Beschikking van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat houdende het instellen van een tijdelijk gebied met beperkingen (TGB) Amsterdam area: low level TMZ met uitluisterplicht

Datum 2 februari 2024

Nummer ILT-2024/1076

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gelezen het verzoek namens Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), gedaan op 13 december 2023;

Overwegende dat:

  • Luchtruimschendingen (Airspace infringements) een veiligheidsrisico opleveren voor de luchtvaart;

  • om luchtruimschendingen terug te dringen diverse maatregelen in een eerder stadium zijn genomen;

  • deze maatregelen niet allemaal effectief zijn gebleken;

  • risico’s als gevolg van luchtruimschendingen op korte termijn gemitigeerd dienen te worden;

  • er tussen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de grootste belangenverenigingen van de General Aviation (KNVvL, AOPA en NACA) overeenstemming is bereikt om de test met uitluisterplicht en verplichte transpondercode onder Schiphol TMA 1 te verlengen tot en met donderdag 20 maart 2025;

  • de resultaten van de test door genoemde partijen zullen worden geanalyseerd, om vervolgens tot een structurele oplossing te komen;

Gelet op artikel 9 van het Besluit luchtverkeer 2014 en artikel 10, 2e lid van de Regeling boorduitrusting;

BESLUIT:

Artikel 1

  • 1. Ter bescherming van het luchtverkeer wordt het tijdelijke gebied met beperkingen (TGB) Amsterdam area: low level TMZ met uitluisterplicht(hierna: het TGB) aangewezen met de volgende begrenzingen (zie figuur):

    • van 52°48'20.00"N 005°19'60.00"E, naar 52°33'4.50"N 005°34'8.59"E, naar 52°28'4.28"N 005°25'10.91"E, naar 52°22'30.87"N 005°15'17.64"E, naar 52°21'1.73"N 005°15'11.68"E, naar 52°16'17.33"N 005°21'54.27"E, naar 52°16'9.62"N 005°24'48.94"E, naar 52°16'19.82"N 005°25'10.86"E, naar 52°15'55.90"N 005°25'10.86"E, naar 52°12'18.66"N 005°07'09.97"E, naar 52°11'45.00"N 005° 04'24.00"E, naar 51°53'11.00"N 004°49'40.72"E, naar 51°56'10.00"N 004°21'15.00"E, naar 51°59'20.00"N 004°06'40.00"E, naar 52° 00'49.39"N 004° 06'02.54"E, naar 52° 08'56.80"N 004°17'31.07"E, naar 52°12'17.73"N 004°21'31.43"E, naar 52°16'49.35"N 004°25'35.00"E, naar 52°25'22.30"N 004°31'28.45"E, naar 52°31'28.84"N 004°33'57.79"E, naar 52°43'49.91"N 004°36'45.15"E, terug naar het startpunt 52°48'20.00"N 005°20'00.00"E, met uitzondering van het luchtruim wat valt binnen de Rotterdam CTR, Schiphol CTR, Schiphol TMA’s en in het AIP gepubliceerde glider area’s binnen dit gebied;

    • vanaf 500 ft AMSL tot en met 1500 ft AMSL.

  • 2. De aanwijzing van het TGB geldt van donderdag 21 maart 2024 tot en met donderdag 20 maart 2025.

    Figuur: TGB Amsterdam area: low level TMZ met uitluisterplicht

    Figuur: TGB Amsterdam area: low level TMZ met uitluisterplicht

Artikel 2

Binnen het TGB wordt ingesteld:

  • 1. Een Transponder Mandatory Zone (TMZ) waarbij SSR transpondercode 7020 wordt gevoerd door civiele luchtvaartuigen en 3601 door militaire luchtvaartuigen;

  • 2. een uitluisterplicht op de Amsterdam info frequentie 124.300 MHz.

Uitzonderingen

Zweefvliegtuigen, zeilvliegtuigen, schermvliegtuigen, modelvliegtuigen en paramotors zijn uitgezonderd van de uitluisterplicht en de verplichting tot het voeren van een geactiveerde transponder. Ook VFR vluchten vanuit het oosten op de Mike-arrival met bestemming de luchthaven Lelystad (EHLE), alsmede het lokale VFR circuitverkeer bij vliegveld Hilversum (EHHV) zijn uitgezonderd. Voor vluchten van en naar Middenmeer gelden de afspraken zoals gemaakt tussen de LVNL en de luchthaven Middenmeer; deze vluchten kunnen volgens de lokale procedure hun operaties uitvoeren, waardoor zij soms eerder de frequentie verlaten, of later schakelen naar de frequentie.

Artikel 3

Vluchten binnen het TGB:

  • 1. Ontvangen alleen vluchtinformatie wanneer tweezijdig radiocontact wordt onderhouden met Amsterdam info frequentie 124.300 MHz; het wordt geadviseerd tweezijdig radiocontact te onderhouden;

  • 2. binnen het TGB blijft de luchtruimklasse en dus de dienstverlening onveranderd (klasse G luchtruim).

Artikel 4

Het handelen in strijd met deze beschikking levert een strafbaar feit op, zoals bedoeld in artikel 33 van het Besluit luchtverkeer 2014.

Artikel 5

Deze beschikking treedt in werking met ingang van donderdag 21 maart 2024 en vervalt met ingang van vrijdag 21 maart 2025 of zoveel eerder als deze beschikking wordt ingetrokken.

De beschikking wordt gepubliceerd in de Staatscourant en bekendgemaakt per NOTAM. Ook wordt de informatie uit deze beschikking op de website van LVNL gepubliceerd en verwerkt in een AIP Supplement en AIC. De communicatie werkgroep van de Taskforce Veilig Gebruik Luchtruim zorgt er voor dat de inhoud van deze beschikking breed bekend gesteld wordt binnen de doelgroep.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, namens deze, de Inspecteur luchtruim.

Bezwaarmogelijkheid

Indien u het niet eens bent met deze beslissing, kunt u hiertegen op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de datum waarop deze beslissing is verzonden, schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Tevens ontvangen wij graag uw telefoonnummer dan wel e-mailadres. Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Leefomgeving en Transport

Afdeling Juridische zaken

Postbus 16191

2500 BD DEN HAAG

TOELICHTING

In opdracht van de Luchtverkeerscommissie is in het voorjaar van 2023 vanuit de Taskforce Veilig Gebruik Luchtruim (eerder bekend als de Taskforce Airspace Infringements) het verzoek gekomen voor de inrichting van een tijdelijk gebied met beperkingen (TGB) in het ongecontroleerde luchtruim onder de Schiphol TMA 1 (van 500 t/m 1500 ft). Vanaf juli 2023 is er naar aanleiding van dit verzoek een TGB (TGB Amsterdam: low area TMZ) aangewezen om een uitluisterplicht vorm te geven op frequentie 124.300 MHz voor al het VFR-verkeer in dat gebied inclusief het verplicht voeren van transpondercode 7020.

Het doel van het TGB is dat Amsterdam Flight Information Centre (FIC) bij een luchtruimschending in de Schiphol TMA of CTR sneller in contact kan komen met de betreffende vlieger om zo de ernst en duur van de luchtruimschending zo klein mogelijk te houden.

Op basis van de ervaringen met de maatregel zou in Q4 2023 door de Taskforce beoordeeld worden of er voldoende informatie is verzameld om te kunnen bepalen welke structurele acties benodigd zijn. Tijdens de bijeenkomst van de Taskforce op 2 november 2023 is gebleken dat er tijdens deze eerste evaluatieperiode niet voldoende informatie is verzameld om een gedegen analyse te kunnen uitvoeren op de effectiviteit van de maatregel. Wel lijkt een positieve ontwikkeling zichtbaar in het terugdringen van de ernst en de duur van luchtruimschendingen. Er is zodoende besloten een verlenging aan te vragen.

De Taskforce heeft zich ten doel gesteld om eind augustus 2024 een definitieve evaluatie uit te voeren en tot een advies te komen met betrekking tot het vaststellen van passende structurele regelgeving. Het TGB loopt langer, om de mogelijkheid te bieden meer informatie te verzamelen, mocht dit nodig zijn, en tevens om een wijzigingstraject te overbruggen.

Achtergrond

Er is jarenlang geprobeerd om het aantal luchtruimschendingen van de Schiphol TMA terug te dringen. Zo zijn er verschillende awareness acties geweest (o.a. bezoeken aan vliegclubs) en een verzoek in de AIP om de FIC-frequentie uit te luisteren onder de Schiphol TMA. Ondanks deze acties is het aantal luchtruimschendingen niet afgenomen.

Met dit TGB wordt middels een pilot vorm gegeven aan de invoering van een uitluisterplicht.

Er is een uitzondering opgenomen voor vliegoperaties als zweefvliegen, paragliders, paramotors, modelvliegtuigen, enz, omdat zij niet altijd over de juiste apparatuur kunnen beschikken en doorgaans niet de veroorzakers zijn van AI’s. De uitzondering geldt niet voor Touring Motor Gliders (TMG). Militaire luchtvaartuigen voeren transpondercode 3601, volgens bestaande afspraken. Ook hulpdiensten als politie en kustwacht hanteren hun gebruikelijke transpondercodes.

Daarnaast is er een uitzondering opgenomen voor VFR vluchten met bestemming Lelystad (EHLE) op de Mike-arrival, alsmede het lokale VFR circuitverkeer bij vliegveld Hilversum (EHHV) zijn uitgezonderd. Deze vluchten maken zo kort gebruik van het gebied dat het geen toegevoegde waarde heeft ze te laten schakelen van frequentie en transpondercode.

Met de luchthaven Middenmeer zijn afspraken tussen LVNL en de gebruikers van de luchthaven Middenmeer gemaakt.

Voor wat betreft bemande ballonnen is er zorg geuit dat zij niet op elke positie binnen het TGB goed contact kunnen krijgen met Amsterdam info op de aangewezen frequentie. Omdat het contact boven de 1300ft in eerste instantie wel mogelijk lijkt en de moeilijkheden niet in het gehele TGB bestaan, blijft er wel meerwaarde om de ballonnen ook aan de verplichting tot uitluisteren te laten voldoen. Er zal aan dit probleem aandacht worden besteed in de analyse die wordt uitgevoerd op de effectiviteit van dit TGB, wanneer er voldoende informatie beschikbaar is.

De dienstverlening in het gebied onder de Schiphol TMA 1 blijft ongewijzigd. Amsterdam FIC verleent flight information service aan vluchten in dit gebied als deze vluchten tweezijdig radiocontact onderhouden met Amsterdam FIC. Een vlucht die er voor kiest om enkel uit te luisteren, zal dus geen flight information service ontvangen.

De gerichte awareness campagne zal worden voortgezet om de doelgroep breed te informeren. De VFR-vlieger zal aangemoedigd worden om tweezijdig radiocontact met Amsterdam info te onderhouden, ondanks dat het niet verplicht is.

Naar boven