Verkeersbesluit Rijk inzake het verlagen van de maximumsnelheid, het instellen van een inhaalverbod en een geslotenverklaring voor langzaam verkeer op rijksweg N99 in de gemeente Den Helder en Hollands Kroon

Logo Rijkswaterstaat - Dienst Noord-Holland

RWS-2025/8040

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

 

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

 

Dat de wegen genoemd in voorliggend besluit wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder a van de WVW 1994;

Dat gelet op dit artikel de minister bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde wegen;

Dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door de minister is gemandateerd;

Dat gelet op artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 en artikel 12 van het BABW voor het plaatsen en verwijderen van de in voorliggend besluit genoemde verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist;

Dat gelet op artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

Dat gelet op artikel 2, lid 1a, b en c en lid 2a en b, van de WVW 1994 de in voorliggend verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van de weggebruikers en passagiers;-

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

  •  

    Motivering

    In de tweede kamer zijn de afgelopen periode vragen gesteld over de verkeersveiligheid op de rijkswegen N9 en N99. Op basis van o.a. de gestelde vragen is er in 2021 een MIRT onderzoek gedaan naar de verkeersveiligheid en is besloten om budget beschikbaar te stellen om de verkeersveiligheid op deze wegen te verbeteren.

    Het doel van dit besluit is om de veiligheid op de weg te waarborgen en de weg in goede staat te houden, zoals omschreven in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994. Bovendien is het van belang de bruikbaarheid van de weg zoveel mogelijk te waarborgen, zodat deze veilig en efficiënt kan worden gebruikt door weggebruikers. Daarom is het noodzakelijk om de hieronder beschreven maatregelen te implementeren.

    Autoweg N99

    De autoweg N99 loopt van Den Oever bij de Afsluitdijk tot De Kooy bij Den Helder en verbindt de A7 en N9 met elkaar.

    De N99 is een niet-autosnelweg en rijksweg in Nederland, gelegen in de kop van Noord-Holland, tussen de N9 bij Den Helder en de A7 bij Den Oever.

    De weg loopt hierbij oost-west en is voor een deel gecategoriseerd als stroomweg en voor een deel gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg.

    De N99 is 19 kilometer lang.

    De N99 begint ter hoogte van het militaire vliegveld De Kooy, ten zuiden van Den Helder. Daar komt de N99 samen met de N9 (Rijksweg) uit Alkmaar en de N250 naar Den Helder en wordt het verkeer geregeld met een verkeerslicht. De N99 loopt dan iets naar het westen, om vervolgens scherp af te buigen naar het zuiden, waar een kruispunt volgt met de Middenvliet. Vanaf hier stijgt de N99 in oostelijke richting om de N9 en het Noord-Hollandsch Kanaal te overbruggen met de Kooybrug.

    Vanaf de Middenvliet geldt er een maximumsnelheid van 70 km/h tot aan het kruispunt met de Balgweg, waarna het stroomweggedeelte begint van de N99.

    Op dit gedeelte mag niet ingehaald worden en er geldt er nu een maximumsnelheid van 100 km/h over een gedeelte van circa 5,6 km.

    Tussen De Kooy en Van Ewijcksluis is de weg buitendijks aangelegd ten opzichte van de oude zeewering.

    Na de 5,6 km eindigt het stroomweggedeelte van de N99 en komt de weg op een rotonde uit bij Van Ewijcksluis, waar de N249 op aansluit.

    Het gedeelte tussen Van Ewijcksluis en het voormalige eiland Wieringen is op de Amsteldiepdijk gesitueerd.

    Vanaf hier loopt de N99 verder als gebiedsontsluitingsweg-met-geslotenverklaring, waarbij 80 km/h de limiet is.

    Dit geldt voor een gedeelte van 12 kilometer lengte en op het voormalige eiland vervolgt de N99 in een vrijwel rechte lijn zijn weg naar de A7.

    Afweging

    In dit kader is ervoor gekozen om de maximumsnelheid op de rijksweg N99 tussen Den Helder en Den Oever te verlagen van 100 naar 80 km/u en de weg in te richten als een gebiedsontsluitingsweg door onder andere het aanbrengen van een wegprofiel met ribbelmarkering en het aanbrengen van half verharding naast de rijbaan.

    Gebleken is namelijk dat de thans vigerende maximumsnelheid van 100 km/u niet duidelijk genoeg is aangegeven voor de weggebruiker en dat het dwarsprofiel te smal is voor een regionale stroomweg met een dergelijke maximumsnelheid. Bij een verkeerde manoeuvre of kleine stuurfout kan dit leiden tot een aanrijding met tegemoetkomende verkeer met alle gevolgen van dien.

    GEVOLGDE PROCEDURE:

    Overleg

    Dat gelet op de artikelen 23 en 25 van het BABW als gevolg van de maatregelen genoemd in voorliggend besluit overleg is gevoerd met de relevante eigenaren van wegen, de bevoegde gezagen van wegen;

    Dat gelet op artikel 24 van het BABW-overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie en dat deze positief heeft geadviseerd;

    De betrokken weggedeeltes zijn in het beheer bij het Rijk en gelegen binnen de gemeenten Den Helder en Hollands Kroon.

    Overeenkomstig artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, zal dit verkeersbesluit worden gepubliceerd in de Staatscourant

     

BESLUIT

Gezien voorgaande overwegingen is Onze Minister tot het besluit gekomen om

• door het plaatsen van borden model A1 80 van Bijlage 1 van het RVV 1990 de maximumsnelheid op dit weggedeelte te verlagen van 100 naar 80 km/u en in combinatie met borden model C9 van Bijlage 1 van het RVV1990 tot het gesloten verklaren van deze weg voor langzaam verkeer dat niet sneller mag of kan dan 25 km/u en brommobielen als mede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen.

• tot het instellen van een inhaalverbod middels bord F1 van Bijlage 1 van het RVV 1990, in combinatie met het aanbrengen van een doorgetrokken streep zoals vermeld in artikel 12b van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, op rijksweg N99 tussen hm 3.200 en hm 8.900

 

Haarlem 20 maart 2025

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Namens deze,

M.H. van der Hoeve

Het hoofd van de afdeling Vergunningverlening van Rijkswaterstaat West-Nederland Noord

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan: de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en worden gezonden aan de hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat West-Nederland Noord, Postbus 2232, 3500 GE te Utrecht.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:

  • a.

    naam en adres van de indiener;

  • b.

    de dagtekening;

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • d.

    de gronden van het bezwaar.

Daarnaast kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

Naar boven