Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatscourant 2024, 22856 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatscourant 2024, 22856 | beleidsregel |
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs,
Gelet op artikel 75, elfde lid, van de Wet op het primair onderwijs, artikel 4.5, negende lid, van de Wet op het voortgezet onderwijs 2020 en artikel 75, tiende lid, van de Wet op het primair onderwijs BES;
Gezien de voordracht van de inspecteur-generaal van het onderwijs van 12 juni 2024, nr. 46086646
Besluiten:
De bijlage bij de Beleidsregel advieskader nieuwe scholen 2023 wordt als volgt gewijzigd:
A
Hoofdstuk 1-Inleiding wordt als volgt gewijzigd:
1. In de laatste volzin van de inleidende tekst wordt ‘1 augustus 2023’ vervangen door ‘1 augustus 2024’.
2. In paragraaf 1.4-Werking en evaluatie wordt in de eerste zin ‘1 augustus 2023’ vervangen door ‘1 augustus 2024’.
B
In paragraaf 3.2-Uitwerking deugdelijkheidseisen wordt de tabel D2.Burgerschap als volgt gewijzigd:
1. Onder het kopje Basisonderwijs wordt de gehele tekst vervangen door ‘De aanvraag bevat een beschrijving van de wijze waarop het burgerschapsonderwijs vormgegeven zal worden, zodanig dat inzichtelijk is hoe invulling wordt gegeven aan de wettelijke eis dat dit onderwijs doelgericht en samenhangend vorm krijgt (art. 8, derde lid en lid 3a, WPO).’
2. Onder het kopje Voortgezet onderwijs wordt de gehele tekst vervangen door ‘De aanvraag bevat een beschrijving van de wijze waarop het burgerschapsonderwijs vormgegeven zal worden, zodanig dat inzichtelijk is hoe invulling wordt gegeven aan de wettelijke eis dat dit onderwijs doelgericht en samenhangend vorm krijgt (art. 2.2 WVO 2020).’
C
Paragraaf 3.3-Uitwerking overige elementen van kwaliteit wordt als volgt gewijzigd:
1. Tabel OE6.Huisvestingsverwachtingen en samenwerking kinderopvang wordt als volgt gewijzigd:
a. In de tweede volzin wordt ‘de meerjarenbegroting’ vervangen door ‘de meerjarenbegroting en de mogelijkheden binnen de gemeente’.
b. In de derde volzin wordt ‘Goed overleg’ vervangen door ‘Goed en vroegtijdig overleg’.
c. In de vierde volzin wordt ‘ten aanzien van de kinderopvang’ vervangen door ‘ten aanzien van de samenwerking met de kinderopvang’.
2. Tabel OE8.Vroeg- voorschoolse opvang en onderwijsachterstandenbeleid wordt als volgt gewijzigd:
a. In het opschrift wordt ‘Vroeg- voorschoolse‘ vervangen door ‘Vroeg- en voorschoolse’.
b. Onder het kopje Basisonderwijs wordt na de laatste volzin toegevoegd ‘Dit overleg tussen gemeente, de schoolbesturen, de kinderopvangorganisaties en het samenwerkingsverband passend onderwijs wordt veelal de Lokale Educatieve Agenda (LEA) genoemd. Aanvrager beschrijft hoe hij de bestaande afspraken uitvoert en neemt hierover vroegtijdig contact op met de gemeente.’
c. Onder het kopje Voortgezet onderwijs wordt na de laatste zin toegevoegd ‘Dit overleg tussen gemeente, de schoolbesturen en het samenwerkingsverband passend onderwijs wordt veelal de Lokale Educatieve Agenda (LEA) genoemd. Aanvrager beschrijft hoe hij de bestaande afspraken uitvoert en neemt hierover vroegtijdig contact op met de gemeente.’
D
Aan paragraaf 5.2.1-Informatie naar DUO wordt na de laatste volzin een nieuwe alinea toegevoegd, luidende:
Ook in de situatie van de verzelfstandiging van een dislocatie of nevenvestiging in het po, de splitsing van een vo-school of vo-scholengemeenschap, het stichten van een extra schoolsoort in het vo of het stichten van een extra vbo-profiel dient de initiatiefnemer toe te lichten hoe hij invulling geeft aan de deugdelijkheidseisen en overige elementen van kwaliteit. De initiatiefnemer kan hiervoor ook bestaande documenten aanleveren. Bij deze bestaande documenten moet de initiatiefnemer duidelijk maken over welke deugdelijkheidseis of overig element van kwaliteit het document informatie bevat en dat de documenten ook gaan over de situatie die geldt vanaf de oprichting van de nieuwe school, scholengemeenschap, schoolsoort of vbo-profiel.
E
In paragraaf 6.1-Uitwerking deugdelijkheidseisen voor Caribisch Nederland wordt tabel D2.Burgerschapsonderwijs als volgt gewijzigd:
1. De tekst onder het kopje Basisonderwijs wordt vervangen door:
De aanvraag bevat een beschrijving van het burgerschapsonderwijs waaruit blijkt dat het onderwijsaanbod zich herkenbaar richt op de bevordering van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat (zie eindnoot*), op de ontwikkeling van de sociale en maatschappelijke competenties die daarbij van belang zijn en op een schoolcultuur waarin basiswaarden worden voorgeleefd en waarmee kan worden geoefend. Tevens maakt de beschrijving duidelijk dat het burgerschapsonderwijs doelgericht en samenhangend vorm krijgt (art. 10, derde lid en lid 3a, WPO BES).
2. De tekst onder het kopje Voortgezet onderwijs wordt vervangen door:
De aanvraag bevat een beschrijving van het burgerschapsonderwijs waaruit blijkt dat het onderwijsaanbod zich herkenbaar richt op de bevordering van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat (zie eindnoot*), op de ontwikkeling van de sociale en maatschappelijke competenties die daarbij van belang zijn en op een schoolcultuur waarin basiswaarden worden voorgeleefd en waarmee kan worden geoefend. Tevens maakt de beschrijving duidelijk dat het burgerschapsonderwijs doelgericht en samenhangend vorm krijgt (art. 2.2 WVO 2020).
F
In paragraaf 6.2-Uitwerking overige elementen van kwaliteit voor Caribisch Nederland wordt tabel OE6.Huisvestingsverwachtingen en samenwerking kinderopvang als volgt gewijzigd:
1. In de tweede volzin wordt ‘de meerjarenbegroting’ vervangen door ‘de meerjarenbegroting en de mogelijkheden binnen de gemeente’.
2. In de derde volzin wordt ‘Goed overleg’ vervangen door ‘Goed en vroegtijdig overleg’.
3. In de vierde volzin wordt ‘ten aanzien van de kinderopvang’ vervangen door ‘ten aanzien van de samenwerking met de kinderopvang’.
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 augustus 2024. Indien de Staatscourant waarin dit besluit wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 31 juli 2024, treedt het in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst, en werkt het terug tot en met 1 augustus 2024.
Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, R.H. Dijkgraaf
De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, M.L.J. Paul
Bij de uitvoering van het toezicht op basis van het Advieskader nieuwe scholen in de versie per 1 augustus 2023 is gebleken dat een aantal teksten verheldering behoefde. Ook uit gesprekken met het veld bleek dat het kader op een aantal punten onvoldoende helderheid bood over wat precies van besturen wordt verwacht bij het starten van nieuwe scholen in het primair en voortgezet onderwijs.
De bij dit besluit geformuleerde wijzigingen voorzien in de bedoelde verduidelijking; er is geen sprake van inhoudelijke of beleidsmatige aanpassingen.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, R.H. Dijkgraaf
De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, M.L.J. Paul
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-22856.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.