Mandaatregeling CIZ

In de Wet langdurige zorg (Wlz) is bepaald dat het CIZ in en buiten rechte wordt vertegenwoordigd door de voorzitter, zijnde de voorzitter van de Raad van Bestuur. Het CIZ, vertegenwoordigd door zijn voorzitter heeft besloten tot mandatering van de in dit document benoemde bevoegdheden.

  • 1. Het mandaatbesluit CIZ dat is vastgesteld op 9 oktober 2019, wordt hierbij ingetrokken.

  • 2. De navolgende regeling is vastgesteld op 26 november 2024 en treedt per deze datum in werking voor het CIZ.

Doelstelling is dat deze mandaatregeling de mandatering binnen het CIZ volledig helder maakt voor iedereen. Er zullen echter altijd grensgebieden bestaan. Als er twijfel ontstaat over zo’n grensgebied, ga daar dan open mee om en bespreek een dilemma, in ieder geval met de leidinggevende.

BEGRIPSBEPALINGEN

CIZ:

het Centrum indicatiestelling zorg als bedoeld in artikel 7.1.1 lid 1 van de Wlz.

Raad van Bestuur

:de leden van het bestuur van het CIZ samen, ook wel ‘lid’ of ‘leden’ van de Raad van Bestuur genoemd.

Voorzitter:

de voorzitter van het CIZ, als genoemd in artikel 7.1.1 leden 3 en 4 Wlz, ook voorzitter van de Raad van Bestuur.

Managers:

de manager Primair Proces (inclusief de verandermanager), de manager Analyse & Advies, de manager CIO Office (vervult ook de rol van CIO), de manager Finac (vervult ook de rol van CFO) en de manager HRM.

Bestuurssecretaris:

de bestuurssecretaris van het CIZ.

Functionaris(sen):

(externe) medewerker(s) van het CIZ die binnen het CIZ een bepaalde functie uitoefent/uitoefenen.

Mandaat:

de bevoegdheid om in naam van het CIZ besluiten te nemen.

Besluit:

wilsuiting gericht op een rechtsgevolg.

Volmacht:

de bevoegdheid die het CIZ aan een functionaris verleent om in zijn naam privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

Machtiging:

de bevoegdheid die het CIZ aan een functionaris verleent om in zijn naam handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

MANDAATREGELING CIZ

  • 1. Mandaat

    • 1.1 In de Wlz is bepaald dat het CIZ in en buiten rechte wordt vertegenwoordigd door de voorzitter. De voorzitter heeft besloten tot het verlenen van al zijn bevoegdheden aan alle andere leden van de Raad van Bestuur afzonderlijk. Alle leden van de Raad van Bestuur hebben daarom gelijke vertegenwoordigingsbevoegdheid. De leden van de Raad van Bestuur maken van het aan hen verleende mandaat alleen gebruik voor aangelegenheden die horen bij hun werkterrein. Het mandaat ziet op alle bevoegdheden en is niet beperkt tot de bevoegdheden die gerelateerd zijn aan de aan het CIZ opgedragen taken (zoals bijvoorbeeld de Wlz, de Wet zorg en dwang (Wzd) en de regeling Dubbele kinderbijslag voor kinderen met een intensieve zorgbehoefte (DKIZ)), maar ziet ook op alle overige bevoegdheden (zoals bijvoorbeeld het sluiten van overeenkomsten).

    • 1.2 De voorzitter heeft tevens besloten dat alle bevoegdheden zoals gemandateerd in 1.1. steeds doorzakken naar de lagere functionarissen. Dit met inachtneming van de in deze regeling genoemde bepalingen en de voorbehouden genoemd in de bijlagen 1 tot en met 4. Het (doorgezakte) mandaat is beperkt tot de lokale en functionele bevoegdheden van de functionaris(sen).

  • 2. Algemene begrenzing mandaten

    • 2.1. Onverminderd het gestelde in de artikelen 1.2, 3, 4, 5, 6 en 7 blijven aan de leden van de Raad van Bestuur voorbehouden de bevoegdheden als genoemd in bijlage 1.

    • 2.2. Het mandaat is gekoppeld aan de functie en de arbeidsverhouding van de functionaris met het CIZ. Bij wijziging van de functie of beëindiging van de arbeidsverhouding vervalt het mandaat per datum van de wijziging of beëindiging zonder actieve handeling van het CIZ. Dit geldt ook vanaf het formele moment van boventalligheid dan wel non-actiefstelling van de functionaris.

    • 2.3. Gemandateerde bevoegdheden worden door de mandataris alleen uitgeoefend wanneer:

      • a) deze niet politiek gevoelig zijn of verwacht mag worden dat ze geen politieke consequenties zullen krijgen;

      • b) daarvan geen ongewenste precedentwerking te verwachten is;

      • c) ze passen binnen de normale bedrijfsvoering of het desbetreffende onderdeel van het CIZ.

  • 3. (On)voorziene afwezigheid Raad van Bestuur

    • 3.1. Bij (on)voorziene afwezigheid van alle leden van de Raad van Bestuur is de bestuurssecretaris samen met de manager Finac bevoegd tot het nemen van besluiten die op basis van bijlage 1 zijn voorbehouden aan de leden van de Raad van Bestuur. Dit alleen wanneer deze geen uitstel verdragen, voortkomen uit de dagelijkse bedrijfsvoering en voor zover deze verplichting het daarvoor gestelde in de vastgestelde meerjaren-/jaarbegroting van het CIZ niet te boven gaat.

    • 3.2. De bestuurssecretaris of de manager Finac maakt onmiddellijk schriftelijk melding aan de Raad van Bestuur bij gebruikmaking van het mandaat, zoals beschreven in artikel 3.1.

  • 4. Mandaat bestuurssecretaris

    Aan de bestuurssecretaris wordt mandaat verleend voor de tot de leden van de Raad van Bestuur behorende bevoegdheden. De bestuurssecretaris maakt van het aan hem verleende mandaat alleen gebruik voor aangelegenheden die horen bij het werkterrein van zijn team. De in bijlage 1 genoemde bevoegdheden blijven voorbehouden aan de leden van de Raad van Bestuur, behalve in een situatie, zoals bedoeld in artikel 3. De bevoegdheden die zijn voorbehouden aan de bestuurssecretaris, zijn uitgewerkt in bijlage 2.

  • 5. Mandaat managers

    Aan de managers wordt mandaat verleend voor de tot de leden van de Raad van Bestuur behorende bevoegdheden. De managers maken van het aan hen verleende mandaat alleen gebruik voor aangelegenheden die horen bij het werkterrein van hun team. De in bijlage 1 genoemde bevoegdheden blijven voorbehouden aan de leden van de Raad van Bestuur. Voor de manager Finac is een uitzondering, zoals beschreven in artikel 3. De bevoegdheden die zijn voorbehouden aan de managers, zijn uitgewerkt in bijlage 3.

  • 6. Mandaat teamcoaches

    Aan de teamcoaches wordt mandaat verleend voor de tot de managers behorende bevoegdheden. De teamcoaches maken van het aan hen verleende mandaat alleen gebruik voor aangelegenheden die horen bij het werkterrein van hun teams. De in bijlage 3 genoemde bevoegdheden blijven voorbehouden aan de managers. De bevoegdheden die zijn voorbehouden aan de teamcoaches, zijn uitgewerkt in bijlage 4.

  • 7. Mandaat andere functionarissen

    • 7.1. In bijlage 5 is de mandatering van bevoegdheden ten aanzien van specifieke onderwerpen benoemd. Dit zijn bevoegdheden die direct gemandateerd zijn aan de in deze bijlage genoemde functionarissen. Deze bevoegdheden zakken dus niet conform artikel 1.2 van deze regeling door. De leden van de Raad van Bestuur behouden zelf ook de in bijlage 5 genoemde bevoegdheden.

    • 7.2. In geval van een project/programma/epic kan de Raad van Bestuur bevoegdheden mandateren aan de projectleider/programmamanager/epicowner. Indien er meerdere leden van de Raad van Bestuur zijn, zal bij voorkeur het lid waarvan een project/programma/epic en dus het mandaat past binnen zijn/haar functie en werkterrein zorgdragen voor mandatering. De overige leden van de Raad van Bestuur blijven echter ook bevoegd om zonodig te mandateren.

    • 7.3. Deze mandatering wordt schriftelijk vastgelegd.

  • 8. Vervanging bij (on)voorziene afwezigheid

    Bij (on)voorziene afwezigheid kunnen gemandateerde bevoegdheden horizontaal worden door gemandateerd. Dit wordt schriftelijk vastgelegd. Verticale doormandatering is alleen mogelijk na schriftelijk akkoord van een lid van de Raad van Bestuur.

  • 9. Medezeggenschap

    • 9.1. Bij (on)voorziene afwezigheid van alle leden van de Raad van Bestuur treden de bestuurssecretaris en de manager Finac samen op als vervanger volgens artikel 23 lid 5 van de Wet op de ondernemingsraden (WOR).

    • 9.2. Als aan de functionarissen genoemd in artikel 4, 5, 6 en 7 mandaat wordt verleend om, uit naam van de Raad van Bestuur, de aan die persoon toegekende zaken met de Ondernemingsraad af te wikkelen, waarbij de betrokkenheid van de Ondernemingsraad geldt volgens de WOR, wordt dit vooraf met de Ondernemingsraad afgestemd.

  • 10. Bevoegdheden extern ingehuurde functionarissen

    Voor extern ingehuurde functionarissen geldt dat zij dezelfde bevoegdheden hebben als de bevoegdheden die op basis van deze mandaatregeling gelden voor een functionaris die voor deze functie in dienst is van het CIZ. Een uitzondering hierop is de uitvoering van betalingen. Dat blijft voorbehouden aan functionarissen die in dienst zijn van het CIZ.

  • 11. Volmacht en Machtiging

    Daar waar gesproken wordt over mandaat kan in voorkomende gevallen ook gesproken worden over volmacht of machtiging.

Dit besluit wordt aangehaald als “mandaatregeling CIZ”.

Aldus vastgesteld op 26 november 2024.

R.R. Bakker voorzitter Raad van Bestuur

BIJLAGE 1 AANGELEGENHEDEN DIE OP GROND VAN ARTIKEL 2.1 VAN DE MANDAATREGELING CIZ VOORBEHOUDEN BLIJVEN AAN IEDER AFZONDERLIJK LID VAN DE RAAD VAN BESTUUR

Bestuurlijk-juridische aangelegenheden

Publiekrecht

  • 1. Het afhandelen van handhavingsverzoeken van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Privaatrecht

Aanbestedingen

  • 1. Het nemen van een besluit tot het volgen van een aanbestedingsprocedure volgens vastgesteld beleid.

  • 2. Het nemen van een besluit tot uitvoering tijdens de aanbestedingsprocedure. Hieronder wordt ook verstaan het nemen van een besluit tot uitsluiting van een inschrijver.

  • 3. Het nemen van een besluit om af te wijken van het CIZ inkoopbeleid.

  • 4. Het nemen van een besluit tot gunning en niet-gunning, voorvloeiend uit een aanbesteding met een contractwaarde hoger dan € 50.000, incl. btw.

Overeenkomsten

  • 1. Het aangaan van overeenkomsten, inclusief inkooporders, met een financiële waarde hoger dan € 50.000 incl. btw en overeenkomsten betreffende Portero of diens vervanger, een (web)applicatie die het mogelijk maakt om digitaal namens een zorgvrager een aanvraag voor zorg op grond van de Wlz en eventuele andere door het CIZ uit te voeren wet- en/of regelgeving te doen.

  • 2. Het nemen van een besluit tot het aangaan van convenanten en verwerkersovereenkomsten.

  • 3. Het opleggen van sancties aan opdrachtnemers, anders dan kortingen en boetes die voortvloeien uit een bepaling van het contract.

Civiele procedures

  • 1. Het nemen van een besluit tot het aangaan van civiele procedures.

  • 2. Het nemen van een besluit hoger beroep of cassatie aan te tekenen in civiele procedures.

Andere privaatrechtelijke handelingen

  • 1. Het kwijtschelden en buiten invordering stellen van vorderingen.

  • 2. Het aangaan van geldleningen via het Ministerie van Financiën (in afstemming met en na goedkeuring van het Ministerie van VWS).

  • 3. Ten aanzien van het schatkistbankieren bij het Ministerie van Financiën:

    • a. het wijzigen van de handtekeningenkaart;

    • b. het wijzigen van de rekening-courant;

    • c. het wijzigen van de intradaglimiet bankrekening;

    • d. het toekennen van bevoegdheden internetfaciliteit.

Personeelsaangelegenheden

Bevoegdheden ten aanzien van individuele medewerkers

  • 1. Het werven, selecteren, benoemen (inclusief het afnemen van de eed/belofte) en ontslaan van de direct onder een lid van de Raad van Bestuur vallende functionarissen, zoals de bestuurssecretaris, de bestuursadviseur, de managers, de functionaris gegevensbescherming en de internal auditor. Dit passend binnen de vastgestelde begroting.

  • 2. Het toekennen/wijzigen van de arbeidsvoorwaarden van de in lid 1 genoemde functionarissen en het afsluiten van arbeidsovereenkomsten waarin deze arbeidsvoorwaarden zijn vastgelegd. Dit binnen de kaders van de geldende cao.

  • 3. Het toekennen van arbeidsmarkttoelages en persoonlijke toelages aan medewerkers, wanneer deze buiten de kaders van de geldende cao vallen, en het toekennen van andere, gedifferentieerde beloningen aan medewerkers (persoonlijke gratificatie, enz.).

  • 4. Het accorderen van (on)betaald verlof en/of het uitbetalen van niet genoten verlof van de in lid 1 genoemde functionarissen.

  • 5. Het accorderen van personeelsdeclaraties van de in lid 1 genoemde functionarissen.

  • 6. Het accorderen van personeelsdeclaraties van alle functionarissen voor bedragen van meer dan € 5.000 incl. btw.

  • 7. Het nemen van beslissingen over het verstrekken/kwijtschelden van leningen/voorschotten aan de in lid 1 genoemde functionarissen dan wel het kwijtschelden van door hen te veel ontvangen vergoedingen (salaris, onkosten, enz.).

  • 8. Het nemen van beslissingen over het verstrekken/ kwijtschelden van leningen/ voorschotten van alle functionarissen dan wel het kwijtschelden van door hen te veel ontvangen vergoedingen (salaris, onkosten, enz.). Dit voor bedragen van meer dan € 5.000 incl. btw.

  • 9. Het verlenen van ontslag wegens reorganisatie of verminderde behoefte aan arbeidskrachten.

  • 10. Het schorsen van medewerkers.

  • 11. Het verlenen van ontslag op staande voet of via een vaststellingsovereenkomst als deze anders is opgesteld dan volgens de wettelijke vertrekvergoeding.

  • 12. Het nemen van disciplinaire maatregelen.

Andere aangelegenheden

  • 1. Het nemen van besluiten van fundamentele aard, zoals het wijzigen van de taak en structuur van een organisatieonderdeel.

  • 2. Het nemen van besluiten met betrekking tot de vaststelling van functie-inhoud en functieniveau.

  • 3. Het accorderen van facturen met een factuurbedrag hoger dan € 50.000 incl. btw.

  • 4. Het afnemen van bankdiensten, zoals het aanvragen van bankrekeningen.

  • 5. Het afsluiten van (collectieve) verzekeringen.

  • 6. Het verkrijgen en vervreemden van onroerende zaken en registergoederen.

  • 7. Het laten verkrijgen, laten vervreemden en laten bezwaren van intellectuele eigendommen.

BIJLAGE 2 AANGELEGENHEDEN DIE OP GROND VAN ARTIKEL 4 VAN DE MANDAATREGELING CIZ VOORBEHOUDEN BLIJVEN AAN DE BESTUURSSECRETARIS

Bestuurlijk-juridische aangelegenheden

Publiekrecht

Niet van toepassing

Privaatrecht

Aanbestedingen

Het nemen van besluiten tot gunning en niet-gunning, voorvloeiend uit een aanbesteding met een contractwaarde tot en met € 50.000 incl. btw.

Overeenkomsten

Het aangaan van overeenkomsten, inclusief inkooporders, met een financiële waarde tot en met € 50.000 incl. btw, voortkomende uit de dagelijkse bedrijfsvoering en passend binnen de vastgestelde begroting en het CIZ inkoopbeleid.

Civiele procedures

Niet van toepassing

Andere privaatrechtelijke handelingen

Niet van toepassing

Personeelsaangelegenheden

Bevoegdheden ten aanzien van individuele medewerkers

  • 1. Het werven, selecteren, benoemen (inclusief het afnemen van de eed/belofte) en ontslaan (met uitzondering van het verlenen van ontslag op staande voet of via een vaststellingsovereenkomst) van de teamleden van het Bestuursbureau. Dit passend binnen de vastgestelde begroting.

  • 2. Het toekennen/wijzigen van de arbeidsvoorwaarden van de in lid 1 genoemde functionarissen en het afsluiten van arbeidsovereenkomsten waarin deze arbeidsvoorwaarden zijn vastgelegd. Dit binnen de kaders van de geldende cao.

  • 3. Het accorderen van (on)betaald verlof en/of het uitbetalen van niet genoten verlof van de in lid 1 genoemde functionarissen.

  • 4. Het accorderen van personeelsdeclaraties van de in lid 1 genoemde functionarissen. Dit tot en met een bedrag van € 5.000 incl. btw.

  • 5. Het nemen van beslissingen over het verstrekken/ kwijtschelden van leningen/ voorschotten aan de in lid 1 genoemde functionarissen dan wel het kwijtschelden van door hen te veel ontvangen vergoedingen (salaris, onkosten, enz.). Dit tot en met een bedrag van € 5.000 incl. btw.

Andere aangelegenheden

  • 1. 1. Het accorderen van facturen met een factuurbedrag tot en met € 50.000 incl. btw, voortkomende uit de dagelijkse bedrijfsvoering en passend binnen de vastgestelde begroting.

BIJLAGE 3 AANGELEGENHEDEN DIE OP GROND VAN ARTIKEL 5 VAN DE MANDAATREGELING CIZ VOORBEHOUDEN BLIJVEN AAN DE MANAGERS

Bestuurlijk-juridische aangelegenheden

Publiekrecht

Niet van toepassing

Privaatrecht

Aanbestedingen

Het nemen van een besluit tot gunning en niet-gunning, voorvloeiend uit een (Europese) aanbesteding, met een contractwaarde tot en met € 50.000 incl. btw.

Overeenkomsten

Het aangaan van overeenkomsten, inclusief inkooporders, met een financiële waarde tot en met € 50.000 incl. btw voortkomende uit de dagelijkse bedrijfsvoering en passend binnen de vastgestelde begroting/het CIZ inkoopbeleid.

Civiele procedures

Niet van toepassing

Andere privaatrechtelijke handelingen

Niet van toepassing

Personeelsaangelegenheden

Bevoegdheden ten aanzien van individuele medewerkers

  • 1. Het werven, selecteren, benoemen (inclusief het afnemen van de eed/belofte) en ontslaan (met uitzondering van het verlenen van ontslag op staande voet of via een vaststellingsovereenkomst) van eigen teamleden. Dit binnen de vastgestelde begroting.

  • 2. Het toekennen/wijzigen van de arbeidsvoorwaarden van de in lid 1 genoemde functionarissen en het afsluiten van arbeidsovereenkomsten waarin deze arbeidsvoorwaarden zijn vastgelegd. Dit binnen de kaders van de geldende cao.

  • 3. Het accorderen van (on)betaald verlof en/of het uitbetalen van niet genoten verlof van de in lid 1 genoemde functionarissen.

  • 4. Het accorderen van personeelsdeclaraties van de in lid 1 genoemde functionarissen. Dit tot en met een bedrag van € 5.000 incl. btw.

  • 5. Het nemen van beslissingen over het verstrekken/kwijtschelden van leningen/ voorschotten aan de in lid 1 genoemde functionarissen dan wel het kwijtschelden van door hen te veel ontvangen vergoedingen (salaris, onkosten, enz.). Dit tot en met een bedrag van € 5.000 incl. btw.

  • 6. Specifiek voor de manager HRM: het ondertekenen van vaststellingsovereenkomsten van medewerkers, mits deze zijn opgesteld volgens de wettelijke vertrekvergoeding.

Andere aangelegenheden

1. Het accorderen van facturen met een factuurbedrag tot en met € 50.000 incl. btw, voortkomende uit de dagelijkse bedrijfsvoering en passend binnen de vastgestelde begroting.

BIJLAGE 4 AANGELEGENHEDEN DIE OP GROND VAN ARTIKEL 6 VAN DE MANDAATREGELING CIZ VOORBEHOUDEN BLIJVEN AAN DE TEAMCOACHES

Bestuurlijk-juridische aangelegenheden

Publiekrecht

Niet van toepassing

Privaatrecht

Aanbestedingen

Niet van toepassing

Overeenkomsten

Niet van toepassing

Civiele procedures

Niet van toepassing

Andere privaatrechtelijke handelingen

Niet van toepassing

Personeelsaangelegenheden

Bevoegdheden ten aanzien van individuele medewerkers

  • 1. Het werven, selecteren, benoemen (inclusief het afnemen van de eed/belofte) en ontslaan (met uitzondering van het verlenen van ontslag op staande voet of via een vaststellingsovereenkomst) van eigen teamleden. Dit binnen de vastgestelde begroting.

  • 2. Het toekennen/wijzigen van de arbeidsvoorwaarden van de in lid 1 genoemde functionarissen en het afsluiten van arbeidsovereenkomsten waarin deze arbeidsvoorwaarden zijn vastgelegd. Dit binnen de kaders van de geldende cao.

  • 3. Het accorderen van (on)betaald verlof en/of het uitbetalen van niet genoten verlof van de in lid 1 genoemde functionarissen.

  • 4. Het accorderen van personeelsdeclaraties van de in lid 1 genoemde functionarissen. Dit tot en met een bedrag van € 5.000 incl. btw.

  • 5. Het nemen van beslissingen over het verstrekken/ kwijtschelden van leningen/ voorschotten aan de in lid 1 genoemde functionarissen dan wel het kwijtschelden van door hen te veel ontvangen vergoedingen (salaris, onkosten, enz.). Dit tot en met een bedrag van € 5.000 incl. btw.

Andere aangelegenheden

Niet van toepassing.

BIJLAGE 5 AANGELEGENHEDEN DIE OP GROND VAN ARTIKEL 7.1 SPECIFIEK GEMANDATEERD ZIJN

1. Mandaat ten aanzien van Wlz, Wzd en DKIZ

Bevoegd tot:

  • 1.1. het nemen van besluiten tot indicatiestelling Wlz zijn de onderzoeker en de beoordelaar van het (regio)team Wlz/Wzd en de manager Primair Proces van de desbetreffende regio.

  • 1.2. het uitvoeren van de regeling betreffende ADL-assistentie zijn de onderzoeker en de beoordelaar van het (regio)team Wlz/Wzd.

  • 1.3. het nemen van besluiten op grond van artikel 21 van de Wzd zijn de beoordelaar en de onderzoeker van het (regio)team Wlz/Wzd.

  • 1.4. het uitvoeren van de andere wettelijke taken op grond van de Wzd is de juridisch adviseur van het team Wzd aanvullende taken.

  • 1.5. het zelfstandig uitbrengen van advies met betrekking tot de regeling DKIZ is de beoordelaar DKIZ van het team DKIZ.

  • 1.6. Bovengenoemde bevoegdheden zien op alle werkzaamheden die relevant en noodzakelijk zijn voor de betreffende taak. Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om het nemen/ondertekenen van besluiten, het indien van verzoekschriften of andere (proces-)stukken bij (rechterlijke) instanties, het vertegenwoordigen van het CIZ bij (rechterlijke) instanties, het afhandelen van correspondentie.

2. Mandaat voor de afhandeling van bezwaarschriften Wlz

Bevoegd tot het nemen van beslissingen op bezwaar Wlz en daarmee samenhangende verzoeken om voorlopige voorziening, evenals tot het afdoen van daaruit voortvloeiende brieven zijn de juridisch medewerkers en juristen van het team Bezwaar & Beroep.

3. Mandaat voor het voeren van (hoger) beroepsprocedures, cassatieprocedures etc.

  • 3.1. Bevoegd tot het vertegenwoordigen van het CIZ in rechtsgedingen over Wlz-indicatiestellingen evenals tot het afdoen van daaruit voortvloeiende brieven, zijn de juridisch medewerkers en de juristen van het desbetreffende team Bezwaar en Beroep.

  • 3.2. Bevoegd tot het onderhandelen dan wel het schikken in rechtsgedingen aangaande Wlz- indicatiestellingen waarbij het CIZ direct of indirect betrokken is, zijn de juridisch medewerkers en de juristen van het desbetreffende team Bezwaar & Beroep.

  • 3.3. Bevoegd tot het vertegenwoordigen van het CIZ in rechtsgedingen over de taken uit hoofde van de Wzd, evenals tot het afdoen van daaruit voortvloeiende brieven, zijn de juridisch adviseurs van het team Wzd aanvullende taken.

  • 3.4. Bevoegd tot het vertegenwoordigen van het CIZ in rechtsgedingen en het zonodig hiervoor opstellen en aanleveren van (medische) documenten/informatie betreffende de wettelijke taken zoals genoemd in dit artikel zijn de medisch adviseurs van het CIZ.

  • 3.5. Als geldbedragen zijn gemoeid met de onderhandelingen dan wel schikkingen, geldt hetgeen gesteld is in artikel 7 van deze bijlage.

4. Mandaat voor de afhandeling van dwangsommen bij niet tijdige besluiten

  • 4.1. Bevoegd tot het nemen van besluiten in het kader van de Algemene wet bestuursrecht: paragraaf Dwangsom bij niet tijdig beslissen (hierna “Wet dwangsom”) en tot het afdoen van daaruit voortvloeiende brieven zijn de teamcoach van het desbetreffende team en de manager Primair Proces van de desbetreffende regio.

  • 4.2. Bevoegd tot het nemen van een beslissing op bezwaar in de zin van de Wet dwangsom en tot het afdoen van daaruit voortvloeiende brieven zijn de teamcoach van het team Bezwaar & Beroep en de manager Primair Proces van de desbetreffende regio.

    Indien de oorsprong van het bezwaar ligt in de AVG dan zijn in uitzondering op het voorgaande de juristen van het team Juridische Zaken bevoegd tot het nemen van beslissingen op bezwaar en tot het afdoen van daaruit voortvloeiende brieven.

  • 4.3. Bevoegd tot het voeren van rechtsgedingen in het kader van de Wet dwangsom, waarbij het CIZ direct of indirect is betrokken, en tot het nemen van daaruit voortvloeiende besluiten en het afdoen van daaruit voortvloeiende brieven zijn de juristen van het team Bezwaar & Beroep.

Indien de oorsprong van het rechtsgeding in de AVG ligt dan zijn in uitzondering op het voorgaande de juristen van het team Juridische Zaken bevoegd tot het voeren van de rechtsgedingen en bevoegd tot het nemen van eventueel daaruit voortvloeiende besluiten en het afdoen van daaruit voortvloeiende brieven.

5. Mandaat voor de afhandeling van verzoeken op grond van de Wet open overheid (Woo) en de Wet hergebruik overheidsinformatie (Who)

  • 5.1. Bevoegd tot het nemen van besluiten op grond van de Woo en de Who en tot het afdoen van daaruit voortvloeiende brieven zijn de juristen van het team Juridische Zaken.

  • 5.2. Bevoegd tot het nemen van beslissingen op bezwaar op grond van de Woo en de Who en tot het afdoen van daaruit voortvloeiende brieven is de bestuurssecretaris.

  • 5.3. Bevoegd tot het voeren van rechtsgedingen in het kader van de Woo en de Who, en tot het nemen van en het afdoen van daaruit voortvloeiende besluiten en brieven zijn de juristen van het team Juridische Zaken.

6. Mandaat voor de afhandeling van verzoeken op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (Wgbo)

  • 6.1. Bevoegd tot het nemen van besluiten in het kader van de AVG en tot het afdoen van daaruit voortvloeiende brieven zijn de teamcoach van het desbetreffende team en de manager Primair Proces van de desbetreffende regio.

  • 6.2. Bevoegd tot het nemen van een beslissing op bezwaar in het kader van de AVG en tot het afdoen van daaruit voortvloeiende brieven zijn de juristen van het team Juridische Zaken.

  • 6.3. Bevoegd tot het voeren van rechtsgedingen in het kader van de AVG waarbij het CIZ direct of indirect is betrokken, en tot het nemen van en het afdoen van daaruit voortvloeiende besluiten en brieven zijn de juristen van het team Juridische Zaken.

  • 6.4. Bevoegd tot het afdoen van verzoeken op grond van de Wgbo zijn de teamcoach van het desbetreffende team en de manager Primair Proces van de desbetreffende regio.

  • 6.5. Bevoegd tot het voeren van rechtsgedingen in het kader van verzoeken op grond van de Wgbo en tot het nemen van en het afdoen van daaruit voortvloeiende besluiten en brieven zijn de juristen van het team Juridische Zaken.

7. Mandaat voor de afhandeling van schadeverzoeken op het gebied van of gerelateerd aan de wettelijke taken van het CIZ zoals benoemd in artikel 1 van bijlage 5 van deze regeling

  • 7.1. Bevoegd tot het nemen van besluiten ter afhandeling van schadeverzoeken uit hoofde van of gerelateerd aan de wettelijke taken van het CIZ zoals benoemd in artikel 1 van bijlage 5 van deze regeling evenals tot het afdoen van daaruit voortvloeiende brieven is de manager Primair Proces van de desbetreffende regio, na consultatie van de juristen van het team Bezwaar en Beroep. De manager Primair Proces is zelfstandig bevoegd tot het toekennen van schadebedragen tot en met € 5.000 incl. btw. Voor het nemen van een besluit ter afhandeling van een schadeverzoek waarbij een schadebedrag wordt toegekend hoger dan € 5.000 incl. btw, is daarnaast afstemming met en goedkeuring van de manager Finac nodig. Bij de toekenning van schadebedragen van € 50.000 incl. btw of meer, is in plaats van afstemming en goedkeuring van de manager Finac afstemming met en goedkeuring van een lid van de Raad van Bestuur nodig. Deze afstemming en goedkeuring dienen te blijken uit het dossier waarin de paraaf van de manager Finac of een lid van de Raad van Bestuur is opgenomen.

  • 7.2. Bevoegd tot het nemen van beslissingen op bezwaar in dit kader evenals tot het afdoen van daaruit voorvloeiende brieven zijn de juristen van het desbetreffende team Bezwaar & Beroep. Zelfstandig bevoegd tot het toekennen van schadebedragen tot en met € 5.000 incl. btw zijn de juristen van het team Bezwaar & Beroep. Voor het nemen van een besluit ter afhandeling van een schadeverzoek waarbij een schadebedrag wordt toegekend hoger dan € 5.000 incl. btw is daarnaast afstemming met en goedkeuring van de manager Finac nodig. Bij de toekenning van schadebedragen hoger dan € 50.000 incl. btw is in plaats van afstemming en goedkeuring van de manager Finac afstemming met en goedkeuring van een lid van de Raad van Bestuur nodig. Deze afstemming en goedkeuring dienen te blijken uit het dossier waarin de paraaf van de manager Finac of een lid van de Raad van Bestuur is opgenomen.

  • 7.3. Bevoegd tot het voeren van rechtsgedingen in dit kader evenals tot het afdoen van daaruit voortvloeiende brieven zijn de juristen van het team Bezwaar en Beroep. Als tijdens het rechtsgeding een schikking wordt getroffen zijn bij schikkings- of onderhandelingsbedragen tot en met een bedrag van € 5.000 incl. btw de juristen van het team Bezwaar en Beroep zelfstandig bevoegd. Bij bedragen hoger dan € 5.000 incl. btw is daarnaast afstemming met en goedkeuring van de manager Finac nodig. Bij bedragen hoger dan € 50.000 incl. btw is afstemming met en goedkeuring van een lid van de Raad van Bestuur nodig. Deze afstemming en goedkeuring dienen te blijken uit het dossier waarin de paraaf van de manager Finac of een lid van de Raad van Bestuur is opgenomen.

8. Mandaat voor de afhandeling van andere schadeverzoeken

  • 8.1. Bevoegd tot het nemen van besluiten ter afhandeling van schadeverzoeken en het sluiten van schikkingen, niet voortvloeiend uit of gerelateerd aan de wettelijke taken van het CIZ zoals benoemd in artikel 1 van bijlage 5 van deze regeling evenals het afdoen van daaruit voortvloeiende besluiten en brieven, zijn de juristen van het team Juridische Zaken. De juristen van het team Juridisch Zaken zijn zelfstandig bevoegd tot het toekennen van schadebedragen tot en met € 5.000 incl. btw. Voor het nemen van een besluit ter afhandeling van een schadeverzoek waarbij een schadebedrag wordt toegekend hoger dan € 5.000 incl. btw, is daarnaast afstemming met en goedkeuring van de manager Finac nodig. Bij de toekenning van schadebedragen van € 50.000 incl. btw of meer, is in plaats van afstemming en goedkeuring van de manager Finac afstemming met en goedkeuring van een lid van de Raad van Bestuur nodig. Deze afstemming en goedkeuring dienen te blijken uit het dossier waarin de paraaf van de manager Finac of een lid van de Raad van Bestuur is opgenomen.

  • 8.2. Bevoegd tot het behandelen van bezwaarschriften tegen genomen besluiten ter afhandeling van schadeverzoeken en het sluiten van schikkingen, niet voortvloeiende uit of gerelateerd aan de wettelijke taken van het CIZ zoals benoemd in artikel 1 van bijlage 5 van deze regeling, evenals het afdoen van daaruit voortvloeiende brieven, is de bestuurssecretaris. De bestuurssecretaris is zelfstandig bevoegd tot het toekennen van schadebedragen tot en met € 5.000 incl. btw. Voor het nemen van een besluit ter afhandeling van een schadeverzoek waarbij een schadebedrag wordt toegekend hoger dan € 5.000 incl. btw is daarnaast afstemming met en goedkeuring van de manager Finac nodig. Bij de toekenning van schadebedragen hoger dan € 50.000 incl. btw is in plaats van afstemming en goedkeuring van de manager Finac afstemming met en goedkeuring van een lid van de Raad van Bestuur nodig. Deze afstemming en goedkeuring dienen te blijken uit het dossier waarin de paraaf van de manager Finac of een lid van de Raad van Bestuur is opgenomen.

  • 8.3. Bevoegd tot het voeren van rechtsgedingen in dit kader evenals tot het afdoen van daaruit voortvloeiende besluiten en brieven zijn de juristen van het team Juridische Zaken. Als tijdens het rechtsgeding een schikking wordt getroffen zijn bij schikkings- of onderhandelingsbedragen tot en met € 5.000 incl. btw de juristen van het team Juridische Zaken zelfstandig bevoegd. Bij bedragen hoger dan € 5.000 incl. btw is afstemming met en goedkeuring van de manager Finac nodig. Bij bedragen hoger dan € 50.000 incl. btw is in plaats van afstemming en goedkeuring van de manager Finac afstemming met en goedkeuring van een lid van de Raad van Bestuur nodig. Deze afstemming en goedkeuring dienen te blijken uit het dossier waarin de paraaf van de manager Finac of een lid van de Raad van Bestuur is opgenomen.

9. Mandaat voor de afhandeling van klachten

Bevoegd tot het afhandelen van klachten en de daaruit voortvloeiende brieven zijn de functionarissen wier aandachtsgebied de klacht betreft, de klachtenambassadeur en de manager die de portefeuille klachten beheert.

10. Mandaat voor de betaalbaarstelling van proceskostenvergoeding bezwaar en beroep

  • 10.1. Bevoegd tot het accorderen en het ondertekenen van de betaalbaarstelling van proceskostenvergoedingen (inclusief griffierechten en eventuele wettelijke rente) voortvloeiende uit bezwaar- en beroepsprocedures is de teamcoach van het team Bezwaar & Beroep. Deze bevoegdheid geldt tot en met € 5.000 incl. btw.

  • 10.2. Bij proceskostenvergoedingen van meer dan € 5.000 incl. btw is de manager Primair Proces van de desbetreffende regio bevoegd.

11. Mandaat voor de betaalbaarstelling van declaraties voor het afhandelen van medische informatieverzoeken in het kader van de regeling DKIZ

  • 11.1. Bevoegd tot het accorderen en het ondertekenen van de betaalbaarstelling van declaraties voor het afhandelen van medische informatieverzoeken van het CIZ in het kader van de regeling DKIZ is de teamcoach van het team Administratieve Ondersteuning (AO). Deze bevoegdheid geldt tot en met € 2.500 incl. btw.

  • 11.2. Bij declaraties van meer dan € 2.500 incl. btw is de manager Primair Proces van de desbetreffende regio bevoegd.

12. Mandaat voor de betaalbaarstelling van dwangsommen bij niet tijdige besluiten

  • 12.1. Bevoegd tot het accorderen en het ondertekenen van de betaalbaarstelling van declaraties betreffende dwangsommen bij niet tijdige besluiten van het CIZ is de teamcoach van het team Administratieve Ondersteuning (AO). Deze bevoegdheid geldt tot en met € 1.500 incl. btw.

  • 12.2. Bij declaraties van meer dan € 1.500 incl. btw is de manager Primair Proces van de desbetreffende regio bevoegd.

13. Mandaat voor de accordering van facturen ten behoeve van recruitment

  • 13.1. Bevoegd tot het accorderen van facturen van eigen teamleden ten behoeve van recruitment werkzaamheden is de teamcoach HRM recruitment. Het gaat hierbij om kosten om een vacature meer aandacht te geven in het wervingsproces. Deze bevoegdheid geldt tot en met € 250 per factuur.

  • 13.2. Bij facturen van meer dan € 250 incl. btw is de manager HRM bevoegd.

14 Mandaat voor het doen van meldingen aan de Autoriteit Persoonsgegevens

Bevoegd tot het doen van meldingen aan de Autoriteit Persoonsgegevens in het kader van de meldplicht datalekken zijn de chief information security officer (CISO), de information security officer (ISO), de functionaris gegevensbescherming (FG) en de privacy officer (PO).

15. Mandaat voor het nemen van besluiten tot ambtshalve herindicatiestelling

Bevoegd tot het nemen van besluiten tot ambtshalve herindicatiestelling is de manager Primair Proces van de desbetreffende regio.

16. Mandaat voor de uitvoering van betalingen

Bevoegd tot het uitvoeren van betalingen zijn de leden van de Raad van Bestuur de bestuursadviseur, de bestuurssecretaris en de managers. Dit gebeurt altijd door twee voornoemde functionarissen waarbij elke combinatie is toegestaan.

Naar boven