Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatscourant 2024, 34565 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatscourant 2024, 34565 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Gelet op de artikelen 2.1 en 3.2, tweede lid, van de Wet NLQF, de artikelen 7.4.6, derde lid, en 7.4.6a, vierde lid, van de Wet educatie en beroepsonderwijs en artikel 2, derde lid, van het Besluit NLQF;
Besluit:
In deze regeling wordt verstaan onder:
opleiding voortgezet algemeen volwassenenonderwijs als bedoeld in artikel 7.3.1, eerst lid, onderdeel a, van de WEB, of artikel 7.3.1, eerste lid, onderdeel a, van de WEB BES;
Wet educatie en beroepsonderwijs;
Wet educatie en beroepsonderwijs BES;
Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek;
Wet voortgezet onderwijs 2020.
De niveaubeschrijving behorend bij elk NLQF-niveau, genoemd in artikel 2, eerste lid, van het Besluit NLQF zijn in termen van kennis, vaardigheden, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid, opgenomen in de bijlage.
1. Het NLQF-niveau van de volgende opleidingen in het voortgezet onderwijs wordt als volgt vastgesteld:
a. de opleiding voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs in de basisberoepsgerichte leerweg, bedoeld in artikel 2.22, eerste lid, onderdeel b, van de WVO 2020: NLQF-niveau 1;
b. de opleiding voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs in de kaderberoepsgerichte leerweg, bedoeld in artikel 2.22, eerste lid, onderdeel c, van de WVO 2020: NLQF-niveau 2;
c. de opleiding voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs in de gemengde leerweg, bedoeld in artikel 2.22, eerste lid, onderdeel d, van de WVO 2020: NLQF-niveau 2;
d. de opleiding voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs in de theoretische leerweg, bedoeld in artikel 2.22, eerste lid, onderdeel a, van de WVO 2020: NLQF-niveau 2;
e. de opleiding hoger algemeen voortgezet onderwijs, bedoeld in artikel 2.5 van de WVO 2020: NLQF-niveau 4;
f. de opleiding voorbereidend wetenschappelijk onderwijs, bedoeld in artikel 2.4 van de WVO 2020: NLQF-niveau 4+.
2. Het NLQF-niveau van de volgende beroepsopleidingen wordt als volgt vastgesteld:
a. de entreeopleiding, bedoeld in artikel 7.2.2, eerste lid, onderdeel a, van de WEB en de assistentopleiding, bedoeld in artikel 7.2.2, eerste lid, onderdeel a, van de WEB BES: NLQF-niveau 1;
b. de basisberoepsopleiding, bedoeld in artikel 7.2.2, eerste lid, onderdeel b, van de WEB of artikel 7.2.2, eerste lid, onderdeel b, van de WEB BES: NLQF-niveau 2;
c. de vakopleiding, bedoeld in artikel 7.2.2, eerste lid, onderdeel c, van de WEB of artikel 7.2.2, eerste lid, onderdeel c, van de WEB BES: NLQF-niveau 3;
d. de middenkaderopleiding, bedoeld in artikel 7.2.2, eerste lid, onderdeel d, van de WEB of artikel 7.2.2, eerste lid, onderdeel d, van de WEB BES: NLQF-niveau 4;
e. de specialistenopleiding, bedoeld in artikel 7.2.2, eerste lid, onderdeel e, van de WEB of artikel 7.2.2, eerste lid, onderdeel e, van de WEB BES: NLQF-niveau 4.
3. Het NLQF-niveau van de volgende opleidingen educatie wordt als volgt vastgesteld:
a. de opleiding vavo gericht op het behalen van een diploma van onderwijs als bedoeld in artikel 2.6 van de WVO 2020: NLQF-niveau 2;
b. de opleiding vavo gericht op het behalen van een diploma van onderwijs als bedoeld in artikel 2.5 van de WVO 2020: NLQF-niveau 4;
c. de opleiding vavo gericht op het behalen van een diploma van onderwijs als bedoeld in artikel 2.4 van de WVO 2020: NLQF-niveau 4+.
4. Het NLQF-niveau van de volgende opleidingen in het hoger onderwijs wordt als volgt vastgesteld:
a. de associatie degree-opleiding, bedoeld in artikel 7.3a, tweede lid, onderdeel a, van de WHW: NLQF-niveau 5;
b. de bacheloropleidingen, bedoeld in artikel 7.3a, eerste lid, onderdeel a, en tweede lid, onderdeel b, van de WHW: NLQF-niveau 6;
c. de masteropleidingen, bedoeld in de artikelen 7.3a, eerste lid, onderdeel b, en tweede lid, onderdeel c, en 7.3b van de WHW: NLQF-niveau 7;
d. de opleiding tot wetenschappelijk onderzoeker, bedoeld in artikel 1.3, eerste en tweede lid, van de WHW, de opleiding tot medisch specialist, bedoeld in artikel 1.4, eerste lid, van de WHW, en de promotie, bedoeld in artikel 7.18, vierde lid, van de WHW: NLQF-niveau 8.
De leges voor een aanvraag tot het vaststellen van het NLQF-niveau van een non-formele opleiding worden geheven naar de maatstaven en tarieven opgenomen in de tarieventabel.
Tarieven
|
Beperkte validiteitstoets |
€ 1.000 |
|
Tussenvariant validiteitstoets |
€ 1.200 |
|
Uitgebreide validiteitstoets |
€ 2.400 |
|
Herbeoordeling validiteit |
€ 1.000 |
|
Inschaling per kwalificatie |
€ 2.400 |
|
Herbeoordeling inschaling |
€ 1.000 |
In bijlage 4 van de Regeling modellen voor mbo-diploma, mbo-certificaat en mbo-verklaring komt het onderdeel ‘Niveau’ te luiden:
Niveau
Het niveau dat moet worden ingevuld is het niveau van de kwalificatie, bijvoorbeeld mbo-3.
Het mbo-niveau van de kwalificatie wordt aangevuld met het daarmee corresponderende NLQF/EQF-niveau. Het NLQF/EQF-niveau wordt op het modeldiploma tussen haakjes opgenomen achter het vermelde mbo-niveau, bijvoorbeeld mbo-3 (NLQF3/EQF3).
Het NLQF/EQF-niveau dat moet worden ingevuld na het niveau van de kwalificatie, is het NLQF/EQF-niveau dat correspondeert met het niveau van de kwalificatie:
• voor mbo-1 wordt als NLQF/EQF-niveau vermeld: NLQF1/EQF1;
• voor mbo-2 wordt als NLQF/EQF-niveau vermeld: NLQF2/EQF2;
• voor mbo-3 wordt als NLQF/EQF-niveau vermeld: NLQF3/EQF3;
• voor mbo-4 wordt als NLQF/EQF-niveau vermeld: NLQF4/EQF4.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M.L.J. Paul
|
Instroomniveau |
|
|---|---|
|
Kennis |
Bezit basale kennis van eenvoudige feiten en zienswijzen gerelateerd aan de leefomgeving. |
|
Vaardigheden |
|
|
Toepassen van kennis |
Reproduceert de kennis en past deze toe. Voert eenvoudige herkenbare (beroeps)taken uit op basis van automatismen. |
|
Probleemoplossende vaardigheden |
Herkent eenvoudige problemen in het dagelijks leven. |
|
Leer- en ontwikkelvaardigheden |
Werkt met begeleiding aan persoonlijke ontwikkeling. Formuleert met begeleiding eigen leerdoelen. |
|
Informatievaardigheden |
Verkrijgt en verwerkt informatie over eenvoudige feiten en zienswijzen gerelateerd aan de leefomgeving. |
|
Communicatievaardigheden |
Communiceert op basis van in de context geldende conventies met gelijken, collega’s, leidinggevenden en of relevante derden. |
|
Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid |
Werkt samen in een bekende, stabiele leef- en leeromgeving met gelijken, collega’s, leidinggevenden en of relevante derden. Draagt, met begeleiding, beperkte verantwoordelijkheid voor resultaten van eenvoudige routinematige taken en/of studie. |
|
NLQF niveau 1 |
|
|---|---|
|
Kennis |
Bezit basale kennis van eenvoudige feiten en zienswijzen gerelateerd aan een beroep en/of kennisdomein. |
|
Vaardigheden |
|
|
Toepassen van kennis |
Reproduceert de kennis en past deze toe. Voert eenvoudige herkenbare (beroeps)taken uit op basis van automatismen. |
|
Probleemoplossende vaardigheden |
Herkent eenvoudige problemen in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein en lost deze problemen op. |
|
Leer- en ontwikkelvaardigheden |
Werkt met begeleiding aan persoonlijke ontwikkeling. Formuleert met begeleiding eigen leerdoelen. |
|
Informatievaardigheden |
Verkrijgt en verwerkt informatie over eenvoudige feiten en zienswijzen gerelateerd aan een beroep en/of kennisdomein. |
|
Communicatievaardigheden |
Communiceert op basis van in de context en beroepspraktijk geldende conventies, met gelijken, collega’s, leidinggevenden en of relevante derden. Luistert en begrijpt. |
|
Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid |
Werkt in een herkenbare leef- en/of werkomgeving samen met gelijken, collega’s, leidinggevenden en of relevante derden. Draagt, met begeleiding, verantwoordelijkheid voor resultaten van eigen eenvoudige en afgebakende taken en/of studie. |
|
NLQF niveau 2 |
|
|---|---|
|
Kennis |
Bezit basiskennis van feiten, zienswijzen, processen, materialen, middelen en basisbegrippen van en gerelateerd aan een beroep en/of kennisdomein |
|
Vaardigheden |
|
|
Toepassen van kennis |
Reproduceert de kennis en past deze toe. Voert eenvoudige (beroeps)taken uit ondersteund door geselecteerde standaardprocedures. |
|
Probleemoplossende vaardigheden |
Herkent eenvoudige problemen in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein. Lost deze problemen planmatig op met behulp van bestaande procedures en richtlijnen. |
|
Leer- en ontwikkelvaardigheden |
Krijgt ondersteuning bij verdere persoonlijke ontwikkeling na reflectie en beoordeling van eigen (leer)resultaten. |
|
Informatievaardigheden |
Verkrijgt en verwerkt basisinformatie over feiten, zienswijzen, processen, materialen, middelen en basisbegrippen van en gerelateerd aan een beroep en/of kennisdomein. |
|
Communicatievaardigheden |
Communiceert op basis van in de context en beroepspraktijk geldende conventies met gelijken, collega’s, leidinggevenden en/of relevante derden. Luistert, begrijpt en vraagt zelf om uitleg. |
|
Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid |
Werkt in en herkenbare leef- en/of werkomgeving samen met gelijken, collega’s, leidinggevenden en/of relevante derden. Draagt verantwoordelijkheid voor resultaten van eigen eenvoudige en afgebakende taken en/of studie. |
|
NLQF niveau 3 |
|
|---|---|
|
Kennis |
Bezit kennis van materialen, middelen, feiten, begrippen, eenvoudige theorieën, methoden en processen, trends en ontwikkelingen van en gerelateerd aan een beroep en/of kennisdomein. |
|
Vaardigheden |
|
|
Toepassen van kennis |
Reproduceert de kennis en past deze toe. Signaleert beperkingen van eigen kennis in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein en onderneemt actie. Voert (beroeps)taken uit die tactisch inzicht vereisen met behulp van een eigen keuze uit en een combinatie van standaardprocedures en methodes. |
|
Probleemoplossende vaardigheden |
Identificeert samengestelde problemen, veroorzaakt door meerdere factoren, in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein. Lost deze planmatig op met behulp van bestaande procedures en richtlijnen om de juiste gegevens te identificeren en te gebruiken. |
|
Leer- en ontwikkelvaardigheden |
Vraagt ondersteuning bij verdere persoonlijke ontwikkeling na reflectie en beoordeling van eigen (leer)resultaten. |
|
Informatievaardigheden |
Verkrijgt, verwerkt en combineert informatie over materialen, middelen, feiten, begrippen, eenvoudige theorieën, trends en ontwikkelingen, methoden en processen van en gerelateerd aan een beroep en/of kennisdomein. |
|
Communicatievaardigheden |
Communiceert op basis van in de context en beroepspraktijk geldende conventies met gelijken, collega’s, leidinggevenden en/of relevante derden. Geeft uitleg en instructie. |
|
Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid |
Werkt in een herkenbare, wisselende leef- en/of werkomgeving samen met gelijken, collega’s, leidinggevenden en of relevante derden. Draagt verantwoordelijkheid voor resultaten van een eigen afgebakend takenpakket en/of studie. Draagt gedeelde verantwoordelijkheid voor het resultaat van het routinewerk en/of studieactiviteit van anderen. |
|
NLQF niveau 4 en niveau 4+ |
|
|---|---|
|
Kennis |
Bezit brede en specialistische kennis van materialen, middelen, feiten, abstracte begrippen, theorieën, ideeën, methoden en processen van en gerelateerd aan een beroep en kennisdomein. |
|
Vaardigheden |
|
|
Toepassen van kennis |
Reproduceert en analyseert de kennis en past deze toe. Evalueert en integreert gegevens en ontwikkelt strategieën voor het uitvoeren van diverse (beroeps)taken. Signaleert beperkingen van bestaande kennis in de beroepspraktijk en in het kennisdomein en onderneemt actie. Analyseert redelijk complexe (beroeps)taken en voert deze uit. |
|
Probleemoplossende vaardigheden |
Onderkent en analyseert redelijk complexe problemen in de beroepspraktijk en in het kennisdomein. Lost deze planmatig en op creatieve wijze op door gegevens te identificeren en te gebruiken. |
|
Leer- en ontwikkelvaardigheden |
Ontwikkelt zich door reflectie en beoordeling van eigen (leer)resultaten. |
|
Informatievaardigheden |
Verkrijgt, verwerkt en combineert brede en specialistische informatie over materialen, middelen, feiten, abstracte begrippen, theorieën, ideeën, methoden en processen van en gerelateerd aan een beroep en kennisdomein. |
|
Communicatievaardigheden |
Communiceert op basis van in de context en beroepspraktijk geldende conventies met gelijken, leidinggevenden en cliënten. |
|
Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid |
Werkt samen met gelijken, leidinggevenden en cliënten. Draagt verantwoordelijkheid voor resultaten van eigen activiteiten, werk en studie. Draagt gedeelde verantwoordelijkheid voor het resultaat van het werk van anderen. |
|
NLQF niveau 5 |
|
|---|---|
|
Kennis |
Bezit ruime, verdiepte en/of gespecialiseerde kennis van een beroep en/of kennisdomein. Bezit gedetailleerde kennis van enkele beroeps- en/of kennisdomeinen en begrip van een beperkte reeks van basistheorieën, principes en concepten. Bezit beperkte kennis en begrip van enkele belangrijke actuele onderwerpen, problemen en/of specialismen gerelateerd aan het beroep en/of kennisdomein. |
|
Vaardigheden |
|
|
Toepassen van kennis |
Reproduceert en analyseert de kennis en past deze toe, in een reeks van contexten, om problemen die gerelateerd zijn aan een beroep en/of kennisdomein op te lossen. Gebruikt procedures flexibel en inventief. Signaleert beperkingen van eigen kennis en bestaande kennis in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein en onderneemt actie. Analyseert complexe (beroeps)taken en voert deze uit. Analyseert de uitkomsten van actueel praktijkgericht onderzoek kritisch. |
|
Probleemoplossende vaardigheden |
Identificeert en analyseert complexe en onvoorspelbare problemen, in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein en lost deze op creatieve, flexibele en inventieve wijze op door gegevens te identificeren en te gebruiken. |
|
Leer- en ontwikkelvaardigheden |
Ontwikkelt zich op eigen initiatief, door middel van zelfreflectie en zelfbeoordeling van eigen (leer)resultaten, en vraagt waar nodig begeleiding. |
|
Informatievaardigheden |
Verkrijgt, verwerkt, combineert en analyseert ruime, verdiepte en gedetailleerde informatie en een beperkte reeks van basistheorieën, principes en concepten, van en gerelateerd aan enkele beroepen en/of kennisdomeinen evenals beperkte informatie over enkele belangrijke actuele onderwerpen en/of specialismen gerelateerd aan het beroep en/of kennisdomein en geeft deze informatie weer. |
|
Communicatievaardigheden |
Communiceert doelgericht op basis van in de context en beroepspraktijk geldende conventies met gelijken, collega’s, leidinggevenden en of relevante derden. Past de communicatie aan het doel en de doelgroep aan. |
|
Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid |
Werkt samen in onbekende wisselende leef en/of werkomgeving, ook internationaal met gelijken, collega’s, leidinggevenden en relevante derden. Draagt verantwoordelijkheid voor resultaten van eigen activiteiten, werk en/of studie. Draagt gedeelde verantwoordelijkheid voor het resultaat van activiteiten en werk van anderen en voor het aansturen van onvoorspelbare processen. |
|
NLQF niveau 6 |
|
|---|---|
|
Kennis |
Bezit gevorderde, gespecialiseerde kennis van, en kritisch inzicht in, theorieën, en concepten van een beroep, kennisdomein en/of breed wetenschapsgebied. Bezit brede, geïntegreerde kennis en begrip van de omvang van de belangrijkste gebieden en grenzen van een beroep, kennisdomein en/of breed wetenschapsgebied. Bezit kennis en begrip van enkele belangrijke actuele problemen, onderwerpen en specialismen gerelateerd aan een beroep, kennisdomein en/of breed wetenschapsgebied. |
|
Vaardigheden |
|
|
Toepassen van kennis |
Reproduceert en analyseert de kennis en past deze toe, ook in andere contexten zodanig dat dit een professionele en of wetenschappelijke benadering in beroep en/of kennisdomein laat zien. Past gespecialiseerde, waaronder kritisch- analytische, vaardigheden, toe op de uitkomsten van toegepast onderzoek. Brengt, met begeleiding, een toegepast onderzoek op basis van methodologische kennis tot een goed einde. Stelt argumentaties op en verdiept die. Evalueert en combineert kennis en inzichten uit een specifiek domein kritisch. Signaleert beperkingen van eigen kennis van de beroepspraktijk en/of bestaande kennis in het kennisdomein en onderneemt actie. Analyseert kritisch, complexe beroeps- en/of wetenschappelijke taken en voert deze uit. |
|
Probleemoplossende vaardigheden |
Identificeert en analyseert complexe en onvoorspelbare problemen in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein en lost deze op tactische, strategische en creatieve wijze op door gegevens te identificeren en te gebruiken. |
|
Leer- en ontwikkelvaardigheden |
Ontwikkelt zich op eigen initiatief door middel van zelfreflectie en zelfbeoordeling van eigen (leer)resultaten. |
|
Informatievaardigheden |
Verzamelt en analyseert op een verantwoorde, kritische manier brede, verdiepte en gedetailleerde beroepsgerelateerde of wetenschappelijke informatie over een beperkte reeks van basis theorieën, principes en concepten van en gerelateerd aan een beroep of kennisdomein, evenals beperkte informatie over enkele belangrijke actuele onderwerpen en specialismen gerelateerd aan het beroep of kennisdomein en geeft deze informatie weer. |
|
Communicatievaardigheden |
Communiceert doelgericht op basis van in de context en beroepspraktijk geldende conventies met gelijken, collega’s, specialisten, niet-specialisten, leidinggevenden en of relevante derden in de wetenschappelijke en of beroepsmatige gemeenschap. Past de communicatie aan het doel en de doelgroep aan. |
|
Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid |
Werkt samen in onbekende wisselende leef-en/of werkomgeving, ook internationaal met gelijken, collega’s, specialisten, niet-specialisten, leidinggevenden en relevante derden. Draagt verantwoordelijkheid voor resultaten van eigen activiteiten, werk en/of studie en voor het resultaat van het werk van anderen. Draagt gedeelde verantwoordelijkheid voor het aansturen van onvoorspelbare processen en de professionele ontwikkeling van personen en groepen. Verzamelt en interpreteert relevante gegevens met het doel een oordeel te vormen dat mede gebaseerd is op het afwegen van relevante sociaal-maatschappelijke, beroepsmatige, wetenschappelijke of ethische aspecten. |
|
NLQF niveau 7 |
|
|---|---|
|
Kennis |
Bezit bijzonder gespecialiseerde geavanceerde kennis van een beroep, kennisdomein en/of wetenschapsgebied en op het raakvlak tussen verschillende beroepen, kennisdomeinen en/of wetenschapsgebieden. Bezit kritisch begrip van een reeks van theorieën, principes, en concepten, waaronder de belangrijkste van een beroep, kennisdomein en/of wetenschapsgebied. Bezit uitgebreide, gedetailleerde kennis en kritisch begrip van enkele belangrijke actuele, problemen, onderwerpen en specialismen gerelateerd aan het beroep, kennisdomein en/of wetenschapsgebieden. |
|
Vaardigheden |
|
|
Toepassen van kennis |
Reproduceert, analyseert en integreert beroepsgerichte en wetenschappelijke kennis en past deze toe, ook in andere contexten en gaat om met complexe materie. Deze kennis vormt de basis voor originele ideeën en onderzoek. Gebruikt de opgedane kennis op een hoger abstractieniveau. Denkt conceptueel. Stelt argumentaties op en verdiept deze. Brengt op basis van methodologische kennis een fundamenteel onderzoek zelfstandig tot een goed einde. Levert een originele bijdrage aan het ontwikkelen en toepassen van ideeën, vaak in onderzoekverband. Signaleert beperkingen van eigen kennis en/of bestaande kennis in de beroepspraktijk, in het kennisdomein en/of op het raakvlak tussen verschillende beroepspraktijken en/of kennisdomeinen en onderneemt actie. Evalueert complexe beroeps- en/of wetenschappelijke taken en voert deze uit. |
|
Probleemoplossende vaardigheden |
Onderkent en analyseert complexe en onvoorspelbare problemen in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein en lost deze op tactische, strategische en creatieve wijze op. Levert in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein een wetenschappelijke bijdrage aan de oplossing van complexe problemen door gegevens te identificeren en te gebruiken. |
|
Leer- en ontwikkelvaardigheden |
Ontwikkelt zich grotendeels autonoom op basis van intrinsieke motivatie. |
|
Informatievaardigheden |
Verzamelt en analyseert op een verantwoorde, kritische manier: - brede, diepgaande en gedetailleerde wetenschappelijke informatie over een reeks van theorieën, principes en concepten van en gerelateerd aan een beroep en/of kennisdomein; - informatie over belangrijke huidige onderwerpen en specialiteiten gerelateerd aan het beroep en/of kennisdomein. Geeft deze informatie op wetenschappelijke wijze weer. |
|
Communicatievaardigheden |
Communiceert doelgericht op basis van in de context en beroepspraktijk geldende conventies met gelijken, collega’s, specialisten, niet-specialisten, leidinggevenden en of relevante derden in de wetenschappelijke en/of beroepsmatige gemeenschap. Past de communicatie aan het doel en de doelgroep aan. |
|
Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid |
Werkt samen in een onbekende, wisselende leef- en/of werkomgeving met een hoge mate van onzekerheid, ook internationaal met gelijken, collega’s, specialisten, niet-specialisten, leidinggevenden en relevante derden. Draagt verantwoordelijkheid voor resultaten van eigen activiteiten, werk en/of studie en voor het resultaat van het werk van anderen. Draagt verantwoordelijkheid voor het aansturen van onvoorspelbare processen en de professionele ontwikkeling van personen en groepen. Formuleert opinies op grond van onvolledige of beperkte informatie en houdt daarbij rekening met sociaal-maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische verantwoordelijkheden, die zijn verbonden aan het toepassen van de eigen kennis en opinies. |
|
NLQF niveau 8 |
|
|---|---|
|
Kennis |
Bezit de meest geavanceerde kennis van een beroep, kennisdomein en/of wetenschapsgebied en op het raakvlak tussen verschillende beroepen, kennisdomeinen en/of wetenschapsgebieden. Bezit kennis verkregen door persoonlijk onderzoek of werk, leidend tot een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van vak- en/of wetenschapsgebied. Bezit een kritisch inzicht in een vak- en/of wetenschapsgebied waaronder een kritisch begrip van de belangrijkste en actuele theorieën, principes en concepten. |
|
Vaardigheden |
|
|
Toepassen van kennis |
Reproduceert, analyseert en integreert de kennis op gezaghebbende wijze en past deze toe, ook in andere contexten, en gaat om met complexe materie. Deze kennis vormt de basis voor originele ideeën en onderzoek. Gebruikt de opgedane kennis op een hoger abstractieniveau. Denkt conceptueel. Stelt argumentaties op en verdiept deze. Brengt op basis van methodologische kennis een complex fundamenteel onderzoek zelfstandig tot een goed einde. Levert door origineel onderzoek een bijdrage aan verlegging van grenzen van kennis door een omvangrijke hoeveelheid werk, waarvan een deel een nationaal of internationaal beoordeelde publicatie verdient. Signaleert beperkingen van eigen kennis en/of bestaande kennis in de beroepspraktijk in het kennisdomein en of wetenschapsdomein en op het raakvlak tussen verschillende beroepspraktijken en/of kennisdomeinen en onderneemt actie. Analyseert en evalueert complexe beroeps-en/of wetenschappelijke taken en kan deze ad hoc uitvoeren. |
|
Probleemoplossende vaardigheden |
Identificeert en analyseert uiterst complexe en onvoorspelbare problemen, vaak met een hoog afbreukrisico, in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein en lost deze op tactische, strategische en creatieve wijze op. Levert in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein een wetenschappelijke bijdrage aan de oplossing van complexe en onvoorspelbare problemen door gegevens te identificeren en te gebruiken. |
|
Leer- en ontwikkelvaardigheden |
Ontwikkelt zich grotendeels autonoom op basis van intrinsieke motivatie. Bewerkstelligt technologische, sociale en/of culturele voortuitgang in de samenleving. |
|
Informatievaardigheden |
Verzamelt en analyseert op een verantwoorde, brede en kritische manier: - verdiepte en gedetailleerde wetenschappelijke informatie over een reeks van theorieën, principes en concepten van en gerelateerd aan een beroep en/of kennisdomein; - geselecteerde informatie over belangrijke huidige onderwerpen en specialiteiten gerelateerd aan het beroep en/of kennisdomein. Geeft deze unieke informatie op wetenschappelijke wijze weer. |
|
Communicatievaardigheden |
Communiceert doelgericht op basis van in de context en beroepspraktijk geldende conventies met gelijken, collega’s, specialisten, niet-specialisten, leidinggevenden, relevante derden en/of de bredere wetenschappelijke gemeenschap en de samenleving als geheel. Past de communicatie aan het doel en de doelgroep aan. |
|
Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid |
Werkt samen in een onbekende, wisselende leef- en/of werkomgeving met een hoge mate van onzekerheid, ook internationaal met gelijken, collega’s, specialisten, niet-specialisten, leidinggevenden, relevante derden en de samenleving als geheel. Draagt verantwoordelijkheid voor resultaten van eigen activiteiten, werk en/ of studie en voor het resultaat van het werk van anderen. Draagt verantwoordelijkheid voor het aansturen van onvoorspelbare processen en de professionele ontwikkeling van personen en groepen. Bedenkt, ontwerpt, implementeert en past een substantieel onderzoeksproces aan met wetenschappelijke integriteit. |
Het Nederlands kwalificatieraamwerk (verder: NLQF) is een nationaal kwalificatieraamwerk voor de inschaling van opleidingen, waarmee het niveau van de leeruitkomsten van die opleidingen onderling vergeleken kan worden. Het vormt de Nederlandse invulling van het Europese kwalificatieraamwerk voor een leven lang leren (EQF). Het NLQF geeft inzicht in het niveau van de leeruitkomsten van kwalificaties. Werkgevers kunnen daarmee goed afwegen welke mensen zij aannemen of de juiste scholingsbehoefte bepalen of kansrijke scholing aanbieden aan een werknemer.
Nederland heeft zich in 2008 gecommitteerd aan de Aanbeveling van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2008 tot vaststelling van een Europees kwalificatiekader voor een leven lang leren (PbEU 2008, C 111/01).1 Conform deze aanbeveling is het NLQF ontwikkeld en het Nationaal coördinatiepunt NLQF (hierna: NCP NLQF) opgezet. Met de Wet NLQF is een wettelijke grondslag gegeven aan het NLQF, de generieke inschaling van formele opleidingen in het NLQF, de mogelijkheid tot inschaling van non-formele opleidingen in het NLQF en de verplichte vermelding van het NLQF-niveau en het daaraan gerelateerde EQF-niveau op waardedocumenten van formele opleidingen.
Deze regeling geeft een nadere invulling aan de Wet NLQF en het Besluit NLQF. Met deze regeling worden de niveaubeschrijvingen die horen bij de verschillende NLQF-niveaus vastgesteld in termen van kennis, vaardigheden, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. De NLQF-niveaus van de formele opleidingen worden generiek vastgesteld. Ook worden met deze regeling de leges vastgesteld die het NCP NLQF heft voor het behandelen van een aanvraag tot het vaststellen van het NLQF-niveau van een non-formele opleiding en wordt de Regeling modellen voor mbo-diploma, mbo-certificaat en mbo-verklaring gewijzigd, zodat het NLQF/EQF-niveau wordt vermeld op waardedocumenten van formele opleidingen.
Het NLQF is een kwalificatieraamwerk dat bestaat uit verschillende niveaus van leeruitkomsten. Leeruitkomsten beschrijven wat iemand kent en kan uitvoeren na de voltooiing van een leerproces. De inhoudelijke ontwikkeling van het NLQF heeft in de periode 2009 tot en met 2011 plaatsgevonden. Voor de beschrijving van de niveaus van het NLQF dienden de formele opleidingen als uitgangspunt. Op basis van de beschrijving van deze opleidingen in termen van leeruitkomsten zijn uiteindelijk de verschillende NLQF-niveaus inhoudelijk gedefinieerd. De Minister van OCW heeft vervolgens de Commissie NLQF-EQF (ook wel de commissie Leijnse genoemd) ingesteld om een advies te geven over de inhoud en implementatie van het NLQF.2
Met deze regeling worden de niveaubeschrijvingen behorende bij de NLQF-niveaus in termen van kennis, vaardigheden en zelfstandigheid en verantwoordelijkheid vastgesteld. De niveau-beschrijvingen behorende bij de NLQF-niveaus vormen een referentiepunt om vast te stellen welk niveau een kwalificatie heeft. Deze zijn niet bedoeld om een precieze en allesomvattende beschrijving te geven van individuele kwalificaties. De niveaubeschrijvingen maken een globale niveauvergelijking mogelijk van kwalificaties, ook als die in verschillende contexten zijn behaald.
Met deze regeling worden generiek de NLQF-niveaus van formele opleidingen vastgesteld. Hierbij is het advies van de commissie NLQF-EQF het uitgangspunt. Nieuwe formele opleidingen krijgen op basis van deze generieke inschaling automatisch een NLQF-niveau toegekend. Ten opzichte van het advies van de commissie NLQF-EQF is eerder één aanpassing in het NLQF gedaan: het vwo was door deze commissie op NLQF-niveau 5 ingeschaald omdat dit onderwijstype ten opzichte van vergelijkbare opleidingen in andere Europese landen (die veelal op EQF-niveau 4 waren ingeschaald) van een hoog niveau is. Naar aanleiding van een schriftelijk overleg met de Tweede Kamer over LLO, heeft de Minister van OCW destijds besloten het vwo te plaatsen op niveau 4 en daartoe een splitsing binnen dit niveau aan te brengen (4 en 4+) om toch een onderscheid te maken tussen enerzijds mbo-4 en havo en anderzijds vwo, dat immers als enige toegang geeft tot het wo.3
Het inschalen van non-formele opleidingen brengt voor het NCP NLQF kosten met zich mee. Het NCP NLQF brengt deze kosten (deels) in rekening bij degene die de inschaling aanvraagt. De hoogte van deze leges wordt vastgesteld in deze regeling (artikel 4). De legesbedragen kunnen op voorstel van NCP NLQF jaarlijks worden geïndexeerd. Als de minister instemt met een dergelijk voorstel, dan wordt de regeling daarop aangepast.
Organisaties die hun kwalificatie willen laten inschalen in het NLQF kunnen hiertoe een inschalingsverzoek doen bij het NCP NLQF. De organisatie die de aanvraag indient moet op twee aspecten goedkeuring verkrijgen: validiteit van de organisatie (voorwaardelijk) en inschaling van de non-formele opleiding (kwalificatie) in het NLQF. De goedkeuring en de toekenning van de inschaling die aanvragers ontvangen is zes jaar geldig. De validiteit van de organisatie en inschaling van een kwalificatie worden na deze zes jaar herbeoordeeld. De goedkeuring en kosten van de validiteitstoets zijn afhankelijk van of de organisatie beschikt over een erkend keurmerk of valt onder toezicht, een keurmerk of accreditatie van een door NLQF aangegeven instantie. De goedkeuring vindt feitelijk plaats voor de eerste inschaling en biedt de organisatie vervolgens de mogelijkheid om in de volgende zes jaar meerdere non-formele opleidingen in te laten schalen. Ook de inschaling van de opleiding is zes jaar geldig als deze niet tussentijds substantieel gewijzigd wordt. Voor de inschaling en een herbeoordeling van de inschaling gelden afzonderlijke tarieven.
Op grond van de Wet NLQF zijn aanbieders van formele opleidingen verplicht om het NLQF- en EQF-niveau op diploma’s en andere waardedocumenten van formele opleidingen te vermelden.
Gevolgen voor studenten
De wijziging van de Regeling modellen voor mbo-diploma, mbo-certificaat en mbo-verklaring, zorgt ervoor dat de student na het afronden van een (onderdeel van) een formele opleiding een waardedocument ontvangt dat het NLQF-niveau en het corresponderende EQF-niveau van de formele opleiding duidelijk maakt. Het NLQF/EQF-niveau wordt eveneens vermeld op digitale uittreksels van diplomagegevens, die de onderwijsdeelnemer kan opvragen via de website Mijn Diploma’s.4
Gevolgen voor mbo-instellingen
De gevolgen van deze regeling voor mbo-instellingen hebben betrekking op de verplichting om het NLQF-niveau en het daarmee corresponderende EQF-niveau van ingeschaalde formele opleidingen op waardedocumenten te vermelden.
Overige gevolgen
Deze regeling maakt inzichtelijk welke bedragen aan leges door het NCP NLQF worden geheven indien een bekostigde of niet-bekostigde instelling voor een non-formele opleiding een NLQF-niveau wil laten vaststellen.
Regeldruk
De vermelding van het NLQF/EQF-niveau op diploma’s voor het voorgezet onderwijs is reeds geregeld in de Regeling modellen diploma’s VO en brengt geen aanvullende kosten met zich mee.
De Regeling modellen voor mbo-diploma, mbo-certificaat en mbo-verklaring bevat voorschriften voor de vereiste tekst op het mbo-diploma, het mbo-certificaat verbonden aan een onderdeel van de kwalificatie en de mbo-verklaring. Mbo-instellingen waren voor de wettelijke borging van het NLQF nog niet verplicht het NLQF/EQF-niveau van de opleiding op een diploma, certificaat of mbo-verklaring te vermelden. Dat wordt met deze regeling nu wel verplicht. De lasten voor mbo-instellingen in verband met de wijziging van de Regeling modellen voor mbo-diploma, mbo-certificaat en mbo-verklaring zijn beperkt. Voor deze wijziging is een eenmalige aanpassing in het studentinformatiesysteem van de mbo-instelling vereist, zodat het NLQF/EQF-niveau op een juiste manier wordt geregistreerd en vervolgens conform de instructies op de uit te reiken diploma’s, certificaten en mbo-verklaring wordt opgenomen. Niet bekostigde mbo-instellingen kunnen formeel onderwijs aanbieden als zij daarvoor een diploma-erkenning hebben ontvangen van OCW. Voor dit onderwijs zijn zij gehouden het NLQF/EQF-niveau te vermelden op de daarvoor uit te gegeven diploma’s. Conform bekostigde onderwijsinstellingen vraagt dit van niet-bekostigde mbo-instellingen (hierna: nbi’s) om de modeldiploma’s aan te passen.
De regeldruk en kosten daarvoor bestaat uit kennisneming van de wijziging (2 uur), afstemming voor de aanpassingen in de werkwijze en in systemen (2 uur) en afstemming met de softwareleveranciers (1 uur), het uiteindelijk daadwerkelijk aanpassen van de werkwijze en systemen (8 uur) en communiceren over de wijzigingen binnen de organisatie (1 uur). Tegen een tarief van € 50,– komt dit uit op een totaal van € 700,– per mbo-instelling. Uitgaande van 57 bekostigde mbo-instellingen en 106 niet bekostigde onderwijsinstellingen met een diploma erkenning voor mbo-opleidingen komt dit uit op € 114.100 aan eenmalige regeldrukkosten.
Nbi’s bieden vaak ook non-formele opleidingen aan die zijn ingeschaald in het NLQF. Voor deze opleidingen mogen nbi’s het NLQF/EQF-niveau vermelden op de waardedocumenten die zij uitgeven, maar ze zijn daartoe niet verplicht, noch zijn daarvoor nadere bepalingen opgenomen in dit besluit. Het NCP NLQF stelt hiervoor een toolbox beschikbaar en informeert de aanbieders van ingeschaalde opleidingen over de wettelijke grond van het mogen vermelden van het NLQF/EQF-niveau op waardedocumenten. Hieraan verbindt het NCP NLQF geen kosten.
Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.
De Regeling NLQF heeft geen impact op DUO en is daarmee uitvoerbaar, haalbaar en maakbaar. DUO heeft de regeling ook uitgezet bij de Inspectie van het Onderwijs en Auditdienst Rijk (ADR). De aandachtspunten van de Inspectie zijn verwerkt in deze regeling. De ADR heeft niet gereageerd.
Deze regeling heeft geen financiële gevolgen.
Deze regeling heeft tevens betrekking op Bonaire, Saba en Sint Eustatius. Onder de definitie van ‘formele opleiding’, bedoeld in de Wet NLQF, vallen ook opleidingen die in Caribisch Nederland worden verzorgd op grond van een in die definitie genoemde onderwijswet. Die opleidingen worden, net als formele opleidingen in het Europese deel van Nederland, generiek ingeschaald in het NLQF. Daarnaast kunnen aanbieders van non-formele opleidingen in Caribisch Nederland een verzoek tot inschaling doen bij het NCP NLQF.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2025, gelijktijdig met de Wet NLQF en het Besluit NLQF.
Met dit artikel wordt invulling gegeven aan artikel 2, derde lid, van het Besluit NLQF.
Het NLQF bestaat uit verschillende niveaus van leeruitkomsten. In de bijlage bij deze regeling wordt nader omschreven welke kennis, vaardigheden en zelfstandigheid en verantwoordelijkheid er bij elk van de NLQF-niveaus hoort. Kennis is daarbij het geheel van feiten, beginselen, theorieën en manieren van werken dat verband houdt met een beroep of een kennisdomein. Vaardigheden omvatten zowel cognitieve vermogens (logisch, intuïtief en creatief denken) als praktische vermogens (psychomotorische vaardigheden in toepassing van methodes, materialen, hulpmiddelen en instrumenten). Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid zien op het bewezen vermogen om samen te werken met anderen en de verantwoordelijkheid te dragen voor eigen werk- en studieresultaten en/of dat van anderen. De niveaubeschrijvingen maken het mogelijk om de niveaus van opleidingen globaal te vergelijken.
Met dit artikel wordt invulling gegeven aan artikel 2.1 van de Wet NLQF.
Bestaande gereguleerde onderwijsvormen in het voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs, de volwasseneneducatie en het hoger onderwijs (de formele opleidingen) zijn generiek ingeschaald in het NLQF. Nieuwe formele opleidingen die voldoen aan de beschrijving van dit artikel, worden automatisch ingeschaald op het niveau waarop vergelijkbare formele opleidingen eerder al zijn ingeschaald. Een nieuwe mbo-4-opleiding krijgt dus hetzelfde NLQF-niveau als bestaande mbo-4-opleidingen, namelijk NLQF-niveau 4. Op dezelfde wijze krijgt een nieuwe bachelor in het hbo of wo automatisch NLQF-niveau 6. Over de generieke inschaling van formele opleidingen beslist de Minister.
In het eerste lid zijn de verschillende schoolsoorten van het voortgezet onderwijs ingeschaald in het NLQF. Die NLQF-niveaus zijn ook van toepassing op de diploma’s van leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs (vso) met het uitstroomprofiel vervolgonderwijs (artikel 14a van de Wet op de expertisecentra), en op diploma’s behaald bij staatsexamens vwo, havo of vmbo als bedoeld in artikel 2.72, eerste lid, van de Wet voortgezet onderwijs 2020.
Niet van alle formele opleidingen als bedoeld in de onderwijsregelgeving wordt het NLQF-niveau vastgesteld. Zo worden het praktijkonderwijs (artikel 2.8 van de Wet voortgezet onderwijs 2020) en verschillende vormen van educatie als bedoeld in artikel 7.3.1, eerste lid, onderdelen b en d tot en met f, van de Wet educatie en beroepsonderwijs niet generiek ingeschaald, omdat de leeruitkomsten daarvan niet voor iedere leerling of deelnemer hetzelfde zijn en vooraf vastgesteld kunnen worden.
Met dit artikel wordt invulling gegeven aan artikel 3.2, tweede lid, van de Wet NLQF.
De Wet NLQF regelt dat het Nationaal coördinatiepunt NLQF leges heft voor het in behandeling nemen van een aanvraag. Het inschalen van non-formele opleidingen brengt voor het NCP NLQF kosten met zich. Het NCP NLQF rekent deze kosten deels door aan de aanvrager. De overige kosten worden bekostigd uit de subsidie die NCP NLQF ontvangt. Met dit artikel wordt de hoogte van de leges die de aanvrager verschuldigd is voor het in behandeling nemen van een aanvraag vastgesteld. De leges worden in principe jaarlijks bijgesteld.
De hoogte van de leges bij de validiteitstoets zijn afhankelijk van de omvang van de werkzaamheden die het NCP NLQF moet verrichten. Er is namelijk een beperkte validiteitstoets, een tussenvariant en een uitgebreide toets. Aan deze varianten zijn verschillende leges gekoppeld. Volstaan kan worden met een beperkte validiteitstoets als de organisatie in het bezit is van een keurmerk, accreditatie of onder toezicht staat van een door NCP NLQF aangegeven instantie, waaronder de NVAO ITK,5 Stichting Examenkamer, VEMBO,6 SNRO7 en de Inspectie van het Onderwijs, of als de organisatie examens uitbesteedt bij een partij die voldoet aan een van deze keurmerken. Indien de organisatie niet in het bezit is van een dergelijk keurmerk, wordt de procedure voor de uitgebreide validiteitstoets doorlopen. Heeft de organisatie een NRTO-, Qualicor Europe-, CPION8- of ISO 9001-kwaliteitslabel, dan vindt er een tussenvariant van de validiteitstoets plaats.
Voor elke in te schalen opleiding (kwalificatie) wordt afzonderlijk een aanvraag tot het vaststellen van het NLQF-niveau ingediend, en worden leges geheven. Inschalingsbesluiten hebben in principe een geldigheidsduur van zes jaar. Een validiteitstoets heeft net als de inschaling een geldigheidsduur van zes jaar en maakt alleen deel uit van de herbeoordeling als deze langer dan zes jaar geleden voor het laatst heeft plaatsgevonden. Voor een herbeoordeling worden de leges geheven zoals opgenomen in de tabel.
In de Wet NLQF is een verplichting opgenomen voor aanbieders van formele opleidingen om het NLQF- en EQF-niveau op waardedocumenten te vermelden. Artikel 2.2, tweede lid, van de Wet NLQF bepaalt verder dat indien een onderwijsinstelling voor een deel van een formele opleiding een waardedocument verstrekt waarop die formele opleiding wordt vermeld, ook het NLQF-niveau en het daarmee corresponderende EQF-niveau van die formele opleiding wordt vermeld. Hiertoe wordt in de Regeling modellen voor mbo-diploma, mbo-certificaten en mbo-verklaring voorgeschreven hoe het NLQF/EQF-niveau op de waardedocumenten in het mbo moet worden vermeld.
In bijlage 4 van de Regeling modellen voor mbo-diploma, mbo-certificaat en mbo-verklaring zijn de regels opgenomen voor het invullen van de modeldiploma’s. De voorschriften voor de tekst op de waardedocumenten in het mbo worden met dit artikel gewijzigd. Het mbo-niveau van de kwalificatie wordt aangevuld met het daarmee corresponderende NLQF/EQF-niveau. Het NLQF/EQF-niveau wordt op het modeldiploma tussen haakjes opgenomen achter het vermelde mbo-niveau.
In het mbo kunnen door onderwijsinstellingen ook waardedocumenten voor onderdelen van een formele opleiding worden uitgereikt, te weten het certificaat en de mbo-verklaring.9 Met deze wijziging wordt eveneens geregeld dat het NLQF-niveau op de modelresultatenlijsten, het certificaat verbonden aan een onderdeel van de kwalificatie en op de mbo-verklaring wordt vermeld. Het NLQF/EQF-niveau dat op deze waardedocumenten wordt vermeld, is het NLQF/EQF-niveau van de formele opleiding. Op certificaten verbonden aan een keuzedeel wordt het niveau van de formele opleiding niet vermeld. Op deze documenten wordt daarom eveneens geen NLQF/EQF-niveau opgenomen.
De instructies voor het invullen van het niveau zoals neergelegd in bijlage 4 bij de Regeling modellen voor mbo-diploma, mbo-certificaat en mbo-verklaring, zijn ook van toepassing op het invullen van het niveau op de modelresultatenlijsten, het mbo-certificaat verbonden aan een onderdeel van een kwalificatie en de mbo-verklaring.10 Daarom wordt enkel bijlage 4 aangepast.
Voor het voortgezet onderwijs is in de Regeling modellen diploma’s vo al eerder opgenomen hoe het NLQF/EQF-niveau moet worden vermeld.
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap M.L.J. Paul
Later is deze vervangen door de Aanbeveling van de Raad van de Europese Unie van 22 mei 2017 inzake het Europees kwalificatiekader voor een leven lang leren en tot intrekking van de aanbeveling van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2008 tot vaststelling van een Europees kwalificatiekader voor een leven lang leren (PbEU 2017, C 189/15).
In de memorie van toelichting bij de Wet NLQF is toegelicht dat een mbo-verklaring ook een waardedocument als bedoeld in die wet is; Kamerstukken II 2022/23, 36 341, nr. 3, p. 43.
Op grond van bijlagen 5, 8 en 10 bij de Regeling modellen voor mbo-diploma, mbo-certificaat en mbo-verklaring.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-34565.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.