Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | Staatscourant 2025, 1153 | convenant |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | Staatscourant 2025, 1153 | convenant |
14 november 2024
Partijen:
1. De Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, M.C.G. Keijzer, hierna te noemen: VRO;
2. De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, J.J.M. Uitermark, hierna te noemen: BZK;
3. De Staatssecretaris Herstel Groningen, E. van Marum, hierna te noemen: HG/BZK;
4. De Staatssecretaris voor Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, J.F. Rummenie, hierna te noemen: LVVN.
Partijen genoemd onder 1 tot en met 4 ieder handelend in hun hoedanigheid van bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de Staat der Nederlanden, hierna samen te noemen: het Rijk;
5. Gedeputeerde staten van de provincie Groningen, namens deze: de heer Tjeerd van Dekken, gedeputeerde, hierna te noemen: Provincie Groningen;
6. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westerkwartier, namens deze: de heer Hans Haze, wethouder, hierna te noemen: Gemeente Westerkwartier;
7. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Het Hogeland, namens deze: de heer Eltjo Dijkhuis, wethouder, hierna te noemen: Gemeente Het Hogeland;
8. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta, namens deze: mevrouw Annalies Usmany-Dallinga, wethouder, hierna te noemen: Gemeente Eemsdelta;
9. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Midden-Groningen, namens deze: mevrouw Erianne van der Burg, wethouder, hierna te noemen: Gemeente Midden-Groningen;
10. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt, namens deze: de heer Erich Wünker, wethouder, hierna te noemen: Gemeente Oldambt;
11. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veendam, namens deze: de heer Henk Jan Schmaal, wethouder, hierna te noemen: Gemeente Veendam;
12. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Pekela, namens deze: mevrouw Ellen van Klaveren, wethouder, hierna te noemen: Gemeente Pekela;
13. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Stadskanaal, namens deze: de heer Egbert Hofstra, wethouder, hierna te noemen: Gemeente Stadskanaal;
14. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westerwolde, namens deze: de heer Harm-Jan Kuper, wethouder, hierna te noemen: Gemeente Westerwolde;
Partijen genoemd onder 5 tot en met 14 ieder handelend in hun hoedanigheid van bestuursorgaan hierna samen te noemen: Regio;
Alle Partijen hierna allen tezamen te noemen: Partijen.
Partners:
De volgende partners zijn betrokken bij de Regio Deal Regiocentra Groningen in de zgn. Adviesraad Regiocentra Groningen:
• Gemeente Groningen;
• Waterschappen Hunze en Aa’s en Noorderzijlvest;
• G13 woningcorporaties;
• Groninger Dorpen;
• Economic Board Groningen;
• VNO-NCW MKB Noord;
• SER Noord-Nederland;
• Zorgbelang Groningen;
• CMO STAMM;
• Hanze, Kenniscentrum Noorderruimte;
• Rijksuniversiteit Groningen, Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen;
Begripsbepaling:
In dit convenant wordt verstaan onder:
• Regio Deal: convenant dat door de Minister van Volkshuisvesting en Ruimte Ordening, eventueel een andere minister/staatssecretaris en één of meer regionale Partijen is gesloten om de kwaliteit van leven, wonen en werken van inwoners en ondernemers in een Regio te verbeteren;
• Regio Deal Regiocentra Groningen: Regio Deal voor het geven van een impuls aan de eerste uitvoering van het Masterplan Regiocentra en daarmee aan de versterking van de dragende functie van elf geselecteerde Regiocentra ten behoeve van de brede welvaart in de provincie Groningen;
• Regio Envelop: het bedrag van € 900 miljoen dat het kabinet Rutte IV beschikbaar heeft gesteld om in de periode van 2022–2025 nieuwe Regio Deals af te sluiten;
• Regiokassier: publieke regionale Partij, zijnde de provincie Groningen voor deze Regio Deal;
• Regionale private financiering: voor de uitvoeringsactiviteiten van de Regio Deal beschikbaar gestelde financiële bijdragen of bijdragen in natura van een private regionale Partij;
• Regionale publieke financiering: voor de uitvoeringsactiviteiten van de Regio Deal beschikbaar gestelde financiële bijdragen of bijdragen in natura van een publieke regionale Partij, niet zijnde een specifieke uitkering, opdracht of subsidie van het Rijk;
• Specifieke uitkering ten behoeve van de uitvoeringsactiviteiten Regio Deals: betreft de specifieke uitkering waarin de juridische- en financiële kaders en verplichtingen voor het toekennen van de rijksmiddelen uit de Regio Envelop aan een regiokassier door het Rijk staan.
• Verkenning Regiocentra: 'Quickscan opgaven en toekomstperspectief' van bureau KAW in opdracht van de provincie Groningen en de Groninger gemeenten van januari 2024.
• Adviesraad Regiocentra Groningen (kortweg Adviesraad): adviseert de Regio vanuit een brede en integrale scope ten aanzien van de kwaliteit van het proces en de ontwikkeling van de plannen voor de Regiocentra. De leden van de Adviesraad zijn onafhankelijk experts die statuur hebben op het gebied van wonen, werken en leefbaarheid en/of zijn stakeholders van maatschappelijke organisatie en branches.
• College van Rijksadviseurs: adviseert Rijk en Regio over actuele maatschappelijke opgaven en omgevingskwaliteit. Het College van Rijksbouwmeester en Rijksadviseurs is geen adviescollege in de zin van de Kaderwet adviescolleges dat wettelijk is ingesteld als onafhankelijk adviseur voor de regering.
• Masterplan Regiocentra:één van de vijf masterplannen onder de Strategische Toekomstagenda Groningen ter versterking van de brede welvaart in Groningen.
• Regiocentrum: één van de elf geselecteerde regionale kernen te weten: Leek-Tolbert (gemeente Westerkwartier), Bedum en Uithuizen (gemeente Het Hogeland), Appingedam en Delfzijl (gemeente Eemsdelta), Hoogezand-Sappemeer (gemeente Midden-Groningen), Winschoten (gemeente Oldambt), Veendam (gemeente Veendam), Nieuwe Pekela (gemeente Pekela), Stadskanaal-Musselkanaal (gemeente Stadskanaal) en Ter Apel (gemeente Westerwolde)
Algemene overwegingen
1. Rijk en Regio werken samen in Regio Deals aan complexe, regionale opgaven gericht op het vergroten van de kwaliteit van leven, wonen en werken in de Regio (‘brede welvaart’).
2. Regio Deals beogen de samenwerking tussen overheden, onderwijs, bedrijven, maatschappelijke organisaties en inwoners in de Regio en tussen Rijk en Regio te versterken.
3. Voor de Regio Deals zijn middelen beschikbaar uit de Regio Envelop, waarbij vanuit het partnerschap vertrekpunt is dat de Rijksbijdrage gepaard gaat met minimaal eenzelfde bijdrage aan regionale (publieke en/of private) financiering.
4. De Regio Deals onderscheiden zich door haar integrale en gezamenlijke programmatische aanpak met lerend en adaptief karakter en met financiering van zowel Rijk als Regio van reguliere beleidsinstrumenten.
5. De Regio Deals zijn bedoeld als een tijdelijke impuls voor regionale ontwikkeling met een duurzaam effect, waarbij geleerde lessen en structurele exploitatiekosten van lange termijn investeringen worden geborgd.
6. De middelen uit de Regio Envelop voor de Regio Deals vijfde tranche worden door BZK beschikbaar gesteld als specifieke uitkering op grond van het Besluit Specifieke uitkering Regio Deals vierde, vijfde en zesde tranche.
Specifieke overwegingen
Kenmerk regio
1. De regionale kernen in Groningen met een centrumfunctie (de zogenaamde Regiocentra) hebben een cruciale rol op het gebied van wonen, werken en leven in Groningen. Circa 350.000 inwoners zijn afhankelijk van de voorzieningen in deze Regiocentra op het gebied van onderwijs, werk, zorg, wonen en cultuur.
2. in 2021 publiceerden de Groningse gemeenten, de provincie en het Rijk de Toekomstagenda Groningen voor langjarige samenwerking. Doel is een beter leven en het versterken van de brede welvaart. Dit is door de Regio vertaald in een Strategische Toekomstagenda Groningen met vijf masterplannen om langjarig in te investeren: Zeehavens, Campussen, Landelijk gebied, Oost-Groningen en Regiocentra.
3. Het Masterplan Regiocentra verstevigt de dragende functie van elf Regiocentra in Groningen door een samenhangende investeringsagenda in de komende 10–15 jaar.
De Regiocentra zijn geselecteerd op basis van de Verkenning Regiocentra. Het gaat om Appingedam en Delfzijl (gemeente Eemsdelta), Bedum en Uithuizen (gemeente Het Hogeland), Hoogezand-Sappemeer (gemeente Midden-Groningen), Winschoten (gemeente Oldambt), Veendam (gemeente Veendam), Nieuwe Pekela (gemeente Pekela), Stadskanaal-Musselkanaal (gemeente Stadskanaal), Ter Apel (gemeente Westerwolde) en Leek-Tolbert (gemeente Westerkwartier).
4. De focus van de investeringsagenda ligt op de fysieke leefomgeving omdat deze randvoorwaardelijk zijn voor het versterken van de brede welvaart. De investeringsagenda richt zich op nieuwe perspectieven, bundelt deze met bestaande ideeën die een impuls nodig hebben en wordt uitgevoerd in samenhang met sociaaleconomische maatregelen waaraan de betrokken gemeenten werken.
5. De Regio Deal Regiocentra Groningen is onderdeel van het Masterplan Regiocentra en richt zich op de eerste uitvoering ervan. Met de Regio Deal Regiocentra Groningen beogen partijen een impuls te geven aan de uitvoering van het Masterplan Regiocentra.
Opgaven
6. Uit de Verkenning Regiocentra 'Quickscan opgaven en toekomstperspectief' van bureau KAW blijkt dat de Groningse Regiocentra en het omliggend gebied vaak laag scoren op het gebied van werkgelegenheid, inkomen en opleidingsniveau, aanwezigheid en bereikbaarheid van voorzieningen, kwaliteit van de woningvoorraad, kwaliteit van de leefomgeving, gezondheid en imago.
7. Op basis van deze verkenning is in beeld gebracht wat de opgaven zijn in de Regiocentra voor de fysieke leefomgeving. De opgaven liggen op het gebied van bereikbaarheid, de ontwikkeling van hubs (knooppunten van mobiliteit en voorzieningen), winkelgebieden, bedrijfslocaties, maatschappelijke voorzieningen, woongebieden, groen en water, en het creëren van samenhang.
8. Een aantal opgaven speelt in alle Regiocentra. Tegelijkertijd is er binnen en tussen de Regiocentra sprake van grote verschillen in opgaven, dit vraagt om maatwerk per gebied.
Nationale doelstellingen
9. Er speelt veel in Groningen. Er is grote samenhang tussen wat binnen het Masterplan Regiocentra wordt uitgewerkt en wat daarbuiten plaatsvindt. Daarbij wordt afgestemd en, waar zinvol, samengewerkt met de andere vier masterplannen, de andere Regio Deals binnen de provincie Groningen (Groningen-stad, Het Hogeland en Oost-Groningen) en nationale en regionale trajecten die van belang zijn voor het Masterplan Regiocentra zoals het Nationaal Programma Groningen, de Novex-gebieden, de Omgevingsvisie, het Leefbaarheidsprogramma en het Programma Mobiliteit van de provincie Groningen, en de Woondeals Groningen.
Verder krijgen de ambities uit het Masterplan Regiocentra mede vorm in samenhang met de maatregelen uit de kabinetsreactie Nij Begun1, inclusief de daarmee samenhangende sociale en economische agenda, voor langjarige investeringen in het perspectief voor de Regio.
10. HG/BZK en LVVN onderschrijven de doelen en de aanpak van de Regio Deal die passen bij de nationale doelstellingen op hun beleidsterreinen en zullen als Partij concreet bijdragen aan bepaalde onderdelen van deze Regio Deal. Deze bijdrage(n) en de daarbij behorende inzet worden bij de betreffende onderdelen van de Regio Deal expliciet weergegeven.
Komen het volgende overeen:
Overkoepelend doel van deze Regio Deal is om een impuls geven aan de eerste uitvoering van het Masterplan Regiocentra en daarmee aan de versterking van de dragende functie van elf geselecteerde Regiocentra ten behoeve van de brede welvaart in de provincie Groningen. Daartoe streven Partijen de volgende doelstellingen na:
1. Het verbeteren van de leefbaarheid en gezondheid voor de inwoners;
2. Het inrichten van een groene, klimaatadaptieve en biodiverse leefomgeving;
3. Het versterken van de lokale en regionale economie;
4. Het versterken van de samenwerking tussen gemeenten, provincie en Rijk voor een samenhangende en lerende aanpak.
Centrale aanpak doelstelling 1, 2 en 3: Planvorming per regiocentrum
1. De aanpak in de Regio Deal richt zich op het realiseren van bovenstaande doelen, hiervoor is maatwerk per regiocentrum nodig. Mede op basis van de Verkenning Regiocentra zijn de betrokken gemeenten in samenwerking met de provincie gekomen tot een uitvoeringsprogramma voor de elf geselecteerde Regiocentra gericht op de periode 2025–2028, met een doorkijk naar de langere termijn.
2. De aanpak betreft de volgende Regiocentra: Appingedam en Delfzijl (gemeente Eemsdelta), Bedum en Uithuizen (gemeente Het Hogeland), Hoogezand-Sappemeer (gemeente Midden-Groningen), Winschoten (gemeente Oldambt), Veendam (gemeente Veendam), Nieuwe Pekela (gemeente Pekela), Stadskanaal-Musselkanaal (gemeente Stadskanaal), Ter Apel (gemeente Westerwolde) en Leek-Tolbert (gemeente Westerkwartier).
3. De uitgewerkte plannen voor de elf Regiocentra bevatten de volgende elementen:
• een ontwikkelstrategie, inclusief een stedenbouwkundige visie, voor de komende 10–15 jaar;
• definiëring en uitwerking van prioritaire gebieden (sleutelgebieden) waarmee gestart wordt, als onderdeel van de ontwikkelstrategie;
• een planning, begroting van benodigde middelen, een juridisch-planologische uitwerking en toetsing op bestaand beleid (lokaal, provinciaal, nationaal);
• een voorstel voor de inzet van de benodigde middelen vanuit de Regio Deal Regiocentra Groningen, eigen middelen en andere bronnen (inclusief mogelijke Europese).
4. De leden van de Adviesraad adviseren Partijen over de aanpak. Daarnaast kan de Adviesraad gevraagd worden of aanbieden om te adviseren bij concrete vragen vanuit de Regiocentra. Het College van Rijksadviseurs adviseert en denkt op ad-hoc basis vanuit ruimtelijk perspectief mee hoe de aanpak kan helpen bij de vraagstukken die in de Regiocentra spelen en om in een specifieke casus mee te helpen aan de uitwerking ervan.
5. De Regio Deal Regiocentra is niet bedoeld voor investeringen in de planvormingsfase, maar voor de uitvoering van individuele plannen per Regiocentrum. Daarbij erkennen Partijen het belang en hun draagvlak voor de aanbevelingen uit het KAW-rapport Verkenning Regiocentra2 en het daaruit voortvloeiende Masterplan Regiocentra3. Omdat de doelstellingen van deze Regio Deal daarmee in lijn zijn, zorgen Partijen dat de eerste drie doelstellingen uit deze Regio Deal zo expliciet mogelijk tot uiting komen in de uitgewerkte plannen voor de elf Regiocentra.
Centrale aanpak doelstelling 4: Samenwerken en samen leren
6. Partijen werken aan een samenhangende en lerende aanpak. Partijen ondernemen activiteiten om gezamenlijk op te trekken, te leren van elkaars aanpak, kennis te verkrijgen en te delen, een beeld te verkrijgen van de impact van de aanpak, en om te komen tot eventuele bijstelling van plannen op basis van een gezamenlijk beeld over resultaat en voortgang.
7. Partijen voeren gezamenlijke activiteiten uit ten behoeve van het totale programma:
• programmamanagement ten behoeve van de voortgang en sturing op gezamenlijk proces en inhoud;
• verkrijgen en delen van de benodigde kennis en expertise, in het bijzonder op het gebied van leefbaarheid en gezondheid voor inwoners, het inrichten van een groene, klimaatadaptieve en biodiverse leefomgeving en het versterken van de lokale en regionale economie. LVVN ondersteunt de regio desgevraagd bij het verbeteren van biodiversiteit en gebiedsspecifieke aanpak mede in relatie tot andere opgaven zoals recreatie en klimaatadaptatie;
• in beeld brengen van de mogelijkheden voor financiering van de benodigde investeringen voor de Regiocentra;
• samenwerking organiseren met de andere vier masterplannen, de Regio Deals in Groningen en relevante nationale en regionale trajecten die van belang zijn voor het Masterplan Regiocentra;
• houden van gezamenlijke bijeenkomsten gericht op inspireren, samen ontwerpen, kennis en ervaringen delen en gezamenlijk leren en
• minimaal eenmaal per jaar een symposium.
• Gerealiseerde maatregelen binnen de elf Regiocentra op basis van de uitgewerkte plannen voor de elf geselecteerde Regiocentra conform artikel 2 lid 1. Onderstaande resultaten dragen bij aan meerdere doelen en maken onderdeel uit van een integrale gebiedsgerichte aanpak.
• Partijen kunnen in hun gespecificeerde plan streven naar:
○ Verbetering bereikbaarheid: Het toevoegen van nieuwe knooppunten en het oplossen van verkeersknelpunten;
○ Ontwikkeling rondom hubs: Gebiedsontwikkeling rondom clusters van maatschappelijke en/of commerciële functies, vaak bij knooppunten van mobiliteit, toevoegingen waaronder vaak ook op het gebied van wonen;
○ Revitalisering winkelgebieden: Concentratie van winkels in een compacter centrum, oplossen van leegstand, functieverandering tot wonen en maatschappelijke functies en herinrichten van de ruimte;
○ Herontwikkeling bedrijfslocaties: Transformatie tot andere functies zoals wonen, of vernieuwen tot een nieuw, toekomstgericht werk- en leergebied, verbinding met onderwijs;
○ Maatschappelijk vastgoed: Herschikken van diverse functies, zorgen voor toekomstbestendige accommodaties ter vervanging van verouderd vastgoed;
○ Woongebied vernieuwen: Vernieuwing van bestaande woningen en een betere woonomgeving in woonwijken, toevoegen van nieuw woonprogramma voor doorstroming;
○ Groen verbinden: Groene verbindingen tussen bebouwd gebied en omliggend landschap, groene kwaliteit binnen de kernen, met verblijfskwaliteit en klimaatadaptief;
○ Verbinden van ontwikkelingen: Transformatie van zones die vernieuwingsgebieden onderling verbinden tot een hoogwaardig en samenhangend leefgebied.
• Een geborgde samenwerking tussen de gemeenten, provincie en het Rijk voor een samenhangende en lerende aanpak.
1. Partijen beogen een gecoördineerde inzet van hun gezamenlijke financiële middelen op basis van de afspraken in deze Regio Deal. De Regio geeft met die middelen uitvoering aan deze Regio Deal in het kader van de doelen en de aanpak zoals bedoeld in artikel 1 en 2.
2. VRO reserveert € 20 miljoen inclusief eventueel verschuldigde BTW vanuit de Regio Envelop als Rijksbijdrage voor activiteiten als bedoeld in het eerste lid. Hierin zijn ook de uitvoeringskosten oftewel VAT-kosten (Voorbereiding, Administratie en Toezicht) opgenomen, waarbij uitgegaan wordt van 3% van de Rijksbijdrage. Daarmee worden ook de programmabrede activiteiten conform artikel 2 lid 7 worden bekostigd.
De Regio reserveert minimaal een bedrag van in totaal € 20 miljoen aan regionale financiering voor activiteiten als bedoeld in het eerste lid volgens de in de onderstaande tabel opgenomen onderverdeling. De verdeling is gebaseerd op het principe dat elk van de 11 Regiocentra 1/11e deel van de Rijksbijdrage ontvangt op basis van de opgestelde plannen conform artikel 2 lid 1.
Uitvoeringsactiviteiten |
Maximale Rijksbijdrage1 |
Regionale financiering |
Totaal bedrag |
---|---|---|---|
1. Regiocentrum Appingedam |
€ 1,76 mln. |
€ 1,76 mln. |
€ 3,52 mln. |
2. Regiocentrum Delfzijl |
€ 1,76 mln. |
€ 1,76 mln. |
€ 3,52 mln. |
3. Regiocentrum Bedum |
€ 1,76 mln. |
€ 1,76 mln. |
€ 3,52 mln. |
4. Regiocentrum Uithuizen |
€ 1,76 mln. |
€ 1,76 mln. |
€ 3,52 mln. |
5. Regiocentrum Hoogezand-Sappemeer |
€ 1,76 mln. |
€ 1,76 mln. |
€ 3,52 mln. |
6. Regiocentrum Winschoten |
€ 1,76 mln. |
€ 1,76 mln. |
€ 3,52 mln. |
7. Regiocentrum Veendam |
€ 1,76 mln. |
€ 1,76 mln. |
€ 3,52 mln. |
8. Regiocentrum Nieuwe Pekela |
€ 1,76 mln. |
€ 1,76 mln. |
€ 3,52 mln. |
9. Regiocentrum Stadskanaal-Musselkanaal |
€ 1,76 mln. |
€ 1,76 mln. |
€ 3,52 mln. |
10. Regiocentrum Ter Apel |
€ 1,76 mln. |
€ 1,76 mln. |
€ 3,52 mln. |
11. Regiocentrum Leek-Tolbert |
€ 1,76 mln. |
€ 1,76 mln. |
€ 3,52 mln. |
Uitvoeringskosten (VAT) |
€ 0,6 mln. |
€ 0,6 mln. |
€ 1,2 mln. |
Bijdragen totaal |
€ 20 mln. |
€ 20 mln. |
€ 40 mln. |
3. De verdeling opgenomen in de tabel in het tweede lid geldt als uitgangspunt. Partijen zijn zich ervan bewust dat gedurende de looptijd van de Regio Deal omstandigheden en/of prioriteiten kunnen wijzigen. Partijen kunnen, na bespreking in het Rijk-Regio-overleg, een gewijzigde verdeling over de programmalijnen afspreken. Op deze wijziging van Regio Deal Regiocentra Groningen is artikel 11 van toepassing.
Partijen spreken af dat in het kader van de uitvoeringsactiviteiten van de Regio Deal Regiocentra Groningen dat de Provincie Groningen de rol zal vervullen van regiokassier. De regiokassier draagt zorg voor het nakomen van de voorwaarden en verplichtingen, zoals verwoord in het Besluit Specifieke uitkering Regio Deals vijfde en zesde tranche.
1. Periodiek treden Partijen in overleg over de onderlinge samenwerking in het kader van de Regio Deal Regiocentra Groningen en met andere publieke en/of private samenwerkingspartners. Dit Rijk-Regio-overleg ziet toe op de uitvoering van Regio Deal zoals beschreven in dit convenant.
2. Het Rijk-Regio-overleg vergadert tenminste eenmaal per jaar, over de voortgang van, en eventuele knelpunten of risico’s in, de uitvoering van de Regio Deal en andere actualiteiten in de regio. Het Rijk-Regio-overleg sluit waar mogelijk aan bij de overleggen tussen Rijk en Regio met betrekking tot Nij Begun.
3. Het in het eerste lid bedoelde Rijk-Regio-overleg bestaat uit de volgende vertegenwoordigers:
a. vanuit het Rijk:
i. Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening;
ii. Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
iii. Herstel Groningen;
iv. Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur.
b. vanuit de Regio:
i. Provincie Groningen;
ii. Gemeenten Westerkwartier, Het Hogeland, Eemsdelta, Midden-Groningen, Oldambt, Veendam, Pekela, Stadskanaal en Westerwolde.
4. Specifiek wordt namens HG/BZK in de ambtelijke voorbereiding van het Rijk-Regio-overleg de samenhang bewaakt tussen de doelen, aanpak, resultaten van de Regio Deal Regiocentra Groningen en de Sociale en Economische Agenda van Nij Begun.
5. Het Rijk-Regio-overleg voorziet in zijn eigen werkwijze, waarbij het uitgangspunt is dat de regio bij het organiseren, uitnodigen en verslagleggen de lead heeft.
6. Het Rijk-Regio-overleg spreekt een escalatieregeling af.
7. Betrokken partijen zien zelf toe op een adequate verantwoording aan achterbannen en/of volksvertegenwoordigers.
1. De Regio heeft de beginsituatie van de regionale opgave in kaart gebracht middels de Verkenning Regiocentra. Daarnaast bepaalt de Regio een evaluatie-aanpak waarmee bijgehouden kan worden of de afgesproken aanpak (artikel 2) bijdraagt aan de doelen (artikel 1) van de Regio Deals. De evaluatie-aanpak is beschreven in 2025. In het bijzonder wordt aandacht besteed aan het lerende karakter van de aanpak en op welke wijze dit in beeld kan worden gebracht. Bij het bepalen van de indicatoren en de wijze van monitoring en evaluatie sluit de Regio Deal Regiocentra Groningen waar mogelijk aan bij het monitorings- en evaluatieproces van Nij Begun.
2. De Regio stelt éénmaal per jaar een voortgangsrapportage op, met daarin:
a. de voortgang van de initiatieven en maatregelen, zowel op het niveau van het gehele programma als voor de elf Regiocentra afzonderlijk;
b. in hoeverre partijen op schema liggen om de beoogde resultaten (artikel 3) te behalen.
3. De jaarlijkse voortgangsrapportage wordt in concept vóór 15 juni van ieder jaar voorgelegd aan Partijen, gelet op indiening vóór 15 juli bij de Minister van VRO in het kader van de specifieke uitkering.
4. De Regio kan met de jaarlijkse voortgangsrapportage de betrokken provinciale staten en gemeenteraden informeren. VRO gebruikt de jaarlijkse voortgangsrapportage als input voor de periodieke voortgangsrapportage van alle Regio Deals voor de Tweede Kamer van de Staten-Generaal.
5. VRO draagt zorg voor onderzoek, betreffende het geheel van de Regio Deals (onder meer de resultaten en effecten van de Deals voor brede welvaart). De Regio verleent haar medewerking hieraan.
6. BZK verzamelt binnen het geheel van de Regio Deals lessen en kennis over de (door)ontwikkeling van Regionale samenwerking binnen het stelsel van openbaar bestuur, waarmee mede uitvoering wordt gegeven aan de Actieagenda Sterk Bestuur4.
1. Partijen zien toe op een gezamenlijke communicatiestrategie en -plan, waarbij de Regio in de lead is.
2. De Regio zal bij projecten die deel uitmaken van de uitvoering van de Regio Deal Regiocentra Groningen vragen om in de communicatie over die projecten kenbaar te maken dat het project mede mogelijk is gemaakt in samenwerking tussen Rijk en Regio.
De afspraken van deze Regio Deal en/of de daaruit voortvloeiende maatregelen worden in overeenstemming met het recht van de Europese Unie uitgevoerd en uitgewerkt in het bijzonder voor zover de afspraken vallen onder de werking van de Europese regels met betrekking tot aanbesteding, mededinging, staatssteun en technische normen en voorschriften.
1. De in het kader van (de uitvoering van) deze Regio Deal uitgewisselde dan wel uit te wisselen informatie is in beginsel openbaar. Indien een Partij verzoekt om geheimhouding zullen de overige Partijen deze informatie in beginsel geheimhouden en deze geheel noch gedeeltelijk aan enige derde bekendmaken, behoudens voor zover een verplichting tot openbaarmaking voortvloeit uit de wet, een rechterlijke uitspraak of deze Regio Deal.
2. Partijen dragen er zorg voor dat concurrentiegevoelige en/of privacygevoelige informatie uitsluitend wordt gedeeld voor zover dit in overeenstemming is met de relevante internationale, Europese en nationale wettelijke kaders. Zij kunnen hiertoe nadere afspraken vastleggen.
1. Elke Partij kan schriftelijk verzoeken deze Regio Deal te wijzigen. De wijziging behoeft de instemming van alle Partijen.
2. Partijen treden in overleg binnen 6 weken nadat een Partij het verzoek kenbaar heeft gemaakt bij VRO. VRO informeert de overige Partijen over de voorgestelde wijziging en vraagt hen om instemming.
3. Nadat alle Partijen aan VRO kenbaar hebben gemaakt in te stemmen met het verzoek tot wijziging wordt de wijziging en de verklaringen tot instemming als bijlage aan dit convenant gehecht.
1. Elke Partij kan de Regio Deal Regiocentra Groningen met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden schriftelijk opzeggen, indien een zodanige verandering van omstandigheden is opgetreden dat deze Regio Deal billijkheidshalve op korte termijn behoort te eindigen. De opzegging moet de verandering in omstandigheden vermelden.
2. Wanneer een Partij deze Regio Deal opzegt, blijft de Regio Deal voor de overige Partijen in stand voor zover de inhoud en de strekking ervan zich daartegen niet verzetten.
3. Ingeval van beëindiging van de Regio Deal Regiocentra Groningen krachtens opzegging is geen van de Partijen jegens een andere Partij schadeplichtig.
1. In overeenstemming met alle Partijen kunnen anderen tijdens de looptijd van de Regio Deal Regiocentra Groningen als nieuwe partijen toetreden tot deze Regio Deal. Een toetredende partij dient de verplichtingen die voor haar uit de Regio Deal voortvloeien te aanvaarden.
2. Het schriftelijke verzoek tot toetreding met daarbij de concrete bijdrage aan de Regio Deal Regiocentra Groningen wordt gericht aan VRO. VRO informeert Partijen en vraagt hen om instemming.
3. Zodra alle Partijen aan VRO schriftelijk kenbaar hebben gemaakt in te stemmen met het verzoek tot toetreding, ontvangt de toetredende partij de status van Partij van de Regio Deal Regiocentra Groningen en gelden voor die partij de voor haar uit de deal voortvloeiende rechten en verplichtingen.
4. Het verzoek tot toetreding en de verklaringen tot instemming worden als bijlagen aan de Regio Deal Regiocentra Groningen gehecht.
Indien een bepaling van de Regio Deal in enige mate als nietig, vernietigbaar, ongeldig, onwettig of anderszins als niet-bindend moet worden beschouwd, bijvoorbeeld wegens strijdigheid met het Besluit Specifieke uitkering Regio Deals vierde, vijfde en zesde tranche ten behoeve van de uitvoeringsactiviteiten Regio Deals (zoals deze luidt op het moment dat de strijdigheid zich voordoet of alsdan in bestuursrechtelijke zin is vastgesteld), wordt die bepaling, voor zover nodig, uit de Regio Deal verwijderd en vervangen door een bepaling die wel bindend en rechtsgeldig is en die de inhoud van de niet-geldige bepaling zoveel mogelijk benadert. De overige bepalingen van de Regio Deal blijven in een dergelijke situatie ongewijzigd en onverminderd geldig.
1. De in het kader van Regio Deal door Partijen te verlenen (publiekrechtelijke) medewerking laat de publiekrechtelijke positie en bevoegdheden van Partijen onverlet.
2. Op deze Regio Deal is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
De Regio Deal is niet in rechte afdwingbaar. Partijen kunnen elkaar aanspreken op tekortkomingen in de nakoming van de Regio Deal in het Rijk-Regio overleg.
De Regio Deal Regiocentra Groningen kan worden ondertekend door Partijen in verschillende exemplaren, die samengevoegd hetzelfde rechtsgevolg hebben alsof deze Regio Deal is ondertekend door alle Partijen in één exemplaar.
Deze Regio Deal kan worden aangehaald als Regio Deal Regiocentra Groningen.
1. Deze Regio Deal treedt in werking met ingang van de dag na ondertekening door alle Partijen en eindigt op 31 december 2028.
2. Partijen kunnen, na bespreking in het Rijk-Regio-overleg, de looptijd van de Regio Deal wijzigen, conform de procedure in artikel 11. De regiokassier zal rekening houden met de samenhang tussen de wijziging van de looptijd van de Regio Deal en de verleende specifieke uitkering ten behoeve van de uitvoeringsactiviteiten Regio Deals.
1. Deze Regio Deal zal net als andere Regio Deals openbaar worden gemaakt door publicatie in de Staatscourant, waardoor anderen kennis kunnen nemen van de Regio Deals.
2. VRO rapporteert over de Regio Portefeuille, alsmede de hieruit voortvloeiende Regio Deals naar de Tweede Kamer van de Staten-Generaal.
Met de Actieagenda Sterk Bestuur (2022, zie overheid.nl) richt het Ministerie van BZK zich op het versterken van de samenwerking binnen het Rijk en de samenwerking tussen Rijk, medeoverheden en niet-overheidspartners.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-1153.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.