Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2025, 13394 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2025, 13394 | ander besluit van algemene strekking |
Gelet op de artikelen 2, eerste lid, onderdeel a, sub 1, 3, 4, 6 en 8 van de Scheepvaartverkeerswet, de artikelen 6, 10 en 13, eerste en zesde lid van het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer, en artikel 25, derde lid, van het op 10 december 1982 te Montego-Bay tot stand gekomen Verdrag van de Verenigde Naties inzake het recht van de zee (Trb. 1983, 83);
Bekendmaking met dezelfde strekking als een verkeersteken
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat maakt bekend:
Tijdelijke afsluiting van een gedeelte van de territoriale zee in verband met de activiteiten die plaats gaan vinden in kader van de bescherming van de op 24 en 25 juni 2025 te houden NAVO-top in en rondom het zeegebied gelegen voor de kust van de gemeenten Den Haag en Noordwijk.
Belangenafweging en motivering
Op 24 en 25 juni 2025 wordt in Den Haag een NAVO-top gehouden. Hieraan zal een groot aantal staatshoofden, regeringsleiders en functionarissen deelnemen. De desbetreffende personen worden voorts ondergebracht in hotels, verspreid langs de Noordzeekust.
In het gedeelte van de territoriale zee dat loopt van Hoek van Holland tot Noordwijk en dat zich uitstrekt tot 12 mijl uit de kust, zullen vanwege de benodigde bescherming van de NAVO-top verschillende activiteiten plaatsvinden. Daaronder vallen veel bewegingen door schepen, vaartuigen en vliegende eenheden van de kustwacht, politie en andere handhavingsdiensten. Tevens is sprake van de inzet van marineschepen van Defensie en andere eenheden die, naast militaire bijstand aan de politie, ook in een zelfstandige militaire taak kunnen opereren, en in dit kader aanhouding, inspectie en onderzoek van verdachte schepen kunnen uitvoeren namens bevoegde autoriteiten. De verschillende activiteiten kunnen tot gevolg hebben dat het veilige en vlotte verloop van de scheepvaart, als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder a, van de Scheepvaartverkeerswet, wordt belemmerd.
De Directeur Kustwacht zal, op grond van artikel 12 Scheepvaartreglement territoriale zee, meldingen in verband met de te houden NAVO-top afhandelen.
De hieronder bij ‘Procedure’ genoemde gemeenten hebben voor het gebied tot 1 kilometer vanaf het strand noodverordeningen opgesteld die tijdens de NAVO-top zullen gelden. Deze noodverordeningen sluiten aan op het in dit besluit bekendgemaakte afgesloten deel van de territoriale zee.
Het bedoelde gebied zal in de aanloop naar de NAVO-top vanaf 19 juni 2025 23.59 uur gefaseerd worden afgesloten, resulterend in een volledige afsluiting van 23 juni 2025 15.00 uur tot 25 juni 2025 23.59 uur. In verband met het minimaliseren van de gevolgen voor de economie en leefomgeving zal het gebied, onder voorwaarden, van 19 juni 2025 23.59 uur tot 23 juni 2025 15.00 uur slechts beperkt toegankelijk zijn voor specifieke doelgroepen, zoals visserij en rondvaarten. De stranden blijven gedurende de gehele periode toegankelijk en er kunnen ook windsurf, kitesurf, golfsurf, en SUP-planken te water worden gelaten en tot 500 meter uit de kust worden gebruikt. Vaartuigen mogen niet vanaf het strand in zee worden gebracht.
De haven van Scheveningen blijft gedurende de gehele periode bereikbaar via een corridor voor scheepvaartverkeer onder de voorwaarde van voorafgaande toestemming van de havenmeester van Scheveningen.
Het aanloopgebied voor de havens van Rotterdam en IJmuiden alsmede vastgestelde internationale scheepvaartroutes op de Noordzee, worden door deze maatregel niet geraakt.
Procedure
In het kader van artikel 6 van het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer is voor de totstandkoming van dit besluit overleg gevoerd met onder meer het Ministerie van Defensie, de Kustwacht, de gemeenten Westland, Den Haag, Wassenaar, Katwijk en Noordwijk waarbij Den Haag optreedt als coördinerende gemeente, de gemeente Rotterdam, de havenmeester van Scheveningen, de havenmeester van Rotterdam, de directeur Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaal Gebied, en het Openbaar Ministerie.
Besluit
Het zeegebied strekkende vanaf de gemeentegrenzen Zandvoort en Noordwijk, naar de Noordoosthoek van het windmolenpark Hollandse Kust Zuid, tot aan de Zuidoosthoek van het windmolenpark Hollandse Kust Zuid, vervolgens naar de Noordoosthoek Maas Centre, uiteinde pier N van de Maasgeul, tot het Punt Noorderhoofd, vanaf 19 juni 2025 23.59 uur lokale tijd tot 25 juni 2025 23.59 uur lokale tijd wordt ingesteld als zeegebied met beperkte toegang, zoals weergegeven op de in Bijlage I opgenomen kaart en met de coördinaten (ETRS89):
52° 19’ 4 N 004° 29’ 4 E;
52° 25’ 4 N 004° 16’ 1 E;
52° 10’ 5 N 003° 59’ 6 E;
52° 07’ 2 N 004° 00’ 1 E;
51° 59’ 7 N 004° 02’ 8 E;
51° 59’ 1 N 004° 05’ 8 E.
Daarnaast wordt voor dezelfde tijdsduur de doorvaartpassage in windmolenpark Hollandse Kust Zuid afgesloten voor scheepvaartverkeer vanaf de coördinaten (ETRS89):
52˚ 19’ 2 N 003˚ 55’ 6 E;
52˚ 20’ 8 N 003˚ 56‘ 1 E.
In het zeegebied wordt vanaf 19 juni 2025 23.59 uur lokale tijd tot 25 juni 2025 23.59 uur lokale tijd, een corridor ingesteld die toegang tot de haven van Scheveningen mogelijk maakt. De corridor strekt van de Maasgeul tot de havenmond van Scheveningen, meer specifiek van MN1 boei tot SCH boei, met een breedte van een halve nautische mijl, zoals weergegeven op de in Bijlage I opgenomen kaart en met de coördinaten:
52° 02‘ 2000 N 004° 01’ 8700 E;
52° 07‘ 7525 N 004° 14’ 1210 E.
Gedurende de periode van 23 juni 2025 15.00 uur lokale tijd tot 25 juni 2025 23.59 uur lokale tijd gelden de volgende voorschriften:
1. Het is voor schepen en vaartuigen verboden zich te bevinden in het in artikel 1 bedoelde zeegebied met beperkte toegang, waaronder begrepen de ankerplaatsen.
2. Het is voor schepen en vaartuigen verboden zich te bevinden in de in artikel 2 bedoelde corridor, tenzij hiervoor, na afstemming met de Joint Inter Agency Task Force North Sea HQ, toestemming is verleend door de havenmeester van Scheveningen, en onder de volgende voorwaarden:
a. verkeersaanwijzingen van de havenmeester van Scheveningen worden opgevolgd;
b. schepen en vaartuigen die gebruik maken van de corridor kunnen onderworpen worden aan een inspectie.
Gedurende de periode van 19 juni 2025 23.59 uur lokale tijd tot 23 juni 2025 15.00 uur lokale tijd, gelden de volgende voorschriften:
1. Het is voor schepen en vaartuigen verboden zich te bevinden in het in artikel 1 bedoelde zeegebied met beperkte toegang, waaronder begrepen de ankergebieden.
2. Het is vissersschepen toegestaan om, na melding bij het Kustwachtcentrum, in het zeegebied te varen en te vissen tot aan drie nautische mijl gemeten vanaf de basislijn, in overeenstemming met het gemeenschappelijk Visserijbeleid, onder de volgende voorwaarden:
a. verkeersaanwijzingen van de bevoegde autoriteiten worden opgevolgd;
b. vissersschepen in het zeegebied kunnen onderworpen worden aan een inspectie.
3. Het is voor schepen en vaartuigen verboden zich te bevinden in de in artikel 2 bedoelde corridor tenzij hiervoor, na afstemming met de Joint Inter Agency Task Force North Sea HQ, toestemming is verleend door de havenmeester van Scheveningen, en onder de volgende voorwaarden:
a. verkeersaanwijzingen van de havenmeester van Scheveningen worden opgevolgd;
b. schepen en vaartuigen die gebruik maken van de corridor kunnen onderworpen worden aan een inspectie;
c. de havenmeester van Scheveningen is bevoegd om toestemming te verlenen aan beroepsmatige schepen voor sportvisserij, as-verstrooiingen en rondvaarten van en naar Scheveningen om buiten de vastgestelde corridor te varen.
1. De verboden en voorschriften bedoeld in de artikelen 3 en 4 zijn niet van toepassing op Nederlandse marineschepen, marine-hulpschepen, andere schepen en vaartuigen die in gebruik zijn voor de uitvoering van de militaire taak, schepen en vaartuigen die gebruikt worden voor de politie- en handhavingstaak, zoals schepen van de politie en kustwacht, en schepen en vaartuigen die gebruikt worden voor het verlenen van noodhulp op zee, waaronder begrepen die schepen van de KNRM en reddingsbrigades.
2. Schepen die noodhulp op zee verlenen dienen verkeersaanwijzingen van de bevoegde autoriteiten op te volgen.
Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Madlener
Bezwaar
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden een bezwaarschrift indienen tegen dit besluit binnen zes weken na de dag waarop het is bekendgemaakt. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, ter attentie van Hoofddirectie Bestuurlijke Juridische Zaken, postbus 20901, 2500 EX Den Haag.
Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en ten minste te bevatten:
a. de naam en het adres van de indiener;
b. de dagtekening;
c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt (datum en nummer of kenmerk);
d. een opgave van de redenen waarom men zich met het besluit niet kan verenigen;
e. zo mogelijk een afschrift van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt.
De NAVO-top te Den Haag, die plaatsvindt op 24 en 25 juni 2025, is met de daarbij behorende veiligheidsmaatregelen op zee aangemerkt als een nationaal evenement en daarmee een nationaal te beschermen belang. De Noordzee is een zeer drukbevaren zeegebied en de daarin gelegen Nederlandse territoriale zee is in beginsel vrij toegankelijk, ook voor buitenlands gevlagde schepen.
Om de NAVO-top veilig en ongestoord te laten verlopen, is het noodzakelijk dat op zee veiligheidsmaatregelen getroffen worden in en rondom het zeegebied gelegen voor de kust van de gemeenten Den Haag en Noordwijk. In artikel 25, derde lid, van het op 10 december 1982 te Montego-Bay tot stand gekomen Verdrag van de Verenigde Naties inzake het recht van de zee (Trb. 1983, 83) is bepaald dat een kuststaat in bepaalde gebieden van zijn territoriale zee de uitoefening van het recht van onschuldige doorvaart van vreemde schepen tijdelijk kan opschorten, indien die opschorting noodzakelijk is voor de bescherming van zijn veiligheid. Voorwaarde is dat dit op behoorlijke wijze wordt bekend gemaakt.
De veiligheidsmaatregelen worden genomen door de daarvoor verantwoordelijke instanties, zoals politie, kustwacht en andere handhavingsdiensten. In de praktijk betekent dit een vergroting van de fysieke aanwezigheid van handhavingsdiensten in het zeegebied. Schepen, vaartuigen en vliegende eenheden van de politie en kustwacht, alsook van andere handhavingsdiensten, zullen meer en prominenter aanwezig zijn. Ook defensie zal voor deze veiligheidsmaatregelen (in bijstand aan civiele autoriteiten) aanwezig zijn met varende en vliegende eenheden. Deze schepen, vaartuigen en vliegtuigen brengen meer vaar- en vliegbewegingen met zich in het al drukbevaren zeegebied, terwijl die bewegingen bovendien afwijkend zijn van het reguliere scheepvaartverkeer. Daarnaast zullen de handhavingsdiensten actiever en robuuster optreden tegen verdachte schepen. Het aanroepen, aanhouden, inspecteren en onderzoeken van verdachte schepen brengt potentieel gevaarlijke situaties met zich voor andere schepen en vaartuigen in de nabijheid. Tot slot kan ook de militaire presentie in het gebied een afwijking van de reguliere situatie vormen. De militaire eenheden kunnen opereren als bijstand aan de politie, maar kunnen daarnaast ook opereren in hun zelfstandige militaire taak. Dit laatste kan onder uitzonderlijke omstandigheden leiden tot geweldgebruik op zee, in een anders drukbevaren zeegebied.
Bovengenoemde omstandigheden vormen naast een duidelijke aanwezige belemmering voor het vlotte verloop van het scheepvaartverkeer, mogelijk een gevaar voor de veiligheid van de scheepvaart die tot het nemen van maatregelen noodzaakt.
Voor de in deze bekendmaking genoemde afbakening en de van toepassing zijnde beperkingen en ontheffingen in het zeegebied is gekozen, met het doel om de risico’s voor de nautische veiligheid zo goed als mogelijk is te mitigeren en civiele scheepvaart zoveel als mogelijk is doorgang te laten vinden in een situatie waarin de veiligheidsmaatregelen van kracht zijn. Er is gekozen voor het (gefaseerd) afsluiten van zeegebied. Er is niet gekozen voor het aanwijzen van een kleiner zeegebied in de territoriale zee waarin de vrije doorvaart mogelijk zou blijven, omdat hiermee het verhoogde risico voor de nautische veiligheid van de scheepvaart niet afdoende wordt beperkt; de vergrote aanwezigheid, verhoging van irreguliere vaarbewegingen en actieve handhaving door de handhavingsinstanties strekt zich uit over het gehele zeegebied en is niet beperkt tot slechts enkele gebieden. Wel is het zeegebied zo goed mogelijk afgebakend in datum, tijd en geografische reikwijdte. De datum en tijden zijn afgestemd op de te nemen veiligheidsmaatregelen, die voor de NAVO-top opgebouwd worden en een hoogtepunt hebben tijdens de top. De geografische afbakening volgt uit de overweging om de havens van Rotterdam en IJmuiden, waaronder begrepen de aanloopgebieden, toegankelijk te houden waardoor schepen een uitwijkmogelijkheid wordt geboden. Ook de ankergebieden ten zuiden van de IJ-geul bij IJmuiden blijven beschikbaar, met dezelfde reden.
Scheepvaart die gebruik maakt van het Traffic Separation Scheme wordt niet gehinderd. Bovendien wordt een corridor ingesteld die de haven van Scheveningen toegankelijk houdt, maar de toegang daartoe wordt beperkt om deze zoveel als mogelijk af te stemmen op de te nemen veiligheidsmaatregelen.
De geboden en verboden in deze bekendmaking bieden duidelijkheid aan de scheepvaart, waardoor voorkomen wordt dat gevaarlijke situaties ontstaan die een verhoogd risico vormen voor scheepvaart dat te goeder trouw in het zeegebied vaart.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-13394.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.