Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Financiën | Staatscourant 2024, 24112 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Financiën | Staatscourant 2024, 24112 | delegatie- of mandaatbesluit |
De secretaris-generaal,
Gelet op artikel 11, eerste lid, van het Organisatiebesluit Ministerie van Financiën 2020 en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
Besluit:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het tweede lid vervalt ‘en de directeur-generaal Ketenregie’.
2. In het derde lid wordt ‘De directeuren-generaal leggen’ vervangen door ‘De directeur-generaal legt’.
B
Artikel 2 komt te luiden:
1. De directeur-generaal Herstelbeleid is verantwoordelijk voor de programma- en organisatieonderdelen van het tijdelijke programmadirectoraat-generaal, bestaande uit:
a. de programmadirectie Herstelbeleid en Parlementaire Zaken, bestaande uit een team Herstelbeleid en een team Parlementaire Zaken;
b. het team Control;
c. het team Staf;
d. het team Schulden;
e. het team Herijking;
f. het team Emotioneel Herstel;
g. het Procesbureau Ketenregie.
2. De programmadirectie Herstelbeleid en Parlementaire Zaken en het team Schulden staan ieder onder leiding van een programmadirecteur.
3. De teams Herstelbeleid en Parlementaire Zaken staan onder leiding van het afdelingshoofd Herstelbeleid en Parlementaire Zaken.
4. De teams Control en Staf staan ieder onder leiding van een afdelingshoofd.
5. De teams Herijking, Emotioneel Herstel en het Procesbureau Ketenregie staan ieder onder leiding van een programmamanager1.
6. Het team Herstelbeleid heeft de volgende taken:
a. het ordenen van bestaand herstelbeleid c.q. bestaande compensatieregelingen inzake de hersteloperatie toeslagen;
b. het ontwikkelen en opstellen van nieuw herstelbeleid en regelingen op andere doelgroepen of op andere onderwerpen dan financieel herstel inzake de hersteloperatie toeslagen;
c. het voeren van regie op en het coördineren van alle beleidsprocessen die te maken hebben met of raken aan de hersteloperatie toeslagen.
7. Het team Parlementaire Zaken heeft de volgende taken:
a. het coördineren van de voorbereiding en nazorg van het bestuurlijke en politieke besluitvormingsproces rondom het herstelbeleid en de uitvoering daarvan;
b. het verbeteren van de afstemming van de driehoek politiek/bestuur – beleid – uitvoering;
c. monitoring van en rapporteren over de voortgang van beleid en uitvoering van de hersteloperatie toeslagen.
8. Het team Control is verantwoordelijk voor de control op:
a. de uitgaven en de inkomsten;
b. alle geldstromen in het kader van de hersteloperatie;
c. de apparaatskosten van het programmadirectoraat-generaal Herstel.
9. Het team Staf heeft de volgende taken:
a. inhoudelijke advisering en voorbereiding van de directeur-generaal;
b. het voeren van de secretariaten van de verschillende bestuurlijke overleggen in het kader van de hersteloperatie;
c. directe secretariële ondersteuning en ondersteuning op juridische zaken, bedrijfsvoering, externe betrekkingen en communicatie van de directeur-generaal.
10. Het team Schulden heeft in het kader van de hersteloperatie toeslagen tot taak het organiseren en uitvoeren van oplossingen voor de schuldenproblematiek van gedupeerde ouders in de zin van de Wet hersteloperatie toeslagen.
11. Het team Herijking heeft als taak het herijken van de totale hersteloperatie toeslagen.
12. Het team Emotioneel Herstel heeft tot taak bij te dragen aan het herstel van de relatie van gedupeerde ouders met en hun vertrouwen in de overheid.
13. Het Procesbureau Ketenregie heeft in het kader van de hersteloperatie toeslagen de volgende taken:
a. het zorgdragen voor een adequate financiering van de medeoverheden;
b. integrale monitoring;
c. het mogelijk maken van noodzakelijke gegevensdeling;
d. het inrichten van gemeentelijke en regionale ondersteuning.
C
Artikel 3 vervalt.
D
Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘De directeuren-generaal Herstelbeleid en Ketenregie hebben’ vervangen door ‘De directeur-generaal Herstelbeleid heeft’ en wordt ‘secretatis-generaal’ vervangen door ‘secretaris-generaal’.
2. Het derde lid vervalt, onder vernummering van het vierde en vijfde lid tot derde en vierde lid.
E
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘De directeuren-generaal Herstelbeleid en Ketenregie zijn’ vervangen door ‘De directeur-generaal Herstelbeleid is’ en wordt ‘hun’ vervangen door ‘hem’.
2. In het tweede lid wordt ‘De directeuren-generaal Herstelbeleid en Ketenregie zijn’ vervangen door ‘De directeur-generaal Herstelbeleid is’ en wordt ‘hun’ vervangen door ‘zijn’.
F
Artikel 6 komt te luiden:
Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
B. van den Dungen secretaris-generaal
Per 1 mei 2024 wordt de functie van directeur-generaal Ketenregie niet langer uitgeoefend. Per deze datum vallen de programma- en organisatieonderdelen van het tijdelijke programmadirectoraat-generaal Herstel volledig onder de verantwoordelijkheid van de directeur-generaal Herstelbeleid. De directeur-generaal Herstelbeleid is tevens hoofdbudgethouder voor het volledige budget van het tijdelijke programmadirectoraat-generaal Herstel en hij is bevoegd verplichtingen aan te gaan binnen dat budget en binnen het kader van het tijdelijke programmadirectoraat-generaal Herstel. Nu de functie van directeur-generaal Ketenregie niet langer uitgeoefend wordt, wordt de directeur-generaal Herstelbeleid bij afwezigheid vervangen door de programmadirecteur Herstelbeleid en Parlementaire Zaken en/of de programmadirecteur Schulden.
Dit besluit werkt terug tot en met 1 mei 2024, omdat per die datum de functie van directeur-generaal Ketenregie niet langer wordt uitgeoefend.
B. van den Dungen secretaris-generaal
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-24112.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.