Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Economische Zaken en Klimaat | Staatscourant 2024, 5716 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Economische Zaken en Klimaat | Staatscourant 2024, 5716 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
Gelet op artikel 18, achtste en vijftiende lid, van het Frequentiebesluit 2013;
Besluit:
In deze regeling wordt verstaan onder:
Minister van Economische Zaken en Klimaat;
dat deel van de vergunning met dossiernummer 5749257 voor het gebruik van de frequentieruimte 451,76875 – 454,76875 MHz gepaard met 461,76875 – 464,76875 MHz ten behoeve van PAMR (Public Access Mobile Radio) dat op grond van de artikelen 1 juncto 2, tweede lid, van het Besluit gedeeltelijke verlengbaarheid PAMR-vergunning 2022 verlengbaar is.
1. Een aanvraag om verlenging van de looptijd van de PAMR-vergunning voor de periode 18 november 2024 tot en met 30 juni 2035 wordt ingediend bij de minister.
2. De aanvraag wordt binnen vier weken te rekenen vanaf de dag van inwerkingtreding van deze regeling per post ontvangen dan wel door middel van persoonlijke overhandiging ingediend op het volgende adres: Rijksinspectie Digitale Infrastructuur, Emmasingel 1, 9726 AH Groningen, ter attentie van het team Openbare netwerken, Projectteam PAMR. De persoonlijke overhandiging vindt in de genoemde periode plaats op werkdagen tussen 8.30 uur en 16.00 uur.
3. Bij persoonlijke overhandiging van de aanvraag wordt een bewijs van ontvangst afgegeven dat is voorzien van datum en tijdstip van ontvangst en ondertekening.
4. De aanvraag wordt ingediend met gebruikmaking van het in de bijlage opgenomen model en gaat vergezeld van de in dit model genoemde gegevens en bescheiden.
Indien niet is voldaan aan artikel 2, tweede lid, wijst de minister de aanvraag tot verlenging van de PAMR-vergunning af.
1. Indien de aanvrager niet heeft voldaan aan een van de in artikel 2, vierde lid, gestelde eisen, deelt de minister dit de aanvrager mee en stelt de minister de aanvrager in de gelegenheid het verzuim te herstellen.
2. De aanvrager heeft gedurende tien werkdagen te rekenen vanaf de dag na dagtekening van de mededeling, bedoeld in het eerste lid, de gelegenheid het verzuim te herstellen.
3. De gegevens of bescheiden ten behoeve van het verzuimherstel worden per post ontvangen dan wel door middel van persoonlijke overhandiging ingediend op het adres, genoemd in artikel 2, tweede lid, binnen de in het tweede lid bedoelde termijn, met dien verstande dat de persoonlijke overhandiging geschiedt op werkdagen tussen 8.30 uur en 16.00 uur.
4. Indien het verzuim niet binnen de termijn, bedoeld in het tweede lid, en op de wijze, genoemd in het derde lid, is hersteld of de aanvrager na herstel niet heeft voldaan aan de in artikel 2, vierde lid, gestelde eisen, kan de aanvraag buiten behandeling worden gelaten.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
's-Gravenhage, 9 maart 2024
De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens
Aan: Rijksinspectie Digitale Infrastructuur, t.a.v. het team Openbare netwerken, projectteam PAMR, Emmasingel 1, 9726 AH Groningen
Hiermee dien ik een aanvraag in om de gedeeltelijke verlenging van de PAMR-vergunning voor de periode 18 november 2024 tot en met 30 juni 2035. Mijn aanvraag heeft betrekking op de frequentieruimte 451,76875 – 453,26875 MHz gepaard met 461,76875 – 463,26875 MHz.
Naam van de vergunninghouder:..........
Naam en functie van degene die namens de vergunninghouder deze aanvraag indient en ondertekent:..........,..........
Informatie of bijgevoegde bescheiden waaruit blijkt dat de indiener van de aanvraag bevoegd is deze aanvraag namens de vergunninghouder in te dienen en te ondertekenen (bijv. door bijvoeging van een recent uittreksel uit het handelsregister en/of een kopie van de statuten en/of een machtiging die door een bevoegd persoon is ondertekend):.........
Ondergetekende verklaart dat de informatie die in deze aanvraag is verstrekt, juist en volledig is;
Naam:..........
Plaats:..........
Datum:..........
Handtekening:..........
Op 16 november 2022 is het Besluit gedeeltelijke verlengbaarheid PAMR-vergunning 2022 gepubliceerd. In dat besluit is bepaald dat de momenteel in gebruik zijnde vergunning met dossiernummer 5749257 in de 450 – 470 MHz-band voor PAMR (‘Public Access Mobile Radio’) gedeeltelijk verlengbaar is tot en met 30 juni 2035. In de toelichting op het desbetreffende besluit is gemotiveerd waarom de PAMR-vergunning verlengbaar is gemaakt. In artikel 18, achtste lid, van het Frequentiebesluit 2013 is bepaald dat een aanvraag om een verlenging wordt ingediend binnen een bij ministeriële regeling te bepalen periode. Deze regeling strekt tot vaststelling van deze periode. Daarnaast wordt er voor de verlenging een bedrag in rekening gebracht. De hoogte van het bedrag is neergelegd in de Regeling vaststelling bedrag gedeeltelijke verlenging PAMR-vergunning 2024.
De onderhavige vergunning is reeds eerder (volledig) verlengd in 2019 op grond van de Regeling aanvraag verlenging PAMR-vergunning. Er is ditmaal sprake van een gedeeltelijke verlenging, namelijk voor de helft van de frequentieruimte.
Naast de periode waarbinnen een aanvraag voor een PAMR-vergunning moet worden ingediend, bevat deze regeling ook voorschriften waaraan de aanvraag tot verlenging moet voldoen. De aanvraag moet volgens een voorgeschreven model worden ingediend, vergezeld van de in dat model genoemde gegevens en bescheiden. De aanvraagprocedure is eenvoudig. Indien voor een vergunning geen verlenging wordt aangevraagd, kan hier na afloop van de aanvraagperiode niet op worden teruggekomen.
De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur acht de ontwerpregeling uitvoerbaar, handhaafbaar en fraudebestendig.
Een ontwerp van deze regeling is samen met een ontwerp Regeling vaststelling bedrag gedeeltelijke verlenging PAMR-vergunning 2024 van 11 december 2023 t/m 15 januari 2024 in consultatie geweest. Daarop zijn drie reacties ontvangen, waarvan er één vertrouwelijk is. De reacties − voor zover deze betrekking hebben op deze regeling − kunnen als volgt worden samengevat. Een respondent vraagt wat er met de vergunning gebeurt als de huidige vergunninghouder niet (tijdig) voldoet aan de vereisten in de aanvraagprocedure. Het klopt dat uit artikelen 2, 3 en 4 volgt dat in bepaalde situaties de aanvraag wordt afgewezen of buiten behandeling wordt gelaten. Mocht een dergelijke situatie zich voordoen, dan zal te zijner tijd worden beoordeeld wat dit betekent voor het beleid voor deze frequentieruimte.
Deze regeling leidt tot een zeer beperkte eenmalige verhoging van de administratieve lasten voor de houder van de PAMR-vergunning en heeft verder geen gevolgen voor de nalevingskosten of voor de toezichtslasten. Deze eenmalige verhoging is gelegen in de verplichting voor de vergunninghouder van de PAMR-vergunning om bij het aanvragen van een verlenging een bewijsstuk te overleggen waaruit blijkt dat de natuurlijk persoon die namens de vergunninghouder de verlenging aanvraagt bevoegd is om die handeling namens de vergunninghouder te verrichten. Zie artikel 2, vierde lid, van deze regeling. Er is voor gekozen om deze verplichting bij de vergunninghouder neer te leggen omdat niet zeker is dat de bevoegdheid ook uit eigen onderzoek in een publieke bron zoals het register van de Kamer van Koophandel is te verifiëren. Om aan deze verplichting te voldoen zal een interne juridisch adviseur van de vergunninghouder één of meerdere bewijsstukken moeten verzamelen. De verwachting is dat dit maximaal één uur in beslag neemt en slechts eenmalig hoeft te worden uitgevoerd. De kosten hiervan worden begroot op € 120,–.
Het Adviescollege Toetsing Regeldruk heeft het dossier niet geselecteerd voor formeel advies, omdat het geringe gevolgen heeft voor de regeldruk.
Deze regeling is gericht op de verlenging van de PAMR-vergunning. Het is van groot belang dat de verlenging van de vergunning zo spoedig mogelijk plaatsvindt, gelet op het feit dat de betreffende vergunning op 18 november 2024 afloopt. Continuïteit in het frequentiegebruik is gebaat bij tijdige afronding van de procedure. Met het oog hierop is afgeweken van het beleid ten aanzien van de vaste verandermomenten. De uitzonderingsgrond ‘hoge c.q. buitensporige private of publieke voor- en nadelen van vertragingen of vervroeging van invoering’ is hier van toepassing. Deze regeling treedt om die reden een dag na de publicatie ervan in de Staatscourant in werking.
Er is één gedeeltelijk verlengbare PAMR-vergunning. Een aanvraag tot verlenging dient binnen vier weken, te rekenen vanaf de dag van inwerkingtreding van deze regeling per post te zijn ontvangen dan wel door middel van persoonlijke overhandiging te zijn ingediend. Persoonlijke overhandiging is mogelijk op werkdagen binnen de in het tweede lid genoemde werkuren. De aanvraag tot verlenging betreft een verlenging voor een vaste periode van 18 november 2024 tot en met 30 juni 2035. De PAMR-vergunning bevat vanaf het tijdstip van verlenging enkele wijzigingen, die reeds kenbaar zijn door raadpleging van bijlage 1 van het Besluit verlengbaarheid PAMR-vergunning 2022.
De vereisten ten aanzien van tijdstip en wijze van indiening van een aanvraag om verlenging vormen weigeringsgronden. Indien niet is voldaan aan de andere vereisten – betreffende het gebruik van het aanvraagmodel, bijvoeging van de gevraagde gegevens en bescheiden – kan dat aanleiding zijn de aanvraag buiten behandeling te stellen, op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht. Artikel 4 bevat hiervoor nadere regels.
Het verzuim kan gedurende een periode van tien werkdagen te rekenen vanaf de dag na dagtekening van de mededeling worden hersteld. De gegevens of bescheiden die dienen ter herstel van het verzuim, worden per post ontvangen of persoonlijk overhandigd. De persoonlijke overhandiging vindt (in de genoemde periode) plaats op werkdagen tussen 8.30 uur en 16.00 uur ten kantore van Rijksinspectie Digitale Infrastructuur, Emmasingel 1, 9726 AH Groningen.
Met artikel 5 wordt de Regeling aanvraag verlenging PAMR-vergunning, die ziet op de aanvraag om verlenging van de looptijd van de PAMR-vergunning voor de periode 18 november 2020 tot en met 17 november 2024, ingetrokken. Doordat de aanvraag om verlenging van de PAMR-vergunning voor de periode 18 november 2020 tot en met 17 november 2024 heeft plaatsgevonden, is bovengenoemde ministeriële regeling overbodig geworden.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-5716.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.