Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Financiën | Staatscourant 2024, 27840 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Financiën | Staatscourant 2024, 27840 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De secretaris-generaal,
Gelet op artikel 3, tweede lid, van het Coördinatiebesluit organisatie, bedrijfsvoering en informatiesystemen rijksdienst en artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht;
Besluit:
Het Organisatiebesluit Directoraten-Generaal Belastingdienst, Toeslagen en Douane 2021 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:
Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel d door een puntkomma wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
e. de tijdelijke programmadirectie Buitengewone Zaken Blauw.
B
In artikel 7 wordt ‘Bedrijfsvoering’ vervangen door ‘Mensen, Middelen & Communicatie’ en wordt ‘Ketenregie’ vervangen door ‘Informatiestromen & Digitale Ontwikkeling’.
C
Artikel 7a wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘directeur’ vervangen door ‘algemeen directeur’.
2. Het derde en vierde lid komen als volgt te luiden:
3. De directie Toeslagen bestaat uit de volgende subdirecties1 en afdelingen:
a. de Afdeling Vaktechniek en Directieondersteuning, die onder leiding staat van een afdelingshoofd en die is onderverdeeld in teams, die elk onder leiding staat van een teamleider;
b. de Afdeling Support, die onder leiding staat van een afdelingshoofd en die is onderverdeeld in teams, die elk onder leiding staat van een teamleider, en het Programmamanagementbureau;
c. de subdirectie Interactie en Dienstverlening, die onder leiding staat van een directeur en die bestaat uit de volgende afdelingen:
i. de afdeling Burgerinteractie & Dienstverlening, die onder leiding staat van een afdelingshoofd en die is onderverdeeld in teams, die elk onder leiding staat van een teamleider;
ii. de afdeling Digitaal, die onder leiding staat van een afdelingshoofd;
iii. de afdeling Telefonie, die onder leiding staat van een afdelingshoofd en die is onderverdeeld in teams, die elk onder leiding staat van een teamleider;
d. de subdirectie Operatie, die onder leiding staat van een directeur en die bestaat uit de volgende afdelingen:
i. de afdeling Operatieregie, die onder leiding staat van een afdelingshoofd en die is onderverdeeld in teams, die elk onder leiding staat van een teamleider;
ii. de afdeling Uitval/Uitworp, die onder leiding staat van een afdelingshoofd en die is onderverdeeld in teams, die elk onder leiding staat van een teamleider;
iii. de afdeling Massaal Proces, die onder leiding staat van een afdelingshoofd en die is onderverdeeld in teams, die elk onder leiding staat van een teamleider;
iv. de afdeling Toezicht, die onder leiding staat van een afdelingshoofd en die is onderverdeeld in teams, die elk onder leiding staat van een teamleider;
v. de afdeling Bezwaar & Beroep, die onder leiding staat van een afdelingshoofd en die is onderverdeeld in teams, die elk onder leiding staat van een teamleider;
vi. de afdeling Vraag & Objectadministratie, die onder leiding staat van een afdelingshoofd en die is onderverdeeld in teams, die elk onder leiding staat van een teamleider.
4. Een van de directeuren, bedoeld in het derde lid, vervult tevens de rol van plaatsvervangend algemeen directeur.
D
Artikel 7c, derde en vierde lid, komen als volgt te luiden:
3. De directie Strategie, Recht & Beleid bestaat uit de volgende afdelingen:
a. de afdeling Strategie, Toekomst & Herstel, dat onder leiding staat van een afdelingshoofd;
b. de afdeling Juridische Zaken en Vaktechniek, dat onder leiding staat van een afdelingshoofd;
c. de afdeling Uitvoeringsbeleid, dat onder leiding staat van een afdelingshoofd.
4. Een van de afdelingshoofden, bedoeld in het derde lid, vervult tevens de rol van plaatsvervangend directeur.
E
Artikel 7d komt als volgt te luiden:
1. De directie Mensen, Middelen & Communicatie staat onder leiding van een directeur.
2. De directie Mensen, Middelen & Communicatie:
a. ondersteunt de directeur-generaal Toeslagen bij alle verantwoordelijkheden op het vlak van bedrijfsvoering om zo bij te dragen aan het realiseren van de inrichtings-, uitvoerings- en ontwikkelopgave van het directoraat-generaal Toeslagen; en
b. is daartoe kaderstellend en ondersteunend en heeft daarbij de volgende taakgebieden:
i. Personeel;
ii. Organisatieontwikkeling;
iii. Communicatie;
iv. Huisvesting;
v. Informatiehuishouding en informatiebeheer;
vi. Integrale veiligheid;
vii. Planning & Control, HR-control/formatiebeheer en interne beheersing;
viii. Inkoop.
3. De directie Mensen, Middelen & Communicatie bestaat uit de volgende afdelingen:
a. de afdeling Mensen, die onder leiding staat van een afdelingshoofd en is onderverdeeld in een aantal clusters, waarvan cluster HR Advies en Realisatie onder leiding staat van een manager, tevens plaatsvervangend afdelingshoofd;
b. de afdeling Middelen, die onder leiding staat van een afdelingshoofd en is onderverdeeld in een aantal clusters, waarvan cluster Bedrijfsvoering onder leiding staat van een manager, tevens plaatsvervangend afdelingshoofd;
c. de afdeling Communicatie, die onder leiding staat van een afdelingshoofd en is onderverdeeld in een aantal clusters, die elk onder leiding staat van een manager, waarvan één tevens de rol heeft van plaatsvervangend afdelingshoofd.
4. Het afdelingshoofd Mensen, bedoeld in het derde lid, onderdeel a, vervult tevens de rol van plaatsvervangend directeur.
5. De managers, bedoeld in het derde lid, worden in hun mandaat gelijkgesteld aan teamleiders in de zin van het Mandaatbesluit Directoraten-Generaal Belastingdienst, Toeslagen en Douane 2021.
F
Artikel 7e komt als volgt te luiden:
1. De directie Informatiestromen & Digitale Ontwikkeling staat onder leiding van een directeur.
2. De directie Informatiestromen & Digitale Ontwikkeling heeft de taken behorende bij de CIO-Office.
3. De directie Informatiestromen & Digitale Ontwikkeling bestaat uit de volgende teams:
a. het team Change, dat onder leiding staat van een manager;
b. het team CIO Office, dat onder leiding staat van een manager.
4. Een van de managers, bedoeld in het derde lid, vervult tevens de rol van plaatsvervangend directeur.
G
Artikel 7h komt als volgt te luiden:
1. Het Bureau DG staat onder leiding van een afdelingshoofd.
2. Het Bureau DG heeft de volgende hoofdtaken:
a. Bestuursadvisering;
b. Procescoördinatie- en organisatie;
c. Bestuursondersteuning.
3. Het Bureau DG bestaat uit de volgende clusters:
a. het cluster Toeslagen Regulier, dat onder leiding staat van het afdelingshoofd;
b. het cluster Toeslagen Herstel, dat onder leiding staat van een teamleider.
4. De teamleider, bedoeld in het derde lid, onderdeel b, vervult tevens de rol van plaatsvervangend afdelingshoofd.
5. Het afdelingshoofd, bedoeld in het eerste en derde lid, onderdeel a, wordt in het mandaat gelijkgesteld aan een afdelingshoofd in de zin van het Mandaatbesluit Directoraten-Generaal Belastingdienst, Toeslagen en Douane 2021.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2024, met uitzondering van Artikel I, onderdeel A, dat terugwerkt tot en met 1 maart 2021.
Deze regeling wordt met de toelichting in de Staatscourant geplaatst.
B. van den Dungen secretaris-generaal
De tijdelijke programmadirectie Buitengewone Zaken Blauw (hierna: BZB) is gericht op herstel- en vernieuwingswerkzaamheden binnen het directoraat-generaal Belastingdienst. Dit zijn werkzaamheden met een tijdelijk karakter die vaak voortvloeien uit politieke ontwikkelingen en toezeggingen. BZB is opgericht om burgers die geregistreerd stonden in de Fraude Signalering Voorziening te informeren over deze registratie, de reden waarom zij daarin stonden en óf en zo ja welke gevolgen deze registratie voor hen gehad heeft. Daarnaast houdt BZB zich onder andere bezig met afgewezen verzoeken omtrent Minnelijke schuldsanering natuurlijke personen en de subsidieregeling tijdelijke tegemoetkomingsregeling blokaansluiting. BZB is tevens begonnen aan de uitvoering van de uitwerking van de motie Omtzigt c.s. over een wettelijke grondslag waarmee een belastingplichtige of inhoudingsplichtige kan verzoeken om inzage in gegevens die op hem betrekking hebben. Daarnaast geeft BZB opvolging aan het onderzoek Selectie aan de poort.
Binnen het directoraat-generaal Toeslagen vinden regelmatig doorontwikkelingen plaats. Om deze doorontwikkelingen te formaliseren zijn er verscheidene nieuwe organisatie- en formatierapporten (hierna: O&F) alsmede een addendum vastgesteld. Dit betreft (hier) vijf van de acht directies binnen het directoraat-generaal Toeslagen. Met bijgevoegde regeling worden deze doorontwikkelingen verwerkt in het Organisatiebesluit Directoraten-Generaal Belastingdienst, Toeslagen en Douane 2021.
Met de datum van inwerkingtreding is voor wat betreft Artikel I, onderdeel A, aangesloten bij de datum van de start van de werkzaamheden van het programma BZB, zijnde 1 maart 2021. Voor wat betreft Artikel I, onderdelen B tot en met G, wordt aangesloten bij de datum van 1 januari 2024, de datum waarop de (her)inrichting van het directoraat-generaal Toeslagen feitelijk zijn beslag heeft gekregen.
B. van den Dungen secretaris-generaal
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-27840.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.