Regeling van de Staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat van 25 juli 2024, nr. IENW/BSK-2024/195350, tot wijziging van de Subsidieregeling emissieloze bedrijfsauto’s in verband met het verhogen van het subsidieplafond voor 2024

De Staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 3, eerste lid, aanhef en onder b en f, 4, eerste en tweede lid, van de Kaderwet subsidies I en M;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Subsidieregeling emissieloze bedrijfsauto’s wordt als volgt gewijzigd:

In artikel 1.5, vierde lid, wordt ‘€ 30.000.000’ vervangen door ‘€ 60.000.000’.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na publicatie in de Staatscourant.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat – Openbaar Vervoer en Milieu, Ch.A. Jansen

TOELICHTING

1. Inleiding en noodzaak tot wijziging

Deze regeling wijzigt de Subsidieregeling emissieloze bedrijfsauto’s (hierna: Seba). Op grond van de Seba kunnen subsidies worden verstrekt voor de aanschaf van emissieloze bedrijfsauto’s.

Sinds 23 april 2024, de eerste dag van de openstelling van subsidieaanvragen voor het kalenderjaar 2024, is voor ruim 27 miljoen euro (stand 1 juli 2024) subsidie aangevraagd voor de aanschaf van ruim 7.000 bestelauto’s. Het beschikbare budget bedroeg voor 2024 30 miljoen euro. Naar verwachting moeten aanvragen die vanaf midden juli binnenkomen, worden afgewezen. Dit omdat het budget dan is uitgeput. Het is echter van belang dat de ondernemers die de stap willen maken om hun bedrijfsauto’s te verduurzamen, hiertoe zo snel als mogelijk de mogelijkheden krijgen. Bijvoorbeeld om toegang te hebben tot de nulemissiezones die per 1 januari 2025 in grote en middelgrote steden worden ingesteld. Met deze wijziging komt daarom aanvullend geld beschikbaar om ondernemers nog dit jaar de kans de geven deze stap te maken. De middelen zijn afkomstig uit de Voorjaarsnota.

3. Inhoud van de wijzigingen

Met deze wijziging wordt het subsidieplafond (artikel 1.5, vierde lid) met 30 miljoen euro opgehoogd. Het voor 2024 beschikbare budget stijgt dus van 30 miljoen euro naar 60 miljoen euro. Omdat deze wijziging niet tot noemenswaardige regeldrukgevolgen voor burgers, bedrijven of instellingen leidt, is afgezien van internetconsultatie. Om deze reden is deze regeling ook niet voor toetsing voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR).

4. Inwerkingtreding

Met de datum van inwerkingtreding wordt afgeweken van de door het kabinet vastgestelde vaste verandermomenten. Tevens wordt afgeweken van de in het systeem van vaste verandermomenten opgenomen minimale invoeringstermijn van twee maanden tussen publicatie en inwerkingtreding. Aanleiding daarvoor is dat met een snelle inwerkingtreding de gewenste subsidieverlening voor emissieloze bedrijfsauto’s niet onnodig wordt opgehouden. De uitzondering is dus gerechtvaardigd omdat daarmee aanmerkelijke ongewenste private nadelen worden voorkomen (artikel 4.17, vijfde lid, onderdeel a, van de Aanwijzingen voor de regelgeving). Daarbij is de doelgroep van de subsidieregeling geïnformeerd middels informatie op de website van Rijksdienst voor ondernemend Nederland (RVO), die met de subsidievertrekking op grond van deze regeling is belast. Hierdoor kunnen vanaf de datum van de wijziging aanvragen worden gehonoreerd die aan de voorwaarden van de Seba voldoen. Dit totdat het plafond van 60 miljoen euro is bereikt.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat – Openbaar Vervoer en Milieu, Ch.A. Jansen

Naar boven