Besluit van de Staatssecretaris van Financiën van 6 november 2024, (kenmerk 2024-0000529148), houdende instelling van de Adviescommissie voortgang hersteloperatie toeslagen (Instellingsbesluit Adviescommissie voortgang hersteloperatie toeslagen)

De Staatssecretaris van Financiën;

Gelet op artikel 2, eerste lid, van de Wet vergoedingen adviescolleges en commissies;

Besluit:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. ministerie:

het Ministerie van Financiën;

b. Staatssecretaris:

de Staatssecretaris Toeslagen en Douane;

c. commissie:

de adviescommissie, bedoeld in artikel 2.

Artikel 2. Instelling

Er is een Adviescommissie voortgang hersteloperatie toeslagen.

Artikel 3. Taak

  • 1. De commissie heeft tot taak om, met oog voor de behoeften van de gedupeerden, te onderzoeken op welke wijze de uitvoering van de hersteloperatie toeslagen kan worden versneld en verbeterd en hoe eventuele knelpunten daarin op korte termijn kunnen worden weggenomen.

  • 2. Naar aanleiding van de bevindingen en conclusies kan de commissie aanbevelingen doen.

Artikel 4. Samenstelling

  • 1. De commissie bestaat uit een voorzitter en twee andere leden, die worden benoemd voor de duur, bedoeld in artikel 6.

  • 2. De voorzitter en de andere leden hebben zitting op persoonlijke titel en oefenen hun functie onafhankelijk uit.

Artikel 5. Benoeming en ontslag

  • 1. Tot voorzitter van de commissie wordt benoemd de heer mr. Chris J.L. van Dam.

  • 2. De andere leden worden benoemd door de Staatssecretaris, op de voordracht van de voorzitter.

  • 3. Bij tussentijds vertrek van de voorzitter of een lid kan de Staatssecretaris een andere voorzitter of lid benoemen.

  • 4. De voorzitter en overige leden kunnen op eigen verzoek, wegens ongeschiktheid of op andere zwaarwegende gronden worden geschorst en ontslagen door de Staatssecretaris.

Artikel 6. Instellingsduur

De commissie wordt ingesteld met ingang van 1 november 2024 en wordt opgeheven per 15 februari 2025.

Artikel 7. Secretariaat

  • 1. De Staatssecretaris voorziet in het secretariaat van de commissie.

  • 2. Het secretariaat is voor de uitvoering van zijn taak uitsluitend verantwoording schuldig aan de commissie.

Artikel 8. Werkwijze

  • 1. De commissie stelt haar eigen werkwijze vast.

  • 2. De commissie verstrekt desgevraagd inlichtingen aan de Staatssecretaris die nodig zijn voor de uitvoering van diens taken. De Staatssecretaris kan inzage vorderen van zakelijke gegevens en bescheiden, voor zover dat voor de vervulling van zijn taak redelijkerwijs nodig is.

  • 3. De commissie verantwoordt haar werkwijze in het eindrapport.

Artikel 9. Vergoeding

Aan de leden, met uitzondering van de voorzitter, wordt een vaste vergoeding per maand toegekend, waarbij de salarisschaal wordt vastgesteld op schaal 18, trede 10, zoals vastgelegd in de CAO Rijk en de arbeidsduurfactor op 0,5.

Artikel 10. Eindrapport en uiterste datum voor oplevering

De commissie brengt uiterlijk 1 februari 2025 haar eindrapport uit aan de Staatssecretaris.

Artikel 11. Geheimhouding

Rapporten, notities, verslagen, adviezen en andere producten die door of namens de commissie worden vervaardigd of vergaard, worden niet door de commissie openbaar gemaakt, maar uitsluitend aan de Staatssecretaris uitgebracht of overgedragen.

Artikel 12. Archiefbescheiden

De commissie draagt zo spoedig mogelijk na beëindiging van haar werkzaamheden of, indien de omstandigheden daartoe aanleiding geven, op een eerder moment, de stukken en gegevens betreffende die werkzaamheden over aan het archief van het programmadirectoraat-generaal Herstel van het ministerie.

Artikel 13. Inwerkingtreding en horizonbepaling

  • 1. Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na datum van uitgifte van de Staatscourant waarin dit besluit wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 november 2024.

  • 2. De besluit vervalt met ingang van 1 maart 2025.

Artikel 14. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Instellingsbesluit Adviescommissie voortgang hersteloperatie toeslagen.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst en in afschrift worden gezonden aan betrokkenen.

De Staatssecretaris van Financiën, N. Achahbar

TOELICHTING

Met dit besluit wordt de Adviescommissie voortgang hersteloperatie toeslagen ingesteld. Met deze instelling wordt beoogd de mogelijkheden in kaart te brengen om de hersteloperatie toeslagen te bespoedigen, zodat het doel van dit kabinet wordt gehaald, namelijk dat de financiële compensatie van KOT-gedupeerden, inclusief werkelijke schade, uiterlijk 2027 wordt afgerond.

De grondslag voor dit besluit is artikel 2, eerste lid, van de Wet vergoedingen adviescolleges en commissies; de Kaderwet adviescolleges is niet van toepassing.

De commissie wordt uitdrukkelijk gevraagd om oog te hebben voor de (wat de Afdeling advisering van de Raad van State in het advies bij de Wet aanpassing termijnen en nabestaandenregeling hersteloperatie toeslagen (Kamerstukken II 2023/24, 36 577, nr. 4) heeft beschreven als)

‘fragmentarische aanpak van de gehele hersteloperatie, die leidt tot een veelvoud aan beschikkingen en mogelijke bezwaren en andere juridische procedures daartegen’.

De taak van de commissie wordt dan ook om, met oog voor de behoeften van de gedupeerden, te onderzoeken op welke wijze de uitvoering van de hersteloperatie toeslagen kan worden versneld en verbeterd en hoe eventuele knelpunten daarin op korte termijn kunnen worden weggenomen. Van belang is het om zo snel en persoonsgericht mogelijk herstel aan gedupeerden te bieden in de vorm van financiële compensatie en te voorzien in ondersteuning om het leven weer verder op de rit te krijgen. De commissie zal zich ook richten op onderliggende knelpunten op het gebied van bezwaren en de opschaling van de schaderoutes.

Daarbij is het van belang dat de commissie zijn voordeel doet met reeds beschikbare adviezen van gezaghebbende adviseurs, waaronder het hierboven genoemde advies van de Afdeling advisering van de Raad van State, en met ervaringen van de gedupeerden zelf.

Tot voorzitter van de commissie wordt benoemd de heer mr. Ch. J.L. van Dam, die onder meer voorzitter was van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag was, die op 17 december 2020 haar eindverslag ‘Ongekend Onrecht’ uitbracht. De benoeming van de overige leden geschiedt door de Staatssecretaris Toeslagen en Douane op de voordracht van de voorzitter. Die benoeming van de overige leden vindt daarom plaats in een apart besluit.

De commissie wordt gevraagd uiterlijk 1 februari 2025 zijn advies uit te brengen. De instelling van de commissie en het instellingsbesluit vervallen met ingang van 15 februari resp. 1 maart 2025.

De Staatssecretaris van Financiën, N. Achahbar

Naar boven