Regeling van het bestuur van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers tot wijziging van meerdere regelingen van het bestuur (Verzamelbesluit wijziging regelingen van het bestuur van de Dienst 2025)

Het bestuur van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers,

Gelet op de artikelen 7 en 17 van de Organisatiewet Kadaster en artikelen 10:3 en 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit:

ARTIKEL I REGLEMENT INRICHTING ORGANISATIE KADASTER 2021

Artikel 2 van het Reglement inrichting organisatie Kadaster 2021 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid onder a. wordt ‘stafafdeling’ vervangen door ‘directie’;

2. In het tweede lid wordt ‘in het eerste lid, onder b. tot en met f.’ vervangen door ‘in het eerste lid, onder a. tot en met f.’;

3. In het derde lid vervalt ‘onder a. staat onder leiding van een stafhoofd, het organisatieonderdeel,’.

ARTIKEL II BESLUIT TAAKVERDELING RAAD VAN BESTUUR KADASTER 2021

In artikel 2, onder d, van het Besluit taakverdeling Raad van Bestuur Kadaster 2021 wordt ‘stafafdeling Bestuur en Strategie, Audit’ vervangen door ‘directie Bestuur en Strategie’.

ARTIKEL III BESLUIT VERLENING MANDAAT, VOLMACHT EN MACHTIGING ALGEMENE AANGELEGENHEDEN KADASTER 2021

Het Besluit verlening mandaat, volmacht en machtiging algemene aangelegenheden Kadaster 2021 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. De aanduiding ‘1’ voor het artikel vervalt.

2. Onder toevoeging van een punt aan het eind van onderdeel d, vervalt onderdeel e.

B

In artikel 2 vervalt ‘en het stafhoofd’.

C

In artikelen 4, 5 en 6 vervalt ‘of het stafhoofd’.

D

In artikel 7 vervalt het derde lid.

ARTIKEL IV BESLUIT VERLENING VOLMACHT EN MACHTIGING PERSONELE AANGELEGENHEDEN KADASTER 2021

Het besluit verlening volmacht en machtiging personele aangelegenheden Kadaster 2021 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1, eerste lid, vervalt onderdeel e., en worden onderdelen f. tot en met i., verletterd tot onderdelen e. tot en met h.

B

In artikel 2 vervalt ‘of het stafhoofd’.

C

In artikel 3 vervalt ‘of het stafhoofd’, en vervalt in het derde lid ‘/stafafdeling’.

D

In artikel 4 vervalt ‘of het stafhoofd’.

E

In artikel 5 vervalt ‘of het stafhoofd’, en vervalt in het tweede lid ‘/stafafdeling’.

F

In artikel 6 vervalt het derde lid.

ARTIKEL V BESLUIT VERLENING MANDAAT, VOLMACHT EN MACHTIGING CRISISORGANISATIE VAN DE DIENST VOOR HET KADASTER EN DE OPENBARE REGISTERS (2024)

In artikel 3 van het Besluit verlening mandaat, volmacht en machtiging crisisorganisatie van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers (2024) vervalt ‘of het stafhoofd’.

ARTIKEL VI INWERKINGTREDING

Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2025.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

ARTIKEL VII CITEERTITEL

Dit besluit wordt aangehaald als: Verzamelbesluit wijziging regelingen van het bestuur van de Dienst 2025.

Apeldoorn, 1 april 2025

Het bestuur van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers, F.L.V.P.L. Tierolff C.W. Smelik

TOELICHTING

Enkele jaren geleden heeft het Kadaster een organisatieontwikkeling doorgemaakt die per 1 juli 2021 effectief is. De reden hiervoor is dat het Kadaster maatschappelijke meerwaarde wil (blijven) bieden waardoor een transformatie naar een datagerichte organisatie nodig bleek. Dit vergde een aanpassing van de organisatie en topstructuur zodat vanuit een integrale benadering, sturing en visie toegewerkt kan worden naar datagericht werken. Daarbij heeft het borgen van continuïteit in de uitvoering van de taken van het Kadaster altijd centraal gestaan. Vanaf genoemde datum kende het Kadaster een vijftal directies (te weten: de directie Data, Governance en Vernieuwing, de directie Personeel en Organisatie, de directie Beheer en Ontwikkeling Informatie Technologie, de directie Operatie, Dienstverlening en Registratie en de directie Financiën en Control) als ook een stafdeling Bestuur en Strategie.

De stafafdeling functioneerde primair als een ondersteunende eenheid voor het bestuur en richtte zich daarbij op integraliteit en doorontwikkeling van strategie, besturing en positionering en een effectieve advisering en ondersteuning van de besluitvorming door het bestuur. De stafafdeling stond onder leiding van een stafhoofd.

Gaandeweg is gebleken dat de stafafdeling meer dan alleen als een ondersteunende eenheid voor het bestuur opereerde en dat de uitgevoerde taken van het stafhoofd ook zich meer verhouden tot die van een directeur die leiding geeft aan een directie. Vanuit de ambitie en visie van het Kadaster worden de diverse onderdelen van de staf op meer strategisch niveau aangestuurd en zorgt de staf inmiddels mede voor de vertaling en het waarmaken van de strategische doelstellingen samen met het bestuur en mededirecteuren. Het gaat hierbij om het bijdragen aan de verdere ontwikkeling van het Kadaster en het in dat kader in gang zetten en coördineren van Kadasterbrede veranderprocessen.

Gelet hierop is een functie- en organisatiewijziging passend die beter aansluit bij de huidige taken en werkzaamheden van de stafafdeling en het stafhoofd. Met ingang van 1 januari 2025 kent het Kadaster zes directies die onder leiding staan van een directeur. De functie van het stafhoofd is daardoor omgezet naar directeur die leiding geeft aan de directie Bestuur en Strategie. In het onderhavige wijzigingsbesluit is de wijziging van de functie van het stafhoofd in directeur en het omzetten van de stafafdeling naar een directie doorgevoerd voor diverse besluiten van het bestuur van de Dienst.

Gelet op het moment van wijziging van de inrichting van de organisatie, wordt voor de inwerkingtreding van dit besluit terugwerkende kracht verleend tot en met 1 januari 2025

Het bestuur van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers

Naar boven