Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat van 24 juli 2024, nr. IENW/BSK-2024/178885, tot wijziging van de Aanschafsubsidieregeling zero-emissie trucks AanZET (toevoegen subsidieplafond en aanvraagperiode)

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 3, eerste lid, aanhef en onder b en f, en 4, eerste en tweede lid, van de Kaderwet subsidies I en M;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Aanschafsubsidieregeling zero-emissie trucks AanZET wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1.5, eerste lid, onderdeel c, komt te luiden:

  • c. voor het jaar 2024:

    • i. € 45.000.000 voor aanvragen gedaan in de periode bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, onderdeel c, onder i,

    • ii. € 22.228.000 voor aanvragen gedaan in de periode bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, onderdeel c, onder ii.

B

Artikel 2.2, tweede lid, onderdeel c, komt te luiden:

  • c. in 2024:

    • i. van 26 maart 2024, 9.00 uur tot en met 24 mei 2024, 12.00 uur;

    • ii. van 1 oktober 2024, 9.00 uur tot en met 8 oktober 2024, 12.00 uur;

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 oktober 2024.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Madlener

TOELICHTING

1. Inleiding

Deze regeling wijzigt de Aanschafsubsidieregeling zero-emissie trucks AanZET (hierna: AanZET).

Op grond van AanZET kunnen subsidies worden verstrekt voor de aanschaf van emissieloze vrachtauto’s.

2. Noodzaak tot wijziging

Op 26, 27 en 28 maart 2024, de eerste dagen van de openstelling van subsidieaanvragen voor het kalenderjaar 2024, is voor 53,2 miljoen euro AanZET subsidie aangevraagd. Aanvragen in de dagen daarna zijn afgewezen. Het beschikbare budget bedroeg voor 2024 namelijk 45 miljoen euro. Het is echter van belang dat de ondernemers die de stap om hun vrachtwagens te verduurzamen willen maken, hiertoe zo snel als mogelijk de mogelijkheden krijgen. Met deze wijziging komt daarom aanvullend geld beschikbaar om ondernemers nog dit jaar de kans de geven deze stap te maken. Aanvragers die eerder dit jaar een afwijzing op hun aanvraag kregen, kunnen opnieuw subsidie aanvragen.

3. Inhoud van de wijzigingen

De wijziging betreft de toevoeging van een nieuw extra subsidieplafond en bijbehorende extra openstellingsperiode voor het kalenderjaar 2024. Met het voorgestelde budget voor een tweede openstelling van, afgerond, € 22,2 miljoen zijn naar verwachting circa 300 emissievrije vrachtwagens te subsidiëren. Deze middelen zijn enerzijds (11,8 miljoen euro) afkomstig uit het resterende bedrag van de voorfinanciering terugsluis vrachtwagenheffing. De overige middelen (10,5 miljoen euro) waren initieel bedoeld voor de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Door afschaffing van de BPM-vrijstelling op bedrijfsauto’s per 2025 zijn prijzen van een fossiele en emissievrije variant echter vergelijkbaar. Daarom is subsidiëring vanuit de SEBA niet langer aangewezen en kunnen deze middelen worden ingezet voor AanZET. De openstellingsperiode voor deze tweede openstelling is beperkt tot een week. De reden hiervoor is de ervaring met de eerdere openstellingsperiode, waarbij het plafond in enkele dagen werd bereikt.

4. Gevolgen van de wijziging

Door de wijziging kunnen meer ondernemers gebruik maken van een subsidie voor zero-emissie trucks. De wijziging van deze subsidieregeling heeft naar haar aard geen gevolgen voor de administratieve lasten voor ondernemers en burgers. Op grond van het kabinetsstandpunt inzake internetconsultatie1 kon internetconsultatie daarom achterwege blijven.

De wijzigingsregeling betreft de wijziging van subsidieplafonds en aanvraagperiodes. Dit type wijzigingen is uitgezonderd van voorafgaande toetsing door het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR). Om deze reden is toetsing van deze regeling door de ATR achterwege gebleven.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Madlener


X Noot
1

Kamerstukken II 2009/10, 29 279, nr. 114 en Kamerstukken II 2012/13, 29 362, nr. 224.

Naar boven