Bestuursreglement van de rechtbank Den Haag

Artikel 1. Bestuurszetel en zittingsplaatsen.

De rechtbank Den Haag kent de volgende zittingsplaatsen:

  • a. zittingsplaats Den Haag tevens zetel bestuur

    adresgegevens: Prins Clauslaan 60, 2595 AJ Den Haag

    Postbus 20302, 2500 EH Den Haag

  • b. zittingsplaats Gouda (zittingsplaats met griffiefunctie)

    adresgegevens: Oosthaven 25, 2801 PC Gouda

    Postbus 3013, 2800 CC Gouda

  • c. zittingsplaats Leiden (zittingsplaats met griffiefunctie)

    adresgegevens: Witte Singel 1, 2311 BG Leiden

    Postbus 11171, 2301 ED Leiden

Artikel 2. Openingstijden griffies.

De griffies van het gerecht zijn geopend van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur.

Artikel 3. Organisatiestructuur.

Het gerecht is onderverdeeld in de navolgende organisatorische eenheden:

  • a. het bestuur

  • b. team bestuursrecht 1

  • c. team bestuursrecht 2

  • d. team belastingrecht

  • e. team strafrecht 1

  • f. team strafrecht 2

  • g. team strafrecht 3

  • h. team strafrecht 4

  • i. team handel

  • j. team insolventies

  • k. team familie

  • l. team jeugd- en zorgrecht

  • m. team kanton

  • n. team bestuursondersteuning en advisering

  • o. team facilitair

  • p. team front

Artikel 4. Indeling in kamers en vaststellen van de bezetting.

  • 1. Het bestuur stelt jaarlijks per 1 januari een overzicht vast welke categorieën zaken door elk van de teams worden behandeld. Het schema wordt gepubliceerd op www.rechtspraak.nl en ligt op iedere zittingsplaats van het gerecht ter inzage.

  • 2. Het bestuur stelt jaarlijks (per 1 januari) de bezetting van de teams vast, welke teams enkel- en meervoudige kamers vormen. Het gerecht kent enkelvoudige en meervoudige kamers voor de behandeling van zaken als bedoeld in de artikelen 47 en 48, 50 tot en met 54 en 55a van de Wet op de rechterlijke organisatie. Degenen die deel uitmaken van een team dat is belast met de behandeling van zaken als bedoeld in evengenoemde artikelen van de Wet op de rechterlijke organisatie, zijn aangewezen als lid van de enkelvoudige en meervoudige kamers, bedoeld in die artikelen.

  • 3. Tussentijdse wijzigingen in het overzicht, bedoeld in lid 1, worden door het bestuur binnen 1 maand na de wijziging in de lijst verwerkt.

  • 4. Teams kunnen in afwijking van de gepubliceerde indeling tijdelijk worden belast met de behandeling van een zaak of zaken uit een ander team, indien dit als gevolg van bezettingsproblemen, om opleidingsredenen, vanwege bijzondere kennis, of om enige andere reden noodzakelijk en/of nuttig wordt geoordeeld. Het bestuur is hiertoe bevoegd en kan zijn bevoegdheid mandateren aan teamvoorzitters.

Artikel 5. Toedeling van zaken.

  • 1. Zaken worden toegedeeld volgens de door het bestuur vastgestelde zaakstoedelingsregelingen per rechtsgebied, die als bijlagen aan dit bestuursreglement zijn toegevoegd. Deze zaakstoedelingsregelingen volgen de uitgangspunten, principes en beginselen van de Code Zaakstoedeling van de Rechtspraak.

  • 2. Namens het bestuur worden in de teams en – wat betreft het strafrecht – in de verkeerstoren roosters gemaakt. Rechters worden daarin ingedeeld afhankelijk van de omvang van hun aanstelling en de werkbelasting die met de behandeling van de onderscheiden categorieën zaken en zittingen is gemoeid.

Artikel 6. Bevordering van juridische kwaliteit en uniforme rechtstoepassing.

  • 1. Het bestuur heeft het kwaliteitsbeleid van het gerecht vastgelegd in een of meerdere afzonderlijke document(en).

  • 2. Het bestuur bevordert de juridische kwaliteit en de uniforme rechtstoepassing en voert daartoe periodiek – en wel tenminste eenmaal per jaar – overleg met door de gerechtsvergadering aangewezen afvaardigingen op het terrein van burgerlijke zaken, bestuursrechtelijke zaken en strafzaken.

Artikel 7. Externe gerichtheid en externe contacten.

  • 1. Het bestuur richt een voorziening in voor de externe oriëntatie en advies, onder de benaming van Raad van Advies. Nadere regels omtrent deze voorziening worden vastgelegd in een afzonderlijke regeling.

  • 2. Door of namens het bestuur vindt periodiek – en steeds ten minste eenmaal per jaar – overleg plaats met de navolgende externe overlegpartners:

    • a) Openbaar Ministerie

    • b) Deken en Raad van toezicht orde van advocaten

    • c) Raad voor de kinderbescherming en jeugdzorginstanties

    • d) Juridische Faculteit van de Universiteit Leiden

    • e) Reclassering

    • f) Procesvertegenwoordigers van bestuursorganen

  • 3. Het bestuur besteedt in het jaarverslag op basis van artikel 35, eerste lid, van de Wet op de rechterlijke organisatie aandacht aan:

    • a. de wijze waarop het bestuur bij de beleidsvorming en de beleidsuitvoering acht heeft geslagen op hetgeen leeft in de maatschappij;

    • b. de wijze waarop het bestuur bij de beleidsvorming en de beleidsuitvoering acht heeft geslagen op hetgeen in de in lid 1 bedoelde voorziening is opgemerkt en geadviseerd.

Artikel 8. Slotbepalingen.

Dit reglement is vastgesteld door het gerechtsbestuur op 7 februari 2023. Dit reglement komt in de plaats van het bestuursreglement van 16 augustus 2022.

Dit reglement wordt gepubliceerd in de Staatscourant en treedt in werking met ingang van 15 februari 2023.

Den Haag, februari 2023

Het bestuur van de rechtbank Den Haag, R.G. de Lange-Tegelaar, president

Naar boven