Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 4 maart 2024, nr. IENW/BSK-2024/74830 tot wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening in verband met de vervanging van Schiphol CTR 2 en 3 door Schiphol TMA 7 en 8 en het wijzigen van de contouren van het zweefvlieggebied Castricum 1

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat;

Gelet op artikel 5, eerste en tweede, lid van het Besluit luchtverkeer 2014;

BESLUITEN:

ARTIKEL I

De Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 7g, zevende lid, wordt ‘Schiphol CTR, bedoeld in artikel 5, tweede lid’ vervangen door ‘Schiphol TMA 7, bedoeld in artikel 2, tweede lid, onderdeel a’.

B

In artikel 18, eerste lid, komt de tabel te luiden:

Luchtverkeersdienstverleningsgebied

Klasse

Amsterdam UTA

C

Amsterdam CTA’s Oost 1, Oost 2, West, Zuid 1 en Zuid 2

A

Nieuw Milligen CTA Noord

A

L179 tussen de meldpunten Dibir en Sorat

B

L179 tussen de meldpunten Helen en Gilti

A

Schiphol TMA’s 1, 2, 3, 4, 5 en 6

A

Schiphol TMA’s 7 en 8

D

Maastricht TMA 1

D

Maastricht TMA 2

B

Eelde TMA

E

Rotterdam TMA’s 1, 2 en 3

E

Lelystad TMA 1

A

Lelystad TMA’s 2, 3, 4 en 5***

D

Nieuw Milligen TMA’s A en C1 boven FL 065/FL 095*

B

Nieuw Milligen TMA’s A en C1 op of beneden FL 065/FL 095*

E

Nieuw Milligen TMA B op of beneden FL 055

E

Nieuw Milligen TMA B boven FL 055 en op of beneden FL 065****

D

Nieuw Milligen TMA C2 op of beneden FL 055

E

Nieuw Milligen TMA C2 boven FL 055 en op of beneden FL 095*****

D

Nieuw Milligen TMA C2 boven FL 095 en op of beneden FL 195

B

Nieuw Milligen TMA D boven FL 065

B

Nieuw Milligen TMA D op of beneden FL 065

E

Nieuw Milligen TMA E op of beneden FL 055

E

Nieuw Milligen TMA E boven FL 055 en op of beneden FL 095*****

D

Eindhoven TMA’s 1, 2, 3 en 4

C

CTR’s Schiphol, Rotterdam, Eelde en Maastricht

C

CTR’s Lelystad CTR’s 1 en 2, De Kooy, Deelen, Eindhoven, Gilze-Rijen, Leeuwarden, De Peel, Volkel, Woensdrecht, Kleine Brogel** en Niederrhein

D

Actieve militaire oefengebieden als genoemd in artikel 2, tweede lid, onderdelen b tot en met f, en zesde lid, onderdelen m en n, van de Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden 2018

G

Actieve militaire oefengebieden als genoemd in artikel 2, zesde lid, onderdelen a tot en met l en o tot en met w, van de Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden 2018

E

Overige gebieden

G

* FL 095 van vrijdag 17.00 uur lokale tijd tot en met zondag 24.00 uur lokale tijd en op erkende feestdagen.

** Uitgezonderd de ATZ en AFIZ Budel als aangegeven in de bij deze regeling behorende bijlage 2.

*** Voor Lelystad TMA’s 3, 4 en 5 geldt luchtruimclassificatie E van 22.00 uur – 18.00 uur lokale tijd.

**** Voor Nieuw Milligen TMA B geldt tussen FL 055 en FL 065 luchtruimclassificatie E van 22.00 uur – 18.00 uur lokale tijd.

***** Voor Nieuw Milligen TMA’s C2 en E geldt tussen FL 055 en FL 065 luchtruimclassificatie E van 22.00 uur – 18.00 uur lokale tijd, en op zaterdag, zondag en op erkende feestdagen tussen FL 055 en FL 095 luchtruimclassificatie E van 00.00 uur – 18.00 uur en van 22.00 tot 24.00 lokale tijd.

C

Bijlage 2, onderdeel 6. Zweefvlieggebieden Castricum 1 en Castricum 2, wordt als volgt gewijzigd:

1. Subonderdeel 1 wordt als volgt gewijzigd:

a. A komt te luiden:

  • A. De laterale grens wordt gevormd door een lijn tussen de posities: 52°38’00.08’NB 004°35’46.06’OL, 52°37’42.08’NB 004°44’41.13’OL, 52°34’03.57’NB 004°42’44.44’OL, vanaf 52°31’19.35’NB, 004°40’32.50’OL met de klok mee over een cirkelboog met een straal van 2 nautische mijlen rond 52°32’12.00’NB, 004°37’36.00’OL, 52°31’53.86’NB 004°34’21.76’OL, 52°35’10.96’NB 004°35’07.08’OL, naar het eerste punt.

b. In B, wordt ‘408,96 meter (1.200 ft)’ vervangen door ‘396,24 meter (1.300 ft)’.

2. In subonderdeel 2 na B wordt de afbeelding vervangen door de onderstaande afbeelding:

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 13 juni 2024.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

NOTA VAN TOELICHTING

Algemeen deel

1. Inleiding

Deze ministeriële regeling strekt tot wijziging van de Regeling Luchtverkeersdienstverlening in verband met het vervangen van twee plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden (CTR’s) door twee naderingsluchtverkeersleidingsgebieden (TMA’s) rondom Schiphol. Als gevolg van deze wijziging wordt ook zweefvlieggebied Castricum 1 gewijzigd om aan te sluiten bij de nieuwe luchtruimstructuur.

2. Hoofdlijnen

De voorliggende aanpassing van de Regeling Luchtverkeersdienstverlening betreft een luchtruimwijziging. Op basis van artikel 5, eerste lid en tweede lid, van het Besluit luchtverkeer 2014 worden de luchtruimgebieden in kwestie en de daarbij behorende luchtruimclassificatie vastgesteld door de Minister. Deze wijzigingsregeling strekt hiertoe.

De plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden ‘Schiphol CTR 2 en 3’ met luchtruimklasse C worden vervangen door naderingsluchtverkeersleidingsgebieden ‘Schiphol TMA 7 en 8’ met luchtruimklasse D. Met deze luchtruimwijziging wordt de luchtvaartveiligheid verhoogd. Uit het veiligheidsmanagement systeem van LVNL is gebleken dat de huidige luchtruimstructuur ACAS meldingen (Airborne Collision Avoidance System, een systeem dat meldingen en instructies genereert als het systeem beoordeelt dat twee vluchten elkaar mogelijk te dicht gaan naderen) oplevert zonder dat er sprake is van een potentieel onveilige situatie. Deze waarschuwingen kunnen afgaan als een naar Schiphol naderend toestel zich op 2.000 voet bevindt met daaronder bijvoorbeeld een kleiner lesvliegtuig op 1.400 voet. Het afgaan van deze waarschuwingen kan op zichzelf wel een negatief veiligheidseffect hebben omdat de piloot deze moet opvolgen en bijvoorbeeld gaat klimmen en daardoor dichter bij ander verkeer kan komen. Doordat in een aangepast gebied waar ACAS meldingen vaker voorkomen nu ook luchtverkeersleiding wordt vereist voor alle vluchten kan de luchtverkeersleider de ACAS meldingen actief voorkomen door luchtverkeer te separeren.

De laterale en verticale grenzen van de met deze regeling vastgestelde Schiphol TMA 7 en 8 worden niet gedefinieerd in deze wijzigingsregeling, maar op grond van artikel 2, derde lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening opgenomen in de luchtvaartgids. De grenzen van CTR’s 2 en 3 waren op grond van artikel 5, vijfde lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening eveneens opgenomen in de luchtvaartgids. De laterale begrenzing van TMA 8 is identiek aan de begrenzing van de voormalige CTR 3. De laterale begrenzing van TMA 7 is iets ruimer dan het geval was voor CTR 2. Voor zowel TMA 7 als TMA 8 wordt de ondergrens 1.300 voet, terwijl de ondergrens van de voormalige CTR 2 en 3 lager lag op 1.200 voet. Het is noodzakelijk om CTR 2 en 3 te vervangen door TMA 7 en 8 omdat een CTR volgens Europese regelgeving op de grond moet beginnen terwijl deze gebieden dat niet doen om onnodige beperking van ander luchtverkeer te voorkomen. Voor de nieuwe TMA 7 en 8 is gekozen voor luchtruimclassificatie D omdat dit de minst beperkende luchtruimklasse is die nog past bij de functie van het naderingsverkeersleidingsgebied. Als gevolg van het verschil in de laterale en verticale begrenzing van de TMA 7 en de voormalige CTR 2 wordt in deze wijzigingsregeling de laterale en verticale begrenzing van het zweefvlieggebied Castricum 1 aangepast om aan te sluiten op de TMA 7. Dit is van belang omdat na het door de luchtverkeersleiding vrijgeven van de Castricum 1 en 2 gebieden in deze zweefgebieden vrij kan worden gevlogen zonder verdere tussenkomst van luchtverkeersleiders.

3. Administratieve lasten en nalevingskosten

De wijzigingsregeling brengt geen nieuwe administratieve lasten en nalevingskosten met zich mee voor burgers en bedrijven en is daarom niet voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk. De wijzigingen zijn louter operationeel van aard.

4. Uitvoering en handhaving

Het toezicht op de naleving van de bepalingen van de Regeling luchtverkeersdienstverlening is belegd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De onderhavige wijzigingen zijn voor een Handhaafbaarheid-, Uitvoerbaarheid- en Fraudebestendigheidtoets (HUF-toets) aan de ILT voorgelegd. De ILT heeft geconcludeerd dat de regeling uitvoerbaar en handhaafbaar is.

5. (Internet)consultatie

Er is geen internetconsultatie uitgevoerd voor deze wijzigingsregeling omdat deze geen ingrijpende verandering brengt in de rechten en plichten van burgers en bedrijven en ook geen ingrijpende gevolgen heeft voor de uitvoeringspraktijk.

6. Vaste verandermomenten, invoeringstermijn en inwerkingtreding

De wijzigingsregeling treedt met ingang van 13 juni 2024 in werking. Hierbij wordt op grond van Ar 4.17, vijfde lid, onderdeel d, van de Aanwijzingen voor de regelgeving afgeweken van de vaste verandermomenten om de wijzigingen in het luchtruim aan te laten sluiten bij de publicatie in de luchtvaartgids. Aanpassing van de luchtvaartgids vindt alleen plaats op vooraf gestelde data in Europees verband. Deze internationale regelgeving biedt onvoldoende ruimte voor toepassing van de beginselen van de vaste verandermomenten.

Artikelsgewijs deel

Artikel I, Onderdeel A en B

Met de wijziging in onderdeel B wordt de in artikel 18, eerste lid, opgenomen tabel vervangen door een nieuwe tabel. De wijziging houdt in dat Schiphol TMA 7 en TMA 8 worden toegevoegd aan de tabel in artikel 18 en dat deze worden voorzien van luchtruimclassificatie D. Voor deze luchtruimclassificatie is gekozen om zo min mogelijk beperkingen voor het luchtverkeer op te leggen zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid, passend bij de functie van de TMA 7 en 8 als naderingsverkeersleidingsgebied. Dit leidt er toe dat luchtverkeer van elkaar wordt gesepareerd.

Deze TMA’s vervangen de voormalige Schiphol CTR 2 en CTR 3. Voor het verwijderen van deze CTR’s is echter geen wijziging van de Regeling luchtverkeersdienstverlening vereist omdat artikel 18 de luchtruimclassificatie vaststelt voor de gehele Schiphol CTR. Voorts bepaalt artikel 5, zesde lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening dat de laterale en verticale grenzen van een CTR vastgesteld worden door de minister en opgenomen worden in de luchtvaartgids.

Ten gevolge van de hiervoor omschreven luchtruimwijziging grenst het zweefvlieggebied Castricum 1 aan de Schiphol TMA 7 in plaats van de Schiphol CTR. De grenzen tussen de Schiphol CTR en zweefvlieggebied Castricum 1 zijn echter flexibel vormgegeven op grond van artikel 7g, zevende lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening. Om deze praktijk te continueren, wordt met de wijziging opgenomen in onderdeel A, de verwijzing naar de Schiphol CTR vervangen door een verwijzing naar de Schiphol TMA 7.

Artikel I, Onderdeel C

De laterale en de verticale grenzen van Zweefvlieggebied Castricum 1 worden gewijzigd om aan te sluiten bij de verticale en laterale begrenzing van de met deze wijzigingsregeling vastgestelde Schiphol TMA 7 en TMA 8. De bovengrens van het Castricum 1 gebied wordt verhoogd van 1.200 voet naar de nieuwe ondergrens van de Schiphol TMA 7 zijnde 1.300 voet. De omrekening van de ondergrens in meters wordt aangepast van ‘408,96 meter’ naar ‘396,24 meter’ wat een daling van de ondergrens suggereert. Hiermee wordt een eerder abusievelijk verkeerde omrekening gecorrigeerd, aangezien de voormalige ondergrens van 1.200 voet niet overeenkomt met 408,96 maar met 365,76 meter.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

Naar boven