Regeling van de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp van 27 maart 2025, nr. BZ2512173, houdende intrekking van de Nationale Algemene Uitvoervergunning NL 002 en de wijziging van de Nationale Algemene Uitvoervergunning NL 010 en de Regeling algemene doorvoervergunning NL007

De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp,

Gelet op de artikelen 4b en 6a, eerste en tweede lid, van het Besluit strategische goederen;

Besluit:

ARTIKEL I

De Nationale Algemene Uitvoervergunning NL 002 wordt ingetrokken.

ARTIKEL II

In paragraaf 2 van de Nationale Algemene Uitvoervergunning NL 010 (items voor informatiebeveiliging) wordt na ‘India,’ ingevoegd ‘Israël,’.

ARTIKEL III

Artikel 4 van de Regeling algemene doorvoervergunning NL 007 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. Het tweede lid alsmede de aanduiding ‘1.’ voor het eerste lid vervallen.

  • 2. Na ‘Turkije’ wordt ingevoegd ‘, Israël’.

ARTIKEL IV

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp, R.J. Klever

TOELICHTING

I Algemeen

1. Inleiding

Op grond van de artikelen 4b en 6a, eerste en tweede lid, van het Besluit strategische goederen worden een algemene doorvoervergunning en algemene uitvoervergunning bij ministeriële regeling vastgesteld. Ook kunnen deze vergunningen onder beperkingen worden vastgesteld.

Algemene vergunningen zijn gericht op het faciliteren van veel voorkomende transacties met een laag risico. Bij algemene vergunningen is de mogelijkheid tot doorvoer, uitvoer of overdracht vaak beperkt tot een aantal soorten goederen naar en/of vanuit een specifieke groep landen. Een exporteur kan zich hiervoor onder voorwaarden, zoals gespecificeerd in de ministeriële regelingen waarin de vergunningen zijn vastgesteld, registreren. Na registratie kan de exporteur vervolgens gebruik maken van deze vergunning. Algemene vergunningen worden voorafgaand aan vaststelling getoetst aan de kaders die van toepassing zijn op exportcontrole op goederen voor tweeërlei gebruik (Verordening producten voor tweeërlei gebruik) en militaire goederen (EU gemeenschappelijk standpunt inzake wapenexport 2008/944/GBVB). Na vaststelling van een algemene vergunning worden individuele transacties door een geregistreerde gebruiker niet meer aan een toets onderworpen. Sommige landen zijn uitgesloten van dit type vergunningen, ofwel niet opgenomen als mogelijke eindbestemming.

Van de bevoegdheid om een algemene doorvoervergunning en algemene uitvoervergunning onder beperkingen vast te stellen wordt, gelet op de huidige veiligheidssituatie in Israël, de Palestijnse gebieden en de bredere regio, nu gebruik gemaakt door Israël uit te sluiten als eindbestemming voor alle uitvoer en doorvoer van strategische goederen die plaats kan vinden onder de algemene vergunningen NL 007 en NL 010. Iedere uitvoer en doorvoer van strategische goederen naar Israël wordt daardoor nu per individuele transactie getoetst aan de toetsingskaders bij de beoordeling van de aanvragen van individuele en globale vergunningen.

Daarnaast komt de algemene uitvoervergunning NL 002 te vervallen. Bij de inrichting van deze vergunning is destijds een beoordeling gemaakt op basis van de toenmalige geopolitieke realiteit, aan de hand van geldende exportcontrolekaders. De geopolitieke context is sindsdien veranderd. Gezien de huidige situatie is deze algemene vergunning niet meer wenselijk. Op basis van het huidige wereldbeeld geldt dat ook aan de uitvoer van de goederen die zijn opgenomen in deze algemene vergunning risico’s zijn verbonden waardoor een individuele toetsing per transactie voorafgaand aan de uitvoer gewenst is. Een aanvraag voor een globale of individuele vergunning voor de uitvoer van deze goederen is daarom passend.

2. Gevolgen (administratieve lasten)

Na intrekking van de algemene uitvoervergunning NL 002 en wijziging van de algemene uitvoervergunning NL 010 en algemene doorvoervergunning NL007 behouden partijen die voornemens zijn goederen uit of door te voeren naar Israël de mogelijkheid een individuele of globale vergunning aan te vragen. De aanpassing van de regelingen betekent een aanpassing in de procedures voor het verkrijgen van een exportvergunning. De administratieve lasten voor gebruikers nemen daarmee iets toe. Immers, voor bepaalde vormen van export of doorvoer naar Israël kunnen zij niet meer gebruik maken van de algemene vergunning, maar moeten zij een individuele of globale vergunning aanvragen waarop aan de hand van de van toepassing zijnde toetsingskaders op de individuele transactie wordt besloten. Deze gebruikers zijn reeds bekend met het proces voor de aanvraag van een individuele of globale vergunning, omdat zij dit proces al doorlopen voor goederen die nu niet onder de algemene vergunning vallen.

Uit data over het jaar 2024 blijkt dat de NL 010, NL 007 en de NL 002 in totaal 34 gebruikers kennen. Naar schatting zullen de administratieve lasten als gevolg van deze wijziging eenmalig € 4.082 bedragen en structureel € 29.775. Dit geldt voor in totaal 34 bedrijven, zodat de structurele kosten per bedrijf uitkomen op ongeveer € 876.

Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het voorstel niet geselecteerd voor een advies, omdat het weinig gevolgen voor de regeldruk heeft.

3. Uitvoering

Naar verwachting leiden de wijzigingen tot een beheersbare verhoging van de financiële en administratieve lasten aan de zijde van de Douane. Waar voorheen onder een algemene vergunning, dus zonder toetsing per individuele transactie, kon worden uit- of doorgevoerd naar Israël, is na deze wijziging een individuele of globale vergunningaanvraag vereist die per geval beoordeling door de Douane en het Ministerie van Buitenlandse Zaken behoeft. Deze toegenomen last voor Douane en Ministerie van Buitenlandse Zaken is gedeeltelijk te ondervangen door wanneer nodig te werken met zogenoemde globale vergunningen, waarbij wel een toetsing van individuele transacties plaatsvindt, maar het voor exporteurs wel mogelijk is voor exporten naar meerdere ontvangers tegelijkertijd een vergunningaanvraag te doen.

II Artikelsgewijs

Artikel I

Zie paragraaf 1 van het algemeen deel van deze toelichting voor de reden en gevolgen van de intrekking van de Nationale Algemene Uitvoervergunning NL 002.

Artikel II

Met deze wijziging van de Nationale Algemene Uitvoervergunning NL 010 vervalt de algemene uitvoervergunning voor de uitvoer van categorie 5-goederen als bedoeld in de Verordening producten voor tweeërlei gebruik (items voor informatiebeveiliging) naar Israël. Dit heeft tot gevolg dat deze goederen na inwerkingtreding van deze regeling alleen nog naar Israël kunnen worden uitgevoerd met een individuele of globale uitvoervergunning als bedoeld in artikel 12, eerste lid, onder a en b, van de Verordening producten voor tweeërlei gebruik.

Voor een gebruiker van de nationale algemene uitvoervergunning NL 010 die voor de datum van inwerkingtreding van deze regeling is geregistreerd, blijft de rapportageplicht van het gebruik van de nationale uitvoervergunning en de bewaarplicht van de administratie (gedurende een termijn van zeven jaar), op grond van paragraaf 6 van de Nationale Algemene Uitvoervergunning NL 010, onverminderd gelden.

Artikel III

Met deze wijziging van artikel 4, eerste lid, van de Regeling algemene doorvoervergunning NL 007 wordt Israël uitgesloten als eindbestemming voor doorvoer van bepaalde typen militaire goederen, waarop de Regeling algemene doorvoervergunning NL 007 van toepassing is.

Het tweede lid kan vervallen, omdat goederen die vallen binnen het F-35 Lightning II programma onderdeel uitmaken van de gemeenschappelijke EU-lijst van militaire goederen waarop de algemene doorvoervergunning NL 007 van toepassing is. Israël wordt door wijziging van artikel 4 uitgesloten als eindbestemming voor al deze goederen, waaronder ook de goederen die vallen binnen het F-35 Lightning II programma.

De wijziging van artikel 4 van de Regeling algemene doorvoervergunning NL 007 laat onverlet dat voor elke doorvoerzending van militaire goederen, dus ook voor doorvoer naar Israël, een individuele doorvoervergunning kan worden aangevraagd. Daarop is een toets aan de Europese criteria voor wapenexportcontrole (EU gemeenschappelijk standpunt inzake wapenexport 2008/944/GBVB) van toepassing.

Voor een gebruiker van de algemene doorvoervergunning NL 007 die voor de datum van inwerkingtreding van deze regeling is geregistreerd, blijft de bewaarplicht (van zeven jaar), bedoeld in artikel 8, derde lid, van de Regeling algemene doorvoervergunning NL 007, onverminderd gelden. Dit geldt ook voor de rapportageplicht, bedoeld in artikel 10 van de Regeling algemene doorvoervergunning NL 007. Op grond van artikel 10 dient een geregistreerde gebruiker van een algemene doorvoervergunning NL 007 binnen twee maanden na afloop van het halve kalenderjaar de in die bepaling genoemde informatie te rapporteren.

Artikel IV

Deze wijzigingsregeling treedt in werking op de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Daarmee wordt afgeweken van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten. Afwijking van dat beleid is gerechtvaardigd gelet op de wens om, gezien de huidige veiligheidssituatie in Israël, de Palestijnse gebieden en de bredere regio, de controle te versterken op alle individuele uit- en doorvoertransacties van goederen voor tweeërlei gebruik en militaire goederen naar Israël die tot op heden kunnen plaatsvinden onder algemene vergunningen NL 002, NL 007 en NL 010.

De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp, R.J. Klever

Naar boven