Regio Deal Rotterdam Zuid II

Partijen:

  • 1. De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de heer Hugo de Jonge, hierna te noemen: BZK;

  • 2. De Minister van Economische Zaken en Klimaat, mevrouw Micky Adriaansens, hierna te noemen: EZK;

  • 3. De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, mevrouw Karien van Gennip, en de Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, mevrouw Carola Schouten, hierna samen te noemen: SZW;

  • 4. De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, mevrouw Mariëlle Pauw, hierna te noemen OCW;

  • 5. De Staatssecretaris voor Jeugd en Preventie, de heer Maarten van Ooijen, hierna te noemen: VWS.

Partijen genoemd onder 1 tot en met 5 ieder handelend in hun hoedanigheid van bestuursorgaan en hierna samen te noemen: het Rijk;

  • 6. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam, namens deze: de heer Tim Versnel, hierna te noemen: Gemeente Rotterdam;

Alle Partijen hierna allen tezamen te noemen: Partijen.

Begripsbepaling:

In dit convenant wordt verstaan onder:

Regio Deal:

convenant dat door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties eventueel een andere Minister/Staatssecretaris en één of meer regiopartners is gesloten om de kwaliteit van leven, wonen en werken van inwoners en ondernemers in een regio te verbeteren;

Regio Envelop:

het bedrag van €900 miljoen dat beschikbaar is gesteld in het coalitieakkoord ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’ van het Kabinet Rutte IV om in de periode van 2022–2025 nieuwe Regio Deals af te sluiten;

Regiokassier:

publieke regiopartner, zijnde een provincie, gemeente of openbaar lichaam als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen, die ten behoeve van de uitvoering van de Regio Deal de taak van kassier vervult of zal vervullen;

Regionale private financiering:

voor de uitvoeringsactiviteiten van de Regio Deal beschikbaar gestelde financiële bijdragen of bijdragen in natura van een private regiopartner;

Regionale publieke financiering:

voor de uitvoeringsactiviteiten van de Regio Deal beschikbaar gestelde financiële bijdragen of bijdragen in natura van een publieke regiopartner, niet zijnde een specifieke uitkering, opdracht of subsidie van het Rijk;

Bijdrage in natura:

een bijdrage van eigen arbeid, het verlenen van een dienst en het inbrengen of ter beschikking stellen van (on)roerende goederen zonder dat daar een (evenredige) tegenprestatie tegenover staat;

Regeling Specifieke uitkering vierde tranche Regio Deals:

betreft de specifieke uitkering waarin de juridische- en financiële kaders en verplichtingen voor het toekennen van de rijksmiddelen uit de Regio Envelop aan een regiokassier door het Rijk staan;

Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ):

programma waarin het Rijk, de gemeente Rotterdam, corporaties, zorginstellingen, schoolbesturen, bedrijfsleven, politie en Openbaar Ministerie samenwerken om de kansen van bewoners te vergroten en het leven op Zuid te verbeteren. Het doel is dat in een periode van 20 jaar Rotterdam Zuid gestegen is naar het niveau van Rotterdam en de andere grote steden (G4);

Algemene overwegingen

  • 1. Krachtige regio’s dragen bij aan een veerkrachtige samenleving. In Nederland staan we met elkaar voor grote opgaven. Opgaven, die in elke regio anders tot uiting komen. Elke regio is immers uniek, heeft een eigen verhaal, identiteit en kansen. Het is belangrijk om oog te hebben voor de specifieke opgaven en ontwikkelmogelijkheden per gebied en om de ontwikkeling van stad en landelijk gebied in samenhang te beschouwen.

  • 2. Het gaat om regionale opgaven en kansen die de draagkracht van individuele overheidslagen overstijgen en waar interbestuurlijk samenspel en samenwerking met kennisinstituten, maatschappelijke organisaties en/of bedrijfsleven nodig is om de opgaven effectief op te pakken;

  • 3. In Regio Deals werken regionale partijen en Rijk samen als partners om de kwaliteit van leven, wonen en werken van inwoners en ondernemers (met andere woorden, de brede welvaart) te vergroten. De kracht van de regio is hierbij het uitgangspunt. Het kabinet stelt voor deze Regio Deals middelen beschikbaar uit de zogenoemde Regio Envelop, waaruit de Regio Deals vanuit het Rijk worden gefinancierd. Ook vanuit de regio zelf wordt gezorgd voor financiering. Ter onderstreping van hun partnerschap hebben Rijk en Regio als vertrekpunt dat de rijksbijdrage gepaard gaat met minimaal eenzelfde bijdrage aan regionale (publieke en/of private) financiering

  • 4. De middelen uit de Regio Envelop dienen verder als vliegwiel voor extra investeringen in de regionale ontwikkeling zodat uiteindelijk vanuit de regio nog meer financiering wordt ingezet voor de aanpak van de regionale opgaven.

  • 5. Deze integrale en gezamenlijke aanpak met bijbehorende financiering van zowel Rijk als regio is het onderscheidende karakter van de Regio Deals ten opzichte van reguliere beleidsinstrumenten.

  • 6. Met de Regio Deal gaan Rijk en Regio een duurzaam partnerschap aan om de opgave die in de regio speelt gezamenlijk aan te pakken. Het ondertekenen van de Regio Deal is daarbij niet het eind, maar slechts het begin van de samenwerking.

  • 7. De bijdragen uit de Regio Envelop zijn bedoeld als een tijdelijke impuls voor regionale ontwikkeling met een duurzaam effect, waarbij structurele exploitatiekosten van lange termijn investeringen geborgd moeten zijn.

  • 8. Regio Deals gaan om meer dan alleen de gecoördineerde inzet van financiële middelen. Zij kenmerken zich ook door een sterke, continue inzet van alle betrokkenen, creëren nieuwe samenwerkingsvormen en niet-financiële ondersteuning om de, in de regionale opgave gestelde, ambities en doelen te bereiken. De Regio Deals hebben een lerend en adaptief karakter.

  • 9. De in de Regio Deal gemaakte wederzijdse afspraken over ambitie, doelen, beoogde resultaten, inzet en aanpak zijn in gezamenlijk overleg en met onderlinge overeenstemming tussen Rijk en Regio tot stand gekomen.

  • 10. De middelen uit de Regio Envelop voor de Regio Deals vierde tranche worden door BZK beschikbaar gesteld als een specifieke uitkering op grond van de Regeling specifieke uitkering Regio Deals vierde tranche.

Deel 1 Aanleiding en inhoud Regio Deal

Specifieke overwegingen

Aansluiting bij regionale beleidsdoelen en urgentie

Rotterdam Zuid kent “een omvangrijke stapeling van sociaaleconomische problemen in het zwakste deel van de woningmarkt in Nederland (…) qua omvang en intensiteit ongekend op Nederlandse schaal” constateerden Wim Deetman en Jan Mans in 20111. Er was in de decennia voorafgaand aan 2012 sprake van selectieve migratie waarbij kansrijke bewoners Rotterdam Zuid verlieten. In 2012 is daarom gestart met het Nationaal Programma Rotterdam Zuid, een aanpak om Rotterdam Zuid in 20 jaar op G4-niveau te krijgen: een gebied dat meer in evenwicht is in plaats van een te grote concentratie achterstandswijken.

Martin van Rijn constateert in de in 2022 uitgevoerde midterm review van het NPRZ2 dat het beter gaat met veel mensen op Zuid dan tien jaar geleden. Sommige resultaten blijken echter kwetsbaar. Als het tegenzit, bijvoorbeeld door Covid-19, raakt dit werknemers en leerlingen op Zuid extra hard. De lange adem zoals in 2011 bepleit, blijft nodig. Nu is het zaak vol door te gaan met wat al goed ging, nieuwe wegen te bewandelen en doorbraken te realiseren. Deze nieuwe Regio Deal is een van de uitwerkingen van dit advies.

De interventies van deze Regio Deal worden aan de hand van voortgangsrapportages en evaluaties beoordeeld op effectiviteit. Interventies die goed blijken te werken worden waar mogelijk door partners lokaal opgepakt, of door het Rijk en de gemeente gezamenlijk. Dat kan bijvoorbeeld doordat de partners een interventie opnemen in het eigen beleid, maar ook via een systeemwijziging of via Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV).

Aansluiting bij nationale beleidsdoelen of programma’s

De Regio Deal Rotterdam Zuid II draagt bij aan diverse opgaven uit het Coalitieakkoord 'Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst' en nationale beleidsdoelstellingen. In de bijlage wordt dit verder toegelicht.

Komen het volgende overeen:

1. Ambitie, doel, beoogde resultaten en aanpak Regio Deal Rotterdam Zuid II

Artikel 1 - Ambitie

Partijen streven ernaar om de forse achterstandspositie van Rotterdam Zuid op de terreinen

school, werk en de thuisbasis van mensen in 2031 om te buigen naar het G4-gemiddelde. Met behulp van de Regio Deal Rotterdam Zuid en de middelen uit de Regio Envelop wordt een forse stap in de richting van het bereiken van het G4-gemiddelde gezet.

Artikel 2 - Doel

In de periode tot en met 2026 vindt een versnelde positieve ontwikkeling plaats op de volgende thema’s:

  • Voor het thema school is het doel het aanpakken van onderwijsachterstanden, het vergroten van de ontwikkelkansen van kinderen en het toerusten van jongeren voor de arbeidsmarkt met name richting Techniek en Zorg. Partijen streven ernaar de huidige achterstand in onderwijsresultaten – Primair Onderwijs/Voortgezet Onderwijs (PO/VO) – in Rotterdam Zuid ten opzichte van het gemiddelde van de G4 in 2025 relatief te verkleinen.

  • Voor het thema werk is het doel om de arbeidsparticipatie van bewoners van Rotterdam Zuid te vergroten, waardoor het aantal mensen dat structureel afhankelijk is van de bijstand wordt verminderd. Gerichte economische structuurversterking middels de iconische ontwikkeling van Cultuur&Campus, waar in de eerdere Regio Deal Rotterdam Zuid een start mee is gemaakt, en de winkelstratenaanpak draagt bij aan dit doel. De Partijen streven naar een relatieve daling in de bijstandsontwikkeling in Rotterdam Zuid, van disproportioneel (nu 40%) naar evenredig (31%) in 2031.

  • Voor het thema thuisbasis op orde is het doel om bewoners op Zuid een stevige thuisbasis te bieden, om de kans op een succesvolle schoolcarrière voor kinderen en de kans op werk voor volwassen te vergroten. De partijen streven naar afname van het aantal kinderen dat opgroeit in armoede. Een afname naar gemiddelde voor de G4 ten aanzien van het percentage kinderen dat opgroeit in gezinnen met zeer lage inkomens zou een concrete invulling hiervan kunnen worden.

  • Voor het thema participatie en onderzoek is het doel om het eigenaarschap van bewoners over de belangrijkste uitdagingen waar Rotterdam Zuid voor staat te versterken. Dit gebeurt onder andere door het organiseren van een burgerberaad NPRZ. Het doel van het onderzoek is om een betere onderbouwing te krijgen van de interventies in de regio.

  • Voor het thema wonen is het doel het verbeteren van de kwaliteit van wonen en leven binnen de regio op de korte en lange termijn:

    • Op de korte termijn draagt een versterkte handhavingsaanpak bij aan de bescherming van huurders in een kwetsbare positie en de aanpak van misstanden in de woningvoorraad.

    • Op lange termijn is een versterkte handhavingsaanpak een bouwsteen in een samenhangende aanpak gericht op normalisering van de woningmarkt, versterking van de sociale samenhang en verbetering van de woningkwaliteit.

Artikel 3 - Beoogde resultaten

Partijen beogen met de Regio Deal Rotterdam Zuid de volgende resultaten te behalen per thema:

Beoogde resultaten op het vlak van school:

De ambitie is om de cognitieve en sociaal emotionele competenties van kinderen en jongeren in Rotterdam Zuid dichterbij en/of op hetzelfde niveau als bij leeftijdgenoten in de G4 te krijgen. Om de interventies voor het aanpakken van onderwijsachterstanden en het vergroten van de ontwikkelkansen van kinderen te meten worden verschillende indicatoren gebruikt.

  • Referentieniveau-scores primair onderwijs; het percentage ingelopen op de G4

  • Schooladviezen in het primair onderwijs; het percentage ingelopen op de G4

  • Afstroom op het voortgezet onderwijs; het percentage ingelopen op de G4

  • Aantal behaalde diploma’s vo en vervolgonderwijs; het percentage ingelopen op de G4

Om de interventies van loopbaan oriëntatie voor een kansrijk toekomstperspectief te meten worden de volgende indicatoren gebruikt:

  • Verdeling over de sectoren techniek, zorg en economie ten aanzien van de in- en uitstroom in het vmbo; het percentage techniek en zorg ingelopen op de G4

  • Instroom in het mbo; het percentage techniek en zorg ingelopen op de G4

  • Deelname van alle studenten in het mbo; het percentage techniek en zorg ingelopen op de G4

  • Groei naar gemiddeld 10 loopbaanoriëntatie-activiteiten per school

Voor het programma met studentmentoren helpen inmiddels 1.400 studenten 1.400 leerlingen van meer dan 50 basis- en middelbare scholen in Rotterdam Zuid. De ambitie is om het aanbod en bereik te vergroten. Dit wordt gemeten aan de hand van:

  • Aantal bereikte scholen

  • Aantal mentoren en mentees

Beoogde resultaten op het vlak van werk en economische structuurversterking:

  • Met de beschikbare Rijksmiddelen uit de Regio Deal en de SPUK Kansrijke Wijk is het streven om de begeleiding van circa 733 extra kandidaten per jaar te financieren, waarbij voor een begeleidingsarrangement € 7.500 per jaar wordt gerekend. Met het arrangement worden de kosten van de begeleiding door de consulent, de realisatie van de leer-werkvoorziening in de wijk en het leer-werktraject, met inbegrip van extra inzet op inkomenszekerheid en kinderopvang, afgedekt.

Beoogde resultaten op het vlak van Thuisbasis op Orde:

  • De wijkteams van Zuid hebben extra capaciteit en kwalitatief goede professionals waardoor ze gaan werken zonder wachtlijst. Extra hulpverleners gaan aan de hand van de Children’s Zone-aanpak/gezinsaanpak preventief en laagdrempelig hulp aanbieden. Voor kinderen van 0-4 jaar is er een programmatische aanpak waarbij ook mogelijkheden voor gratis kinderopvang worden onderzocht.

Beoogde resultaten op het vlak van Participatie en Onderzoek:

  • Organiseren van een burgerberaad NPRZ

  • Opdoen van kennis over (de effectiviteit van) de interventies in deze Regio Deal Rotterdam Zuid 2023–2026.

Beoogde resultaten op het vlak van Wonen:

  • Met de Regio Deal wordt beoogd de multidisciplinaire aanpak van woon-gerelateerde problemen te intensiveren in de huidige vier wijken en uit te breiden naar nog vier (nader te bepalen) wijken in de regio. Het beoogde aantal casussen dat per jaar in de acht wijken in behandeling wordt genomen is 2000.

Artikel 4 - Inzet en aanpak

School

  • Verbeteren onderwijskwaliteit. Extra capaciteit schoolleiding in het primair onderwijs en het versterken van leraren, ook t.b.v. vermindering van het tekort. Onder onderwijskwaliteit verstaan Partijen de kwaliteit van het lesgeven en het begeleiden van leerlingen. Hierop sturen is een kerntaak van de schooldirecteur. In Rotterdam Zuid zit 91% van de basisscholen in de categorie hoog en zeer hoge schoolweging. Dit alles vormt een groot risico voor de kwaliteit van het onderwijs en de kansengelijkheid. Onze scholen hebben zoveel extra taken dat één directeur niet meer voldoet. Dit kan op verschillende manieren. Daarbij gaan Partijen uit van een versterking van de leiding en/of ondersteuning bij bedrijfsvoering, organisatie en samenwerking met de hulpverlening. Dit om ervoor te zorgen dat sturen op de kwaliteit van het onderwijsgevende personeel weer de ruimte krijgt die het verdient.

  • Student-mentoren. Mentoren op Zuid. Mentoren op Zuid koppelt leerlingen uit het po en vo in Rotterdam aan betrokken werk-studentmentoren. Zij coachen en begeleiden de leerling één op één bij huiswerk, loopbaanoriëntatie, het kiezen van een vervolgstudie en het ontdekken van hun talent. De leerlingen ontwikkelen zichzelf en de studenten werken tegelijkertijd aan hun eigen professionele identiteit.

  • Versterken leraren en verminderen tekort.Hoe hoger de complexiteit van de leerling populatie, hoe hoger ook het lerarentekort. De aanpak van het lerarentekort is een gezamenlijke uitdaging voor de NPRZ-partners. Nog steeds zijn er minder leraren beschikbaar voor die gebieden waar de kinderen ze het meeste nodig hebben. Er zal hiervoor een plan van aanpak worden gemaakt, samen met de Gemeente Rotterdam en de schoolbesturen.

  • Loopbaanoriëntatie voor een kansrijk toekomstperspectief. Om de mismatch tussen opleidingskeuzes en de aansluiting op de arbeidsmarkt in Rotterdam Zuid te verkleinen, is het Loopbaan Oriëntatie en Begeleidingsprogramma (LOB) BRIDGE-Gaan voor een Baan ontwikkeld. Vanaf groep 6 van de basisschool tot en met de uitstroom van het mbo naar de arbeidsmarkt met als hoofddoel: het vergroten van de kansen op de arbeidsmarkt en het perspectief op een werkzaam leven van jongeren in Rotterdam Zuid in de sectoren zorg en techniek. Het programma richt zich inmiddels ook op de vitale sectoren kinderopvang, het onderwijs (voor de pabo-opleidingen) en de politie. Met middelen uit de Regio Deal willen Partijen dit programma voortzetten en verder ontwikkelen. Centraal onderdeel is de beschikbaarheid van AanDeBak-garanties (ADB). Om het voor jongeren extra aantrekkelijk te maken om te kiezen voor een beroepsopleiding met hoge baankansen, stellen werkgevers ADB-garanties beschikbaar.

Werk en Economische Structuurversterking

  • Werk. Vanwege hun kwetsbare arbeidsmarktpositie en de vaak geconstateerde stapeling van problemen thuis hebben veel mensen van Zuid meer aandacht en tijd nodig van partners, met name de gemeente Rotterdam en werkgevers, om werk te vinden en te behouden. De aanpak met extra activering- en re-integratiedienstverlening en werkcoaches wordt daarom voortgezet. Aandacht betekent dat de gemeente meer tijd vrijmaakt om met mensen te spreken, ze te begeleiden en om maatwerk te kunnen leveren. Zo kunnen in samenspraak met de kandidaat, de werkgever en eventuele tussenstations/opleiders de belemmeringen richting werk op een passende wijze beheersbaar worden gemaakt. Met deze Regio Deal wordt het onderdeel maatwerk verder uitgebreid. Partijen spreken af meer inwoners met Loonkostensubsidie aan het werk te helpen. Daarnaast experimenteert de gemeente Rotterdam in nauwe samenwerking met het Ministerie van SZW om doorbraken in het stelsel tot stand te brengen, zodat verbetering in de leefsituatie van de mensen in de bijstand op Zuid dichterbij komt. Dit gebeurt samen met betrokken werkgevers, opleiders, sociaal ondernemers en andere organisaties, bij voorkeur in de wijk, in Leerpraktijkcentra. De focus ligt op het verbeteren van de inkomenszekerheid, de beschikbaarheid en toegankelijkheid van kinderopvang en de extra inzet van zogeheten verzuimmedewerkers. Dit zijn medewerkers van de gemeente die langsgaan bij iemand als deze persoon niet komt opdagen bij een afspraak of een banenmarkt.

  • Economische structuurversterking. Binnen de Regio willen Partijen inzetten op de verdere ontwikkeling van wat eerder genoemd werd het Nationaal Cultureel-wetenschappelijk Instituut op Zuid. In dit NCWI, nu onder de noemer Cultuur&Campus werken kunstacademies (Codarts en Willem de Kooning) samen met de Erasmus Universiteit en de gemeente Rotterdam aan een instituut dat gezamenlijk innovatief werkt aan de uitdagingen van de toekomst. Andere inzet voor economische structuurversterking gebeurt door de aanpak van winkelstraten. De integrale aanpak is ontwikkeld om te voorkomen dat deze straten nog verder afglijden. Door het aanpakken van de verouderde fysieke omgeving, een stevige veiligheidsaanpak ter voorkomen van ondermijning en het ontwikkelen van een aantrekkelijk winkelaanbod, worden de winkelstraten weer de economische haarvaten in de wijken die helpen de economie te versterken. De middelen uit deze Regio Deal zetten Partijen specifiek in om een begin te maken met de aanpak van de Wolphaertsbocht en de Slinge (beiden in Charlois). De aanpak van winkelstaten sluit aan bij het onderdeel economische structuurversterking in Koers op Zuid 2040, de uitwerking van de Omgevingsvisie voor Zuid. Koers op Zuid zet onder andere in op het ontwikkelen van innovatiekracht en het behoud van praktisch geschoold werk, bijvoorbeeld door versterking van werklocaties met het MKB en het verbinden van onderwijs met deze locaties. Deze Regiodeal en Koers op Zuid 2040 zetten daarmee beide in op het versterken van de economische structuur op Zuid.

  • Door de inzet op de Cultuur&Campus en de winkelstraten in combinatie met de Koers op Zuid, wordt Rotterdam Zuid een aantrekkelijk gebied voor werkgevers en is er ook in de toekomst voldoende werkgelegenheid in de regio. Daarnaast kunnen succesvolle onderdelen van de aanpak in de pijler Werk in de reguliere werkwijze van de gemeente worden ingepast.

Thuisbasis op Orde

  • Ondersteuning en preventie door wijkteams en welzijnswerk. Voor het bereiken van kwetsbare mensen moeten professionals zich extra inzetten. Aanwezig zijn op de plekken waar de doelgroep is en tijd om hun vertrouwen te winnen. Partijen willen dus het aanbod van informatie, hulp en ondersteuning dicht én laagdrempelig op de Rotterdammers op Zuid organiseren. Om hier invulling aan te geven, worden de Regio Deal middelen aangewend om extra capaciteit en kwalitatief goede professionals in te zetten in en rond de wijkteams van Zuid. Daarmee bereiken we:

    • Dat de wijkteams zonder wachtlijst kunnen werken

    • Dat de Children’s Zone-aanpak/gezinsaanpak uitgebreid wordt naar het hele NPRZ-gebied

    Deze interventies zetten in op het laagdrempelig bereiken (eropaf) van gezinnen in een relatief vroeg stadium van problematiek. De professionals werken met het gezin, ook aan problemen die op zichzelf niet heel ingewikkeld zijn, maar omdat de problemen zich opstapelen lukt het de gezinnen niet om deze zelfstandig op te lossen. Dit is aanvullend op het reguliere aanbod van gemeente en andere partijen.

  • Programmatische aanpak voor 0-4-jarigen. In de eerste levensjaren van kinderen wordt de basis gelegd voor de verdere ontwikkeling en het latere leren. Met de Regio Deal ontwikkelen de partners van het NPRZ daarom een nieuwe programmatische aanpak voor 0-4-jarigen. Deze aanpak ziet op een aantal interventies, zoals opvoedondersteuning via programma’s voor in de thuissituatie als in de omgeving zoals kinderopvang, voorschoolse educatie (VE), ontmoetingsplekken in de wijk en het vergroten van het bereik van bestaande voorzieningen zoals het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Onderdeel van die voorzieningen is de kinderopvang, de regio heeft de ambitie om de kinderopvang gratis aan te bieden, zonder eigen bijdrage. In overleg met het Ministerie van SZW worden de mogelijkheden binnen het huidige stelsel onderzocht.

  • Tot slot zullen de partners voor de aanstaande ouders van Rotterdam Zuid het stedelijk actieprogramma Rotterdamse Stevige Start voor de min 9 maanden doelgroep versterken.

  • Door deze extra investering in de jongste generatie, samen met de inzet binnen de pijler school, worden achterstanden voorkomen en krijgt deze jongste generatie meer kansen. Hierdoor is de verwachting dat de regio sneller toegroeit naar de ambitie van het gemiddeld G4-niveau.

Participatie en Onderzoek

  • Met de Regio Deal wordt ruimte gemaakt voor maatwerk per wijk, met doelen per wijk op het gebied van school, werk, wonen en gerichte samenwerking van professionals van partners aldaar om die doelen te bereiken. De ambities en interventies van het NPRZ worden vertaald naar wijkniveau, met daarbij ruimte voor participatie om accenten te zetten, op jongeren bijvoorbeeld of juist op kinderen of volwassenen. Op basis daarvan zijn het NPRZ en de gemeente Rotterdam in gesprek met de in 2022 gekozen wijkraden. De wijkraden hebben zelf een wijkakkoord opgesteld waarin de prioriteiten voor de komende jaren opgeschreven zijn. Waar prioriteiten van de wijkraden overeenkomen met de pijlers van het NPRZ, sluit het NPRZ aan op dit wijkakkoord.

  • Daarnaast is er een verkenning gestart naar een Burgerberaad over de aanpak op Rotterdam Zuid. Momenteel wordt er in Rotterdam een Burgerberaad over klimaat voorbereid, en de lessen die daarmee opgedaan worden gebruikt de regio bij een eventueel Burgerberaad over kwesties die bewoners van Zuid aangaan en een relatie hebben met een of meer pijlers van het NPRZ.

  • Samen met Rotterdamse onderzoek- en onderwijsinstellingen wordt een onderzoeksagenda opgesteld. Middels een investering in wetenschappelijk onderzoek worden interventies in Rotterdam Zuid onderzocht op effectiviteit. Hiermee wordt kennis opgedaan die ook voor andere regio’s relevant kan zijn.

Wonen

  • De regio start een multidisciplinaire proactieve aanpak waarbij problemen zoals uitbuiting, brandgevaar, illegale bewoning, overlast, achterstallig onderhoud, overbewoning en sociale problemen worden geconstateerd en aangepakt. Ook wordt voor de follow up van het handhaven gezorgd. Dat houdt in een goede achtervang op sociaal en welzijnsvlak, de link naar de politie indien er zaken achter de voordeur worden aangetroffen, en (her)huisvestingsvragen aan de orde zijn.

  • Er wordt door verschillende afdelingen van de Gemeente Rotterdam, woningcorporaties, politie en het huurteam nauw samengewerkt om zo op integrale wijze te kunnen optreden en hulp te verlenen aan hen die dat nodig hebben.

Deel 2 Uitvoering & rapportage

2. Inzet middelen Regio Envelop voor uitvoering Regio Deal Rotterdam Zuid II

Artikel 5 - Uitgangspunten
  • 1. Partijen beogen een gecoördineerde beleidsmatige inzet van hun gezamenlijke financiële middelen op basis van de afspraken in deze Regio Deal Rotterdam Zuid II. De Regio geeft met die middelen uitvoering aan de Regio Deal Rotterdam Zuid II zoals het initiëren en/of realiseren van programma’s en projecten en andere uitvoeringsactiviteiten in het kader van de ambitie, het doel, de beoogde resultaten en de aanpak van de Regio Deal Rotterdam Zuid II zoals bedoeld in artikelen 1 tot en met 4. Op deze wijze zetten Partijen zich in om de regionale opgave van (de) regio Rotterdam Zuid te realiseren.

  • 2. BZK reserveert maximaal € 30 mln. inclusief eventueel verschuldigde BTW vanuit de Regio Envelop als rijksbijdrage voor uitvoeringsactiviteiten als bedoeld in het eerste lid volgens de in de onderstaande tabel opgenomen onderverdeling. Maximaal 3% van de totaal ontvangen rijksbijdrage mag aan uitvoeringskosten oftewel VAT-kosten (Voorbereiding, Administratie en Toezicht) worden besteed. Van dit percentage kan onder omstandigheden worden afgeweken.

  • 3. De gemeente Rotterdam reserveert een bedrag van in totaal 30 mln. aan regionale financiering voor uitvoeringsactiviteiten als bedoeld in het eerste lid volgens de in de onderstaande tabel opgenomen onderverdeling:

    Uitvoeringsactiviteiten

    Maximale rijksbijdrage1

    Regionale financiering

    Totaalbedrag

    Werk en economische structuurversterking

    €4.13 mln.

    €4.13 mln.

    €8,26 mln.

    School

    €6.2 mln.

    €6.2 mln.

    €12.4 mln.

    Thuisbasis op Orde

    €12.92 mln.

    €12.92 mln.

    25.84

    Participatie & Onderzoek

    €1.75 mln.

    €1.75 mln.

    €3.5 mln.

    Grip op Vastgoed

    €5.0 mln.

    €5.0 mln.

    €10.0 mln.

    Uitvoeringskosten (VAT)

    €0 mln.

    €0 mln.

    €0 mln.

    Bijdragen totaal maximaal

    €30 mln.

    €30 mln.

    €60 mln.

    X Noot
    1

    Dit bedrag is inclusief eventueel verschuldigde BTW.

  • 4. De verdeling opgenomen in de tabel in het tweede lid geldt als uitgangspunt. Partijen zijn zich ervan bewust dat gedurende de looptijd van de Regio Deal omstandigheden en/of prioriteiten kunnen wijzigen. Partijen kunnen, na bespreking in het Rijk-Regio-overleg zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid, een gewijzigde verdeling afspreken. Op deze wijziging van Regio Deal Rotterdam Zuid II is artikel 12 van toepassing.

Artikel 6 - Regiokassier

Partijen spreken af dat in het kader van de uitvoeringsactiviteiten van de Regio Deal Rotterdam Zuid II de gemeente Rotterdam de rol zal vervullen van regiokassier. De regiokassier draagt zorg voor het nakomen van de financiële kaders, zoals verwoord in de Regeling specifieke uitkering Regio Deals vierde tranche.

3. Governance uitvoering Regio Deal Rotterdam Zuid II

Artikel 7 - Rijk-Regio-overleg
  • 1. Periodiek treden Partijen in overleg over de onderlinge samenwerking in het kader van de Regio Deal Rotterdam Zuid II en met andere publieke en/of private samenwerkingspartners. Dit Rijk-Regio-overleg zorgt voor de coördinatie van de inzet van Partijen in het kader van de uitvoering van Regio Deal Rotterdam Zuid II, de daarbij behorende uitwisseling van informatie en voor het bespreken van de voortgang, inclusief de in artikel 8 bedoelde monitoring.

  • 2. Voor dit periodieke Rijk-Regio-overleg wordt gebruik gemaakt van de bestaande bestuurlijke overlegstructuur tussen Rijk en Regio in het kader van het NPRZ.

  • 3. Het Rijk-Regio-overleg vergadert tenminste eenmaal per jaar, uiterlijk in de maand september, ten behoeve van de bespreking van de in artikel 8, tweede lid, bedoelde jaarlijkse voortgangsrapportage Regio Deal Rotterdam Zuid II.

  • 4. Het Rijk-Regio-overleg formuleert en bewaakt de kaders waarbinnen de uitvoering van de Regio Deal Rotterdam Zuid II plaatsvindt.

  • 5. Het in het eerste lid bedoelde Rijk-Regio-overleg bestaat uit de volgende vertegenwoordigers:

    • a. Namens het Rijk:

      • i De Rijksvertegenwoordiger voor Rotterdam Zuid in het kader van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid

    • b. Vanuit de Regio:

      • i. Gemeente Rotterdam;

      • ii. Programmabureau NPRZ

  • 6. Voor de uitvoering van de Regio Deal Rotterdam Zuid II maakt het Rijk-Regio-overleg hiertoe nadere werkafspraken en legt deze vast. Onder meer wordt in deze werkafspraken vastgelegd op welke wijze de Partijen verantwoording afleggen aan hun volksvertegenwoordigers en achterbannen.

4. Monitoring, evaluatie en communicatie Regio Deal

Artikel 8 - Voortgang en evaluatie

Toelichting: in de Regio Deals wordt een balans gezocht tussen leren en verantwoorden. De betrokkenen willen naast de (voortgang op de) te realiseren projecten en resultaten, bekijken wat er is geleerd over wat de regionale opgave veroorzaakt en hoe deze effectief kan worden aangepakt.

  • 1. De Regio brengt de beginsituatie in relatie tot de regionale opgave in kaart. Daarnaast bepaalt de Regio een evaluatie-aanpak waarmee bijgehouden kan worden of de afgesproken inzet en aanpak (artikel 4) bijdraagt aan de doelen (artikel 2) van de Regio Deals. Dit gebeurt uiterlijk in het voorjaar van 2024.

  • 2. De Regio stelt éénmaal per jaar een voortgangsrapportage op, met daarin:

    • a. De voortgang van de initiatieven en projecten;

    • b. Tot in hoeverre partijen op schema liggen om de beoogde resultaten (artikel 4) te behalen;

    Hiervoor wordt de jaarlijkse voortgangsrapportage NPRZ gebruikt.

  • 3. De jaarlijkse voortgangsrapportage wordt (in concept) voor 15 juli van ieder jaar overgelegd aan het Rijk-Regio-overleg.

  • 4. De Regio kan met de jaarlijkse voortgangsrapportage de betrokken gemeenteraad informeren. BZK gebruikt de jaarlijkse voortgangsrapportage als input voor de periodieke voortgangsrapportage van alle Regio Deals voor de Tweede Kamer van de Staten-Generaal.

  • 5. BZK draagt zorg voor onderzoek, monitoring en evaluatie betreffende het geheel van de Regio Deals (o.m. de resultaten en effecten van de Deals voor brede welvaart). De Regio verleent haar medewerking hieraan.

Artikel 9 - Communicatie
  • 1. Partijen communiceren eensluidend over de Regio Deal Rotterdam Zuid II. Hiertoe wordt gewerkt met een kernboodschap. De kernboodschap is: ‘Met de Regio Deal Rotterdam Zuid II wordt een stevige impuls gegeven aan de realisatie van de ambitie: om de achterstanden van Rotterdam Zuid op het gebied van school, werk en de thuisbasis van mensen weg te werken en in 2031 te laten stijgen naar het G4-gemiddelde.’

  • 2. De communicatie over de Regio Deal Rotterdam Zuid II verloopt primair vanuit de regio door de Regio, via de gemeenten Rotterdam en het programmabureau NPRZ. Het Rijk draagt de kernboodschap ook uit via zijn eigen kanalen.

  • 3. Er wordt een gezamenlijk communicatieplan besproken en nader afgesproken door het in artikel 7 bedoelde Rijk-Regio-overleg.

  • 4. De Regio zal bij projecten die deel uitmaken van de uitvoering van de Regio Deal Rotterdam Zuid II vragen om in de communicatie over die projecten kenbaar te maken dat het project mede mogelijk is gemaakt in het kader van de Regio Deal Rotterdam Zuid II. Hiervoor worden in het Rijk-Regio-overleg nadere werkafspraken gemaakt.

5. Slotbepalingen

Artikel 10 - Uitvoering in overeenstemming met Unierecht

De afspraken van deze Regio Deal en/of de daaruit voortvloeiende maatregelen worden in overeenstemming met het recht van de Europese Unie uitgevoerd en uitgewerkt in het bijzonder voor zover de afspraken vallen onder de werking van de Europese regels met betrekking tot aanbesteding, mededinging, staatssteun en technische normen en voorschriften.

Artikel 11 - Gegevensuitwisseling
  • 1. De in het kader van (de uitvoering van) deze Regio Deal uitgewisselde dan wel uit te wisselen informatie is in beginsel openbaar. Indien een Partij verzoekt om geheimhouding zullen de overige Partijen deze informatie in beginsel geheimhouden en deze geheel noch gedeeltelijk aan enige derde bekendmaken, behoudens voor zover een verplichting tot openbaarmaking voortvloeit uit de wet, een rechterlijke uitspraak of deze Regio Deal.

  • 2. Partijen dragen er zorg voor dat concurrentiegevoelige en/of privacygevoelige informatie uitsluitend wordt gedeeld voor zover dit in overeenstemming is met de relevante internationale, Europese en nationale wettelijke kaders. Zij kunnen hiertoe nadere afspraken vastleggen.

Artikel 12 - Wijzigingen
  • 1. Elke Partij kan schriftelijk verzoeken deze Regio Deal te wijzigen. De wijziging behoeft de instemming van alle Partijen, conform het gestelde in lid 2 tot en met 4 van dit artikel.

  • 2. Partijen treden in overleg binnen 6 weken nadat een Partij het verzoek tot wijziging schriftelijk kenbaar heeft gemaakt aan het programmateam Regio Deals BZK. Het programmateam Regio Deals BZK informeert de overige Partijen over de voorgestelde wijziging en draagt zorg voor agendering van het wijzigingsverzoek in het Rijk-Regio-overleg. Wanneer vertegenwoordigers van Partijen niet kunnen deelnemen aan het Rijk-Regio-overleg, kunnen zij hun instemming kenbaar maken via een e-mail.

  • 3. Nadat alle Partijen aan het programmateam Regio Deals BZK kenbaar hebben gemaakt in te stemmen met het verzoek tot wijziging wordt dit vastgelegd in het verslag van het Rijk-regio overleg. Het wijzigingsvoorstel wordt verwerkt in een addendum, die door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties wordt ondertekend. Het addendum, het verslag van het Rijk-Regio overleg en de verklaringen tot instemming worden als bijlage aan deze Regio Deal gehecht.

  • 4. Het addendum wordt gepubliceerd in de Staatscourant.

Artikel 13 - Opzegging
  • 1. Elke Partij kan de Regio Deal Rotterdam Zuid II met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden schriftelijk opzeggen, indien een zodanige verandering van omstandigheden is opgetreden dat deze Regio Deal billijkheidshalve op korte termijn behoort te eindigen. De opzegging moet de verandering in omstandigheden vermelden.

  • 2. Wanneer een Partij deze Regio Deal opzegt, blijft de Regio Deal voor de overige Partijen in stand voor zover de inhoud en de strekking ervan zich daartegen niet verzetten.

  • 3. Ingeval van beëindiging van de Regio Deal Rotterdam Zuid II krachtens opzegging is geen van de Partijen jegens een andere Partij schadeplichtig.

Artikel 14 - Toetreding nieuwe partijen
  • 1. In overeenstemming met alle Partijen kunnen anderen tijdens de looptijd van de Regio Deal Rotterdam Zuid II als nieuwe partijen toetreden tot deze Regio Deal. Een toetredende partij dient de rechten en plichten die voor haar uit het convenant voortvloeien zonder voorbehoud te aanvaarden.

  • 2. Het schriftelijke verzoek tot toetreding met daarbij de concrete bijdrage aan de Regio Deal Rotterdam Zuid II wordt gericht aan het programmateam Regio Deals BZK. Het programmateam informeert Partijen en vraagt hen om instemming.

  • 3. Zodra alle Partijen aan het programmateam Regio Deals BZK schriftelijk kenbaar hebben gemaakt in te stemmen met het verzoek tot toetreding, ontvangt de toetredende partij de status van Partij van de Regio Deal Rotterdam Zuid II en gelden voor die partij de voor haar uit de deal voortvloeiende rechten en verplichtingen.

  • 4. Het verzoek tot toetreding en de verklaringen tot instemming worden als bijlagen aan de Regio Deal Rotterdam Zuid II gehecht.

Artikel 15 - Nakoming

De Regio Deal is niet in rechte afdwingbaar. Partijen kunnen op tekortkomingen in de nakoming van de Regio Deal of van afspraken die daarmee samenhangen, bij de bevoegde rechter geen beroep doen.

Artikel 16 - Counterparts

De Regio Deal Rotterdam Zuid II kan worden ondertekend door Partijen in verschillende exemplaren, die samengevoegd hetzelfde rechtsgevolg hebben alsof deze Regio Deal is ondertekend door alle Partijen in één exemplaar.

Artikel 17 - Citeertitel

Deze Regio Deal kan worden aangehaald als Regio Deal Rotterdam Zuid II.

Artikel 18 - Inwerkingtreding en looptijd

Deze Regio Deal treedt in werking met ingang van de dag na ondertekening door alle Partijen en eindigt op 31 december 2026.

Artikel 19 - Openbaarmaking
  • 1. Deze Regio Deal zal net als andere Regio Deals openbaar worden gemaakt door publicatie in de Staatscourant, waardoor anderen kennis kunnen nemen van de Regio Deals.

  • 2. BZK rapporteert over de Regio Portefeuille, alsmede de hieruit voortvloeiende Regio Deals naar de Tweede Kamer van de Staten-Generaal.

Artikel 20 - Strijd met Regeling Specifieke uitkering vierde tranche Regio Deals

Enige bepaling in deze Regio Deal die in strijd is met de Regeling Specifieke uitkering vierde tranche Regio Deals (zoals deze luidt op het moment dat de strijdigheid zich voordoet of alsdan in bestuursrechtelijke zin is vastgesteld) moet als niet-bindend worden beschouwd en zal, voor zover nodig, verwijderd en vervangen dienen te worden door een bepaling die bindend en rechtsgeldig is en die de inhoud van de niet-geldige bepaling zoveel mogelijk benadert. Het overige deel van de Regio Deal blijft in een dergelijke situatie ongewijzigd.

Artikel 21 - Ongeldigheid

Indien een bepaling van de Regio Deal in enige mate als nietig, vernietigbaar, ongeldig, onwettig of anderszins als niet-bindend moet worden beschouwd, wordt die bepaling, voor zover nodig, uit de Regio Deal verwijderd en vervangen door een bepaling die wel bindend en rechtsgeldig is en die de inhoud van de niet-geldige bepaling zoveel mogelijk benadert. Het overige deel van de Regio Deal blijft in een dergelijke situatie ongewijzigd.

Artikel 22 - Publiekrechtelijke medewerking en toepasselijk recht
  • 1. De in het kader van Regio Deal door Partijen te verlenen (publiekrechtelijke) medewerking laat de publiekrechtelijke positie en bevoegdheden van Partijen onverlet.

  • 2. Op deze Regio Deal is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

Aldus overeengekomen en in tweevoud ondertekend,

Regio Deal Rotterdam-Zuid II

Den Haag, 2 november 2023

De Minister van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties, H.M. de Jonge

BIJLAGE

Toelichting bij nationale beleidsdoelstellingen (onderdeel van specifieke overwegingen)

  • Een belangrijk onderdeel van de aanpak is het verbeteren van schoolresultaten. Het kabinet wil dit onder andere vormgeven door de regeling School & Omgeving. In Rotterdam Zuid loopt al een aanpak vergelijkbaar met School & Omgeving, met deze Regio Deal wordt de aanpak in Rotterdam en de landelijke beleidsdoelen op elkaar aangesloten.

  • Met de voorgestelde aanpak van de Thuisbasis op Orde, sluit de Regio Deal aan op de beleidsdoelen van het kabinet dat via het programma de Kansrijke Start kinderen van 0-4 jaar en hun moeders de eerste 1000 dagen na de geboorte ondersteunt.

  • Rotterdam Zuid is als gebied onderdeel van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid. Dit programma is gericht op het doorbreken van de vicieuze cirkel en stapeling van problemen in kwetsbare gebieden, door inzet op een kansrijke start, goede (voor)scholen, loopbaanoriëntatie en de aanpak van armoede en schulden. Deze Regio Deal sluit aan bij die aanpak.

  • Het kabinet wil met Preventie met Gezag een brede, domeinoverstijgende wijkaanpak gericht op de preventie van jeugdcriminaliteit. Dit programma is integraal onderdeel van de aanpak voor Rotterdam Zuid.

  • Het Rijk zet volop in op het stimuleren van techniekonderwijs, o.a. via het Techniekpact en het Platform Talent voor Technologie. De loopbaanoriëntatie-aanpak die wordt gefinancierd uit deze Regio Deal sluit hier goed op aan.

  • Beleid Leven-Lang-Ontwikkelen

  • Actieplan Groene en Digitale banen en Aanvalsplan techniek

  • Actieplan Dichterbij dan je denkt

  • Smart Industry programma

  • Ruimte voor economie (programma in ontwikkeling)

Naar boven