Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Ministerie van Asiel en Migratie | Staatscourant 2024, 42935 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Ministerie van Asiel en Migratie | Staatscourant 2024, 42935 | ander besluit van algemene strekking |
De Minister van Asiel en Migratie,
Gelet op de artikelen 2b, eerste lid, en 7, derde lid, van de Wet toelating en uitzetting BES;
Besluit:
De Regeling toelating en uitzetting BES wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 2.1 wordt ‘een bedrag van USD 31’ vervangen door ‘een bedrag van USD 32’.
B
In artikel 4.1, tweede lid, wordt de tarieftabel vervangen door:
|
I. Verblijfsdoel |
II. Verlening of wijziging |
III. Verlenging |
|---|---|---|
|
a. ‘gezinshereniging of gezinsvorming’ |
USD 172 |
USD 172 |
|
b. ‘verblijf ter adoptie of als pleegkind’ |
USD 57 |
USD 57 |
|
c. ‘het verrichten van arbeid in loondienst’ |
USD 287 |
USD 287 |
|
d. ‘het verrichten van arbeid als zelfstandige’ |
USD 809 |
USD 636 |
|
e. ‘voortgezet verblijf’ |
USD 172 |
USD 172 |
|
f. ‘verblijf als rentenier’ |
USD 809 |
USD 343 |
|
g. ‘wedertoelating’ |
USD 172 |
USD 172 |
|
h. ‘het volgen van studie’ |
USD 172 |
USD 172 |
|
i. ‘verblijf als stagiair’ |
USD 287 |
niet van toepassing |
|
j. ‘verblijf als praktikant’ |
USD 287 |
niet van toepassing |
|
k. ‘vervolging van mensenhandel’ |
USD 0 |
USD 0 |
|
l. ‘verblijf als investeerder’ |
USD 809 |
USD 343 |
|
m. ‘verblijf als vrijwilliger’ |
USD 287 |
USD 287 |
|
n. ‘verblijf als gepensioneerde’ |
USD 287 |
USD 287 |
C
Artikel 4.5 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘een bedrag van USD 164’ vervangen door ‘een bedrag van USD 172’.
2. In het tweede lid wordt ‘een bedrag van USD 55’ vervangen door ‘een bedrag van USD 57’.
D
In artikel 4.6 wordt ‘een bedrag van USD 55’ vervangen door ‘een bedrag van USD 57’.
E
Artikel 4.7 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘een bedrag van USD 142’ vervangen door ‘een bedrag van USD 149’.
2. In het tweede lid wordt ‘een bedrag van USD 48’ vervangen door ‘een bedrag van USD 51’.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
’s-Gravenhage, 20 december 2024
De Minister van Asiel en Migratie, M.H.M. Faber-Van de Klashorst
Deze regeling tot wijziging van de Regeling toelating en uitzetting BES bevat een aanpassing van de legestarieven.
Ingevolge artikel 7, derde lid, van de Wet toelating en uitzetting BES is de vreemdeling in door de Minister van Asiel en Migratie te bepalen gevallen en volgens de door de Minister van Asiel en Migratie te bepalen regels, leges verschuldigd ter zake van de afdoening van een aanvraag tot het verlenen van een terugkeervisum, het verlenen, verlengen van de geldigheidsduur of wijzigen van de verblijfsvergunning voor bepaalde tijd of de verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd. Daarnaast voorziet artikel 7, derde lid, in de mogelijkheid tot legesheffing ter zake van de afgifte van een document waaruit de verblijfspositie blijkt, inbegrepen een verklaring inzake toelating tot verblijf van rechtswege.
De legestarieven voor Caribisch Nederland worden jaarlijks op 1 januari geïndexeerd en volgen hiermee de hoogte van de indexatie van de leges in Europees Nederland. Sedert de invoering van de legestarieven in Caribisch Nederland in 2010 zijn de legestarieven hierbij – wegens de verschillen in koopkracht – vastgesteld op 66% van de legestarieven in Europees Nederland. Hierbij wordt het geldende dollarbedrag voor de betreffende categorie eerst omgezet in het hiermee corresponderende eurobedrag, waarbij rekening wordt gehouden met het voornoemde percentage van 66%, waarna indexatie plaatsvindt aan de hand van het vastgestelde indexcijfer. Vervolgens worden de legestarieven weer omgerekend in dollars, waarbij rekening wordt gehouden met het voornoemde percentage van 66%.
In Europees Nederland waren tot 1 januari 2025 de legesbedragen voor een deel van de verblijfsvergunningen gekoppeld aan het tarief van de nationale ID-kaart op grond van artikel 6, tweede lid van het Besluit paspoortgelden, waar de overige vergunningen geïndexeerd werden op basis van het CBS indexcijfer voor cao-lonen.
Vanaf 1 januari 2025 wordt, vanuit het oogpunt van eenvoud en uitvoerbaarheid en het voorkomen van indexeringsverschillen, in Europees Nederland voortaan gewerkt met één indexcijfer en worden alle legestarieven geïndexeerd aan de hand van het indexcijfer van de cao-lonen zoals berekend door het CBS (6,7%), conform de handelwijze bij de indexering van de leges die geheven worden in het kader van de Rijkswet op het Nederlanderschap. Voor een nadere toelichting op het indexeringscijfer wordt verwezen naar de toelichting bij de Beschikking wijzigingspercentage optie- en naturalisatiegelden 2025 (Stcrt. 2024, 27134). Vanwege de koppeling tussen de leges van Europees Nederland en Caribisch Nederland geldt dit voortaan dus ook voor de legestarieven voor Caribisch Nederland.
De koppeling tussen de leges van Europees Nederland en Caribisch Nederland is in de onderhavige wijziging in beginsel behouden. Voor drie verblijfsdoelen (arbeid als zelfstandige, gepensioneerde en voor vrijwilligers) bestond echter de behoefte om deze te voorzien van een nieuw legesbedrag.
Voor 1 januari 2023 gold voor dit verblijfsdoel het legesbedrag 1.140 USD, per 1 januari 2023 is het legesbedrag voor het verblijfsdoel arbeid als zelfstandige verlaagd in Europees Nederland waardoor het legesbedrag in Caribisch Nederland 274 USD kwam te bedragen. Waar in Nederland arbeid als zelfstandige wordt gestimuleerd en het legesbedrag van arbeid als zelfstandige verhoudingsgewijs hoger was dan een gelijksoortig verblijfsdoel zoals innovatieve start-ups en daarom is verlaagd, is door de verschillende ketenpartners binnen de vreemdelingenketen in Caribisch Nederland, waaronder IND CN, juist recentelijk vastgesteld dat van dit verblijfsdoel verhoudingsgewijs vaak oneigenlijk gebruik wordt gemaakt. Denk hierbij aan aanvragers die feitelijk arbeid in loondienst verrichten. De leges voor dit verblijfsdoel daalden vanwege de koppeling met de legestarieven van Nederland mee, hetgeen echter niet in de lokale context past. De toets voor dit verblijfsdoel vergt daarnaast, onder meer vanwege het geconstateerde misbruik, een zorgvuldige behandeling die de nodige tijd vraagt. Met het oog op het tegengaan van oneigenlijk gebruik en om de vestiging op de eilanden beter te reguleren, is de verlaging van het legesbedrag in deze wijziging teruggedraaid, het legesbedrag verhoogd en vastgesteld op 809 USD. Daarnaast is het legesbedrag voor de verlengingsaanvraag van 274 USD verhoogd naar 636 USD. Het huidige legesbedrag voor de verlengingsaanvraag staat niet in verhouding tot de inspanning en capaciteit die de IND moet inzetten voor het beoordelen van dergelijke aanvragen. De verleningstoets is een complex proces dat meer capaciteit en middelen vraagt dan momenteel door het huidige legesbedrag worden gedekt. Het bedrag van 636 USD is daarvoor representatiever.
Tot op heden was het legesbedrag voor het verblijfsdoel gepensioneerde gelijk aan dat van renteniers. Per 1 januari 2024 bedroeg dit bedrag 774 USD. De gemiddelde gepensioneerde, uitzonderingen daargelaten, heeft echter een welvaartspeil dat lager ligt dan een rentenier. Personen onder het verblijfsdoel gepensioneerde hebben veelal een vaste maandelijkse uitkering van een pensioenfonds of pensioenverzekering. Een deel van deze personen heeft binding met het eiland doordat hun kinderen bijvoorbeeld op het eiland wonen en ze over een eigen woning beschikken. De toetsing op dit verblijfsdoel en middelentoets vindt plaats aan de hand van minimale documenten, is vergelijkbaar met de toets voor het verblijfsdoel arbeid in loondienst en neemt minder tijd in beslag dan andere verblijfsdoelen. Het pensioen wordt namelijk uitgekeerd zolang de persoon leeft. Bij een gepensioneerde treedt er verder nauwelijks een wijziging op voor wat betreft het inkomen. Afhandeling van de verlengingsaanvragen neemt minder tijd in beslag, omdat eenmaal vaststaat dat de persoon pensioen ontvangt ter hoogte van minimaal het normbedrag, dit ook niet lager wordt.
Gelet op het vorenstaande is het legesbedrag voor gepensioneerden als zelfstandige categorie opgenomen in deze wijziging en tevens verlaagd en vastgesteld op 287 USD. Daarnaast geldt met deze wijziging voor de verlengingsaanvraag van gepensioneerden een legesbedrag van 287 USD. Daarnaast sluit dit bedrag aan bij de bestaande tarieven voor vergelijkbare verblijfsdoelen, zoals verblijf als vrijwilliger. Voor deze categorieën is het legesbedrag eveneens vastgesteld op 287 USD voor de eerste verlening en 287 USD voor daaropvolgende verleningen.
Voor een vrijwilliger wordt sinds 1 januari 2024, een legesbedrag van 774 USD gehanteerd. Een vrijwilliger komt om voor een Niet-Gouvernementele Organisatie (NGO) of een non-profitorganisatie te werken. Hij stelt veelal onbetaald zijn kennis en ervaring ter beschikking van de organisatie. Er zijn gevallen waarbij de vrijwilliger kosten voor inwoning en consumptie krijgt, met of zonder toelage. In de praktijk maken stichtingen ten behoeve van sociaal-maatschappelijke dienstverlening of stichtingen in milieu- en natuurbehoud vaak gebruik van vrijwilligers. Er is daarmee dus sprake van een bijdrage aan een maatschappelijk belang. Het ligt niet in de rede om voor dit verblijfsdoel hetzelfde legesbedrag te hanteren als voor de verblijfsdoelen renteniers en investeerders. Om die reden heb ik het legesbedrag voor vrijwilligers in deze wijziging verlaagd en vastgesteld op 287 USD. Voor de verlengingsaanvraag wordt een legesbedrag van 287 USD gehanteerd. Voor deze bedragen is gekozen omdat deze toetsing op dit verblijfsdoel vergelijkbaar is met de toets voor het verblijfsdoel arbeid in loondienst waarvoor dezelfde bedragen gelden.
De invoeringstermijn van deze regeling bedraagt minder dan twee maanden. Hiermee wordt afgeweken van het in het Kabinetsstandpunt inzake Vaste Verandermomenten neergelegde uitgangspunt. Deze uitzondering is toegestaan omdat het van belang is dat de indexering gelijktijdig met de indexering in Europees Nederland plaatsvindt (aanwijzing 4.17, vijfde lid, onder b, van de Aanwijzingen voor de regelgeving).
De Minister van Asiel en Migratie, M.H.M. Faber-Van de Klashorst
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-42935.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.