Regeling van de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs van 25 juni 2024, nr. PO/45638191, houdende wijziging van de Subsidieregeling Statushouders en de stap naar de klas in verband met de openstelling van een nieuw aanvraagtijdvak en het vaststellen van een subsidieplafond voor 2024, waarbij de subsidieregeling tevens wordt opengesteld voor het primair onderwijs en ten behoeve van Oekraïense ontheemden

De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs,

Gelet op de artikelen 4 en 5 van de Wet overige OCW-subsidies en de artikelen 1.3 en 2.1 van de Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS;

Besluit:

ARTIKEL I

De Subsidieregeling Statushouders en de stap naar de klas wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. In de begripsomschrijving van ‘beroep van leraar’ wordt voor ‘artikel 7.8 van de WVO 2020’ ingevoegd ‘artikel 31a van de WPO, artikel 31a van de WEC of’.

2. In de begripsomschrijving van ‘bevoegd gezag’ wordt voor ‘artikel 1.1 van de WVO 2020’ ingevoegd ‘artikel 1 van de WPO, artikel 1 van de WEC of’.

3. In de begripsomschrijving van ‘ondersteuningsprogramma’ wordt na ‘statushouder’ ingevoegd ‘ of Oekraïense ontheemde’.

4. In alfabetische volgorde worden de volgende begripsbepalingen ingevoegd:

Oekraïense ontheemde:

persoon als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van het Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382 van de Raad van 4 maart 2022 tot vaststelling van het bestaan van een massale toestroom van ontheemden uit Oekraïne in de zin van artikel 5 van Richtlijn 2001/55/EG, en tot invoering van tijdelijke bescherming naar aanleiding daarvan (PbEU 2022, L 71);

WEC:

Wet op de expertisecentra;

WPO:

Wet op het primair onderwijs;

B

In artikel 3 wordt na ‘statushouder’ ingevoegd ‘of Oekraïense ontheemde’.

C

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt na ‘statushouders’ ingevoegd ‘of Oekraïense ontheemden’.

2. In het tweede en vierde lid wordt na ‘statushouder’ telkens ingevoegd ‘of Oekraïense ontheemde’.

D

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste en zevende lid wordt na ‘statushouder’ telkens ingevoegd ‘of Oekraïense ontheemde’.

2. In het derde lid wordt na ‘voor de subsidie’ ingevoegd ‘voor een school in het voortgezet onderwijs’

3. In het vierde lid wordt na ‘statushouders’ ingevoegd ‘of Oekraïense ontheemden’.

4. Na het vijfde lid wordt een lid ingevoegd, luidende:

  • 5a. In afwijking van artikel 5, vijfde lid, kan een aanvraag voor subsidie voor een school in het primair onderwijs worden ingediend van 1 augustus 2024, 09:00 uur tot en met 27 september 2024, 21:00 uur. Aanvragen die buiten de aanvraagperiode worden ingediend, worden afgewezen.

E

Artikel 6 komt te luiden:

Artikel 6. Subsidieplafond en verdeling

  • 1. Voor het verstrekken van subsidie is voor het kalenderjaar 2023 in totaal een bedrag beschikbaar van ten hoogste € 1.000.000,–.

  • 2. Voor het verstrekken van subsidie in het kalenderjaar 2024 is in totaal een bedrag beschikbaar van ten hoogste € 1.750.000,–. Van dit bedrag is in 2024 een bedrag van:

    • a. € 1.000.000,– beschikbaar voor scholen als bedoeld in artikel 1.1 van de WVO 2020; en

    • b. € 750.000,– beschikbaar voor scholen als bedoeld in artikel 1 van de WPO en artikel 1 van de WEC.

  • 3. De minister verdeelt het beschikbare bedrag op volgorde van binnenkomst van de aanvragen voor maximaal vijf statushouders of Oekraïense ontheemden per bevoegd gezag.

  • 4. Indien het desbetreffende voor subsidieverstrekking beschikbare bedrag na toepassing van het derde lid niet is uitgeput, worden de aanvragen in afwijking van artikel 5, eerste lid verdeeld over een zesde aanvraag per bevoegd gezag en vervolgens elke volgende statushouder of Oekraïense ontheemde, tot een maximum van tien aanvragen per bevoegd gezag. Hierbij wordt beslist in volgorde van binnenkomst van de aanvragen.

  • 5. Indien na toepassing van het vierde lid het beschikbare bedrag, bedoeld in het tweede lid, onderdeel a, nog niet is uitgeput, wordt het resterende bedrag toegevoegd aan het beschikbare bedrag, bedoeld in het tweede lid, onderdeel b. Indien na toepassing van het vierde lid het beschikbare bedrag, bedoeld in het tweede lid, onderdeel b, nog niet is uitgeput, wordt het resterende bedrag toegevoegd aan het beschikbare bedrag, bedoeld in het tweede lid, onderdeel a. Bij de verdeling van een ingevolge de eerste of tweede volzin toegevoegd budget, zijn het derde en vierde lid van overeenkomstige toepassing.

F

In artikel 7 wordt na ‘statushouder’ toegevoegd ‘of Oekraïense ontheemde’.

G

In artikel 9, eerste, tweede en derde lid, wordt na ‘statushouder’ telkens ingevoegd ‘ of Oekraïense ontheemde’.

H

Artikel 13 komt te luiden:

Artikel 13. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Statushouders en Oekraïense ontheemden en de stap naar de klas.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 augustus 2024.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, M.L.J. Paul

TOELICHTING

Algemeen

Sinds enkele jaren zijn er in Nederland verschillende initiatieven om statushouders met een onderwijsachtergrond of relevante opleiding te begeleiden naar een onderwijsgevende functie in het Nederlandse onderwijs. In 2023 is gestart met de Subsidieregeling Statushouders en de stap naar de klas (hierna: de subsidieregeling).

De huidige subsidieregeling heeft als doel het financieren van een ondersteuningsprogramma voor statushouders ter voorbereiding op een onderwijsgevende functie in het Nederlands voortgezet onderwijs of ter voorbereiding op een lerarenopleiding. Voor statushouders met potentie om in Nederland voor de klas te staan, vergemakkelijken we de stap naar een functie in het primair onderwijs door de regeling uit te breiden naar het primair onderwijs. Ook breiden we de doelgroep van de regeling uit zodat ook voor Oekraïense ontheemden1 subsidie kan worden aangevraagd.

In 2024 is er € 1 miljoen euro beschikbaar voor een totaal van 100 aanvragen door bevoegde gezagsorganen in het voortgezet onderwijs. Het subsidiebudget wordt in 2024 uitgebreid met een bedrag van € 750.000 voor bevoegde gezagsorganen in het primair onderwijs. Dit betekent dat er in 2024 in totaal 175 aanvragen ingediend kunnen worden door bevoegde gezagsorganen in het primair en voortgezet onderwijs.

Doel van de subsidieregeling

Het doel van de subsidieregeling is het financieren van een ondersteuningsprogramma voor statushouders en Oekraïense ontheemden ter voorbereiding op een onderwijsgevende functie in het Nederlands primair en voortgezet onderwijs of ter voorbereiding op een lerarenopleiding. Dit biedt statushouders en Oekraïense ontheemden perspectief op de arbeidsmarkt. Tegelijkertijd draagt meer doorstroom van statushouders en Oekraïense ontheemden met een relevante onderwijsachtergrond of opleiding bij aan het tegengaan van het lerarentekort.

Toelichting wijzigingen

Met deze wijzigingsregeling is de subsidieregeling naar het primair onderwijs uitgebreid. Deze uitbreiding is opgenomen omdat er signalen zijn dat soortgelijke ondersteuningsprogramma’s ook in het primair onderwijs georganiseerd worden en er vraag naar is. De expliciete uitbreiding van de doelgroep naar Oekraïense ontheemden is nodig omdat zij voor de huidige regeling niet in aanmerking komen. Dit komt doordat zij een aparte status hebben, waardoor zij geen statushouders zijn. Cijfers over het aantal Oekraïense ontheemden met een erkende onderwijsbevoegdheid laten zien dat er minimaal 350 Oekraïense ontheemden zijn die tot de doelgroep behoren. In verband met de uitbreiding van de doelgroep is voor 2024 ook een gewijzigde verdeelsystematiek opgenomen.

Uitvoering door DUS-I

De regeling wordt door DUS-I uitgevoerd. De aanvraag voor deze subsidie wordt elektronisch ingediend. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van het aanvraagformulier dat beschikbaar wordt gesteld op maandag 1 augustus 2024, om 09.00 uur.

Uitvoeringstoets

Deze wijzigingsregeling is voorgelegd aan de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I). Zij geven een positief advies voor de uitvoering. De website en formulieren op het portaal van DUS-I zullen bijdragen aan het in goede banen leiden van de aanvragen.

Communicatie

Het onderwijsveld wordt op verschillende manieren op de hoogte gesteld van deze wijzigingsregeling. Via de website https://www.aanpaklerarentekort.nl/, nieuwsbrieven, relevante organisaties, arbeidsmarktfondsen, regionale samenwerkingsverbanden en sociale media zal de benodigde informatie worden verstrekt. Daarnaast stellen we de doelgroep van deze wijzigingsregeling op de hoogte via de communicatiekanalen van organisaties die zich richten op deze doelgroep. Voor de aanvraag en de verantwoording van de subsidie worden formats beschikbaar gesteld door DUS-I.

Regeldruk

De gevolgen voor de regeldruk zijn in beeld gebracht bij de totstandkoming van de regeling en de wijzigingsregeling hiervoor. Er wordt verwacht dat de huidige uitbreiding met bevoegd gezagsorganen in het primair onderwijs en de doelgroep Oekraïense ontheemden geen grote gevolgen heeft voor de regeldruk. Omdat het om een vrij nieuwe regeling en uitbreiding gaat wordt verwacht dat in het eerste jaar niet het volledige potentieel qua aanvragen wordt behaald.

Het standaardtarief voor de te berekenen regeldrukkosten is per 2024 aangepast van € 50,– naar € 54,– per uur. Dit betekent dat vanaf 2024 per aanvraag de kosten worden geschat op € 513 (9,5 uur maal € 54). De totale lasten worden per kalenderjaar geschat op € 51.300. De proportionaliteit van de regeldruk bedraagt 5,1% (€ 513/10.000), dit wordt aanvaardbaar geacht.

Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel I, onderdeel A

Begripsbepalingen en begripsomschrijvingen worden toegevoegd en gewijzigd naar aanleiding van de uitbreiding naar het primair onderwijs en de uitbreiding van de doelgroep met Oekraïense ontheemden.

Artikel I, onderdelen B tot en met G

De tekst van de subsidieregeling wordt aangepast zodat ook ‘Oekraïense ontheemden’ steeds expliciet genoemd worden. Deze wijziging is doorgevoerd omdat de doelgroep van de subsidieregeling uitgebreid wordt met Oekraïense ontheemden. Zij genieten een andere status dan statushouders.

Artikel I, onderdeel D

In de subsidieregeling wordt een nieuwe aanvraagperiode opgenomen door de uitbreiding van de huidige regeling naar het primair onderwijs en met de doelgroep Oekraïense ontheemden. In de huidige regeling kan enkel een aanvraag ingediend worden door een bevoegd gezagsorgaan in het voortgezet onderwijs voor een statushouder. Tijdens deze nieuwe aanvraagperiode kunnen bevoegde gezagsorganen in het primair onderwijs aanvragen indienen voor statushouders en Oekraïense ontheemden. De nieuwe aanvraagperiode loopt van 1 augustus 2024, 09:00 uur tot en met 27 september 2024, 21:00 uur.

Artikel I, onderdeel E

Het subsidieplafond wordt verhoogd met € 750.000 naar een totaal van € 1.750.000. Deze wijziging verdeelt het totale bedrag onder een budget voor bevoegd gezagen in het voortgezet onderwijs en een budget voor bevoegd gezagen in het primair onderwijs. Dit gaat respectievelijk om € 1.000.000 in het voortgezet onderwijs en € 750.000 in het primair onderwijs.

Ook wordt de verdelingssystematiek aangepast zodat bij een onvolledige uitputting het budget verdeeld kan worden over de ingediende aanvragen per bevoegd gezag en vervolgens elke volgende statushouder of Oekraïense ontheemde.

De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, M.L.J. Paul


X Noot
1

Oekraïense ontheemden als bedoeld in Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382 van de Raad van 4 maart 2022 tot vaststelling van het bestaan van een massale toestroom van ontheemden uit Oekraïne in de zin van artikel 5 van Richtlijn 2001/55/EG van de Raad van 20 juli 2001, en tot invoering van tijdelijke bescherming naar aanleiding daarvan.

Naar boven