Verkeersbesluit instellen vaarverbod vismigratierivier Prov Fryslan, Rijkswaterstaat

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Begripsbepaling

In deze beschikking wordt verstaan onder:

  • “Het hoofd afdeling vergunningverlening”: het hoofd afdeling vergunningverlening, Postbus 2232, 3500 GE Utrecht;

  • “De waterbeheerder”; de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, per adres Rijkswaterstaat Midden-Nederland, Postbus 2232, 3500 GE Utrecht, per e-mail adres handhaving-middennederland@rws.nl;

  • “Verkeer- en Watermanagement afdeling Noord-Oost ”: het hoofd van de afdeling Noord-Oost van Verkeer- en Watermanagement van Rijkswaterstaat, tel. 088-7973300;

  • “District Noord, Midden Nederland”: het hoofd van het district Midden-Nederland Noord, Postbus 2232, 3500 GE Utrecht;

  • “scheepvaartverkeer”: verkeer van schepen en andere vaartuigen, overeenkomstig de bepalingen in de Scheepvaartverkeerswet;

  • “CMIJ”: de Centrale Meldpost IJsselmeergebied van de Rijkswaterstaat te Lelystad telefoonnummer 088-7973300, email cmij@rws.nl, bereikbaar per VHF op kanaal 1;

  • “BABS”: Besluit administratieve bepalingen inzake het Scheepvaartverkeer;

  • “Svw”: Scheepvaartverkeerswet;

  • “Bpr”: Binnenvaartpolitiereglement;

  • “Awb”: Algemene wet bestuursrecht.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Bij besluit van 22 september 2016, met kenmerk RWS-2016/39174, is aan Windpark Fryslân B.V. op grond van de Waterwet een vergunning verleend voor de realisatie van een windpark in het IJsselmeer.

Onderdeel van deze vergunning is de realisatie van een natuurvoorziening, hiervoor is de IJsselmeerbodem in 2019 en 2020 ten westen van Kornwerderzand verondiept. Op 25 september 2019, met kenmerk RWS-2019/34702, is voor de aanleg van de natuurvoorziening een Verkeersbesluit afgegeven.

De komende jaren zal inspectie en onderhoud aan deze natuurvoorziening plaatsvinden. Daarnaast wordt de komende jaren de vismigratierivier door de provincie Friesland aangelegd. Voor de Westdam van deze vismigratierivier is op 23 december 2019, met kenmerk RWS-2019/45720, een watervergunning verleend. Voor de realisatie van de overige onderdelen zullen gefaseerd watervergunningen worden aangevraagd. De aanlegwerkzaamheden zijn echter vertraagd en daarom heeft de provincie Fryslân op 7 februari 2024 verzocht om het Verkeersbesluit te verlengen tot 31 december 2026.

Voor het veilig uitvoeren van de werkzaamheden is het wenselijk het werkgebied af te sluiten voor overig scheepvaartverkeer middels werkbetonning voorzien van toptekens. Het tijdelijk afsluiten van dit werkgebied middels betonning kan mogelijk worden gemaakt door het nemen van een Verkeersbesluit.

Deze aanvraag is geregistreerd onder zaaknummer RWSZ2024-00002085.

Juridisch kader

Op grond van artikel 2 Svw ben ik bevoegd een Verkeersbesluit te nemen. In artikel 3 Svw is opgenomen dat ik de belangen van onder andere een vlotte en veilige doorvaart, schade en veiligheidsrisico’s hierbij in acht moet nemen.

Op grond van artikel 5 Svw kan ik beslissen een verkeersteken aan te brengen en op grond van artikel 7 Svw kan ik besluiten, al dan niet onder voorwaarden, een ontheffing te verlenen van een Verkeersbesluit.

In bijlage 7 van het Bpr zijn de verkeerstekens opgenomen. Onder A van deze bijlage de verbodstekens. In bijlage 8 van het Bpr zijn regels opgenomen ten aanzien van de markering van vaarwater.

Op grond van artikel 2 van het BABS mag het bevoegd gezag bij het nemen van een Verkeersbesluit uitsluitend gebruik maken van verkeerstekens, die een gebod of verbod bevat zoals is opgenomen in bijlage 7 en 8 van het Bpr.

Op grond van artikel 10, onder a van het BABS kan door het bevoegd gezag voor het uitvoeren van werken verkeerstekens die een gebod of een verbod dan wel de opheffing van een gebod of een verbod aangeven, worden aangebracht zonder verkeersbesluit. Indien dit langer duurt dan 13 weken of regelmatig terugkeert is op grond van artikel 12 van het BABS alsnog een Verkeersbesluit nodig.

Er worden werken geplaatst in onderhavige situatie die vallen onder artikel 10, lid a van het BABS en dus zonder verkeersbesluit kunnen worden geplaatst. Echter de werken blijven langer dan 13 weken aanwezig, waardoor er een verkeersbesluit genomen moet worden op grond van artikel 12 van het BABS.

Belangenafweging en motivering

In het IJsselmeer is de provincie Friesland gestart met de realisatie van de vismigratierivier. Deze zal ten westen van Kornwerderzand worden gerealiseerd. De westflank, als onderdeel van de vismigratierivier, is reeds aangelegd. De werkzaamheden zijn vertraagd en zijn naar verwachting eind 2026 afgerond.

Daarnaast is op dezelfde locatie een natuurvoorziening, als onderdeel van Windpark Fryslân, gerealiseerd. Deze natuurvoorziening zal de de komende jaren onderhouden en geïnspecteerd moeten worden (inclusief ecologische monitoring).

Hierdoor vinden er diverse activiteiten in en op het water plaats. Om de nautische veiligheid van het scheepvaartverkeer en het uitvoeren van de werkzaamheden te waarborgen is een werkgebied ingesteld.

De globale locatie van het ingestelde werkgebied in relatie tot de omgeving is weergegeven op onderstaande figuur.

Tijdens de werkzaamheden zal er een vast persoon worden aangewezen die bijhoudt welke schepen en welk personeel er binnen het werkgebied aanwezig zijn en welke (overige) scheepsbewegingen worden uitgevoerd.

Het werkgebied wordt ter plaatse gemarkeerd met het plaatsen van betonning voorzien van een topteken met het verbodsteken A.1 (in-, uit- of doorvaren verboden) uit bijlage 7 van het BPR. In bijlage 1 van dit besluit zijn de maximale contouren van dit werkgebied opgenomen.

Overleg

Bij de voorbereiding van het oorspronkelijke Verkeersbesluit in 2019 is aan de gemeente Súdwest Fryslân en de provincie Friesland de mogelijkheid geboden tot het geven van een reactie. Geen van deze overheden hebben van deze mogelijkheid gebruik gemaakt.

De Hiswa, Watersportverbond en de Schuttevaer zijn in 2019 tevens de mogelijkheid geboden tot het geven van een reactie. Het Watersportverbond heeft hierbij aangegeven te kunnen instemmen met de maatregelen. De overige partijen hebben van deze mogelijkheid geen gebruik gemaakt.

Gezien de ontvangen reacties is ditmaal niet nogmaals gevraagd om een reactie. Het afgesloten gebied is daarnaast niet gewijzigd.

Alle belanghebbenden ontvangen een (digitaal) afschrift van onderhavig Verkeersbesluit.

Procedure

Er kan redelijkerwijs van worden uitgegaan dat andere belanghebbenden door het nemen van dit besluit niet in hun rechten worden aangetast. Derhalve is de procedure als bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht achterwege gelaten en is de procedure als bedoeld in afdeling 4.1.2 van dezelfde wet gevolgd.

BESLUIT:

Op grond van vorenstaande overwegingen besluit ik op grond van artikelen 2, 3, 5 en 7 van de Scheepvaartverkeerswet, juncto bijlage 7 en 8 Binnenvaartpolitiereglement en juncto de artikelen 2, 10a en 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het Scheepvaartverkeer het Verkeersbesluit van 7 januari 2021, met kenmerk RWS-2021/486, als volgt te wijzigen:

De tekst onder onderdeel 5 van ‘BESLUIT’ wordt vervangen door de volgende tekst:

5. Dat onderhavig Verkeersbesluit van kracht is tot en met 31 december 2026.

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT, namens deze, hoofd van de afdeling Vergunningverlening Rijkswaterstaat Midden-Nederland E. Smit

BIJLAGE MEDEDELINGEN

Inlichtingen

Voor het verkrijgen van nadere inlichtingen kan contact worden opgenomen met de heer K. Pabbruwee van Rijkswaterstaat Midden-Nederland, afdeling Vergunningverlening, tel: 06 10928948.

Wanneer liggen de stukken ter inzage?

Het Verkeersbesluit ligt vanaf @ februari 2024 gedurende zes weken digitaal ter inzage.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekend gemaakt, een bezwaarschrift worden ingediend. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan Rijkswaterstaat Midden-Nederland, afdeling Werkenpakket, Postbus 2232, 3500 GE Utrecht.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en ten minste het volgende te bevatten:

  • a. de naam en adres van de indiener;

  • b. de dagtekening;

  • c. een omschrijving van het besluit, waartegen het bezwaar is gericht en

  • d. de gronden van het bezwaar.

Indien een bezwaarschrift is ingediend, is het mogelijk om daarnaast een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen. Een dergelijk verzoek dient te worden gericht aan de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied, waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Het verzoek dient te zijn ondertekend en ten minste het volgende te bevatten:

  • a. de naam en het adres van de verzoeker;

  • b. de dagtekening;

  • c. de gronden van het verzoek (motivering).

Bij het verzoek dient voorts een afschrift van het bezwaarschrift te worden overgelegd. Zo mogelijk wordt tevens een afschrift van het besluit, waarop het geschil betrekking heeft, overgelegd. Naar aanleiding van het verzoek kan de voorzieningenrechter een voorlopige voorziening treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven. De griffier van de betrokken rechtbank wijst de verzoeker na indiening van diens verzoek op de verschuldigdheid van het griffierecht en bericht de verzoeker binnen welke termijn en op welke wijze het verschuldigde griffierecht moet worden voldaan.

Indien het bezwaar- en/of verzoekschrift in een vreemde taal is gesteld en een vertaling voor een goede behandeling van het verzoek noodzakelijk is, dient de indiener zorg te dragen voor een vertaling.

BIJLAGE 1. SITUATIETEKENING

Behorende bij het Verkeersbesluit van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat van heden.

Naar boven