Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 10 september 2024, nr. 2024-0000411975, tot wijziging van het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit SZW 2009, het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit secretaris-generaal 2009 SZW, het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit plaatsvervangend secretaris-generaal SZW 2009 en het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit directeur-generaal Sociale Zekerheid en Integratie 2015 in verband met het aantreden van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en diverse veranderingen in de organisatiestructuur

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op artikel 3, tweede lid, van het Coördinatiebesluit organisatie, bedrijfsvoering en informatiesystemen rijksdienst en artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit:

ARTIKEL I

Het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit SZW 2009 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1, onderdeel b, wordt ‘de Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen’ vervangen door ‘de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid’.

B

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. Aan onderdeel a, subonderdeel 3°, wordt een subonderdeel toegevoegd, luidende:

  • 4°. de directie Bestuursondersteuning;

2. In onderdeel b vervalt subonderdeel 2°, onder vernummering van de subonderdelen 5 tot en met 7 tot 2 tot en met 4.

3. Onderdeel b, subonderdeel 4° (nieuw), komt te luiden:

  • 4°. de directie CIO-office, Informatie voor Beleid en Bedrijfsvoering en Veiligheid;

4. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel e, subonderdeel 5°, door een puntkomma wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • f. de hierna genoemde organisatieonderdelen, die rechtstreeks ressorteren onder de programma-directeur-generaal Werk aan Uitvoering:

    • 1°. de directie Werk aan Uitvoering;

    • 2°. de directie Vereenvoudiging Inkomensondersteuning voor Mensen;

5. Na onderdeel f (nieuw) wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • g. de Regeringscommissaris transitie pensioenen als bedoeld in het Instellingsbesluit Regeringscommissaris transitie pensioenen.

C

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel e, door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • f. de programma-directeur-generaal Werk aan Uitvoering.

D

De titel van hoofdstuk 3 komt te luiden:

Hoofdstuk 3. Verantwoordelijkheden en bevoegdheden secretaris-generaal, plaatsvervangend secretaris-generaal, (programma-)directeuren-generaal en inspecteur-generaal Nederlandse Arbeidsinspectie

E

In artikel 4, tweede lid, wordt ‘onderdelen b tot en met e’ vervangen door ‘onderdelen b tot en met f’.

F

Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:

1. De titel komt te luiden:

Artikel 8. Verantwoordelijkheden (programma-)directeuren-generaal en inspecteur-generaal Nederlandse Arbeidsinspectie

2. In het eerste en tweede lid wordt telkens ‘directeur-generaal’ vervangen door ‘(programma-)directeur-generaal’.

3. In het tweede en derde lid wordt telkens ‘directeuren-generaal’ vervangen door ‘(programma-)directeuren-generaal’.

G

Artikel 9 wordt gewijzigd als volgt:

1. De titel komt te luiden:

Artikel 9. Bevoegdheden (programma-)directeuren-generaal en inspecteur-generaal Nederlandse Arbeidsinspectie

2. In het eerste lid, aanhef, wordt ‘directeur-generaal’ vervangen door ‘(programma-)directeur-generaal’.

3. In het derde lid, aanhef, wordt ‘directeuren-generaal’ vervangen door ‘(programma-)directeuren-generaal’.

H

In artikel 10, onderdeel r, vervalt ‘inburgering,’.

I

Na artikel 13 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 13a. Werkterrein programma-directeur-generaal Werk aan Uitvoering

De programma-directeur-generaal Werk aan Uitvoering is belast met de beleids- en bedrijfsvoering betreffende de organisatieonderdelen, genoemd in artikel 2, onderdeel f. Het werkterrein van de programma-directeur-generaal Werk aan Uitvoering omvat in brede zin:

  • a. het vormgeven en ondersteunen van de door de Ambtelijke Commissie Uitvoering (ACU) benoemde programmatische en projectmatige activiteiten;

  • b. het inspireren, signaleren, faciliteren, evalueren en het bieden van richting en support aan de Werk aan Uitvoering-beweging door interventies optimaal in te zetten bij de politiek, beleidsmakers en publieke dienstverleners;

  • c. het werken aan domein overstijgende vereenvoudiging van wet- en regelgeving voor inkomensondersteuning vanuit het perspectief van burgers.

J

Na artikel 13a (nieuw) wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 13b. Werkterrein Regeringscommissaris transitie pensioenen

  • 1. De Regeringscommissaris transitie pensioenen staat beheersmatig onder leiding van de directeur-generaal Werk.

  • 2. De Regeringscommissaris transitie pensioenen heeft de volgende taken:

    • a. het beoordelen en bevorderen van het verloop van de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel;

    • b. het volgen van de voortgang van de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel en het signaleren van eventuele knelpunten;

    • c. het gevraagd en ongevraagd adviseren van de bewindspersoon over de mogelijke maatregelen om eventuele knelpunten in de transitie weg te nemen;

    • d. het bevorderen dat bij de transitie betrokken partijen hun verantwoordelijkheid nemen voor het tijdig en zorgvuldig doorlopen van de transitie;

    • e. het stimuleren dat goede voorbeelden die bevorderlijk zijn voor het verloop van de transitie worden gedeeld, met inachtneming van de wettelijke kaders;

    met dien verstande dat de Regeringscommissaris transitie pensioenen zijn taken uitvoert onder de verantwoordelijkheid van de bewindspersoon, een en ander overeenkomstig het Instellingsbesluit Regeringscommissaris transitie pensioenen.

  • 3. De Regeringscommissaris transitie pensioenen wordt in de taakuitoefening ondersteund door de directie Pensioenbeleid.

K

Artikel 15 wordt als volgt gewijzigd:

1. In artikel 3, onderdeel b, wordt ‘De Minister voor Armoedebeleid, d. Participatie en Pensioenen’ vervangen door ‘De Staatsecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid’.

2. In artikel 4, onderdeel b, wordt ‘de Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen’ vervangen door ‘de Staatsecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid’.

L

Artikel 18 komt te luiden:

Artikel 18

  • 1. Bij afwezigheid of verhindering van een vertegenwoordigingsbevoegde worden, voor de duur van de afwezigheid of verhindering, diens taken en bevoegdheden waargenomen door een daartoe aan te wijzen plaatsvervanger, behoudens de bevoegdheid tot het verlenen, wijzigen of intrekken van mandaten, volmachten en machtigingen.

  • 2. Bij gelijktijdige afwezigheid of verhindering van de secretaris-generaal en de plaatsvervangend secretaris-generaal worden de taken en bevoegdheden van de secretaris-generaal waargenomen door de directeur-generaal Sociale Zekerheid en Integratie, de directeur-generaal Werk of de programma-directeur-generaal Werk aan Uitvoering, behoudens de bevoegdheid tot het verlenen, wijzigen of intrekken van mandaten, volmachten en machtigingen.

M

Artikel 22 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede en derde lid wordt ‘Haagse Inkoop Samenwerking’ vervangen door ‘Rijksinkoopsamenwerking’.

2. In het derde lid wordt ‘€ 15.000,–’ vervangen door ‘€ 33.000,–’.

N

Artikel 23, tweede lid, onderdeel a, komt te luiden:

  • a. het aangaan van overeenkomsten met een waarde van ten hoogste € 500.000,–, tenzij het betreft overeenkomsten met het Centraal bureau voor de statistiek in welk geval het mag gaan om overeenkomsten met een waarde van ten hoogste € 1.000.000,–;

ARTIKEL II

Het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit secretaris-generaal 2009 SZW wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1, onderdeel a, wordt ‘de Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen’ vervangen door ‘de Staatsecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid’.

B

Aan artikel 2 wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel c door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • d. de directie Bestuursondersteuning.

C

In artikel 3, eerste lid, onderdelen f en m, en artikel 8, eerste lid, onderdeel e, wordt ‘de directie Bedrijfsvoering’ telkens vervangen door ‘de directie Organisatie, Bedrijfsvoering en Personeel’.

D

Na artikel 8 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 8a

De directie Bestuursondersteuning is verantwoordelijk voor:

  • a. inhoudelijk advies en ondersteuning bieden aan de secretaris-generaal, de plaatsvervangend secretaris-generaal, de directeuren-generaal en de inspecteur-generaal Nederlandse Arbeidsinspectie;

  • b. inhoudelijke, logistieke, secretariële protocollaire ondersteuning van de secretaris-generaal en de politieke leiding van het ministerie;

  • c. de coördinatie van de crisisbeheersing binnen het ministerie en de daarmee verband houdende secretariële ondersteuning;

  • d. het bieden van ondersteuning aan de verschillende directies van SZW om innovatie toe te passen, zodat de inhoudelijke doelstellingen van het ministerie beter bereikt kunnen worden, alsmede het bieden van ondersteuning op het gebied van praktijkgericht werken.

E

Artikel 10, derde lid, komt te luiden:

  • 3. De directeur Financieel Economische Zaken is bevoegd tot het aangaan van:

    • a. overeenkomsten met het Centraal bureau voor de statistiek met een waarde van ten hoogste € 1.000.000,–; en

    • b. overeenkomsten met betrekking tot meerjarige, structurele beleidsinformatievoorziening die het verzamelen, bewerken en leveren van beleidsinformatie betreffen, voor zover deze informatie primair bedoeld is voor ramingen en verdeelmodellen, dan wel verband houdt met verplichtingen die voortvloeien uit de Regeling Prestatiegegevens en Evaluatieonderzoek Rijksoverheid zoals opgenomen in het Handboek Financiële Informatie en Administratie Rijksoverheid of met verplichtingen die voortvloeien uit internationale verdragen.

F

Aan artikel 10 wordt na het negende lid, een lid toegevoegd, luidende:

  • 10. De directeur Bestuursondersteuning is bevoegd om overeenkomsten met betrekking tot incidentele beleidsinformatie, met uitzondering van overeenkomsten met het Centraal bureau voor de statistiek, aan te gaan tot een waarde van € 500.000,– per overeenkomst inclusief BTW.

ARTIKEL III

Het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit plaatsvervangend secretaris-generaal 2009 SZW wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid, onderdeel b, vervalt, onder verlettering van de onderdelen e tot en met h tot b tot en met e.

2. Het eerste lid, onderdeel d (nieuw), komt te luiden:

  • d. de directie CIO-office, Informatie voor Beleid en Bedrijfsvoering en Veiligheid;

B

Artikel 6 vervalt.

C

Artikel 7, zevende lid, vervalt.

D

In artikel 4, eerste lid, onderdelen l, m, p en q, wordt ‘CIO-office en Veiligheid’ telkens vervangen door ‘CIO-office, Informatie voor Beleid en Bedrijfsvoering en Veiligheid’.

E

In artikel 6h, eerste lid, aanhef, en tweede lid, eerste volzin, wordt ‘CIO-office en Veiligheid’ telkens vervangen door ‘CIO-office, Informatie voor Beleid en Bedrijfsvoering en Veiligheid ‘.

ARTIKEL IV

Het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit directeur-generaal Sociale Zekerheid en Integratie 2015 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 5, onderdelen f en g, wordt ‘minister’ telkens vervangen door ‘bewindspersoon’.

B

Artikel 7, onderdeel a, vervalt onder verlettering van de onderdelen b tot en met f tot a tot en met e.

ARTIKEL V

  • 1. Artikel I, onderdeel B, onderdeel 4, en onderdelen C, D, E, F, G en I treden in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst en werken terug tot en met 17 april 2023.

  • 2. Artikel I, onderdeel B, onderdeel 3, en artikel III, onderdeel A, onderdeel 2, en onderdelen D en E treden in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst en werken terug tot en met 1 november 2023.

  • 3. Artikel I, onderdeel B, onderdeel 5, en onderdelen J, L, M, N en artikel II, onderdeel E, treden in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst en werken terug tot en met 1 januari 2024.

  • 4. Artikel I, onderdelen A, H en K, artikel II, onderdeel A, en artikel IV treden in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst en werken terug tot en met 2 juli 2024.

  • 5. Artikel I, onderdeel B, onderdelen 1 en 2, artikel II, onderdelen B, C, D en F en artikel III, onderdeel A, onderdeel 1, en onderdelen B en C treden in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst en werken terug tot en met 1 september 2024.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 10 september 2024

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Y.J. van Hijum

TOELICHTING

I ALGEMEEN

Met deze regeling worden diverse Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluiten (OMV-besluiten) van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) gewijzigd naar aanleiding van veranderingen in de organisatiestructuur. Ook worden enkele bepalingen aangescherpt. Hieronder volgt een artikelsgewijze toelichting.

II ARTIKELGEWIJS

Artikel I

Naar aanleiding van het aantreden van het kabinet Schoof is op 2 juli 2024 de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid benoemd. Omdat het vorige kabinet geen Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid had, wordt ervoor gezorgd dat de OMV-besluiten daarmee, met terugwerkende kracht, in overeenstemming worden gebracht. Verder heeft het aantreden van het kabinet Schoof ertoe geleid dat de portefeuilleverdeling tussen de verschillende ministeries is veranderd. De behartiging van de aangelegenheden op het terrein van inburgering is vanaf 2 juli 2024 overgedragen aan de Minister van Justitie en Veiligheid. De OMV-besluiten worden daarmee, met terugwerkende kracht, in overeenstemming gebracht.

Verder worden diverse organisatorische wijzigingen doorgevoerd. Zo wordt de naam van de directie ‘CIO-Office en Integrale Veiligheid’ gewijzigd in ‘CIO-office, Informatie voor Beleid en Bedrijfsvoering en Veiligheid’. Dit in het kader van een reorganisatie waarbij een nieuwe afdeling is opgericht. Een andere wijziging betreft de verplaatsing van de directie Bestuursondersteuning van het pSG-werkveld naar het SG-werkveld. Deze wijziging tracht een beter evenwicht te brengen in de omvang en verdeling van de directies binnen het SG- en pSG-werkveld. Daarnaast is het aangewezen om de directie Bestuursondersteuning in het SG-werkveld te plaatsen gezien de advisering en ondersteuning door de secretaris-generaal aan de bewindspersonen in politiek-bestuurlijke aangelegenheden.

Ook wordt de positie van de Regeringscommissaris transitie pensioenen (de Regeringscommissaris) geformaliseerd. Naar aanleiding van de inwerkingtreding van de Wet toekomst pensioenen is besloten om een Regeringscommissaris te installeren die belast is met het beoordelen en bevorderen van het verloop van de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel. De positie van de Regeringscommissaris is als separaat organisatieonderdeel opgenomen in het OMV-besluit SZW 2009 en valt beheersmatig onder de directeur-generaal Werk.

Verder wordt een structurele vervangingsregeling gerealiseerd in de situatie dat de secretaris-generaal en de plaatsvervangend secretaris-generaal gelijktijdig afwezig of verhinderd zijn.

Daarnaast wordt een naamswijziging van de ‘Haagse Inkoop Samenwerking’ naar ‘Rijksinkoopsamenwerking’ opgenomen, aangezien de Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk inmiddels is opgesplitst in vijf verschillende organisaties. Bij deze splitsing is besloten de naam te wijzigen en dit wordt hierbij doorgevoerd. Hierbij wordt ook voor inkooppunten of bedrijfsbureaus binnen SZW het interne grensbedrag verhoogd tot € 33.000,–, zonder dat hier de Rijksinkoopsamenwerking bij betrokken hoeft te worden. De verhoging van dit interne bedrag is een gevolg van de opgebouwde kennis en expertise rondom inkoop, waardoor deze stap verantwoord kan worden gezet.

Tot slot wordt een uitzonderingspositie gecreëerd ten aanzien van het aangaan van overeenkomsten met het Centraal bureau voor de statistiek. Het uitgangspunt is dat slechts de secretaris-generaal bevoegd is tot het aangaan van overeenkomsten met een waarde van € 500.000,– of meer. Door de wijziging wordt de directeur Financieel Economische Zaken bevoegd deze overeenkomsten aan te gaan tot een hoogte van € 1.000.000, waardoor de administratieve lasten binnen SZW omlaag worden gebracht.

Artikel II

Het OMV-besluit secretaris-generaal 2009 SZW wordt gewijzigd in verband met het aantreden van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de verplaatsing van de directie Bestuursondersteuning en vanwege de uitzonderingspositie rondom het aangaan van overeenkomsten met het Centraal bureau voor de statistiek.

Artikel III

Het OMV-besluit plaatsvervangend secretaris-generaal 2009 SZW wordt gewijzigd in verband met de reorganisatie bij de directie CIO-Office en Integrale Veiligheid (CIV). Als gevolg van deze reorganisatie is een nieuwe afdeling opgericht, te weten de afdeling Informatie voor Beleid en Bedrijfsvoering. Dit heeft erin geresulteerd dat de naam van de directie is gewijzigd in ‘CIO-office, Informatie voor Beleid en Bedrijfsvoering en Veiligheid’. Daarnaast wordt dit OMV-besluit gewijzigd in verband met de verplaatsing van de directie Bestuursondersteuning naar het SG-werkveld.

Artikel IV

Naar aanleiding van het aantreden van het kabinet Schoof is de portefeuilleverdeling tussen de verschillende ministeries veranderd. De behartiging van de aangelegenheden op het terrein van inburgering is vanaf 2 juli 2024 overgedragen aan de Minister van Justitie en Veiligheid. De OMV-besluiten worden hiermee, met terugwerkende kracht, in overeenstemming gebracht.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Y.J. van Hijum

Naar boven