Regeling van de Staatssecretaris van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur van 17 april 2025, nr. WJZ/63261116, tot wijziging van de Regeling Europese EZK- en LNV-subsidies 2021 en de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2025 in verband met de introductie en openstelling van een subsidiemodule voor de aanschaf van een monitoringssysteem voor de garnalenvisserij

De Staatssecretaris van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur,

Gelet op artikel 25, eerste lid, van Verordening (EU) 2021/1139 van het Europees Parlement en de Raad van 7 juli 2021 tot oprichting van het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en tot wijziging van Verordening (EU) 2017/1004 (PbEU 2021, L 247) en artikel 3 van de Kaderwet EZK- en LNV-subsidies;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling Europese EZK- en LNV-subsidies 2021 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 3.1.1 wordt na de begripsbepaling van 'aquacultuurproducten' een begripsbepaling ingevoegd, luidende:

CFR-nummer:

CFR-nummer (common fleet register) als bedoeld in artikel 2, onderdeel l, van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/218 van de Commissie van 6 februari 2017 inzake het vissersvlootregister van de Unie (PbEU 2017, L 34);.

B

In artikel 3.3.1 vervalt de begripsbepaling van 'CFR-nummer'.

C

Aan hoofdstuk 3 wordt na paragraaf 3.6 een paragraaf toegevoegd, luidende:

§ 3.7 Investeringen in een blackbox-systeem voor de garnalenvisserij

Artikel 3.7.1 Begripsbepaling

In deze paragraaf wordt verstaan onder blackbox-systeem: blackbox-systeem voor de garnalenvisserij als bedoeld in NTA 8390:2025.

Artikel 3.7.2 Subsidieverlening
  • 1. De Minister verleent op aanvraag subsidie voor de aankoop van een blackbox-systeem dat wordt geïnstalleerd en in werking wordt gesteld op een vissersvaartuig dat de aanvrager in eigendom heeft of het bijwerken van bestaande systemen tot een werkend blackbox-systeem op een vissersvaartuig.

  • 2. Subsidie wordt slechts verleend aan een visserijonderneming die bij of krachtens het in de Visserijwet 1963 bepaalde op garnalen mag vissen.

Artikel 3.7.3 Hoogte subsidie

De subsidie bedraagt 100 procent van de subsidiabele kosten, tot een maximum van € 10.000 per vissersvaartuig.

Artikel 3.7.4 Subsidiabele kosten
  • 1. De subsidiabele kosten zijn kosten voor de aankoop van een blackbox-systeem of het bijwerken van bestaande systemen tot een blackbox-systeem en worden berekend met gebruikmaking van vaste bedragen als bedoeld in artikel 53, eerste lid, aanhef en onderdeel c, van verordening 2021/1060.

  • 2. Onverminderd de artikelen 1.4 en 3.1.2 komen de volgende kosten niet in aanmerking voor subsidie:

    • a. kosten als bedoeld in artikel 1.3, aanhef en onderdelen a, b, c en d;

    • b. legeskosten;

    • c. kosten voor de installatie van het blackbox-systeem;

    • d. kosten voor het verzenden van gegevens uit het blackbox-systeem of om te melden dat dit systeem niet werkt;

    • e. onderhoudskosten; en

    • f. kosten van lease en huurkoop.

Artikel 3.7.5 Verdeling subsidieplafond

De Minister verdeelt het subsidieplafond op volgorde van binnenkomst van aanvragen.

Artikel 3.7.6 Realisatietermijn

De termijn, bedoeld in artikel 2.11, tweede lid, onderdeel b, is de periode tot en met 31 december 2026.

Artikel 3.7.7 Afwijzingsgronden

Onverminderd de artikelen 2.11 en 3.1.3 beslist de Minister afwijzend op een aanvraag tot subsidieverlening, indien:

  • a. er reeds een subsidie als bedoeld in artikel 3.7.2, eerste lid, is verstrekt ten behoeve van het vissersvaartuig waar de subsidie voor is aangevraagd; of

  • b. er reeds een blackbox-systeem aan boord is van het vissersvaartuig, bedoeld in onderdeel a.

Artikel 3.7.8 Informatieverplichtingen

Onverminderd de artikelen 2.9, eerste tot en met vierde, zesde en zevende lid, en 3.1.4, gaat een aanvraag tot subsidieverlening vergezeld van de volgende gegevens:

  • a. een investeringsplan met daarin een beschrijving van de investering;

  • b. een ontwerpbegroting als bedoeld in artikel 53, derde lid, aanhef en onderdeel b, van verordening 2021/1060 van de aankoop van een blackbox-systeem of het bijwerken van bestaande systemen tot een blackbox-systeem;

  • c. het CFR-nummer van het vissersvaartuig waarop het blackbox-systeem geïnstalleerd wordt; en

  • d. een verklaring van de leverancier van een blackbox-systeem dat het systeem voldoet aan NTA 8390:2025, met gebruikmaking van een door de Minister beschikbaar gesteld model.

Artikel 3.7.9 Verplichtingen subsidieontvanger

Onverminderd de artikelen 1.7, 2.15 en 3.1.7 is de subsidieontvanger verplicht:

  • a. voor 1 september 2026 een blackbox-systeem op het vissersvaartuig, bedoeld in artikel 3.7.8, onderdeel c, te installeren;

  • b. voor 1 september 2026 aan de NVWA te melden dat het blackbox-systeem is geïnstalleerd;

  • c. voor 1 januari 2027 een blackbox-systeem werkend te hebben; en

  • d. om desgevraagd, op door de Minister van tevoren aangegeven wijze, aan te tonen dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.

Artikel 3.7.10 Subsidievaststelling
  • 1. De subsidie wordt uiterlijk op 20 maart 2027 ambtshalve vastgesteld.

  • 2. De subsidie wordt vastgesteld op basis van een ontwerpbegroting als bedoeld in artikel 53, derde lid, aanhef en onderdeel b, van verordening 2021/1060.

  • 3. De artikelen 1.3a, 1.3b, 1.3c, 1.3d, 2.17, eerste lid, onderdelen c en d, 2.18, 2.19, 3.1.1a, 3.1.1b, tweede lid, en 3.1.6 zijn niet van toepassing.

Artikel 3.7.11 Vervaltermijn

Deze paragraaf vervalt met ingang van 1 januari 2028, met dien verstande dat deze van toepassing blijft op subsidies die voor die datum zijn verleend.

ARTIKEL II

In de tabel in artikel 3, tweede lid, van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2025 wordt na de rij met paragraaf 3.5 een rij ingevoegd, luidende:

Paragraaf 3.7: Investeringen in een blackbox-systeem voor de garnalenvisserij

3.7.2, eerste lid

 

Het bijdragen tot een goede milieutoestand via uitvoering en monitoring van beschermde mariene gebieden.

02-06-2025 t/m 31-07-2025

€ 1.500.000

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 17 april 2025

Staatssecretaris van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, J.F. Rummenie

TOELICHTING

I. Algemeen

1. Inleiding

De subsidiemodule voor blackbox-systemen, die met deze regeling is opgenomen in paragraaf 3.7 van de Regeling Europese EZK- en LNV-subsidies 2021 (hierna: REES 2021), voorziet in een subsidiemogelijkheid voor de aankoop van een systeem dat de locatie, vis- en vaaractiviteit van een vissersvaartuig registreert. De subsidiemogelijkheid wordt ook aangeboden voor het updaten van bestaande systemen tot een dergelijk blackbox-systeem. De benodigde middelen zijn afkomstig uit het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur (hierna: EMFAF).

Deze subsidiemogelijkheid is gebaseerd op artikel 25 van Verordening (EU) 2021/1139 van het Europees Parlement en de Raad van 7 juli 2021 tot oprichting van het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en tot wijziging van Verordening (EU) 2017/1004 (PbEU 2021, L 247) (hierna: verordening 2021/1139), waarin de mogelijkheid is geboden om steun te verlenen met als doelstelling de bescherming en het herstel van de aquatische biodiversiteit en ecosystemen.

2. Aanleiding en doel

Een blackbox-systeem betreft een systeem dat de locatie, vis- en vaaractiviteit van een vissersvaartuig registreert. Een dergelijk systeem wordt ingezet ten behoeve van een effectieve controle en handhaving. Zonder een blackbox-systeem is het niet mogelijk om nauwkeurig de locatie van de vissers vast te stellen en te kunnen bepalen waar het vaartuig vist of vaart in bijvoorbeeld een voor garnalenvisserij gesloten gebied of Natura 2000-gebied.

Voor garnalenvissers die in Natura 2000-gebieden willen vissen is het aan boord hebben van een werkend blackbox-systeem al geruime tijd een vereiste voor het verkrijgen en behouden van een natuurvergunning. Het huidige blackbox-systeem werd echter door handhavende instanties onvoldoende betrouwbaar bevonden. Dat lag met name aan de storingsgevoelige liersensor, waardoor met onvoldoende garantie kon worden vastgesteld of er werd gevist.

In 2023 en 2024 is om die reden een nieuw blackbox-systeem getest middels een praktijkproef. De vereisten voor dit systeem zijn vastgelegd in een Nederlands Technische Afspraak (NTA): NTA 8390:2025. Het nieuwe blackbox-systeem maakt gebruik van radiobakens in plaats van een liersensor. Zodra de radiobakens onder water zijn, wordt niet langer een signaal door de radiobakens afgegeven en wordt aangenomen dat men vist. Parallel aan de praktijkproef is gewerkt aan de inrichting van de Visserijmonitor, een dataplatform dat de gegevens van de blackbox-systemen aan boord verzamelt en inzichtelijk maakt voor toezichthoudende en handhavende instanties, en signaleert wanneer een grenswaarde wordt overschreden.

Naar aanleiding van de praktijkproef is het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur een implementatietraject gestart om dit nieuwe blackbox-systeem uit te rollen. Dat implementatietraject kent drie sporen:

  • 1. Verplichting van het nieuwe blackbox-systeem middels een wijziging van de Uitvoeringsregeling visserij, ten behoeve van effectieve controle en handhaving ten aanzien van visserij in gebieden die voor visserij gesloten zijn op grond van die regeling.

  • 2. Verplichting van het nieuwe blackbox-systeem in de voorwaarden van de verwachte op de Omgevingswet gebaseerde natuurvergunning ten behoeve van effectieve controle en handhaving ten aanzien van visserij in gebieden die voor visserij gesloten zijn middels toegangsbeperkende besluiten. De natuurvergunning wordt naar verwachting per 1 juli 2025 verleend. De verplichting van het nieuwe blackbox-systeem zal een overgangstermijn kennen om rekening te houden met de tijd die gemoeid gaat met het aanschaffen, ontwikkelen en installeren van de blackbox-systemen.

  • 3. Openstelling van een subsidiemodule onder het EMFAF, om de ondernemers te stimuleren over te gaan tot vroegtijdige aanschaf van het nieuwe blackbox-systeem of een update van het huidige blackbox-systeem.

Dit specifieke nieuwe blackbox-systeem met radiobakens is enkel noodzakelijk voor garnalenvissers en niet voor andere typen visserijen die in de Nederlandse kustzone plaatsvinden. Reden hiervoor is dat voor andere typen visserij het volstaat om een verschil tussen varen en vissen waar te nemen op basis van snelheid. In de garnalenvisserij kan het onderscheid tussen varen en vissen slechts beperkt op basis van snelheid worden gemaakt. Het nieuwe blackbox-systeem neemt nauwkeurig het verschil tussen varen en vissen waar, wat tot verbeteringen in de effectiviteit van toezicht en handhaving zal leiden.

Om de ondernemers te stimuleren om vroegtijdig over te gaan tot de aanschaf van een nieuw blackbox-systeem of het bijwerken van een bestaand blackbox-systeem is ervoor gekozen om een subsidiemodule open te stellen onder het EMFAF. Dit is wenselijk omdat het gaat om een systeem dat wordt gebruikt voor toezicht en handhaving. Vanwege dat gebruik voor toezicht en handhaving is het wel wenselijk dat het blackbox-systeem wordt aangeschaft, en daarom wordt het met een subsidie gestimuleerd.

3. Uitvoering en regeldruk

De uitvoering van deze regeling is in handen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De regeling is afgestemd met RVO en is volgens RVO uitvoerbaar.

Administratieve lasten die direct voortvloeien uit verordening 2021/1139 worden niet bij de berekening van de administratieve lasten betrokken. Een kwantificering van de administratieve lasten is in dat geval niet aan de orde.

Wel is met betrekking tot de investering in het aankopen van een blackbox-systeem of het bijwerken van een bestaand systeem in kaart gebracht hoeveel administratieve lasten de aanvragen tot subsidieverstrekking met zich meebrengen. De regeldrukkosten voor de subsidiemodule Investeringen in een blackbox-systeem voor de garnalenvisserij bedragen in totaal € 187 per aanvraag voor de subsidieperiode en gaan gepaard met de aanvraag, uitvoering en eindverantwoording van investeringen onder deze subsidiemodule. De totale kosten voor het aantal verwachte aanvragen is 1,87% van het subsidiebudget van € 1,5 miljoen. De berekening is gebaseerd op de inschatting dat 150 aanvragen worden ingediend.

Voor de visser die een aanvraag indient heeft de administratieve lastendruk betrekking op de kennisname van de subsidiemodule en de aanvraagprocedure (waaronder het indienen van een aanvraagformulier en het opstellen van een investeringsplan en een ontwerpbegroting). In tegenstelling tot andere modules, zal in deze module de subsidie ambtshalve worden vastgesteld. Hiervoor hoeft de visser enkel door te geven aan de NVWA dat het blackbox-systeem geïnstalleerd of bijgewerkt is. Afhankelijk van de situatie kan het opstellen en indienen van een bezwaar- of beroepschrift en het bijwonen van een hoorzitting of zitting bij de rechter een lastendruk met zich meebrengen. De grootste belangenorganisatie voor de visserij (Nederlandse Vissersbond) faciliteert ook garnalenvissers bij hun subsidieaanvraag en subsidieafhandeling.

De ontwerpregeling is voor advies aangeboden aan het Adviescollege toetsing regeldruk (hierna: ATR). De ATR heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies omdat het geen significante gevolgen voorziet voor de regeldruk en de regeldruk voldoende in kaart is gebracht.

4. Advies en consultatie

De opzet voor de regeling is besproken met vertegenwoordigers van de sector. Aandachtspunten die uit deze consultatie zijn voortgekomen zijn meegenomen in de definitieve versie van de regelingstekst. Daarbij is het belang van een doorlooptijd die garandeert dat de subsidieontvanger de gevraagde prestatie tijdig kan leveren, om zo aanspraak te kunnen maken op de subsidie, benadrukt. Hier is rekening mee gehouden in de termijnen die in deze regeling zijn opgenomen.

5. Staatssteun

Op grond van artikel 10, tweede lid, van verordening 2021/1139 zijn de artikelen 107, 108 en 109 betreffende steunmaatregelen van de lidstaten van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (hierna: VWEU) niet van toepassing op betalingen die de lidstaten doen op grond van en in overeenstemming met die verordening en die binnen de werkingssfeer van artikel 42 VWEU vallen. In deze regeling wordt steun verstrekt op grond van artikel 25 van verordening 2021/1139. Het blackbox-systeem maakt effectievere controle en handhaving mogelijk van gesloten gebieden op grond van de visserij- en natuurregelgeving. Deze gebieden zijn onder meer gesloten voor de bescherming van de visbestanden. Op deze manier draagt een effectievere controle en handhaving van deze gesloten gebieden bij aan de bescherming en het herstel van aquatische biodiversiteit en ecosystemen, waar op grond van artikel 25, eerste lid, van verordening 2021/1139 subsidie voor verstrekt mag worden. In het bijzonder kan de inzet van het blackbox-systeem leiden tot beter beheer, herstel, bewaking en monitoring van Natura 2000-gebieden, als bedoeld in het tweede lid, onderdeel e, van deze verordening. Het blackbox-systeem kan immers controleren of vissers Natura 2000-gebieden binnen varen en of zij hier vissen. Deze subsidiemodule voldoet aan en reikt niet verder dan wat de toepasselijke bepalingen van verordening 2021/1139 mogelijk maken. Deze subsidie heeft tevens stimulerend effect omdat een blackbox-systeem pas kan worden aangeschaft of geüpdatet nadat subsidie is verleend en omdat deze subsidie vissers in staat stelt om een blackbox-systeem aan te schaffen voordat deze verplicht wordt gesteld in de regelgeving.

6. Notificatie

De subsidiemodule bevat een technisch voorschrift als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel f, van Richtlijn (EU) 2015/1535 van het Europees Parlement en de Raad van 9 september 2015 betreffende een informatieprocedure op het gebied van technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij (PbEU 2015, L 241). Om deze reden is deze subsidiemodule ingevolge artikel 5, eerste lid, van Richtlijn (EU) 2015/1535 voorgelegd aan de Europese Commissie. Er is geen standstill-periode van toepassing, omdat het een financiële maatregel betreft.

7. Gegevensverwerking

Bij de ambtshalve vaststelling van deze subsidie worden gegevens verwerkt. RVO heeft een signaal nodig afkomstig uit het nieuwe blackbox-systeem om vast te stellen dat er een werkend nieuw blackbox-systeem aan boord van het vissersvaartuig is. Een expliciete grondslag voor deze gegevensverwerking zal te zijner tijd worden opgenomen in de wijziging van de Uitvoeringsregeling visserij waarmee de verplichting tot het hebben van het blackbox-systeem wordt geïntroduceerd. Ten behoeve van die verplichting is – voor effectieve controle en handhaving – de gegevensuitwisseling essentieel. Het is niet de verwachting dat ambtshalve vaststellingen zullen plaatsvinden voordat die wijziging van de Uitvoeringsregeling visserij is vastgesteld.

8. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Met de datum van de inwerkingtreding wordt afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten. Dat kan in dit geval worden gerechtvaardigd, omdat de doelgroep gebaat is bij spoedige inwerkingtreding van deze regeling. Op deze wijze kan deze subsidiemodule begin juni 2025 worden opengesteld zodat de doelgroep tijdig een blackbox-systeem kan aanschaffen nadat daarvoor subsidie is aangevraagd.

II. Artikelsgewijs

Artikel I

In de REES 2021 is een subsidiemodule toegevoegd (onderdeel C), zoals hiervoor toegelicht. Met de onderdelen A en B is geregeld dat de begripsbepaling van CFR-nummer in het algemeen deel van hoofdstuk 3 is opgenomen, aangezien die begripsbepaling voor meer dan één module relevant is. Hierna zijn de artikelen van de nieuwe module toegelicht.

Artikel 3.7.1 Begripsbepaling

In dit artikel wordt een blackbox-systeem gedefinieerd met een verwijzing naar een NTA-norm. In de NTA-norm staan de technische kenmerken beschreven waar het systeem aan moet voldoen. Deze norm is beschikbaar gesteld voor algemeen gebruik.1

Artikel 3.7.2 Subsidieverlening

Op grond van deze subsidiemodule wordt subsidie verstrekt voor de aankoop van een blackbox-systeem als bedoeld in NTA 8390:2025 of het bijwerken van een bestaand systeem tot een blackbox-systeem als bedoeld in NTA 8390:2025. Met een zelfverklaring van de fabrikant kan worden aangetoond dat het te leveren systeem voldoet aan de NTA-norm (zie artikel 3.7.8, onderdeel d).

Subsidie kan alleen worden verstrekt ten behoeve van een vissersvaartuig waarvan de subsidieaanvrager eigenaar is. Een andere voorwaarde is dat de aanvrager op grond van het bepaalde bij of krachtens de Visserijwet 1963 op garnalen mag vissen. Dit betekent dat de aanvrager over alle vereiste publiek- en privaatrechtelijke toestemmingen dient te beschikken. Met beide voorwaarden in samenhang bezien kan worden vastgesteld dat er met het vissersvaartuig op garnalen gevist mag worden. Als de aanvrager meerdere vissersvaartuigen heeft waar hij een blackbox-systeem voor wil aanschaffen, dient hij per vaartuig een afzonderlijke aanvraag in. De subsidie is bedoeld om de kosten te dekken van de aanschaf of het updaten van een blackbox-systeem, maar de subsidieontvanger is ook verplicht om dit systeem te installeren en werkend te hebben. Dit is toegelicht in de toelichting bij artikel 3.7.6.

Artikel 3.7.3 Hoogte subsidie

Het subsidiebedrag kan op grond van artikel 41 in samenhang met bijlage III, rij 10, bij verordening 2021/1139 maximaal 100% van de subsidiabele kosten bedragen. In dit geval is gekozen om het maximale percentage te subsidiëren omdat het gaat om een systeem dat wordt gebruikt voor toezicht en handhaving. De hoogte van de subsidie kan maximaal € 10.000 bedragen. Dit maximale bedrag is vastgesteld op basis van informatie die door mogelijke fabrikanten van het blackbox-systeem is aangeleverd, het openstellingsbudget en het verwachte aantal aanvragen.

Artikel 3.7.4 Subsidiabele kosten

Conform artikel 1.3 van de REES 2021 komen alleen kosten voor subsidie in aanmerking voor zover zij direct verbonden zijn met de subsidiabele activiteit. Hieruit volgt bijvoorbeeld dat de kosten voor communicatieactiviteiten als bedoeld in artikel 2.9, vijfde lid, onderdeel a, onder 6°, subsidiabel zijn.

In de artikelen 1.4 en 3.1.2 staat een opsomming van kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen. In aanvulling hierop zijn in artikel 3.7.4 enkele kosten opgenomen die niet subsidiabel zijn in het kader van deze subsidiemodule. Zo zijn loonkosten, kosten voor eigen arbeid, afschrijvingskosten en bijdragen in natura aangemerkt als niet-subsidiabele kosten. Alleen de kosten voor de aanschaf van het gehele blackbox-systeem of het updaten van een ander systeem tot een blackbox-systeem inclusief het aanschaffen van de radiobakens zijn immers subsidiabel, mits een factuur of een vergelijkbaar document (zoals in het kader van onderhavige subsidiemodule een offerte) kan worden overlegd. Kosten voor lease en huurkoop zijn daarom niet subsidiabel omdat deze niet vallen onder de aanschaf van een blackbox-systeem of de aanschaf van een update van dit systeem. Aangezien deze kosten al volledig worden gesubsidieerd zijn bijkomende kosten zoals installatiekosten en onderhoudskosten niet subsidiabel.

De hoogte van de subsidiabele kosten wordt berekend met gebruikmaking van een vereenvoudigde kostenoptie. Dit betekent dat de werkelijke, gerealiseerde kosten niet bepalend zijn voor de hoogte van de subsidiabele kosten. De subsidiabele kosten worden vastgesteld op basis van de kosten die in de ontwerpbegroting zijn opgenomen, die de subsidieontvanger bij de aanvraag moet aanleveren. De ontwerpbegroting moet worden goedgekeurd door RVO. Deze vorm van kostenberekening is gebaseerd op artikel 53, eerste lid, aanhef en onderdeel c, van verordening 2021/1060.2 Dit artikel biedt de mogelijkheid om subsidies te verlenen in de vorm van een vast bedrag. Dit houdt in dat er na beoordeling van de subsidieaanvraag een subsidiebedrag wordt verleend voor een ‘prestatie’ die geleverd moet worden.

Artikel 3.7.5 Verdeling subsidieplafond

Dit artikel bepaalt op welke wijze het subsidieplafond wordt verdeeld. De verdeling vindt plaats op basis van volgorde van binnenkomst van de aanvragen. Dit betekent dat de aanvraag die het eerst is binnengekomen, het eerst voor subsidie in aanmerking komt, uiteraard met inachtneming van het maximale subsidiebedrag als bepaald in artikel 3.7.3. In artikel 2.5 van de REES 2021 zijn nadere bepalingen opgenomen over deze wijze van verdelen. Wanneer de ingediende aanvraag onvolledig is, krijgt de aanvrager de mogelijkheid de ontbrekende stukken alsnog aan te leveren. De datum waarop de aanvraag volledig is, is de datum van binnenkomst. Er vindt loting plaats om de volgorde te bepalen als er meerdere aanvragen worden ingediend op de dag dat het subsidieplafond wordt overschreden, en er onduidelijkheid is over het tijdstip van ontvangst van die aanvragen.

Artikel 3.7.6 Realisatietermijn

De subsidieontvanger dient een blackbox-systeem aan te schaffen of te updaten, te installeren en werkend te hebben uiterlijk op 31 december 2026. De prestatie die de subsidieontvanger moet leveren is pas gerealiseerd als het systeem is geïnstalleerd en werkt, aangezien dit een verplichting is die verbonden is aan de subsidie op grond van artikel 3.7.9. Als het systeem alleen wordt aangeschaft kan het doel van de subsidiemodule niet worden bereikt. De aanschaf en installatie duurt naar verwachting negen maanden. Deze termijn is bepaald op basis van informatie die door mogelijke fabrikanten van de blackbox-systemen is aangeleverd. Daarnaast is er naar verwachting vier maanden nodig om het systeem te testen met de NVWA, zodat kan worden verzekerd dat het systeem werkt. De realisatietermijn is ruimer vastgesteld dan de som van de negen maanden voor installatie en de vier maanden voor het testen. Hier is voor gekozen om vissers die overwegen om zich aan te melden voor de toekomstige saneringsregeling voor de garnalenvisserij meer tijd te geven voor de realisatie. Op deze manier kunnen zij de aangekondigde vrijwillige saneringsregeling betrekken bij hun afweging.

Artikel 3.7.7 Afwijzingsgronden

Subsidie wordt niet verstrekt ten behoeve van een vissersvaartuig waarvoor eerder al subsidie is verstrekt voor de aanschaf van het blackbox-systeem, bedoeld in deze regeling. In het verlengde hiervan wordt een aanvraag ook afgewezen als dit blackbox-systeem al is geïnstalleerd aan boord van het vissersvaartuig. Deze afwijzingsgronden – naast de algemene afwijzingsgronden uit de REES 2021 – waarborgen een doelmatige besteding van overheidsmiddelen.

Artikel 3.7.8 Informatieverplichtingen

Bij een aanvraag om een subsidie voor een blackbox-systeem moeten enkele gegevens worden aangeleverd. Het betreft de gegevens waar in de artikelen 2.9 en 3.1.4 naar wordt verwezen. In aanvulling hierop moet de aanvrager in het kader van deze subsidiemodule de volgende gegevens voegen bij de subsidieaanvraag.

Ten eerste een investeringsplan, waarin een beschrijving van het blackbox-systeem is opgenomen en een beschrijving van de voorgenomen communicatieactiviteiten, zoals bedoeld in artikel 50, eerste lid, aanhef en onderdelen a tot en met e, van verordening 2021/1060. Aanvragers hoeven geen projectplan bij te voegen.

Daarnaast dient een aanvrager een ontwerpbegroting met daarin de onderbouwde inschatting van de kosten voor aanschaf van een blackbox-systeem of voor het bijwerken van een bestaand systeem tot een blackbox-systeem op een vissersvaartuig bij de aanvraag om een subsidie te voegen.

Bij de aanvraag moet ook worden aangegeven wat het CFR-nummer van het vissersvaartuig is waarop het blackbox-systeem geïnstalleerd zal worden. Op deze manier kan het vissersvaartuig geïdentificeerd worden.

De aanvrager moet tevens een zelfverklaring van de fabrikant overleggen waaruit blijkt dat het aan te schaffen blackbox-systeem voldoet aan de genoemde NTA-norm. Deze verklaring bestaat uit een ingevuld format dat door RVO ter beschikking is gesteld. lg

Voor de beoordeling van de aanvraag zijn nog enkele aanvullende gegevens nodig, namelijk gegevens waaruit blijkt wie de eigenaar van het vissersvaartuig is waar het blackbox-systeem op geïnstalleerd zal worden, dat deze eigenaar op garnalen mag vissen en dat het vissersvaartuig is ingeschreven in het Nederlands register van vissersvaartuigen. Met deze gegevens kan worden nagegaan of is voldaan aan artikel 3.7.2. Deze gegevens moeten op grond van artikel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) worden verstrekt. Dit geldt ook voor de gegevens waaruit blijkt dat met het genoemde vaartuig ten minste 60 kalenderdagen is gevist in de twee jaren voor het jaar van de subsidieaanvraag. Deze voorwaarde volgt uit artikel 13, onderdeel l, van verordening 2021/1139. De aanvrager met een Nederlands vissersvaartuig hoeft deze gegevens niet te verstrekken omdat RVO al over deze gegevens beschikt, tenzij het vaartuig recent is omgevlagd naar een Nederlands vaartuig.

Artikel 3.7.9 Verplichtingen subsidieontvanger

Op grond van onderdeel a is de subsidieontvanger niet alleen verplicht om het blackbox-systeem aan te schaffen of te updaten, maar deze ook te installeren aan boord van het vissersvaartuig dat is opgegeven bij de aanvraag voor subsidieverlening. In het geval dat de aanvrager na de subsidieverlening van vissersvaartuig wisselt, moet de aanvrager dit bij RVO melden. Dit omdat er dan niet langer voldaan wordt aan de verplichtingen die verbonden zijn aan de subsidie, zie artikel 2.15 van de REES 2021. Het systeem moet voor 1 september 2026 zijn geïnstalleerd.

Uit onderdeel b volgt dat de subsidieontvanger de NVWA op de hoogte moet stellen zodra het blackbox-systeem is geïnstalleerd. De subsidieontvanger doet dit door het externe kenteken en het CFR-nummer van het vissersvaartuig aan de NVWA te verstrekken. De NVWA kan dan controleren of er een signaal is binnengekomen en kan dit – als dat het geval is – vervolgens aan RVO doorgeven. Aangezien het systeem voor 1 september 2026 geïnstalleerd moet zijn, heeft de subsidieontvanger ook tot deze datum de tijd om aan de NVWA te melden dat het systeem is geïnstalleerd.

Daarnaast moet het blackbox-systeem functioneren. Dit staat in onderdeel c. Het doel van de subsidiemodule is immers dat garnalenvissers een werkend blackbox-systeem aan boord hebben. Als het systeem een signaal verzendt en RVO hiervan (via de NVWA) een bevestiging ontvangt, kan worden vastgesteld dat het systeem, inclusief de netsensoren, werkt. Als de subsidieontvanger het systeem voor 1 september 2026 installeert, heeft hij minimaal vier maanden de tijd om het systeem te testen met de NVWA zodat het systeem uiterlijk op 31 december 2026 werkt.

Bij vaststelling hoeft niet een aanvraag te worden ingediend waarin de aanvrager aantoont dat de gesubsidieerde activiteit is verricht en dat aan de verplichtingen is voldaan die aan de subsidie zijn verbonden. In plaats daarvan moet de aanvrager dit op grond van onderdeel d kunnen aantonen indien de Minister hierom verzoekt. De Minister zal slechts steekproefsgewijs van deze bevoegdheid gebruik maken.

Artikel 3.7.10 Subsidievaststelling

Zoals aangegeven wordt de subsidie ambtshalve vastgesteld op grond van artikel 4:47, onderdeel a, van de Awb. Op deze manier kunnen de administratieve lasten voor de aanvrager laag worden gehouden. Er hoeft na de aanvraag geen nadere verantwoording afgelegd te worden, behalve als de Minister verzoekt om aan te tonen dat de gesubsidieerde activiteit is verricht. Ambtshalve vaststelling is in lijn met de Aanwijzingen voor subsidieverstrekking omdat het subsidiebedrag lager is dan € 25.000.

De subsidie wordt uiterlijk op 20 maart 2027 vastgesteld. Er is gekozen voor deze datum omdat RVO vanaf de uiterlijke datum dat het blackbox-systeem moet werken, op 31 december 2026, nog tijd nodig heeft om de subsidie vast te stellen en het subsidiebedrag uit te keren. Indien het blackbox-systeem eerder werkt kan de subsidie ook eerder worden vastgesteld.

In het tweede lid is bepaald dat het subsidiebedrag bij vaststelling wordt bepaald op basis van de ontwerpbegroting die bij de subsidieverlening is aangeleverd. Deze methode verlaagt de administratieve lasten omdat de aanvrager geen bewijs meer hoeft te verstrekken van de gerealiseerde kosten.

In het derde lid is aangegeven dat enkele artikelen niet van toepassing zijn op deze subsidie. De artikelen 1.3a, 1.3b, 1.3c, 1.3d, 3.1.1a en 3.1.1b, tweede lid, zijn niet van toepassing omdat volgens deze artikelen de subsidiabele kosten op een andere wijze worden berekend dan de berekeningsmethode uit deze subsidiemodule. De artikelen 2.19 en 3.1.6 zijn niet van toepassing omdat deze artikelen gaan over de aanvraag tot subsidievaststelling, terwijl deze aanvraag voor deze subsidiemodule niet hoeft te worden ingediend. Daarnaast zijn onderdelen van artikel 2.17 en artikel 2.18 niet van toepassing. In deze artikelen staan enkele administratieve verplichtingen die in lijn met de Aanwijzingen voor subsidieverstrekking niet nodig zijn voor subsidies lager dan € 25.000.

Staatssecretaris van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, J.F. Rummenie


X Noot
2

Verordening (EU) 2021/1060 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds Plus, het Cohesiefonds, het Fonds voor een rechtvaardige transitie en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en de financiële regels voor die fondsen en voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie, het Fonds voor interne veiligheid en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid (PbEU 2021, L 231).

Naar boven