Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Nederlandse Zorgautoriteit | Staatscourant 2024, 22873 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Nederlandse Zorgautoriteit | Staatscourant 2024, 22873 | beleidsregel |
Vastgesteld op 2 juli 2024
BR/REG-25106
Gelet op artikel 57, eerste lid, onderdelen b en c, van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg), stelt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) beleidsregels vast met betrekking tot het uitoefenen van de bevoegdheid om tarieven en prestatiebeschrijvingen vast te stellen.
Gelet op artikel 59, aanhef en onder a, van de Wmg, heeft de Minister van VWS met brief van 4 juni 2021, met kenmerk 2369290-1009887-PZO, ten behoeve van de voorliggende beleidsregel een aanwijzing op grond van artikel 7 van de Wmg, aan de NZa gegeven. Deze aanwijzing dateert van 4 juni 2021 en heeft als kenmerk 2369290-1009887-PZO.
Gelet op artikel 59, aanhef en onder a, van de Wmg, heeft de Minister voor Langdurige Zorg en Sport met brief van 18 mei 2022, met kenmerk 3366568-1028982-PZo, ten behoeve van de voorliggende beleidsregel een aanwijzing op grond van artikel 7 van de Wmg, aan de NZa gegeven. Deze aanwijzing dateert van 18 mei 2022 en heeft als kenmerk 3366568-1028982-PZo.
Gelet op artikel 59, aanhef en onder a, van de Wmg, heeft de Minister voor Langdurige Zorg en Sport met brief van 23 juni 2023, met kenmerk 3599781-1048828-PZo, ten behoeve van de voorliggende beleidsregel een aanwijzing op grond van artikel 7 van de Wmg, aan de NZa gegeven. Deze aanwijzing dateert van 23 juni 2023 en heeft als kenmerk 3599781-1048828-PZo.
In deze beleidsregel wordt, tenzij anders vermeld, verstaan onder:
de arts als bedoeld in de artikelen 10, derde lid, 15, derde lid, 22, tiende lid, onderdeel c en artikel 41, tweede lid, van de Wzd.
de deskundige van een andere discipline als bedoeld in de artikelen 9, derde lid en artikel 10, derde lid, van de Wzd.
één dag, de tijdsduur van 24 uur – van middernacht tot de eerstvolgende middernacht – waarvoor op de kalender een datum staat.
de niet bij de zorg betrokken deskundige als bedoeld in de artikelen 3, tweede lid en 10, tiende lid, van de Wzd.
de onafhankelijke deskundige als bedoeld in de artikelen 8, vierde lid, 10, zesde lid, 11, 16, eerste lid, onderdeel e, 28ac en 28ad, van de Wzd.
zorg verleend door gedragsdeskundigen aan patiënten tijdens het verblijf, passende bij de indicatie voor verblijf, op verzoek van de huisarts of specialist ouderengeneeskunde of arts verstandelijk gehandicapten. Deze zorg valt onder de Zvw-prestatie ‘zorg zoals klinisch psychologen die plegen te bieden’, en wordt geleverd aan patiënten met (een vermoeden van) gedragsmatige en/of cognitieve problematiek, en niet zijnde (specialistische) geneeskundige geestelijke gezondheidszorg. De zorgverlener moet bevoegd en bekwaam zijn om de zorg voor patiënten met gedragsmatige en/of cognitieve problematiek te leveren.
het periodiek beoordelen van de inzet van onvrijwillige zorg bij een patiënt door betrokken functionarissen, zoals beschreven in artikel 5–11a van de Wzd.
zorg als bedoeld in artikel 2.12 van het Besluit Zorgverzekering, voor zover het gaat om verblijf dat medisch noodzakelijk is in verband met geneeskundige zorg zoals huisartsen die plegen te bieden, al dan niet gepaard gaande met verpleging, verzorging of paramedische zorg.
de Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte cliënten.
de Wzd-functionaris als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel m, van de Wzd.
1°. natuurlijk persoon of rechtspersoon die beroeps- of bedrijfsmatig zorg in de zin van de Wmg verleent als bedoeld in artikel 1, aanhef en onder c, van de Wmg;
2°. natuurlijk persoon of rechtspersoon voor zover deze tarieven in rekening brengt namens, ten behoeve van of in verband met het verlenen van zorg door een zorgaanbieder als bedoeld onder 1°.
Het doel van deze beleidsregel is om vast te leggen op welke wijze de NZa gebruik maakt van haar bevoegdheid om tarieven en prestatiebeschrijvingen vast te stellen op het gebied van zorg die wordt geleverd onder de Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte cliënten en valt onder de Zorgverzekeringswet.
Deze beleidsregel is van toepassing op:
– geneeskundige zorg als zoals bedoeld in artikel 2.4 van het Besluit zorgverzekering;
– zorg als bedoeld in artikel 2.12 van het Besluit Zorgverzekering, voor zover het gaat om verblijf dat medisch noodzakelijk is in verband met geneeskundige zorg zoals huisartsen die plegen te bieden, al dan niet gepaard gaande met verpleging, verzorging of paramedische zorg.
In het kader van deze beleidsregel worden de volgende prestatiebeschrijvingen onderscheiden:
1. Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een deskundige van een andere discipline – stap 1
2. Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een deskundige van een andere discipline – stap 2, 4 of 5
3. Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een Wzd-functionaris – stap 1
4. Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een Wzd-functionaris – stap 2, 4 of 5
5. Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een bij de zorg betrokken arts – stap 1
6. Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een bij de zorg betrokken arts – stap 2, 4 of 5
7. Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een niet bij de zorg betrokken deskundige – stap 2
8. Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een niet bij de zorg betrokken deskundige – stap 4 of 5
9. Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een onafhankelijke deskundige – stap 4
10. Medische verklaring in het kader van de Wet zorg en dwang – rechterlijke machtiging
11. Medische verklaring in het kader van de Wet zorg en dwang – inbewaringstelling
12. Beoordeling tot inbewaringstelling zonder afgifte medische verklaring in het kader van de Wet zorg en dwang
13. Verschijnen ter zitting in het kader van de Wet zorg en dwang, per zitting
14. Reistoeslag zorgverlener bij verschijnen ter zitting in het kader van de Wet zorg en dwang, per 10 minuten
15. Verblijf bij inbewaringstelling voor cliënten met een (vermoeden van een) verstandelijke beperking
Ad 1) Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een deskundige van een andere discipline – stap 1
Deze prestatie omvat alle werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van stap 1 van het Wzd stappenplan door een deskundige van een andere discipline in de extramurale setting. Alle werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van stap 1 van het Wzd stappenplan in de extramurale setting door een deskundige van een andere discipline vallen onder deze prestatiebeschrijving en kunnen niet via andere prestatiebeschrijvingen in rekening worden gebracht.
Deze prestatie omvat onder meer, maar niet uitsluitend:
• Overleg tussen de deskundige van een andere discipline met de zorgverantwoordelijke in het kader van heroverweging van het zorgplan en het besluit onvrijwillige zorg in het zorgplan van een cliënt op te nemen, als bedoeld in artikel 9 en 10 van de Wzd.
Ad 2) Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een deskundige van een andere discipline – stap 2, 4 of 5
Deze prestatie omvat alle werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van stap 2, 4 of 5 van het Wzd stappenplan door een deskundige van een andere discipline in de extramurale setting. Alle werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van stap 2, 4 of 5 van het Wzd stappenplan in de extramurale setting door een deskundige van een andere discipline vallen onder deze prestatiebeschrijving en kunnen niet via andere prestatiebeschrijvingen in rekening worden gebracht.
Deze prestatie kan voor iedere cliënt telkens na het geheel doorlopen van een enkele stap (stap 2, 4 of 5) worden gedeclareerd.
Deze prestatie omvat onder meer, maar niet uitsluitend:
• Overleg tussen een deskundige van een andere discipline met de zorgverantwoordelijke over het besluit de onvrijwillige zorg aan de cliënt te verlengen, als bedoeld in artikel 10, tiende lid, jo. artikel 10, derde t/m negende lid.
Ad 3) Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een Wzd-functionaris – stap 1
Deze prestatie omvat alle werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van stap 1 van het Wzd stappenplan door Wzd-functionaris in de extramurale setting. Alle werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van stap 1 van het Wzd stappenplan in de extramurale setting door een Wzd-functionaris vallen onder deze prestatiebeschrijving en kunnen niet via andere prestatiebeschrijvingen in rekening worden gebracht.
Deze prestatie omvat onder meer, maar niet uitsluitend:
• Beoordelen of het zorgplan voldoet aan het uitgangspunt dat onvrijwillige zorg zoveel mogelijk wordt voorkomen en of het zorgplan geschikt is om ernstig nadeel te voorkomen, als bedoeld in artikel 11a, eerste en tweede lid, van de Wzd.
Ad 4) Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een Wzd-functionaris – stap 2, 4 of 5
Deze prestatie omvat alle werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van stap 2, 4 of 5 van het Wzd stappenplan door Wzd-functionaris in de extramurale setting. Alle werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van stap 2, 4 of 5 van het Wzd stappenplan in de extramurale setting door een Wzd-functionaris vallen onder deze prestatiebeschrijving en kunnen niet via andere prestatiebeschrijvingen in rekening worden gebracht.
Deze prestatie kan voor iedere cliënt telkens na het geheel doorlopen van een enkele stap (stap 2, 4 of 5) worden gedeclareerd.
Deze prestatie omvat onder meer, maar niet uitsluitend:
• Beoordelen of het zorgplan voldoet aan het uitgangspunt dat onvrijwillige zorg zoveel mogelijk wordt voorkomen en of het zorgplan geschikt is om ernstig nadeel te voorkomen in het geval van verlenging van de onvrijwillige zorg, als bedoeld in artikel 11a, eerste en tweede lid, van de Wzd.
Ad 5) Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een bij de zorg betrokken arts – stap 1
Deze prestatie omvat alle werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van stap 1 van het Wzd stappenplan door een bij de zorg betrokken arts in de extramurale setting. Alle werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van stap 1 van het Wzd stappenplan in de extramurale setting door een bij de zorg betrokken arts vallen onder deze prestatiebeschrijving en kunnen niet via andere prestatiebeschrijvingen in rekening worden gebracht.
Deze prestatie omvat onder meer, maar niet uitsluitend:
• Overleg tussen een bij de zorg betrokken arts met de zorgverantwoordelijke over het inzetten van onvrijwillige zorg als bedoeld in artikel 10, derde lid, van de Wzd.
Deze prestatie kan in rekening worden gebracht wanneer de zorgverantwoordelijk zelf geen arts is en onvrijwillige zorg wordt verleend in de categorieën medische handelingen en overige therapeutische maatregelen, beperkingen van de bewegingsvrijheid of insluiten als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdelen a, b en c, van de Wzd.
Ad 6)Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een bij de zorg betrokken arts – stap 2, 4 of 5
Deze prestatie omvat alle werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van stap 2, 4 of 5 van het Wzd stappenplan door een bij de zorg betrokken arts in de extramurale setting. Alle werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van stap 2, 4 of 5 van het Wzd stappenplan in de extramurale setting door een bij de zorg betrokken arts vallen onder deze prestatiebeschrijving en kunnen niet via andere prestatiebeschrijvingen in rekening worden gebracht.
Deze prestatie kan voor iedere cliënt telkens na het geheel doorlopen van een enkele stap (stap 2, 4 of 5) worden gedeclareerd.
Deze prestatie omvat onder meer, maar niet uitsluitend:
• Overleg tussen een bij de zorg betrokken arts met de zorgverantwoordelijke over het inzetten van onvrijwillige zorg in het geval van verlenging van de onvrijwillige zorg, als bedoeld in de artikelen 10, tiende lid, jo. 10, derde lid, van de Wzd;
Deze prestatie kan in rekening worden gebracht wanneer de zorgverantwoordelijk zelf geen arts is en onvrijwillige zorg wordt verleend in de categorieën medische handelingen en overige therapeutische maatregelen, beperkingen van de bewegingsvrijheid of insluiten als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdelen a, b en c, van de Wzd.
Ad 7) Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een niet bij de zorg betrokken deskundige – stap 2
Deze prestatie omvat alle werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van stap 2 van het Wzd stappenplan door een niet bij de zorg betrokken deskundige in de extramurale setting. Alle werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van stap 2 van het Wzd stappenplan in de extramurale setting door een niet bij de zorg betrokken deskundige vallen onder deze prestatiebeschrijving en kunnen niet via andere prestatiebeschrijvingen in rekening worden gebracht.
Deze prestatie omvat onder meer, maar niet uitsluitend:
• Overleg tussen door een niet bij de zorg betrokken deskundige met een zorgverantwoordelijke over het zorgplan om mogelijk tot nieuwe inzichten te komen waardoor het leveren van onvrijwillige zorg niet meer nodig is, in het geval van verlenging van de onvrijwillige zorg, als bedoeld in de artikelen 10, tiende lid, jo. 10, derde lid, van de Wzd.
Ad 8) Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een niet bij de zorg betrokken deskundige (stap 4 of 5)
Deze prestatie omvat alle werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van stap 4 of 5 van het Wzd stappenplan door een niet bij de zorg betrokken deskundige in de extramurale setting. Alle werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van stap 4 of 5 van het Wzd stappenplan in de extramurale setting door een niet bij de zorg betrokken deskundige vallen onder deze prestatiebeschrijving en kunnen niet via andere prestatiebeschrijvingen in rekening worden gebracht.
Deze prestatie kan voor iedere cliënt telkens na het geheel doorlopen van een enkele stap (stap 4 of 5) worden gedeclareerd.
Deze prestatie omvat onder meer, maar niet uitsluitend:
• Overleg tussen een niet bij de zorg betrokken deskundige met een zorgverantwoordelijke over het zorgplan om mogelijk tot nieuwe inzichten te komen waardoor het leveren van onvrijwillige zorg niet meer nodig is, in het geval van een derde, vierde en iedere volgende verlenging van de periode waarin onvrijwillige zorg verleend wordt, als bedoeld in de artikelen 10, tiende lid, jo. 10, derde lid, van de Wzd.
Ad 9) Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een onafhankelijke deskundige – stap 4
Deze prestatie omvat alle werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van stap 4 van het Wzd stappenplan door een onafhankelijke deskundige in de extramurale setting. Alle werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van stap 4 van het Wzd stappenplan in de extramurale setting door een onafhankelijke deskundige vallen onder deze prestatiebeschrijving en kunnen niet via andere prestatiebeschrijvingen in rekening worden gebracht.
Deze prestatie omvat onder meer, maar niet uitsluitend:
• Het adviseren van de zorgverantwoordelijke op het gebied van langdurige of intensieve zorg (bij een derde verlenging van de periode waarin onvrijwillige zorg verleend wordt), als bedoeld in artikel 11, eerste lid, van de Wzd.
Ad 10) Medische verklaring in het kader van de Wet zorg en dwang – rechterlijke machtiging
Het opstellen van een medische verklaring door een ter zake kundige arts ten behoeve van het verzoek van het Centrum Indicatiestelling Zorg tot het verlenen van een rechterlijke machtiging zoals omschreven in de Wet zorg en dwang.
Alle werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van de medische verklaring voor de rechterlijke machtiging vallen onder deze prestatiebeschrijving en kunnen niet via andere prestatiebeschrijvingen in rekening worden gebracht.
Het maximumtarief kan dus in rekening worden gebracht per medische verklaring.
Deze prestaties mag ook in rekening worden gebracht wanneer alle werkzaamheden zijn uitgevoerd, maar er uiteindelijk wordt besloten geen medische verklaring op te stellen.
Ad 11) Medische verklaring in het kader van de Wet zorg en dwang – inbewaringstelling
Het opstellen van een medische verklaring door een ter zake kundige arts ten behoeve van een beschikking tot inbewaringstelling van de burgemeester van de gemeente waarin de betreffende persoon zich bevindt zoals omschreven in de Wet zorg en dwang.
Alle werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van de medische verklaring voor de inbewaringstelling vallen onder deze prestatiebeschrijving en kunnen niet via andere prestatiebeschrijvingen in rekening worden gebracht.
Het maximumtarief kan dus in rekening worden gebracht per medische verklaring.
Indien er geen medische verklaring voor een inbewaringstelling wordt opgesteld kan deze prestatie niet in rekening worden gebracht. Hiervoor kan de prestatie ‘Beoordeling tot inbewaringstelling zonder afgifte medische verklaring in het kader van de Wet zorg en dwang’ in rekening worden gebracht, indien wordt voldaan aan alle voorwaarden van die prestatie.
Ad 12) Beoordeling tot inbewaringstelling zonder afgifte medische verklaring in het kader van de Wet zorg en dwang
Deze prestatie kan in rekening worden gebracht indien aan alle onderstaande voorwaarden wordt voldaan:
• er een beoordeling heeft plaatsgevonden door een ter zake kundige arts ten behoeve van een beschikking tot inbewaringstelling van de burgemeester van de gemeente waarin de betreffende persoon zich bevindt zoals omschreven in de Wet zorg en dwang;
• de benodigde medische verklaring voor de inbewaringstelling door de ter zake kundige arts niet wordt afgegeven;
• alle andere werkzaamheden die nodig zijn voor het afgeven van een medische verklaring wel zijn uitgevoerd.
Alle werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van de beoordeling tot de inbewaringstelling in het kader van de Wet zorg en dwang vallen onder deze prestatiebeschrijving en kunnen niet via andere prestatiebeschrijvingen in rekening worden gebracht.
Het maximumtarief kan dus per beoordeling in rekening worden gebracht.
Ad 13) Verschijnen ter zitting in het kader van de Wet zorg en dwang, per zitting
Bij het verschijnen ter zitting in het kader van de Wet zorg en dwang wordt een zorgverlener door de rechter gevraagd om een toelichting te geven op de meest actuele geestestoestand van de cliënt en de noodzakelijk geachte zorg. Hierdoor wordt de kwaliteit van de rechterlijke beslissing en daarmee de kwaliteit van de zorg geborgd.
De prestatie kan in rekening worden gebracht indien aan alle onderstaande voorwaarden wordt voldaan:
• De zorgverlener is op verzoek van de rechtbank ter zitting verschenen.
• Ten aanzien van de cliënt waarvoor de zorgverlener op verzoek van de rechterbank ter zitting is verschenen, is eerder één van de volgende prestaties gedeclareerd:
○ Medische verklaring in het kader van de Wet zorg en dwang – rechterlijke machtiging; of
○ Medische verklaring in het kader van de Wet zorg en dwang – inbewaringstelling.
De prestatie kan per zitting in rekening worden gebracht.
Ad 14) Reistoeslag zorgverlener bij verschijnen ter zitting in het kader van de Wet zorg en dwang, per 10 minuten
De prestatie Reistoeslag zorgverlener bij verschijnen ter zitting in het kader van de Wet zorg en dwang, per 10 minuten kan alleen in rekening worden gebracht als de zorgverlener reistijd heeft gemaakt om bij de locatie waar de rechtszitting plaatsvindt te verschijnen, ter verantwoording van een medische verklaring in het kader van een rechterlijke machtiging of verlenging van de inbewaringstelling.
De prestatie is ter compensatie van tijd en kan in rekening worden gebracht indien aan alle onderstaande voorwaarden wordt voldaan:
De prestatie wordt uitsluitend naar evenredigheid van de werkelijke tijd voor deze prestatie in tijdseenheden van tien minuten gedeclareerd. Dit betekent dat de behandeltijd dient te worden afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud van tien minuten.
Ad 15) Verblijf bij inbewaringstelling voor cliënten met een (vermoeden van een) verstandelijke beperking
De prestatie ‘Verblijf bij inbewaringstelling voor cliënten met een (vermoeden van een) verstandelijke beperking’ bevat de zorg ten tijde van een gedwongen opname met inbewaringstelling (IBS) aan cliënten met een (vermoeden van een) verstandelijke beperking. De cliënt is aangewezen op crisiszorg, blijkende uit het feit dat:
• Een medische verklaring is opgesteld door een ter zake kundige arts ten behoeve van een beschikking tot inbewaringstelling van de burgemeester van de gemeente waarin de betreffende persoon zich bevindt zoals omschreven in de Wet zorg en dwang; en
• de IBS is opgelegd.
De prestatie omvat de volgende componenten:
a) Verblijf:
• Verblijf voor zorg die medisch noodzakelijk is. Hierbij is inbegrepen de huisvestingskosten, inventaris, eten en drinken, schoonmaak, linnengoed, outillagemiddelen, etc.
• 24-uurs beschikbaarheid en zorglevering van verpleging en/of verzorging.
• De geneeskundige zorg geleverd door de specialist ouderengeneeskunde of arts verstandelijk gehandicapten. Bij de geneeskundige zorg is ook de diagnostiek, voor zover uitgevoerd door de specialist ouderengeneeskunde en arts verstandelijk gehandicapten, inbegrepen.
• De psychologische zorg binnen het verblijf, die samenhangt met de indicatie voor opname in het verblijf.
• De paramedische zorg (fysiotherapie, oefentherapie Mensendieck/Cesar, logopedie, diëtetiek en ergotherapie) binnen het verblijf, die samenhangt met de indicatie voor opname in het verblijf.
b) De zorg zoals psychiaters die plegen te bieden;
c) Farmaceutische zorg:
• Kosten van geneesmiddelen vallen buiten het tarief en moeten apart in rekening worden gebracht als declaratie binnen de farmaceutische zorg. In de totstandkoming van de tarieven voor het verblijf bij inbewaringstelling voor cliënten met een (vermoeden van een) verstandelijke beperking zijn geneesmiddelen uit de kosten van het verblijf gehaald.
• Omdat uitsluitend de kosten van geneesmiddelen buiten de tarieven om gedeclareerd moeten worden, maken de kosten die verband houden met de terhandstelling en hulpmiddelen alsmede de kosten voor dieetpreparaten wel onderdeel uit van het tarief. Onder dieetpreparaten worden diverse voedingsdranken, sondevoeding en metabole preparaten geschaard. Ook de kosten van eiwit- en vetpreparaten maken onderdeel uit van het tarief.
• Toebehoren als infusievloeistof of wanneer een geneesmiddel reeds in een injectienaald is verpakt, maken geen onderdeel uit van het tarief voor verblijf en moeten als declaratie binnen de farmaceutische zorg gedeclareerd worden.
Deze prestatie is declarabel per kalenderdag en kan enkel gedeclareerd worden op dagen dat de cliënt aanwezig is ten tijde van de IBS.
1. De totstandkoming van de maximumtarieven is beschreven in het Verantwoordingsdocument 'Onderbouwing maximumtarieven in de Beleidsregel Wet zorg en dwang', welk document als bijlage bij deze beleidsregel is opgenomen.
Bij vaststelling van de maximumtarieven is rekening gehouden met:
a. Indexatie
De maximumtarieven worden jaarlijks trendmatig aangepast met een gewogen gemiddelde index voor personele- en materiële kosten. De trendmatige aanpassing voor jaar t wordt gebaseerd op de voorcalculatie voor jaar t en de nacalculatie op de indices jaar t–1 (zie ook artikel 4.3);
b. Vergoeding voor gederfd rendement op eigen vermogen (VGREV)
Conform de Beleidsregel Algemeen kader tariefprincipes curatieve zorg hanteert de NZa als uitgangspunt dat ondernemersrisico een element is in de opbouw van het tarief. Voor de * heeft de NZa een generiek vergoedingspercentage bepaald van 5,47% ter dekking van de opportunity costs voor het aanhouden van eigen vermogen. Voor het bepalen van het aandeel eigen vermogen is uitgegaan van een normatief aandeel eigen vermogen/totaal vermogen van 40%. Dit resulteert in een opslag op het tarief van 0,8%.
2. Tariefsoort
Er gelden maximumtarieven.
3. Jaarlijkse indexering
De tarieven worden in beginsel jaarlijks ambtshalve geïndexeerd. Voor wat betreft de loonkosten wordt de index vastgesteld door het Ministerie van VWS. Deze index houdt verband met de CAO-afspraken. Voor wat betreft de materiële kosten wordt aangesloten bij de prijsindexcijfer particuliere consumptie uit het Centraal Economisch Plan (CEP) van het Centraal Planbureau (CPB). De op het tarief toe te passen index is het gewogen gemiddelde van de loon- en materiële indices waarbij wordt uitgegaan van een aandeel van 85,2% loonkosten en 14,8% materiële kosten. Het tarief wordt vastgesteld op basis van een voorcalculatie voor jaar t en de definitieve indices van jaar t–1.
Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze beleidsregel wordt de Beleidsregel Wet zorg en dwang, met kenmerk BR/REG-24140, ingetrokken.
Toepasselijkheid voorafgaande beleidsregel
De Beleidsregel Wet zorg en dwang met kenmerk BR/REG-24140, blijft van toepassing op besluiten en aangelegenheden die hun grondslag vinden in die beleidsregel en die betrekking hebben op de periode waarvoor die beleidsregel gold.
Inwerkingtreding / Bekendmaking
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 1 januari 2025.
Ingevolge artikel 5, aanhef en onder e, van de Bekendmakingswet, zal deze beleidsregel in de Staatscourant worden geplaatst.
De beleidsregel ligt ter inzage bij de NZa en is te raadplegen op www.nza.nl.
Citeertitel
Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel Wet zorg en dwang.
De Wet zorg en dwang (Wzd) is vanaf 1 januari 2020 in werking getreden. De Wzd regelt de rechten bij onvrijwillige zorg of onvrijwillige opname van mensen met een verstandelijke beperking en mensen met een psychogeriatrische aandoening, zoals dementie. Onvrijwillige zorg kan alleen in het zorgplan worden opgenomen aan de hand van een multidisciplinaire besluitvormingsprocedure. Deze multidisciplinaire procedure krijgt vorm via het zogeheten stappenplan Wzd1. Dit stappenplan in de Wzd beschrijft de stappen die de zorgverantwoordelijke moet zetten bij de beoordeling of onvrijwillige zorg noodzakelijk is. In het stappenplan staat ook welke deskundigen de zorgverantwoordelijke daarbij op welk moment moet betrekken en op welke momenten het zorgplan geëvalueerd moet worden. Het doel van het stappenplan is om onvrijwillige zorg te voorkomen, zo snel mogelijk af te bouwen of minder ingrijpende alternatieven in te zetten.
Gezien de aard van de werkzaamheden hebben bepaalde betrokkenen in het Wzd-stappenplan geen direct cliëntcontact. Voor deze betrokkenen bestonden in de oorspronkelijke situatie geen goede bekostigingsmogelijkheden. Dit betreft de Wzd-functionaris, deskundige van een andere discipline, deskundige niet bij de zorg betrokken en de onafhankelijke deskundige.
Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gevraagd een kostenonderzoek uit te voeren naar de macromeerkosten van de uitvoering van de Wzd binnen en vanuit de extramurale zorgverlening en een advies uit te brengen over een passende bekostiging van deze kosten.
Op verzoek van de NZa heeft KPMG Advisory N.V. een onderzoek uitgevoerd naar de tijdsinzet van de betrokken professionals om het stappenplan uit te voeren2. Ook geeft het onderzoeksrapport de benodigde incidentele en structurele ICT- en opleidingskosten weer, die essentieel zijn voor de in- en uitvoering van de Wzd.
In het onderzoek van KPMG is de zorgverantwoordelijke (en daarmee stap 3) uitgesloten. Reden hiervoor is dat zorgverantwoordelijke een wijkverpleegkundige of casemanager dementie kan zijn. Zij kunnen via de reguliere bekostiging verpleging en verzorging declareren. Zijn/haar taak is het opstellen, vaststellen, uitvoeren, evalueren en zo nodig periodiek aanpassen van een zorgplan. Zij hebben direct contact met de cliënt en kunnen daarom directe uren zorgverlening declareren.
Uit het onderzoek van KPMG kwam de volgende directe en indirecte tijdsinzet per functionaris per stap in het Wzd-stappenplan3:

Daarnaast bleek uit het onderzoek van KPMG dat er sprake was van 314 uur structurele en 407 uur incidentele tijdsinzet ten behoeve van ICT- en opleiding per organisatie, plus € 27.000,– structurele en € 4.000,– incidentele kosten per organisatie die Wzd-zorg levert.
De NZa heeft de resultaten met betrekking tot de tijdsinzet overgenomen van KPMG. Op basis van bij de NZa bekende gegevens over loonkosten, productiviteit en indirecte kosten heeft de NZa berekend wat de financiële impact is van de tijdsinzet van de betrokken zorgprofessionals bij het stappenplan Wzd.
In bijlage 1 zijn de gehanteerde loonkosten voor de diverse professionals weergegeven. Deze loonkosten dateerden oorspronkelijk uit 2020 en zijn geïndexeerd naar 2025 (voorcalculatorisch).
Voor wat betreft de productiviteit is gerekend met een productiviteitspercentage van 80,1%. Dit percentage is tot stand gekomen door de standaard jaarlijkse arbeidsduur van 1.878 uur4 te delen door 1.504,7 uur. Deze 1504,7 zijn de uren, besteedbaar voor werk, na aftrek van verlof, ziekte, vrijstellingen en opleiding.
Met betrekking tot de opslag indirecte kosten, die van toepassing is bij de specialist ouderengeneeskunde, is het percentage 25,6% gehanteerd. In bijlage 2 staat de onderbouwing van dit percentage beschreven.
Tot slot is ook het opslagpercentage voor gederfd rendement op eigen vermogen (VGREV) van 1,17% toegevoegd aan de loonkosten.
Hieronder zijn de totale kosten van de tijdsinzet per stap van het stappenplan weergegeven:
|
Totale kosten stappenplan |
|
|---|---|
|
Stap 1 |
€ 993,58 |
|
Stap 2 |
€ 914,72 |
|
Stap 4 |
€ 1.232,18 |
|
Stap 5 |
€ 715,29 |
|
Totaal |
€ 3.855,79 |
Op basis van de onderzoeksresultaten van KPMG was het ook mogelijk om de totale kosten van de tijdsinzet per betrokken functionaris te berekenen:
|
Totale kosten functionarissen |
|
|---|---|
|
Deskundige van een andere discipline |
€ 839,09 |
|
Wzd-functionaris |
€ 1.114,25 |
|
Arts |
€ 826,37 |
|
Deskundige niet bij de zorg betrokken |
€ 582,15 |
|
Onafhankelijk deskundige |
€ 493,94 |
|
Totaal |
€ 3.855,79 |
Vervolgens is gekeken naar het aantal cliënten, waarvoor het Wzd-stappenplan gevolgd wordt. De door de respondenten opgegeven data bleken hiervoor niet betrouwbaar, vanwege het lage aantal gegevens en de hoge onderlinge spreiding (0,015–27,0%). De NZa heeft daardoor een onderbouwde inschatting gemaakt van het aantal personen in de extramurale setting, waarvoor het Wzd-stappenplan gevolgd zal worden.
In 2021 kregen zo’n 585.200 cliënten een enkele vorm van wijkverpleging. Echter, niet elk persoon, die een vorm van wijkverpleging ontving, heeft een psychogeriatrische aandoening of verstandelijke beperking en/of is er sprake van onvrijwillige zorg. We weten dat ongeveer 20% van de personen, die een vorm van wijkverpleging ontving, een psychogeriatrische aandoening of verstandelijke beperking heeft. Echter, voor niet elke persoon van deze subgroep zal onvrijwillige zorg noodzakelijk zijn en dient het stappenplan doorlopen te worden. We hebben daarom gekeken naar het aandeel cliënten met de leveringsvorm modulair pakket thuis (mpt), waarvoor in het kostenonderzoek Wet zorg en dwang in de Wlz5 bleek dat het stappenplan doorlopen diende te worden. Dit aandeel is 5,4%. Op grond van deze gecombineerde gegevens, komen we tot de onderbouwde aanname dat er voor zo’n 5.850 personen in de extramurale setting het stappenplan doorlopen zal worden. Deze aanname is niet onwaarschijnlijk, daar er volgens interne informatie van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) voor het jaar 2021 525 meldingen en in 2022 250 meldingen (voorlopige cijfers d.d. september 2022) zijn gedaan over de inzet van onvrijwillige maatregelen in de extramurale setting.
Op basis hiervan is de jaarlijkse financiële impact van de tijdsinzet als volgt:
|
Totale kosten stappenplan |
€ 3.855,79 |
|
Aantal cliënten wijkverpleging |
585.200 |
|
Aantal cliënten Wzd-stappenplan |
5.852 |
|
Macro-effect tijdsinzet Wzd-stappenplan |
€ 22.564,058 |
Uit het onderzoek van KPMG bleek dat er sprake was van 314 uur structurele en 407 uur incidentele tijdsinzet ten behoeve van ICT- en opleiding per organisatie, plus € 27.000,– structurele en € 4.000,– incidentele kosten per organisatie die Wzd-zorg levert.
De NZa heeft alle afzonderlijke kostenposten onderzocht en beoordeeld in welke mate deze kostenposten overgenomen dienen te worden, teneinde recht te doen aan de kosten die gepaard gaan met de in- en uitvoering van de Wzd.
Deze analyse resulteerde in de conclusie dat structureel 97 uur en € 5.000,– en incidenteel 54 uur en € 4.000,– aan ICT- en opleidingskosten nodig zijn om de Wzd uit te voeren.
Voor de kosten per uur hebben we onderscheid gemaakt tussen de kosten per uur van de Wzd‑functionaris en de kosten per uur van overig personeel/functionarissen. Dit omdat er specifieke ICT- en opleidingskosten werden gemaakt voor de Wzd-functionaris.
Voor wat betreft de kosten per uur van de Wzd-functionaris is uitgegaan van € 109,60. Dit bedrag is gebaseerd op de totale kosten voor de Wzd-functionaris (€ 1.114,25) gedeeld door de totale tijdsinzet (610 minuten of 10,2 uur).
Voor wat betreft de kosten per uur van het overige personeel is uitgegaan van € 77,19. De onderbouwing van deze kosten per uur is opgenomen in bijlage 3.
Per organisatie resulteert dit in € 15.028,52,– jaarlijkse kosten voor ICT- & opleiding.
Uit gegevens van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) blijkt dat in 2022 zo’n 75–100 zorgaanbieders onvrijwillige zorg leverden. We verwachten een toename van het aantal zorgaanbieders, dat onvrijwillige zorg levert. Dit omdat het aantal cliënten, dat onvrijwillige zorg krijgt, zal toenemen en omdat de bekostiging voor het leveren van onvrijwillige zorg straks geborgd is. De NZa gaat daarom uit van 200 organisaties, die onvrijwillige zorg zullen leveren.
Dit resulteert in de volgende jaarlijkse financiële impact voor de ICT- en opleidingskosten:
|
Totale kosten ICT & opleiding per organisatie |
€ 15.028,52 |
|
Aantal organisaties |
200 |
|
Macrokosten ICT- & Opleidingskosten |
€ 3.005.704,76 |
|
Aantal cliënten Wzd-stappenplan |
5.852 |
|
Kosten ICT & opleiding per cliënt Wzd-stappenplan |
€ 513,62 |
De totale financiële impact bedraagt € 24,5 miljoen.
|
Macro-effect tijdsinzet Wzd-stappenplan |
€ 22.564,058 |
|
Macrokosten ICT- & Opleidingskosten |
€ 3.005.706 |
|
Totaal |
€ 25.569.763 |
Voor de bekostiging van de Wet zorg en dwang in de extramurale setting zijn de volgende prestaties opgesteld:
1. Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een deskundige van een andere discipline – stap 1
2. Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een deskundige van een andere discipline – stap 2, 4 of 5
3. Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een Wzd-functionaris – stap 1
4. Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een Wzd-functionaris – stap 2, 4 of 5
5. Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een bij de zorg betrokken arts – stap 1
6. Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een bij de zorg betrokken arts – stap 2, 4 of 5
7. Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een niet bij de zorg betrokken deskundige – stap 2
8. Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een niet bij de zorg betrokken deskundige – stap 4 of 5
9. Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een onafhankelijke deskundige – stap 4
De kostprijzen zijn op prijspeil 2024 (voorcalculatorisch).
Prestatie: Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een deskundige van een andere discipline – stap 1
De prestatie is een integrale prestatie en bevat zowel de direct als de indirect patiëntgebonden tijd.
Opbouw kostprijs:
• Tijdsinzet stappenplan: € 325,29
• ICT- & opleidingskosten: € 43,33
Totale kostprijs: € 368,62
Voor de opbouw van deze prestatie baseren we ons op de volgende tijdsbesteding6:
• Directe tijdsinzet: 93 minuten
• Indirecte tijdsinzet: 190 minuten
• Totale tijdsinzet: 283 minuten
De kostencomponent tijdsinzet is als volgt opgebouwd:
|
Betrokken professional als functionaris deskundige van een andere discipline1 |
Aandeel per stap2 |
Tijdsinzet per stap (minuten) |
Kosten tijdsinzet per stap |
|---|---|---|---|
|
Adviseur ethiek |
7,1% |
20,1 |
€ 18,50 |
|
Casemanager |
28,6% |
80,9 |
€ 74,53 |
|
Gedragsconsulent |
7,1% |
20,1 |
€ 16,83 |
|
GZ-psycholoog |
21,4% |
60,6 |
€ 102,37 |
|
SO |
7,1% |
20,1 |
€ 38,53 |
|
Verpleegkundige |
28,6% |
80,9 |
€ 74,53 |
|
Totaal |
283 |
€ 325,29 |
Rapportage onderzoek KPMG Wet zorg en dwang in de extramurale setting (A2100024892) d.d. 12 april 2023. Te raadplegen via: puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_740725_22/1/
Rapportage onderzoek KPMG Wet zorg en dwang in de extramurale setting (A2100024892) d.d. 12 april 2023. Te raadplegen via: puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_740725_22/1/
De component ICT- en opleidingskosten is als volgt opgebouwd:
Op basis van het kostenaandeel van de functionaris ‘Deskundige van een andere discipline’ van de totale kosten van de tijdsinzet (€ 839,09 / € 3.855,79 = 21,8%) zijn de ICT- en opleidingskosten per cliënt, waarvoor het Wzd-stappenplan doorlopen wordt, verdeeld. Voor de functionaris ‘Deskundige van een andere discipline’ resulteert dit in een bedrag van € 111,77 (€ 513,62 * 21,8%).
Op basis van het aandeel van stap 1 in de totale kosten van de tijdsinzet (€ 325,29 / € 839,09 = 38,8%) is dit bedrag toegerekend aan stap 1. Dit resulteert voor de functionaris ‘Deskundige van een andere discipline’ in stap 1 in een bedrag voor ICT- en opleidingskosten van € 43,33 (€ 111,77 * 38,8%).
Prestatie: Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een deskundige van een andere discipline – stap 2, 4 of 5
De prestatie is een integrale prestatie en bevat zowel de direct als de indirect patiëntgebonden tijd.
Opbouw kostprijs:
• Tijdsinzet stappenplan: € 171,84
• ICT- & opleidingskosten: € 22,89
Totale kostprijs: € 194,73
Voor de opbouw van deze prestatie baseren we ons op de volgende tijdsbesteding7:
– Stap 2
• Directe tijdsinzet: 38 minuten
• Indirecte tijdsinzet: 116 minuten
• Totale tijdsinzet: 154 minuten
– Stap 4
• Directe tijdsinzet: 0 minuten
• Indirecte tijdsinzet: 139 minuten
• Totale tijdsinzet: 139 minuten
– Stap 5
• Directe tijdsinzet: 0 minuten
• Indirecte tijdsinzet: 154 minuten
• Totale tijdsinzet: 154 minuten
De kostencomponent tijdsinzet is als volgt opgebouwd:
– Stap 2
|
Betrokken professional als functionaris deskundige van een andere discipline |
Aandeel per stap |
Tijdsinzet per stap (minuten) |
Kosten tijdsinzet per stap |
|---|---|---|---|
|
Adviseur ethiek |
7,1% |
10,9 |
€ 10,07 |
|
Casemanager |
28,6% |
44,0 |
€ 40,56 |
|
Gedragsconsulent |
7,1% |
10,9 |
€ 9,16 |
|
GZ-psycholoog |
21,4% |
33,0 |
€ 55,71 |
|
SO |
7,1% |
10,9 |
€ 20,97 |
|
Verpleegkundige |
28,6% |
44,0 |
€ 40,56 |
|
Totaal |
154 |
€ 177,01 |
– Stap 4
|
Betrokken professional als functionaris deskundige van een andere discipline |
Aandeel per stap |
Tijdsinzet per stap (minuten) |
Kosten tijdsinzet per stap |
|---|---|---|---|
|
Adviseur ethiek |
7,1% |
9,9 |
€ 9,09 |
|
Casemanager |
28,6% |
39,8 |
€ 36,61 |
|
Gedragsconsulent |
7,1% |
9,9 |
€ 8,27 |
|
GZ-psycholoog |
21,4% |
29,7 |
€ 50,28 |
|
SO |
7,1% |
9,9 |
€ 18,92 |
|
Verpleegkundige |
28,6% |
39,8 |
€ 36,61 |
|
Totaal |
139 |
€ 159,77 |
– Stap 5
|
Betrokken professional als functionaris deskundige van een andere discipline |
Aandeel per stap |
Tijdsinzet per stap (minuten) |
Kosten tijdsinzet per stap |
|---|---|---|---|
|
Adviseur ethiek |
7,1% |
10,9 |
€ 10,07 |
|
Casemanager |
28,6% |
44,0 |
€ 40,56 |
|
Gedragsconsulent |
7,1% |
10,9 |
€ 9,16 |
|
GZ-psycholoog |
21,4% |
33,0 |
€ 55,71 |
|
SO |
7,1% |
10,9 |
€ 20,97 |
|
Verpleegkundige |
28,6% |
44,0 |
€ 40,56 |
|
Totaal |
154 |
€ 177,01 |
De component ICT- en opleidingskosten is als volgt opgebouwd:
Op basis van het kostenaandeel van de functionaris ‘Deskundige van een andere discipline’ van de totale kosten van de tijdsinzet (€ 839,09 / € 3.855,79 = 21,8%) zijn de ICT- en opleidingskosten per cliënt, waarvoor het Wzd-stappenplan doorlopen wordt, verdeeld. Voor de functionaris ‘Deskundige van een andere discipline’ resulteert dit in een bedrag van € 111,77 (€ 513,62 * 21,8%).
Op basis van het aandeel van de stappen 2, 4 en 5 in de totale kosten van de tijdsinzet is dit bedrag toegerekend aan de stappen 2, 4 en 5.
Stap 2: (€ 177,01 / € 839,09 = 21,1%)
Stap 4: (€ 159,77 / € 839,09 = 19,0%)
Stap 5: (€ 177,01 / € 839,09 = 21,1%)
Dit resulteert in de volgende ICT- en opleidingskosten voor de functionaris ‘Deskundige van een andere discipline’ in de stappen 2, 4 en 5:
Stap 2: € 23,58 (€ 111,77 * 21,1%)
Stap 4: € 21,28 (€ 111,77 * 19,0%)
Stap 5: € 23,58 (€ 111,77 * 21,1%)
Bij deze prestatie hebben we de kosten van stap 2, 4 en 5 gecombineerd. Dit omdat de kosten voor deze stappen redelijk vergelijkbaar waren en dit minder prestaties en daarmee minder administratieve lasten oplevert. Bij het vaststellen van de kostprijs van de prestatie is rekening gehouden met het feit dat stap 5 minder voor zal komen dan stap 4 en stap 2.
De kosten voor de tijdsinzet en voor ICT & opleiding zijn op basis van de volgende verhouding aan de kostprijs toegerekend:
|
Verhouding |
Kostprijs tijdsinzet stappenplan |
Kostprijs ICT- & opleidingskosten |
|
|---|---|---|---|
|
Stap 2 |
6 |
€ 177,01 |
€ 23,58 |
|
Stap 4 |
3 |
€ 159,77 |
€ 21,28 |
|
Stap 5 |
1 |
€ 177,01 |
€ 23,58 |
|
Totaal |
€ 171,84 |
€ 22,98 |
Prestatie: Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een Wzd-functionaris – stap 1
De prestatie is een integrale prestatie en bevat zowel de direct als de indirect patiëntgebonden tijd.
Opbouw kostprijs:
• Tijdsinzet stappenplan: € 438,39
• ICT- & opleidingskosten: € 58,40
Totale kostprijs: € 496,79
Voor de opbouw van deze prestatie baseren we ons op de volgende tijdsbesteding8:
• Directe tijdsinzet: 0 minuten
• Indirecte tijdsinzet: 240 minuten
• Totale tijdsinzet: 240 minuten
De kostencomponent tijdsinzet is als volgt opgebouwd:
|
Betrokken professional als Wzd-functionaris1 |
Aandeel per stap2 |
Tijdsinzet per stap (minuten) |
Kosten tijdsinzet per stap |
|---|---|---|---|
|
GZ-psycholoog |
40% |
96 |
€ 162,27 |
|
SO |
60% |
144 |
€ 276,12 |
|
Totaal |
240 |
€ 438,39 |
Rapportage onderzoek KPMG Wet zorg en dwang in de extramurale setting (A2100024892) d.d. 12 april 2023. Te raadplegen via: puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_740725_22/1/
Rapportage onderzoek KPMG Wet zorg en dwang in de extramurale setting (A2100024892) d.d. 12 april 2023. Te raadplegen via: puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_740725_22/1/
De component ICT- en opleidingskosten is als volgt opgebouwd:
Op basis van het kostenaandeel van de Wzd-functionaris van de totale kosten van de tijdsinzet (€ 1.114,25 / € 3.855,79 = 28,9%) zijn de ICT- en opleidingskosten per cliënt, waarvoor het Wzd-stappenplan doorlopen wordt, verdeeld. Voor de Wzd-functionaris resulteert dit in een bedrag van € 148,43 (€ 513,62 * 28,9%).
Op basis van het aandeel van stap 1 in de totale kosten van de tijdsinzet (€ 438,39 / € 1.114,25 = 39,3%) is dit bedrag toegerekend aan stap 1. Dit resulteert voor de Wzd-functionaris in stap 1 in een bedrag voor ICT- en opleidingskosten van € 58,40 (€ 148,43 * 39,3%).
Prestatie: Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een Wzd-functionaris – stap 2, 4 of 5
De prestatie is een integrale prestatie en bevat zowel de direct als de indirect patiëntgebonden tijd.
Opbouw kostprijs:
• Tijdsinzet stappenplan: € 230,16
• ICT- & opleidingskosten: € 30,66
Totale kostprijs: € 260,81
Voor de opbouw van deze prestatie baseren we ons op de volgende tijdsbesteding9:
– Stap 2
• Directe tijdsinzet: 0 minuten
• Indirecte tijdsinzet: 130 minuten
• Totale tijdsinzet: 130 minuten
– Stap 4
• Directe tijdsinzet: 0 minuten
• Indirecte tijdsinzet: 120 minuten
• Totale tijdsinzet: 120 minuten
– Stap 5
• Directe tijdsinzet: 0 minuten
• Indirecte tijdsinzet: 120 minuten
• Totale tijdsinzet: 120 minuten
De kostencomponent tijdsinzet is als volgt opgebouwd:
– Stap 2
|
Betrokken professional als functionaris deskundige van een andere discipline |
Aandeel per stap |
Tijdsinzet per stap (minuten) |
Kosten tijdsinzet per stap |
|---|---|---|---|
|
GZ-psycholoog |
40% |
52,0 |
€ 87,90 |
|
SO |
60% |
78,0 |
€ 149,57 |
|
Totaal |
130 |
€ 237,46 |
– Stap 4
|
Betrokken professional als functionaris deskundige van een andere discipline |
Aandeel per stap |
Tijdsinzet per stap (minuten) |
Kosten tijdsinzet per stap |
|---|---|---|---|
|
GZ-psycholoog |
40% |
48,0 |
€ 81,14 |
|
SO |
60% |
72,0 |
€ 138,06 |
|
Totaal |
120 |
€ 219,20 |
– Stap 5
|
Betrokken professional als functionaris deskundige van een andere discipline |
Aandeel per stap |
Tijdsinzet per stap (minuten) |
Kosten tijdsinzet per stap |
|---|---|---|---|
|
GZ-psycholoog |
40% |
48,0 |
€ 81,14 |
|
SO |
60% |
72,0 |
€ 138,06 |
|
Totaal |
120 |
€ 219,20 |
De component ICT- en opleidingskosten is als volgt opgebouwd:
Op basis van het kostenaandeel van de Wzd-functionaris van de totale kosten van de tijdsinzet (€ 1.114,25 / € 3.855,79 = 28,9%) zijn de ICT- en opleidingskosten per cliënt, waarvoor het Wzd-stappenplan doorlopen wordt, verdeeld. Voor de Wzd-functionaris resulteert dit in een bedrag van € 148,43 (€ 513,62 * 28,9%).
Op basis van het aandeel van de stappen 2, 4 en 5 in de totale kosten van de tijdsinzet is dit bedrag toegerekend aan de stappen 2, 4 en 5.
Stap 2: (€ 237,46 / € 1.114.25 = 21,3%)
Stap 4: (€ 219,20 / € 1.114,25 = 19,7%)
Stap 5: (€ 219,20 / € 1.114,25 = 19,7%)
Dit resulteert in de volgende ICT- en opleidingskosten voor de functionaris ‘Deskundige van een andere discipline’ in de stappen 2, 4 en 5:
Stap 2: € 31,63 (€ 148,43 * 21,3%)
Stap 4: € 29,20 (€ 148,43 * 19,7%)
Stap 5: € 29,20 (€ 148,43 * 19,7%)
Bij deze prestatie hebben we de kosten van stap 2, 4 en 5 gecombineerd. Dit omdat de kosten voor deze stappen redelijk vergelijkbaar waren en dit minder prestaties en daarmee minder administratieve lasten oplevert. Bij het vaststellen van de kostprijs van de prestatie is rekening gehouden met het feit dat stap 5 minder voor zal komen dan stap 4 en stap 2.
De kosten voor de tijdsinzet en voor ICT & opleiding zijn op basis van de volgende verhouding aan de kostprijs toegerekend:
|
Verhouding |
Kostprijs tijdsinzet stappenplan |
Kostprijs ICT- & opleidingskosten |
|
|---|---|---|---|
|
Stap 2 |
6 |
€ 237,46 |
€ 31,63 |
|
Stap 4 |
3 |
€ 219,20 |
€ 29,20 |
|
Stap 5 |
1 |
€ 219,20 |
€ 29,20 |
|
Totaal |
€ 230,16 |
€ 30,66 |
Prestatie: Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een bij de zorg betrokken arts – stap 1
De prestatie is een integrale prestatie en bevat zowel de direct als de indirect patiëntgebonden tijd.
Opbouw kostprijs:
• Tijdsinzet stappenplan: € 229,90
• ICT- & opleidingskosten: € 30,62
Totale kostprijs: € 260,53
Voor de opbouw van deze prestatie baseren we ons op de volgende tijdsbesteding10:
• Directe tijdsinzet: 25 minuten
• Indirecte tijdsinzet: 118 minuten
• Totale tijdsinzet: 144 minuten
De kostencomponent tijdsinzet is als volgt opgebouwd:
|
Betrokken professional als arts1 |
Aandeel per stap2 |
Tijdsinzet per stap (minuten) |
Kosten tijdsinzet per stap |
|---|---|---|---|
|
Huisarts |
42% |
59,6 |
€ 114,34 |
|
POH |
25% |
35,8 |
€ 32,92 |
|
SO |
25% |
35,8 |
€ 68,55 |
|
Verpleegkundig specialist |
8% |
11,9 |
€ 14,09 |
|
Totaal |
144 |
€ 229,90 |
Rapportage onderzoek KPMG Wet zorg en dwang in de extramurale setting (A2100024892) d.d. 12 april 2023. Te raadplegen via: puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_740725_22/1/
Rapportage onderzoek KPMG Wet zorg en dwang in de extramurale setting (A2100024892) d.d. 12 april 2023. Te raadplegen via: puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_740725_22/1/
De component ICT- en opleidingskosten is als volgt opgebouwd:
Op basis van het kostenaandeel van de functionaris ‘Arts’ van de totale kosten van de tijdsinzet (€ 826,37 / € 3.855,79 = 21,4%) zijn de ICT- en opleidingskosten per cliënt, waarvoor het Wzd-stappenplan doorlopen wordt, verdeeld. Voor de functionaris ‘Arts’ resulteert dit in een bedrag van € 110,08 (€ 513,62 * 21,4%).
Op basis van het aandeel van stap 1 in de totale kosten van de tijdsinzet (€ 229,90 / € 826,37 = 27,8%) is dit bedrag toegerekend aan stap 1. Dit resulteert voor de functionaris ‘Arts’ in stap 1 in een bedrag voor ICT- en opleidingskosten van € 30,62 (€ 110,08 * 27,8%).
Prestatie: Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een bij de zorg betrokken arts – stap 2, 4 of 5
De prestatie is een integrale prestatie en bevat zowel de direct als de indirect patiëntgebonden tijd.
Opbouw kostprijs:
• Tijdsinzet stappenplan: € 208,20
• ICT- & opleidingskosten: € 25,21
Totale kostprijs: € 233,41
Voor de opbouw van deze prestatie baseren we ons op de volgende tijdsbesteding11:
– Stap 2
• Directe tijdsinzet: 10 minuten
• Indirecte tijdsinzet: 122 minuten
• Totale tijdsinzet: 132 minuten
– Stap 4
• Directe tijdsinzet: 10 minuten
• Indirecte tijdsinzet: 122 minuten
• Totale tijdsinzet: 132 minuten
– Stap 5
• Directe tijdsinzet: 8 minuten
• Indirecte tijdsinzet: 99 minuten
• Totale tijdsinzet: 107 minuten
De kostencomponent tijdsinzet is als volgt opgebouwd:
– Stap 2
|
Betrokken professional als arts |
Aandeel per stap |
Tijdsinzet per stap (minuten) |
Kosten tijdsinzet per stap |
|---|---|---|---|
|
Huisarts |
42% |
55,0 |
€ 105,55 |
|
POH |
25% |
33,0 |
€ 30,39 |
|
SO |
25% |
33,0 |
€ 63,28 |
|
Verpleegkundig specialist |
8% |
11,0 |
€ 13,01 |
|
Totaal |
132 |
€ 212,22 |
– Stap 4
|
Betrokken professional als arts |
Aandeel per stap |
Tijdsinzet per stap (minuten) |
Kosten tijdsinzet per stap |
|---|---|---|---|
|
Huisarts |
42% |
55,0 |
€ 105,55 |
|
POH |
25% |
33,0 |
€ 30,39 |
|
SO |
25% |
33,0 |
€ 63,28 |
|
Verpleegkundig specialist |
8% |
11,0 |
€ 13,01 |
|
Totaal |
132 |
€ 212,22 |
– Stap 5
|
Betrokken professional als arts |
Aandeel per stap |
Tijdsinzet per stap (minuten) |
Kosten tijdsinzet per stap |
|---|---|---|---|
|
Huisarts |
42% |
44,6 |
€ 85,56 |
|
POH |
25% |
26,8 |
€ 24,63 |
|
SO |
25% |
26,8 |
€ 51,29 |
|
Verpleegkundig specialist |
8% |
8,9 |
€ 10,54 |
|
Totaal |
107 |
€ 172,03 |
De component ICT- en opleidingskosten is als volgt opgebouwd:
Op basis van het kostenaandeel van de functionaris ‘Arts’ van de totale kosten van de tijdsinzet (€ 826,37 / € 3.855,79 = 21,4%) zijn de ICT- en opleidingskosten per cliënt, waarvoor het Wzd-stappenplan doorlopen wordt, verdeeld. Voor de functionaris ‘Arts’ resulteert dit in een bedrag van € 110,08 (€ 513,62 * 21,4%).
Op basis van het aandeel van de stappen 2, 4 en 5 in de totale kosten van de tijdsinzet is dit bedrag toegerekend aan de stappen 2, 4 en 5.
Stap 2: (€ 212,22 / € 826,37 = 25,7%)
Stap 4: (€ 212,22 / € 826,37 = 25,7%)
Stap 5: (€ 172,03 / € 826,37 = 20,8%)
Dit resulteert in de volgende ICT- en opleidingskosten voor de functionaris ‘Deskundige van een andere discipline’ in de stappen 2, 4 en 5:
Stap 2: € 28,27 (€ 110,08 * 25,7%)
Stap 4: € 28,27 (€ 110,08 * 25,7%)
Stap 5: € 22,92 (€ 110,08 * 20,8%)
Bij deze prestatie hebben we de kosten van stap 2, 4 en 5 gecombineerd. Dit omdat de kosten voor deze stappen redelijk vergelijkbaar waren en dit minder prestaties en daarmee minder administratieve lasten oplevert. Bij het vaststellen van de kostprijs van de prestatie is rekening gehouden met het feit dat stap 5 minder voor zal komen dan stap 4 en stap 2.
De kosten voor de tijdsinzet en voor ICT & opleiding zijn op basis van de volgende verhouding aan de kostprijs toegerekend:
|
Verhouding |
Kostprijs tijdsinzet stappenplan |
Kostprijs ICT- & opleidingskosten |
|
|---|---|---|---|
|
Stap 2 |
6 |
€ 212,22 |
€ 28,27 |
|
Stap 4 |
3 |
€ 212,22 |
€ 28,27 |
|
Stap 5 |
1 |
€ 172,03 |
€ 22,92 |
|
Totaal |
€ 208,20 |
€ 25,21 |
Prestatie: Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een niet bij de zorg betrokken deskundige – stap 2
De prestatie is een integrale prestatie en bevat zowel de direct als de indirect patiëntgebonden tijd.
Opbouw kostprijs:
• Tijdsinzet stappenplan: € 288,03
• ICT- & opleidingskosten: € 38,37
Totale kostprijs: € 326,40
Voor de opbouw van deze prestatie baseren we ons op de volgende tijdsbesteding12:
• Directe tijdsinzet: 43 minuten
• Indirecte tijdsinzet: 241 minuten
• Totale tijdsinzet: 284 minuten
De kostencomponent tijdsinzet is als volgt opgebouwd:
|
Betrokken professional als functionaris ‘Deskundige niet bij de zorg betrokken’1 |
Aandeel per stap2 |
Tijdsinzet per stap (minuten) |
Kosten tijdsinzet per stap |
|---|---|---|---|
|
Adviseur ethiek |
7,7% |
21,9 |
€ 20,14 |
|
Casemanager |
15,4% |
43,7 |
€ 40,27 |
|
Gedragsconsulent |
7,7% |
21,9 |
€ 18,31 |
|
GZ-psycholoog |
15,4% |
43,7 |
€ 73,93 |
|
Paramedici |
7,7% |
21,9 |
€ 21,77 |
|
Verpleegkundige |
30,8% |
87,5 |
€ 80,55 |
|
Verzorgende |
15,4% |
43,7 |
€ 33,06 |
|
Totaal |
284 |
€ 288,03 |
Rapportage onderzoek KPMG Wet zorg en dwang in de extramurale setting (A2100024892) d.d. 12 april 2023. Te raadplegen via: puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_740725_22/1/
Rapportage onderzoek KPMG Wet zorg en dwang in de extramurale setting (A2100024892) d.d. 12 april 2023. Te raadplegen via: puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_740725_22/1/
De component ICT- en opleidingskosten is als volgt opgebouwd:
Op basis van het kostenaandeel van de functionaris ‘Deskundige niet bij de zorg betrokken’ van de totale kosten van de tijdsinzet (€ 582,15 / € 3.855,79 = 15,1%) zijn de ICT- en opleidingskosten per cliënt, waarvoor het Wzd-stappenplan doorlopen wordt, verdeeld. Voor de functionaris ‘Deskundige niet bij de zorg betrokken’ resulteert dit in een bedrag van € 77,55 (€ 513,62 * 15,1%).
Op basis van het aandeel van stap 2 in de totale kosten van de tijdsinzet (€ 288,03 / € 582,15 = 49,5%) is dit bedrag toegerekend aan stap 2. Dit resulteert voor de functionaris ‘Deskundige niet bij de zorg betrokken’ in stap 2 in een bedrag voor ICT- en opleidingskosten van € 38,37 (€ 77,55 * 49,5%).
Prestatie: Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een niet bij de zorg betrokken deskundige – stap 4 of 5
De prestatie is een integrale prestatie en bevat zowel de direct als de indirect patiëntgebonden tijd.
Opbouw kostprijs:
• Tijdsinzet stappenplan: € 147,06
• ICT- & opleidingskosten: € 19,59
Totale kostprijs: € 166,65
Voor de opbouw van deze prestatie baseren we ons op de volgende tijdsbesteding13:
– Stap 4 en 5
• Directe tijdsinzet: 0 minuten
• Indirecte tijdsinzet: 145 minuten
• Totale tijdsinzet: 145 minuten
De kostencomponent tijdsinzet is als volgt opgebouwd:
– Stap 4 en 5
|
Betrokken professional als functionaris ‘Deskundige niet bij de zorg betrokken’ |
Aandeel per stap |
Tijdsinzet per stap (minuten) |
Kosten tijdsinzet per stap |
|---|---|---|---|
|
Adviseur ethiek |
7,7% |
11,2 |
€ 10,28 |
|
Casemanager |
15,4% |
22,3 |
€ 20,56 |
|
Gedragsconsulent |
7,7% |
11,2 |
€ 9,35 |
|
GZ-psycholoog |
15,4% |
22,3 |
€ 37,75 |
|
Paramedici |
7,7% |
11,2 |
€ 11,11 |
|
Verpleegkundige |
30,8% |
44,7 |
€ 41,12 |
|
Verzorgende |
15,4% |
22,3 |
€ 16,88 |
|
Totaal |
145 |
€ 147,06 |
De component ICT- en opleidingskosten is als volgt opgebouwd:
Op basis van het kostenaandeel van de functionaris ‘Deskundige niet bij de zorg betrokken’ van de totale kosten van de tijdsinzet (€ 582,15 / € 3.855,79 = 15,1%) zijn de ICT- en opleidingskosten per cliënt, waarvoor het Wzd-stappenplan doorlopen wordt, verdeeld. Voor de functionaris ‘Deskundige niet bij de zorg betrokken’ resulteert dit in een bedrag van € 77,55 (€ 513,62 * 15,1%).
Op basis van het aandeel van zowel stap 4 als 5 in de totale kosten van de tijdsinzet (€ 147,06 / € 582,15 = 25,3%) is dit bedrag toegerekend aan stap 4 en 5. Dit resulteert voor de functionaris ‘Deskundige niet bij de zorg betrokken’ in stap 4 en 5 in een bedrag voor ICT- en opleidingskosten van € 19,59 (€ 77,55 * 25,3%).
Prestatie: Uitvoering van het stappenplan Wzd in de extramurale setting door een onafhankelijke deskundige – stap 4
De prestatie is een integrale prestatie en bevat zowel de direct als de indirect patiëntgebonden tijd.
Opbouw kostprijs:
• Tijdsinzet stappenplan: € 493,94
• ICT- & opleidingskosten: € 65,80
Totale kostprijs: € 559,74
Voor de opbouw van deze prestatie baseren we ons op de volgende tijdsbesteding14:
• Directe tijdsinzet: 74 minuten
• Indirecte tijdsinzet: 238 minuten
• Totale tijdsinzet: 312 minuten
De kostencomponent tijdsinzet is als volgt opgebouwd:
|
Betrokken professional als functionaris ‘Onafhankelijk deskundige’1 |
Aandeel per stap2 |
Tijdsinzet per stap (minuten) |
Kosten tijdsinzet per stap |
|---|---|---|---|
|
GZ-psycholoog |
37,5% |
117,0 |
€ 197,77 |
|
Verpleegkundige |
25,0% |
78,0 |
€ 71,83 |
|
SO |
37,5% |
117,0 |
€ 224,35 |
|
Totaal |
312 |
€ 493,94 |
Rapportage onderzoek KPMG Wet zorg en dwang in de extramurale setting (A2100024892) d.d. 12 april 2023. Te raadplegen via: puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_740725_22/1/
Rapportage onderzoek KPMG Wet zorg en dwang in de extramurale setting (A2100024892) d.d. 12 april 2023. Te raadplegen via: puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_740725_22/1/
De component ICT- en opleidingskosten is als volgt opgebouwd:
Op basis van het kostenaandeel van de functionaris ‘Onafhankelijk deskundige’ van de totale kosten van de tijdsinzet (€ 493,94 / € 3.855,79 = 12,8%) zijn de ICT- en opleidingskosten per cliënt, waarvoor het Wzd-stappenplan doorlopen wordt, verdeeld. Voor de functionaris ‘Onafhankelijk deskundige’ resulteert dit in een bedrag van € 65,80 (€ 513,62 * 12,8%).
Omdat de functionaris ‘Onafhankelijk deskundige’ alleen in stap 4 betrokken dient te worden, zijn deze kosten € 65,80 één op één toegedeeld aan deze prestatie.
Onderdeel van de wet is de mogelijkheid tot onvrijwillige opname of verblijf. Een medische verklaring van een ter zake kundige arts is noodzakelijk voor een verzoek tot het verlenen van een machtiging van de rechter voor onvrijwillige opname en verblijf of voortzetting van het verblijf. Daarnaast is de medische verklaring noodzakelijk voor een beschikking tot inbewaringstelling van de burgemeester.
Het opstellen van een medische verklaring kan door diverse artsen worden gedaan. De Minister van VWS heeft op 4 juni 2021, middels een brief met kenmerk 2369290-1009887-PZO, een aanwijzing op grond van artikel 7 van de Wmg, aan de NZa gegeven. Op basis hiervan heeft de NZa prestatiebeschrijvingen en tarieven vastgesteld voor werkzaamheden in het kader van de medische verklaring.
Het maximumtarief voor deze prestatie is opgebouwd uit de volgende elementen:
• De opbouw van de prestatie uitgedrukt in aantal minuten (in)direct patiëntgebonden tijd;
• Een tarief per 60 minuten (in)direct patiëntgebonden tijd. Het aantal uren direct en indirect patiëntgebonden tijd in de prestatie vermenigvuldigd met het tarief per 60 minuten vormt het maximumtarief van de prestatie.
De prestatie ‘Medische verklaring in het kader van de Wet zorg en dwang – rechterlijke machtiging’ is een integrale prestatie en bevat zowel de direct als de indirect patiëntgebonden tijd.
Voor de opbouw van deze prestatie gaan we uit van de volgende gemiddelde tijdsbesteding:
|
Voorbereiden en beoordelingsgesprek: |
2,5 uur |
|
Rapportage: |
1 uur |
|
Reistijd |
1,5 uur |
Bij deze prestatie wordt dus uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van 5 uur.
Het tarief per 60 minuten is als volgt opgebouwd:
• Directe personeelskosten: specialist ouderengeneeskunde: een uurtarief van € 77 per uur, gebaseerd op het kostenonderzoek GZSP,
• Indirecte kosten: opslagpercentage van 42,95%, gebaseerd op het kostenonderzoek GZSP,
• VGREV: opslagpercentage voor gederfd rendement op eigen vermogen van 2,24%,
• Prijsindexatie naar het betreffende tariefjaar van de kostenonderdelen loon en materieel.
Het maximumtarief voor deze prestatie is opgebouwd uit de volgende elementen:
• De opbouw van de prestatie uitgedrukt in aantal minuten (in)direct patiëntgebonden tijd;
• Een tarief per 60 minuten (in)direct patiëntgebonden tijd. Het aantal uren direct en indirect patiëntgebonden tijd in de prestatie vermenigvuldigd met het tarief per 60 minuten vormt het maximumtarief van de prestatie;
• Kosten software.
De prestatie ‘Medische verklaring in het kader van de Wet zorg en dwang – inbewaringstelling’ is een integrale prestatie en bevat zowel de direct als de indirect patiëntgebonden tijd.
Voor de opbouw van deze prestatie gaan we uit van de volgende gemiddelde tijdsbesteding:
|
Voorbereiden en beoordelingsgesprek: |
2,5 uur |
|
Rapportage: |
1 uur |
|
Reistijd |
1,5 uur |
|
Wachttijd: |
2 uur |
Bij deze prestatie wordt dus uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van 7 uur voor de ter zake kundige arts.
Voor de ondersteunende/begeleidende zorgverlener wordt bij deze prestatie uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van 4,9 uur (70% van 7 uur).
Het tarief per 60 minuten is als volgt opgebouwd:
• Directe personeelskosten:
○ Specialist Ouderengeneeskunde: een uurtarief van € 77 per uur voor de, gebaseerd op het kostenonderzoek GZSP,
○ Verpleegkundige: een uurtarief van € 29,50 per uur, gebaseerd op het kostenonderzoek GZSP,
• Indirecte kosten: opslagpercentage van 42,95%, gebaseerd op het kostenonderzoek GZSP,
• VGREV: opslagpercentage voor gederfd rendement op eigen vermogen van 2,24%,
• Prijsindexatie naar het betreffende tariefjaar van de kostenonderdelen loon en materieel.
Het maximumtarief voor deze prestatie is opgebouwd uit de volgende elementen:
• De opbouw van de prestatie uitgedrukt in aantal minuten (in)direct patiëntgebonden tijd;
• Een tarief per 60 minuten (in)direct patiëntgebonden tijd. Het aantal uren direct en indirect patiëntgebonden tijd in de prestatie vermenigvuldigd met het tarief per 60 minuten vormt het maximumtarief van de prestatie.
De presentatie ‘Beoordeling tot inbewaringstelling in het kader van de Wet zorg en dwang’ is een integrale prestatie en bevat zowel de direct als de indirect patiëntgebonden tijd.
Voor de opbouw van deze prestatie gaan we uit van de volgende gemiddelde tijdsbesteding:
|
Voorbereiden en beoordelingsgesprek: |
2,5 uur |
|
Rapportage: |
1 uur |
|
Reistijd |
1,5 uur |
Bij deze prestatie wordt dus uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van 5 uur voor de ter zake kundige arts.
Voor de ondersteunende/begeleidende zorgverlener wordt bij deze prestatie uitgegaan van een gemiddelde tijdsbesteding van 3,5 uur (70% van 5 uur).
Het tarief per 60 minuten is als volgt opgebouwd:
• Directe personeelskosten:
○ Specialist Ouderengeneeskunde: een uurtarief van € 77 per uur voor de, gebaseerd op het kostenonderzoek GZSP,
○ Verpleegkundige: een uurtarief van € 29,50 per uur, gebaseerd op het kostenonderzoek GZSP,
• Indirecte kosten: opslagpercentage van 42,95%, gebaseerd op het kostenonderzoek GZSP,
• VGREV: opslagpercentage voor gederfd rendement op eigen vermogen van 2,24%,
• Prijsindexatie naar het betreffende tariefjaar van de kostenonderdelen loon en materieel.
Voor de opbouw van deze prestatie gaan we uit van de volgende gemiddelde tijdsbesteding:
|
Aanwezigheid zitting: |
0,5 uur |
Het tarief per 60 minuten is als volgt opgebouwd:
• Directe personeelskosten:
○ Specialist Ouderengeneeskunde: een uurtarief van € 77 per uur voor de, gebaseerd op het kostenonderzoek GZSP,
○ Verpleegkundige: een uurtarief van € 29,50 per uur, gebaseerd op het kostenonderzoek GZSP,
○ De gemiddelde loonkosten arts verstandelijk gehandicapten/specialisten ouderengeneeskunde en de gemiddelde loonkosten verpleegkundigen tellen respectievelijk voor 60% en 40% mee in de opbouw van het tarief;
• VGREV: opslagpercentage voor gederfd rendement op eigen vermogen van 2,24%,
• Prijsindexatie naar het betreffende tariefjaar van de kostenonderdelen loon en materieel.
De reistoeslag bestaat uit het aantal minuten reistijd keer de kostprijs van een zorgverlener per minuut. De kostprijs per minuut is gebaseerd op 60% van het uurtarief van de specialist ouderengeneeskunde en 40% van het uurtarief van de verpleegkundigen.
Het maximumtarief voor deze prestatie is gebaseerd op het bestaande tarief voor de prestatie ‘ghz crisiszorg zwaar (Z494)’ zoals omschreven in de Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven zorgzwaartepakketten en volledig pakket thuis, aangevuld met een opslagpercentage voor gederfd rendement op eigen vermogen (VGREV) van 1,17%. Het tarief is geschoond voor de kosten van geneesmiddelen (€ 0,09 per dag definitief niveau 2021). Kosten van geneesmiddelen vormen geen onderdeel van het integrale dagtarief.
|
Functionaris |
Betrokken professional1 |
Kosten per uur (2020) |
Kosten per uur (2024 voorcalculatorisch) |
Kosten per uur (2025 voorcalculatorisch) |
|---|---|---|---|---|
|
Deskundige van een andere discipline |
Adviseur ethiek |
€ 44,19 |
€ 52,84 |
€ 55,25 |
|
Casemanager |
€ 44,19 |
€ 52,84 |
€ 55,25 |
|
|
Gedragsconsulent |
€ 39,73 |
€ 48,06 |
€ 50,25 |
|
|
GZ-psycholoog |
€ 80,18 |
€ 97,00 |
€ 101,42 |
|
|
SO |
€ 92,02 |
€ 110,04 |
€ 115,05 |
|
|
Verpleegkundige |
€ 44,19 |
€ 52,84 |
€ 55,25 |
|
|
Wzd-functionaris |
GZ-psycholoog |
€ 80,18 |
€ 97,00 |
€ 101,42 |
|
SO |
€ 92,02 |
€ 110,04 |
€ 115,05 |
|
|
Arts |
Huisarts |
€ 92,02 |
€ 110,04 |
€ 115,05 |
|
POH |
€ 44,19 |
€ 52,84 |
€ 55,25 |
|
|
SO |
€ 92,02 |
€ 110,04 |
€ 115,05 |
|
|
Verpleegkundig specialist |
€ 56,31 |
€ 68,12 |
€ 71,23 |
|
|
Deskundige niet bij de zorg betrokken |
Adviseur ethiek |
€ 44,19 |
€ 52,84 |
€ 55,25 |
|
Casemanager |
€ 44,19 |
€ 52,84 |
€ 55,25 |
|
|
Gedragsconsulent |
€ 39,73 |
€ 48,06 |
€ 50,25 |
|
|
GZ-psycholoog |
€ 80,18 |
€ 97,00 |
€ 101,42 |
|
|
Paramedici |
€ 47,21 |
€ 57,11 |
€ 59,72 |
|
|
Verpleegkundige |
€ 50,25 |
€ 52,84 |
€ 55,25 |
|
|
Verzorgende |
€ 35,86 |
€ 43,38 |
€ 45,36 |
|
|
Onafhankelijk deskundige |
GZ-psycholoog |
€ 80,18 |
€ 97,00 |
€ 101,42 |
|
Verpleegkundige |
€ 50,25 |
€ 52,84 |
€ 55,25 |
|
|
SO |
€ 113,86 |
€ 110,04 |
€ 115,05 |
Rapportage onderzoek KPMG Wet zorg en dwang in de extramurale setting (A2100024892) d.d. 12 april 2023, p. 3. Te raadplegen via: puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_740725_22/1/
In het Onderzoek tariefherijking verpleging en verzorging15 is rekening gehouden met de volgende opslag voor niet-zorg gebonden kosten:
• de niet-zorg gebonden personeelskosten (personeel voor overhead- en managementtaken): 11,5%
• de overige personeelskosten (bijvoorbeeld reiskosten en opleidingskosten): 5,1%
• de materiële kosten zoals kosten voor communicatie, kwaliteitsbevordering, abonnementen en lidmaatschappen, accountants- en advieskosten: 10,5%
• de kapitaallasten (afschrijvingen op gebouwen en inventaris, leaseauto’s): 3,6%
• Totaal: 30,7%
Bij de totstandkoming van de kostprijzen zijn de kosten voor ICT- en opleiding separaat meegenomen en onderdeel van de kostprijs per prestatie. Daarom is ervoor gekozen om de ‘Overige personeelskosten’ in mindering te brengen op de opslag indirecte kosten. Het gehanteerde percentage voor de opslag indirecte kosten komt daarmee op 25,6%.
|
A |
B |
C |
D |
E |
|---|---|---|---|---|
|
Berekening kosten per uuroverig personeel |
Kosten tijdsinzet functionaris |
Tijdsinzet (minuten per stappenplan) |
Gemiddelde kosten per uur |
Aandeel |
|
Deskundige van een andere discipline |
€ 839,09 |
730 |
€ 68,79 |
€ 23,63 |
|
Arts |
€ 826,37 |
515 |
€ 96,28 |
€ 23,27 |
|
Deskundige niet bij de zorg betrokken |
€ 582,15 |
574 |
€ 60,85 |
€ 16,39 |
|
Onafhankelijk deskundige |
€ 493,94 |
312 |
€ 94,9990,85 |
€ 13,91 |
|
Totaal |
2131 |
€ 77,19 |
Dit betreft de onderbouwing van de kosten per uur van het overig personeel (niet zijnde de Wzd‑functionaris); kolom A. Hierbij is uitgegaan van de gevonden kosten voor de tijdsinzet van de overige functionarissen (kolom B) en deze te delen door de totale tijdsinzet voor het doorlopen van het stappenplan (kolom C). Dit resulteert in een gemiddelde kosten per uur per functionaris (kolom D). Door het aandeel van de tijdsinzet van iedere functionaris (kolom C) te delen door de totale tijdsinzet (2.131 minuten) en te vermenigvuldigen met de gemiddelde kosten per uur per functionaris (kolom D) ontstaat er in kolom E een aandeel per functionaris van de totale kosten per uur voor overig personeel € 73,83.
Op grond van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg):
– stelt de NZa beleidsregels vast met betrekking tot het uitoefenen van de bevoegdheid om prestatiebeschrijvingen en tarieven vast te stellen;
– stelt de NZa beschikkingen vast ten behoeve van het rechtsgeldig in rekening kunnen brengen van een tarief.
In deze beleidsregel wordt de eerstgenoemde bevoegdheid concreet uitgewerkt in beleid.
Op basis van de uitgangspunten beschreven in deze beleidsregel stelt de NZa prestaties met maximumtarieven vast in een beschikking. Deze prestaties met maximumtarieven staan in de ‘Prestatie- en tariefbeschikking Wet zorg en dwang’. In deze beschikking worden nadere voorwaarden, voorschriften en beperkingen gesteld aan de declaratie van bepaalde prestaties. Zorgaanbieders mogen geen tarief voor een prestatie in rekening brengen waarvoor de NZa geen prestatiebeschrijving heeft vastgesteld.
In het voormelde verantwoordingsdocument staat opgenomen op welke wijze de tarieven voor de beschreven prestaties tot stand komen. Hiervoor worden de basisbedragen op definitief niveau jaar t–1 weergegeven en daarbij aangegeven dat de tarieven vervolgens jaarlijks geïndexeerd worden. Doel van het indexeren van de tarieven is de zorgaanbieders te corrigeren voor de te verwachte inflatie. Het tarief dat is weergegeven in de prestatie- en tariefbeschikking wordt daarmee vastgesteld op basis van een (gewogen) voorcalculatie voor jaar t en de definitieve index van jaar t–1.
2020
De Wzd is op 1 januari 2020 van kracht geworden. De Wzd vervangt, tezamen met de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz), de Wet Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Wet BOPZ). De Wzd regelt de rechten van mensen met een verstandelijke beperking of met een psychogeriatrische aandoening (bijvoorbeeld dementie) die onvrijwillige zorg (moeten) krijgen of onvrijwillig worden opgenomen in een zorginstelling.
2021
Met ingang van 1 januari 2021 heeft de NZa een prestatiebeschrijving vastgesteld voor de medische verklaring in het kader van de Wzd.
2022
Vanaf 2022 is de prestatiebeschrijving voor de medische verklaring gesplitst in drie prestatiebeschrijvingen, één voor de rechterlijke machtiging en twee voor de inbewaringstelling.
Ook zijn de prestaties ‘Verschijnen ter zitting in het kader van de Wet zorg en dwang, per zitting’, ‘Reistoeslag zorgverlener bij verschijnen ter zitting in het kader van de Wet zorg en dwang, per 10 minuten’ en ‘Verblijf bij inbewaringstelling voor cliënten met een (vermoeden van een) verstandelijke beperking’ vastgesteld.
2024
Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gevraagd een kostenonderzoek uit te voeren naar de macromeerkosten van de uitvoering van de Wzd binnen en vanuit de extramurale zorgverlening en een advies uit te brengen over een passende bekostiging van deze kosten.
Vervolgens heeft KPMG Advisory N.V. op verzoek van de NZa een onderzoek uitgevoerd naar de tijdsinzet van de betrokken professionals om het stappenplan uit te voeren. Ook geeft het onderzoeksrapport de benodigde incidentele en structurele ICT- en opleidingskosten weer, die essentieel zijn voor de in- en uitvoering van de Wzd.
Vervolgens heeft de NZa per 2024 prestatiebeschrijvingen en tarieven vastgesteld voor de uitvoering van de Wzd in de extramurale setting.
De prestatiebeschrijvingen in deze beleidsregel zien op personen die niet in het bezit zijn van een Wlz-indicatie. Voor personen met een Wlz-indicatie zijn prestatiebeschrijvingen opgenomen in de Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven zorgzwaartepakketten en volledig pakket thuis en de Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven modulaire zorg.
De prestatiebeschrijvingen van de NZa zijn functioneel omschreven. Dit betekent dat de zorg zelf wordt omschreven, maar dat niet wordt voorgeschreven wie de zorg levert, of waar de zorg moet worden geleverd. Dit biedt zorgaanbieders en zorgverzekeraars ruimte om eigen keuzes te maken over de inzet van vormen van digitale zorg. Het staat zorgaanbieders binnen de bestaande prestaties vrij om hun zorgproces te veranderen door bijvoorbeeld face-to-face contact gedeeltelijk te vervangen door digitale zorg op afstand, of om digitale zorg als aanvulling op de behandeling aan te bieden. Dit is mogelijk zonder dat de bestaande prestaties gewijzigd moeten worden.
Of digitale zorg geleverd kan worden, is in de meeste gevallen ter beoordeling aan de zorgaanbieder. Een belangrijk wettelijk kader is de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). De Wkkgz omschrijft normen voor het aanbieden van goede zorg die van goede kwaliteit en van goed niveau moet zijn. Per zorgvraag en situatie moet hieraan invulling worden gegeven door de zorgaanbieder.
Voorwaarde voor het declareren van de digitale zorg is wel dat de zorg op afstand inhoudelijk vergelijkbaar is met de reguliere zorgverlening.
De prestaties als omschreven in artikel 5, onderdelen 1 tot en met 9, zijn van toepassing op de cliënt in de extramurale setting. Dit betekent dat de cliënt thuis verblijft en dus niet is opgenomen in bijvoorbeeld een eerstelijnsverblijf, een medisch-specialistische of ggz-instelling (niet limitatieve opsomming).
Deze prestaties mogen ook in rekening worden gebracht als de evaluatie (binnen een stap) ertoe leidt dat de inzet van onvrijwillige zorgmaatregelen gestopt kan worden.
De prestatiebeschrijving ziet alleen op de toepassing van de Wzd voor personen zonder Wlz-indicatie, waarbij een opname benodigd is waartegen de betrokkene zich verzet. Voor deze opname is een rechterlijke machtiging nodig. Deze machtiging wordt afgegeven door de burgerlijke rechter op verzoek van het CIZ. Voor dit verzoek is een medische verklaring nodig van een ter zake kundige arts die de cliënt met oog op de machtiging kort te voren heeft onderzocht, maar niet bij diens behandeling betrokken was (d.w.z. minimaal één jaar geen zorg heeft verleend aan de cliënt). Inhoudelijk betekent dit dat deze zorgverlener moet vaststellen dat er sprake is van een relevante diagnose en dat de gediagnosticeerde aandoening dreigt te leiden tot ‘ernstig nadeel’ in de zin van de Wzd en dat de opname of het verblijf noodzakelijk en proportioneel is om dit ‘ernstig nadeel’ af te wenden. Dit is een zorginhoudelijke, diagnostische conclusie waarbij vooral het gedrag en geestesgesteldheid en mogelijk de somatiek van de betrokkene in het geding zijn.
Daarnaast is het mogelijk dat een burgemeester een inbewaringstelling gelast indien het ernstig nadeel zodanig onmiddellijk dreigend is dat een rechterlijke machtiging als bedoeld in artikel 24, eerste lid, van de Wet zorg en dwang niet kan worden afgewacht. Hiertoe is eveneens een medische verklaring nodig van een ter zake kundige arts. Hetgeen hiervoor over de medische verklaring voor de rechterlijke machtiging is vermeld is ook van toepassing voor de medische verklaring voor de inbewaringstelling.
De terzake kundige arts wordt tijdens het beoordelen van een cliënt in het kader van een inbewaringstelling (meestal) vergezeld door een psychiatrisch/gespecialiseerd verpleegkundige, vanwege de veiligheid en het verlenen van een aantal zorgtaken.
De toegevoegde wachttijd heeft onder andere betrekking op het wachten op dossier(s), de burgemeester, crisisplek en/of ambulance.
De zitting kan bijvoorbeeld plaatsvinden op de rechtbank, bij de cliënt thuis of de instelling waar de cliënt verblijft.
Zorgverleners die hun behandeling binnen de muren van de instelling uitvoeren en buiten het woon-werkverkeer geen reistijd maken om ter zitting te verschijnen in de instelling, kunnen deze toeslag niet in rekening brengen. Als de zitting online plaatsvindt is het ook niet mogelijk om deze prestatie in rekening te brengen.
Artikel 5–11a van de Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte cliënten.
Rapportage onderzoek KPMG Wet zorg en dwang in de extramurale setting (A2100024892) d.d. 12 april 2023. Te raadplegen via: puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_740725_22/1/
Rapportage onderzoek KPMG Wet zorg en dwang in de extramurale setting (A2100024892) d.d. 12 april 2023, p. 3. Te raadplegen via: puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_740725_22/1/
Kostenonderzoek Wet zorg en dwang. Te raadplegen via: puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_637129_22/1/
Rapportage onderzoek KPMG Wet zorg en dwang in de extramurale setting (A2100024892) d.d. 12 april 2023. Te raadplegen via: puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_740725_22/1/
Rapportage onderzoek KPMG Wet zorg en dwang in de extramurale setting (A2100024892) d.d. 12 april 2023. Te raadplegen via: puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_740725_22/1/
Rapportage onderzoek KPMG Wet zorg en dwang in de extramurale setting (A2100024892) d.d. 12 april 2023. Te raadplegen via: puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_740725_22/1/
Rapportage onderzoek KPMG Wet zorg en dwang in de extramurale setting (A2100024892) d.d. 12 april 2023. Te raadplegen via: puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_740725_22/1/
Rapportage onderzoek KPMG Wet zorg en dwang in de extramurale setting (A2100024892) d.d. 12 april 2023. Te raadplegen via: puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_740725_22/1/
Rapportage onderzoek KPMG Wet zorg en dwang in de extramurale setting (A2100024892) d.d. 12 april 2023. Te raadplegen via: puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_740725_22/1/
Rapportage onderzoek KPMG Wet zorg en dwang in de extramurale setting (A2100024892) d.d. 12 april 2023. Te raadplegen via: puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_740725_22/1/
Rapportage onderzoek KPMG Wet zorg en dwang in de extramurale setting (A2100024892) d.d. 12 april 2023. Te raadplegen via: puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_740725_22/1/
Rapportage onderzoek KPMG Wet zorg en dwang in de extramurale setting (A2100024892) d.d. 12 april 2023. Te raadplegen via: puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_740725_22/1/
Onderzoek tariefherijking verpleging en verzorging – Wijkverpleging Zvw (PwC). Te raadplegen via:puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_3582_22/1/
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-22873.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.