Besluit van de Autoriteit Consument en Markt van 2 juli 2024, kenmerk ACM/UIT/595335, tot wijziging van de voorwaarden als bedoeld in artikelen 31 en 54, eerste lid, van de Elektriciteitswet 1998 betreffende wijzigingen van de reconciliatieprocessen

Zaaknummer: ACM/23/181797

De Autoriteit Consument en Markt,

Gelet op de artikelen 36 en 55 van de Elektriciteitswet 1998;

Besluit

ARTIKEL I

De Begrippencode elektriciteit wordt gewijzigd als volgt:

Artikel 1.1 wordt gewijzigd als volgt:

1. De definitie van Reconciliatie komt als volgt te luiden:

Reconciliatie:

Verrekening over een bepaalde periode op basis van het verschil tussen het ten behoeve van balanceringsverantwoordelijkheid vastgestelde volume en het vastgestelde werkelijke volume tegen een gewogen marktprijs per MWh;

ARTIKEL II

De Informatiecode elektriciteit en gas wordt gewijzigd als volgt:

A

Aan artikel 5.3.4.3b wordt een nieuw subonderdeel toegevoegd, luidende:

  • c. binnen vijftien werkdagen na de eerste kalenderdag van de maand voor een meterstand van een kleinverbruikaansluiting waarvan de allocatiemethode, bedoeld in 2.1.3 onderdeel s, de waarde ‘slimme-meter-allocatie’ heeft.

B

In artikel 5.3.4.5 wordt na ‘het verbruik’ ingevoegd ‘voor de reconciliatie’.

C

In artikel 5.3.5.1, onderdelen a en b, wordt na ‘in 5.3.4.4’ ingevoegd ‘en 5.3.4.5’.

D

Artikel 6.9.2.5 komt als volgt te luiden:

Het te hanteren tarief bedoeld in 6.9.2.4, onderdeel h, is per maand als volgt bepaald:

  • a. Voor afname elektriciteit: het overeenkomstig 6.9.2.6 lid a, sub i en ii te hanteren tarief voor de periodes waartoe het te verrekenen verbruik behoort * 80%;

  • b. Voor invoeding elektriciteit: het overeenkomstig 6.9.2.6 lid a sub i en ii te hanteren tarief voor de periodes waartoe het te verrekenen verbruik behoort * 120%;

  • c. Voor afname gas: de gepubliceerde GTS-Neutrale gas-reconciliatieprijs van de maand waartoe het te verrekenen verbruik behoort * 80%;

  • d. Voor invoeding gas: de gepubliceerde GTS-Neutrale gas-reconciliatieprijs van de maand waartoe het te verrekenen verbruik behoort * 120%.

E

Artikel 6.9.2.6 komt als volgt te luiden:

Bij verrekening op grond van 6.9.1.1, 6.9.1.2, onderdelen III en IV of 6.9.1.3, wordt het te hanteren tarief bedoeld in 6.9.2.4, onderdeel h, als volgt bepaald:

  • a. Voor elektriciteit, als verrekend wordt op grond van 6.9.1.1 of 6.9.1.2

    • en het een aansluiting betreft waarvan de allocatiemethode als bedoeld in artikel 2.1.3 onderdeel s de waarde ‘telemetrie’ heeft voor de betreffende onbalansverrekeningsperiode: de in Bijlage 3, artikel 9 van de Netcode elektriciteit bedoelde reconciliatieprijs per onbalansverrekeningsperiode, voor meetperiodes na 1 januari 2025 en de in artikel 15.7, eerste lid van de Netcode elektriciteit bedoelde per kalendermaand gewogen day-ahead-clearingprijs voor normaaluren en laaguren voor de meetperiodes voor 1 januari 2025.

    • en het een aansluiting betreft waarvan de allocatiemethode bedoeld in artikel 2.1.3 onderdeel s niet de waarde ‘telemetrie’ heeft voor de betreffende onbalansverrekeningsperiode: de in Bijlage 3, artikel 6 van de Netcode elektriciteit bedoelde reconciliatieprijs per maand voor normaaluren en laaguren voor meetperiodes na 1 januari 2025 en de in artikel 15.7, eerste lid van de Netcode elektriciteit bedoelde gemiddelde gewogen day-ahead-clearingprijs per maand uitgesplitst naar tariefperiode voor de meetperiodes voor 1 januari 2025.

  • b. Voor elektriciteit, als verrekend wordt overeenkomstig 6.9.1.3: de in Bijlage 3, onderdeel 10 van de Netcode Elektriciteit bedoelde reconciliatieprijs per maand, zonder tariefperiode voor meetperiodes na 1 januari 2025 en artikel 15.7, tweede lid van de Netcode elektriciteit bedoelde gemiddelde gewogen day-ahead-clearingprijs per kalendermaand zonder onderscheid naar normaal en laaguren voor de meetperiodes voor 1 januari 2025.

  • c. Voor gas: de gepubliceerde GTS-Neutrale gas-reconciliatieprijs van de maand waarover verrekend wordt.

  • d. Om te komen tot een zo correct mogelijke verrekening, als bedoeld in lid a, zullen de betrokken marktpartijen elkaar, indien mogelijk, de voor de verrekening benodigde meetdata verstrekken.

ARTIKEL III

De Netcode elektriciteit wordt gewijzigd als volgt:

A

Artikel 10.17, negende lid komt te luiden:

De netbeheerder verzamelt ten behoeve van de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet de hoeveelheid met zijn net uitgewisselde energie per netgebied, per BRP, per energierichting, per onbalansverrekeningsperiode, op basis van de in het derde, vijfde en zevende lid bedoelde gegevens, voor elke waarde van allocatiemethode van aansluitingen, als bedoeld in 2.1.3, onderdeel s, van de Informatiecode elektriciteit en gas, onderscheidenlijk, te weten:

  • a. ‘telemetrie’;

  • b. ‘slimme-meter-allocatie’;

  • c. ‘profielallocatie’.

B

Artikel 10.27 wordt gewijzigd als volgt:

1. Het eerste lid komt te luiden:

  • 1. De netbeheerder gaat voor het verzamelen van de meetgegevens ten behoeve van de reconciliatie over maand M voor aansluitingen waarvan de allocatiemethode van de aansluiting, bedoeld in 2.1.3, onderdeel s, van de Informatiecode elektriciteit en gas, de waarde ‘profielallocatie’ heeft, uit van meterstanden die betrekking hebben op maand M en die uiterlijk op de laatste dag van maand M+3 zijn vastgesteld.

2. In het tweede lid wordt ‘netbeheerders’ vervangen door ‘netbeheerder’ en ‘zenden’ door ‘zendt’.

3. In het derde lid wordt ‘Uiterlijk op’ vervangen door ‘De netbeheerder zendt uiterlijk’.

4. In het derde lid wordt ‘ontvangt de BRP van de netbeheerders, niet zijnde de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet’ vervangen door ‘aan de BRP’.

5. In het derde lid komen de onderdelen g en h te vervallen onder verlettering van onderdelen i tot en met l naar g tot en met j.

6. In het vierde lid wordt ‘Uiterlijk’ vervangen door ‘De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet zendt uiterlijk’.

7. In het vierde lid wordt ‘ontvangt de BRP van de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet’ vervangen door ‘aan de BRP’.

8. Het vierde lid, subonderdeel b, komt te luiden:

  • b. de reconciliatieprijs, voor de normaaluren en de laaguren, wordt bepaald overeenkomstig bijlage 3, artikel 6; en

9. In het vijfde lid wordt ‘door de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet speciaal daarvoor geopende bankrekening’ vervangen door ‘bankrekening die de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet daartoe heeft opgegeven’ en vervalt het woord ‘speciale’.

C

Onder vernummering van het eerste tot en met het vierde lid van artikel 10.28 tot het elfde tot het veertiende lid van artikel 10.27, komt artikel 10.28 te luiden:

Artikel 10.28

  • 1. De netbeheerder gaat voor het verzamelen van de meetgegevens ten behoeve van de reconciliatie voor een maand, hierna te noemen reconciliatiemaand, voor aansluitingen waarvan de allocatiemethode van de aansluiting, als bedoeld in 2.1.3, onderdeel s, van de Informatiecode elektriciteit en gas, de waarde ‘slimme-meter-allocatie’ heeft, uit van de periodieke volumes die betrekking hebben op deze maand die op basis van artikel 5.3.4.5 van de Informatiecode elektriciteit en gas zijn bepaald.

  • 2. De netbeheerder zendt uiterlijk de zesde werkdag van de tweede maand na de reconciliatiemaand de periodieke volumes als bedoeld in het eerste lid, geaggregeerd:

    • a. per netgebied, per BRP, per energierichting, per tariefperiode aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet; en

    • b. per netgebied, per BRP, per leverancier, per energierichting, per tariefperiode aan de desbetreffende BRP.

  • 3. De netbeheerder zendt uiterlijk de zesde werkdag van de vijfde maand na de reconciliatiemaand de periodieke volumes als bedoeld in het eerste lid, geaggregeerd:

    • a. per netgebied, per BRP, per energierichting, per tariefperiode aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet; en

    • b. per netgebied, per BRP, per leverancier, per energierichting, per tariefperiode aan de desbetreffende BRP en desbetreffende leverancier.

  • 4. De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet zendt uiterlijk op de elfde werkdag van de tweede maand na reconciliatiemaand en op uiterlijk de elfde werkdag van de vijfde maand na de reconciliatiemaand:

    • a. per BRP, per netgebied, per energierichting de op grond van artikel 10.20 jo. artikel 10.17, negende lid, onderdeel b, van de netbeheerder ontvangen gegevens aan de desbetreffende BRP;

    • b. per BRP, per energierichting de op grond van artikel 10.20 jo. artikel 10.17, negende lid, onderdeel b, van de netbeheerder ontvangen gegevens aan de desbetreffende BRP;

    • c. per BRP, per netgebied, per energierichting de op grond van het tweede respectievelijk derde lid, beiden onderdeel a, van de netbeheerder ontvangen gegevens aan de desbetreffende BRP;

    • d. per BRP, per energierichting de op grond van het tweede respectievelijk derde lid, beiden onderdeel a van de netbeheerder ontvangen gegevens aan de desbetreffende BRP;

    • e. per BRP, per netgebied, per energierichting het verschil van de in het tweede respectievelijk derde lid, beiden onderdeel a, bedoelde verzamelde gegevens en de gegevens overeenkomstig artikel 10.20 jo. artikel 10.17, negende lid, onderdeel b, aan de desbetreffende BRP;

    • f. per BRP, per energierichting het verschil van de in het tweede respectievelijk derde lid, beiden onderdeel a, bedoelde verzamelde gegevens en de gegevens overeenkomstig artikel 10.20 jo. artikel 10.17, negende lid, onderdeel b, aan de desbetreffende BRP;

    • g. per netbeheerder, per netgebied, per BRP, per energierichting de op grond van artikel 10.20 jo. artikel 10.17, negende lid, onderdeel b, van de netbeheerder ontvangen gegevens aan de desbetreffende netbeheerder;

    • h. per netbeheerder, per netgebied, per BRP, per energierichting de op grond van het tweede respectievelijk derde lid, beiden onderdeel a, van de netbeheerder ontvangen gegevens aan de desbetreffende netbeheerder;

    • i. per netbeheerder per netgebied, per BRP, per energierichting, het verschil van de in het tweede respectievelijk derde lid, beiden onderdeel a, bedoelde verzamelde gegevens en de gegevens overeenkomstig artikel 10.20 jo. artikel 10.17, negende lid, onderdeel b, aan de desbetreffende netbeheerder;

    • j. per netbeheerder per netgebied, per energierichting, het verschil van de in het tweede respectievelijk derde lid, beiden onderdeel a, bedoelde verzamelde gegevens en de gegevens overeenkomstig artikel 10.20 jo. artikel 10.17, negende lid, onderdeel b, aan de desbetreffende netbeheerder; en

    • k. per netbeheerder, per netgebied, per energierichting, het verschil van de in het tweede respectievelijk derde lid, beiden onderdeel a, bedoelde verzamelde gegevens en de gegevens overeenkomstig artikel 10.20 jo. artikel 10.17, negende lid, onderdeel b, aan de BRP die verantwoordelijk is voor de netverliezen van het desbetreffende netgebied.

  • 5. De netbeheerder gaat voor het verzamelen van de meetgegevens ten behoeve van de reconciliatie voor een maand, hierna te noemen reconciliatiemaand voor telemetrisch bemeten aansluitingen uit van de meetgegevens die hij overeenkomstig artikelen 6.2.2.6, 6.2.2.6a, 6.2.2.15c en 6.2.2.16h van de Informatiecode elektriciteit en gas ontvangen heeft en overeenkomstig paragraaf 6.3 van de Informatiecode elektriciteit en gas heeft verwerkt. Indien de netbeheerder voor een aansluiting geen meetgegevens voor de reconciliatiemaand heeft ontvangen treden de voor deze aansluiting de overeenkomstig 10.20 jo. artikel 10.17, negende lid, onderdeel a voor de desbetreffende maand vastgestelde meetgegevens in de plaats.

  • 6. De netbeheerder zendt uiterlijk de zesde werkdag van de tweede maand na de reconciliatiemaand de in het vijfde lid bedoelde gegevens die ontvangen zijn voor 00:00 uur van de eerste kalenderdag van de tweede maand na afloop van de reconciliatiemaand, geaggregeerd:

    • a. per netgebied, per BRP, per energierichting, per onbalansverrekeningsperiode aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet;

    • b. per netgebied, per BRP, per energierichting, per tariefperiode aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet;

    • c. per netgebied, per BRP, per leverancier, per energierichting, per onbalansverrekeningsperiode aan de desbetreffende BRP;

    • d. per netgebied, per BRP, per leverancier, per energierichting, per tariefperiode aan de desbetreffende BRP;

    • e. per netgebied, per BRP, per aansluiting, per energierichting, per onbalansverrekeningsperiode aan de desbetreffende BRP; en

    • f. per netgebied, per BRP, per aansluiting, per energierichting, per tariefperiode aan de desbetreffende BRP.

  • 7. De netbeheerder zendt uiterlijk de zesde werkdag van de vijfde maand na de reconciliatiemaand de in het vijfde lid bedoelde gegevens die ontvangen zijn voor 00:00 uur van de eerste kalenderdag van de vijfde maand na afloop van de reconciliatiemaand, geaggregeerd:

    • a. per netgebied, per BRP, per energierichting, per onbalansverrekeningsperiode aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet;

    • b. per netgebied, per BRP, per energierichting, per tariefperiode aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet;

    • c. per netgebied, per BRP, per leverancier, per energierichting, per onbalansverrekeningsperiode aan de desbetreffende BRP;

    • d. per netgebied, per BRP, per leverancier, per energierichting, per tariefperiode aan de desbetreffende BRP;

    • e. per netgebied, per BRP, per aansluiting, per energierichting, per onbalansverrekeningsperiode aan de desbetreffende BRP;

    • f. per netgebied, per BRP, per aansluiting, per energierichting, per tariefperiode aan de desbetreffende BRP; en

    • g. per netgebied, per LV, per BRP, per aansluiting, per energierichting, per tariefperiode aan de desbetreffende leverancier.

  • 8. De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet zendt uiterlijk op de elfde werkdag van de tweede maand na de reconciliatiemaand en op uiterlijk de elfde werkdag van de vijfde maand na de reconciliatiemaand:

    • a. per BRP, per netgebied, per energierichting, per onbalansverrekeningsperiode de op grond van artikel 10.20 jo. artikel 10.17, negende lid, onderdeel a, van de netbeheerder ontvangen gegevens aan de desbetreffende BRP;

    • b. per BRP, per energierichting, per onbalansverrekeningsperiode de op grond van artikel 10.20 jo. artikel 10.17, negende lid, onderdeel a, van de netbeheerder ontvangen gegevens aan de desbetreffende BRP;

    • c. per BRP, per netgebied, per energierichting de op grond van artikel 10.20 jo. artikel 10.17, negende lid, onderdeel a, van de netbeheerder ontvangen gegevens aan de desbetreffende BRP;

    • d. per BRP, per energierichting, de op grond van artikel 10.20 jo. artikel 10.17, negende lid, onderdeel a, van de netbeheerder ontvangen gegevens aan de desbetreffende BRP;

    • e. per BRP, per netgebied, per energierichting, per onbalansverrekeningsperiode de op grond van het zesde respectievelijk zevende lid, beiden onderdeel a, van de netbeheerder ontvangen gegevens aan de desbetreffende BRP;

    • f. per BRP, per energierichting, per onbalansverrekeningsperiode de op grond van het zesde respectievelijk zevende lid, beiden onderdeel a, van de netbeheerder ontvangen gegevens aan de desbetreffende BRP;

    • g. per BRP, per netgebied, per energierichting de op grond van het zesde respectievelijk zevende lid, beiden onderdeel b, van de netbeheerder ontvangen gegevens aan de desbetreffende BRP;

    • h. per BRP, per energierichting de op grond van het zesde respectievelijk zevende lid, beiden onderdeel b, van de netbeheerder ontvangen gegevens aan de desbetreffende BRP;

    • i. per BRP per netgebied, per energierichting, per onbalansverrekeningsperiode het verschil van de in het zesde respectievelijk zevende lid, beiden onderdeel a, bedoelde verzamelde gegevens en de gegevens overeenkomstig artikel 10.20 jo. artikel 10.17, negende lid, onderdeel a, aan de desbetreffende BRP;

    • j. per BRP, per energierichting, per onbalansverrekeningsperiode het verschil van de in het zesde respectievelijk zevende lid, beiden onderdeel a, bedoelde verzamelde gegevens en de gegevens overeenkomstig artikel 10.20 jo. artikel 10.17, negende lid, onderdeel a, aan de desbetreffende BRP;

    • k. per BRP, per netgebied, per energierichting het verschil van de in het zesde respectievelijk zevende lid, beiden onderdeel b, bedoelde gegevens en de som van alle onbalansverrekeningsperiodes van de in het zevende respectievelijk achtste lid, beiden onderdeel a, bedoelde gegevens aan de desbetreffende BRP;

    • l. per BRP, per energierichting het verschil van de in het zesde respectievelijk zevende lid, beiden onderdeel b, bedoelde gegevens en de som van alle onbalansverrekeningsperiodes van de in het zesde respectievelijk zevende lid, beiden onderdeel a, bedoelde gegevens aan de desbetreffende BRP;

    • m. per netbeheerder, per netgebied, per BRP, per energierichting, per onbalansverrekeningsperiode de op grond van artikel 10.20 jo. artikel 10.17, negende lid, onderdeel a, van de netbeheerder ontvangen gegevens aan de desbetreffende netbeheerder;

    • n. per netbeheerder, per netgebied, per BRP, per energierichting de op grond van artikel 10.20 jo. artikel 10.17, negende lid, onderdeel a, van de netbeheerder ontvangen gegevens aan de desbetreffende netbeheerder;

    • o. per netbeheerder, per netgebied, per BRP, per energierichting, per onbalansverrekeningsperiode de op grond van het zesde respectievelijk zevende lid, beiden onderdeel a van de netbeheerder ontvangen gegevens aan de desbetreffende netbeheerder;

    • p. per netbeheerder, per netgebied, per BRP, per energierichting, de op grond van het zesde respectievelijk zevende lid, beiden onderdeel b, van de netbeheerder ontvangen gegevens aan de desbetreffende netbeheerder;

    • q. per regionale netbeheerder per netgebied, per BRP, per energierichting, per onbalansverrekeningsperiode het verschil, van de in het zesde respectievelijk zevende lid, beiden onderdeel a, bedoelde verzamelde gegevens en de gegevens overeenkomstig artikel 10.20 jo. artikel 10.17, negende lid, onderdeel a, aan de desbetreffende regionale netbeheerder;

    • r. per regionale netbeheerder, per netgebied, per BRP, per energierichting het verschil van de in het zesde respectievelijk zevende lid, beiden onderdeel b, bedoelde gegevens en de som van alle onbalansverrekeningsperiodes van de in het zesde respectievelijk zevende lid, beiden onderdeel a, bedoelde gegevens aan de desbetreffende regionale netbeheerder;

    • s. per regionale netbeheerder per netgebied, per energierichting, per onbalansverrekeningsperiode het verschil, van de in het zesde respectievelijk zevende lid, beiden onderdeel a, bedoelde verzamelde gegevens en de gegevens overeenkomstig artikel 10.20 jo. artikel 10.17, negende lid, onderdeel a, aan de desbetreffende regionale netbeheerder;

    • t. per regionale netbeheerder, per netgebied, per energierichting het verschil van de in het zesde respectievelijk zevende lid, beiden onderdeel b, bedoelde gegevens en de som van alle onbalansverrekeningsperiodes van de in het zesde respectievelijk zevende lid, beiden onderdeel a, bedoelde gegevens aan de desbetreffende regionale netbeheerder;

    • u. per regionale netbeheerder, per netgebied, per energierichting, per onbalansverrekeningsperiode het verschil, van de in het zesde respectievelijk zevende lid, beiden onderdeel a, bedoelde verzamelde gegevens en de gegevens overeenkomstig artikel 10.20 jo. artikel 10.17, negende lid, onderdeel a, aan de BRP die verantwoordelijk is voor de netverliezen van het desbetreffende netgebied; en

    • v. per regionale netbeheerder, per netgebied, per energierichting het verschil van de in het zesde respectievelijk zevende lid, beiden onderdeel b, bedoelde gegevens en de som van alle onbalansverrekeningsperiodes van de in het zesde respectievelijk zevende lid, beiden onderdeel a, bedoelde gegevens aan de BRP die verantwoordelijk is voor de netverliezen van het desbetreffende netgebied.

  • 9. De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet publiceert de reconciliatieprijs zoals vastgesteld op basis van bijlage 3, artikel 6, 9 en 10 voor de reconciliatiemaand op haar website uiterlijk de 11e werkdag van de maand volgend op de reconciliatiemaand.

  • 10. De partij die op grond van het tweede of zesde lid gegevens heeft ontvangen van de netbeheerder op uiterlijk de zesde werkdag van de tweede maand na de reconciliatie maand, kan tot uiterlijk de laatste kalenderdag van de derde maand na de reconciliatiemaand bij de netbeheerder bezwaar maken tegen de van hem ontvangen gegevens.

  • 11. De partij die op grond van het vierde of achtste lid gegevens heeft ontvangen van de landelijk netbeheerder op uiterlijk de elfde werkdag van de tweede maand na de reconciliatie maand, kan tot uiterlijk de laatste kalenderdag van de derde maand na de reconciliatiemaand bij de landelijk netbeheerder bezwaar maken tegen de van hem ontvangen gegevens.

  • 12. De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet zendt uiterlijk op de elfde werkdag van de vijfde maand na de reconciliatiemaand hebben aan elke BRP het door hem op grond van het vierde en het achtste lid te betalen of te ontvangen bedrag. De netbeheerder hanteert daarbij:

    • a. voor de verschillen als bedoeld in het vierde lid de overeenkomstig bijlage 3, artikel 9 bepaalde prijs;

    • b. voor de verschillend als bedoeld in het achtste lid, onderdelen j en u de overeenkomstig bijlage 3, artikel 9 bepaalde prijs; en

    • c. voor de verschillen als bedoeld in het achtste lid, onderdelen l en v de overeenkomstig bijlage 3, artikel 10 bepaalde prijs.

  • 13. De BRP die per saldo moeten betalen, dragen er zorg voor dat het te betalen bedrag op de eerste werkdag van de zesde maand na de reconciliatiemaand is gestort op de bankrekening die de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet speciaal daarvoor heeft geopend.

  • 14. Op de eerste werkdag van de zesde maand na de reconciliatiemaand, stort de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet de op grond van het twaalfde lid uit te keren bedragen op een daartoe door hen bekend gemaakt bankrekeningnummer van de BRP's. De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet is niet gehouden meer uit te keren dan door de BRP's aan hem is overgedragen.

  • 15. Indien een BRP zijn erkenning heeft verloren op grond van artikel 10.35, eerste lid, onderdeel i, en aannemelijk is dat deze BRP niet meer zal betalen, zullen de in de reconciliatie met deze BRP te verrekenen bedragen naar evenredigheid over alle andere bij de reconciliatie betrokken BRP's worden verdeeld. Eventuele nagekomen ontvangsten van BRP's met betrekking tot aldus naar evenredigheid verdeelde bedragen, worden in een nadere verrekening ingebracht ten gunste van alle andere bij de reconciliatie betrokken BRP's.

  • 16. De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet publiceert maandelijks op de twaalfde werkdag van de vijfde maand na de reconciliatiemaand een overzicht van de verhouding van de gereconcilieerde volumes ten opzichte van het totaal over alle netgebieden vastgestelde volume ten behoeve van onbalansverantwoordelijkheid per reconciliatiemaand op een publieke website, onderscheiden naar de waarde van de allocatiemethode van de aansluiting, als bedoeld in 2.1.3 onderdeel s van de Informatiecode elektriciteit en gas, te weten ‘slimme-meter-allocatie’ en ‘telemetrie’.

D

Na artikel 15.6 wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 15.7

  • 1. De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet publiceert eenmalig voor de 60 kalendermaanden voorafgaand aan 1 januari 2025, per kalendermaand de gemiddelde gewogen day-ahead-clearingprijs voor normaaluren en laaguren die hij voor normaaluren en laaguren afzonderlijk heeft berekend volgens de formule:

    Gemiddelde gewogen clearingprijsN,maand1 = (LDprofielen,uur1 * clearingprijsuur1 + LDprofielen,uur2 * clearingprijsuur2 + etc) / Σ LDprofielen,maand1

    waarbij LDuur het landelijk debiet van profielafnemers op een bepaald uur is.

  • 2. De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet publiceert eenmalig voor de 60 kalendermaanden voorafgaand aan 1 januari 2025 per kalendermaand de gemiddelde gewogen day-ahead-clearingprijs, zonder onderscheid naar normaaluren en laaguren die hij heeft berekend volgens de formule:

    Gemiddelde gewogen clearingprijsN,maand1 = (LDprofielen,uur1 * clearingprijsuur1 + LDprofielen,uur2 * clearingprijsuur2 + etc) / Σ LDprofielen,maand1

    waarbij LDuur het landelijk debiet van profielafnemers op een bepaald uur is.

E

De aanhef van Bijlage 2, bij artikel 10.27, komt als volgt te luiden:

Bijlage 2, bij artikel 10.27: Door netbeheerders vast te leggen gegevens voor reconciliatie voor aansluitingen waarvan de allocatiemethode van de aansluiting, als bedoeld in 2.1.3 onderdeel s van de Informatiecode elektriciteit en gas, de waarde ‘profielallocatie’ heeft

F

De aanhef van Bijlage 3, bij artikel 10.27, komt als volgt te luiden:

Bijlage 3, bij artikelen 10.27 en 10.28: Formules en rekenmodellen bij het reconciliatieproces

G

Bijlage 3 wordt gewijzigd als volgt:

1. Het zesde lid komt te luiden:

  • 6. Het berekenen van de reconciliatieprijs per maand voor normaaluren en laaguren

    De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet bepaalt per kalendermaand de volumegewogen reconciliatieprijs voor normaaluren en laaguren. De reconciliatieprijs per tariefperiode is gelijk aan de som over de hele maand van het volume per onbalansverrekeningsperiode horende bij een tariefperiode (gelijk aan de absolute waarde van het volume voor invoeding plus de absolute waarde van het volume voor afname) vermenigvuldigd met de reconciliatieprijs van de onbalansverrekeningsperiode, gedeeld door de som over de hele maand van het volume per onbalansverrekeningsperiode (gelijk aan de absolute waarde van het volume voor invoeding plus de absolute waarde van het volume voor afname). In formule:

2. In het zevende lid, De financiële verrekening, wordt de formule vervangen door:

Financiële verrekeningBRP1= ReconciliatieprijsN,maand1 * Vrecon,N,BRP1,maand1 + ReconciliatieprijsL,maand1+ etc.

3. Een negende lid wordt toegevoegd, luidende:

  • 9. Reconciliatieprijs per onbalansverrekeningsperiode

    De prijs voor reconciliatie per onbalansverrekeningsperiode, wordt als volgt berekend:

4. Een tiende lid wordt toegevoegd, luidende:

  • 10. Reconciliatieprijs per maand, zonder tariefperiode

    De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet bepaalt per maand de volumegewogen reconciliatieprijs zonder tariefperiode. De reconciliatieprijs is gelijk aan de som over de hele maand van het volume per onbalansverrekeningsperiode (gelijk aan de absolute waarde van het volume voor invoeding plus de absolute waarde van het volume voor afname) vermenigvuldigd met de reconciliatieprijs van de onbalansverrekeningsperiode, gedeeld door de som over de hele maand van het volume per onbalansverrekeningsperiode (gelijk aan de absolute waarde van het volume voor invoeding plus de absolute waarde van het volume voor afname). In formule:

ARTIKEL IV

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2025.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 2 juli 2024

Autoriteit Consument en Markt, namens deze: M.R. Leijten bestuurslid

Als u rechtstreeks belanghebbende bent, kunt u bezwaar maken tegen dit besluit. Stuur uw gemotiveerde bezwaarschrift naar de Autoriteit Consument en Markt, Juridische Zaken, postbus 16326, 2500 BH Den Haag. Graag ontvangen wij uw bezwaarschrift binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt. In uw bezwaarschrift kunt u de Autoriteit Consument en Markt verzoeken in te stemmen met rechtstreeks beroep bij de bestuursrechter

TOELICHTING

1. Samenvatting

  • 1. Met dit besluit wijzigt de Autoriteit Consument en Markt de voorwaarden voor de reconciliatie. Sinds 1 april 2023 wordt het daadwerkelijk gebruik aan elektriciteit van de afnemers zoals gemeten door een slimme meter of een telemetriemeter bij de balans verantwoordelijke partij (BRP) in rekening gebracht (de allocatie). Hierdoor reflecteert de afrekening van de BRP de bij de afnemer in rekening gebrachte kosten voor de daadwerkelijk afgenomen elektriciteit. Er bestaat echter nog geen uniforme methode om verschillen die achteraf worden geconstateerd en veroorzaakt worden door meetfouten te verrekenen in de reconciliatie. Dit besluit stelt deze procedure vast. Daarnaast stelt dit besluit ook vast hoe de verrekenprijzen voor deze reconciliatie worden berekend.

2. Aanleiding en gevolgde procedure

  • 2. De Autoriteit Consument en Markt (hierna: de ACM) stelt op grond van artikel 36 en artikel 55 van de Elektriciteitswet 1998 regelgeving vast voor de energiemarkt. Dit besluit is tot stand gekomen op basis van een gezamenlijk voorstel van het Netbeheer Nederland en de Vereniging Marktfaciliteringsforum (MFF) dat de ACM op 23 januari 2023 heeft ontvangen. Met dit voorstel willen de indieners twee nieuwe reconciliatieprocessen aan de voorwaarden toevoegen en de procedure voor de te hanteren reconciliatieprijzen in de voorwaarden opnemen. Op 13 december 2023 heeft de ACM een aanvullend voorstel ontvangen voor de verdere invulling van de berekening van de reconciliatieprijs.

  • 3. De ACM is van mening dat het voorstel geen technische voorschriften bevat bedoeld in Richtlijn 2015/1535. Om die reden zijn de voorwaarden in dit besluit niet in ontwerp ter notificatie aangeboden.

3. Beoordeling

3.1 Procedureel

  • 4. De ACM constateert dat de voorstellen die zijn ingediend op 8 december 2022 en 16 november 2023 in een overleg met representatieve organisaties zijn besproken. In de voorstellen zijn verslagen opgenomen van de overleggen en de indieners hebben in de voorstellen aangegeven welke gevolgtrekkingen zij hebben verbonden aan de zienswijzen die organisaties naar voren hebben gebracht. Naar het oordeel van de ACM voldoen de voorstellen daarmee aan de vereisten bedoeld in artikel 33, eerste en tweede lid, en artikel 54, derde lid, van de Elektriciteitswet.

  • 5. De ACM constateert dat de voorstellen voor wat betreft de wijziging van de Informatiecode elektriciteit en gas zijn ingediend namens een representatief deel van de ondernemingen die zich bezighouden met transporteren, leveren of meten van elektriciteit of gas, zoals artikel 54, eerste lid van de Elektriciteitswet voorschrijft. Dit blijkt uit het feit dat de voorstellen zijn aangenomen in de algemene ledenvergadering van MFF van 9 november 2022 en 27 september 2023 en dat op die momenten per marktrol binnen MFF de stemgerechtigde leden het overgrote deel van de markt vertegenwoordigden.

  • 6. De ACM heeft op 31 maart 2023 een e-mail, kenmerk ACM/IN/806505, van MFF ontvangen. Hierin geeft MFF aan het voorstel van 23 januari 2023 niet op 1 juli 2024 inwerking moet treden maar op 1 januari 2025.

3.2 Inhoudelijk

  • 7. De ACM stelt vast dat in het voorstel van de indieners de reconciliatieregels worden gewijzigd. Reconciliatie is onderdeel van de processen die samenhangen met de programma-verantwoordelijkheid. Onderdeel van de programmaverantwoordelijkheid is de onbalansafrekening. Daarbij wordt een heffing in rekening gebracht bij de BRP’s waarvan de portfolio niet in balans is.

Allocatie

  • 8. Om de positie van de portfolio van een BRP vast te stellen zijn er allocatieregels opgesteld. Deze allocatie voeren de netbeheerders dagelijks uit. Afhankelijk van het soort meetinrichting bij de aangeslotene wordt de allocatie op twee manieren uitgevoerd.

    • a. Op basis van gemeten elektriciteitsverbruik. Wanneer bij de aangeslotene een telemetriemeter of een slimme meter is geplaatst die dagelijks door de meetverantwoordelijke of de netbeheerder wordt uitgelezen, wordt de allocatie uitgevoerd aan de hand van het gemeten verbruik.

    • b. Op basis van een geschat verbruik en een profiel. Wanneer er geen actuele gemeten verbruiksgegevens beschikbaar zijn dan wordt de allocatie uitgevoerd op basis van de standaard jaarafname of invoeding van het voorafgaande verbruiksjaar en een verondersteld profiel. Omdat de allocatie voor deze profielafnemers in dat geval gebaseerd is op een verondersteld verbruik, zullen de resultaten van de allocatie afwijken van het werkelijke verbruik op de aansluiting.

Reconciliatie

  • 9. De reconciliatie is een correctie op de allocatie. Binnen de huidige voorwaarden is de reconciliatie alleen van toepassing op profielafnemers. De reconciliatieregels in de Netcode elektriciteit zien daardoor alleen toe op het uitvoeren van correcties van de standaard jaarafname of invoeding. Nadat de meterstanden bij de profielafnemers zijn opgenomen, wordt een eventueel verschil tussen de standaard jaarafname of invoeding en de werkelijke afname of invoeding in de reconciliatie gecorrigeerd. Binnen de huidige voorwaarden gelden er geen eisen voor de reconciliatie van telemetrie-aansluitingen en aansluitingen die onderdeel uitmaken van de individuele slimme-meter-allocatie. De indieners geven aan dat er door fouten in de meetdata bij deze laatste twee groepen afwijkingen kunnen optreden tussen de resultaten van de allocatie en de werkelijke afname en invoeding. Hoewel er voor de reconciliatie van telemetrie-aansluitingen geen voorwaarden bestaan, wordt voor deze groep in het geval van afwijkingen de reconciliatie door de netbeheerders wel uitgevoerd.

Codewijziging

  • 10. De ACM neemt in de voorwaarden voor telemetrie-aansluitingen en de aansluitingen die onderdeel uitmaken van de individuele slimme-meter-allocatie bepalingen op over de reconciliatie. Daarvoor worden in de eerste plaats de bestaande bepalingen voor de reconciliatie van profielafnemers in paragraaf 10.5 van de Netcode elektriciteit aangepast waarbij de artikelen 10.27 en 10.28 worden samengevoegd in artikel 10.27. Alle bepalingen uit het bestaande artikel 10.28 worden daarbij ondergebracht in het elfde tot en met veertiende lid van artikel 10.27. Daarnaast wordt in het eerste lid duidelijk gemaakt dat artikel 10.27 alleen toeziet op de reconciliatie van geprofileerde aansluitingen. In het derde en vierde lid wordt verduidelijkt dat deze bepalingen alleen betrekking hebben op de verplichtingen van de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet. Tenslotte komen in het derde lid de subonderdelen g en h te vervallen omdat deze overbodig zijn.

  • 11. Omdat de reconciliatie nu ook zal worden uitgevoerd voor telemetrie-aansluitingen en aansluitingen die onderdeel uitmaken van de individuele slimme-meter-allocatie, moet bij de uitwisseling van het berichtenverkeer van de allocatie dit onderscheid worden toegevoegd. Binnen het berichtenverkeer wordt dit onderscheid duidelijk door de betreffende allocatiegroep. Daarom voegt de ACM in artikel 10.17, achtste lid, toe dat voor de aanlevering onderscheid wordt gemaakt tussen ‘profielallocatie’, ‘slimme-meter-allocatie’ en ‘telemetrie’.

  • 12. De ACM neemt de nieuwe bepalingen voor de reconciliatie voor telemetrie-aansluitingen en aansluitingen die onderdeel uitmaken van de individuele slimme-meter-allocatie op in een nieuw artikel 10.28. In het eerste tot en met het vierde lid zijn de voorwaarden voor de netbeheerders vastgelegd wat betreft de reconciliatie van aansluitingen die meedoen aan individuele slimme-meter-allocatie. In het vijfde tot en met achtste lid zijn de voorwaarden voor de netbeheerders vastgelegd wat betreft de reconciliatie van telemetrie-aansluitingen. In het twaalfde tot en met het zestiende lid zijn de verplichtingen van BRP’s en de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet opgenomen ten aanzien van de financiële afhandeling. Tenslotte zijn in het negende tot en met het elfde lid de termijnen opgenomen waarbinnen over de ontvangen informatie gereageerd kan worden en waarbinnen de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet de vastgestelde reconciliatieprijzen dient te publiceren.

  • 13. De bepalingen over de te hanteren reconciliatieprijzen legt de ACM vast in bijlage 3. In deze bijlage wordt ten eerste de berekening van de reconciliatieprijzen voor de reconciliatie van geprofileerde aansluitingen aangepast. Daarnaast wordt een reconciliatieprijs per onbalansverrekeningsperiode toegevoegd voor de reconciliatie van de telemetrie-aansluitingen en een reconciliatieprijs exclusief de tariefperiode voor de reconciliatie van aansluitingen die deelnemen aan individuele slimme-meter-allocatie.

  • 14. Artikel 6.9.2.5 en 6.9.2.6 geven aan welke prijzen gehanteerd moeten worden bij onterecht uitgevoerde switches. De ACM past deze artikelen zodanig aan zodat er rekening wordt gehouden met andere en nieuwe reconciliatieprijzen. Omdat deze bepalingen terugkijken over een periode van vijf jaar voor het leveren van de energie, is data nodig van de vijf jaar voorafgaand aan 1 januari 2025. Daarom neemt de ACM in artikel 15.7 een overgangsbepaling op waarin de verplichting voor de netbeheerder van het landelijk net is opgenomen om deze data te berekenen en te publiceren.

  • 15. Omdat deze wijzigingen ook gevolgen hebben voor het berichtenverkeer tussen de betrokken partijen, past de ACM ook de artikelen 5.3.4.3b en 5.3.4.5 van de Informatiecode elektriciteit en gas aan. Tenslotte wordt in de Begrippencode elektriciteit de definitie van het begrip ‘reconciliatie’ zodanig aangepast waardoor duidelijk wordt dat de reconciliatie, naast de profielafnemers, ook betrekking heeft op telemetriegrootverbruikers en slimme-meter-allocatie aansluitingen.

3.3 Tekstueel

  • 16. De ACM heeft grammatica, spelling en interpunctie in het codevoorstel waar nodig gecorrigeerd. Daarnaast heeft de ACM enkele tekstuele aanpassingen gedaan om de codebepalingen te verduidelijken.

3.4 Conclusie

  • 17. De ACM komt tot het oordeel dat de wijzigingen die Netbeheer Nederland en MFF voorstellen niet in strijd zijn met de belangen, regels en eisen bedoeld in artikel 36, eerste en tweede lid, en artikel 55 van de Elektriciteitswet 1998.

Naar boven