Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2025, 11973 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2025, 11973 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
Gelet op de artikelen 2, derde lid, 3, 70, eerste lid en 74, eerste lid, van het Besluit luchtverkeer BES;
BESLUIT:
De Regeling aanwijzing luchtruim en luchtverkeersdienstverleners BES wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. De opsomming van begripsbepalingen wordt alfabetisch gerangschikt.
2. De begripsbepaling ‘aerodrome reference point (ARP)’ komt te luiden:
de aangewezen geografische locatie van een luchthaven;
3. ‘terminal manoeuvring area (TMA)’ wordt vervangen door ‘terminal control area (TMA)’.
4. In de alfabetische rangschikking van begripsbepalingen wordt een begripsbepaling ingevoegd, luidende:
voet (feet);
B
In artikel 1a wordt ‘artikel’ vervangen door ‘de artikelen 3 en’.
C
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1’ geplaatst.
2. In het eerste lid wordt onder verlettering van de onderdelen a tot en met e tot b tot en met f een onderdeel ingevoegd, luidende:
a. Curaçao TMA, voor zover het het luchtruim betreft rondom het territoir van het openbaar lichaam Bonaire dat onder de bevoegdheid van de minister valt, zoals weergegeven in Dutch Caribbean AIP ENR 2.1 met de volgende grenzen:
1°. een gebied dat omgeven wordt door lijnen tussen de coördinaten 134035N0672932W, 140835N0694004W, dan tegen de klok in langs de boog van een cirkel met een straal van 100NM vanaf het punt 123006N0700115W (VOR/DME BEA), naar 124240N0714237W, 123000N0712500W, 123000N0703000W, 112400N0675800W naar het punt van oorsprong;
2°. tussen 2500 ft boven het aardoppervlak en FL 245.
3. In onderdeel b (nieuw) wordt ‘RAC 3-3’ vervangen door ‘TNCB AD.2.17’.
4. Onderdeel c (nieuw) wordt als volgt gewijzigd:
a. In de aanhef wordt na ‘Flamingo ATZ,’ ingevoegd ‘zoals weergegeven in Dutch Caribbean AIP TNCB AD 2.17’.
b. In subonderdeel 2° wordt voor de puntkomma aan het slot ingevoegd ‘boven het aardoppervlak’.
5. Onderdeel d (nieuw) wordt als volgt gewijzigd:
a. In de aanhef wordt na ‘Juliana TMA’ ingevoegd ‘voor zover het het luchtruim betreft rondom het territoir van de openbare lichamen Saba en Sint-Eustatius dat onder de bevoegdheid van de minister valt’ en wordt ‘RAC 3-1.1’ vervangen door ‘ENR 2.1’.
b. In subonderdeel 2° wordt ‘de grond en vluchtniveau 150’ vervangen door ‘2600 ft boven het aardoppervlak en FL 150’.
6. Onderdeel e (nieuw) wordt als volgt gewijzigd:
a. In subonderdeel 1° wordt ‘TNCM AD. 2-9.3’ vervangen door ‘TNCS AD 2.17’.
b. In subonderdeel 2° wordt voor de puntkomma aan het slot ingevoegd ‘boven gemiddeld zeeniveau’.
7. Onderdeel f (nieuw) wordt als volgt gewijzigd:
a. In subonderdeel 1° wordt ‘TNCM AD. 2-9.3’ vervangen door ‘TNCE AD 2.17’.
b. In subonderdeel 2° wordt voor de puntkomma aan het slot ingevoegd ‘boven gemiddeld zeeniveau’.
8. Er worden twee leden toegevoegd, luidende:
2. Het gedeelte van het luchtruim dat is aangewezen als Flamingo ATZ is dagelijks als Flamingo ATZ aangewezen van 07.00 – 23.00 uur lokale tijd.
3. In afwijking van het tweede lid is het gedeelte van het luchtruim dat is aangewezen als Flamingo ATZ buiten de in het tweede lid genoemde periode tevens als Flamingo ATZ aangewezen indien er luchtverkeersdiensten worden verleend.
D
Na artikel 2 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Voor de delen van het luchtruim genoemd in artikel 2 wordt de classificatie van het luchtruim, bedoeld in artikel 3 van het Besluit luchtverkeer BES, als volgt vastgesteld:
|
Luchtruimdeel |
Classificatie |
|---|---|
|
Curaçao TMA beneden FL 195 |
E |
|
Curaçao TMA boven FL 195 |
A |
|
Juliana TMA |
D |
|
Flamingo CTR |
D |
|
Flamingo ATZ |
B |
|
Roosevelt ATZ |
G |
|
Yrausquin ATZ |
G |
E
In de artikelen 3 en 4 wordt ‘Carribean’ vervangen door ‘Caribbean’.
F
In artikel 3, eerste lid, onderdeel a, wordt na ‘de Flamingo CTR’ ingevoegd ‘en de Flamingo ATZ’.
G
De bijlage, bedoeld in artikel 5a, wordt vervangen door de bijlage bij deze regeling.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Madlener
1. VFR route Curaçao – FIR overview

2. Visual approach chart Flamingo Airport (TNCB)

3. Standard departure chart instrument (RNAV) RWY 10 Flamingo Airport (TNCB)

4. Standard departure chart instrument (RNAV) RWY 28 Flamingo Airport (TNCB)

5. Standard departure chart instrument (VOR) RWY 10 Flamingo Airport (TNCB)

6. Standard departure chart instrument (VOR) RWY 28 Flamingo Airport (TNCB)

7. Standard arrival chart instrument (RNAV) overview RWY 10 Flamingo Airport (TNCB)

8. Standard arrival chart instrument (RNAV) overview RWY 28 Flamingo Airport (TNCB)

9. Standard arrival chart instrument (RNAV) RWY 10 Flamingo Airport (TNCB)

10. Standard arrival chart instrument (RNAV) RWY 28 Flamingo Airport (TNCB)

11. Instrument approach chart RNP RWY 10 Flamingo Airport (TNCB)

12. Instrument approach chart RNP RWY 28 Flamingo Airport (TNCB)

13. Instrument approach chart VOR W RWY 10 Flamingo Airport (TNCB)

14. Instrument approach chart VOR X RWY 10 Flamingo Airport (TNCB)

15. Instrument approach chart VOR X RWY 28 Flamingo Airport (TNCB)

16. Instrument approach chart VOR Y RWY 10 Flamingo Airport (TNCB)

17. Instrument approach chart VOR Y RWY 28 Flamingo Airport (TNCB)

18. Instrument approach chart VOR Z RWY 10 Flamingo Airport (TNCB)

19. Instrument approach chart VOR Z RWY 28 Flamingo Airport (TNCB)

Inleiding
Deze regeling strekt tot wijziging van de Regeling aanwijzing luchtruim en luchtverkeersdienstverleners BES (hierna: de regeling) in verband met het formeel vaststellen van de luchtruimklassen van de luchtruimdelen in Caribisch Nederland, de toepassing van de Flamingo ATZ en enkele technische wijzigingen en actualiseringen. Deze worden in de artikelsgewijze toelichting nader uitgelegd.
Toezicht en handhaving
Het toezicht op de naleving van de bepalingen van de ministeriële regeling die in de onderhavige regeling worden gewijzigd, is belegd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (hierna: ILT). De onderhavige wijzigingen zijn voor een Handhaafbaarheid-, Uitvoerbaarheid- en Fraudebestendigheidtoets (HUF-toets) aan de ILT voorgelegd. In haar HUF-toets heeft de ILT aangegeven dat in de huidige BES-regelgeving handhavingsmogelijkheden ten aanzien van onder andere de onderhavige regelgeving ontbreken. Wanneer hier in voorzien wordt, is de Regeling aanwijzing luchtruim en luchtverkeersdienstverleners BES handhaafbaar, uitvoerbaar en fraudebestendig.1 De ILT erkent dat de voorliggende wijzigingen vooral tekstuele aanpassingen zijn die op zich handhaafbaar zijn. Verder is naar aanleiding van een opmerking van de ILT in de artikelsgewijze toelichting een verwijzing naar de luchtvaartgids opgenomen.
Gevolgen voor de regeldruk
De onderhavige regeling brengt geen nieuwe administratieve lasten en nalevingskosten met zich mee. De regeling is daarom niet voorgelegd aan ATR. De wijzigingen zijn louter technisch of operationeel van aard.
Internetconsultatie
Er is geen internetconsultatie uitgevoerd voor deze regeling, omdat sprake is van een ministeriële regeling zonder ingrijpende veranderingen in de rechten en plichten van burgers en bedrijven en zonder ingrijpende gevolgen voor de uitvoeringspraktijk.
MKB-toets
Er is geen MKB-toets uitgevoerd voor deze regeling. De reden hiervoor is dat de onderhavige wijzigingen geen gevolgen hebben voor werkbaarheid en uitvoerbaarheid in de praktijk voor het MKB.
Betrokkenheid bestuurscollege
Artikel 209, eerste lid, van de Wet openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba, voorziet in de betrokkenheid van de bestuurscolleges van Bonaire, Sint Eustatius en Saba bij ontwerpen van een ministeriële regeling waarbij van de openbare lichamen regeling of bestuur wordt gevorderd en wanneer in betekenende mate wijziging wordt aangebracht in de taken en bevoegdheden van het eilandsbestuur. Artikel 209, derde lid, vereist betrokkenheid van de bestuurscolleges bij ingrijpende beleidsvoornemens of wanneer er ingrijpend wordt afgeweken van de regelgeving in Europees Nederland.
Met onderhavige wijziging is van het voorgaande geen sprake. Gezien de louter technische aard van de wijzigingen is daarom afgezien van consultatie van de bestuurscolleges.
Omdat er geen sprake is van wijzigingen in procedures of patronen in het luchtruim is afgezien van overleg als bedoeld in artikel 74, tweede lid, van het Besluit luchtverkeer BES.
Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2025. Dit is een van de vaste verandermomenten. De vereiste invoeringstermijn van twee maanden is in acht genomen.
Allereerst wordt in het eerste lid met de onderhavige wijziging de opsomming van de begripsbepalingen alfabetisch gerangschikt, conform de Aanwijzingen voor de regelgeving. Daarnaast worden twee definities aangepast, in lijn met de definities in de Bijlagen 11 en 14 bij het Verdrag van Chicago (het op 7 december 1944 te Chicago tot stand gekomen Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart (Trb. 1973, 109)). Ten slotte wordt nog de begripsbepaling ‘ft’, ingevoegd, een gangbare hoogteaanduiding voor lagere hoogtes binnen de luchtvaart.
In het nieuwe artikel 2a wordt per luchtruimdeel de luchtruimklasse vastgesteld. De grondslag hiervoor is artikel 3 van het Besluit luchtverkeer BES. Aangezien dit artikel niet eerder een grondslag bood aan de regeling wordt het hier aan de grondslagen toegevoegd.
De luchtruimgebieden Curaçao TMA en Juliana TMA strekken zich uit boven zowel het luchtruim van Bonaire, respectievelijk Saba en Sint-Eustatius, als boven het luchtruim van Curaçao, respectievelijk Sint-Maarten. Voor die delen van deze TMA’s die boven Caribisch Nederland zijn gelegen, worden deze luchtruimgebieden in de regeling aangewezen met de daarbij behorende begrenzingen. Daarnaast worden enkele verouderde verwijzingen naar de luchtvaartgids2 gecorrigeerd, wordt een ontbrekende verwijzing ingevoegd, en worden aangegeven hoogtes verduidelijkt.
Ten slotte worden er twee nieuwe leden toegevoegd die betrekking hebben op de luchtverkeersdienstverlening die binnen de ATZ wordt verleend.
Normaliter wordt er tussen 23:00 uur en 07:00 uur lokale tijd geen luchtverkeersdienstverlening meer verstrekt. Gedurende deze periode wordt de ATZ dan opgeheven. Bij incidentele vluchten die binnen deze periode toestemming krijgen op de luchthaven van Bonaire te landen, wordt bij beschikbaarheid van een luchtverkeersleider de ATZ weer actief. Als er geen luchtverkeersleider beschikbaar is, dan wordt de vlucht door het luchtverkeersleidingscentrum van Curaçao naar de luchthaven begeleid. In dit laatste geval gaat het op dit moment alleen om ambulancevluchten die worden uitgevoerd door de twee maatschappijen waarmee hierover afspraken zijn gemaakt.
Op grond van artikel 3 van het Besluit luchtverkeer BES stelt de minister onder andere de luchtruimclassificatie vast van de luchtruimdelen die onder zijn bevoegdheid vallen. Na het opheffen van de Nederlandse Antillen in 2010 was dit nog niet gedaan voor de luchtruimdelen in Caribisch Nederland. Met de onderhavige wijziging wordt de classificatie van deze luchtruimdelen nu formeel vastgesteld. Hierbij blijven de verschillende luchtruimklassen ongewijzigd ten opzichte van de vóór deze wijziging bestaande praktijk.
Deze wijziging betreft een taalkundige correctie.
De Flamingo ATZ is gelegen in de Flamingo CTR. Dutch Caribbean Air Navigation Service Provider (hierna: DC-ANSP) verzorgt ook in de Flamingo ATZ de luchtverkeersdienstverlening. Omdat het hier gaat om een gebied met een andere luchtverkeersklasse (B), waarbij andere luchtverkeersdiensten horen, wordt voor de duidelijkheid expliciet opgenomen dat de Flamingo ATZ ook onder de dienstverlener DC-ANSP valt.
De benaming CURAÇAO TRACON is gewijzigd in CURAÇAO TERMINAL. De kaarten in de bijlage zijn hierop aangepast. Daarnaast bevatte de bijlage overbodige informatie, die met deze wijziging wordt verwijderd. De kaarten komen hiermee overeen met de kaarten die zijn opgenomen in de luchtvaartgids. De luchtvaartgids is door DC-ANSP op haar website https://dc-ansp.org/eAIS/eaip-dutch-caribbean/ gepubliceerd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Madlener
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-11973.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.