Convenant inzake de samenwerking tussen leden van het ADAS Alliantie Kernteam

Partijen,

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, handelend als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de Staat der Nederlanden;

De vereniging Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB;

De vereniging BOVAG;

De Koninklijke Nederlandse Vereniging “De Rijwiel- en Automobielindustrie” (RAI Vereniging);

Het rechtspersoonlijkheid bezittende zelfstandige bestuursorgaan, Dienst Wegverkeer;

De vereniging Verbond van Verzekeraars;

De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen,

hierna gezamenlijk ook te noemen ‘partijen’ of ‘het ADAS Alliantie Kernteam’ en ook enkelvoudig aangeduid als ‘partij’.

Partijen overwegen het volgende:

Artikel 1 Definities

In dit convenant wordt verstaan onder:

ADAS:

rijhulpsystemen. De afkorting staat voor Advanced Driver Assistance Systems;

ADAS Alliantie:

een samenwerkingsverband in het ADAS-speelveld met als gezamenlijke doelstelling het verhogen van het veilig gebruik van ADAS;

Deelnemer aan de ADAS Alliantie:

een organisatie is deelnemer aan de ADAS Alliantie indien deze organisatie in 2019 het ADAS Convenant en/of in 2023 (of later) het ADAS Convenant 2.0 of de intentieverklaring inzake de ADAS Alliantie heeft ondertekend en de deelname aan de ADAS Alliantie niet heeft opgezegd;

ADAS Alliantie Kernteam:

deelnemers aan de ADAS Alliantie die dit convenant hebben ondertekend. Deze organisaties zijn een afspiegeling van de deelnemers aan de ADAS Alliantie;

ADAS Monitor:

een jaarlijkse enquête waarmee het bezit, de bekendheid en het kennisniveau van ADAS onder gebruikers van personenauto’s wordt gemeten.

Artikel 2 Inleiding

Mobiliteit wordt steeds slimmer – ook voertuigen worden intelligenter door technologische innovatie. Steeds meer auto’s zijn uitgerust met rijhulpsystemen, we noemen die systemen ook wel: Advanced Driver Assistance Systems, kortweg: ADAS. Voorbeelden hiervan zijn Adaptive Cruise Control of verkeersbordherkenning en noodhulpsystemen, zoals het autonoom noodremsysteem. ADAS maken het de bestuurder gemakkelijker en kunnen een bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid. Hiervoor is het van belang dat gebruikers goed bekend zijn met het gebruik van ADAS.

Artikel 3 Situatie

Sinds juni 2019 bestaat de ADAS Alliantie. Deze brede samenwerking ontstond na het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV): ‘Wie stuurt? Verkeersveiligheid en automatisering in het wegverkeer’ dat aangeeft dat er ten aanzien van het veilig gebruik van rijhulpsystemen verschillende aandachtsgebieden zijn die samenwerking tussen alle belanghebbenden behoeven.

ADAS functioneren in de driehoek Voertuig, (digitale) Infrastructuur en Gebruiker.

  • Voertuig: ten aanzien van de functionaliteiten in het voertuig zijn de veiligheidseisen hoofdzakelijk vastgelegd in VN/ECE en EU regelgeving waar marktdeelnemers en de bevoegde autoriteiten van lidstaten zich aan dienen te houden.

  • Infrastructuur: ten aanzien van de (digitale) infrastructuur ligt de verantwoordelijkheid (voornamelijk) bij wegbeheerders om te voldoen aan de wet-,en regelgeving die hiervoor is opgesteld.

  • Gebruiker: ten aanzien van de gebruiker geldt dat als bestuurders zich laten ondersteunen door ADAS zij zich nog steeds zelf aan alle geldende verkeersregels moeten houden.

In de afgelopen jaren zijn door deelnemers aan de ADAS Alliantie diverse projecten opgestart om bekendheid met en veilig gebruik van ADAS door gebruikers te stimuleren. De samenwerking richt zich op acties die dankzij de brede samenwerking van alle deelnemers aan de ADAS Alliantie een groot bereik kunnen realiseren.

Artikel 4 Probleemstelling

Uit de ADAS-monitor van de ADAS Alliantie blijkt dat de bewustwording en de kennis van de gebruiker verbetert. Tegelijkertijd laat dit eigen onderzoek zien dat in de driehoek Voertuig, Infrastructuur en Gebruiker er nog voldoende kansen zijn om verder te bouwen op de aandachtspunten uit het OvV-rapport. Terwijl de penetratie van ADAS versnelt, weten gebruikers nog lang niet altijd welke systemen in een voertuig zitten, hoe die systemen werken of wat de beperkingen zijn. Het veilig gebruik van ADAS verdient blijvend aandacht. Het in 2019 ondertekende convenant verplichtte de ondertekenaars onder andere om gedurende minimaal 3 jaar na ondertekening de voorgenomen activiteiten naar beste inzicht en vermogen uit te voeren, waar mogelijk in samenwerking met medeondertekenaars. De periode van 3 jaar na ondertekening is inmiddels verstreken. De leden van het ADAS Alliantie Kernteam wensen opnieuw afspraken te maken ter vervanging van de afspraken zoals neergelegd in het convenant uit 2019. Het ADAS Alliantie Kernteam wil zich blijven richten op het stimuleren van veilig gebruik van ADAS binnen een brede alliantie. In dat kader zijn, in het vervolg op het convenant uit 2019 gezamenlijk de volgende doelstelling en aanpak geformuleerd.

Artikel 5 Doelstelling

De ADAS Alliantie zet zich in voor het verhogen van het veilig gebruik van ADAS. De ADAS Alliantie richt zich op de Nederlandse gebruiker van ADAS, soms direct, maar vooral via de kracht van het netwerk van de Alliantie zelf.

Partijen spreken het volgende af:

Artikel 6 Aanpak

De ADAS Alliantie bestaat uit een breed netwerk van invloedrijke Nederlandse organisaties die actief zijn in het ADAS-speelveld en die zich willen inspannen om de doelstelling te bereiken. Het ADAS Alliantie Kernteam vervult een coördinerende rol om de doelstellingen van de ADAS Alliantie te bereiken.

Focus op veilig gebruik en bekendheid

ADAS kunnen bijdragen aan meer comfort, betere doorstroming en aspecten op het vlak van duurzaamheid, maar het draait met name om veiligheid: veilige systemen die veilig blijven en op een veilige manier gebruikt worden door de bestuurder. Onderwerpen op het vlak van kennis en gedrag krijgen derhalve veel aandacht. Het begint met het signaleren van deze aandachtspunten. Dat is primair een rol van eenieder die met ADAS te maken heeft: niet alleen van gebruikers maar ook van verkopers tot dienstverleners en van beleidsmakers tot reparateurs.

Het ADAS Alliantie Kernteam zal middels de ADAS Alliantie de signalen opvangen, die verzamelen en prioriteit aanbrengen. Vervolgens wil het ADAS Alliantie Kernteam middels de ADAS Alliantie met concrete acties onderwerpen aanpakken en aanjagen. Dat gebeurt ook in samenwerking: vaak door deelnemers van de ADAS Alliantie, soms worden ook andere organisaties gevraagd om te helpen.

Verantwoordelijkheid van deelnemers ADAS Alliantie

Deelnemers aan de ADAS Alliantie die geen onderdeel uitmaken van het ADAS Alliantie Kernteam ondertekenen naar eigen wens een intentieverklaring. Het ADAS Alliantie Kernteam doet een beroep op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de deelnemers aan de ADAS Alliantie. De leden van het ADAS Alliantie Kernteam zullen in samenwerking, gebruikmakend van hun netwerk en achterban en voor zover mogelijk binnen hun invloedssfeer, acties ondernemen om zo op een effectieve manier verbeteringen te realiseren.

Doelgroep

Het ADAS Alliantie Kernteam wil middels de ADAS Alliantie primair de eindgebruiker bereiken, soms direct, maar vooral via de kracht van het netwerk van de Alliantie. De deelnemers van de Alliantie zijn een schakel naar de eindgebruiker. De deelnemers zijn veelal vertegenwoordigers van verkopers, reparateurs, ADAS-gebruikers, overheden en dienstverleners zoals trainers, opleiders en verzekeraars. Naast de kanalen van de deelnemers kan de Alliantie ook gebruik maken van vakpers, media en van medeoverheden.

Werkwijze het ADAS Alliantie Kernteam

De deelnemers aan het ADAS Alliantie Kernteam steunen de doelstelling van de ADAS Alliantie en conformeren zich aan deze werkwijze:

  • Het ADAS Alliantie Kernteam vervult een coördinerende rol in de ADAS Alliantie en komt 1 keer per maand bij elkaar onder leiding van een onafhankelijke voorzitter. Het ADAS Alliantie Kernteam kent 8 deelnemers: 7 leden en een onafhankelijk voorzitter. Een organisatie die lid wil worden van het ADAS Alliantie Kernteam dient daartoe een schriftelijk verzoek in. De leden van het ADAS Alliantie Kernteam zullen daarover stemmen. Het meerderheidsbesluit wordt gehanteerd.

  • Het ADAS Alliantie Kernteam stelt een werkplan op waarin de prioriteiten worden benoemd en die vertaald worden in acties waarin samengewerkt wordt aan oplossingen. Deelnemers aan de ADAS Alliantie hebben de mogelijkheid om onderwerpen te agenderen door deze in te brengen bij het ADAS Alliantie Kernteam.

  • Het ADAS Alliantie Kernteam draagt zorg voor adequate communicatie met de overige deelnemers aan de ADAS Alliantie en stelt een communicatieplan op.

  • Het ADAS Alliantie Kernteam vervult een coördinerende rol bij de acties van deelnemers aan de Alliantie om in gezamenlijkheid de doelstelling na te streven. Het ADAS Alliantie Kernteam zet zich ervoor in om de Alliantie een levendige community te laten zijn onder andere door behaalde successen van deelnemers te delen ter inspiratie en informatie via in- en externe communicatie.

  • Het ADAS Alliantie Kernteam is ook ontvankelijk voor signalen over de belemmeringen van het functioneren van ADAS, die niet in de invloedsfeer van de Alliantie liggen. Het ADAS Alliantie Kernteam zet zich ervoor in dat de Alliantie fungeert als doorgeefluik van deze signalen aan de relevante organisaties in het netwerk.

  • Het ADAS Alliantie Kernteam houdt relevante ontwikkelingen in de gaten. Bijvoorbeeld: er is regelgeving die het mogelijk maakt om voertuigen in Europa toe te laten met zelfrijdende systemen, ook wel Automated Driver Systems (ADS) genoemd. Deze ontwikkeling houdt het ADAS Alliantie Kernteam nauwlettend in de gaten, onder andere door aansluiting met de ADS Taskforce.

Artikel 7 Looptijd

  • 1. Het ADAS Alliantie Kernteam bevestigt met de ondertekening van dit convenant hun samenwerking. Dit convenant heeft een looptijd van 3 jaar voor de periode van 18 december 2023 tot 18 december 2026.

  • 2. Na afloop van de in het eerste lid genoemde duur wordt dit convenant eenmaal voor dezelfde duur voortgezet, tenzij één van de partijen voor 18 december 2026 heeft aangegeven hier bezwaar tegen te hebben. In dat geval treden partijen in overleg over de voortzetting van dit convenant.

Artikel 8 Opzegging

  • 1. Elke partij kan de deelname aan het ADAS Alliantie Kernteam op elk moment zonder opgave van reden, maar met inachtneming van een opzegtermijn van één maand schriftelijk opzeggen.

  • 2. De opzegging heeft voor de opzeggende partij geen financiële gevolgen en deze partij kan niet gehouden worden zich nog langer dan één maand na de opzegging in te spannen voor het ADAS Alliantie Kernteam en/of de ADAS Alliantie. Wanneer een partij het convenant opzegt, blijft het convenant voor de overige partijen in stand voor zover de inhoud en de strekking ervan zich daartegen niet verzetten.

Artikel 9 Financiële verplichtingen

Partijen komen overeen dat de Minister van Infrastructuur en Waterstaat vanaf 18 december 2023 tot en met 31 december 2025 de kosten zal dragen voor de onafhankelijke voorzitter van het ADAS Alliantie Kernteam.

Artikel 10 Afdwingbaarheid

Partijen kunnen op tekortkomingen in de nakoming van dit convenant of op afspraken die daarmee samenhangen, bij de bevoegde rechter geen beroep doen. Het convenant is niet in rechte afdwingbaar.

Artikel 11 Toepasselijk recht

Op dit convenant is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

Artikel 12 Publicatie Staatscourant

  • 1. Binnen twee weken na ondertekening van dit convenant wordt de tekst daarvan gepubliceerd in de Staatscourant.

  • 2. Bij wijzigingen in het convenant vindt het eerste lid overeenkomstige toepassing.

  • 3. Van toetreden, uittreden, opzeggen of ontbinden wordt melding gemaakt in de Staatscourant.

Overeengekomen op 18 december 2023 door:

De vereniging Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB, gevestigd te Den Haag, vertegenwoordigd door M.M. de Jager CEO,

De vereniging BOVAG, gevestigd te Bunnik, vertegenwoordigd door J.H. ten Broeke, algemeen voorzitter,

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, vertegenwoordigd door M.G.J. Harbers, minister,

De Koninklijke Nederlandse Vereniging “De Rijwiel- en Automobielindustrie” (RAI Vereniging), gevestigd te Amsterdam, vertegenwoordigd door O.C.M. de Bruijn, algemeen directeur,

Het rechtspersoonlijkheid bezittende zelfstandige bestuursorgaan, Dienst Wegverkeer gevestigd en kantoorhoudend te Zoetermeer (hierna te noemen: RDW) ten deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door J. Woudstra, algemeen directeur,

De vereniging Verbond van Verzekeraars, gevestigd te ’s-Gravenhage, vertegenwoordigd door G. Feiter- van Heuvelen, directeur,

De Vereniging van Nederlandse Autolease-maatschappijen, gevestigd te Bunnik, vertegenwoordigd door R. Hemerik, voorzitter.

Naar boven