Regeling van de Minister van Economische Zaken van 20 mei 2025, nr. WJZ/ 98749146, tot wijziging van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2025 in verband met een openstelling van de subsidiemodule TSH Vliegtuigmaakindustrie

De Minister van Economische Zaken,

Gelet op artikel 16 van het Kaderbesluit EZK- en LNV-subsidies;

Besluit:

ARTIKEL I

In de tabel van artikel 1 van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2025 wordt na de rij met titel 4.2, artikel 4.2.121, Horizon Europe Partnership (HEP), een rij ingevoegd, luidende:

 

4.2.130

TSH Vliegtuigmaakindustrie

 

26-05-2025 t/m 12-09-2025

€ 11.000.000

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 20 mei 2025

De Minister van Economische Zaken, D.S. Beljaarts

TOELICHTING

1. Inleiding en doel

In de aan de Tweede Kamer gezonden Luchtvaartnota 2020-2050 (20 november 2020) wordt ingezet op duurzame luchtvaartbrandstoffen en technologische innovaties, zoals nieuwe vliegtuigontwerpen, lichte materialen en nieuwe vormen van aandrijving.

Het doel van de subsidiemodule TSH Vliegtuigmaakindustrie, opgenomen in titel 4.2, paragraaf 4.2.19, van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies (hierna: RNES), is onderzoeksprojecten te stimuleren die bijdragen aan verduurzaming van de luchtvaart en daarmee de relatie tussen Europees onderzoek en innovatie en nationale onderzoeksactiviteiten op het terrein van civiele vliegtuigontwikkeling te versterken. Hiermee wordt tevens invulling gegeven aan de oproep om de synergie te bevorderen tussen nationale stimuleringsregelingen en het Europese partnerschap Clean Aviation.

Voor het realiseren van deze innovatiedoelen bieden het Europese Kaderprogramma voor onderzoek en technologieontwikkeling voor 2021-2027 en de Europese Green Deal mogelijkheden om de transitie naar duurzame luchtvaart te versnellen. De in 2021 en 2023 opengestelde subsidiemodule TSH Vliegtuigmaakindustrie bood de mogelijkheid aan de Nederlandse vliegtuigmaakindustrie en kennisinstellingen zich te positioneren voor deelname aan het Clean Aviation partnership. Deze openstelling zal zich hier ook op richten.

Verschillende voor Nederland strategische partnerlanden op het gebied van de vliegtuigmaakindustrie richten zich op de ontwikkeling van duurzame vliegtuigtechnologie. Het is in het belang van de Nederlandse vliegtuigmaakindustrie en kennisinstellingen zich met deze partnerlanden te kunnen verbinden. Door deze verbinding worden beschikbare middelen optimaal besteed en verbeteren Nederlandse partijen hun positie om toegang te verkrijgen tot supply chains van Original Equipment Manufacturer en hun primaire toeleveranciers.

Met de onderhavige regeling wordt de subsidiemodule THS Vliegtuigmaakindustrie opnieuw opengesteld van 26 mei tot en met 12 september 2025. Hiertoe wordt de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2025 gewijzigd. Het subsidieplafond is vastgesteld op € 11 miljoen.

2. Staatssteun

De subsidie die op grond van de subsidiemodule TSH Vliegtuigmaakindustrie verstrekt wordt, bevat staatsteun die wordt gerechtvaardigd door artikel 25 van de algemene groepsvrijstellingsverordening (zie artikel 4.2.136 van de RNES). De eisen in de titel 4.2, paragraaf 4.2.19, van de RNES, alsook de algemene eisen uit het Kaderbesluit nationale EZK- en LNV-subsidies zorgen ervoor dat de subsidie verleend wordt in overeenstemming met de eisen uit het voormelde artikel uit de algemene groepsvrijstellingsverordening en eisen met betrekking tot transparantie, stimulerend effect en cumulatie. Ook blijft deze subsidiemodule binnen de daarvoor geldende drempels voor aanmelding van de steun en maximum steunintensiteiten. Omdat de subsidiemodule ongewijzigd wordt opengesteld, verandert er niets in de steunintensiteit.

3. Regeldruk

De vaststelling van de subsidieplafonds leidt niet tot wijziging van informatieverplichtingen en daarom ook niet tot een toe- of afname van de regeldruk bij de gebruikers van deze subsidiemodule.

4. Vaste verandermomenten

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Met de bekendmaking en inwerkingtreding van deze regeling wordt afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten, inhoudende dat ministeriële regelingen met ingang van de eerste dag van elk kwartaal in werking treden en minimaal twee maanden voordien worden bekendgemaakt. Dat is in dit geval gerechtvaardigd omdat de doelgroep gebaat is bij spoedige inwerkingtreding van deze regeling.

De Minister van Economische Zaken, D.S. Beljaarts

Naar boven