Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat van 16 september 2024, nr. IENW/BSK-2024/240598, tot wijziging van de Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen 2021–2025 in verband met de ophoging van het subsidieplafond voor 2024 en 2025

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 4, eerste lid, onder k, en artikel 8, eerste lid, van het Kaderbesluit subsidies I en M;

BESLUIT:

ARTIKEL I

Artikel 4, eerste lid, van de Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen 2021–2025 komt te luiden:

  • 1. Voor de subsidiëring van de maatregelen als bedoeld in artikel 3 is voor het jaar 2024 ten hoogste € 24.000.000,– beschikbaar en voor het jaar 2025 ten hoogste € 19.000.000,–.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Madlener

TOELICHTING

Algemeen

Deze regeling betreft een wijziging van het subsidieplafond voor 2024 en 2025 van de Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen 2021–2025.

Artikel 4, eerste lid, van de Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen 2021–2025 bepaalt het subsidieplafond voor de jaren 2024 en 2025. Het betreft de subsidie die wordt verstrekt voor de verduurzaming en vervanging van oudere motoren tot Stage V motor of een aan Stage V motor gelijkwaardig erkende motor (motorvervanging) of de subsidiëring van de aanschaf en installatie van een SCR-katalysator (eventueel in combinatie met een roetfilter).

Deze subsidie is sinds 2021 zeer succesvol gebleken. Bij het openstellen van deze regeling op 3 juli 2024 is op de eerste dag al meer dan het subsidieplafond aangevraagd. Om meer maatregelen te kunnen realiseren is het wenselijk om het subsidieplafond voor 2024 en 2025 te verhogen. Dit betekent dat het totale subsidieplafond voor 2024 wordt opgehoogd van € 12.900.000,− naar € 24.000.000,−. Het subsidieplafond voor 2025 wordt opgehoogd van € 12.900.000,– naar € 19.000.000,–.

Financiering is afkomstig van het aanvullende pakket ‘Reservering extra bronmaatregelen Hordijk’1 en de reservemiddelen van de structurele aanpak stikstof2.

Consultatie en regeldruk

Omdat deze regeling geen gevolgen heeft voor de regeldruk, is zij niet ter toetsing voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk. Consultatie kan niet in betekenende mate leiden tot aanpassing van deze regeling.

Artikelsgewijs

Artikel I

In artikel 4, eerste lid, was een totaal subsidieplafond van 12.900.000,– voor de jaren 2024 en 2025 opgenomen. Met deze wijziging worden voor de jaren 2024 en 2025 aparte subsidieplafonds opgenomen. Tegelijkertijd wordt het plafond voor 2024 verhoogd met € 11.100.000,– en voor 2025 wordt het plafond verhoogd met € 6.100.000,–.

Artikel II

Deze wijzigingsregeling treedt met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst inwerking. Hiermee wordt afgeweken van de vaste verandermomenten en de minimuminvoeringstermijn van twee maanden. Hiervan kan worden afgeweken indien dit, gelet op de doelgroep of de jaarindeling, aanmerkelijke ongewenste private of publieke voor- of nadelen voorkomt. Door af te wijken van de minimuminvoeringstermijn en de vaste verandermomenten kan de verhoogde subsidie nog dit kalenderjaar (2024) verstrekt worden aan de daarvoor in aanmerking komende subsidiabele maatregelen.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Madlener


X Noot
1

Bijlage blg-1038876 bij Kamerstukken II 2021/2022, 36 120, nr. 3.

X Noot
2

Kamerstukken II 2022/2023, 34 682, nr. 108.

Naar boven