Besluit van de Autoriteit Consument en Markt van 12 maart 2024, ACM/UIT/605277 tot wijziging van de tariefstructuren en voorwaarden als bedoeld in artikelen 27 en 31 van de Elektriciteitswet 1998 betreffende correcties van inhoudelijke en redactionele aard in de Netcode elektriciteit, Meetcode elektriciteit, Tarievencode elektriciteit en Begrippencode elektriciteit

Zaaknummer: ACM/23/185415

De Autoriteit Consument en Markt,

Gelet op artikel 36 van de Elektriciteitswet 1998;

Besluit

ARTIKEL I

De Begrippencode elektriciteit wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1.1 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het begrip Artikel-1-lid-2-of-3-aansluiting wordt ‘zoals’ vervangen door ‘als’.

2. In het begrip Beschikbare transportcapaciteit wordt ‘welke’ vervangen door ‘dat’.

3. Het begrip Buitenlandverbinding vervalt.

4. In het eerste begrip CG-aangeslotene wordt na het eerste ‘artikel 9.41, vierde lid’ een komma ingevoegd.

5. In het eerste begrip CG-aangeslotene wordt na de tweede ‘artikel 9.41’ een komma ingevoegd.

6. Het tweede begrip CG-aangeslotene vervalt.

7. In het begrip Gecorrigeerd geprofileerde afname (GGA) wordt ‘welke’ vervangen door ‘die’.

8. In het begrip Gecorrigeerd geprofileerde invoeding (GGI) wordt ‘welke’ vervangen door ‘die’.

9. Het begrip Herstelplan vervalt.

ARTIKEL II

De Meetcode elektriciteit wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 5.3.10 wordt als volgt gewijzigd:

1. ‘berekende meetgegevens’ wordt vervangen door ‘gerepareerde meetgegevens’;

2. ‘worden (nogmaals) overeenkomstig 5.3.8 en 5.3.9 gevalideerd alvorens deze als definitief worden vastgesteld.’ vervangen door ‘gelden als definitief.’.

B

Artikel 5.5.1 vervalt.

C

Artikel 5.5.2. komt te luiden:

De meetverantwoordelijke beantwoordt binnen drie werkdagen na ontvangst van een herzieningsverzoek van een BRP of netbeheerder met een acceptatie of een afwijzing met reden.

ARTIKEL III

De Netcode elektriciteit wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 2.15, derde lid, vervalt de komma na ‘voorzieningen’.

B

In artikel 2.16, derde lid, onderdeel f, wordt ‘0.8 kW’ vervangen door ‘0,8 kW’.

C

In artikel 2.20, eerste en tweede lid, wordt telkens ‘NEN 2768:2016 ’Meterkasten en bijbehorende bouwkundige voorzieningen voor leidingaanleg in woningen’’ vervangen door ‘NEN 2768:2016+A2:2022 "Meterruimten en bijbehorende bouwkundige voorzieningen in woningen"’.

D

Artikel 2.38 vervalt.

E

Artikel 3.15 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het derde lid komt te luiden:

  • 3. De vereiste nauwkeurigheid van de in het tweede lid bedoelde metingen is

    • a. klasse 1, indien de elektriciteitsproductie-eenheid is voorzien van een interface als bedoeld in artikel 14, tweede lid, onderdeel a, van de Verordening (EU) 2016/631 (NC RfG); of

    • b. klasse 2, in overige gevallen, tenzij anders met de netbeheerder is overeengekomen.

2. In het negende lid, onderdeel b, subonderdeel 1°, komt na ‘Hz’ een puntkomma.

3. In het negende lid, onderdeel b, subonderdeel 2°, komt na ‘Hz’ een punt.

4. In het dertiende lid wordt ‘artikel 4a.3, onderdeel b, subonderdeel 2° en’ vervangen door ‘artikel 4a.3, onderdeel b, subonderdeel 2°, ‘.

5. In het dertiende lid wordt na ‘artikel 4a.4, eerste lid, onderdeel a, subonderdeel 2°’ een komma ingevoegd.

6. In het dertiende lid wordt ‘artikel 4a.4 eerste lid, onderdeel b, subonderdeel 2°’, vervangen door‘ artikel 4a.4, eerste lid, onderdeel b, subonderdeel 2°,’.

F

In artikel 4.10, tweede lid, wordt ‘voor lage frequenties en 1,5 Hz voor hoge frequenties’ vervangen door ‘voor frequenties lager dan 50,0 Hz en 1,5 Hz voor frequenties hoger dan 50,0 Hz’.

G

In artikel 8.1 wordt telkens ‘ACM’ vervangen door ‘Autoriteit Consument en Markt’.

H

In artikel 8.9 wordt ‘ACM’ vervangen door ‘Autoriteit Consument en Markt’.

I

In artikel 9.2, vierde lid, wordt na ‘transportproblemen optreden’ een komma ingevoegd.

J

Artikel 9.5 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid, onderdeel a, wordt ‘over welke’ vervangen door ‘waarover’;.

2. In het vierde lid wordt ‘welke’ vervangen door ‘dat’.

K

In artikel 9.27, eerste en tweede lid, wordt telkens ‘zoals’ vervangen door ‘als’.

L

Artikel 9.29 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel d, wordt ‘blackouttoestand’ vervangen door ‘black-outtoestand’.

2. In het tweede lid, onderdeel a, wordt ‘capaciteitstoewiizing’ vervangen door ‘capaciteitstoewijzing’.

M

In artikel 9.43, achtste lid, wordt ‘betroken’ vervangen door ‘betrokken’.

N

In artikel 10.11, derde lid, wordt’14:00 uur’ vervangen door ’14:30 uur’.

O

In artikel 10.12, eerste lid, wordt ’14:00 uur’ vervangen door ’14:30 uur’.

P

Artikel 10.17 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het derde lid, onderdeel b, wordt na ‘bedoeld in’ ingevoegd ‘artikel’.

2. In het vierde lid wordt na ‘bedoeld in’ ingevoed ‘artikel’.

Q

In de navolgende artikelen wordt telkens ‘artikel 2.4, vierde lid’ vervangen door ‘artikel 2.4, zevende lid’:

1. Artikel 13.1, tweede lid, onderdeel b.

2. Artikel 13.2, derde lid, onderdeel b.

3. Artikel 13.3, derde lid, onderdeel b.

4. Artikel 13.4, vijfde lid, onderdeel b.

5. Artikel 13.5, vierde lid, onderdeel b.

6. Artikel 13.6, vierde lid, onderdeel b.

7. Artikel 13.7, vierde lid, onderdeel b.

8. Artikel 13.8, tweede lid, onderdeel b.

9. Artikel 13.13, tweede lid, onderdeel b.

10. Artikel 13.14, tweede lid, onderdeel b.

11. Artikel 13.15, achtste lid, onderdeel b.

12. Artikel 13.16, tweede lid, onderdeel b.

13. Artikel 13.17, vierde lid, onderdeel b.

14. Artikel 13.18, tweede lid, onderdeel b.

R

Artikel 13.25, eerste lid, onderdeel b, komt als volgt te luiden:

b. indien van toepassing de informatie op veldniveau zoals vastgelegd in de uniforme door de gezamenlijke netbeheerders overeengekomen werkwijze voor secundaire interfacing van RNB transformatorvelden;

S

Artikel 13.26, onderdeel b, komt als volgt te luiden:

  • b. indien van toepassing de informatie op veldniveau zoals vastgelegd in de uniforme door de gezamenlijke netbeheerders overeengekomen werkwijze voor secundaire interfacing van RNB transformatorvelden;

T

Artikel 13.27, eerste lid, onderdeel b, vervalt.

U

Bijlage 5 bij artikel 9.28, tweede lid: productspecificaties blackstartvoorziening, tiende lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. De punt na ‘artikel 3.24’ wordt vervangen door een komma.

2. De punt na ‘artikel 14.5’ wordt vervangen door een komma.

3. De punt na ‘onderdeel b’ wordt vervangen door een komma.

V

In de titel van bijlage 6 wordt de punt na ‘artikel 9.28’ vervangen door een komma.

W

Bijlage 14 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid, onderdeel a, wordt ‘de Netcode’ vervangen door ‘deze code’.

2. In het derde lid wordt ‘met de ACM gedeeld worden’ vervangen door ‘met de Autoriteit Consument en Markt gedeeld’.

ARTIKEL IV

De Tarievencode elektriciteit wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 2.3.3a in de zin beginnend met ‘Indien de netbeheerder’ vervalt ‘dan’.

B

Artikel 3.1.1 vervalt.

C

Artikel 3.1.2 vervalt.

D

In artikel 3.2.2a, onderdeel c, wordt ‘380/220 kV-net’ vervangen door ‘landelijk hoogspanningsnet’.

ARTIKEL V

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 12 maart 2024

Autoriteit Consument en Markt, namens deze: M.R. Leijten bestuurslid

Als u rechtstreeks belanghebbende bent, kunt u bezwaar maken tegen dit besluit. Stuur uw gemotiveerde bezwaarschrift naar de Autoriteit Consument en Markt, Juridische Zaken, postbus 16326, 2500 BH Den Haag. Graag ontvangen wij uw bezwaarschrift binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt. In uw bezwaarschrift kunt u de Autoriteit Consument en Markt verzoeken in te stemmen met rechtstreeks beroep bij de bestuursrechter.

TOELICHTING

1 Samenvatting

  • 1. Met dit besluit wijzigt de Autoriteit Consument en Markt (hierna: de ACM) de Netcode elektriciteit, de Meetcode elektriciteit, de Tarievencode elektriciteit en de Begrippencode elektriciteit. Dit besluit zorgt ervoor dat de deadline voor het indienen van het energieprogramma door de balanceringsverantwoordelijken gelijk wordt getrokken met de deadline die andere Europese landen hanteren. Daarnaast wordt de nauwkeurigheidsklasse van de bedrijfsmeting voor kleine productie-eenheden tijdelijk aangepast. Verder herstelt dit besluit een aantal redactionele onvolkomenheden en foutieve verwijzingen in deze codes.

  • 2. De ACM keurt in dit besluit de voorgestelde wijzigingen goed. Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit in bezwaar.

2 Aanleiding en gevolgde procedure

  • 3. De ACM stelt op grond van artikel 36 van de Elektriciteitswet 1998 regelgeving vast voor de energiemarkt. Dit besluit is tot stand gekomen op basis van een voorstel van Netbeheer Nederland (hierna: de gezamenlijke netbeheerders) dat de ACM op 23 augustus 2023 heeft ontvangen. Met dit voorstel willen de gezamenlijke netbeheerders enkele redactionele en inhoudelijke onvolkomenheden corrigeren.

  • 4. De ACM is van mening dat het voorstel geen technische voorschriften bevat bedoeld in Richtlijn 2015/1535. Om die reden zijn de voorwaarden in dit besluit niet in ontwerp ter notificatie aangeboden.

3 Beoordeling

3.1 Procedureel

5. De ACM constateert dat het voorstel op 29 juni 2023 in een overleg met representatieve organisaties is besproken. In het voorstel is een verslag opgenomen van dit overleg en de indieners hebben in het voorstel aangegeven welke gevolgtrekkingen zij hebben verbonden aan de zienswijzen die organisaties naar voren hebben gebracht. Naar het oordeel van de ACM voldoet het voorstel daarmee aan de vereisten bedoeld in artikel 33, eerste en tweede lid van de Elektriciteitswet.

3.2 Inhoudelijk

  • 6. De gezamenlijke netbeheerders hebben een groot aantal redactionele onvolkomenheden en foutieve verwijzingen in de verschillende codes gevonden. Daarnaast constateren ze een paar inhoudelijke onvolkomenheden. Hieronder gaat de ACM kort op de belangrijkste onderdelen in.

  • 7. De gezamenlijke netbeheerders constateren dat de naam Autoriteit Consument en Markt in de codes voluit geschreven wordt, maar op sommige plekken ook de afkorting ACM wordt gebruikt. Ze stellen voor dit te vervangen door de wettelijke aanduiding Autoriteit Consument en Markt.

  • 8. De gezamenlijke netbeheerders constateren een dubbeling in de artikelen 2.14, derde lid, en 2.38 van de Netcode elektriciteit met betrekking tot het bestand zijn tegen het ter plaatse optredende kortsluitvermogen. Artikel 2.38 ziet toe op aansluitingen aangesloten op een wisselstroomnet met een spanningsniveau groter dan 1 kV. Aangezien artikel 2.14 hetzelfde bepaalt voor aansluitingen op alle spanningsniveaus maakt dat artikel 2.38 overbodig. Met dit voorstel wordt dit gecorrigeerd.

  • 9. De gezamenlijke netbeheerders constateren dat productie-eenheden van het type A nog niet voldoen aan de bedrijfsmeting van nauwkeurigheidsklasse 1 conform artikel 3.15 van de Netcode elektriciteit. Hiervoor dienen de specificaties voor de zogenaamde real-time-interface nog aangepast te worden hetgeen nog niet het geval is. Zolang dit nog niet gewijzigd is, vallen productie-eenheden van het type A onder nauwkeurigheidsklasse 2.

  • 10. Het Nederlandse landelijk hoogspanningsnet is onderdeel van de capaciteitsberekeningsregio Core. Voor het indienen van energieprogramma’s door balanceringsverantwoordelijken (BRP’s) wordt een deadline van 14:30 uur binnen deze regio gehanteerd. In de Netcode elektriciteit daarentegen is deze deadline nog op 14:00 uur bepaald. In het kader van de verdere harmonisatie binnen deze regio stellen de gezamenlijke netbeheerders voor de deadline aan te passen. Met deze wijziging dient ook de deadline aangepast te worden, waarbinnen de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet in antwoord op het energieprogramma van een BRP moet reageren. Het voorstel voorziet hierin door deze deadline een half uur te verplaatsen.

  • 11. De gezamenlijke netbeheerders constateren een onduidelijkheid in de artikelen 5.5.1 en 5.5.2 van de Meetcode elektriciteit. Deze artikelen gaan over de termijn waarbinnen een meetverantwoordelijke op een herzieningsverzoek dient te reageren. Uit de huidige bepalingen wordt het niet duidelijk of die termijn twee of drie dagen bedraagt. Met dit voorstel wordt de reactietermijn op drie dagen na ontvangst van een herzieningsverzoek gesteld.

  • 12. De Begrippencode elektriciteit bevat een definitie voor transportdienst. De gezamenlijke netbeheerders constateren dat de artikelen 3.1.1 en 3.1.2 van de Tarievencode elektriciteit ook een beschrijving van de transportdienst geven. Voor de eenduidigheid in de codes stellen ze voor beide artikelen uit de tarievencode te schrappen.

  • 13. Artikel 3.2.2a, onderdeel c, van de Tarievencode elektriciteit bepaalt dat de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet de kosten voor het in stand houden van de robuustheid van het 220/380 kV-netten dient te onderscheiden van andere kosten, bijvoorbeeld van de kosten voor black-start mogelijkheden. De gezamenlijke netbeheerders constateren dat deze bepaling nog uit de tijd stamt dat het landelijk hoogspanningsnet enkel de 220/380 kV-netten omvatte. Met de inwerkingtreding van de Wet onafhankelijk netbeheer maken ook de 110/150 kV-netten deel uit van het landelijk hoogspanningsnet. Voor het bewaken en handhaven van de robuustheid van de netten ziet de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet deze netten als één geheel. De gezamenlijke netbeheerders stellen dan ook voor om de 220/380 kV-netten te vervangen door het landelijk hoogspanningsnet, waar zowel de 110/150 kV-netten als de 220/380 kV-netten onder vallen.

  • 14. De overige wijzigingen in de Netcode elektriciteit, Meetcode elektriciteit, Tarievencode elektriciteit en de Begrippencode elektriciteit betreffen taalkundige correcties, omissies en het herstel van foutieve verwijzingen. Het betreft onder meer een foutieve verwijzingen naar artikel 2.4, vierde lid, in hoofdstuk 13 van de Netcode elektriciteit. Verder is bij de samenvoeging van Netcode en Systeemcode een foutieve verwijzing in artikel 15.4 geslopen. Deze worden met dit voorstel hersteld.

  • 15. De ACM is van mening dat de voorgestelde wijzigingen bijdragen aan de transparantie en eenduidigheid van de codes. De ACM komt tot het oordeel dat de wijzigingen die de gezamenlijke netbeheerders voorstellen niet in strijd zijn met de belangen, regels en eisen bedoeld in artikel 36, eerste en tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998. Met dit besluit wijzigt de ACM de Netcode elektriciteit, de Meetcode elektriciteit, de Tarievencode elektriciteit en de Begrippencode elektriciteit.

Naar boven