Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, van 7 oktober 2024, nr. IENW/BSK-2024/254308, tot wijziging van de Regeling specifieke uitkering Regionale Aanpak Laadinfrastructuur 2023–2030 in verband met de verhoging van het plafond voor 2024 en 2025

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 4, tweede lid, en 5, onderdeel h, van de Kaderwet subsidies I en M;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling specifieke uitkering Regionale Aanpak Laadinfrastructuur 2023–2030 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 4, vierde lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel b wordt ‘€ 19.555.987’ vervangen door ‘€ 31.819.687’.

2. In onderdeel c wordt ‘€ 10.892.413’ vervangen door ‘€ 16.932.413’.

B

De tabel in de bijlage, behorend bij artikel 4, tweede lid, wordt vervangen door onderstaande tabel:

Ontvanger

2023

2024

2025

Provincie Noord-Holland

€ 1.656.266

€ 4.906.600

€ 3.080.000

Provincie Fryslân

€ 1.825.933

€ 5.398.700

€ 3.080.000

Provincie Zeeland

€ 1.841.312

€ 5.368.500

€ 1.492.413

Provincie Gelderland

€ 2.063.873

€ 5.155.239

€ 3.080.000

Provincie Noord-Brabant

€ 1.076.425

€ 6.595.148

€ 3.080.000

Gemeente Utrecht

€ 750.595

€ 4.395.500

€ 3.120.000

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat – Openbaar Vervoer en Milieu, C.A. Jansen

TOELICHTING

Inleiding

Op 1 september 2023 is de Regeling specifieke uitkering Regionale Aanpak Laadinfrastructuur 2023–20301 in werking getreden. Op grond van deze regeling (hierna: SPUK RAL 2023–2030) kunnen specifieke uitkeringen worden verstrekt om deelnemers van samenwerkingsregio’s in staat te stellen de Regionale Aanpak Laadinfrastructuur2 op te stellen, te actualiseren en uit te voeren.

Noodzaak tot wijzigen

Na de publicatie van de SPUK RAL 2023–2030 is duidelijk geworden dat de samenwerkingsregio’s aanvullend budget nodig hebben om een bijdrage te kunnen leveren aan de realisatie van voldoende laadinfrastructuur voor de logistieke sector. De omvang van de middelen die oorspronkelijk beschikbaar waren voor de samenwerkingsregio’s, zijn gebaseerd op het onderzoek van AEF uit 2020 in opdracht van de Raad Openbaar Bestuur. Na dit onderzoek is geconstateerd dat de uitvoeringskosten voor het aanleggen van laadinfrastructuur in het onderzoek te laag zijn geraamd, met name voor ondersteuning bij de uitrol van laadinfra voor logistiek. In het Bestuurlijk Overleg Klimaat en Energie op 15 december 2022 is afgesproken dat de Staatssecretaris van IenW zich inspant om aanvullende middelen te vinden. Met deze wijziging worden de budgetten voor 2024 en 2025 opgehoogd zodat de samenwerkingsregio’s meer uitvoeringscapaciteit ter beschikking hebben.

Inhoud van de wijzigingen

Wijziging subsidieplafond voor kalenderjaren 2024 en 2025

In artikel 4, vierde lid, van de regeling zijn de subsidieplafonds voor de kalenderjaren 2024 en 2025 verhoogd.

Wijziging tabel met maximaal beschikbare bedragen per ontvanger

De bijlage, behorend bij artikel 4, tweede lid, van de regeling bevat de aangepaste maximale bedragen per ontvanger, inclusief omzetbelasting.

Gevolgen van de wijziging

De wijziging van de SPUK RAL heeft als positief gevolg dat de ontvangers op aanvraag kunnen beschikken over een verhoogd budget.

De wijziging van de SPUK RAL heeft naar haar aard geen gevolgen voor de administratieve lasten voor ondernemers en burgers. Op grond van het kabinetsstandpunt inzake internetconsultatie3 kan internetconsultatie daarom achterwege blijven.

De wijziging van de SPUK RAL heeft naar haar aard geen gevolgen voor de regeldruk van burgers en bedrijven. Om deze reden is deze regeling niet ter toetsing aan het Adviescollege toetsing regeldruk voorgelegd.

De financiële gevolgen voor de Rijksoverheid van de onderhavige wijziging van de SPUK RAL, vallen binnen de kaders van de rijksbegroting.

Inwerkingtreding van de regeling

Deze regeling treedt in werking de dag na publicatie in de Staatscourant. Daarmee is deze wijziging nog van toepassing op aanvragen voor de SPUK RAL die nog in 2024 door de ontvangers ingediend kunnen worden. Hiermee wordt afgeweken van de vaste verandermomenten voor regelgeving en de vaste invoeringstermijn (artikel 4.17 van de Aanwijzingen voor de regelgeving). Nu deze wijziging begunstigend voor de ontvangers is, is daar geen bezwaar tegen.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat – Openbaar Vervoer en Milieu, C.A. Jansen

Naar boven