Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Justitie en Veiligheid | Staatscourant 2024, 5659 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Justitie en Veiligheid | Staatscourant 2024, 5659 | delegatie- of mandaatbesluit |
De secretaris-generaal van het Ministerie van Justitie en Veiligheid,
Gelet op artikel 3, eerste lid, onder a, van het Mandaatbesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid;
Besluit:
A
Artikel 1 van het Mandaatbesluit hoofden clusters Ministerie van Justitie en Veiligheid wordt gewijzigd als volgt:
In artikel 1, onderdeel b, vervalt het subonderdeel 1°, onder vernummering van de subonderdelen 2°, 3°, 4° en 5° tot 1°, 2°, 3° en 4°.
B
Na artikel 1 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
1. Aan de hoofddirecteur bedrijfsvoering wordt ondermandaat verleend ten aanzien van het nemen van besluiten op verzoeken op grond van de Wet open overheid en daarmee samenhangende beslissingen voor zover deze verzoeken betrekking hebben op aangelegenheden die de clusters, genoemd in artikel 2, tweede lid, onderdelen a tot en met i van het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid, betreffen.
2. Aan de hoofden van de clusters, genoemd in artikel 2, tweede lid onderdelen j en k van het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid wordt ondermandaat verleend ten aanzien van het nemen van besluiten op verzoeken op grond van de Wet open overheid en daarmee samenhangende beslissingen voor zover deze verzoeken het eigen cluster betreffen.
Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De secretaris-generaal van het Ministerie van Justitie en Veiligheid, H.W.M. Schoof
Dit besluit bevat een wijziging van het Mandaatbesluit hoofden clusters Ministerie van Justitie en Veiligheid in verband met de instelling van de directie Openbaarmaking binnen de Hoofddirectie bedrijfsvoering. De directie Openbaarmaking maakt onderdeel uit van de Hoofddirectie bedrijfsvoering en heeft als belangrijk onderdeel van haar taken het afdoen van verzoeken op basis van de Wet open overheid (Woo) namens de secretaris-generaal van JenV ten behoeve van de clusters zoals genoemd in het nieuwe artikel 1A. De hoofddirecteur bedrijfsvoering zal deze bevoegdheid doorgeven aan de directeur van de directie Openbaarmaking. De Inspectie JenV en de NCTV blijven bevoegd betreffende verzoeken voor het eigen cluster af te handelen.
De afgelopen jaren is het aantal Wob/Woo-verzoeken in aantal, omvang en complexiteit toegenomen. Met het centraal beleggen van de Woo-afhandeling bij de directie Openbaarmaking wordt, in samenspel met de betreffende onderdelen van het bestuursdepartement, het Woo-proces geüniformeerd en geoptimaliseerd. Specialistische kennis en vaardigheden worden hierdoor verenigd en vakmanschap versterkt.
Waar voorheen de bevoegdheid tot het beslissen op Woo-verzoeken door de secretaris-generaal was gemandateerd aan de clusterhoofden, wordt met onderhavig besluit deze bevoegdheid ingetrokken. In een afzonderlijk mandaatbesluit wordt deze bevoegdheid belegd bij de directeur van de directie Openbaarmaking.
De secretaris-generaal van het Ministerie van Justitie en Veiligheid, H.W.M. Schoof
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-5659.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.