Regeling van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 11 september 2024 nr. 46145780, houdende de vaststelling van de screenings- en testinstrumenten ten behoeve van de indicatiestelling voor leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en praktijkonderwijs (pro) voor het schooljaar 2025–2026 (Regeling screenings- en testinstrumenten lwoo en pro schooljaar 2025–2026)

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Gelet op artikel 2.46, tweede lid, van het Uitvoeringsbesluit WVO 2020;

Besluit:

Artikel 1. Vaststelling screenings- en testinstrumenten

De screenings- en testinstrumenten ten behoeve van de indicatiestelling voor leerwegondersteunend onderwijs en praktijkonderwijs voor het schooljaar 2025–2026 en de regels voor het gebruik ervan worden vastgesteld conform de bijlage bij deze regeling.

Artikel 2

De Regeling screenings- en testinstrumenten lwoo en pro schooljaar 2024–2025 wordt ingetrokken.

Artikel 3. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 oktober 2024.

Artikel 4. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling screenings- en testinstrumenten lwoo en pro schooljaar 2025–2026.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M.L.J. Paul

BIJLAGE BIJ ARTIKEL 1 VAN DE REGELING SCREENINGS- EN TESTINSTRUMENTEN LWOO EN PRO SCHOOLJAAR 2025–2026

Toegestane instrumenten Criterium Intelligentie schooljaar 2025–2026

Tenzij in de testhandleiding anders is aangegeven, hoeft men geen Flynn-correctie toe te passen. Wanneer een leerling eind groep 7 naar het lwoo of pro gaat, mogen onderstaande intelligentietesten die bestemd zijn voor groep 8 leerlingen, worden afgenomen wanneer de leerling groep 3 of hoger heeft gedoubleerd.

De scores op de IQ-testen mogen niet ouder zijn dan twee jaar, zijnde de periode tussen de datum van afname en datum van indiening van het volledige dossier bij het betreffend samenwerkingsverband. Om te voorkomen dat leerlingen onnodig extra getest moeten worden, moet men extra alert zijn wanneer bij een test is vermeld dat deze ‘voor het laatst is toegestaan’. Dat betekent dat men zowel moet kijken naar het criterium van maximaal twee jaar als naar de einddatum van de regeling screenings- en testinstrumenten lwoo en pro schooljaar 2025–2026. Dit impliceert dat wanneer bij een test vermeld is in de hiervoor genoemde regeling dat een test ‘voor het laatst is toegestaan’, die test alleen voor een aanvraag kan worden gehanteerd indien de betreffende test is afgenomen:

  • binnen de periode van twee jaar voor de datum van indiening van de aanvraag bij het samenwerkingsverband;

  • voor de einddatum waarop de regeling, waarin vermeld staat dat dat screenings- of testinstrument voor het laatst gebruikt mag worden, expireert.

Lijst toegestane instrumenten Criterium Intelligentie schooljaar 2025–2026

Naam Test

Bereik

Opmerkingen

(Zie tevens opmerkingen onder deze tabel)

ADIT: Adaptieve Digitale Intelligentie Test, A-VISION, 2013

Groep 6,7 en 8

Attentie bij afname potentiële pro-leerlingen.

Cito Intelligentietest VO, 2013

Klas 1 t/m 3, regulier vo

Attentie bij afname potentiële pro-leerlingen.

Dit jaar voor het laatst toegestaan.

IDS-2: Intelligentie- en ontwikkelingsschalen voor kinderen en jongeren, Hogrefe Uitgevers, 2018

5–20 jaar

Voorlopig toegestaan; er zijn nog onvoldoende onderzoekresultaten naar de criteriumvaliditeit bekend.

Alleen afname IQ verkort of IQ profiel toegestaan.

NIO: Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau, Boom test onderwijs, 2018

Groep 7, 8 en klas 1, 2 en 3 vo

Afname van april-juli groep 7.

Niet bedoeld voor leerlingen uit het (v)so.

Groepsgrootte maximaal 15 bij afname bij leerlingen in sbo en pro.

Attentie bij afname potentiële pro-leerlingen.

NSCCT: Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test, Diataal B.V., 2014

Groep 4 t/m 8

Attentie bij afname potentiële pro-leerlingen.

RAKIT-2: REVISIE AMSTERDAMSE KINDER INTELLIGENTIE TEST, Pearson Benelux B.V., 2011

4 t/m 12,5 jaar

Dit jaar voor het laatst toegestaan.

SON-R 6-40, Snijders-Oomen Niet-verbale intelligentietest, Hogrefe Uitgevers, 2011

6 t/m 40 jaar

Met name te gebruiken bij taalproblemen (achterstanden technisch lezen, begrijpend lezen en spelling > 50%) en leerlingen die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen.

Dit jaar voor het laatst toegestaan.

WISC-V-NL: Wechsler Intelligence Scale for Children Fifth Edition, Pearson Benelux B.V., 2018

6–17 jaar

Voorlopig toegestaan; er zijn nog onvoldoende onderzoekresultaten naar de criteriumvaliditeit bekend.

Zie voor Totaal IQ (TIQ) opmerking 3 onder deze tabel.

Opmerkingen bij Criterium Intelligentie:

  • 1. Een IQ-test die volgens de handleiding door een leerkracht mag worden afgenomen, moet altijd worden toegepast onder de verantwoordelijkheid van een diagnostisch geschoold psycholoog of diagnostisch geschoold orthopedagoog.

  • 2. Pas op met het gebruik van schriftelijk af te nemen klassikale tests ingeval er sprake is van een leerling met grote leerachterstanden; met name op begrijpend lezen of bij onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal.

  • 3. Bij het intelligentiecriterium wordt uitgegaan van een Totaal IQ (TIQ). Wanneer daarvoor de WISC-V-NL gebruikt wordt, dient met behulp van zeven subtests (zoals aangegeven in de handleiding van de WISC-V-NL) het Totaal IQ (TIQ) bepaald worden. De betreffende zeven subtesten geven tezamen een puntscore. Voor het intelligentiecriterium mag niet worden uitgegaan van betrouwbaarheidsintervallen.

  • 4. Hulpmiddelen voor dyslectische leerlingen mogen uitsluitend ingezet worden indien dit in de handleiding is vermeld. In de aanvraag dient men aan te geven welke hulpmiddelen op welke wijze zijn gehanteerd bij de afname van de test.

Dit jaar voor het laatst toegestaan

  • Cito Intelligentietest VO, Klas 1 t/m 3, regulier vo, Cito 2013.

    Reden: Dit product wordt niet meer door de uitgever ondersteund.

  • RAKIT-2: REVISIE AMSTERDAMSE KINDER INTELLIGENTIE TEST, 4 t/m 12,5 jaar, Pearson Benelux B.V., 2011.

    Reden: In 2026 zijn de normtabellen van deze test 15 jaar oud en verouderd.

  • SON-R 6-40, Snijders-Oomen Niet-verbale intelligentietest, Hogrefe Uitgevers, 2011.

    Reden: In 2026 zijn de normtabellen van deze test 15 jaar oud en verouderd.

Nieuw op de lijst

N.v.t.

Toegestane instrumenten sociaal-emotionele diagnostiek schooljaar 2025–2026

De scores op de gehanteerde instrumenten ten behoeve van sociaal emotionele diagnostiek mogen niet ouder zijn dan één jaar, zijnde de periode tussen de datum van afname en datum van indiening van het volledige dossier bij het samenwerkingsverband.

Om te voorkomen dat leerlingen onnodig extra getest moeten worden, moet men extra alert zijn wanneer bij een test is vermeld dat deze ‘voor het laatst is toegestaan’. Dat betekent dat men zowel moet kijken naar het criterium van maximaal één jaar als naar de einddatum van de regeling screenings- en testinstrumenten lwoo en pro schooljaar 2025–2026. Dit impliceert dat wanneer bij een test vermeld is in de hiervoor genoemde regeling dat een test ‘voor het laatst is toegestaan’, die test alleen voor een aanvraag kan worden gehanteerd indien de betreffende test is afgenomen:

  • binnen de periode van één jaar voor de datum van indiening van de aanvraag bij het samenwerkingsverband;

  • voor de einddatum waarop de regeling, waarin vermeld staat dat dat screenings- of testinstrument voor het laatst gebruikt mag worden, expireert.

Sociaal-emotionele diagnostiek bij potentiële leerlingen voor lwoo of pro is volgens de regeling alleen van toepassing voor de toelaatbaarheidsbepaling van betreffende leerlingen met een IQ tussen de 90 en 120. Doorgaans betreft het leerlingen waarvoor een aanwijzing leerwegondersteuning wordt aangevraagd en in bijzondere situaties een aanvraag voor een toelaatbaarheidsverklaring praktijkonderwijs. Schriftelijke zelfbeoordelingsvragenlijsten zijn meestal te moeilijk voor leerlingen met grote leerachterstanden op het gebied van begrijpend lezen en/of beperkt begrip van de Nederlandse taal. Er worden daarom beperkingen gesteld aan het gebruik van zelfbeoordelingsvragenlijsten door deze leerlingen. Leerlingen zijn met zelfbeoordelingsvragenlijsten toetsbaar wanneer ze op Begrijpend Lezen het niveau halen van een DLE 40 of hoger (gemiddelde score van leerlingen aan het eind van groep 6 of hoger). Wanneer een leerling een begrijpend leesniveau heeft met een DLE 30–40 moet de onderzoeker nagaan of een zelfbeoordelingslijst wel een juiste keuze is. Bij een begrijpend leesniveau DLE < 30 wordt sterk afgeraden een zelfbeoordelingsvragenlijst te gebruiken bij het onderzoek van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Voor het persoonlijkheidsonderzoek kan de bevoegde diagnostisch geschoolde psycholoog of orthopedagoog of orthopedagoog-generalist (academisch gevormd) in dat geval gebruik maken van gegevens uit het onderwijskundig rapport, van beoordelingslijsten door ouders en/of leerkracht én van gegevens op basis van eigen observatie. Voor zover de vragenlijsten van score-aanduidingen zijn voorzien van het type ‘klinisch bereik’, ‘risicogebied’, ‘zorgscore’ en dergelijke, mogen alleen de scores die in een dergelijk bereik vallen gebruikt worden als argumentatie voor ondersteuningsbehoefte.

Lijst toegestane instrumenten sociaal-emotionele diagnostiek schooljaar 2025–2026

Naam Test

Bereik

Opmerkingen

(Zie tevens opmerkingen onder deze tabel)

Agressie Vragenlijst (AGV), Bohn Stafleu van Loghum, 2018

4–18 jaar

 

Autisme Spectrum Vragenlijst (ASV), Bohn Stafleu van Loghum, 2013

4–18 jaar

 

Kanjervragenlijst, Instituut voor Kanjertrainingen B.V., 2012

Groep 5 t/m 8

 

Leervoorwaardentest (LVT), Bohn Stafleu van Loghum, 2011

4–18 jaar

Dit jaar voor het laatst toegestaan.

LOVS VISEON 2.0, Cito, 2016

Groep 3 t/m 8

Dit jaar voor het laatst toegestaan.

NPV-J-3: Junior Nederlandse Persoonlijkheidsvragenlijst 2, Boom uitgevers Amsterdam, 2021

9–16 jaar

 

PMT-K-2: Prestatie Motivatietest voor Kinderen 2, Pearson Benelux B.V., 2011

Groep 7/8 en leerjaar 1 vo

Dit jaar voor het laatst toegestaan.

Sociaal emotionele vragenlijst (SEV), Bohn Stafleu van Loghum, 2018

4–18 jaar

 

Vragenlijst Emotionele Intelligentie Quotient (EIQ), Bohn Stafleu van Loghum, 2015

8–18 jaar

 

Vragenlijst Psychosociale Vaardigheden (VPV), Bohn Stafleu van Loghum, 2012

9–18 jaar

 

ZIEN! Pedagogisch Expertsysteem voor het primair onderwijs. Driestar Onderwijsadvies, 2012

Groep 1 t/m 8

Betreft de leerkrachtversie van ZIEN! Er is een versie groep 1 t/m 4 en versie groep 5 t/m 8. Er is geen verschil in items maar er worden andere handelingssuggesties gegeven.

ZIEN! Leerling 5 – 8 Sociale vaardigheden, Driestar Onderwijsadvies, 2015

Groep 5 t/m 8

Het betreft de Digitale leerlingversie.

ZIEN! Leerling 5 – 8 Leer- en leefklimaat, Driestar Onderwijsadvies, 2016

Groep 5 t/m 8

Het betreft de Digitale leerlingversie. De beoordeling voor de schaal Pestgedrag is onvoldoende.

Opmerkingen bij Criterium Sociaal-Emotionele diagnostiek:

Test- of screeningsmiddelen die het beeld geven van sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling en die volgens de handleiding door een leerkracht mag worden afgenomen, moeten altijd onder de verantwoordelijkheid van een diagnostisch geschoold psycholoog of diagnostisch geschoold orthopedagoog) worden geïnterpreteerd. Daarbij is het zaak de relatie leerprestaties en sociaal-emotionele ontwikkeling aan te geven.

Wanneer hulp en/of hulpmiddelen voor dyslectische leerlingen zijn ingezet bij een test- of screeningsinstrument dient men in de aanvraag aan te geven welke hulp en/of hulpmiddelen op welke wijze zijn gehanteerd bij afname van betreffende test of screeningsmiddel.

Dit jaar voor het laatst toegestaan

  • Leervoorwaardentest (LVT), 4–18 jaar, Bohn Stafleu van Loghum, 2011.

    Reden: In 2026 zijn de normtabellen van deze test 15 jaar oud en verouderd.

  • LOVS VISEON 2.0, groep 3 t/m 8, Cito, 2016.

    Reden: Dit product wordt niet meer door de uitgever ondersteund.

  • PMT-K-2: Prestatie Motivatietest voor Kinderen 2, Groep 7/8 en leerjaar 1 vo, Pearson Benelux B.V., 2011.

    Reden: In 2026 zijn de normtabellen van deze test 15 jaar oud en verouderd.

Dit jaar nieuw op de lijst

N.v.t.

Toegestane instrumenten onderzoek leerachterstanden schooljaar 2025–2026

Afname van leervorderingenonderzoek

Voor het weergeven van de leervorderingen wordt in principe altijd gevraagd om de meest recent afgenomen toetsen. Wanneer een leerling na 1-2-2025 wordt aangemeld met de bedoeling de leerling met een aanwijzing lwoo of toelaatbaarheidsverklaring pro voor 1 oktober 2025 te plaatsen, moeten de didactische toetsen in het schooljaar 2024–2025 of begin schooljaar 2025–2026 zijn afgenomen. Hierbij dient men rekening te houden met de tijd die nodig is (doorgaans door het samenwerkingsverband) om een aanwijzing lwoo of toelaatbaarheidsverklaring pro af te geven voor de uiterste datum van 1 oktober 2025. Leerlingen voor wie op of na 1 oktober 2025 een toelaatbaarheidsverklaring pro wordt afgegeven mogen immers niet in het pro aangenomen worden voor schooljaar 2025–2026. Zonder een aanwijzing lwoo die voor 1 oktober 2025 is afgegeven, kan de school een leerling weliswaar inschrijven, maar ontvangt de school geen ondersteuningsbekostiging lwoo voor schooljaar 2025–2026. Bij aanmelding vóór 1-2-2025 mogen de gegevens van de didactische toetsen die in het onderwijskundig rapport worden gebruikt niet ouder zijn dan zes toetsmaanden (juli en augustus worden niet meegerekend). Alle genoemde leervorderingentoetsen die geschikt zijn voor groep 8 mogen ook gebruikt worden voor het didactisch toetsen van leerlingen in het eerste leerjaar voortgezet onderwijs. De didactische leeftijd (DL) is in dat geval 60 en dezelfde regels die voor groep 8 gelden ten aanzien van adaptief toetsen en door- en terugtoetsen, gelden ook hier.

Vaardigheidsscores of functioneringsniveaus omzetten naar DLE’s

Het aanleveren van Didactische Leeftijds Equivalenten (DLE) is voorwaarde bij de doorverwijzing van leerlingen naar het lwoo en het pro. In leerlingvolgsystemen die in het primair onderwijs worden gehanteerd, wordt niet bij alle toetsen een koppeling gemaakt met DLE’s in de rapportages. Men gebruikt bijvoorbeeld voor de rapportage vaardigheidsscores en/of functioneringsniveaus. In de handleiding van betreffend leerlingvolgsysteem is te vinden hoe de benodigde DLE´s opgevraagd en/of berekend kunnen worden. Ook zijn de betreffende tabellen te gebruiken in de publicatie DLE-Schalen1 voor de omzetting van ruwe scores (papieren versie) of vaardigheidsscores (digitale versie) naar DLE’s.

Het is niet mogelijk om een directe verbinding te leggen tussen de scores op papieren toetsen en digitale versies, omdat in beide gevallen langs een andere route de resultaten worden verkregen. Het is daarom noodzakelijk te vermelden welke toetsversie is gebruikt en de daarvoor van toepassing zijnde normen te hanteren.

Hulp voor dyslectische leerlingen wanneer doortoetsen en terugtoetsen mogelijk is

Wanneer hulp en/of hulpmiddelen voor dyslectische leerlingen zijn ingezet bij een toetsinstrument dient men in de aanvraag aan te geven welke hulp en/of hulpmiddelen op welke wijze zijn gehanteerd bij de afname van die toets.

Het kan nuttig zijn om te weten wat betreffende leerling kan met en zonder ondersteuning, bijvoorbeeld in de vorm van voorleessoftware. Voor deze leerlingen is de volgende procedure aan te bevelen. Laat de toets op het huidige of iets hogere niveau maken met de hulpmiddelen die de leerling ook in de klas gebruikt. Noteer de behaalde score en ook de ervaring en de werkwijze met betrekking tot de motivatie. Neem vervolgens de toets van een jaar onder het huidige niveau af strikt conform de instructie van de handleiding. Neem deze score op in de aanvraag en verwerk de uitkomsten van de eerste afname in de toelichting op de scores. In de aanvraag wordt op deze wijze duidelijk wat het niveau van de leerling is met en zonder hulp.

Adaptief toetsen

Voor de commissies die in het voortgezet onderwijs over de aanvragen lwoo en pro beslissen, is het van belang dat leerlingen adaptief getoetst zijn, zodat die commissies het werkelijke didactische niveau van de leerling kunnen beoordelen.

Bij adaptieve toetsing worden toetsen afgenomen die de leerling op basis van zijn eigen leerniveau redelijk zou moeten kunnen maken. Een leerling die qua leerlijn in groep 6 zit, laat men niet een te moeilijke toets van groep 8 maken. Het gebruik van de toets van groep 6 is kindvriendelijker, geeft een betrouwbaardere score en geeft meer inzicht in wat een leerling wél kan en weet. Dit kan dus betekenen dat leerlingen op de basisschool soms toetsen (moeten) maken die gemaakt zijn voor eerdere leerjaren. De handleidingen van de leerlingvolgsysteemtoetsen geven aan hoe op maat getoetst moet en kan worden.

Door- en terugtoetsen

De algemene regel is, dat voor een goede niveaubepaling een toetsversie gebruikt moet worden die het beste past bij het feitelijke leerniveau van de leerling. Veel basisscholen kiezen daar in de loop van de basisschoolperiode al voor als blijkt dat een leerling zich veel minder snel ontwikkelt dan de groep waartoe hij formeel behoort. Mocht uit de uitslag desondanks blijken dat bij nader inzien niet de juiste toetsversie is gekozen, dan moet er in principe door- of teruggetoetst worden. Maar waaraan zie je dat? Wanneer moet er dan worden door- of teruggetoetst? Dat verschilt per toetssoort.

Door- en terugtoetsen bij Cito, Boom, Dia

Bij leerjaargebonden LVS-toetsen van Cito, Boom en Dia moet worden door- of teruggetoetst als de feitelijke behaalde score meer dan één leerjaar (in DLE’s uitgedrukt: meer dan 10 punten) van het niveau van de afgenomen toets af ligt.

Stel: De leerkracht vermoedt (of weet op basis van de eerdere toetsingen en/of de aangeboden lesstof) dat de leerling op het niveau van halfweg leerjaar 5 zal scoren. De leerkracht zal op grond daarvan de toets van niveau-M5 inzetten. De landelijk gemiddelde score op deze toets komt overeen met een DL van 25. Als de behaalde toetsscore op toets M5 binnen de DLE-range van 15 en 35 valt, dan hoeft er niet door- of getoetst te worden. De uitslag op betreffende toets M5 is betrouwbaar genoeg. Valt de behaalde score op de M5-toets buiten deze range, dan moet er in principe wel door- of teruggetoetst worden met een toetsversie van een hoger of lager niveau. Zie daarvoor een tweetal voorbeelden hieronder.

Voorbeeld één: De leerling haalt op de M5-toets een toetsscore die correspondeert met een DLE van 36. Dit is geen pro-score maar een score die past bij lwoo. De behaalde score op de M5-toets valt echter buiten de DLE-range van 25–35. De feitelijke score ligt dus meer dan één leerjaar af van het niveau waarvoor de toets bedoeld is; de afwijking is groter dan 10 DLE-punten. In dit geval is het, ter nadere verifiëring van de juistheid de behaalde score, noodzakelijk om een toets van een hoger niveau af te nemen; in dit geval wordt nu de M6- of E6-toets afgenomen om te zien welk niveau de leerling dan behaalt. Beide toetsscores (M5 en M6 (of E6)) worden toegevoegd aan het onderwijskundig rapport.

Voorbeeld twee: Opnieuw wordt een M5-toets afgenomen, maar nu blijkt de DLE die hoort bij de score van de leerling 14 te zijn. Ook hier is de afstand groter dan 10 DLE-punten, maar omdat de uitkomst nog steeds op pro-niveau ligt, is terugtoetsen niet noodzakelijk.

De toepassing van deze regel mag minder strikt gehanteerd worden als alle relevante gegevens in een eenduidige richting wijzen en door- of terugtoetsen naar alle waarschijnlijkheid niet tot een andere indicatie zal leiden. Echter: als de toetsuitslag van de leerling meer dan 10 DLE-punten van de gekozen toetsversie af ligt, moet in ieder geval worden door- of teruggetoetst als:

  • dit toetsresultaat duidelijk afwijkt van de gegevens uit het onderwijskundig rapport of het leerlingvolgsysteem, of;

  • er sprake is van tegenstrijdige gegevens (sommige scores verwijzen naar lwoo en andere naar pro), of;

  • er sprake is van een IQ tussen 75 en 80 (omdat dit het overlapgebied is tussen lwoo en pro).

In onderstaande tabel wordt weergegeven hoe door- of terug te toetsen bij de LVS-toetsen van Cito, Boom, Dia.

Adviestabel door- en terugtoetsen E-toetsen bij Cito, Boom, Dia

Niveau van de toets

Behaald DLE

Advies

Groep E4

< 10

Doortoetsen niet nodig: pro-score

Groep E4

> 30

Kies een toets van groep 5

Groep E5

< 20

Doortoetsen niet nodig: pro-score

Groep E5

> 40

Kies een toets van groep 6

Groep E6

< 30

Kies een toets van groep 41

Groep E6

> 50

Kies een toets van groep 7

Groep E7

< 40

Kies een toets van groep 61

Groep E7

> 60

Doortoetsen niet nodig: score valt buiten lwoo-criteria.

X Noot
1

Is de score lager dan het voorafgaande leerjaar dat u adaptief had gekozen, dan is het advies: neem de toets af van het leerjaar waar de behaalde DLE-score naar verwijst. Dit kan twee of meer leerjaren lager worden als uw startniveau veel te hoog is geweest.

Adviestabel door- en terugtoetsen M-toetsen bij Cito, BOOM, Dia

Niveau van de toets

Behaald DLE

Advies

Groep M4

< 5

Doortoetsen niet nodig: pro-score

Groep M4

> 25

Kies een toets van groep 5

Groep M5

< 15

Doortoetsen niet nodig: pro-score

Groep M5

> 35

Kies een toets van groep 6

Groep M6

< 25

Kies een toets van groep 51

Groep M6

> 45

Kies een toets van groep 7

Groep M7

< 35

Kies een toets van groep 61

Groep M7

> 55

Kies een toets van groep 8

X Noot
1

Is de score lager dan het voorafgaande leerjaar dat u adaptief had gekozen, dan is het advies: neem de toets af van het leerjaar waar de behaalde DLE-score naar verwijst. Dit kan twee of meer leerjaren lager worden als uw startniveau veel te hoog is geweest.

Door- en terugtoetsen bij IEP

De vaardigheidstoetsen van IEP zijn criteriumgericht. Bij deze toetsen wordt door- of teruggetoetst als de leerling de minimale of maximale score op de afgenomen toets heeft behaald.

Voorbeeld: De leerkracht heeft de leerling voor taalverzorging de SLO-doelen van de eerste helft van leerjaar 5 aangeboden. De leerkracht zet daarom de toets 5a in. De leerling haalt op deze toets het niveau ‘op weg naar 5a’ met een ontwikkelscore van 36. Dit is de laagst mogelijke ontwikkelscore op deze toets. Dit zie je in het IEP LVS aan het pijltje naast de ontwikkelscore.

Op weg naar 5a

36

 

Toets: Taalverzorging 5a

Afnamedatum: 15 april 2024

Score: 32 / 61 52%

Deze score raakt de ondergrens van deze toets.

Overweeg een toets van een lager niveau

In de domeinanalyse, de foutenanalyse en het uitrekenpapier ziet de leerkracht dat de leerling de toets ook echt heel moeilijk vond. De leerkracht kiest er daarom voor om de toets van 4b af te nemen. Hierop haalt de leerling een ontwikkelscore 31. Dat betekent dat de leerling het niveau 4b niet heeft behaald (op weg naar 4b), maar dit is niet de laagste en ook niet de hoogste ontwikkelscore op deze toets. Er staat dus ook geen pijltje naast de ontwikkelscore in het IEP LVS.

Op weg naar 4b

31

 

Toets: Taalverzorging 4b

Afnamedatum: 2 mei 2024

Score: 24 / 40 60%

De leerling heeft het niveau van de toets (4b) niet behaald, maar de toets was wel passend voor het niveau van de leerling. Nu kan de leerkracht in de Excel Export bekijken welke DLE hoort bij deze ontwikkelscore. Bij de ontwikkelscore 31 op taalverzorging, hoort een DLE van 18. (Let op: dit verschilt per vaardigheid. Voor lezen en rekenen is de DLE 19 bij een ontwikkelscore van 31. Lees het dus altijd in de Excel af.)

Voorkomen dat te veel wordt getoetst

Werkend op deze wijze, hoeft (bijna) nooit meer dan twee keer getoetst te worden. Uitgangspunt is dat de leerling de eerste keer een toets voorgelegd krijgt, die naar de verwachting van de afnemer van de toets past bij het niveau van de leerling. De eventuele tweede toets die men kiest sluit aan bij het op de eerste toets behaalde niveau. Die twee gegevens zullen voor elke commissie die over de aanvragen lwoo en pro beslist voldoende zijn. Het is van groot belang dat precies de toetsinstructies van de betreffende toetshandleiding wordt gevolgd.

Lijst toegestane instrumenten Leerachterstand Technisch lezen schooljaar 2025–2026

Naam Test

Bereik

Opmerkingen

Boom LVS Technisch Lezen Tekst,

Boom test onderwijs, 2019

Groep 3 t/m 8

 

Boom LVS Technisch Lezen Woorden,

Boom test onderwijs, 2022

Groep 4 t/m 8

 

Drempelonderzoek 678 7e versie,

678 Onderwijs Advisering, 2017 en 2023

Groep 5 t/m 8

Herziene handleiding 2023 ook toegestaan.

IEP LVS Technisch Lezen,

Bureau ICE, 2020

Groep 3 t/m 6

Alleen genormeerd voor leerlingen (speciaal) basisonderwijs.

Klepel-R, Pearson Benelux B.V., 2019

Groep 3 t/m 8 regulier basisonderwijs en klas 1 en 2 van het regulier voortgezet onderwijs (leeftijd: 6,6 t/m 14,5 jaar)

 

LVS AVI, Cito, 2017

Groep 3 t/m 8

 

LVS DMT, Cito, 2017

Groep 3 t/m 8

Afname van kaart 1, 2 en 3 verplicht, met samengestelde ruwe score als uitgangspunt voor bepalen achterstand.

Opmerkingen bij Technisch lezen:

Dit jaar voor het laatst toegestaan

N.v.t.

Dit jaar nieuw op de lijst

N.v.t.

Lijst toegestane instrumenten Leerachterstand Begrijpend lezen schooljaar 2025–2026

Wanneer een leerling bij de afname van de toets Technisch lezen lager scoort dan DLE 20 is afname van een toets Begrijpend Lezen voor leerlingen die naar het pro worden verwezen niet noodzakelijk.

Naam Test

Bereik

Opmerkingen

Boom LVS Begrijpend Lezen, Boom test onderwijs, 2011/2012

Groep 4 t/m 8

Naamswijziging sinds augustus 2019. Voorheen heette deze test: Schoolvaardigheidstoets Begrijpend Lezen (SVT BL). Normering 2011 is ongewijzigd.

Dit jaar voor het laatst toegestaan.

Boom LVS Begrijpend Lezen, Boom test onderwijs, 2023

Groep 4 t/m 8

Papieren en digitale versies toegestaan.

Dia LVS, Diatekst 345, Diataal B.V. 2022

Midden groep 3 t/m midden groep 5

Voor leerlingen in het (speciaal) basisonderwijs.

Dia LVS, Diatekst 678, Diataal B.V. 2020

Eind groep 5 t/m midden groep 8

Voor leerlingen in het (speciaal) basisonderwijs.

Drempelonderzoek 678 7e versie,

678 Onderwijs Advisering, 2017 en 2023

Groep 5 t/m 8

Herziene handleiding 2023 ook toegestaan.

IEP LVS (Begrijpend) Lezen, 2019,

Bureau ICE

Groep 4 t/m 8

Alleen genormeerd voor leerlingen (speciaal) basisonderwijs.

Leerling in beeld, Begrijpend Lezen, Cito, 2022

Groep 3 t/m 5

 

Leerling in beeld, Begrijpend Lezen, Cito, 2022

Groep 6 t/m 8

 

LOVS 3.0 Begrijpend lezen, Cito, 2014–2017

Groep 3 t/m 8

Papieren versie.

Dit jaar voor het laatst toegestaan.

Opmerkingen bij Begrijpend lezen:

Dit jaar voor het laatst toegestaan

  • Boom LVS Begrijpend Lezen, Groep 4 t/m 8, Boom test onderwijs, 2011/2012.

    Reden: In 2026 zijn de normtabellen van deze test 15 jaar oud en verouderd.

  • LOVS 3.0 Begrijpend lezen, Groep 3 t/m 8, Cito, 2014–2017.

    Reden: Dit product wordt niet meer door de uitgever ondersteund.

Dit jaar nieuw op de lijst

N.v.t.

Lijst toegestane instrumenten Leerachterstand Spelling schooljaar 2025–2026

Naam Test

Bereik

Opmerkingen

Boom LVS Spelling Woorden en Werkwoorden, Boom test onderwijs, 2015

Groep 3 t/m 8

Deel ‘Spelling Woorden’

Naamswijziging sinds maart 2021. Voorheen heette deze test: Schoolvaardigheidstoets Spelling (SVT SP).

Normering in 2020 gewijzigd.

Dia LVS, Diaspel 345, Diataal B.V., 2022

Midden groep 3 t/m midden groep 5

 

Dia LVS, Diaspel 678, Diataal B.V., 2021

Eind groep 5 t/m midden groep 8

 

Drempelonderzoek 678 7e versie,

678 Onderwijs Advisering, 2017 en 2023

Groep 5 t/m 8

Herziene handleiding 2023 ook toegestaan.

IEP LVS Taalverzorging,

Bureau ICE 2019

Groep 6 t/m 8

Alleen genormeerd voor leerlingen (speciaal) basisonderwijs.

Leerling in beeld, Taalverzorging, Cito, 2022

Groep 3 t/m 5

 

Leerling in beeld, Taalverzorging, Cito, 2022

Groep 6 t/m 8

 

PI-dictee, Boom test onderwijs, 2019

Groep 3 t/m 8

Als signaleringsinstrument en als diagnostisch instrument.

LOVS 3.0 Spelling

Werkwoorden groep 7 en 8

Niet-werkwoorden groep 3 t/m 8

Cito, 2014–2017.

Groep 7 en 8

Groep 3 t/m 8

Papieren en digitale versies.

Dit jaar voor het laatst toegestaan.

Opmerkingen bij Spelling:

Dit jaar voor het laatst toegestaan

  • LOVS 3.0 Spelling Werkwoorden groep 7 en 8 en Niet-werkwoorden groep 3 t/m 8, Cito, 2014–2017.

    Reden: Dit product wordt niet meer door de uitgever ondersteund.

Dit jaar nieuw op de lijst

N.v.t.

Lijst toegestane instrumenten Leerachterstand Inzichtelijk Rekenen schooljaar 2025–2026

Naam Test

Bereik

Opmerkingen

Boom LVS Rekenen-Wiskunde, Boom test onderwijs, 2019

Groep 3 t/m 8

 

Boom LVS Rekenen-Wiskunde Contextrijk, Boom test onderwijs, 2024

Groep 6 t/m 8

Dit jaar nieuw op de lijst.

Dia LVS, Diacijfer 345, Diataal B.V., 2022

Midden groep 3 t/m midden groep 5

 

Dia LVS, Diacijfer 678, Diataal B.V., 2021

Eind groep 5 t/m midden groep 8

 

Drempelonderzoek 678 7e versie,

678 Onderwijs Advisering, 2017 en 2023

Groep 5 t/m 8

Herziene handleiding 2023 ook toegestaan.

IEP LVS Rekenen, 2019

Groep 3 t/m 8

Alleen genormeerd voor leerlingen (speciaal) basisonderwijs.

Leerling in beeld, Rekenen, Cito, 2022

Groep 3 t/m 5

 

Leerling in beeld, Rekenen, Cito, 2022

Groep 6 t/m 8

 

LOVS 3.0 Rekenen-Wiskunde,

Cito, 2013–2017

Groep 3 t/m 8

Papieren- en digitale versie.

Dit jaar voor het laatst toegestaan.

SVT-RW: Schoolvaardigheidstoets Rekenen-Wiskunde, Boom test uitgevers, 2011/2012

Groep 3 t/m 8

Dit jaar voor het laatst toegestaan.

Opmerkingen bij Inzichtelijk rekenen:

Dit jaar voor het laatst toegestaan

  • LOVS 3.0 Rekenen-Wiskunde, Groep 3 t/m 8, Cito, 2013–2017.

    Reden: Dit product wordt niet meer door de uitgever ondersteund.

  • SVT-RW: Schoolvaardigheidstoets Rekenen-Wiskunde, Groep 3 t/m 8, Boom test uitgevers, 2011/2012.

    Reden: In 2026 zijn de normtabellen van deze test 15 jaar oud en verouderd.

Dit jaar nieuw op de lijst

  • Boom LVS Rekenen-Wiskunde Contextrijk, Boom test onderwijs, 2024, groep 6 t/m 8.

TOELICHTING

1. Algemeen

Volgens artikel 2.46, tweede lid, van het Uitvoeringsbesluit WVO 2020 dient er jaarlijks vóór 1 oktober bij ministeriële regeling een lijst van screenings-, en testinstrumenten te worden vastgesteld die gebruikt dient te worden voor de indicatiestelling leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en praktijkonderwijs (pro). Deze regeling bevat een limitatieve opsomming van de te gebruiken instrumenten bij aanvragen tot een aanwijzing lwoo of toelaatbaarheid pro. Betreffende aanvragen worden ingediend bij de samenwerkingsverbanden die over de aanvragen beslissen.

Hierbij dient men rekening te houden met de tijd die nodig is (doorgaans door het samenwerkingsverband) om een aanwijzing lwoo of toelaatbaarheidsverklaring pro af te geven voor de uiterste datum van 1 oktober 2025. Leerlingen voor wie op of na 1 oktober 2025 een toelaatbaarheidsverklaring pro wordt afgegeven mogen immers niet in het pro aangenomen worden voor schooljaar 2025–2026. Zonder een aanwijzing lwoo die voor 1 oktober 2025 is afgegeven, kan de school een leerling weliswaar inschrijven, maar ontvangt de school geen ondersteuningsbekostiging lwoo voor schooljaar 2025–2026.

Het bevoegd gezag kan een aanvraag lwoo of pro indienen voor leerlingen:

  • die rechtstreeks afkomstig zijn van een school als bedoeld in de Wet op het primair onderwijs of de Wet op de expertisecentra en instromen in het eerste leerjaar vmbo of het praktijkonderwijs (artikel 2.30, lid 2a, WVO 2020);

  • uit het eerste leerjaar van het voortgezet onderwijs, waarvoor een aanwijzing lwoo of pro wordt aangevraagd (artikel 2.30, lid 2b, WVO 2020);

  • voldoet aan criteria die zijn gesteld bij of krachtens algemene maatregel van bestuur (artikel 2.30, lid 2c, WVO 2020);

  • zoals bedoeld in artikel 2.30, lid 3, WVO 2020, betreffende vreemdelingen. Voor deze leerlingen kan een aanvraag tot plaatsing in het lwoo of pro eerst ingediend worden na het schooljaar waarin zij voor het eerst zijn meegeteld als ingeschreven leerling op die school.

Samenwerkingsverbanden die gebruik maken van de mogelijkheid tot opting out leerwegondersteunend onderwijs (lwoo), kunnen, als zij daarvoor gekozen hebben, afwijken van de regels voor de vaste indicatiecriteria voor lwoo en de in deze regeling genoemde screenings- en testinstrumenten. Die samenwerkingsverbanden kunnen voor wat betreft een aanwijzing lwoo desgewenst gebruik maken van het gestelde in deze regeling, maar zijn daartoe niet verplicht. Alle scholen en samenwerkingsverbanden zijn daarentegen wel gehouden aan het gestelde in deze regeling bij aanvragen van een toelaatbaarheidsverklaring pro.

2. Uitgangspunt opname test- en screeningsinstrumenten op de lijst

Uitgangspunten voor opname in de lijst zijn:

  • Er is sprake van psychometrische deugdelijkheid die op onafhankelijke wijze is vastgesteld door de COTAN of het College voor Toetsen en Examens (CvTE).

  • De COTAN beoordeelt als onafhankelijke commissie test- en screeningsinstrumenten en rapporteert hierover via de COTAN Documentatie (Externe link: www.cotandocumentatie.nl). Ten aanzien van de door de COTAN positief beoordeelde testen en toetsen geldt dat de normtabellen van de betreffende testen en toetsen niet ouder zijn dan 15 jaar. Voorts dient de betreffend screenings- of testinstrument uiterlijk voor 1 juni2 van het jaar van publicatie van onderhavige regeling beoordeeld te zijn door de COTAN.

  • Het CvTE beoordeelt of instrumenten van een leerlingvolgsysteem (LVS) aan de criteria voldoen zoals omschreven in het beoordelingskader LVS. Een erkenning van het CvTE over een LVS-instrument is tien jaar geldig. In tien jaar kunnen er echter veel ontwikkelingen plaatsvinden die (de werking van) een LVS-instrument beïnvloeden. Daarom vindt er minstens één tussentijdse check plaats. In deze tussentijdse check dient antwoord gegeven te worden op de vraag of de items of observatiecategorieën en de normering/ijking nog steeds passend en actueel zijn. Een tussentijdse check kan resulteren in het oordeel 'voldoende of 'onvoldoende’. Bij een oordeel 'onvoldoende' wordt de erkenning ingetrokken en zal betreffend instrument niet meer in de lijst van de regeling screenings- en testinstrumenten lwoo en pro worden opgenomen. Ook voor een LVS-instrument geldt dat deze uiterlijk voor 1 juni van het jaar van publicatie van onderhavige regeling is beoordeeld door het CvTE.

    Een belangrijk criterium voor opname van testinstrumenten in de lijst is een positieve beoordeling door de COTAN of het CvTE op de relevante aspecten: betrouwbaarheid, normering, begripsvaliditeit en veelal de criteriumvaliditeit. Uitgangspunt daarbij is een beoordeling met de kwalificatie ‘voldoende’ of ‘goed’ op alle genoemde aspecten. Een uitzondering hierop is het aspect criteriumvaliditeit bij didactische toetsen en de sociaal-emotionele vragenlijsten, aangezien dit aspect bij deze test- en screeningsinstrumenten een minder belangrijke rol speelt.

  • De test- en screeningsmiddelen die opgenomen zijn in de lijst zijn geschikt om te toetsen of leerlingen voldoen aan de criteria voor een aanwijzing lwoo of een toelaatbaarheidsbepaling pro, zoals die in de wet zijn vastgelegd, kunnen meten.

3. Wijzigingen test- en screeningsinstrumenten op de lijst

Jaarlijks verschijnen er nieuwe test- en screeningsinstrumenten op de lijst en worden verouderde of door de Cotan of het CvTE bij een tussentijdse check als onvoldoende beoordeelde screenings- en testinstrumenten uit de lijst verwijderd. In onderstaande tabel is te zien welke testen er vorig jaar en dit jaar voor het laatst zijn toegestaan en welke er sinds dit jaar nieuw op de lijst staan.

Criteria

In vorige Regeling 2024–2025 voor het laatst toegestaan

In deze Regeling 2025–2026 voor het laatst toegestaan

Nieuw in deze Regeling 2025–2026

Intelligentie

N.v.t.

Cito Intelligentietest VO, Klas 1 t/m 3, regulier vo, Cito 2013.

Reden: Dit product wordt niet meer door de uitgever ondersteund.

N.v.t.

   

RAKIT-2: REVISIE AMSTERDAMSE KINDER INTELLIGENTIE TEST, 4 t/m 12,5 jaar, Pearson Benelux B.V., 2011.

Reden: In 2026 zijn de normtabellen van deze test 15 jaar oud en verouderd.

 

SON-R 6-40, Snijders-Oomen Niet-verbale intelligentietest, Hogrefe Uitgevers, 2011.

Reden: In 2026 zijn de normtabellen van deze test 15 jaar oud en verouderd.

Sociaal Emotionele Diagnostiek

NPV-J-2: Junior Nederlandse Persoonlijkheidsvragenlijst 2, Boom uitgevers Amsterdam, 2011.

Reden: dit product wordt niet meer door de uitgever ondersteund.

Leervoorwaardentest (LVT), 4–18 jaar, Bohn Stafleu van Loghum, 2011.

Reden: In 2026 zijn de normtabellen van deze test 15 jaar oud en verouderd.

N.v.t.

LOVS VISEON 2.0, groep 3 t/m 8, Cito, 2016.

Reden: Dit product wordt niet meer door de uitgever ondersteund.

PMT-K-2: Prestatie Motivatietest voor Kinderen 2, groep 7/8 en leerjaar 1 vo, Pearson Benelux B.V., 2011.

Reden: In 2026 zijn de normtabellen van deze test 15 jaar oud en verouderd.

Technisch lezen

LOVS Technisch Lezen, Cito, 2010/2012.

Reden: dit product wordt niet meer door de uitgever ondersteund.

N.v.t.

N.v.t.

Begrijpend lezen

Begrijpend Lezen Speciale leerlingen, groep 3 t/m 5, Cito, 2011/2012.

Reden: dit product wordt niet meer door de uitgever ondersteund.

Boom LVS Begrijpend Lezen, Boom test onderwijs, Groep 4 t/m 8, 2011/2012.

Reden: In 2026 zijn de normtabellen van deze test 15 jaar oud en verouderd.

N.v.t.

Begrijpend Lezen Speciale leerlingen, groep 6 t/m 8, Cito, 2011.

Reden: dit product wordt niet meer door de uitgever ondersteund.

LOVS 3.0 Begrijpend lezen, Groep 3 t/m 8, Cito, 2014–2017.

Reden: Dit product wordt niet meer door de uitgever ondersteund.

Spelling

Spelling Speciale leerlingen (niet-werkwoorden), groep 3 t/m 5 Cito, 2011.

Reden: dit product wordt niet meer door de uitgever ondersteund.

LOVS 3.0 Spelling Werkwoorden groep 7 en 8 en Niet-werkwoorden groep 3 t/m 8, Cito, 2014–2017.

Reden: Dit product wordt niet meer door de uitgever ondersteund.

N.v.t.

Spelling Speciale leerlingen (niet-werkwoorden), groep 6 t/m 8 Cito, 2011.

Reden: dit product wordt niet meer door de uitgever ondersteund.

Inzichtelijk rekenen

Rekenen-Wiskunde Speciale leerlingen, groep 3 t/m 8, Cito, 2011.

Reden: dit product wordt niet meer door de uitgever ondersteund.

LOVS 3.0 Rekenen-Wiskunde, Groep 3 t/m 8, Cito, 2013–2017.

Reden: Dit product wordt niet meer door de uitgever ondersteund.

Boom LVS Rekenen-Wiskunde Contextrijk, Boom test onderwijs, 2024, groep 6 t/m 8.

SVT-RW: Schoolvaardigheidstoets Rekenen-Wiskunde, Groep 3 t/m 8, Boom test uitgevers, 2011/2012

Reden: In 2026 zijn de normtabellen van deze test 15 jaar oud en verouderd.

4. Gebruik klassikale en/of schriftelijke tests

In een flink aantal gevallen worden klassikale en/of schriftelijke tests niet geschikt geacht voor delen van de desbetreffende leerlingpopulatie. Dit hangt meestal samen met ernstige taal- en (begrijpend) leesproblemen van de leerling, onder andere als gevolg van dyslexie, ernstige spraak- en taalstoornissen of Nederlands als tweede taal. Wanneer men er evenwel voor kiest om deze leerlingen te laten deelnemen aan klassikaal en/of schriftelijke tests en de resultaten daarop in overeenstemming zijn met eerdere, op een andere manier verzamelde gegevens (bijvoorbeeld een recente NIO met een WISC V of men kiest voor een afname in een individuele setting), dan kan ervan worden uitgegaan dat de aangeleverde gegevens kloppen. Deze hoeven dan niet door een andere test vervangen te worden. Dit geldt ook wanneer gegevens harmonisch overeenkomen met andersoortige gegevens in de aanvraag. Bijvoorbeeld van een leerling is een NPV-J-3 afgenomen hoewel hij voor begrijpend lezen slechts een DLE van 25 heeft, maar de gegevens komen overeen met eerder jeugdpsychiatrisch onderzoek en/of met gegevens uit het onderwijskundig rapport. Opnieuw testen is dan niet nodig. Dit moet wel gebeuren wanneer recente onderzoeksgegevens afwijken van eerdere resultaten en hiervoor geen duidelijke verklaring kan worden gegeven. Bijvoorbeeld, de NIO komt veel lager uit dan op grond van vorig intelligentie onderzoek of op grond van resultaten op de inzichtvakken mocht worden verwacht. Of de leerling geeft in de NPV-J-3 aan sociaal adequaat te handelen, waar de leerkracht in de ZIEN aangeeft, dat dat geenszins het geval is. In dergelijke situaties wordt aanbevolen over te gaan tot hertesten met een ander instrument of het invullen van in deze regeling genoemde vragenlijsten door leerkracht en/of ouders.

5. Diagnostisch geschoold psycholoog of diagnostisch geschoold orthopedagoog

In twee specifieke gevallen dienen de testresultaten onder de verantwoordelijkheid van een diagnostisch geschoold psycholoog of diagnostisch geschoold orthopedagoog te worden geïnterpreteerd. Het gaat daarbij (conform artikel 2.46, tweede lid, van het Uitvoeringsbesluit WVO 2020) om de resultaten op screenings- en testinstrumenten voor:

  • 1. Het intelligentiequotiënt van de leerling, uitdrukkende zijn cognitieve capaciteiten op basis van scores op verbaal en niet-verbaal gebied.

  • 2. Persoonlijkheidsonderzoeken met betrekking tot prestatiemotivatie, faalangst en emotionele instabiliteit die een beeld geven van het sociaal-emotionele functioneren van de leerling in relatie tot de leerprestaties.

Onder een diagnostisch geschoold psycholoog of diagnostisch geschoold orthopedagoog wordt verstaan iemand die in het kader van de Wet Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG) geregistreerd is als gezondheidszorgpsycholoog of orthopedagoog-generalist.

Indien een diagnostisch geschoold psycholoog of diagnostisch geschoold orthopedagoog niet geregistreerd staat in het register bedoeld in de BIG (het BIG register) dan dient de diagnostisch geschoold psycholoog of diagnostisch geschoold orthopedagoog te voldoen aan onderstaande twee eisen:

  • 1. Afgestudeerd als psycholoog of orthopedagoog (academisch gevormd).

  • 2. In bezit van de basisaantekening psychodiagnostiek.

6. Administratieve lasten en regeldruk

Deze regeling leidt niet tot extra administratieve lasten voor samenwerkingsverbanden. Net als voor scholen verandert er aan het gebruik van de lijst van screenings- en testinstrumenten niets. Zij zijn bekend met de lijst en weten dat deze jaarlijks geactualiseerd wordt. Over het algemeen wijzigt het aantal screenings- en testinstrumenten niet vaak, daarom ontstaan er weinig tot geen extra administratieve lasten.

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M.L.J. Paul


X Noot
1

DLE-schalen indicatiestelling LWOO en pro voor instroom in schooljaar 2025–2026, Boom uitgevers Amsterdam, 2024

X Noot
2

Die datum van 1 juni kan door gebruikers van screenings- en testinstrumenten als lastig worden ervaren, omdat uitgevers vaak een test of toets al op de markt hebben gebracht voor de beoordeling door COTAN of CvTE en scholen deze soms al gebruiken voor leerlingen. Echter, zorgvuldige beoordeling is van belang om een test of toets verantwoord op de lijst te kunnen plaatsen.

Naar boven