Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rijkswaterstaat | Staatscourant 2025, 12740 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rijkswaterstaat | Staatscourant 2025, 12740 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit inzake het plaatsen van verkeersborden langs rijksweg A65/N65 in verband met het instellen van een geleidelijke snelheidsovergang van 130/100 km/u naar 80 km/uur in de gemeenten Tilburg en Oisterwijk

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Door middel van plaatsing van de verkeersborden A1 en G2 (met onderbord) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) aan de linkerzijde van rijksweg A65/N65 ter hoogte van km 17,160, km 17,460, km 18,750 en km 19,900 in de gemeenten Tilburg en Oisterwijk, een geleidelijke snelheidsovergang van 130/100 km/u naar 80 km/u in te stellen ten behoeve van de overgang van rijksweg A65 naar de N65.
De betrokken weg is in beheer bij Rijkswaterstaat Zuid-Nederland en is gelegen in de gemeenten Tilburg en Oisterwijk.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Op 17 december 2024 is een verzoek ontvangen van district West van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland waarin zij vragen om een verkeersbesluit te nemen waarmee wordt geregeld dat er een geleidelijke snelheidsovergang wordt gerealiseerd van 130/100 km/u naar 80 km/u op de overgang van rijksweg A65 naar de N65 ter hoogte van de aansluiting 2 Berkel-Enschot.
Hiervoor dienen de verkeersborden A1 en G2 (met onderbord) geplaatst te worden aan de linkerzijde van rijksweg A65/N65 ter hoogte van km 17,160, km 17,460, km 18,750 en km 19,900 in de gemeenten Tilburg en Oisterwijk.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna Wvw) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en verkeersborden, zoals benoemd in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW), voor zover daardoor een verbod of gebod wordt ingesteld of gewijzigd.
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder a, van de Wvw ben ik bevoegd dit besluit te nemen.
Op dit moment is er een grote overgang van 130 km/u op rijksweg A65 naar 80 km/u op de N65. Bij km 17,150 staan borden die einde snelweg aangeven. Het is de vraag of automobilisten zich realiseren dat dit impliceert dat vanaf km 17,150 80 km/u als limiet geldt. Pas 300 meter verderop worden automobilisten duidelijk gewezen op de snelheidslimiet van 80 km/u. Op de locatie waar de 80 km/u borden staan, staan enkele meters na de bebording zowel links als rechts bomen op slechts 2,50 m vanaf de kant asfalt zonder bermbeveiliging. De snelheid ligt hier nog hoog doordat men “uitrolt” vanaf 130 km/u. Dit vormt een groot risico.
De afgelopen jaren hebben meerdere (dodelijke) ongevallen plaatsgevonden nabij het punt waar nu de 80 km/u limiet in gaat. Het heeft er alle schijn van dat hoge snelheid hier een rol speelt. Tevens zijn er diverse klachten vanuit de omgeving over de hoge snelheden op dit deel van de N65. Uit recent onderzoek naar verkeersveiligheidsrisico’s op categorieovergangen van de autosnelweg naar een lagere wegcategorie, komt naar voren dat het wenselijk is om een maximaal snelheidsverschil te hebben van 30 km/u zodat een natuurlijke snelheidsafbouw gerealiseerd kan worden. Aanbevolen wordt om de snelheid op de autosnelweg voor de categorieovergang te verlagen naar 100 km/u.
Door het plaatsen van de verkeersborden A1 en G2 (met onderbord) aan de linkerzijde van rijksweg A65/N65 ter hoogte van km 17,160, km 17,460, km 18,750 en km 19,900 in de gemeenten Tilburg en Oisterwijk wordt er een geleidelijke snelheidsovergang gerealiseerd waardoor de veiligheid van de weggebruikers wordt gewaarborgd.
De uit te voeren werkzaamheden bestaan uit:
Het plaatsen van verkeersbord A1 (80 km/u) met verkeersbord G2 van bijlage 1 van het RVV 1990 aan de linkerzijde van rijksweg N65 ter hoogte van km 17,160;
Het plaatsen van verkeersbord G2 (met onderbord 300 m) van bijlage 1 van het RVV 1990 aan de linkerzijde van rijksweg A65 ter hoogte van km 17,460;
Het plaatsen van verkeersbord A1 (100 km/u) van bijlage 1 van het RVV 1990 aan de linkerzijde van rijksweg A65 ter hoogte van km 18,750;
Het plaatsen van verkeersbord A1 (100 km/u) van bijlage 1 van het RVV 1990 aan de linkerzijde van rijksweg A65 ter hoogte van km 19,900.
Op het wegvak (A65 HRL) voorafgaand aan de locatie vanaf waar een limiet van 80 km/u gaat gelden, is nu een limiet van 130 km/u (overdag 100 km/u) van toepassing. Op dit wegvak zijn een aantal risico-verhogende elementen aanwezig die een verlaging van de snelheid naar 100 km/u gedurende de hele dag zouden rechtvaardigen:
Km 17,300 – km 17,150: toerit Berkel-Enschot: geen vluchtstrook aanwezig en te korte acceleratielengte;
Km 17,900: kunstwerk in aansluiting Berkel-Enschot: geen vluchtstrook aanwezig;
Km 18,450 – km 18,250: afrit Berkel-Enschot: geen vluchtstrook aanwezig en te korte deceleratielengte;
Km 18,550: kunstwerk over het spoor: geen vluchtstrook aanwezig.
Gezien bovenstaande zou een logische snelheidsovergang naar 100 km/u rond km 18,750 liggen. In het navolgende wegvak zijn immers bovenstaande risico’s aanwezig waar in het verleden ook ongevallen hebben plaatsgevonden waarna de weggebruiker bij km 17,150 in het 80 km/u regime terecht komt. Het wegbeeld nabij km 18,750 veranderd ook van een open landschap naar een wat meer gesloten landschap met bomen nabij de weg. Dit combinerende met genoemde elementen zorgt voor een ander wegbeeld wat naleving van een limiet van 100 km/u ten goede komt.
Het verzoek is beoordeeld op grond van artikel 2 eerste en tweede lid Wegenverkeerswet 1994 juncto artikel 21 BABW.
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
is het noodzakelijk om een geleidelijke snelheidsovergang van 130/100 km/u naar 80 km/u in te stellen op de overgang van rijksweg A65 naar de N65 ter hoogte van de aansluiting 2 Berkel-Enschot.
De locatie van de verkeersborden is aangegeven op de bij dit besluit behorende bijlage 1.
De voorbereiding van dit besluit heeft conform het gestelde in afdeling 4.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) plaatsgevonden.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politieregio Zeeland-West-Brabant.
Overeenkomstig artikel 25 van het BABW is overleg gepleegd met de betrokken gemeenten.
De minister van Infrastructuur en Waterstaat,
Afdelingshoofd Vergunningverlening Rijkswaterstaat Zuid-Nederland,
Om te bepalen of u meer informatie wilt, kunnen de volgende vragen en aandachtspunten u helpen:
Ook wanneer u andere vragen heeft over het besluit of de procedure, of wanneer u zich op een of andere manier heeft gestoord aan de wijze waarop bij de besluitvorming met u of uw belangen is omgegaan, kunt u contact opnemen.
Het besluit met de daarbij behorende stukken, ligt vanaf de publicatiedatum gedurende zes weken ter inzage bij:
Bent u het niet eens met dit besluit?
Dan kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht bezwaar maken. U moet hiervoor wel belanghebbende bij het besluit zijn. De volgende vragen en aandachtspunten kunnen u helpen bij het maken van bezwaar:
Wanneer u vragen heeft of wanneer u zich afvraagt of het indienen van een bezwaarschrift voor u de geschikte aanpak is, kunt u ook hiervoor contact opnemen met de in de beschikking vermelde contactpersoon. De contactpersoon kan met u overleggen over de te volgen procedure en u informeren over andere mogelijkheden die Rijkswaterstaat u eventueel biedt om tot een oplossing te komen.
Om bezwaar te maken moet u, binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt, een bezwaarschrift indienen. U kunt uw bezwaarschrift sturen naar de minister van Infrastructuur en Waterstaat, ter attentie van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, afdeling Werkenpakket, Postbus 2232, 3500 GE te Utrecht.
In het bezwaarschrift moet in ieder geval het volgende staan:
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Als u dit niet wilt, bijvoorbeeld omdat het besluit onherstelbare gevolgen heeft voor u, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen. Dit doet u door de Voorzieningenrechter van de rechtbank in het gebied waar u woont te vragen een voorlopige voorziening te treffen. Indien u niet zelf, maar namens een bedrijf of organisatie een verzoekschrift indient dan kunt u het verzoekschrift sturen naar de rechtbank in het gebied waar het bedrijf of de organisatie is ingeschreven. De rechtbank zal een griffierecht in rekening brengen.
Bij het verzoek moet voorts een afschrift van het bezwaarschrift worden overgelegd. Zo mogelijk wordt tevens een afschrift van de beschikking waarop het geschil betrekking heeft overgelegd.
Indiening kan ook via de site http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Indien het beroep- of verzoekschrift in een vreemde taal is gesteld en een vertaling voor een goede behandeling van het beroep of verzoek noodzakelijk is, dient de indiener zorg te dragen voor een vertaling.
Zowel in verband met de behandeling van beroep, als in verband met de behandeling van het verzoek om voorlopige voorziening, worden griffierechten geheven. Over de hoogte daarvan, de wijze waarop en de termijn waarbinnen u dit moet betalen krijgt u na het indienen van beroep c.q. het verzoek om voorlopige voorziening bericht van de rechtbank.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-12740.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.