middel van het opnemen van ruime overgangstermijnen. Hierdoor worden eventuele administratieve lasten en regeldrukeffecten zo veel als mogelijk beperkt.

7. Internetconsultatie

De regeling is niet in internetconsultatie gebracht omdat deze deels strekt tot implementatie van een Europese richtlijn waardoor consultatie niet in betekenende mate had kunnen leiden tot aanpassing van het ontwerp van deze wijzigingsregeling.

Ook voor de categorisering van de twee tunnels is afgezien van internetconsultatie. De tunnelveiligheidsplannen en de bijbehorende risicoanalyses zijn afgestemd op de tunnelcategorisering. Betrokken belanghebbenden zoals de gemeente Vlaardingen en de Commissie Transport Gevaarlijke Goederen (CTGG) zijn geconsulteerd in het proces en hebben ingestemd met de tunnelcategorie van beide tunnels.

8. Inwerkingtreding

Implementatie van een Europese richtlijn vormt een van de uitzonderingsgronden op de vaste verandermomenten (AR 4.17, vijfde lid, onderdeel d, van de aanwijzingen voor de Regelgeving). Omdat daarnaast de doelgroep van de regeling baat heeft bij een zo spoedig mogelijke inwerkingtreding van de regeling, is deze in werking getreden op de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij is gepubliceerd, in plaats van twee maanden na die publicatie (AR 4.17, vijfde lid, onderdeel a, van de aanwijzingen voor de Regelgeving).

II Artikelsgewijs deel

Artikel I (wijziging VBG)

Onderdeel A

Conform aanwijzing 5.76 van de Aanwijzingen voor de regelgeving wordt bijlage 1 bekendgemaakt op het in dit onderdeel genoemde internetadres.

Onderdeel B

In verband met de internationale wijzigingen is bijlage 1 opnieuw vastgesteld.

Onderdeel C

De wijzigingen in deze tabel houden verband met de wijzigingen in het ADN.

Artikel II (wijziging VSG)

Onderdeel A

Conform aanwijzing 5.76 van de Aanwijzingen voor de regelgeving wordt bijlage 1 bekendgemaakt op het in dit onderdeel genoemde internetadres.

Onderdeel B

In verband met de internationale wijzigingen is bijlage 1 opnieuw vastgesteld.

Onderdeel C

De wijzigingen in deze tabel houden verband met de wijzigingen in het RID.

Artikel III (wijziging VLG)

Onderdeel A

Conform aanwijzing 5.76 van de Aanwijzingen voor de regelgeving wordt bijlage 1 bekendgemaakt op het in dit onderdeel genoemde internetadres.

Onderdeel B

In verband met de internationale wijzigingen is bijlage 1 opnieuw vastgesteld.

Onderdeel C

De wijzigingen in deze tabel houden verband met de wijzigingen in het ADR.

Onderdeel D

In dit onderdeel zijn de Maasdeltatunnel en Hollandtunnel toegevoegd aan de lijst met tunnels waarvoor beperkingen van het vervoer van gevaarlijke stoffen gelden in artikel 3, eerste lid, van hoofdstuk II van bijlage 2 bij de VLG. Voor beide tunnels is tunnelcategorie C vastgesteld.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat – Openbaar Vervoer en Milieu, C.A. Jansen


X Noot
1

Accord Européen relatif au Transport International des Marchandises Dangereuses par voie de Navigation.

X Noot
2

Règlement concernant le transport international ferroviaire des marchandises dangereuses.

X Noot
3

Accord Européen relatif au transport international des marchandises dangereuses par route.

X Noot
4

Pb EU 2025, L 149.

X Noot
5

Richtlijn 2008/68/EG van het Europees Parlement en de Raad van 24 september 2008 betreffende het vervoer van gevaarlijke stoffen over land (Pb EU 2008, L 260).

Naar boven