ARTIKEL I
De Regeling tarieven Plantgezondheidswet wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1, eerste lid, komt de begripsbepaling van Minister te luiden:
- Minister:
-
Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur;
B
Artikel 2, tweede lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘artikel 9, 16, 17, tweede lid, 18, 19 en 20’ vervangen door
‘de artikelen 9, 17, tweede lid, 18, 19 en 20’.
2. In onderdeel c wordt ‘artikel 33, 36, 38, 39 en 40,’ vervangen door ‘de artikelen 33, 39 en 40’.
C
De artikelen 10, 11, 16, 24, 35, 36 en 38 vervallen.
D
Onder het vervallen van de aanduiding ‘1’ voor de tekst van artikel 14, eerste lid,
vervallen het tweede en derde lid.
F
In artikel 19, eerste lid, wordt ‘de artikelen 10, 11, tweede lid, 12, tweede lid, 13, tweede lid, of 14, tweede lid‘ vervangen door ‘de artikelen 12, tweede lid en 13, tweede lid’.
G
In artikel 39 wordt ‘een tarief per uitgevoerd onderzoek’ vervangen door ‘het tarief,
bedoeld in artikel 6’.
H
In artikel 44 wordt ‘artikel 11 tot en met 14’ vervangen door ‘de artikelen 12 en
13’ en wordt ‘artikel 9, 10, 11, 12, 13 of 14‘ vervangen door ‘artikel 12 of 13’.
I
In Bijlage I wordt in de aanhef ‘de artikelen 10, 11 en 15‘ vervangen door ‘artikel 15’.
J
In bijlage II, worden de rijen met betrekking tot de artikelen 9 tot en met 40, vervangen
door de rijen, opgenomen in de bijlage bij deze regeling.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2025.
TOELICHTING
1. Inleiding
De onderhavige regeling wijzigt de Regeling tarieven Plantgezondheidswet (hierna:
tarievenregeling). Het betreft tariefaanpassingen per 1 januari 2025 voor fytosanitaire
werkzaamheden verricht door drie van de vier plantaardige keuringsdiensten, te weten
Bloembollenkeuringsdienst (hierna: BKD), Kwaliteits-Controle-Bureau (hierna: KCB)
en Stichting Nederlandse Algemene Kwaliteitsdienst Tuinbouw (hierna: Naktuinbouw).
De tarieven van de stichting Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor zaaizaad en
pootgoed van landbouwgewassen (NAK) worden medio 2025 aangepast. De tarieven voor
2025 van de NVWA zijn in de wijziging van de Regeling NVWA-tarieven opgenomen.
2. Inhoudelijke wijzigingen van de tarieven per 1 januari 2025
Indexatie tarieven KCB
Vanwege de verwachte prijs- en loonstijgingen in 2025 worden de fytosanitaire tarieven
van het KCB voor 2025 met 5,5% verhoogd.
Aanpassing tariefstructuur KCB
Vanaf 2025 zal voor de activiteiten voor verlaagde inspectiefrequenties bij import
overgegaan worden van een omslagtarief naar een verrichtingentarief. Hiermee komen
de artikelen 10 en 11 van de regeling te vervallen.
Alle daadwerkelijk uitgevoerde inspecties en documentcontroles voor zowel uitgevoerde
als ook voor vrijgevallen inspecties worden vanaf 2025 via het minuten- en starttarief
in rekening gebracht. Door over te gaan op een verrichtingentarief komen de in rekening
gebrachte tarieven overeen met de door KCB werkelijk bestede tijd.
Indexatie tarieven BKD
Los van de jaarlijkse voor- en nacalculatie vindt bij de BKD periodiek een evaluatie
plaats van de kostendekkendheid van de tarieven en de daarbij gehanteerde normen.
Hierdoor nemen de fytosanitaire inspectietarieven gemiddeld met 3% af. BKD ziet voor
de toekomst een afnemend areaal en ook een afnemend aantal bedrijven. Dit heeft een
relatief grote stijging van 37% voor het bedrijfsregistratietarief en 17% voor het
exportbedrijfsregistratietarief tot gevolg. De overheadkosten nemen namelijk niet
navenant af en moeten over minder bedrijven worden verdeeld. BKD neemt voor 2025 en
verder aanvullende maatregelen om de kosten meer te kunnen beheersen. Hetzelfde geldt
voor de tarieven voor monsteronderzoeken PSTVd in Dahlia, die 15% toenemen vanwege
de hoge prijsindex voor laboratoriumbenodigdheden en de overgang van goedkopere ELISA
toetsen naar duurdere PCR toetsen. De impact van de genoemde tariefstijgingen is in
absolute zin en afgezet tegen de gemiddelde omzet van een bedrijf uit de bloembollensector
beperkt.
Indexatie tarieven Naktuinbouw
Vanwege de verwachte prijs- en loonstijgingen in 2025 worden de fytosanitaire tarieven
van het Naktuinbouw voor 2025 met 6,5% verhoogd. De CAO loonindex is 4% voor 2025,
voor de prijsindex voor algemene kosten wordt ook een stijging van 4% verwacht. Daarnaast
heeft Naktuinbouw een meer dan gemiddelde stijging van huisvestingskosten, leasekosten
elektrische auto’s en ICT kosten.
Wijziging tarieven Naktuinbouw
De werkzaamheden voor het verwerken van inspectieaanvragen die niet via CLIENT import
of Portal worden gedaan, en kosten voor een vergeefse reis komen te vallen onder het
basistarief en/of minutentarief in artikel 33. Hierdoor komen de artikelen 36 en 38
te vervallen.
De hierboven genoemde tariefstijgingen vallen met uitzondering van bepaalde tariefstijgingen
van BKD binnen het gematigde tarievenbeleid van LVVN, dat wil zeggen fluctuaties in
tarieven van meer dan 5%, vermeerderd met de inflatiecorrectie, binnen een periode
van een jaar dienen zoveel mogelijk te worden voorkomen. Ook hebben BKD, KCB en Naktuinbouw
de genoemde tarieven geconsulteerd bij de relevante sectoren.
2. Maat Houden 2014 en Controleverordening (EU) 2017/625
De tariefwijzigingen zijn in overeenstemming met het rapport Maat Houden 2014 (Kamerstukken
II 2013/14, 24 036, nr. 407) en, voor zover relevant, in overeenstemming met Verordening (EU) 2017/625 van het
Europees Parlement en de Raad van 15 maart 2017 betreffende officiële controles en
andere officiële activiteiten die worden uitgevoerd om de toepassing van de levensmiddelen-
en diervoederwetgeving en van de voorschriften inzake diergezondheid, dierenwelzijn,
plantgezondheid en gewasbeschermingsmiddelen te waarborgen, tot wijziging van de Verordeningen
(EG) nr. 999/2001, (EG) nr. 396/2005, (EG) nr. 1069/2009, (EG) nr. 1107/2009, (EU)
nr. 1151/2012, (EU) nr. 652/2014, (EU) 2016/429 en (EU) 2016/2031 van het Europees
Parlement en de Raad, de Verordeningen (EG) nr. 1/2005 en (EG) nr. 1099/2009 van de
Raad en de Richtlijnen 98/58/EG, 1999/74/EG, 2007/43/EG, 2008/119/EG en 2008/120/EG
van de Raad, en tot intrekking van de Verordeningen (EG) nr. 854/2004 en (EG) nr.
882/2004 van het Europees Parlement en de Raad, de Richtlijnen 89/608/EEG, 89/662/EEG,
90/425/EEG, 91/496/EEG, 96/23/EG, 96/93/EG en 97/78/EG van de Raad en Besluit 92/438/EEG
van de Raad (verordening officiële controles) (PbEU 2017, L 95) (hierna: Controleverordening).
De gevolgen van de uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven van
26 september 20231 voor de tarieven van de vier plantaardige keuringsdiensten worden nog in kaart gebracht.
De tariefswijzigingen hebben geen onaanvaardbare negatieve gevolgen voor de concurrentiepositie
van bedrijven als naar alle factoren (onder andere loonkosten, kwaliteit en service),
die mede van invloed zijn op de internationale concurrentiepositie, wordt gekeken.
3. Regeldrukeffecten
Retributies vallen als een concrete en directe verplichting om een geldbedrag over
te maken aan de overheid of het bevoegd gezag niet onder de definitie van regeldruk.
Dit neemt niet weg dat de betrokken bedrijven eenmalig kosten dienen te maken om kennis
te kunnen nemen van wijzigingen.
4. Inwerkingtreding
De regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2025, een vast verandermoment.
Dit is in overeenstemming met het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten (Kamerstukken
II 2009/10, 29 515, nr. 309). Vanwege het feit dat de sector over de voorgenomen wijzigingen is geconsulteerd
en het belang dat doorberekening van kosten tijdig kan plaatsvinden, wordt afgeweken
van de minimale publicatietermijn van twee maanden.
De Staatssecretaris van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, J.F. Rummenie