Regio Deal North Sea Port District ‘Op de grens van kracht & kwetsbaarheid’

Partijen:

  • 1. De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de heer Hugo de Jonge, hierna te noemen: BZK;

  • 2. De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, mevrouw Gunay Uslu, hierna te noemen: OCW;

  • 3. De Minister van Economische Zaken en Klimaat, mevrouw Micky Adriaansens, hierna te noemen: EZK;

  • 4. De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de heer Maarten van Ooijen, hierna te noemen: VWS;

  • 5. De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, de heer Mark Harbers, en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, mevrouw Vivianne Heijnen, hierna te noemen: IenW;

  • 6. Gedeputeerde Staten van de provincie Zeeland, te dezen vertegenwoordigd door de heer drs. J. de Bat (lid gedeputeerde staten van Zeeland) hierna te noemen: Provincie Zeeland;

  • 7. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borsele, te dezen vertegenwoordigd door de heer G.M. Dijksterhuis (burgemeester) hierna te noemen: gemeente Borsele;

  • 8. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terneuzen, te dezen vertegenwoordigd door de heer drs. H.J.A. van Merrienboer (burgemeester) hierna te noemen: gemeente Terneuzen;

  • 9. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vlissingen, te dezen vertegenwoordigd door de heer drs. A.R.B. van den Tillaar (burgemeester) hierna te noemen: gemeente Vlissingen;

  • 10. Het college van bestuur van Stichting HZ University of Applied Sciences, te dezen vertegenwoordigd door mevrouw prof. dr. B.M. Oomen (voorzitter) hierna te noemen HZ University of Applied Sciences;

  • 11. Het college van bestuur van Stichting Scalda, te dezen vertegenwoordigd door de heer H.J. van Arenthals MEL (Voorzitter) hierna te noemen Scalda;

  • 12. NV Economische Impuls Zeeland, te dezen vertegenwoordigd door de heer D. ten Voorde (Algemeen directeur) hierna te noemen Impuls Zeeland;

  • 13. Het bestuur van Stichting Dockwize, te dezen vertegenwoordigd door de heer D. ten Voorde (voorzitter) hierna te noemen: Dockwize;

  • 14. Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking North Sea Port District (BGTS NSPD), te dezen vertegenwoordigd door de heer drs. A.R.B. van den Tillaar (Voorzitter) hierna te noemen: BGTS NSPD;

  • 15. Kennis en Innovatiecentrum voor Maintenance in de Procesindustrie (coöperatieve vereniging), namens deze de heer Pieter Raes (General Manager) hierna te noemen KicMPi;

  • 16. Schelde Safety Network (coöperatieve vereniging), namens deze de heer Jeroen Meijering (Directeur) hierna te noemen Schelde Safety Network;

Partijen genoemd onder 1 tot en met 5 ieder handelend in hun hoedanigheid van bestuursorgaan en hierna samen te noemen: het Rijk;

Partijen genoemd onder 6 tot en met 9 ieder handelend in hun hoedanigheid van bestuursorgaan en hier samen te noemen: de regionale overheden;

Partijen genoemd onder 10 tot en met 16 ieder handelend in hun hoedanigheid van bestuursorgaan hierna samen te noemen: de regio partners

Alle Partijen hierna allen tezamen te noemen: Partijen.

Partijen die de Regio Deal ondersteunen door middel van een letter of intent:

Economic Board Zeeland en Cultural Board Zeeland

Bij de totstandkoming van deze Regio Deal hebben de Economic Board Zeeland en de Cultural Board Zeeland een prominente rol vervuld als verbinder van publieke en private samenwerkingspartners. Hoewel de Economic Board Zeeland en de Cultural Board Zeeland het voorstel voor een Regio Deal mede hebben ingediend, hebben beide organisaties geen rechtspersoonlijkheid en kunnen daarmee geen ondertekenaar zijn van deze Regio Deal. Beide Boards blijven echter wel een centrale functie vervullen als aanjager, verbinder (met name tussen de culturele en innovatieve sector) en adviseur van de uitvoering van de Regio Deal North Sea Port District. Om dit tot uitdrukking te brengen, schrijven de Economic Board Zeeland en De Cultural Board Zeeland een letter of support waarin zij de Deal en hun steun daaraan onderschrijven

Zeeuwse Zorgcoalitie

Om de leefbaarheid van Zeeland voor de Zeeuwen te borgen hebben een groot aantal partijen de krachten gebundeld in de Zeeuwse Zorg Coalitie. Dit is waarom de Zeeuwse Zorg Coalitie het voorstel van een Regio Deal mede hebben ingediend. De Zeeuwse Zorg Coalitie is een netwerk van organisaties, een netwerkorganisatie en geen juridische entiteit en kan daarmee geen ondertekenaar zijn van de Regio Deal. Wel zijn deelnemers van de Zeeuwse Zorg Coalitie primair betrokken bij de uitvoering van de Regio Deal en vervult daarom een centrale functie als aanjager, verbinden en de uitvoering van de sleutelopgave gezonde en aantrekkelijke leefomgeving, onderdeel positieve gezondheid. Om dit tot uitdrukking te brengen, schrijft de Zeeuwse Zorg Coalitie een letter of support waarin zij de Deal en hun steun daaraan onderschrijven.

Begripsbepaling:

In dit convenant wordt verstaan onder:

De Regio:

Het North Sea Port District, gelegen in de gemeenten Borsele (NL), Evergem (B), Gent (B), Terneuzen (NL), Vlissingen (NL) en Zelzate (B).

Regio Deal:

convenant dat door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties eventueel een andere minister/staatssecretaris en één of meer regiopartners is gesloten om de kwaliteit van leven, wonen en werken van inwoners en ondernemers in een regio te verbeteren;

Regio Envelop:

het bedrag van € 900 miljoen dat beschikbaar is gesteld in het coalitieakkoord 'Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst' van het kabinet Rutte IV om in de periode van 2022–2025 nieuwe Regio Deals af te sluiten.

Regiokassier:

publieke regiopartner, zijnde een provincie, gemeente of openbaar lichaam als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen, die ten behoeve van de uitvoering van de Regio Deal de taak van kassier vervult of zal vervullen;

Regionale private financiering:

voor de uitvoeringsactiviteiten van de Regio Deal beschikbaar gestelde financiële bijdragen of bijdragen in natura van een private regiopartner;

Regionale publieke financiering:

voor de uitvoeringsactiviteiten van de Regio Deal beschikbaar gestelde financiële bijdragen of bijdragen in natura van een publieke regiopartner, niet zijnde een specifieke uitkering, opdracht of subsidie van het Rijk;

Bijdrage in natura:

een bijdrage van eigen arbeid, het verlenen van een dienst en het inbrengen of ter beschikking stellen van (on)roerende goederen zonder dat daar een (evenredige) tegenprestatie tegenover staat.

Regeling Specifieke uitkering vierde tranche Regio Deals:

betreft de specifieke uitkering waarin de juridische- en financiële kaders en verplichtingen voor het toekennen van de rijksmiddelen uit de Regio Envelop aan een regiokassier door het Rijk staan.

NSPD:

North Sea Port District, de benaming voor het geografische gebied waarop deze Regio Deal betrekking heeft.

NOVEX:

Nationale Omgevingsvisie Extra, programma voor uitvoering / aanscherping van de nationale omgevingsvisie.

De regiokassier:

De regiokassier draagt zorg voor het nakomen van de juridische en financiële kaders, zoals verwoord in de Regeling specifieke uitkering Regio Deals vierde tranche en de overige van toepassing zijnde wet- en regelgeving.

Algemene overwegingen

  • 1. Krachtige regio’s dragen bij aan een veerkrachtige samenleving. In Nederland staan we met elkaar voor grote opgaven. Opgaven, die in elke regio anders tot uiting komen. Elke regio is immers uniek, heeft een eigen verhaal, identiteit en kansen. Het is belangrijk om oog te hebben voor de specifieke opgaven en ontwikkelmogelijkheden per gebied en om de ontwikkeling van stad en landelijk gebied in samenhang te beschouwen.

  • 2. Het gaat om regionale opgaven en kansen die de draagkracht van individuele overheidslagen overstijgen en waar interbestuurlijk samenspel en samenwerking met kennisinstituten, maatschappelijke organisaties en/of bedrijfsleven nodig is om de opgaven effectief op te pakken.

  • 3. In Regio Deals werken regionale partijen en Rijk samen als partners om de kwaliteit van leven, wonen en werken van inwoners en ondernemers (met andere woorden, de brede welvaart) te vergroten. De kracht van de regio is hierbij het uitgangspunt.

  • 4. Het kabinet stelt voor deze Regio Deals middelen beschikbaar uit de zogenoemde Regio Envelop, waaruit de Regio Deals vanuit het Rijk worden gefinancierd. Ook vanuit de regio zelf wordt gezorgd voor financiering. Ter onderstreping van hun partnerschap hebben Rijk en Regio als vertrekpunt dat de rijksbijdrage gepaard gaat met minimaal eenzelfde bijdrage aan regionale (publieke en/of private) financiering.

  • 5. De middelen uit de Regio Envelop dienen verder als vliegwiel voor extra investeringen in de regionale ontwikkeling zodat uiteindelijk vanuit de regio nog meer financiering wordt ingezet voor de aanpak van de regionale opgaven.

  • 6. Deze integrale en gezamenlijke aanpak met bijbehorende financiering van zowel Rijk als regio is het onderscheidende karakter van de Regio Deals ten opzichte van reguliere beleidsinstrumenten.

  • 7. Met de Regio Deal gaan Rijk en Regio een duurzaam partnerschap aan om de opgave die in de regio speelt gezamenlijk aan te pakken. Het ondertekenen van de Regio Deal is daarbij niet het eind, maar slechts het begin van de samenwerking.

  • 8. De bijdragen uit de Regio Envelop zijn bedoeld als een tijdelijke impuls voor regionale ontwikkeling met een duurzaam effect, waarbij structurele exploitatiekosten van lange termijn investeringen geborgd moeten zijn.

  • 9. Regio Deals gaan om meer dan alleen de gecoördineerde inzet van financiële middelen. Zij kenmerken zich ook door een sterke, continue inzet van alle betrokkenen, creëren nieuwe samenwerkingsvormen en niet-financiële ondersteuning om de, in de regionale opgave gestelde, ambities en doelen te bereiken. De Regio Deals hebben een lerend en adaptief karakter.

  • 10. De in de Regio Deal gemaakte wederzijdse afspraken over ambitie, doelen, beoogde resultaten, inzet en aanpak zijn in gezamenlijk overleg en met onderlinge overeenstemming tussen Rijk en Regio tot stand gekomen.

  • 11. De middelen uit de Regio Envelop voor de Regio Deals vierde tranche worden door BZK beschikbaar gesteld als een specifieke uitkering op grond van de Regeling specifieke uitkering Regio Deals vierde tranche.

Deel 1 Aanleiding en inhoud Regio Deal

Specifieke overwegingen

De opgave

De brede welvaart in het NSPD staat onder druk. Het district scoort zwak op de lijstjes met indicatoren voor brede welvaart. Onderwerpen als gezondheid, luchtkwaliteit, nabije natuur, aantrekkelijke centra en bereikbaarheid komen uit diverse monitorinstrumenten naar voren als zwak. Daarnaast zorgen ontgroening en vergrijzing ervoor dat de brede welvaart mogelijk nog verder onder druk komt te staan. Dit terwijl er grote vraagstukken zijn, bijvoorbeeld duurzame energie en klimaatverandering, die ook van nationaal belang zijn.

Het NSPD heeft grote potentie en kansen (ligging, ruimte en aanwezige vindingrijkheid). Groei en transities leggen echter druk op de omgeving en lopen tegen hun grenzen aan. Zo zorgen de chemie, (zware) industrie en logistiek voor veel hinder. En de haven is gesitueerd in een omgeving die dat op dit moment onvoldoende kan opvangen. Daarbij komt dat het gebied op veel plekken onvoldoende stedelijke en omgevingskwaliteit heeft, waardoor het District en zijn omgeving als woon-, leef- en werkgebied aantrekkingskracht mist.

Deze Regio Deal richt zich op het verbeteren de brede welvaart. De investeringen geven gerichte impulsen aan de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van het woon-, leef- en werkgebied van het North Sea Port District en haar omgeving voor haar huidige en toekomstige inwoners.

Urgente zaken die in de Regio Deal opgepakt worden:

  • De bevolking vergrijst (aantal 80+’ers verdubbelt), ontgroent en de regio is vanwege sterfte-overschotcijfer voor groei afhankelijk van aanwas van buiten. Het gebied moet daarom aantrekkelijker worden om inwoners vast te houden en nieuwe inwoners aan te trekken.

  • Door demografie en gebrek aan massa is het moeilijker om nabijheid van voorzieningen voor onderwijs, zorg, cultuur en bereikbaarheid in stand te houden.

  • De bevolking in het NSPD is over het algemeen lager opgeleid en heeft een lager inkomen. In het NSPD wonen relatief veel mensen met geldproblemen/armoede, slecht ervaren gezondheid, overgewicht en langdurige ziekten. Het is daarom belangrijk de gezondheid van mensen te verbeteren en daarmee de druk op de gezondheidszorg te verminderen.

  • De steden in het district kunnen onvoldoende volgen in de dynamiek van de haven en vormen niet de energieke ankerpunten die deze groeiregio vraagt. De aantrekkingskracht van de stedelijke centra moet daarom worden vergroot.

  • Het cultuuraanbod vergrijst en is toe aan vernieuwing. Dit heeft zowel een artistiek inhoudelijke kant als een kant gericht op versterking van de professionalisering van de sector. Cultuur en creatieve economie leveren een belangrijke bijdrage aan de aantrekkelijkheid (leefbaarheid en vestigingsklimaat) voor (toekomstige)bewoners en bezoekers van NSPD/Zeeland en moeten daarom worden aangepakt.

  • De hoeveelheid bos- en natuurgebied ligt lager dan elders en ook de tevredenheid van inwoners met het buitengebied voor recreatie en natuurbeleving blijft achter. Uitbreiden en verbeteren van recreatie- en natuurgebieden zijn noodzakelijk, dit biedt tevens een buffer voor de hoge CO2 uitstoot (vergelijkbaar met Antwerpen en Rotterdam) en heeft een positief effect op het aantal inwoners dat aangeeft hier last van te hebben.

  • Het vasthouden en aantrekken van jongeren en hoogopgeleiden is een majeure uitdaging. Nog steeds verlaten veel Zeeuwse jongeren de provincie om elders te studeren. Slechts 1 op de 4 jongeren keert terug; dat zijn vaker HBO’ers dan WO’ers. NSPD biedt werkgelegenheid aan 100.000 mensen, groeit hard en heeft momenteel ruim 8.000 vacatures. Talent aantrekken en behouden is cruciaal.

  • Door autoafhankelijkheid dreigt vervoersarmoede verder toe te nemen. De verplaatsingsafstanden zijn groot en de OV-reisduur is lang. Betere bereikbaarheid van voorzieningen is nodig.

  • Op het gebied van innovatie blijft Zeeland achter bij de rest van Nederland. Zeeland scoort op het European Innovation Scoreboard als een ‘moderate innovator’. (het Vlaamse Gewest is in Europa een Innovation Leader). Investeringen in het innovatie-ecosysteem en het meeliften op het Vlaams Gewest zijn gewenst om de achterstand tot de rest van Nederland te verkleinen.

Aansluiting bij regionale beleidsdoelen en programma’s

Deze Regio Deal richt zich op het North Sea Port District. Dit district is aangemeld als NOVEX-gebied. Waar in het NOVEX-traject vooral wordt ingezet op de fysieke en ruimtelijke opgaven, richt de Regio Deal zich op de randvoorwaarden, voldoende menskracht, die de transities mogelijk moeten maken.

Tevens hebben de overheden rond de haven van North Sea Port een samenwerkingsverband met een gezamenlijk visie opgericht, genaamd Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking North Sea Port District (hierna de BGTS). De BGTS zet in op structurele verbetering van de leefbaarheid van de steden rond het havengebied. Deze Regio Deal sluit hier nauw op aan.

Aansluiting op lopende programma’s met Rijk en regio

North Sea Port District (hierna ook NSPD) biedt werkgelegenheid aan circa 100.000 mensen, groeit hard en heeft momenteel ruim 8.000 vacatures open staan. Het is qua toegevoegde waarde de derde haven van Europa en het derde industriële gebied van Nederland, anderhalf keer groter dan Schiphol en twee keer zo groot als de Amsterdamse haven.

De haven huisvest een internationaal en divers industrieel cluster van kennisintensieve wereldspelers, zoals DOW, Yara, Damen, Ørsted, ArcelorMittal, Volvo Car en Stora Enso. Het gebied heeft een zeer grote industriële elektriciteits- en waterstofbehoefte (eenderde van Nederland totaal), aanlanding en onderhoud van windenergie op zee, een kerncentrale en grote bedrijven die onderling steeds meer reststromen, energie en warmte uitwisselen. Daarmee is de energietransitie en circulaire economie al volop in ontwikkeling. Versnelling van deze transities zijn van nationaal en internationaal belang voor Nederland, Vlaanderen en Europa.

Om deze transities te versnellen zijn mensen nodig die de kennis hebben om hieraan bij te dragen en die in dit gebied willen (blijven) wonen. Een aantrekkelijke woon- en leefomgevingskwaliteit is daarbij onontbeerlijk. Daarom zet deze Regio Deal in op een gezonde en aantrekkelijke leefomgeving voor de inwoners, het behouden en aantrekken van inwoners door innovatie, kennistransfer en cultuur en erfgoed en op investeren in het verbeteren van de bereikbaarheid in het gebied.

De Regio Deal North Sea Port District draagt bij aan diverse opgaven uit het Coalitieakkoord 'Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst' en nationale beleidsdoelstellingen. Zo sluit de Regio Deal aan bij het versterken van het bedrijfsleven en het vestigingsklimaat (sleutelopgave 1, 2 en 3) en bij de leefbaarheid in dorpen en steden (sleutelopgave 1, 2 en 3). Andere opgaven uit het Coalitieakkoord waarop de Regio Deal aanhaakt zijn gezonde en aantrekkelijke leefomgeving, aantrekken van talent en bereikbaarheid van voorzieningen.

Daarnaast wordt een verbinding gemaakt met de nationale beleidsdoelstellingen en ontwikkelingen in het programma Regio’s aan de Grens (sleutelopgave 1, 2 en 3), in het kader van NOVEX (sleutelopgave 1, 2 en 3) en is er aandacht voor de bevindingen in het Rapport Elke regio telt (sleutelopgave 1, 2 en 3).

In Zeeland lopen al verschillende andere programma’s (“Wind in de Zeilen” en NOVEX) en Regio Deals (“Zeeland in Stroomversnelling” en “Zeeuwen zelf aan zet”). De nieuwe Regio Deal sluit daar nauw bij aan zodat de programma’s elkaar versterken en samen een krachtiger resultaat bereiken.

Urgentie

Naast economische hoofdmotor is NSPD in Zeeland de regio waar gemeenten op veel indicatoren voor brede welvaart bij de laagst scorende van Nederland horen. Deze kleuren donkerrood in de Regionale Monitor Brede Welvaart (CBS) en het rapport Leven in Zeeland van HZ- Kenniscentrum Zeeuwse Samenleving. Voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat zijn investeringen op die laag scorende factoren essentieel. Daar zet de Regio Deal op in.

Met deze urgente investeringen zet de regio de eerste stappen om nationale opgaven op het gebied van verduurzaming, ruimte voor duurzame energie, aanlanding van wind op zee en benutting van restwarme te kunnen faciliteren. Zonder een verbetering van de brede welvaart in het gebied heeft de regio niet de mogelijkheden om deze grote transities te realiseren.

Waarom is er een rol voor het Rijk?

Zeeland staat voor grote (transitie)opgaven die ook van nationaal belang zijn. Factoren zoals ligging en ruimte bieden hier ook potentie voor. Echter dat potentieel kan alleen worden benut als Zeeland haar aantrekkingskracht en leefbaarheid als woon-, werk- en leefregio weet te vergroten en mede daardoor ook de beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerde arbeidskrachten weet te realiseren.

Daarbij is het cruciaal de regio integraal te benaderen en ervoor te zorgen dat ingrepen vanuit verschillende beleidsvelden elkaar zo veel mogelijk versterken. Hiervoor heeft de regio het rijk nodig, om verbindingen te maken tussen beleidsvelden en te zoeken naar nieuwe manieren om de leefbaarheid te verbeteren, waarbij oog is voor regionaal maatwerk. Concreet voorbeeld hiervan is de uitvoering van de regionale mobiliteitsstrategie en de beperkingen die de Wet Personenvervoer 2000 hiervoor oplegt op het gebied van betaalbaarheid van het netwerk en het studentenreisproduct.

Daarnaast hebben regio’s aan de grens ook nog eigen kansen en specifieke uitdagingen als het gaat om wet- en regelgeving en (bestuurs)cultuur. Het is van groot belang voor de inwoners dat buurlanden samenwerken, kennis uitwisselen en met elkaar optrekken. Dat is een opgave van nationaal belang die niet alleen door de regio kan worden opgepakt. Voor de regio is hier directe betrokkenheid vanuit het rijk van cruciaal belang, om hindernissen in werkwijzen, cultuur, wet- en regelgeving aan te pakken. Dit helpt tevens bij de Rijksambitie om samenwerking te zoeken over de grens op thema’s arbeidsmarkt en grensoverschrijdende mobiliteit.

Komen het volgende overeen:

1. Ambitie, doel, beoogde resultaten en aanpak Regio Deal North Sea Port District

Artikel 1 – Ambitie

Partijen streven ernaar om het North Sea Port District in de periode tot 2050 op het gebied van leefkwaliteit en vestigingsklimaat voor burgers en bedrijven verder te ontwikkelen. Door de leefkwaliteit te verhogen en het vestigingsklimaat te verbeteren creëren we een positief ontwikkelingsperspectief voor alle burgers en bedrijven in het district. Hiervoor is het nodig om grensoverschrijdend gericht en in samenwerking te investeren in de brede welvaart van het district. Gezien de huidige kansen en knelpunten wordt nu geïnvesteerd in het versterken van de leefomgeving, het behouden en aantrekken van talent en het vergroten van de bereikbaarheid van voorzieningen in het gebied.

Artikel 2 – Doel

Partijen hebben tot doel om meer inwoners, bedrijven en voorzieningen te behouden en aan te trekken voor de regio, door gericht te investeren in de verbetering van leefkwaliteit en het versterken van het vestigingsklimaat. Dit gebeurt aan de hand van drie sleutelopgaven die elkaar onderling versterken, met overlappende of aanvullende doelen.

Sleutelopgave versterken gezonde en aantrekkelijke leefomgeving

Deze sleutelopgave beoogt de woon- en leefkwaliteit te verbeteren voor de inwoners van de steden en kernen rond de haven, door:

  • Het verbeteren van de luchtkwaliteit;

  • Het verbeteren van de kwaliteit van de woonomgeving en de fysieke gezondheid en welzijn van de inwoners;

  • Het bevorderen van biodiversiteit;

  • Het mitigeren van horizonvervuiling en geluidsoverlast in de steden en kernen rond de haven;

  • Het verbeteren van de (be)leefbaarheid van de steden en kernen rond de haven;

  • Het behoud en versterken van cultureel erfgoed;

  • Het voorkomen van zorgvraag en het slimmer organiseren van zorg en ondersteuning.

Sleutelopgave aantrekken van talent

Deze sleutelopgave beoogt talent te behouden en aan te trekken, omdat dit een randvoorwaarde is om de aanstaande transities in het gebied mogelijk te maken. Dit gebeurt langs twee sporen, namelijk door focus op het versterken van het innovatie ecosysteem en door het vernieuwen van het cultureel landschap en klimaat. Specifieke doelen zijn:

  • Het versterken van het innovatie-ecosysteem van de regio en de provincie Zeeland;

  • Het verbeteren van het carrièreperspectief voor jongeren en studenten;

  • Het aantrekkelijker maken van de arbeidsmarkt in de regio voor werknemers in de vakgebieden energietransitie en circulair economie;

  • Het verduurzamen en vergroten van het innovatief en concurrerend vermogen van de bedrijven in het NSPD;

  • Het versterken en vernieuwen van het cultuuraanbod, zodat deze aantrekkelijker wordt voor (jonge) inwoners;

  • Het stimuleren van talentontwikkeling

  • Het verbeteren van het vestigingsklimaat in het district voor cultuurprofessionals (in opleiding).

Sleutelopgave vergroten bereikbaarheid van voorzieningen

Deze sleutelopgave beoogt:

  • Het tegengaan van vervoersarmoede, door locaties om te wonen, werken, studeren en recreëren in NSPD beter te verbinden zodat deze beter bereikbaar worden voor alle inwoners;

  • Vergroten van de (grensoverschrijdende) bereikbaarheid van wonen, werken en leven in en om NSPD.

Artikel 3 – Beoogde resultaten

Partijen beogen met de Regio Deal North Sea Port District het in artikel 2 genoemde doel te verwezenlijken door – in samenhang – de volgende resultaten per sleutelopgave te realiseren:

Sleutelopgave versterken gezonde leefomgeving

De sleutelopgave beoogt de volgende resultaten te bereiken:

  • Het ontwikkelen van een gezamenlijke grensoverschrijdende aanpak voor koppelingsgebieden en drie pilots met koppelingsgebieden aan de Nederlandse zijde van de grens;

  • Het realiseren van toegankelijke openbare ruimtes in een natuurlijke omgeving die uitnodigen om te bewegen, te spelen en te sporten in de centra van Vlissingen en Terneuzen en welke de aantrekkingskracht van deze centra vergroten;

  • Het in samenspraak met de inwoners realiseren van groene klimaatbestendige, toekomstbestendige en toegankelijke landschappen/openbare ruimtes met behoud van cultureel erfgoed in de kernen langs de haven die uitnodigen om te bewegen, te spelen en te sporten;

  • Verdere uitrol van het Kerngezond-concept Vlissingen naar Borsele en Terneuzen.

Sleutelopgave aantrekken van talent

De sleutelopgave beoogt de volgende resultaten te bereiken:

  • De realisatie van een toonaangevend interactiemilieu en campusvorming met internationale uitstraling voor Zeeland en het North Sea Port District met vestigingsplaatsen in Vlissingen en Terneuzen. Daarbij ligt de focus op dynamische ontwikkel-, test- en demo-omgeving en faciliteiten op de thema’s water, energie en voedsel, industrie en onderhoud en veiligheid;

  • Het versterken van leiderschap, ondernemerschap om de regio te ontwikkelen tot een plek met nationale aantrekkingskracht;

  • Het stimuleren en aanjagen van innovaties in het NSPD en Zeeland gericht op de energie- en grondstoffentransitie, zoals restwarmte, circulaire initiatieven, elektrificatie, waterstof, robotisering, artificiële intelligentie, etc;

  • De realisatie van complementaire en samenwerkende culturele leer- en broedplaatsen en interactiemilieus in Vlissingen, Terneuzen en Borsele;

  • De realisatie van een gezamenlijke inhoudelijke culturele programmering op deze broedplaatsen en andere plekken in het district (gericht op ontdekken, inspireren, creëren, leren en presenteren);

  • Programma’s voor talentontwikkeling en het beroepsklimaat voor (startende) cultuurprofessionals (gericht op aantrekken en terugkeer van talent naar de regio);

  • Het uitvoeren van projecten en ideeën gericht op cultuurvernieuwing binnen het district, met bijzondere aandacht voor de versterking van cross-disciplinaire, cross-sectorale en grensoverschrijdende netwerken, zoals bijvoorbeeld een cultuurfestival en een aanjaagregeling voor culturele vernieuwing;

  • Het uitvoeren van innovatieve oplossingen vanuit cultuur voor maatschappelijke en economische innovatie.

Sleutelopgave vergroten bereikbaarheid van voorzieningen

De sleutelopgave beoogt de volgende resultaten te bereiken:

  • Het uitvoeren van een pilot voor een snelbusverbinding tussen Gent en Terneuzen, om de bereikbaarheid van het grensoverschrijdend havencomplex en de naastliggende steden en kernen te vergroten;

  • Het streven naar vijf openbaar-vervoerhubs voor snelle busverbindingen, flexibel vraagafhankelijk vervoer en met een aanbod van een fijnmazig netwerk dat wonen, werken en recreëren beter verbindt, in aansluiting op de regionale mobiliteitsstrategie van provincie Zeeland, om verkeersarmoede tegen te gaan en de bereikbaarheid van de inwoners van het gebied te vergroten;

  • Het ontwikkelen van een aanpak om (grensoverschrijdende) deelmobiliteit, passend bij de regio langjarig te kunnen exploiteren. Via een onderzoek naar een duurzame businesscase en regelruimte (proeftuin OV-studentenkaart) kan dit aanbod van fijnmazige mobiliteit voor de reiziger betaalbaar worden georganiseerd, zodat de afgenomen verkeersarmoede en de toegenomen bereikbaarheid ook na de looptijd van de Regio Deal kunnen worden gehandhaafd.

Artikel 4 – Inzet en aanpak

Partijen zetten zich per sleutelopgave in om de beoogde resultaten van de Regio Deal North Sea Port District te realiseren. Elke sleutelopgave heeft een specifieke aanpak.

  • Om de in artikel 1 tot en met 3 beschreven ambitie, doelen en resultaten te realiseren voert de Regio in gezamenlijkheid het programma Regio Deal NSPD met per sleutelopgave concrete deelopgaven uit,

  • De Regio zet zich samen met het Rijk in om de samenhang tussen genoemde sleutelopgaven en deelopgaven te bewaken en thema overstijgende verbindingen tussen de projecten en ook buiten deze Regio Deal tot stand te brengen.

  • BZK verzorgt de coördinatie van contacten aan Rijkszijde en betrekt waar nodig Rijkspartners die geen Partij zijn in deze Regio Deal.

  • Regio en Rijk (programma Regio’s aan de grens) zetten zich gezamenlijk in om de kansen te benutten van de grensregio, en betrekken waar nodig de Vlaamse overheden om deze te realiseren.

  • BZK, EZK en Provincie Zeeland zorgen in onderlinge samenwerking voor samenhang en integraliteit van de NOVEX-aanpak en de Regio Deal NSPD.

  • Rijk en regio zetten zich gevraagd en ongevraagd in om mee te denken over oplossingen voor vraagstukken die zich aandienen binnen de kaders van deze Regio Deal.

  • Partijen stellen een stuurgroep in ten behoeve van de gezamenlijke uitvoering en integraliteit van de Regio Deal North Sea Port District. In dit kader dient de stuurgroep ook als escalatielijn voor het programmabureau. Voorzitter van het overleg is een gedeputeerde van de Provincie Zeeland.

  • De burgemeester/wethouder van Borsele, Terneuzen en Vlissingen, de voorzitter van de Economic Board Zeeland, de voorzitter van de Cultural Board Zeeland, de voorzitter en vicevoorzitter van de BGTS NSPD en een gedeputeerde van de Provincie Zeeland zijn lid van deze stuurgroep.

  • De voorzitters van de Economic Board Zeeland, Cultural Board Zeeland en de voorzitter en vice voorzitter van de BGTS NSPD zijn adviserend lid van de stuurgroep.

  • Binnen de stuurgroep worden werkafspraken gemaakt over de vergaderingen en de frequentie van vergaderen, alsmede over de besteding van de Rijksbijdrage vanuit en binnen de kaders van de Regio Deal.

  • Ter ondersteuning van de stuurgroep wordt een ambtelijk programmabureau samengesteld, welke wordt gecoördineerd vanuit de provincie Zeeland. De taken van het programmabureau zijn: monitoren, coördineren en interveniëren van en bij de uitvoering van het programma. Daarnaast zorgt het programmabureau voor integraliteit, ambassadeurschap, verbinden van partijen en draagvlak organiseren en het aanjagen en faciliteren van de (integrale) uitvoering, escaleren naar de stuurgroep, opstellen van periodieke voortgangsrapportages.

  • In het ambtelijk programmabureau zijn naast de provincie vertegenwoordigd de gemeenten Borsele, Terneuzen en Vlissingen, de Economic Board Zeeland, de Cultural Board Zeeland en de BGTS North Sea Port District.

  • Betrokken departementen VWS, EZK, OCW, BZK en IenW dragen actief bij, adviseren en leveren waar nodig expertise ten behoeve van de uitvoering en realisatie van de doelen van deze Regio Deal.

Sleutelopgave versterken gezonde en aantrekkelijke leefomgeving

  • Het programmabureau wijst een aanspreekpunt aan voor de coördinatie van de sleutelopgave versterken gezonde en aantrekkelijke leefomgeving.

  • De projecten binnen deze sleutelopgave zorgen voor integrale afstemming van de projecten en worden actief verbonden met de verschillende projecten uit de sleutelopgaven aantrekken van talent en vergroten bereikbaarheid van voorzieningen.

  • De demonstratieprojecten koppelingsgebieden, de gebiedsbiografie North Sea Port District en de leefplekmeter van de BGTS North Sea Port District zijn integraal onderdeel van de sleutelopgave versterken gezonde leefomgeving, en zorgen voor de grensoverschrijdende component binnen de sleutelopgave.

Sleutelopgave aantrekken van talent

  • Het programmabureau wijst een aanspreekpunt aan voor de coördinatie van de sleutelopgave aantrekken van talent.

  • De projecten binnen deze sleutelopgave zorgen voor integrale afstemming van de projecten en worden actief verbonden met de verschillende projecten uit de sleutelopgaven versterken gezonde en aantrekkelijke leefomgeving en vergroten bereikbaarheid van voorzieningen.

  • In het kader van impact en slagkracht van kennis en innovaties, gaat de regio vanuit de deelopgave innovatie, onderwijs- en kennisinfrastructuur gerichter op zoek naar kansen voor samenwerking met grote (internationale) partijen binnen en buiten Zeeland en gaat gezamenlijk met EZK op zoek naar aansluiting op het missiegedreven kennis- en innovatiebeleid.

  • Binnen de deelopgave innovatie, onderwijs- en kennisinfrastructuur wordt continu aandacht besteed aan de afstemming op nieuwe ontwikkelingen, zoals kernenergie en de kansen die zich daarop voortdoen voor het aantrekken van talent en de kansen voor het onderwijs in de regio.

Sleutelopgave vergroten bereikbaarheid van voorzieningen

  • Het programmabureau wijst een aanspreekpunt aan voor de coördinatie van de sleutelopgave vergroten bereikbaarheid van voorzieningen.

  • De projecten binnen deze sleutelopgave zorgen voor integrale afstemming van de projecten en worden actief verbonden met de verschillende projecten uit de sleutelopgaven versterken gezonde en aantrekkelijke leefomgeving en vergroten bereikbaarheid van voorzieningen.

Deel 2 Uitvoering & rapportage

2. Inzet middelen Regio Envelop voor uitvoering Regio Deal North Sea Port District

Artikel 5 – Uitgangspunten

  • 1. Partijen beogen een gecoördineerde beleidsmatige inzet van hun gezamenlijke financiële middelen op basis van de afspraken in deze Regio Deal North Sea Port District. De regio geeft met die middelen uitvoering aan de Regio Deal North Sea Port District zoals het initiëren en/of realiseren van programma’s en projecten en andere uitvoeringsactiviteiten in het kader van de ambitie, het doel, de beoogde resultaten en de aanpak van de Regio Deal North Sea Port District zoals bedoeld in artikelen 1 tot en met 4. Op deze wijze zetten Partijen zich in om de regionale opgave van de regio North Sea Port District te realiseren.

  • 2. BZK reserveert maximaal € 30 mln. inclusief eventueel verschuldigde BTW vanuit de Regio Envelop als Rijksbijdrage voor uitvoeringsactiviteiten als bedoeld in het eerste lid. volgens de in de onderstaande tabel opgenomen onderverdeling. Maximaal 3% van de totaal ontvangen rijksbijdrage mag aan uitvoeringskosten oftewel VAT-kosten (Voorbereiding, Administratie en Toezicht) worden besteed. Het Rijk kan, op verzoek van de Regio in een Rijk-Regio-overleg afwijken van het genoemde percentage.

  • 3. De partners uit de regio reserveren minimaal een bedrag van in totaal € 30,0 mln. aan regionale financiering voor uitvoeringsactiviteiten als bedoeld in het eerste lid volgens de in de onderstaande tabel opgenomen onderverdeling:

    Uitvoeringsactiviteiten

    Maximale rijksbijdrage1

    Regionale financiering2

    Totaal bedrag

    Sleutelopgave Gezonde leefomgeving

    € 11,3 mln.

    € 11,3 mln.

    € 22,6 mln.

    Sleutelopgave Aantrekken van Talent

    € 10,9 mln.

    € 10,9 mln.

    € 21,8 mln.

    Sleutelopgave Vergroten bereikbaarheid van voorzieningen

    € 7,25 mln.

    € 7,25 mln.

    € 14,5 mln.

    Uitvoeringskosten (VAT)

    € 0,55 mln.

    € 0,55 mln.

    € 1,1 mln.

    Bijdragen totaal maximaal

    € 30,0 mln.

    € 30,0 mln.

    € 60,0 mln.

    X Noot
    1

    Dit bedrag is inclusief eventueel verschuldigde BTW.

    X Noot
    2

    Dit bedrag is inclusief eventueel verschuldigde BTW. Het bedrag onder regionale financiering betreft het minimale bedrag aan cofinanciering vanuit de regionale overheden en regionale partners. Gezamenlijk hebben zij de ambitie om minimaal € 50,0 miljoen aan regionale financiering in te zetten ten behoeve van de opgaves uit de Regio Deal.

  • 4. De verdeling opgenomen in de tabel in het derde lid geldt als uitgangspunt. Partijen zijn zich ervan bewust dat gedurende de looptijd van de Regio Deal omstandigheden en/of prioriteiten kunnen wijzigen. Partijen kunnen, na bespreking in het Rijk-Regio-overleg zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid, een gewijzigde verdeling afspreken. Op deze wijziging van Regio Deal North Sea Port District is artikel 12 van toepassing.

Artikel 6 – Regiokassier

  • 1. Partijen spreken af dat in het kader van de uitvoeringsactiviteiten van de Regio Deal North Sea Port District de Provincie Zeeland de rol zal vervullen van regiokassier.

  • 2. In de stuurgroep Regio Deal NSPD worden nadere afspraken gemaakt over de inhoudelijke besteding van de rijksbijdrage gedurende de looptijd van de Regio Deal.

3. Governance uitvoering Regio Deal North Sea Port District

Artikel 7 – Rijk-Regio-overleg

  • 1. Periodiek treden Partijen in overleg over de onderlinge samenwerking in het kader van de Regio Deal North Sea Port District en met andere publieke en/of private samenwerkingspartners. Dit Rijk-Regio-overleg zorgt voor de coördinatie van de inzet van Partijen in het kader van de uitvoering van Regio Deal North Sea Port District, de daarbij behorende uitwisseling van informatie en voor het bespreken van de voortgang, inclusief de in artikel 8 bedoelde monitoring.

  • 2. Het Rijk-Regio-overleg vergadert tenminste eenmaal per jaar, uiterlijk in de maand september, ten behoeve van de bespreking van de in artikel 8, tweede lid, bedoelde jaarlijkse voortgangsrapportage Regio Deal North Sea Port District.

  • 3. Het Rijk-Regio-overleg formuleert en bewaakt de kaders waarbinnen de uitvoering van de Regio Deal North Sea Port District plaatsvindt.

  • 4. Het in het eerste lid bedoelde Rijk-Regio-overleg bestaat uit de volgende vertegenwoordigers:

    • a. vanuit de ministeries van het Rijk:

      • i Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties;

      • ii Economische Zaken en Klimaat

      • iii. Infrastructuur en Waterstaat

      • iv. Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

      • v. Volksgezondheid, Welzijn en Sport

    • b. vanuit de Regio:

      • i. provincie Zeeland

      • ii. gemeente Borsele

      • iii. gemeente Terneuzen

      • iv. gemeente Vlissingen

      • v. BGTS NSPD

      • vi. Economic Board Zeeland

      • vii. Cultural Board Zeeland

  • 5. Het Rijk-Regio-overleg voorziet in zijn eigen werkwijze. Voor de uitvoering van de Regio Deal North Sea Port District maakt het Rijk-Regio-overleg hiertoe nadere werkafspraken en legt deze vast. Onder meer wordt in deze werkafspraken vastgelegd op welke wijze de Partijen verantwoording afleggen aan hun volksvertegenwoordigers en achterbannen.

  • 6. Eenmaal per jaar wordt het Rijk uitgenodigd om de voortgang van de Regio Deal in het gebied te komen waarnemen, de vertegenwoordiging vanuit de stuurgroep wordt bepaald aan de hand van de agenda en projectbezoeken. Vanuit de stuurgroep en het Rijk wordt voor deze bezoeken actief gestuurd op grensoverschrijdende thema’s en deelname van de Vlaamse overheden gezien het belang van grensoverschrijdende samenwerking in het District.

4. Monitoring, evaluatie en communicatie Regio Deal

Artikel 8 – Monitoring en evaluatie

  • 1. De Regio brengt de beginsituatie van de regionale opgave in kaart. Daarnaast bepaalt de Regio een evaluatie-aanpak waarmee bijgehouden kan worden of de afgesproken inzet en aanpak (artikel 3) bijdraagt aan de doelen (artikel 2) van de Regio Deals. De vaststelling van de beginsituatie (0-meting) en de evaluatie-aanpak worden uiterlijk in het voorjaar van 2024 vastgesteld door de stuurgroep en geagendeerd voor het eerst volgende Rijk-Regio overleg.

  • 2. De Regio stelt éénmaal per jaar een voortgangsrapportage op, met daarin:

    • a. de voortgang van de initiatieven en projecten;

    • b. in hoeverre partijen op schema liggen om de beoogde resultaten (artikel 4) te behalen.

  • 3. De jaarlijkse voortgangsrapportage wordt in concept voor 15 juni van ieder jaar voorgelegd aan Partijen.

  • 4. De Regio kan met de jaarlijkse voortgangsrapportage de betrokken provinciale staten, gemeenteraden en de overige betrokken regionale partijen informeren. BZK gebruikt de jaarlijkse voortgangsrapportage als input voor de periodieke voortgangsrapportage van alle Regio Deals voor de Tweede Kamer van de Staten-Generaal.

  • 5. BZK draagt zorg voor onderzoek, betreffende het geheel van de Regio Deals (o.m. de resultaten en effecten van de Deals voor brede welvaart). De Regio verleent haar medewerking hieraan.

Artikel 9 – Communicatie

  • 1. Partijen communiceren eensluidend over de Regio Deal North Sea Port District. Hiertoe wordt gewerkt met een kernboodschap. De kernboodschap is: “Met de Regio Deal North Sea Port District wordt een stevige impuls gegeven aan de leefkwaliteit en vestigingsklimaat voor burgers en bedrijven. We werken aan verbetering van de woonomgeving, natuur, vrije tijd, onderwijs, cultuur, carrièreperspectief en Openbaar Vervoer”.

  • 2. De communicatie over de Regio Deal North Sea Port District verloopt primair vanuit de regionale overheden. Het Rijk draagt de kernboodschap ook uit via zijn eigen kanalen.

  • 3. Er wordt een gezamenlijk communicatieplan besproken en nader afgesproken door het in artikel 7 bedoelde Rijk-Regio-overleg.

  • 4. De Regio zal bij projecten die deel uitmaken van de uitvoering van de Regio Deal North Sea Port District vragen om in de communicatie over die projecten kenbaar te maken dat het project mede mogelijk is gemaakt in het kader van de Regio Deal North Sea Port District. Hiervoor worden in het Rijk-Regio-overleg nadere werkafspraken gemaakt.

5. Slotbepalingen

Artikel 10 – Uitvoering in overeenstemming met Unierecht

De afspraken van deze Regio Deal en/of de daaruit voortvloeiende maatregelen worden in overeenstemming met het recht van de Europese Unie uitgevoerd en uitgewerkt in het bijzonder voor zover de afspraken vallen onder de werking van de Europese regels met betrekking tot aanbesteding, mededinging, staatssteun en technische normen en voorschriften.

Artikel 11 – Gegevensuitwisseling

  • 1. De in het kader van (de uitvoering van) deze Regio Deal uitgewisselde dan wel uit te wisselen informatie is in beginsel openbaar. Indien een Partij verzoekt om geheimhouding zullen de overige Partijen deze informatie in beginsel geheimhouden en deze geheel noch gedeeltelijk aan enige derde bekendmaken, behoudens voor zover een verplichting tot openbaarmaking voortvloeit uit de wet, een rechterlijke uitspraak of deze Regio Deal.

  • 2. Partijen dragen er zorg voor dat concurrentiegevoelige en/of privacygevoelige informatie uitsluitend wordt gedeeld voor zover dit in overeenstemming is met de relevante internationale, Europese en nationale wettelijke kaders. Zij kunnen hiertoe nadere afspraken vastleggen.

Artikel 12 – Wijzigingen

  • 1. Elke Partij kan schriftelijk verzoeken deze Regio Deal te wijzigen. De wijziging behoeft de instemming van alle Partijen, conform het gestelde in lid 2 tot en met 4 van dit artikel.

  • 2. Partijen treden in overleg binnen 6 weken nadat een Partij het verzoek tot wijziging schriftelijk kenbaar heeft gemaakt aan het programmateam Regio Deals BZK. Het programmateam Regio Deals BZK informeert de overige Partijen over de voorgestelde wijziging en draagt zorg voor agendering van het wijzigingsverzoek in het Rijk-Regio overleg. Wanneer vertegenwoordigers van Partijen niet kunnen deelnemen aan het Rijk-Regio overleg, kunnen zij hun instemming kenbaar maken via een e-mail.

  • 3. Nadat alle Partijen aan het programmateam Regio Deals BZK kenbaar hebben gemaakt in te stemmen met het verzoek tot wijziging wordt dit vastgelegd in het verslag van het Rijk-regio overleg. Het wijzigingsvoorstel wordt verwerkt in een addendum, die door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties wordt ondertekend. Het addendum, het verslag van het Rijk-Regio overleg en de verklaringen tot instemming worden als bijlage aan deze Regio Deal gehecht.

  • 4. Het addendum wordt gepubliceerd in de Staatscourant.

Artikel 13 – Opzegging

  • 1. Elke Partij kan de Regio Deal North Sea Port District met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden schriftelijk opzeggen, indien een zodanige verandering van omstandigheden is opgetreden dat deze Regio Deal billijkheidshalve op korte termijn behoort te eindigen. De opzegging moet de verandering in omstandigheden vermelden.

  • 2. Wanneer een Partij deze Regio Deal opzegt, blijft de Regio Deal voor de overige Partijen in stand voor zover de inhoud en de strekking ervan zich daartegen niet verzetten.

  • 3. Ingeval van beëindiging van de Regio Deal North Sea Port District krachtens opzegging is geen van de Partijen jegens een andere Partij schadeplichtig.

Artikel 14 – Toetreding nieuwe partijen

  • 1. In overeenstemming met alle Partijen kunnen anderen tijdens de looptijd van de Regio Deal North Sea Port District als nieuwe partijen toetreden tot deze Regio Deal. Een toetredende partij dient de verplichtingen die voor haar uit het convenant voortvloeien te aanvaarden.

  • 1. Het schriftelijke verzoek tot toetreding met daarbij de concrete bijdrage aan de Regio Deal North Sea Port District wordt gericht aan het programmateam Regio Deals BZK. Het programmateam informeert Partijen en vraagt hen om instemming.

  • 2. Zodra alle Partijen aan het programmateam Regio Deals BZK schriftelijk kenbaar hebben gemaakt in te stemmen met het verzoek tot toetreding, ontvangt de toetredende partij de status van Partij van de Regio Deal North Sea Port District en gelden voor die partij de voor haar uit de deal voortvloeiende rechten en verplichtingen.

  • 3. Het verzoek tot toetreding en de verklaringen tot instemming worden als bijlagen aan de Regio Deal North Sea Port District gehecht.

Artikel 15 – Nakoming

De Regio Deal is niet in rechte afdwingbaar. Partijen kunnen op tekortkomingen in de nakoming van de Regio Deal of van afspraken die daarmee samenhangen, bij de bevoegde rechter geen beroep doen.

Artikel 16 – Counterparts

De Regio Deal North Sea Port District kan worden ondertekend door Partijen in verschillende exemplaren, die samengevoegd hetzelfde rechtsgevolg hebben alsof deze Regio Deal is ondertekend door alle Partijen in één exemplaar.

Artikel 17 – Citeertitel

Deze Regio Deal kan worden aangehaald als Regio Deal North Sea Port District.

Artikel 18 – Inwerkingtreding en looptijd

Deze Regio Deal treedt in werking met ingang van de dag na ondertekening door alle Partijen en eindigt op 31 december 2027.

Artikel 19 – Openbaarmaking

  • 1. Deze Regio Deal zal net als andere Regio Deals openbaar worden gemaakt door publicatie in de Staatscourant, waardoor anderen kennis kunnen nemen van de Regio Deals.

  • 2. BZK rapporteert over de Regio Portefeuille, alsmede de hieruit voortvloeiende Regio Deals naar de Tweede Kamer van de Staten-Generaal.

Artikel 20 – Strijd met Regeling Specifieke uitkering vierde tranche Regio Deals

Enige bepaling in deze Regio Deal die in strijd is met de Regeling Specifieke uitkering vierde tranche Regio Deals (zoals deze luidt op het moment dat de strijdigheid zich voordoet of alsdan in bestuursrechtelijke zin is vastgesteld) moet als niet-bindend worden beschouwd en zal, voor zover nodig, verwijderd en vervangen dienen te worden door een bepaling die bindend en rechtsgeldig is en die de inhoud van de niet-geldige bepaling zoveel mogelijk benadert. Het overige deel van de Regio Deal blijft in een dergelijke situatie ongewijzigd.

Artikel 21 – Ongeldigheid

Indien een bepaling van de Regio Deal in enige mate als nietig, vernietigbaar, ongeldig, onwettig of anderszins als niet-bindend moet worden beschouwd, wordt die bepaling, voor zover nodig, uit de Regio Deal verwijderd en vervangen door een bepaling die wel bindend en rechtsgeldig is en die de inhoud van de niet-geldige bepaling zoveel mogelijk benadert. Het overige deel van de Regio Deal blijft in een dergelijke situatie ongewijzigd.

Artikel 22 – Publiekrechtelijke medewerking en toepasselijk recht

  • 1. De in het kader van Regio Deal door Partijen te verlenen (publiekrechtelijke) medewerking laat de publiekrechtelijke positie en bevoegdheden van Partijen onverlet.

  • 2. Op deze Regio Deal is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

Aldus overeengekomen en in tweevoud ondertekend,Den Haag, 2 november 2023

Regio Deal North Sea Port District

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties H.M. de Jonge

Naar boven