Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat van 20 augustus 2024, nr. IENW/BSK-2024/194097, tot wijziging van de Subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren in verband met ophoging van het subsidieplafond voor gebruikte elektrische personenauto’s in 2024

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 3, eerste lid, onder b en f, 4, tweede lid, van de Kaderwet subsidies I en M;

BESLUIT:

ARTIKEL I

In artikel 1.5, vijfde lid, onderdeel b, van de Subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren wordt ‘€ 29.400.000’ vervangen door ‘€ 52.500.000’.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat – Openbaar Vervoer en Milieu, C.A. Jansen

TOELICHTING

1. Inleiding

Op 1 juli 2020 is de Subsidieregeling elektrische personenauto’s (hierna: de regeling) in werking getreden. Op grond van deze regeling kan subsidie worden verstrekt voor de aanschaf en lease van nieuwe en gebruikte elektrische personenauto’s. Met deze wijziging van de regeling wordt het overgebleven budget van 2023 voor nieuwe elektrische auto’s gebruikt om het subsidieplafond voor 2024 voor gebruikte elektrische auto’s op te hogen.

2. Noodzaak tot en inhoud van de wijziging

Het subsidieplafond voor nieuwe elektrische personenauto’s is in 2023 niet volledig uitgeput. In de Kamerbrief van 5 oktober 20231 is aangekondigd dat het restant budget niet is komen te vervallen, maar is overgeheveld naar 2024. De huidige verwachting voor 2024 is dat het subsidieplafond voor nieuwe elektrische personenauto’s afdoende is (of zelfs niet volledig uitgeput wordt). De huidige prognose is echter ook dat het subsidieplafond voor 2024 voor gebruikte elektrische personenauto’s medio dit jaar al zal zijn uitgeput. Daarom is ervoor gekozen om het restant subsidiebudget van 2023, € 23,1 miljoen, in te zetten om het subsidieplafond voor gebruikte auto’s in 2024 te verhogen. Met deze ophoging zal het nieuwe subsidieplafond voor gebruikte elektrische personenauto’s naar verwachting pas eind 2024 bereikt worden en worden ook Nederlanders met een meer beperkt budget in staat gesteld over te stappen op een elektrische auto.

3. Inwerkingtreding van de wijziging

Deze wijziging van de regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Bij de vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding is afgeweken van de vaste verandermomenten en de minimuminvoeringstermijn van twee maanden (artikel 4.17 van de Aanwijzingen voor de regelgeving). Deze afwijking kan echter gerechtvaardigd worden omdat hiermee, gelet op de doelgroep, aanmerkelijke ongewenste private of publieke nadelen voorkomen kunnen worden. Volgens de prognoses van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland zal bij voortzetting van de huidige trend het subsidieplafond voor gebruikte elektrische personenauto’s halverwege dit jaar bereikt worden. Het is wenselijk dat dit voorkomen kan worden en aanvragen niet afgewezen of aangehouden hoeven te worden. Nu de wijziging begunstigend is voor de doelgroep is dit ook niet bezwaarlijk.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat – Openbaar Vervoer en Milieu, C.A. Jansen


X Noot
1

Kamerstukken II 2023/24, 31 305, nr. 427.

Naar boven