Regeling van de minister van Financiën d.d. 16 november 2024 (2024-465312) houdende wijziging van het Organisatiebesluit Ministerie van Financiën 2020 in verband met een wijziging in de vervangingsregeling van de secretaris-generaal en het Bedrijfsvoeringsberaad en in de organisatie van het Agentschap van de Generale Thesaurie van het ministerie van Financiën

De Minister van Financiën,

Gelet op artikel 3, tweede lid, van het Coördinatiebesluit organisatie, bedrijfsvoering en informatiesystemen rijksdienst en artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit:

ARTIKEL I

Het Organisatiebesluit Ministerie van Financiën 2020 wordt als volgt gewijzigd: A

A

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het vijfde lid vervalt, onder vernummering van het zesde lid tot vijfde lid.

2. Het vijfde lid (nieuw) komt als volgt te luiden:

  • 5. Bij afwezigheid van de secretaris-generaal treedt als plaatsvervanger op:

    • a. de thesaurier-generaal ten aanzien van de ambtelijke leiding op het terrein van het beleid van het directoraat-generaal Fiscale Zaken, het directoraat-generaal Rijksbegroting, de Generale Thesaurie, de directie Financieel-Economische Zaken en de directie Algemene Financiële en Economische Politiek;

    • b. de plaatsvervangend secretaris-generaal voor de overige verantwoordelijkheden.

B

Artikel 5, vijfde lid, vervalt onder vernummering van het zesde en zevende lid tot vijfde en zesde lid.

C

Artikel 8 komt als volgt te luiden:

Artikel 8. De bestuursraad bedrijfsvoering

  • 1. Er is een bestuursraad bedrijfsvoering.

  • 2. De volgende functionarissen voeren in de bestuursraad bedrijfsvoering regelmatig overleg over beleidsvoorstellen met betrekking tot de departementale bedrijfsvoering:

    • a. de pSG;

    • b. een plaatsvervangend directeur-generaal Belastingdienst;

    • c. de plaatsvervangend directeur-generaal Toeslagen;

    • d. de plaatsvervangend directeur-generaal Douane;

    • e. de plaatsvervangend directeur-generaal voor Fiscale Zaken;

    • f. de plaatsvervangend directeur-generaal van de Rijksbegroting;

    • g. de plaatsvervangend thesaurier-generaal;

    • h. de directeur Financieel-Economische Zaken;

    • i. de directeur Bestuursondersteuning en Advies;

    • j. de algemeen directeur Auditdienst Rijk.

  • 3. De pSG is voorzitter van de bestuursraad bedrijfsvoering.

  • 4. De pSG beslist welke bespreekpunten worden geagendeerd in de bestuursraad, gehoord hebbende de bestuursraad bedrijfsvoering.

D

In artikel 14, eerste lid, onder b, wordt ‘het bedrijfsvoeringsberaad’ vervangen door ‘de bestuursraad bedrijfsvoering’.

E

Artikel 39, tweede lid, komt als volgt te luiden:

  • 2. Het Agentschap van de Generale Thesaurie is onderverdeeld in de volgende organisatieonderdelen:

    • a. de afdeling Cashmanagement en Kapitaalmarktoperaties (CMK), met als taken:

      • i. Is belast met het afsluiten van financiële transacties op de geld- en kapitaalmarkt, waaronder het plaatsen van staatsleningen en schatkistpapier en het afsluiten van transacties om risico’s af te dekken;

      • ii. Is verantwoordelijk voor de publicaties van het Agentschap, de website van het Agentschap en onderhoudt de communicatie en relatie met marktpartijen inzake plaatsing van staatsleningen en schatkistpapier;

      • iii. Koopt betaaldiensten in voor de gehele Rijksoverheid;

      • iv. Voert coördinatie over de inrichting van het betalingsverkeer van de Rijksoverheid en onderhoudt de relatie hierover met de banken en betaaldienstverleners;

      • v. Voert het accountmanagement uit van de deelnemers aan het schatkistbankieren en onderhoudt de relatie met de vakdepartementen en de banken;

      • vi. Maakt beleid en richtlijnen ten aanzien van de financiering van de staatsschuld, het cashmanagement, het schatkistbankieren en de betaalinfrastructuur, binnen de gestelde (beleids)kaders.

    • b. de afdeling Strategie, Risicomanagement en Control (SRC), met als taken:

      • i. Draagt zorg voor de advisering, (beleids)kaders en de naleving hiervan op het gebied van de financiering van de staatsschuld, het cashmanagement, het schatkistbankieren en het betalingsverkeer, inclusief het daarvoor benodigde analyse en onderzoek;

      • ii. Initieert, organiseert en coördineert periodieke evaluatieonderzoeken en andere evaluaties op de beleidsterreinen van het Agentschap;

      • iii. Bereidt deelname voor door het Agentschap aan internationale gremia (zoals het Economic and Financial Committee's Sub-Committee on EU Sovereign Debt Markets (ESDM) en Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD));

      • iv. Behandelt en adviseert over juridische vraagstukken voortvloeiende uit de taken van het Agentschap, inclusief zaken met betrekking tot naoorlogs rechtsherstel;

      • v. Is verantwoordelijk voor het beheer van mandaten en (voor zover niet extern belegd) voor de uitvoering van de compliancefunctie van het Agentschap, waarbij zij tevens tot taak heeft partijen waarmee het Agentschap samenwerkt te screenen op integriteit, als onderdeel waarvan persoonsgegevens, waaronder strafrechtelijke persoonsgegevens, kunnen worden verwerkt wanneer dat noodzakelijk is;

      • vi. Ontwikkelt beleid voor en adviseert over het financieel, operationeel en integriteitsrisicomanagement;

      • vii. Rapporteert over en beheerst de financiële, operationele en integriteitsrisico’s;

      • viii. Adviseert over de bedrijfsvoering van het Agentschap;

      • ix. Vervult de controlfunctie en is verantwoordelijk voor de planning- en controlcyclus;

      • x. Is betrokken bij de begrotingsvoorbereiding en -uitvoering van artikel 11 en 12 van begroting IX (Nationale Schuld en Kasbeheer);

      • xi. Is verantwoordelijk voor de financiële administratie en legt via het Jaarverslag verantwoording af;

      • xii. Is verantwoordelijk voor de administratieve organisatie en interne controle;

      • xiii. Is verantwoordelijk voor het samenstellen van de periodieke managementinformatie en verschillende periodieke rapportages voor stakeholders binnen en buiten het Ministerie van Financiën.

    • c. de afdeling Staatsschuld- en Schatkistbeheer (SSB), met als taken:

      • i. Voert het beheer over de portefeuille staatsschuld en draagt zorg voor de daaruit voortvloeiende rechten en verplichtingen;

      • ii. Draagt zorg voor het collateral management;

      • iii. Draagt zorg voor het voorbereiden van emissies en verzorgt de financiële en administratieve afwikkeling hiervan en van de in het kader van de saldoregulering afgesloten geldmarkttransacties;

      • iv. Draagt zorg voor prognosticeren van de inkomsten en uitgaven van het Rijk en bewaakt in een continue proces dat de schatkiststand bij het einde van de dag tussen de daartoe aangegeven bandbreedte sluit, beheert het schatkistsaldo bij DNB en het kas- en het saldobeheer bij de overige banken voor de Rijksoverheid;

      • v. Draagt zorg voor de registratie en de daaruit voortvloeiende rechten en verplichtingen die voortkomen uit het schatkistbankieren en regelt nieuwe deelnemers in;

      • vi. Is verantwoordelijk voor het beheer en de administratie van de garantstelling voor de uitgifte van middellang schuldpapier van banken;

      • vii. Vervult de traditionele Mid-Office functie van het Agentschap bestaande uit onder andere de controle op de uitvoering van transacties door de afdeling CMK en de bewaking van limieten, waarbij zij tevens tot taak heeft partijen waarmee het Agentschap samenwerkt te screenen op integriteit, als onderdeel waarvan persoonsgegevens, waaronder strafrechtelijke persoonsgegevens, kunnen worden verwerkt wanneer dat noodzakelijk is;

      • viii. Maakt beleid en richtlijnen ten aanzien van het uitvoeren van de werkzaamheden als bedoeld in de subonderdelen i. tot en met vii., waaronder de afwikkeling van financiële transacties en raming van de schatkiststand, binnen de gestelde (beleids)kaders.

    • d. de afdeling Informatievoorziening en Data (IVD), met als taken:

      • i. Beheert de static data van het Agentschap;

      • ii. Beheert de autorisaties van gebruikers in Agentschap-specifieke applicaties;

      • iii. Is verantwoordelijk voor het functioneel inrichten van Agentschap-specifieke applicaties, waaronder het testmanagement en het beheer en onderhoud van de vereisten van deze applicaties;

      • iv. Ondersteunt gebruikers bij het gebruik van Agentschap-specifieke applicaties;

      • v. Adviseert over ontwikkelingen en innovaties ten aanzien van Agentschap- specifieke applicaties;

      • vi. Bereidt ICT-beleid voor en voert dit uit en adviseert over ICT-gerelateerde vraagstukken en projecten van het Agentschap;

      • vii. Waarborgt de kwaliteit van de informatiesystemen;

      • viii. Bewaakt de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van Agentschap- specifieke applicaties;

      • ix. Is verantwoordelijk voor de domeinarchitectuur van het Agentschap;

      • x. Is verantwoordelijk voor het data- en informatiemanagement van het Agentschap.

ARTIKEL II

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

  • 2. Artikel I, onderdeel E, werkt terug tot en met 1 september 2024.

Deze regeling wordt met de toelichting in de Staatscourant geplaatst.

De Minister van Financiën, E. Heinen

TOELICHTING

ARTIKEL I, onderdelen A en B

De grondslag in artikel 3, vijfde lid, (oud) van het Organisatiebesluit Ministerie van Financiën 2020 (hierna: Organisatiebesluit) voor de SG om een aparte vervangingsregeling te treffen komt te vervallen, aangezien het zesde lid (oud) al voorzag in die vervanging.

Omdat naast de plaatsvervangend secretaris-generaal (hierna: pSG) niet langer de directeur- generaal Fiscale Zaken (hierna: DGFZ) als plaatsvervanger van de secretaris-generaal (hierna: SG) zal optreden maar de thesaurier-generaal (hierna: TG), wordt de verwijzing naar de DGFZ in artikel 3, vijfde lid, (nieuw) van het Organisatiebesluit vervangen door een verwijzing naar de TG.

De TG zal optreden als plaatsvervanger van de SG daar waar het de verantwoordelijkheden op de beleidsterreinen van de directoraten-generaal Fiscale Zaken en Rijksbegroting, de Generale Thesaurie en de directies Financieel-Economische Zaken en Algemene Fiscale en Economische Politiek betreft; de pSG zal optreden als plaatsvervanger van de SG bij alle overige verantwoordelijkheden. Daaronder is in ieder geval begrepen de eigenaarsrol van de SG, het voorzitterschap van de overleggen met de medezeggenschap en de vakbonden alsmede de bedrijfsvoering in brede zin. Daaronder moet worden verstaan alle zaken aangaande beveiliging, communicatie, facilitair, organisatie, personeel, administratieve organisatie, financiën, informatievoorziening, juridische zaken, technologie/ICT en huisvesting. De artikelen 3 en 5 van het Organisatiebesluit, die in samenhang moeten worden gelezen, worden in die zin gewijzigd.

Hiermee is geborgd dat alle bevoegdheden die de SG normaliter toekomen tijdens zijn afwezigheid aan diens plaatsvervanger(s) toekomen.

ARTIKEL I, onderdelen C en D

De ministeriebrede bedrijfsvoering vraagt om centrale regie, coördinatie en afstemming. Omwille van een betere voorbereiding van besluitvorming over bedrijfsvoering zal de Bestuursraad Bedrijfsvoering (hierna: BRBV) behandelen en besluiten op de terreinen mens en organisatie, informatievoorziening en openbaarmaking, privacy, ICT, inkoop, huisvesting, duurzaamheid, facilitaire zaken, integrale beveiliging, communicatie en bedrijfsjuridische zaken en zullen onderwerpen van strategische aard in beginsel in de Bestuursraad (hierna: BR) geagendeerd worden. Voorstellen met financiële gevolgen worden integraal in de BR besproken, tenzij ze beperkt van omvang zijn (minder dan € 1 miljoen) en de agendering in afstemming met de directie Financieel-Economische Zaken geschiedt. Onderwerpen kunnen ook voor zowel de BR als de BRBV relevant zijn. Bij strategische onderwerpen, dilemma’s of gebrek aan overeenstemming over een voorstel kan de pSG gehoord hebbende de BRBV het onderwerp bij de BR beleggen. Dit valt onder ‘de hoofdlijnen van de departementale bedrijfsvoering’ als bedoeld in artikel 4, tweede lid.

Andersom kan de SG gehoord hebbende de BR het onderwerp bij de BRBV beleggen. De vaste leden van de BRBV kunnen alleen worden vervangen door een aangewezen vaste plaatsvervanger. Met het voorzitterschap van de pSG wordt uiting gegeven aan diens (systeem)verantwoordelijkheid voor de bedrijfsvoering conform artikel 5, eerste lid, van het Organisatiebesluit.

De BRBV is de opvolger van het Bedrijfsvoeringsberaad.

ARTIKEL I, onderdeel E

De afdeling Cashmanagement en Kapitaalmarktoperaties (CMK) voert alle financiële transacties uit voor het Agentschap van de Generale Thesaurie (hierna: AGT) en is onder andere verantwoordelijk voor het afsluiten van financiële transacties op de geld- en kapitaalmarkt en de aanbestedingen voor het betalingsverkeer van de gehele Rijksoverheid. Daarnaast is deze afdeling verantwoordelijk voor het uitvoeren van het schatkistbankieren. Ook de communicatie en het relatiebeheer richting marktpartijen vallen onder de verantwoordelijkheid van deze afdeling.

In de nieuwe situatie is de verantwoordelijkheid voor zowel de uitvoering van de financiering van de staatsschuld, het dagelijkse cashmanagement (kasbeheer), het schatkistbankieren en het betalingsverkeer van het Rijk als het opstellen van het (uitvoerings)beleid voor deze taken belegd bij dezelfde afdeling (deels bij de afdeling CMK en deels bij de afdeling Staatsschuld- en Schatkistbeheer (SSB)).

De naam van de afdeling Beleid en Risicomanagement Staatsschuld (BRS) wijzigt in afdeling Strategie, Risicomanagement en Control (SRC). Deze afdeling is verantwoordelijk voor het vaststellen van strategische (beleids)kaders en advisering ten aanzien van de hoofdtaken van het AGT. Onderwerpen waar de afdeling SRC daarnaast verantwoordelijk voor is, betreffen het gewenste risicoprofiel van de staatsschuld en de beheersing van krediet- en integriteitsrisico’s. In de nieuwe situatie zijn het team operationeel risicomanagement en team accounting & rapportage onderdeel van de afdeling SRC, waardoor deze afdeling verantwoordelijk is voor alle risicomanagement- en controlewerkzaamheden. Om de tweedelijns rol van deze risico & control afdeling te verstevigen is het uitvoeringsbeleid gescheiden van de risico- en controlefunctie en - zoals hierboven aangegeven - is het opstellen van (uitvoerings)beleid overgeheveld naar de afdelingen CMK en SSB.

Bij de afdeling SRC zijn nu de gebruikelijke taken belegd die horen bij een controlling functie, zoals de planning & control cyclus, de financiële administratie en boekhouding, de begroting en verantwoording, het opstellen van managementinformatie, het risicomanagement en de programmering van beleidsevaluaties en kosten-batenanalyses. Tot slot behoort de voorbereiding van deelname door het AGT aan internationale gremia (zoals het Economic and Financial Committee's Sub-Committee on EU Sovereign Debt Markets (ESDM) en Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD)) tot de werkzaamheden van deze afdeling.

De afdeling SSB is de backbone van het AGT en bestaat uit twee teams: de backoffice en de midoffice. In de nieuwe situatie zal deze afdeling verantwoordelijk zijn voor zowel de uitvoering van haar taken als het opstellen van (uitvoerings)beleid en richtlijnen hiervoor, waaronder kasraming en afwikkeling van financiële transacties.

De naam van afdeling Control, Accounting en Rapportage (CAR) wijzigt in afdeling Informatievoorziening en Data (IVD). In de nieuwe situatie ontstaat een afdeling die verantwoordelijk is voor alle werkzaamheden binnen het AGT rondom de data- en ICT-functie, waaronder het functioneel beheer van de AGT-applicaties, de domeinarchitectuur van het AGT en data- en informatiemanagement.

ARTIKEL II

Artikel I, onderdeel E, treedt, anders dan de overige onderdelen, die in werking treden na publicatie van deze regeling in de Staatscourant, in werking per 1 september 2024 omdat de organisatorische wijzigingen van het AGT per die datum effectief zijn geworden.

De Minister van Financiën, E. Heinen

Naar boven