Besluit van de inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit namens de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de Minister van Justitie en Veiligheid van 28 juni 2024 tot vaststelling van het Specifiek interventiebeleid NVWA experiment gesloten coffeeshopketen (IB03-SPEC 30, versie 04)

Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 8 van de Wet experiment gesloten coffeeshopketen, de artikelen 10, eerste lid, onder d, en 13a van de Mandaatregeling VWS en het Algemeen interventiebeleid NVWA 2024;

Besluit vast te stellen de volgende beleidsregel:

1. Onderwerp

Het Specifiek interventiebeleid NVWA experiment gesloten coffeeshopketen beschrijft, binnen de kaders van het Algemeen interventiebeleid NVWA 2024 (AIB), de klasseindeling van en de interventies voor specifieke overtredingen van de wetgeving bij het experiment gesloten coffeeshopketen. De NVWA houdt toezicht op de naleving van de normen die zien op de teelt en de kwaliteit van de hennep of hasjiesj, de verpakking hiervan, en het afficheringsverbod voor de telers. 1 Welke normen dit betreft, is nader uitgewerkt in de bijlage. De NVWA is bevoegd tot handhaving van voormelde normen, voor zover deze zien op de telers. Voor wat betreft overtreding van de op grond van artikel 21, tweede lid, van het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen (Besluit EGC) aan de aanwijzing te verbinden eis dat voldaan moet worden aan de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden, wordt verwezen naar het specifieke interventiebeleid IB03-SPEC 05.

Naast de NVWA zijn ook de IJenV en deelnemende gemeenten betrokken bij het handhaven op de normen die voortvloeien uit de wetgeving bij het EGC.

Overtredingen die door de inspecteur/toezichthouder worden waargenomen en die niet in dit IB03-SPEC 30 zijn opgenomen, worden voorgelegd aan de afdeling Expertise van de directie Handhaven teneinde een interventie te bepalen.

2. Definities en wettelijke basis

2.1. Definities

In aanvulling op de definities en begrippen uit het AIB gelden de volgende definities:

Inspectie:

Elke vorm van controle door een inspecteur van de NVWA om na te gaan of de wet- en regelgeving inzake het experiment gesloten coffeeshopketen, specifieke onderdelen waarvoor de NVWA als toezichthouder en handhaver is aangewezen, wordt nageleefd. De inspecteur kan, als dit de efficiency van de uit te voeren inspectie ten goede komt, ervoor kiezen om deze van te voren aan te kondigen. Dit laat onverlet dat de inspecteur ook zonder aankondiging een inspectie kan uitvoeren.

Toezicht- en handhavingsarrangement EGC:

Document waarin de (toezichts- en handhavings)taken en bevoegdheden van de IJenV, NVWA, gemeenten en politie/OM in het kader van het EGC zijn uitgewerkt, waaronder welke informatie onderling wordt gedeeld.

Herinspectie:

Een inspectie (op afstand) ingesteld door een inspecteur van de NVWA die volgt op een eerder ingestelde inspectie, waarbij een overtreding is geconstateerd van de wet- en regelgeving inzake het EGC en naar aanleiding waarvan het noodzakelijk wordt geacht om na de tijdens de eerdere inspectie aangegeven termijn na te gaan of afdoende corrigerende maatregelen zijn genomen om de overtreding op te heffen en nieuwe overtredingen te voorkomen.

2.2. Gebruikte afkortingen

AIB

Algemeen interventiebeleid

EGC

Experiment gesloten coffeeshopketen

IJenV

Inspectie Justitie en Veiligheid

SPEC

Specifiek interventiebeleid

2.3. Wettelijke basis

Binnen het EGC gelden nationale regels. De belangrijkste wettelijke bepalingen die van belang zijn voor dit specifieke interventiebeleid zijn de Wet experiment gesloten coffeeshopketen (Wet EGC), het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen (Besluit EGC), de Regeling experiment gesloten coffeeshopketen (Regeling EGC) en het Besluit aanwijzing toezichthouders naleving Wet experiment gesloten coffeeshopketen en verlenen mandaat en machtiging voor uitvoering en handhaving van die wet.

3. Werkwijze

3.1. Samenwerking met andere handhavende instanties: handhavingsarrangement

Naast de NVWA zullen IJenV en de burgemeesters van de deelnemende gemeenten (waar de coffeeshops gevestigd zijn) toezicht houden op de normen die voortvloeien uit de regelgeving experiment gesloten coffeeshopketen en deze normen handhaven. Politie en OM zijn verantwoordelijk voor het opsporen en vervolgen van strafbare feiten. De (toezichts- en handhavings)taken en bevoegdheden van de IJenV, NVWA, gemeenten en wanneer de politie/OM geïnformeerd willen worden zijn in het Toezicht- en handhavingsarrangement EGC uitgewerkt. Evenals welke informatie onderling wordt gedeeld.

Op basis van artikel 46 van het Besluit ECG en de uitgewerkte afspraken in het Toezicht- en handhavingsarrangement EGC zal de NVWA informatie over geconstateerde overtredingen en opgelegde sancties met de andere genoemde partijen in artikel 46 van het besluit en het arrangement delen. Deze informatiedeling zal worden uitgevoerd conform hetgeen in voorgenoemd artikel en arrangement is beschreven.

Ten aanzien van de handelingen, bedoeld in artikel 3, onderdelen B en C, van de Opiumwet, geldt het in die artikelonderdelen omschreven verbod niet, voor zover die handelingen worden verricht in het kader van de voorbereiding, uitvoering en afbouw van het experiment en in overeenstemming met de eisen die aan die handelingen bij of krachtens artikel 6 of 7 van deze wet worden gesteld.

3.2. Het bepalen van de ernst van de overtreding

Overtredingen worden ingedeeld naar de klassen zoals gedefinieerd in het AIB. Bij het beoordelen van de ernst van de overtreding wordt rekening gehouden met de omvang van (het risico op) gevolgen voor de gezondheid, en of er sprake is van ondermijnend gedrag. Hoe groter (het risico op) de gevolgen is, des te hoger wordt de overtreding in de bijlage geclassificeerd.

In de bijlage van dit document zijn de bepalingen van de geldende wetgeving ingedeeld in een overtredingsklasse met bijbehorende interventie(s).

Een aantal normen is in twee of meer overtredingsklassen (zwaar, middelzwaar en/of licht) ingedeeld, omdat de mogelijkheid tot beoordeling van de ernst van de overtreding afhankelijk is van de feiten en omstandigheden van het geval. De inspecteur zal op basis van de feiten en omstandigheden de overtredingsklasse hanteren die behoort bij de ernst van de mogelijke gezondheidsschade, veiligheid en/of ondermijning van het systeem.

3.3. Het bepalen van interventies bij een overtreding

Bestraffende sanctie

Overtredingen van de normen die zien op de kwaliteit van de hennep of hasjiesj en de verpakking hiervan, uit de Wet EGC, worden doorgaans bestuurlijk beboet maar kunnen, indien de ernst van de overtreding of de omstandigheden waaronder zij is begaan daartoe aanleiding geven, aan het Openbaar Ministerie (OM) worden voorgelegd voor strafrechtelijke afdoening en/of intrekken van de aanwijzing door de Ministers (Minister van Volksgezondheid en Minister van Justitie en Veiligheid). Het OM beslist of het overgaat tot strafrechtelijke afdoening.

De kolommen ‘interventies’ en ‘follow-up na overtreding; interventies bij herhaalde overtreding’ in de bijlage van dit document vermelden uitsluitend de bestuurlijke boete als bestraffende sanctie die doorgaans wordt toegepast. Dit laat onverlet dat, als een overtreding zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk kan worden afgedaan, op grond van de specifieke feiten en omstandigheden kan worden besloten om in plaats van een bestuurlijke boete een proces-verbaal op te maken ten behoeve van strafrechtelijke afdoening. Op voorhand is niet in de bijlage van dit document aan te geven wanneer wordt overgegaan tot een strafrechtelijke bestraffende sanctie. Daarom vormt deze paragraaf een aanvulling op bovengenoemde kolommen in de bijlage.

Bij niet-naleving van de regels van het experiment kan in beginsel zowel strafrechtelijk worden vervolgd als bestuursrechtelijk worden gehandhaafd, maar uitgangspunt is dat bestuurlijke handhaving het primaat heeft. Afbakening tussen het strafrechtelijke traject, door OM en politie, en het bestuursrechtelijke traject is beschreven in het Toezicht- en

Handhavingsarrangement EGC. Evenals wanneer wordt geëscaleerd van bestuursrechtelijk handhaving naar strafrechtelijke handhaving.

3.4. Herinspectie

Na het constateren van een zware of middelzware overtreding kan een extra inspectie worden uitgevoerd om na te gaan of gemaakte afspraken over het opheffen van de overtreding zijn nagekomen. Binnen het EGC zal de herinspectie gecombineerd kunnen worden met de periodiek geplande volgende inspectie.

4. Divers

Vervanging

Deze beleidsregel vervangt het op 10 april 2023 vastgestelde Specifieke interventiebeleid NVWA experiment gesloten coffeeshopketen (IB02-SPEC 30, versie 02). Hiermee wordt de inhoud van de beleidsregel in overeenstemming gebracht met het Algemeen interventiebeleid NVWA 2024.

De bijlage is gewijzigd overeenkomstig met de aanpassingen van de Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, gepubliceerd op 16 december 2023. In de wijziging van de Regeling zijn bepaalde eisen die gelden voor de aangewezen telers op onderdelen aangepast of verduidelijkt. Ook zijn enkele technische aanpassingen doorgevoerd.

Voor de verpakkingseisen zijn er een aantal kleine aanpassingen, waarbij de aanduiding van de verplichte symbolen en de weergave van THC en CBD-gehalten zijn verduidelijkt. Het is nu toegestaan om het lettertype Arial op het etiket te gebruiken naast Helvetica. Telers krijgen nu ook ruimte om, des gewenst, informatie over allergenen en het gebruik van tabak op de verpakking van joints weer te geven. Met de wijziging van de Regeling is de informatiefolder vervangen door een bijsluiter waarvan de voorgeschreven informatie is opgenomen bijlage II van de Regeling. Deze bijsluiter moet via een QR-code op de verpakking raadpleegbaar te zijn. Er mag nu gebruik worden gemaakt van één scanbare vorm waarmee de unieke identificatiemarkering, de bijsluiter en andere niet-verplichte informatie raadpleegbaar worden.

De grenswaarden voor microbiologische kwaliteit zijn verhoogd. Het totaal aeroob kiemgetal verhoogd tot maximaal 1.000.000 kve/gram en het totaal kiemgetal schimmels en gisten verhoogd tot 100.000 kve/gram.

Naast de aanpassingen die zijn doorgevoerd in overeenstemming met de wijzigingen in de Regeling, is de overtredingsklasse voor het nemen van een representatief monster aangepast. Het belang van het nemen van een representatief en homogeen monster wordt benadrukt door de NVWA, omdat dit cruciaal is voor het beoordelen van de productkwaliteit. Om deze reden wordt de overtredingsklasse verhoogd van middelzwaar naar zwaar.

Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als “Specifiek interventiebeleid NVWA experiment gesloten coffeeshopketen (IB03-SPEC 30, versie 04)”.

Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 1 september 2024.

Bijlage

  • Bijlage 1: IB03-SPEC 30 versie 04 Interventiematrix

Deze beleidsregel wordt in de Staatscourant geplaatst.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

De Minister van Justitie en Veiligheid, namens dezen: G.J.C.M. Bakker inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

BIJLAGE

IB03-SPEC 30 versie 4 Interventiematix

ID regel

Wet en regelgeving

Normadressaat

Normbeschrijving

Afwijking van de norm

Overtredingsklasse

Motivering overtredingsklasse

Int. bij eerste constatering

Int. bij herhaalde overtreding

Doormelding cross compliance

30R000110

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 22, onder b

Teler

De aangewezen teler voldoet voor de duur van de voorbereiding, uitvoering en afbouw van het experiment aan de aan de aanwijzing verbonden voorschriften.

Het niet opvolgen van de aan de aanwijzing verbonden voorschriften kan leiden tot een (risico op) ernstig gevaar voor de volksgezondheid of veiligheid.

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid, veiligheid en/of ondermijning van het systeem.

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t

30R000120

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 22, onder b

Teler

De aangewezen teler voldoet voor de duur van de voorbereiding, uitvoering en afbouw van het experiment aan de aan de aanwijzing verbonden voorschriften.

Het niet opvolgen van de aan de aanwijzing verbonden voorschriften kan leiden tot een (risico op) gevaar voor de volksgezondheid of veiligheid.

Middelzwaar

(Risico op) gevaar voor de volksgezondheid, veiligheid en/of ondermijning van het systeem.

Officiële waarschuwing

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t

30R000130

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 22, onder b

Teler

De aangewezen teler voldoet voor de duur van de voorbereiding, uitvoering en afbouw van het experiment aan de aan de aanwijzing verbonden voorschriften.

Het niet opvolgen van de aan de aanwijzing verbonden voorschriften kan leiden tot een (risico op) gering gevaar voor de volksgezondheid of veiligheid.

Licht

Gering (risico op) gevaar voor de volksgezondheid, veiligheid en/of ondermijning van het systeem.

Mondelinge mededeling of schriftelijke terugkoppeling

Nalevingshulp

Opheffen geringe overtreding

Nalevingshulp

Waarschuwing

Herinspectie

N.v.t

30R000420

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 11, eerste,2,3 en viede

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 28, eerste lid

Teler

Ter uitvoering van artikel 28, tweede lid, van het besluit neemt de aangewezen teler telkens drie monsters:

– van elke batch, na het wassen, knippen en drogen daarvan, en

– van elke mengbatch, na het mengen maar voordat verdere verwerking van deze hennep plaatsvindt.

Indien de aangewezen teler een batch of mengbatch verwerkt tot hasjiesj, neemt hij na het productieproces waarbij de hasjiesj tot stand is gebracht, drie monsters van de geproduceerde hasjiesj.

De aangewezen teler draagt zorg voor een zodanige wijze van monsterneming dat de in het tweede en derde lid bedoelde monsters homogeen zijn en een afspiegeling vormen van de betreffende batch, mengbatch of hasjiesj. De monsters dienen van gelijke omvang te zijn en van zodanig gewicht dat het volume voldoende is om de benodigde controles, bedoeld in artikel 28 van het besluit, te kunnen uitvoeren.

Zwaar

(Risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Corrigerende interventie en/of gerichte aanpak.

Nalevingshulp

N.v.t

30R000510

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 11, vijfde lid, eerste zin, tweede deel, en tweede zin

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 28, tweede lid

Teler

Ter uitvoering van artikel 28, tweede lid, van het besluit houdt de aangewezen teler één monster beschikbaar voor een eventuele contra-expertise en één monster voor de personen die krachtens artikel 8 van de wet zijn belast met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens de wet bepaalde. De beschikbaar te houden monsters dienen voorhanden te blijven gedurende een periode van drie maanden na de dag waarop de aangewezen teler het laatste geproduceerde eindproduct waarop de monsters betrekking hebben, aan een coffeeshophouder heeft geleverd.

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid.

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Corrigerende interventie en/of gerichte aanpak.

Nalevingshulp

N.v.t

30R000512

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 11, 1 en vijfde lid, eerste zin, eerste deel, artikel 12 en bijlage III

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 28, tweede lid

Teler

De aangewezen teler laat van de drie monsters, bedoeld in het tweede of derde lid, één monster testen ter uitvoering van artikel 28, tweede lid, van het besluit om het gehalte THC en CBD te bepalen en voor de in artikel 12 voorgeschreven controle op de in bijlage III opgenomen grenswaarden voor aflatoxines, zware metalen en micro-organismen.

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid.

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Corrigerende interventie en/of gerichte aanpak.

Nalevingshulp

N.v.t

30R000610

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 28, derde lid

Teler

De aangewezen teler levert aan coffeeshophouders uitsluitend hennep of hasjiesj waarvan het gehalte THC en CBD is bepaald als bedoeld in het tweede lid, en die voorts voldoet aan de krachtens het eerste lid gestelde eisen.

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid.

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Corrigerende interventie en/of gerichte aanpak.

Nalevingshulp

N.v.t

30R000720

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 8, 2 in samenhang met

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 8, eerste lid

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 29

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 11

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 28

Teler

De aangewezen teler mag op het etiket een QR-code aanbrengen die elektronisch toegang geeft tot de in het eerste lid bedoelde informatie zoals opgenomen op het etiket, of eventueel overige informatie over het betreffende eindproduct voor zover die overige informatie blijkt uit een in zijn opdracht door een laboratorium als bedoeld in artikel 28 van het besluit uitgevoerde controle. De betreffende testuitslag dient in dat geval eveneens via de QR-code toegankelijk te zijn. Artikel 11 is van overeenkomstige toepassing op de in dit lid bedoelde controle.

Middelzwaar

(Risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Officiële waarschuwing

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t

30R001110

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 28, tweede lid

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 12, eerste volzin, in samenhang met Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, bijlage III

Teler

De aangewezen teler laat door een laboratorium dat in het bezit is van een ontheffing op grond van de Opiumwet, het gehalte THC en CBD van de door hem geproduceerde hennep of hasjiesj bepalen en controleren of de hennep of hasjiesj voldoet aan de krachtens het eerste lid gestelde eisen en vinden plaats op de in bijlage III bij de regeling genoemde zware metalen, aflatoxines en micro-organismen.

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid.

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Corrigerende interventie en/of gerichte aanpak.

Nalevingshulp

N.v.t

30R001111

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 28, tweede lid

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 11, 1tot en met5, en artikel 12

Teler

Ter uitvoering van artikel 28, tweede lid, van het besluit laat de aangewezen teler het gehalte THC en CBD bepalen met inachtneming van het tweede tot en met vijfde lid, en de controle op aflatoxines, zware metalen en micro-organismen met inachtneming van het tweede tot en met vijfde lid en artikel 12

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid.

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Corrigerende interventie en/of gerichte aanpak.

Nalevingshulp

N.v.t

30R001710

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 8, eerste lid, aanhef

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 29

Teler

De aangewezen teler voorziet elke verpakkingseenheid van een wit etiket dat daarop onlosmakelijk wordt bevestigd.

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid.

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t

30R001720

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 8, eerste lid, aanhef

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 29

Teler

De aangewezen teler voorziet elke verpakkingseenheid van een wit etiket dat daarop onlosmakelijk wordt bevestigd.

Middelzwaar

(Risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Officiële waarschuwing

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t

30R001920

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 29, derde lid, in samenhang met

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 29, tweede lid

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 8, 1en 2, artikel 9 en artikel 10

Teler

Op de verpakkingseenheid mag geen andere informatie zijn aangebracht dan de in het tweede en derde lid van artikel 29 bedoelde informatie.

Middelzwaar

(Risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Officiële waarschuwing

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t

30R003020

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 11, 1en5, laatste zin

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 26a, en 28,2

Teler

De ter uitvoering van artikel 28, tweede lid, van het besluit beschikbaar te houden monsters voor een eventuele contra-expertise en voor de personen die krachtens artikel 8 van de wet zijn belast met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens de wet bepaalde, worden vernietigd met inachtneming van artikel 26a van het besluit na een periode van drie maanden na de dag waarop de aangewezen teler het laatste geproduceerde eindproduct waarop de monsters betrekking hebben, aan een coffeeshophouder heeft geleverd.

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid.

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Corrigerende interventie en/of gerichte aanpak.

Nalevingshulp

N.v.t

30R003220

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 12a

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 28, tweede lid

Teler

Indien uit een controle als bedoeld in artikel 28, tweede lid, van het besluit blijkt dat de gecontroleerde hennep of hasjiesj niet voldoet aan de in bijlage III bij deze regeling opgenomen grenswaarden voor zware metalen, aflatoxines of micro-organismen, wordt de batch, mengbatch of hasjiesj waaruit het gecontroleerde monster is genomen, onverwijld door de aangewezen teler vernietigd.

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid.

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t

30R003410

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 8, eerste lid

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 29, tweede lid

Teler

De aangewezen teler voorziet elke verpakkingseenheid van een wit etiket dat daarop onlosmakelijk wordt bevestigd en waarop de volgende informatie is gedrukt:

– de informatie, bedoeld in artikel 29, tweede lid, onderdelen b tot en met f, van het besluit, met dien verstande dat het THC-symbool wordt weergegeven als het in bijlage VI opgenomen symbool in de aangegeven kleur rood en dat het gewicht van de hennep of hasjiesj en het percentage THC en CBD als volgt wordt weergegeven: het aantal gram van de in de verpakkingseenheid opgenomen hennep of hasjiesj zonder het gewicht van eventueel daarin verwerkte ingrediënten van andere oorsprong dan van de hennepplant, en het percentage THC en CBD in die hennep of hasjiesj in hele procenten, waarbij een percentage van minder dan 1 procent kan worden weergegeven als ‘< 1 procent’;

– het totale gewicht van het in de verpakkingseenheid opgenomen eindproduct of, indien meerdere eindproducten in de verpakkingseenheid zijn opgenomen, het totale gewicht van de eindproducten gezamenlijk, alsmede de samenstelling van het eindproduct, waarbij alle ingrediënten in aflopende hoeveelheden op het etiket worden vermeld;

– de gezondheidswaarschuwing “houd buiten bereik van kinderen” en de in bijlage I opgenomen symbolen in de aangegeven kleuren zwart en rood; indien de aangewezen teler dat wenst:

– informatie over allergenen;

– een algemene waarschuwing, een informatieve boodschap of een gecombineerde gezondheidswaarschuwing als bedoeld in artikel 3.2, eerste lid, van het Tabaks– en rookwarenbesluit;

– een eventuele door hem gevoerde code, anders dan de voorgeschreven unieke identificatiemarkering of de QR-code, bedoeld in het tweede lid of artikel 9;

– de handelsnaam en contactgegevens voor de consument, van de aangewezen teler van wie het product afkomstig is;

– indien de coffeeshophouder dat wenst, zijn handelsnaam en contactgegevens voor de consument.

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid.

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t

30R003620

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 8, derde lid

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 29

Teler

Het etiket bestrijkt minimaal 30% van het geheel van de buitenzijde van de verpakking.

Middelzwaar

(Risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Officiële waarschuwing

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t

30R003720

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 8, vijfde lid

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 29, vierde lid

Teler

De tekst op het etiket of op een daarop aangebrachte sticker als bedoeld in vierde lid, voldoet aan de volgende eisen:

a. standaard lettertype Helvetica of Arial, zonder vetgedrukte opmaak of andere opmaakvarianten;

b. in de kleur zwart, behoudens de in bijlage I en VI opgenomen symbolen;

c. weergegeven in letters van het alfabet en getallen, met dien verstande dat voor de aanduiding van het e-mailadres en het percentage THC en CBD, de daarvoor gebruikelijke tekens worden gebruikt;

d. hoofdletters worden uitsluitend gebruikt voor de eerste letter van elk woord; en

e. de tekst dient zo groot mogelijk op het etiket te worden weergegeven.

Middelzwaar

(Risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Officiële waarschuwing

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t

30R004120

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 12, in samenhang met Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, bijlage III

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 28, eerste lid

Teler

Het totaal aeroob kiemgetal op de geproduceerde hennep of hasjiesj mag de grenswaarde van 1.000.000 kve/gram niet overschrijden.

Middelzwaar

(Risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Officiële waarschuwing

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t

30R004220

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 12, in samenhang met Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, bijlage III

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 28, eerste lid

Teler

Totaal kiemgetal schimmels en gisten op de geproduceerde hennep of hasjiesj mag de grenswaarde van 100.000 kve/gram niet overschrijden.

Middelzwaar

(Risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Officiële waarschuwing

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t

30R004310

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 12, in samenhang met Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, bijlage III

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 28, eerste lid

Teler

Staphylococcus Aureus op de geproduceerde hennep of hasjiesj mag de grenswaarde van 100.000 kve/gram niet overschrijden.

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid.

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t

30R004410

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 12, in samenhang met Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, bijlage III

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 28, eerste lid

Teler

Lood in de geproduceerde hennep of hasjiesj mag de grenswaarde van 5,0 mg/kg niet overschrijden.

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid.

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t

30R004510

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 12, in samenhang met Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, bijlage III

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 28, eerste lid

Teler

Kwik in de geproduceerde hennep of hasjiesj mag de grenswaarde van 0,5 mg/kg niet overschrijden.

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid.

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t

30R004610

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 12, in samenhang met Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, bijlage III

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 28, eerste lid

Teler

Cadmium in de geproduceerde hennep of hasjiesj mag de grenswaarde van 0,5 mg/kg niet overschrijden.

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid.

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t

30R004810

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 12, in samenhang met Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, bijlage III

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 28, eerste lid

Teler

De som van de aflatoxines B1, B2, G1 en G2 in de geproduceerde hennep of hasjiesj mag de grenswaarde van 4 mcg/kg niet overschrijden.

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid.

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t

30R005110

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 29, eerste lid

Teler

De aangewezen teler verpakt de door hem geproduceerde en aan coffeeshophouders te leveren hennep of hasjiesj in eenheden van ten hoogste 5 gram.

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid.

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t

30R005210

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 29, tweede lid, aanhef

Teler

Elke verpakkingseenheid is verzegeld met een onvervangbare verzegeling.

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid.

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t

30R005320

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 7, eerste lid

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 29, vierde lid

Teler

Elke verpakkingseenheid is:

a. is transparant of niet transparant, in welk geval de volledige verpakkingseenheid uit één dekkende kleur bestaat of de binnenzijde van de verpakkingseenheid uit één dekkende kleur bestaat en de buitenzijde uit een andere dekkende kleur bestaat;

b. is effen en vrij van opdrukken anders dan het etiket, bedoeld in artikel 8, en de onvervangbare verzegeling, bedoeld in artikel 29, tweede lid, van het besluit;

c. heeft een gladde textuur zonder reliëf, decoratieve richels, decoratieve uitstulpingen of andere decoratieve onregelmatigheden;

d. heeft geen uitklapbaar gedeelte;

e. bevat geen geur of geluid; en

f. heeft geen verborgen functie die het uiterlijk verandert.

Middelzwaar

(Risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Officiële waarschuwing

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t

30R005420

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 7, tweede lid

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 29, vierde lid

Teler

De kleur van een niet-transparante verpakking heeft

a. een matte afwerking en geen metalen eigenschappen of glans, en

b. is niet fluorescerend of bevat geen pigmenten die ultraviolette energie absorberen.

Middelzwaar

(Risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid

Officiële waarschuwing

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t

30R006110

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 9, eerste lid

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 29, tweede lid

Teler

De aangewezen teler voorziet elke verpakkingseenheid van een van rijkswege verstrekte of door hemzelf gegeneerde QR-code via welke, zonder dat daartoe de verpakkingseenheid moet worden geopend, de in bijlage II opgenomen informatie in de aangegeven kleuren en de daarbij behorende animatie elektronisch raadpleegbaar zijn.

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid.

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t

30R006210

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 9, tweede lid

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 29

Teler

Boven of onder de QR-code wordt de aanduiding ‘Bijsluiter’ vermeld.

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid.

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t

30R007110

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 30, 1 en 2

Teler

De aangewezen teler voert geen enkele vorm van affichering.

Als affichering geldt niet:

– het contact tussen de teler, coffeeshophouder of vervoerder, bedoeld in artikel 24, derde lid, van het besluit voor zover dat contact is gericht op de verkoop, aflevering of verstrekking van de hennep of hasjiesj overeenkomstig de bij of krachtens de wet daaraan gestelde eisen;

– de vermelding van gegevens betreffende de teler op de verpakking van de hennep of hasjiesj of kenbaarheid van die gegevens via digitaal beschikbaar gestelde informatie, mits die voldoet aan de krachtens artikel 29 bij ministeriële regeling gestelde regels.

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid.

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Corrigerende interventie en/of gerichte aanpak.

Nalevingshulp

N.v.t

30R008110

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 31

Teler

De aangewezen teler doet aan Onze Ministers uit eigen beweging onverwijld schriftelijke mededeling van alle omstandigheden die voor de aanwijzing of instandhouding daarvan van belang kunnen zijn en verschaft op hun verzoek voor de aanwijzing of instandhouding daarvan relevante informatie.

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid, veiligheid en/of ondermijning van het systeem.

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Corrigerende interventie en/of gerichte aanpak.

Nalevingshulp

N.v.t

30R008210

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 32, eerste lid

Teler

De aangewezen teler voert een sluitende en transparante administratie waarmee wordt aangetoond dat wordt voldaan aan artikel 28, tweede en derde lid.

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid, veiligheid en/of ondermijning van het systeem.

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Corrigerende interventie en/of gerichte aanpak.

Nalevingshulp

N.v.t

30R008310

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 32, tweede lid

Teler

De bedrijfsadministratie wordt, onverminderd artikel 33, eerste lid, beschikbaar gehouden voor de uitoefening van het toezicht en de handhaving.

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid, veiligheid en/of ondermijning van het systeem.

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Corrigerende interventie en/of gerichte aanpak.

Nalevingshulp

N.v.t

30R009410

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 12, in samenhang met Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, bijlage III

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 28, eerste lid

Teler

Arseen in de geproduceerde hennep of hasjiejs mag de grenswaarde van 3,0 mg/kg niet overschrijden.

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid.

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t

30R009510

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 9, derde lid

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, artikel 29, tweede lid

Teler

Een door de teler gegenereerde QR-code mag tevens de in artikel 8, tweede lid, bedoelde code zijn. In dat geval draagt de teler ervoor zorg dat bij elektronische raadpleging de in bijlage II opgenomen informatie en de daarbij behorende animatie voorafgaat aan de informatie, bedoeld in artikel 8, tweede lid.

Zwaar

Ernstig (risico op) gevaar voor de volksgezondheid en veiligheid.

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Nalevingshulp

Bestuurlijke boete

Corrigerende interventie

Gerichte aanpak

Nalevingshulp

N.v.t


X Noot
1

Een uitwerking van de verdeling van toezichts- en handhavingstaken is opgenomen in het Toezicht- en handhavingsarrangement EGC.

Naar boven