Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | Staatscourant 2024, 26942 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | Staatscourant 2024, 26942 | overige overheidsinformatie |
De Minister van Volkshuisvesting (VRO) heeft regio’s uitgenodigd voor het aanmelden van voorstellen voor de zesde tranche Regio Deals. In de brief aan de Tweede Kamer van 18 juli 2024 (zie bijlage A) herhaalt de Minister van VRO dat in het recent gepresenteerde hoofdlijnenakkoord met “Hoop, Lef en Trots” is vastgesteld dat elke regio telt. Dit gaat over vele aspecten zoals de leefbaarheid en bereikbaarheid van een regio waarbij we vinden dat de samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven, kennisinstellingen naar een volgend niveau getild moet gaan worden. Voordat we daar zijn, is het belangrijk om het huidige programma van de Regio Deals doorgang te laten vinden. In de Regio Deals staat het verbeteren van brede welvaart centraal. Brede welvaart gaat over de kwaliteit van leven, wonen, werken van inwoners en ondernemers, zowel in het ‘hier en nu’ als ook ‘later’.
Ook is in de brief aan de Tweede Kamer van 18 juli 2024 (“Regio Deals openstelling zesde tranche’’) een nadere uitwerking gegeven aan hoe de Minister van VRO met de zesde tranche Regio Deals aan de slag wil gaan. Voor deze zesde tranche is € 244,3 miljoen gereserveerd.
Vanaf 1 augustus 2024 t/m 31 oktober 2024 kunnen regio’s voorstellen voor Regio Deals aanmelden. Zij dienen daarvoor het aanmeldingsformulier Regio Deals zesde tranche in te vullen (zie bijlage B), voorzien van een voorstel van maximaal tien pagina’s met daarin een eerste uitwerking van de regionale opgave, de voorgestelde aanpak, financiering en organisatie. De specifieke vereisten voor het voorstel staan op de website van de RVO1. Met hun voorstel maken regio’s kenbaar in gesprek te willen raken over een mogelijke Regio Deal. De voorstellen zullen aan de hand van het in de brief aan de Tweede Kamer van 18 juli 2024 opgenomen afwegingskader door het Ministerie van VRO en betrokken vakdepartementen worden geanalyseerd en beoordeeld. Begin 2025 zal besluitvorming plaatsvinden over met welke aanmelders van voorstellen de gesprekken worden gestart om tot uitwerking van een Regio Deal te komen. Net als bij de vierde en vijfde tranche zal in de selectie van de zesde tranche Regio Deals rekening gehouden worden met een evenwichtige verdeling van de toe te kennen middelen over Nederland. Daarnaast is speciale aandacht voor regio’s waarin de brede welvaart onder druk staat. Bovendien wordt zoals aangegeven rekening gehouden met kwetsbare regio’s en regio’s waar de brede welvaart onder druk staat en nog geen Regio Deal is geweest.
Het kabinet zal op basis van een integrale beoordeling besluiten over een voorlopige reservering van budget voor Regio Deals. De eenmalige bijdrage uit de Regio Envelop per deal bedraagt minimaal € 5 miljoen en maximaal € 40 miljoen. Regio’s die al eerder een Regio Deal afsloten met het Rijk kunnen een nieuw voorstel indienen op basis van het afwegingskader. Het is belangrijk dat zij aangeven tot welke resultaten de vorige Regio Deal al heeft geleid. Meer hierover is opgenomen in de brief van 18 juli 2024 (bijlage A).
Geïnteresseerde regio’s zijn van harte uitgenodigd om de komende maanden in gesprek te gaan met de medewerkers van het Ministerie van VRO en de betrokken departementen. Regio’s kunnen daarvoor contact opnemen via de website van RVO of via regiodeals@minbzk.nl.
Regio’s waar de slagkracht ontbreekt om tot een integraal voorstel te komen, kunnen een beroep doen op ondersteuning en intensievere begeleiding vanuit het Rijk. Zij kunnen zich melden via de website van de RVO of kunnen contact opnemen via het emailadres regiodeals@minbzk.nl of telefoonnummer 070-4266277. Dit is geen garantie voor de toekenning van een Regio Deal.
Het onderstaande schema vormt het inhoudelijke afwegingskader voor voorstellen die aangemeld worden. Het afwegingskader ziet op vier aspecten: opgave, aanpak, financiën en organisatie.
1. Opgave |
a. De propositie schetst een breed beeld van de huidige situatie in de regio (bijvoorbeeld aan de hand van de regionale Monitor Brede Welvaart, en eventueel aangevuld met andere vergelijkbare bronnen). |
b. De propositie omvat een regionaal streefbeeld: de gewenste situatie in relatie tot brede welvaart waar regionale partijen naar toe willen werken. De gewenste situatie kan breder zijn dan de opgaven die in de beoogde Regio Deal worden geadresseerd. Regionale partijen wordt verzocht in hun propositie ook te benoemen welke instrumenten en/of fondsen zij voor deze of andere opgaven in hun regio (willen) inzetten. |
c. De propositie omschrijft de regionale opgave die met de beoogde Regio Deal aangepakt moet worden – De regionale opgave en de urgentie daarvan zijn onderbouwd met (objectieve) bronnen (onderzoeken, rapporten, data over brede welvaart, etc.). |
d. Er is bij punt c. sprake van een meervoudige opgave. – De opgave kent een samenspel van brede welvaartaspecten9 gerelateerd aan: kwaliteit van leven, wonen en werken en gaat dus over meerdere beleidsdomeinen. – De verschillende elementen van de opgaven vormen samen een onlosmakelijk verbonden opgave die een enkel beleidsdomein overstijgt e/o waarbij het geheel meer is dan de som der delen. |
2. Aanpak |
a. Er is een te verwachten positief effect op het verhogen van de kwaliteit van leven, werken en wonen (brede welvaart) van inwoners en ondernemers. – De propositie omschrijft hoe de beoogde Regio Deal, en iedere interventie daarin, bijdraagt aan de kwaliteit van leven, wonen en werken (brede welvaart) in de regio. Hier en nu, later en elders. |
b. Er is sprake van een integrale aanpak van de regionale opgave. – Er is een duidelijk verband tussen de voorgestelde aanpak en de meervoudige regionale opgave (doeltreffendheid). – De aanpak bestaat uit een aantal verschillende, samenhangende onderdelen |
c. Het is helder welke (niet-financiële) bijdrage de regio van het Rijk verwacht. – De propositie omschrijft wat de toegevoegde waarde is van de rijksbijdrage voor het aanpakken van de regionale opgave. – Er wordt toegelicht waar de regio verdere niet-financiële ondersteuning, kennis en kunde van het Rijk of rijksdiensten nodig heeft. – De propositie omschrijft hoe de aanpak ook bijdraagt aan de brede landelijke opgaven, zoals bijvoorbeeld het terugdringen van armoede en schulden, werken aan gezondheid, het benutten van regionale economische kansen, en het bevorderen van klimaatadaptatie en de kwaliteit van de fysieke leefomgeving. |
d. Het is duidelijk hoe de aanpak in de beoogde Regio Deal leidt tot een aantal concrete resultaten op zowel korte termijn (in de periode 2024–2025) als langere termijn |
e. Het is duidelijk op welke doelgroep(en) de beoogde Regio Deal zich richt. – Het is helder welke specifieke groep(en) het verschil gaat/gaan merken van deze Regio Deal en waarom. – Het is helder op welke wijze de doelgroep is betrokken bij (het formuleren van) de aanpak. |
3. Financiële aspecten |
a. Aan het Rijk wordt een bijdrage gevraagd binnen de bandbreedte van € 5–40 miljoen (incl. BTW) voor de uitvoering. |
b. Er zijn toezeggingen/intenties omtrent (ten minste) evenredige publieke en/of private regionale financiering en/of een evenredige bijdrage in natura. Waarbij kwetsbare regio’s beargumenteerd mogen afwijken. |
c. Het is inzichtelijk welke partijen voornemens zijn te investeren in de activiteiten opgenomen in de beoogde Regio Deal. |
d. De propositie omschrijft op welke manier is geborgd dat na afronding van de Regio Deals de opgezette initiatieven structureel wordt ingebed in de Regio zonder Rijksbijdrage. |
e. De propositie omschrijft hoe de doelmatige besteding van middelen wordt geborgd |
f. De gevraagde bijdrage vanuit de Regio Envelop staat in verhouding tot de omvang van de opgave en de geformuleerde ambitie en doelen. |
4. Organisatorische aspecten |
a. In de propositie wordt aangegeven hoe de regio de organisatie en afstemming voor zich ziet (mensen en middelen) in het kader van realisatie van de Regio Deal. – De regio heeft een voorstel van hoe men samen wil sturen op het realiseren van de gestelde doelen in regionaal en Rijk-regio verband – De propositie omschrijft hoe geborgd wordt dat regionale partijen zich ook na afloop van de Regio Deal gezamenlijk langjarig blijven inspannen voor het versterken van de kwaliteit van leven, wonen en werken (brede welvaart) van inwoners. |
b. De propositie omschrijft hoe de regionale samenwerking wordt vormgegeven. – Er wordt helder uitgelegd hoe de indienende partijen zorgen dat het voorstel breed wordt gedragen in de regio. – Het is duidelijk hoe burgers, het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en kennis- en culturele instellingen in de samenwerking worden betrokken. Daarbij wordt expliciet aangegeven hoe jongeren worden betrokken. – Het is helder wat er wordt verwacht van de in het voorstel genoemde partijen. – De in het voorstel genoemde partijen waren betrokken bij de analyse van de regionale opgaven en het formuleren van de aanpak. – De staten, raden en algemene besturen van waterschappen (indien relevant) zijn betrokken. |
Cofinanciering:
Van de regionale partijen die een voorstel indienen, wordt verwacht dat zij een financiële bijdrage leveren die passend is gegeven de opgaven en de draagkracht van de regio, waarbij 50% als uitgangspunt geldt. Regio’s dienen in hun propositie zelf de omvang en onderbouwing aan te geven van hun cofinanciering. De regionale cofinanciering kan van zowel publieke als private partijen komen. Kwetsbare regio’s kunnen beargumenteerd afwijken van de 50% cofinanciering.
Verantwoording:
De middelen uit de Regio Envelop voor de zesde tranche worden via een specifieke uitkering (SPUK) beschikbaar gesteld. De verantwoording gebeurt via de SISA-systematiek waarbij de administratieve lasten zoveel mogelijk worden beperkt.
Regio deals en andere investeringen
De inzet is dat de middelen van het Rijk en haar regionale partners als een vliegwiel functioneren voor andere investeringen in de regio en een sterke regionale samenwerking. Daarnaast heeft dit kabinet geld gereserveerd voor onder andere grote fysiek-ruimtelijke opgaven. De Regio Deal is een op zichzelf staand instrument, maar in het uitwerken van de Regio Deals zal verkend worden hoe de inzet vanuit de Regio Envelop hierop goed afgestemd kan worden. Het doel is hierbij dat de instrumenten en middelen elkaar kunnen aanvullen en/of versterken.
De link naar de brief aan de Tweede Kamer over de openstelling zesde tranche Regio Deals: Kamerbrief over Regio Deals openstelling zesde tranche | Kamerstuk | Rijksoverheid.nl
Aanmeldformulier Regio Deal 6e ronde |
Titel Regio Deal voorstel |
Aanmeldformulier Regio Deal 6e ronde |
Aanduiding of naam van de regio |
Informatie Indiener |
Naam bestuurder Organisatie Postadres E-mailadres secretariaat bestuurder Telefoonnummer |
Informatie Contactgegevens 2de bestuurder |
Naam 2de bestuurder Organisatie E-mailadres secretariaat bestuurder Telefoonnummer |
Informatie Contactgegevens 1e contactpersoon |
Naam Organisatie Postadres Telefoonnummer E-mailadres |
Informatie Contactgegevens 2e contactpersoon |
Naam Organisatie Postadres Telefoonnummer E-mailadres |
Wilt u contactgegevens voor een communicatiemedewerker opgeven? |
|
Contactgegevens communicatiemedewerker Naam |
Naam Organisatie Postadres Telefoonnummer E-mailadres |
Partijen |
Geef aan welke partijen het voorstel tot de Regio Deal doen. Geef daarbij aan waar het publiek-private of triple helix verbanden betreft. |
Totale omvang voorstel |
Vul hier de totale omvang van het voorstel in. |
Gevraagde rijksbijdrage |
Vul hier de totaal gevraagde rijksbijdrage van het voorstel in. |
Upload bijlage |
Upload hier het voorstel. |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-26942.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.