Regio Deal Metropoolregio Eindhoven

14-11-2024

Partijen:

1. De Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, M.C.G. Keijzer, hierna te noemen: VRO;

2. De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, J.J.M. Uitermark, hierna te noemen: BZK;

3. De Minister van Economische Zaken, D.S. Beljaarts, hierna te noemen: EZ;

4. De Staatssecretaris Funderend Onderwijs en Emancipatie, M.L.J. Paul, hierna te noemen: OCW;

5. De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Y.J. van Hijum, hierna te noemen: SZW;

Partijen genoemd onder 1 tot en met 5, ieder handelend als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de Staat der Nederlanden, hierna samen te noemen: het Rijk;

6. Dagelijks bestuur van het openbaar lichaam Metropoolregio Eindhoven, namens deze: de heer ir. Jeroen (J.R.V.A.) Dijsselbloem, voorzitter Metropoolregio Eindhoven, hierna te noemen: MRE, handelend in zijn hoedanigheid van bestuursorgaan en openbaar lichaam van de 21 gemeenten in de regio;

Alle Partijen hierna allen tezamen te noemen: Partijen.

Begripsbepaling:

In dit convenant wordt verstaan onder:

  • Regio Deal: convenant dat door de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, eventueel een andere minister/staatssecretaris en één of meer regionale Partijen is gesloten om de kwaliteit van leven, wonen en werken van inwoners en ondernemers in een regio te verbeteren;

  • Regio Envelop: het bedrag van € 900 miljoen dat het kabinet Rutte IV beschikbaar heeft gesteld om in de periode van 2022 – 2025 nieuwe Regio Deals af te sluiten;

  • Regiokassier: publieke regionale Partij, zijnde een provincie, gemeente of openbaar lichaam als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen of een van de openbare lichamen Bonaire Sint-Eustatius of Saba, die ten behoeve van de uitvoering van de Regio Deal de taak van kassier vervult of zal vervullen;

  • Regionale private financiering: voor de uitvoeringsactiviteiten van de Regio Deal beschikbaar gestelde financiële bijdragen of bijdragen in natura van een private regionale Partij;

  • Regionale publieke financiering: voor de uitvoeringsactiviteiten van de Regio Deal beschikbaar gestelde financiële bijdragen of bijdragen in natura van een publieke regionale Partij, niet zijnde een specifieke uitkering, opdracht of subsidie van het Rijk;

  • Specifieke uitkering ten behoeve van de uitvoeringsactiviteiten Regio Deals: betreft de specifieke uitkering waarin de juridische- en financiële kaders en verplichtingen voor het toekennen van de rijksmiddelen uit de Regio Envelop aan een regiokassier door het Rijk staan.

  • Daily Urban System: een gebied waarbinnen de belangrijkste dagelijkse verplaatsingen (woon- werk, studie, sport, etc.) zich afspelen;

  • Kwalitatief groen: een aangepaste inrichting met een verscheidenheid aan mogelijkheden om in en met natuur te spelen en leren, om de natuur te ervaren met alle zintuigen, bij voorkeur met duurzame materialen en op een manier die biodiversiteit en klimaatbestendigheid (waterretentie en tegengaan hitte) stimuleert, stress vermindert en aandachts-vermoeidheid tegengaat:

  • Neurodivergentie: de verschillende manieren van denken, leren, waarnemen en interpreteren van het brein van mensen. Dit kan zich uiten in bijvoorbeeld autisme, dyslexie, dyscalculie, ADHD, hoogbegaafdheid en hoog sensitief;

  • Third place: een sociale omgeving die gescheiden is van wonen en werk waar ontmoeten centraal staat.

Algemene overwegingen

  • 1. Rijk en regio werken samen in Regio Deals aan complexe, regionale opgaven gericht op het vergroten van de kwaliteit van leven, wonen en werken in de regio (‘brede welvaart’).

  • 2. Regio Deals beogen de samenwerking tussen overheden, onderwijs, bedrijven, maatschappelijke organisaties en inwoners in de regio en tussen Rijk en Regio te versterken.

  • 3. Voor de Regio Deals zijn middelen beschikbaar uit de Regio Envelop, waarbij vanuit het partnerschap vertrekpunt is dat de Rijksbijdrage gepaard gaat met minimaal eenzelfde bijdrage aan regionale (publieke en/of private) financiering.

  • 4. De Regio Deals onderscheiden zich door haar integrale en gezamenlijke programmatische aanpak met lerend en adaptief karakter en met financiering van zowel Rijk als Regio van reguliere beleidsinstrumenten.

  • 5. De Regio Deals zijn bedoeld als een tijdelijke impuls voor regionale ontwikkeling met een duurzaam effect, waarbij geleerde lessen en structurele exploitatiekosten van lange termijn investeringen worden geborgd.

  • 6. De middelen uit de Regio Envelop voor de Regio Deals vijfde tranche worden door VRO beschikbaar gesteld als specifieke uitkering op grond van het Besluit Specifieke uitkering Regio Deals vierde, vijfde en zesde tranche.

Specifieke overwegingen

Kenmerk regio

  • 1. De Metropoolregio Eindhoven (809.180 inwoners, 2024) is een regio van 21 samenwerkende gemeenten in Zuidoost Brabant met een uniek economisch profiel. Het is een Daily Urban System van steden, dorpen, werk- en natuurlandschappen.

  • 2. De regio geldt onder de noemer Brainport als brandpunt in Nederland voor de internationaal opererende hightech-maakindustrie, groeit (economisch) hard en levert in toenemende mate een grote bijdrage aan het Bruto Binnenlands Product. De regio maakt een ruimtelijke schaalsprong door. Tot 2030 worden 62.000 woningen toegevoegd, tot 2032 komen er 72.000 arbeidsplaatsen bij. Deze schaalsprong is essentieel voor de verdere economische ontwikkeling, de economische veiligheid van Nederland en de strategische autonomie van Europa. De regio heeft dat geadresseerd in de Strategische Agenda Brainport1 en met het Rijk in het zogeheten ‘Beethoven’-convenant.2 Belangrijke regionale uitdaging door deze groei is dat door deze sterke groei iedereen mee kan (blijven) doen. Daardoor vragen onderwerpen als sociale samenhang, competenties & basisvaardigheden en leefbaarheid in de regio extra aandacht.

Opgaven

  • 3. Opgave 1. Sociale samenhang tussen mensen

    Er is sprake van toenemende tegenstellingen tussen stad en ommeland, theoretisch en praktisch opgeleiden en jong en oud. De met de groei gepaarde sterke internationalisering verscherpt deze tegenstellingen door de groei van diversiteit in taal en cultuur. (groepen) Mensen dreigen aansluiting te missen, ontmoeten elkaar te weinig en kennen en begrijpen elkaar daardoor ook onvoldoende.

  • 4. Opgave 2. Competentie-ontwikkeling & Basisvaardigheden

    In de Metropoolregio Eindhoven is een diversiteit aan doelgroepen die door beperkte basisvaardigheden en competenties onnodig maatschappelijk langs de zijlijn staan of dreigen (langs de zijlijn) komen te staan.

  • 5. Opgave 3. Leefbaarheid in steden en landelijk gebied

    Het aantal extra te accommoderen bedrijfsruimten en woningen als ook de uitbreiding van infrastructuur zet de al bestaande druk op het aanwezige natuurlandschap, (basis)voorzieningen en de directe leefomgeving nog meer op scherp.

Nationale doelstellingen

  • 6. Convenant 'Rijk en Regio investeringen in ondernemingsklimaat microchipsector':

    In het Convenant 'Rijk en Regio investeringen in ondernemingsklimaat microchipsector' van 28 maart 20243 is het volgende opgenomen:

    Rijk en regio erkennen dat de beoogde groei van de regio exceptioneel is. Deze schaalsprong heeft consequenties voor de sociaal-maatschappelijke opgaven in de gebiedsontwikkeling. Rijk en regio spreken af een verkenning te starten naar de sociaal-maatschappelijke opgaven in de gebiedsontwikkeling waaronder sociale cohesie, faciliteiten als onderwijshuisvesting, zorg, bibliotheken en andere culturele instellingen. De regio verwacht bijvoorbeeld voor huisvesting onderwijs een aanvullende investering te moeten doen van ca. € 150 mln. Deze verkenning heeft tot doel om in beeld te krijgen wat deze opgaven zowel fysiek als financieel betekenen en welke fasering mogelijk is. Daarbij wordt ook gekeken naar het instrumentarium, systematiek en de mogelijkheden van het Gemeentefonds. Het streven is om deze verkenning voor het einde van dit jaar (2024) af te ronden.

  • 7. Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV):

    Eén van de 20 focusgebieden uit het NPLV in deze regio: Woensel-Zuid in de gemeente Eindhoven. Het Pact Woensel-Zuid4, gesloten tussen bewoners, maatschappelijke partners, het bedrijfsleven en overheidspartijen waaronder het Rijk ('de alliantiepartners'), beoogt een langjarige aanpak om te komen tot een beter bestaan voor de bewoners van Woensel-Zuid. De aanpak en interventies van de Regio Deal en het Pact Woensel Zuid zijn complementair aan elkaar en vormen samen een regio brede aanpak van benoemde knelpunten in de (regionale) brede welvaart. De ervaringen met de aanpak in Woensel Zuid zullen worden gedeeld met andere NPLV-focusgebieden en met de regio zodat succesvol gebleken interventies ook elders toegepast kunnen worden.

  • 8. Aanpak tekort onderwijspersoneel in onderwijsregio’s:

    Onderwijs is een motor van brede welvaart. Goed onderwijs voor iedereen bevordert gelijke ontwikkelkansen, wat niet alleen een positief effect heeft op de schoolloopbaan, maar ook doorwerkt in de kansen op de arbeidsmarkt, woningmarkt, in participatie en gezondheid. Goed onderwijs staat onder druk, omdat er te weinig leraren, schoolleiders en onderwijspersoneel in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs zijn. Dit heeft ook zijn uitwerking op leven lang ontwikkelen in Zuidoost Brabant. Om dit tekort aan te pakken, stimuleert de Rijksoverheid regionale samenwerking van schoolbesturen, scholen, lerarenopleidingen, gemeenten en andere relevante partijen binnen de onderwijsregio’s Primair Onderwijs (PO), Voortgezet Onderwijs (VO) en Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO) in Oost-Brabant om voldoende en goed onderwijspersoneel te krijgen en te behouden.

  • 9. SZW signaleert relevante ontwikkelingen in Rijksbeleid en nationale programma’s die kansrijk zijn voor de uitvoering van programmalijn 1 en 2 in deze Regio Deal en SZW legt waar nodig verbinding met relevante landelijke programma’s. Daarnaast is SZW aanspreekbaar voor knelpunten en verkent SZW samen met de regio hoe met deze eventuele knelpunten in wet- en regelgeving op SZW-terrein kan worden omgegaan. SZW adviseert de regio op de uitvoering van programmalijn 1 en 2 door kennis uit te wisselen en te zorgen voor een goede aansluiting op beleidsinitiatieven, programma’s en -instrumenten van SZW gericht op Leven Lang Ontwikkelen (LLO), skills en sociale samenhang.

  • 10. OCW fungeert voor de onderwijsinstellingen in de MRE waar nodig als klankbord en stimuleert dat kennis en ervaringen (ook uit andere regio’s) gedeeld worden over onderwerpen die spelen in deze Deal. OCW spant zich in om de regionale samenwerking verder te helpen versterken.

  • 11. EZ onderschrijft de doelen en de aanpak van de Regio Deal die passen bij de nationale doelstellingen op haar beleidsterreinen en zal als Partij concreet bijdragen aan bepaalde onderdelen van deze Regio Deal. Deze bijdrage(n) en de daarbij behorende inzet worden bij de betreffende onderdelen van de Regio Deal expliciet weergegeven.

Samenwerking verstevigen

  • 12. Door het werken aan de verschillende programmalijnen worden regionale samenwerkingen op diverse gebieden waar het programma aan raakt verstevigd. MRE jaagt binnen de uitvoering van dit convenant de samenwerking (verder) aan voor onder andere:

    • Uitvoerende instanties m.b.t. dienstverlening aan de doelgroep neuro divergente;

    • De Brainport Bibliotheken;

    • Pact Woensel Zuid;

    • Werkgevers die basisvaardigheden van medewerkers trainen;

    • Musea die programmering gezamenlijk afstemmen en opzetten;

    • Gemeenten die Urban Sports voorzieningen gaan realiseren en promoten.

Komen het volgende overeen:

1. Doelen, aanpak en resultaten Regio Deal Metropoolregio Eindhoven

Artikel 1 – Doelen

De doelen van de Regio Deal zijn gericht om aan de hand van concrete projecten/investeringen een gerichte impuls te geven aan:

  • 1. Versterking van de sociale interactie tussen (groepen) mensen die elkaar nu niet tegenkomen, zoals theoretisch en praktisch geschoolden, ouderen en jongeren, internationals en locals;

  • 2. Ontwikkelen van competenties en basisvaardigheden van mensen die momenteel moeite hebben om aansluiting te vinden in de samenleving;

  • 3. Vergroten van de leefbaarheid in steden, dorpen en landelijk gebied.

Artikel 2 – Aanpak

Programmalijn 1 Sociale samenhang

De sociale samenhang in (stads)wijken, dorpen en buurtgemeenschappen wordt versterkt door ontmoetingen te stimuleren voor groepen die elkaar nu (nog) niet kunnen vinden. Dit wordt enerzijds gekoppeld aan een laagdrempelige cultuurbeleving en gebeurt anderzijds met gezamenlijk sporten in de directe omgeving.

Doelgroepen:

  • Verbreden van diversiteit aan participanten van kunst en cultuur naar praktisch geschoolden, scholieren, jongeren en internationals die vanuit cultuur en achtergrond een verhaal te vertellen hebben.

  • Iedereen die wil, of wordt verleid tot ontmoeten door laagdrempelig bewegen (of coachen /begeleiden) in de buitenlucht zoals jongeren, ouderen, internationals en locals die elkaar willen ontmoeten en samen willen bewegen.

Aanpak:

  • Het realiseren van laagdrempelige (nabijgelegen en gratis) third places gekoppeld aan een inclusieve museale programmering waardoor er meer groepen in contact komen met elkaar en met de culturele rijkdom van hun directe omgeving. Metropoolregio Eindhoven denkt hierbij aan het toevoegen van een vrij toegankelijke bezoekersruimte aan musea in combinatie met verbreding van de programmering gericht op een bredere doelgroep.

  • Het realiseren van laagdrempelige (nabijgelegen en gratis) urban-sportfaciliteiten met een bijbehorend programma en begeleiding. Dit om groepen die (financiële) belemmeringen ervaren om te gaan bewegen in de buitenlucht dat kunnen gaan doen in de directe omgeving, sociaal worden geactiveerd en andere groepen ontmoeten rondom sport- en beweegactiviteiten in de open lucht.

  • EZ is coördinerend departement voor de Rijk-regio samenwerking in het kader van de Strategische agenda Brainport en het zogeheten ‘Beethoven’-convenant. Onderdeel van het ‘Beethoven’-convenant is een verkenning naar de Sociaal maatschappelijke opgaven in de gebiedsontwikkeling in de regio. Betrokken departementen spannen zich in om de regiodeal en de verkenning sociaal maatschappelijke opgaven zoveel mogelijk complementair te laten zijn.

Programmalijn 2 Competentie-ontwikkeling & Basisvaardigheden

De focus van deze programmalijn ligt op taal en competenties die bijdragen aan (zelf)redzaamheid om mee te kunnen doen in de samenleving anders dan – en in aanvulling op – wat wordt aangeboden binnen het reguliere onderwijs.

Doelgroepen:

  • Specifieke doelgroepen in deze programmalijn zijn, laaggeletterden, anderstaligen, inwoners met beperkte digitale vaardigheden en neurodiverse inwoners. Zelfredzaamheid en een gevoel van eigenwaarde worden versterkt door te kunnen voorzien in het eigen levensonderhoud en om van toegevoerde waarde te zijn in een groep en/of team.

Aanpak:

  • In samenwerking met werkgevers wordt ingezet op een structurele regionale programmering voor verbetering van vaardigheden op de werkvloer die bijdragen aan het verbeteren van (zelf)redzaamheid van medewerkers.

  • In samenwerking met partners, zoals bijvoorbeeld de bibliotheken, wordt een intergenerationeel programma ontwikkeld ter verbetering van (digitale-) en taalvaardigheid als aanvulling op het reguliere onderwijs, die bijdragen aan het versterken van (zelf)redzaamheid van inwoners.

  • In samenwerking met organisaties en samenwerkingsverbanden die gespecialiseerd zijn in neurodivergentie wordt ingezet op structurele verbetering van begeleiding die bijdraagt aan het versterken van de (zelf)redzaamheid en toegevoegde waarde in de samenleving voor neurodiverse inwoners.

Programmalijn 3 Leefbaarheid

De focus van deze programmalijn ligt op het verbeteren van de fysieke leefruimte gericht op de balans tussen groen en grijs in het licht van de stedelijke verdichting die samenhangt met de schaalsprong van deze regio. Tegelijkertijd biedt deze verbeterde fysieke ruimte extra mogelijkheden voor ontmoeting zoals een 'third place' waar ontmoeten samenkomt buiten de eigen woning of werkplek. Dit is een belangrijke cross-over met de andere twee programmalijnen.

Doelgroepen:

  • Binnen deze programmalijn zijn geen specifieke doelgroepen te benoemen, anders dan iedereen die voor korte of lange termijn in Metropoolregio Eindhoven verblijft. Het is wel wenselijk en denkbaar dat programmaonderdelen die ontstaan vanuit de andere twee programmalijnen gaan landen in de fysieke ruimtes die worden verbeterd vanuit deze programmalijn waardoor op een later moment faciliteiten en locaties voor specifieke doelgroepen ontstaan.

Aanpak:

  • In samenwerking met gemeenten en culturele organisaties worden op verschillende locaties in de regio bestaande locaties omgevormd tot groene pleisterplaatsen met ruimte voor ontmoeting, kunst en cultuur.

Artikel 3 – Beoogde resultaten

Programmalijn 1 Sociale samenhang

Het beoogde resultaat vanuit deze programmalijn is dat minder mensen langs de zijlijn staan omdat ze niet langer mee kunnen doen. Er is gekozen voor een aantal heel specifieke interventies en resultaten die als vliegwiel kunnen dienen en verder kunnen worden uitgebouwd. Hiermee bieden Partijen de doelgroepen die bij de specifieke interventies horen dezelfde kansen en mogelijkheden om mee te kunnen doen:

  • Grootschalige aanpassing van bestaande locaties die ontmoetingen stimuleren en faciliteren. Aanpassingen zijn gericht op het faciliteren van kwalitatieve laagdrempelige en gratis toegankelijke ‘third places’ met aandacht voor kwalitatief vergroenen van deze locaties.

  • Het realiseren van specifieke programma’s gericht op het vinden, boeien en binden van doelgroepen in samenwerking met professionals. Een voorbeeld hiervan is het betrekken van scholen voor de realisatie van kunstprojecten/tentoonstellingen.

  • Realisatie van toegankelijke buitensportlocaties in verschillende gemeenten verdeeld over de hele regio.

  • Het opzetten van een regionaal activiteitenprogramma door en voor lokale inwoners in samenwerking met professionals, die ontmoeten stimuleert vanuit laagdrempelig bewegen.

Programmalijn 2 Competentie-ontwikkeling & Basisvaardigheden

Het beoogde resultaat vanuit deze programmalijn is het bieden van handvatten om (zelf-)redzaam te zijn en/of worden, in Metropoolregio Eindhoven zodat iedereen mee kan doen. De interventie waar de regio op inzet is om op 3 verschillende niveaus vanuit de start een zo groot mogelijk bereik te realiseren. De beoogde resultaten zijn aanvullend op beoogde resultaten uit andere (lopende) trajecten die zonder inzet van de Regio Deal niet, of niet binnen een gewenste termijn kunnen worden behaald:

  • Aanvullend op wat regulier wordt aangeboden door de bibliotheken, wordt de organisatie Samenwerkende Bibliotheken en het aanbod aan programmering verstevigd om laag-geletterden, anderstaligen en niet-digitaal vaardigen met het taalvaardigheidsprogramma te bereiken.

  • Ondernemers/organisaties (anders dan in de microchip sector) worden ondersteund bij begeleiding om werknemers langdurig te binden en de mogelijkheden te geven zich (sociaal) te ontwikkelen.

  • Het realiseren van een kwalitatief hoogwaardige bovenregionale locatie voor neurodiverse inwoners waarvoor de reguliere onderwijs- en/of werklocaties niet voldoende toereikend zijn. Kinderen uit de hele regio kunnen gebruik maken van deze voorziening. De opgedane expertise wordt gedeeld met andere scholen, centra en samenwerkingsverbanden in de regio.

Programmalijn 3 Leefbaarheid

Het beoogde resultaat binnen de programmalijn leefbaarheid is de realisatie van kwalitatieve (buiten)ruimtes die ontmoeten faciliteren door het toevoegen van kwalitatief groen aan bestaande locaties en toegankelijk zijn voor iedereen; ook passend binnen de doelstellingen van programma’s zoals bijvoorbeeld NOVEX Stedelijk Brabant, NOVEX de Peel en GIOS:

  • Grootschalige aanpassing van bestaande locaties die ontmoetingen stimuleren en faciliteren. Aanpassingen zijn gericht op het faciliteren van kwalitatieve laagdrempelige en gratis toegankelijke ‘third places’ met vooral aandacht voor toevoegen van kwalitatief hoogwaardig groen.

2. Inzet middelen Regio Envelop voor uitvoering Regio Deal Metropoolregio Eindhoven

Artikel 4 – Uitgangspunten

  • 1. Partijen beogen een gecoördineerde beleidsmatige inzet van hun gezamenlijke financiële middelen op basis van de afspraken in deze Regio Deal. De regio geeft met de toegekende middelen vanuit Regiodeals 5e tranche gedeeltelijk uitvoering aan het programma van de MRE door het initiëren en/of realiseren van initiatieven zoals bedoeld in artikelen 1 tot en met 3. Op deze wijze zetten Partijen zich in om de regionale opgaven die benoemd zijn in het programma van de Metropoolregio Eindhoven te realiseren.

  • 2. VRO reserveert maximaal € 20 mln. inclusief eventueel verschuldigde BTW vanuit de regio Envelop als Rijksbijdrage voor uitvoeringsactiviteiten als bedoeld in het eerste lid, volgens de in de onderstaande tabel opgenomen onderverdeling. Hierin zijn ook de uitvoeringskosten oftewel VAT-kosten (Voorbereiding, Administratie en Toezicht) opgenomen, waarbij uitgegaan wordt van maximaal 3% van de Rijksbijdrage. Toelichting: van dit percentage kan onder omstandigheden worden afgeweken. Partijen kunnen in overleg een ander percentage vaststellen op basis waarvan de beschikking kan worden gewijzigd.

    De regio reserveert € 27.388.000 aan regionale financiering voor uitvoeringsactiviteiten als bedoeld in het eerste lid volgens de in de onderstaande tabel opgenomen onderverdeling:

    Uitvoeringsactiviteiten

    Maximale rijksbijdrage1

    Regionale financiering

    Totaalbedrag

    1. Programmalijn Sociale samenhang

    € 4.900.000

    € 4.900.000

    € 9.800.000

    2. Programmalijn Competentieontwikkeling & basisvaardigheden

    € 10.000.000

    € 16.800.000

    € 26.800.000

    3. Programmalijn Leefbaarheid

    € 4.500.000

    € 5.000.000

    € 9.500.000

    Uitvoeringskosten (VAT)

    € 600.000

    € 688.000

    € 1.288.000

    Bijdragen totaal maximaal

    € 20.000.000

    € 27.388.000

    € 47.388.000

    X Noot
    1

    Bedragen zijn inclusief eventueel verschuldigde BTW.

  • 3. De verdeling opgenomen in de tabel in het tweede lid geldt als uitgangspunt. Partijen zijn zich ervan bewust dat gedurende de looptijd van de Regio Deal omstandigheden en/of prioriteiten kunnen wijzigen. Partijen kunnen, na bespreking in het Rijk-regio-overleg, een gewijzigde verdeling over de programmalijnen afspreken. Op deze wijziging van Regio Deal Metropoolregio Eindhoven is artikel 11 van toepassing.

Artikel 5 – Regiokassier

Partijen spreken af dat in het kader van de uitvoeringsactiviteiten van de Regio Deal Metropoolregio Eindhoven de MRE de rol zal vervullen van regiokassier. De regiokassier draagt zorg voor het nakomen van de voorwaarden en verplichtingen, zoals verwoord in de Specifieke uitkering ten behoeve van de uitvoeringsactiviteiten Regio Deal.

3. Governance Regio Deal Metropoolregio Eindhoven ‘Thuis in Brainport’

Artikel 6 – Rijk-Regio-overleg

  • 1. Periodiek treden Partijen in overleg over de onderlinge samenwerking in het kader Regio Deal Metropoolregio Eindhoven en met andere publieke en/of private samenwerkingspartners. Dit Rijk-Regio-overleg ziet toe op de uitvoering van Regio Deal zoals beschreven in dit convenant.

  • 2. Het Rijk-Regio-overleg vergadert tenminste eenmaal per jaar, over de voortgang van, en eventuele knelpunten of risico’s in, de uitvoering van de Regio Deal en andere actualiteiten in de Regio.

  • 3. Het in het eerste lid bedoelde Rijk-Regio-overleg bestaat uit de volgende vertegenwoordigers:

    • a. vanuit de ministeries van het Rijk:

      • i. Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening;

      • ii. Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

      • iii. Economische Zaken;

      • iv. Onderwijs, Cultuur en Wetenschap;

      • v. Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

    • b. vanuit de Regio:

      • i. De verantwoordelijk bestuurlijk portefeuillehouder Regio Deal van de MRE;

      • ii. De algemeen directeur van de Metropoolregio Eindhoven;

      • iii. De procesmanager Regio Deals van de MRE.

  • 4. Het Rijk-Regio-overleg voorziet in zijn eigen werkwijze, waarbij het uitgangspunt is dat de Regio bij het organiseren, uitnodigen en verslagleggen de lead heeft.

  • 5. Het Rijk-Regio-overleg spreekt een escalatieregeling af.

  • 6. Betrokken partijen zien zelf toe op een adequate verantwoording aan achterbannen en/of volksvertegenwoordigers en stemmen dit met elkaar af.

4. Evaluatie, voortgang en communicatie Regio Deal

Artikel 7 – Evaluatie en voortgang

  • 1. De regio brengt de beginsituatie van de regionale opgave in kaart. Daarnaast bepaalt de regio een evaluatie-aanpak waarmee bijgehouden kan worden of de afgesproken aanpak (artikel 2) bijdraagt aan de doelen (artikel 1) van de Regio Deals. De beginsituatie en evaluatie-aanpak zijn beschreven in het voorjaar van 2025.

  • 2. De regio stelt éénmaal per jaar een voortgangsrapportage op, met daarin:

    • a. de voortgang van de initiatieven en projecten;

    • b. in hoeverre partijen op schema liggen om de beoogde resultaten (artikel 3) te behalen.

  • 3. De jaarlijkse voortgangsrapportage wordt in concept voor 15 juni van ieder jaar voorgelegd aan Partijen, gelet op indiening voor 15 juli bij de Minister van VRO in het kader van de Specifieke uitkering.

  • 4. De regio kan met de jaarlijkse voortgangsrapportage het Algemeen Bestuur van de Metropoolregio en de betrokken gemeenteraden informeren. VRO gebruikt de jaarlijkse voortgangsrapportage als input voor de periodieke voortgangsrapportage van alle Regio Deals voor de Tweede Kamer van de Staten-Generaal.

  • 5. VRO draagt zorg voor onderzoek, betreffende het geheel van de Regio Deals (o.m. de resultaten en effecten van de Deals voor brede welvaart). De regio verleent haar medewerking hieraan.

  • 6. BZK verzamelt binnen het geheel van de Regio Deals lessen en kennis over de (door)ontwikkeling van regionale samenwerking binnen het stelsel van openbaar bestuur, waarmee mede uitvoering wordt gegeven aan de Actieagenda Sterk Bestuur.5

Artikel 8 – Communicatie

  • 1. Partijen zien toe op een gezamenlijke communicatiestrategie en -plan, waarbij de regio in de lead is.

  • 2. De regio zal bij projecten die deel uitmaken van de uitvoering van de Regio Deal Metropoolregio Eindhoven vragen om in de communicatie over die projecten kenbaar te maken dat het project mede mogelijk is gemaakt in samenwerking tussen Rijk en regio.

5. Slotbepalingen

Artikel 9 – Uitvoering in overeenstemming met Unierecht

De afspraken van deze Regio Deal en/of de daaruit voortvloeiende maatregelen worden in overeenstemming met het recht van de Europese Unie uitgevoerd en uitgewerkt in het bijzonder voor zover de afspraken vallen onder de werking van de Europese regels met betrekking tot aanbesteding, mededinging, staatssteun en technische normen en voorschriften.

Artikel 10 – Gegevensuitwisseling

  • 1. De in het kader van (de uitvoering van) deze Regio Deal uitgewisselde dan wel uit te wisselen informatie is in beginsel openbaar. Indien een Partij verzoekt om geheimhouding zullen de overige Partijen deze informatie in beginsel geheimhouden en deze geheel noch gedeeltelijk aan enige derde bekendmaken, behoudens voor zover een verplichting tot openbaarmaking voortvloeit uit de wet, een rechterlijke uitspraak of deze Regio Deal.

  • 2. Partijen dragen er zorg voor dat concurrentiegevoelige en/of privacygevoelige informatie uitsluitend wordt gedeeld voor zover dit in overeenstemming is met de relevante internationale, Europese en nationale wettelijke kaders. Zij kunnen hiertoe nadere afspraken vastleggen.

Artikel 11 – Wijzigingen

  • 1. Elke Partij kan schriftelijk verzoeken deze Regio Deal te wijzigen. De wijziging behoeft de instemming van alle Partijen.

  • 2. Partijen treden in overleg binnen 6 weken nadat een Partij het verzoek kenbaar heeft gemaakt bij VRO. VRO informeert de overige Partijen over de voorgestelde wijziging en vraagt hen om instemming. Nadat alle Partijen aan VRO kenbaar hebben gemaakt in te stemmen met het verzoek tot wijziging wordt de wijziging en de verklaringen tot instemming als bijlage aan dit convenant gehecht.

Artikel 12 – Opzegging

  • 1. Elke Partij kan de Regio Deal Metropoolregio Eindhoven met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden schriftelijk opzeggen, indien een zodanige verandering van omstandigheden is opgetreden dat deze Regio Deal billijkheidshalve op korte termijn behoort te eindigen. De opzegging moet de verandering in omstandigheden vermelden.

  • 2. Wanneer een Partij deze Regio Deal opzegt, blijft de Regio Deal voor de overige Partijen in stand voor zover de inhoud en de strekking ervan zich daartegen niet verzetten.

  • 3. Ingeval van beëindiging van de Regio Deal Metropoolregio Eindhoven krachtens opzegging is geen van de Partijen jegens een andere Partij schadeplichtig.

Artikel 13 – Toetreding nieuwe partijen

  • 1. In overeenstemming met alle Partijen kunnen anderen tijdens de looptijd van de Regio Deal Metropoolregio Eindhoven als nieuwe partijen toetreden tot deze Regio Deal. Een toetredende partij dient de verplichtingen die voor haar uit de Regio Deal voortvloeien te aanvaarden.

  • 2. Het schriftelijke verzoek tot toetreding met daarbij de concrete bijdrage aan de Regio Deal Metropoolregio Eindhoven wordt gericht aan VRO. VRO informeert Partijen en vraagt hen om instemming.

  • 3. Zodra alle Partijen aan VRO schriftelijk kenbaar hebben gemaakt in te stemmen met het verzoek tot toetreding, ontvangt de toetredende partij de status van Partij van de Regio Deal Metropoolregio Eindhoven en gelden voor die partij de voor haar uit de deal voortvloeiende rechten en verplichtingen.

  • 4. Het verzoek tot toetreding en de verklaringen tot instemming worden als bijlagen aan de Regio Deal Metropoolregio Eindhoven gehecht.

Artikel 14 – Ongeldigheid

Indien een bepaling van de Regio Deal in enige mate als nietig, vernietigbaar, ongeldig, onwettig of anderszins als niet-bindend moet worden beschouwd, bijvoorbeeld wegens strijdigheid met de het Besluit Specifieke uitkering Regio Deals vierde, vijfde en zesde tranche (zoals deze luidt op het moment dat de strijdigheid zich voordoet of alsdan in bestuursrechtelijke zin is vastgesteld), wordt die bepaling, voor zover nodig, uit de Regio Deal verwijderd en vervangen door een bepaling die wel bindend en rechtsgeldig is en die de inhoud van de niet-geldige bepaling zoveel mogelijk benadert. De overige bepalingen van de Regio Deal blijven in een dergelijke situatie ongewijzigd en onverminderd geldig.

Artikel 15 – Publiekrechtelijke medewerking en toepasselijk recht

  • 1. De in het kader van Regio Deal door Partijen te verlenen (publiekrechtelijke) medewerking laat de publiekrechtelijke positie en bevoegdheden van Partijen onverlet.

  • 2. Op deze Regio Deal is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

Artikel 16 – Nakoming

De Regio Deal is niet in rechte afdwingbaar. Partijen kunnen elkaar aanspreken op tekortkomingen in de nakoming van de Regio Deal in het Rijk-Regio overleg.

Artikel 17 – Ondertekening in verschillende exemplaren

De Regio Deal Metropoolregio Eindhoven kan worden ondertekend door Partijen in meerdere exemplaren, die samengevoegd hetzelfde rechtsgevolg hebben alsof deze Regio Deal is ondertekend door alle Partijen in één exemplaar.

Artikel 18 – Citeertitel

Deze Regio Deal kan worden aangehaald als Regio Deal Metropoolregio Eindhoven.

Artikel 19 – Inwerkingtreding en looptijd

  • 1. Deze Regio Deal treedt in werking met ingang van de dag na ondertekening door alle Partijen en eindigt op 31 december 2028.

  • 2. Partijen kunnen, na bespreking in het Rijk-Regio-overleg, de looptijd van de Regio Deal wijzigen, conform de procedure in artikel 11. De regiokassier zal rekening houden met de samenhang tussen de wijziging van de looptijd van de Regio Deal en de verleende specifieke uitkering ten behoeve van de uitvoeringsactiviteiten Regio Deals.

Artikel 20 – Openbaarmaking

  • 1. Deze Regio Deal zal net als andere Regio Deals openbaar worden gemaakt door publicatie in de Staatscourant, waardoor anderen kennis kunnen nemen van de Regio Deals.

  • 2. VRO rapporteert over de Regio Portefeuille, alsmede de hieruit voortvloeiende Regio Deals naar de Tweede Kamer van de Staten-Generaal.


X Noot
5

Met de Actieagenda Sterk Bestuur (2022, zie overheid.nl) richt het Ministerie van BZK zich op het versterken van de samenwerking binnen het Rijk en de samenwerking tussen Rijk, mede-overheden en niet-overheidspartners.

Naar boven