Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatscourant 2024, 21839 | convenant |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatscourant 2024, 21839 | convenant |
Partijen,
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
R. Dijkgraaf
De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs,
M. Paul
handelend als bestuursorgaan en als vertegenwoordigers van de Staat der Nederlanden, hierna: de Ministers;
En
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag, te dezen vertegenwoordigd door de wethouder Onderwijs, Jeugd, Sport en Dienstverlening, Hilbert Bredemeijer;
En
De schoolbesturen, te dezen vertegenwoordigd door de Voorzitter van het College van Bestuur van Lucas Onderwijs, de heer Ewald van Vliet;
Lucas Onderwijs
De Haagse Scholen
St. Christelijk Onderwijs Haaglanden
Laurentius Stichting
St. Montessori onderwijs Zuid-Holland
Montessoristichting Vreugd en Rust
St. het Rijnlands Lyceum
St. Haagsche Schoolvereeniging
Schoolvereniging Wolters
St. Vrije Scholen Zuidwest Nederland
St. Samenwerkende Vrije Scholen Zuid-Holland
St. Hindoe onderwijs
Vereniging Montessorischool Waalsdorp
St. School met de Bijbel
St. VAHON
Vereniging Willem de Zwijgerschool
Vereniging Mantum onderwijs
Vereniging voor Christelijk Basisonderwijs Octant
Vereniging Protestants-Christelijk Basisonderwijs Duinoordschool
Stichting Viertaal
Resonans
ISNO Yunus Emre
hierna: de schoolbesturen;
En
de lerarenopleidingen, te dezen vertegenwoordigd door de Voorzitter van het College van Bestuur van Hogeschool Inholland, de heer Bart Combee;
Pabo, Haagse Hogeschool
Pabo, InHolland Den Haag
Pabo, Hogeschool Leiden
hierna: de lerarenopleidingen;
Overwegende dat:
− De looptijd van het Convenant Uitvoering Noodplannen personeelstekort G5: Den Haag (verder ook: Convenant) afloopt op 31 augustus 2024;
− Partijen samen voorstellen om het vigerende Convenant Uitvoering Noodplannen personeelstekort G5: Den Haag te verlengen tot en met 31 december 2025;
− Dit een voortzetting is in de zin van artikel 9 van het Convenant;
− Partijen zijn overeengekomen artikel 3 van het Convenant te wijzigen;
− De activiteiten in het activiteitenplan voor zij-instroom G5 onderdeel worden van het Convenant. De activiteiten zij-instroom zich richten op het verbeteren van het voortraject, de opleiding en begeleiding van zij-instromers op scholen in de G5;
− Partijen toetreding tot het Convenant mogelijk willen maken;
− Alle partijen hebben ingestemd met deze wijzigingen en verlenging;
− Wordt toegewerkt naar een landelijk dekkend netwerk van onderwijsregio’s;
− Alle partijen het belang van het betrekken van de beroepsgroep onderstrepen bij de uitvoering van dit Convenant.
Spreken het volgende af:
Aan Artikel 1 van het Convenant wordt toegevoegd:
g. Versneld voor de Klas: traject waarbij studenten met ho-vooropleiding tijdens de Pabo als zij-instromer worden aangesteld bij een bevoegd gezag met een geschiktheidsverklaring na het behalen van een aantal mijlpalen als bedoeld in de Kamerbrief ‘Extra actie tegen het lerarentekort’ van 24 augustus 2018 (TK, 2017–2018, 27 923, nr. 318);
h. Zij-instromer: degene die beschikt over een geschiktheidsverklaring als bedoeld in artikel 171 van de Wet op het primair onderwijs.
2.1. Artikel 3 van het Convenant komt te luiden:
Artikel 3 Maatregelen en resultaten
De schoolbesturen in Den Haag hebben sinds de start van het convenant in 2020 ingezet op de volgende maatregelen:
A. Bovenschoolse of externe coaching/begeleiding (maatregel 1 uit het noodplan);
B. Meer inzet van onderwijsondersteunend personeel (hierna: OOP) (maatregel 6 uit het noodplan);
C. Inzet vakleerkrachten en vakkrachten (maatregel 7 uit het noodplan);
D. Inzet pabo-studenten (maatregel 8 uit het noodplan).
Met deze maatregelen worden de volgende resultaten beoogd:
A. Behoud van onderwijspersoneel;
B. Anders organiseren van het onderwijs met de inzet van OOP;
C. Anders organiseren van het onderwijs met de inzet van vakprofessionals;
D. Verhogen van de instroom van onderwijspersoneel.
Voor de periode september 2024 - december 2025 voegen de convenantspartijen de volgende twee maatregelen toe:
E. Uitvoeren programma zij-instroom;
F. Aansluiten bij Onderwijsregio Haaglanden.
Hiermee worden de volgende resultaten beoogd:
E. Verhogen zij-instroom;
F. Regionale samenwerking.
Hieronder wordt benoemen welke concrete resultaten de convenantspartijen nastreven (per resultaat A t/m F).
Welke resultaten streven de convenantspartijen na?
Resultaat A: Behoud van onderwijspersoneel
• Bovenschoolse en/of externe coaching/begeleiding is beschikbaar voor onderwijspersoneel dat hierom vraagt (niet alleen startende leerkrachten, maar ook aan zittend personeel en schoolleiders).
• De convenantspartijen hebben inzichtelijk welke invloed bovenschoolse of externe coaching heeft op het behoud van onderwijspersoneel, kort verzuim en de beleefde werkdruk.
• De ‘best practices’ vanuit het Haags Inductieprogramma worden in kaart gebracht.
• Het Strategisch HR Beleid van de verschillende schoolbesturen houdt zichtbaar rekening met de toenemende wens van flexibilisering.
• Het ondersteuningsprogramma voor schoolleiders draagt bij aan het beheersbaar maken en omgaan met de personeelstekorten.
Resultaat B & C: Anders organiseren van het onderwijs
• Het aantrekken van een bovenbestuurlijke Transitiemanager Anders Organiseren welke kennisdeling binnen de Haagse regio en op landelijk niveau faciliteert.
• Scholen zijn actief bezig met het anders organiseren van het onderwijs.
• De geleerde lessen vanuit de Wijkaanpak Laak worden breder gedeeld en waar mogelijk toegepast.
Resultaat B: Anders organiseren met de inzet van OOP
• Opleidingstrajecten, waaronder de opstart van een micro credentials opleidingstraject dat beoogt onderwijsondersteunend personeel meer bekwaam en uiteindelijk bevoegd te maken, worden bekostigd. De convenantspartijen streven naar het doorontwikkelen van 15 OOP’ers per half jaar.
Resultaat C: Anders organiseren met de inzet van vakprofessionals
• In Den Haag kunnen vakprofessionals een Pedagogisch Didactische Training volgen om zich te bekwamen op pedagogisch didactisch gebied. Het streven is om met een groep van 10 deelnemers te starten in september ’24.
• De naamsbekendheid, het bezoek en het aantal matches op Andersom Den Haag is toegenomen. Dit wordt getoetst a.d.h.v. een digitale vragenlijst, data van Matomo en handmatige registratie.
• De convenantspartijen werven tenminste 3 scholen voor het digitaal klaslokaal Laak, waarbij de onderwijskwaliteit wordt gemonitord en geleerde lessen gedeeld.
Resultaat D: Verhogen van de instroom van onderwijspersoneel
• De convenantspartijen blijven de inzet van studenten in de school stimuleren.
• Wervingscampagnes zetten naast de leraar ook actief in op het werven van onderwijsondersteunend personeel.
Resultaat E: Verhogen zij-instroom
• Minimaal 100 nieuwe zij-instromers starten in schooljaar 2024–2025. Voor schooljaar 2025–2026 is dit opnieuw de ambitie.
• Nieuwe uitval wordt voorkomen door een zorgvuldig voortraject en goede begeleiding met o.a. inhoudelijke coaching. In dit kader realiseren de convenantspartijen ook een training voor nieuwe mentoren. Afhankelijk van de behoefte en het aantal nieuwe mentoren kan deze training worden herhaald.
• De informatiepositie van Samen voor de Haagse Klas wordt verbeterd en het bereik van de nieuwsbrief vergroot (verzendlijst van minimaal 100).
• De convenantspartijen werken effectief samen met Echt Onderwijs.
• Expeditie Leerkracht wordt tenminste 4x per schooljaar georganiseerd.
• De convenantspartijen achterhalen de oorzaken van uitval door het voeren van exitgesprekken.
Resultaat F: Regionale samenwerking
• De convenantspartijen creëren synergie en versterken de lerende aanpak door het leggen van ingediende projecten binnen de onderwijsregio, naast de al bestaande initiatieven vanuit het noodplan.
• Succesvolle lopende projecten worden in samenwerking met de onderwijsregio duurzaam belegd.
Artikel 3.2 Onderwijsregio Haaglanden
De uitvoering van de onder artikel 3.1 genoemde maatregelen zal gedurende de looptijd van het addendum steeds meer plaatsvinden onder regie van de Onderwijsregio Haaglanden. Partijen maken tijdig afspraken over de continuering en financiering van de maatregelen vanaf 1 januari 2026.
3.1. Alle schoolbesturen met scholen in de gemeente Den Haag kunnen aansluiten bij dit convenant. Als een schoolbestuur wil toetreden tot het Convenant kan het desbetreffende schoolbestuur voorafgaand aan de start van een nieuw schooljaar hiertoe een verzoek indienen bij de bovenbestuurlijke penvoerder. De penvoerder zal aan alle huidige convenantspartijen vragen om hiervoor een verklaring van instemming tot toetreding te tekenen. Het schoolbestuur dat wil toetreden tekent een verklaring van instemming met de bepalingen in het convenant. De samengevoegde verklaringen van instemming worden ten slotte door de bovenbestuurlijke penvoerder aan het Ministerie van OCW toegestuurd. Indien één van de convenantpartners niet tekent, kan het toetredende bestuur niet deelnemen;
3.2. Indien een opleiding wil toetreden tot het Convenant volgt een soortgelijk proces als beschreven in artikel 4.1;
3.3. Een toetredende partij dient de verplichtingen die voor haar uit het convenant voortvloeien zonder voorbehoud te aanvaarden;
3.4. Het verzoek tot toetreding en de verklaring tot instemming worden als bijlage aan het convenant aangehecht.
4.1. De looptijd van het Convenant Uitvoering Noodplannen personeelstekort G5: Den Haag wordt verlengd vanaf het einde van de looptijd zoals bepaald in art. 9 van het Convenant tot en met 31 december 2025;
4.2. Dit addendum treedt in werking aansluitend op het Convenant op 1 augustus 2024 tot en met 31 december 2025.
5.1. Dit Addendum op het Convenant Uitvoering Noodplannen personeelstekort G5: Den Haag zal binnen 30 dagen na ondertekening openbaar worden gemaakt door publicatie in de Staatscourant.
5.2. Dit addendum maakt onderdeel uit van het Convenant Uitvoering Noodplannen personeelstekort G5: Den Haag (Stcrt. 2020, 38287).
5.3. Van toetreden, uittreden, opzeggen of ontbinden wordt melding gemaakt in de Staatscourant.
Aldus overeengekomen en in vijfvoud ondertekend, te Den Haag.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, R. Dijkgraaf, de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, M. Paul, handelend als bestuursorgaan en als vertegenwoordigers van de Staat der Nederlanden,
En
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag, te dezen vertegenwoordigd door de wethouder Onderwijs, Jeugd, Sport en Dienstverlening, H. Bredemeijer,
En
De schoolbesturen, te dezen vertegenwoordigd door de Voorzitter van het College van Bestuur van Lucas Onderwijs, E. van Vliet,
En
de lerarenopleidingen, te dezen vertegenwoordigd door de Voorzitter van het College van Bestuur van Hogeschool Inholland B. Combee
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-21839.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.