Besluit van de Autoriteit Consument en Markt van 22 augustus 2024, ACM/UIT/617134 tot wijziging van de voorwaarden als bedoeld in artikel 31 en artikel 54, eerste lid, van de Elektriciteitswet 1998 betreffende de beschrijving van de controle van de meetgegevens door zowel de meetverantwoordelijke als netbeheerder

Zaaknummer: ACM/23/187399

De Autoriteit Consument en Markt,

Gelet op de artikelen 36 en 55 van de Elektriciteitswet 1998;

Besluit

ARTIKEL I

De Begrippencode elektriciteit wordt gewijzigd als volgt:

1. In het begrip Herkomstindicatie wordt na ‘de meetverantwoordelijke’ ingevoegd ‘of netbeheerder’.

2. In het begrip Reparatiemethodiek wordt na ‘de meetverantwoordelijke’ ingevoegd ‘of netbeheerder’.

ARTIKEL II

De Informatiecode elektriciteit en gas wordt gewijzigd als volgt:

A

Artikel 6.3.2.1, onderdeel a, komt te luiden als volgt:

De voor een aansluiting ontvangen meetgegevens zijn kleiner dan 120% van de hoeveelheid die maximaal uitgewisseld kan worden op basis van de aansluitcapaciteit van de aansluiting en het volume van deze overschrijding is kleiner dan 500 kWh per onbalansverrekeningsperiode;

B

In artikel 6.3.2a.3 wordt na ‘deze meetwaarden’ ingevoegd ‘de herkomstindicatie ‘berekend’ en’.

C

In artikel 6.4.1.2, onderdeel c, wordt na ‘kleiner dan 120%’ ingevoegd ‘van de hoeveelheid die maximaal uitgewisseld kan worden op basis van de’.

ARTIKEL III

De Meetcode elektriciteit wordt gewijzigd als volgt:

A

Artikel 5.3.9 wordt gewijzigd als volgt:

1. In onderdeel c wordt na ‘kleiner dan 120%’ ingevoegd ‘van de hoeveelheid die maximaal uitgewisseld kan worden op basis’.

2. In onderdeel c vervalt ‘nominale’.

B

In artikel 5.3.10 vervalt ‘en geschatte’.

ARTIKEL IV

De Netcode elektriciteit wordt gewijzigd als volgt:

A

In artikel 9.28, zesde lid, wordt ‘zoals’ vervangen door ‘als’.

B

In artikel 10.33, tweede lid, wordt ’14:30’ vervangen door ’15:00 uur’.

C

Artikel 11.2 wordt gewijzigd als volgt:

1. In het tweede lid, onderdeel b, wordt ‘balanceringsverantwoordelijheid’ vervangen door ‘balanceringsverantwoordelijkheid’.

2. In het vierde lid wordt ‘artikel 11.2.,‘ vervangen door ‘het’.

3. In het vierde lid wordt ‘balanceringsverantwoordeliikheid’ vervangen door ‘balanceringsverantwoordelijkheid’.

ARTIKEL V

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 22 augustus 2024

Autoriteit Consument en Markt, namens deze: M.R. Leijten bestuurslid

Als u rechtstreeks belanghebbende bent, kunt u bezwaar maken tegen dit besluit. Stuur uw gemotiveerde bezwaarschrift naar de Autoriteit Consument en Markt, Juridische Zaken, postbus 16326, 2500 BH Den Haag. Graag ontvangen wij uw bezwaarschrift binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt. In uw bezwaarschrift kunt u de Autoriteit Consument en Markt verzoeken in te stemmen met rechtstreeks beroep bij de bestuursrechter.

TOELICHTING

1 Samenvatting

  • 1. Met dit besluit wijzigt de Autoriteit Consument en Markt de voorwaarden voor het verwerken van de meetgegevens van gas en elektriciteit. Dit besluit corrigeert onduidelijkheden en inconsistenties bij de controle dat de gemeten hoeveelheid energie niet (veel) hoger is dan over de aansluiting geleverd kan worden, en inconsistenties in het door marktpartijen en netbeheerders toevoegen van de kwalificatie aan de meetgegevens.

2 Aanleiding en gevolgde procedure

  • 2. De Autoriteit Consument en Markt (hierna: de ACM) stelt op grond van de artikelen 36 en 55 van de Elektriciteitswet 1998 regelgeving vast voor de energiemarkt. Dit besluit is tot stand gekomen op basis van een gezamenlijk voorstel van Vereniging Marktfaciliteringsforum (hierna: MFF) en Netbeheer Nederland (hierna: de indieners) dat de ACM op 12 december 2023 heeft ontvangen. Met dit voorstel willen de indieners de inconsistenties oplossen die zij hebben geconstateerd tussen enerzijds de codes en anderzijds het document Markt- en subprocessen Wholesale Elektriciteit.

  • 3. De ACM is van mening dat het voorstel geen technische voorschriften bevat bedoeld in Richtlijn 2015/1535. Om die reden zijn de voorwaarden in dit besluit niet in ontwerp ter notificatie aangeboden.

3 Beoordeling

3.1 Procedureel

  • 4. De ACM constateert dat het voorstel op 16 november 2023 in een overleg met representatieve organisaties is besproken. In het voorstel is een verslag opgenomen van dit overleg en de indieners hebben in het voorstel aangegeven welke gevolgtrekkingen zij hebben verbonden aan de zienswijzen die organisaties naar voren hebben gebracht. Naar het oordeel van de ACM voldoet het voorstel daarmee aan de vereisten bedoeld in artikel 33, eerste en tweede lid, van de Elektriciteitswet.

  • 5. De ACM constateert dat het voorstel voor wat betreft de wijziging van de Informatiecode gas en elektriciteit is ingediend namens een representatief deel van de ondernemingen die zich bezighouden met transporteren, leveren of meten van elektriciteit of gas. Dit blijkt uit het feit dat het voorstel is aangenomen in de algemene ledenvergadering van MFF van 5 juli 2023, en dat op dat moment per marktrol binnen MFF de stemgerechtigde leden het overgrote deel van de markt vertegenwoordigden. Naar het oordeel van de ACM voldoet het voorstel daarmee aan de vereisten bedoeld in artikel 54 van de Elektriciteitswet.

3.2 Inhoudelijk

  • 6. Sinds 2018 is de energiesector in gesprek over de rol van digitalisering in de energietransitie. De energiesector heeft besloten te bouwen aan een afsprakenstelsel voor toegang tot en het verwerken en uitwisselen van (gereguleerde) energiedata, dat aansluit op de toekomstige Energiewet. In april 2022 heeft dit onder andere geleid tot de oprichting van de Vereniging Marktfaciliteringsforum (MFF). De deelnemers aan het MFF maken afspraken over welke energiedata gedeeld worden en op welke manier dat gebeurt. Ook maken zij afspraken over welke energiedata niet gedeeld kan worden, zodat privacy gegarandeerd is.

  • 7. Op 12 april 2023 heeft het MMF het document Markt- en Subprocessen Wholesale Elektriciteit (MSP-WE) vastgesteld. Het MSP-WE beschrijft op een gestandaardiseerde wijze de markt- en subprocessen voor het domein Wholesale Elektriciteit. De uitwerking van het MSP-WE is gebaseerd op de huidige codes en bestaande sectorafspraken.

  • 8. De indieners van het voorstel hebben geconstateerd dat enkele voorwaarden uit de Informatiecode elektriciteit en gas, Meetcode elektriciteit en de Begrippencode elektriciteit inconsistent of niet helemaal correct zijn en op een aantal onderwerpen aanpassing behoeven.

  • 9. In de Informatiecode gas en elektriciteit is een controle op de gemeten hoeveelheid energie opgenomen zodat het gemeten verbruik niet (veel) groter kan zijn dan de aansluiting toelaat. Zowel voor elektriciteit als gas worden ongelijke grootheden vergeleken. Dit besluit corrigeert dat. Daarnaast is er voor gas een marge mogelijk bovenop de waarde van de aansluiting. Deze marge staat op verschillende plaatsen in de code maar is niet consistent. Dit besluit stelt deze marge op 120% in de gehele code.

  • 10. Bij de meetgegevens van grootverbruikaansluitingen worden de kwalificaties “herkomstindicatie”, “validatiestatus” en “reparatiemethodiek” aan de meetgegevens toegevoegd. De toevoeging wordt in de codes niet op dezelfde wijze voorgeschreven voor marktpartijen als voor netbeheerders. Dit besluit wijzigt de codes om tot consistente toepassing te komen voor beide type partijen.

  • 11. De ACM heeft grammatica, spelling en interpunctie in het codevoorstel waar nodig gecorrigeerd. Daarnaast heeft de ACM enkele tekstuele aanpassingen gedaan om de codebepalingen te verduidelijken.

  • 12. De ACM komt tot het oordeel dat de wijzigingen die de indieners voorstellen niet in strijd zijn met de belangen, regels en eisen bedoeld in artikel 36, eerste en tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998 en artikel 55 van de Elektriciteitswet 1998.

Naar boven